-De
korte inhoud sprak me al aan: een Brusselse straat met mensen van verschillende
nationaliteiten en . er gebeurt iets. Iedereen reageert anders op de
gebeurtenis. Ik verwachtte eigenlijk een ontspannen avond te hebben met veel
humor en amusement.
Voorkennis
-Ik
wist eigenlijk nog niets af van de one-man opvoeringen van Mohammed Ouachen.
Toen we telefonisch informatie vroegen over de voorstelling, zeiden de mensen
van de KVS dat het stuk zeker de moeite waard was en dat alle kaarten bijna
uitverkocht waren. Deze mededeling was het enige wat ik wist over het stuk en
we hebben vlug onze kaarten besteld.
Recensie (bespreking)
-Rue
du Croissant is een bestaande straat in Brussel. Plots weerklinkt er een
schreeuw. De bewoners reageren er elk op hun eigen manier op. Het hele stuk
draait om die ene gebeurtenis op straat. De verschillende reacties van de
omwonenden rijgen het stuk aan elkaar.
De recensent schrijft dat Mohammed Ouachen vlot tussen de verschillende
karakters en typetjes switcht. Dit wordt door het publiek geapprecieerd. Ik
vond het ook wel fijn: hij ratelde zijn tekst af en wat later begon hij aan de
vertolking van een ander personage. Hierbij vervormde hij telkens zijn stem wat
heel wat grappige momenten opleverde. Het grappigste vond ik het hoge, piepende
stemmetje van de oude vrouw, die zich om haar slapende man bekommerde.
-Dat
de acteur een erg vlot danser is, valt op door de gekke sprongen die hij neemt
bij het vertolken van zijn sketches. Hij brengt een karaté-intermezzo waarmee
hij allusie maakt op de stoere man, die wel een zwarte gordel karaté heeft,
maar de arme vrouw niet wil helpen. Dit intermezzo getuigt van zijn lenigheid.
-Mohammed
Ouachen gebruikt ook veel humor in zijn vertolkingen. Zijn inspiratie haalt hij
uit de dagdagelijkse problemen; zijn stokpaardjes zijn: de communautaire
problemen, de Brusselse versnippering, asielaanvragen enz.. Ik vind het leuk
dat men met deze serieuze problemen eens goed kan lachen. Als oplossing van
het communautaire probleem stelt hij het volgende voor: als de Vlamingen bij
Nederland gaan, en de Walen bij Frankrijk, dan gaan de Brusselaars gewoon bij
de Verenigde Staten en worden we een tweede Las Vegas.
-We
hebben er erg van genoten en de KVS met een ontspannen gevoel verlaten. Deze
voorstelling was de moeite waard.
Motivatie (waarom koos je die activiteit, met welke
verwachtingen?):
-Ik
koos deze film, omdat de hoofdrol wordt vertolkt door Russel Crowe, één van
mijn favoriete acteurs. Hij heeft acteertalent, de personages die hij neerzet
zijn zeer getrouw en komen natuurlijk over. Russel Crowe laat de kijker inleven
in het verhaal. Het genre, een mix tussen een thriller een drama en een
actiefilm. Ik hoopte een spannende, en een meeslepende film te zien krijgen(wat
ook het geval was).
Voorkennis:
-Gladiator
was de eerste film die ik gezien heb met Russel Crowe. De acteur dankt trouwens
zijn bekendheid aan die film. Hij had toen nog niet het sterrenstatus bereikt. Verder zag ik nog Master
and Commander: The Far Side of the World.
-Ik
wist dat Russel Crowe in april 2010 een ster kreeg op de Hollywood Walk of Fame.
-Liam
Neeson had slechts een bijrol, maar ik hoorde dat hij wel eens de prijs voor de
beste bijrol zou kunnen krijgen.
-Ik
had in een brochure de korte inhoud van de film gelezen.
Recensie (bespreking):
-De recensent apprecieert dat de film wat lang
duurt, zodat de kijker elke stap van John zou kunnen begrijpen. Hij vindt
het ook fijn dat de film in kleine stappen verloopt. Het doet hem aan het filmtempo
van vroeger denken. Maar de montagesnelheid ligt wel hoog, wat volgens hem
jongere kijkers niet zal vervelen. Het filmtempo viel ook bij mij in de smaak.
Je kan je meer inleven in het personage, en het is eens iets anders dan de
snelle opeenvolging van beelden enhandelingen.
Het trage verloop laat je op minutieuze wijze de voorbereiding van Johns
ontsnapping zien. Zo had hij in zijn slaapkamer een kaart van Pittsburg met
alle nuttige en bruikbareinformatie
erop waaraan hij dagenlang werkte om alles te doorgronden.
-De kern van het verhaal is eigenlijk een
familiedrama. De recensent apprecieert niet veel dat het dramatische verhaal op
enkele momenten teveel op een actiethriller lijkt. Ik daarentegen vind die
overgang van psychodrama naar actie een spannende wending. Het was een pluspunt
voor de film. Het maakt het geheel boeiender en meeslepender.
-Ik
ga akkoord met de recensent die vind dat Russel Crowe zijn rol met verve
speelde. Hij schreef ook dat Elisabeth Banks, die Johns vrouw speelt, nog niet
echt klaar is voor grote dramarollen. Ik vond dat de actrice goed acteerde. Maar
ik heb toch twijfels over de rol van Olivia Wilde: ze lijkt inderdaad zo uit
één of andere soap te komen door haar beeldschone verschijning. Haar
acteerprestaties worden overschaduwd door haar schoonheid.
-Ik
vond The next three days een heel
goede en spannende film. Ik raad iedereen aan om hem zo snel mogelijk te gaan
zien.
-The
Russian National Orchestra( o.l.v. Mikhail
Pletnev en met vioolspeler Gidon Kremer)
Plaats:
-Brussel, Bozar ( Henry Le Boeufzaal)
Datum:
-21/12/2010 om 20:00 uur.
Met wie?
-Met mijn ouders en broer.
Motivatie:
-Ik koos deze activiteit omdat ik van alle genres
muziek houd, inclusief klassieke muziek. Een andere reden was omdat Gidon
Kremer, een wereldberoemde vioolspeler, er een solo zou spelen. Het is een hele
ervaring om een wereldbefaamd musicus te horen en zien spelen. Ik verwachtte
een getalenteerd spektakel te zien.
Voorkennis:
-Vanuit de muziekschool kende ik de naam van
Gidon Kremer. Hij speelt op een zeer oude viool uit 1641 gemaakt door een
wereldberoemd vioolbouwer Nicola Amati. Die instrumenten onderscheiden
zichdoor grote zuiverheid van vorm. Gidon Kremer is ook al enkele malen
onderscheiden geweestvoor zijn
prestaties.
Recensie: ( bespreking)
-Bij het vioolconcert van Tsjajkovski heb ik
vooral genoten van het tweede deel, Canzonetta.
Het heeft een Russische invloed, lijkt op dansmuziek en heeft folkloristische
trekjes.
-Eveneens folkloristisch waren de Slavische dansen
van Dvorak. Je hoorde goed dat hij zich op ritmes van volksdansen gebaseerd
had.
-Sjostakovitsj schreef inderdaad zijn Negende
symfonie in augustus 1945, naar aanleiding van de overwinning van het Russische
leger op de Nazis. In Rusland, zowel als in het buitenland, had men een
grandioos werk verwacht, veel groter dan zijn Zevende en Achtste symfonie. Maar
het werd een symfonie in miniformaat met neoklassieke inslag. Ik vond het heel
mooi, vooral de laatste drie delen die zonder onderbreking gespeeld worden en
een echt meesterwerk zijn. De Negende symfonie wordt tegenwoordig vaker
gespeeld dan de twee vorige.