-Ik heb al vele films van Steven Spielberg en Peter
Jackson gezien. Ze behoren beiden tot mijn lievelingsregisseurs. Ik was dus
echt benieuwd naar het eindresultaat van de film die 2 albums van Hergé
beslaat. Thuis hebben we ook een stapel Kuifje albums liggen, dus wist ik al
van op voorhand waar de film ongeveer over zou handelen.
Voorkennis? Ik had een tijdje geleden The Lord of The Rings gezien, Peter Jackson' s film van het gelijknamige boek. Ik vond deze film gewoon majestueus, en heb veel plezier gehad tijdens het kijken. Andy Serkis, die de rol van kapitein Haddock in de nieuwe Kuifje - film vertolkt, nam toen de rol van Gollum op zich. Ik vond Serkis's prestatie geweldig, omdat hij elke rol die hij moet vertolken tot een goed einde brengt.
Bespreking recensie:
-De recensent vindt de
film één van de meest geanticipeerde films bij ons. Hij stelt hoge
verwachtingen bij het horen van namen als Steven Spielberg en Peter Jackson.
-De recensent merkt op
dat er hier en daar aanpassingen bij de personages gebeurd zijn, die fans van
de stripreeks ongetwijfeld zullen opmerken. Zo blijkt Kuifje niet langer een
Belgisch personage te zijn.
-Hij heeft ook veel lof
voor de Motion Capture ( Mo-Cap ). Dit is een techniek waarbij personages door
middel van digitale animatie worden ingevuld. Dit maakt het een uiterst
genietbare film, een animatiefilm van het hoogste niveau, dus.
-Ook de stemmencast is
van de bovenste plank: er was geen enkele zwakke schakel in de stemmen op te
merken.
-Niettegenstaande die
topcast, crew, topregisseurs, was de recensent niet echt begaan met de
personages. Hij raakte nooit echt in het verhaal betrokken. Misschien kon de
film niet aan al zijn verwachtingen voldoen.
Ik wist al veel over Strauss, omdat ik tijdens de
lessen Duits een mondelinge opdracht over hem moest maken. Hierdoor wist ik dat
Strauss zeer beroemd was in zijn tijd ( nu nog altijd ). Iedereen kent wel
enkele van zijn composities. Toen mijn vader zei dat hij opnieuw culturele
cheques gekregen had, wilden mijn moeder en ik er wel naartoe gaan.
Voorkennis?
Ik wist al enorm veel over Strauss, omdat ik
tijdens de lessen Duits een mondelinge opdracht over hem moest maken. Strauss
werd in zijn tijd zeer beroemd dankzij de vele walsen die hij schreef. Hij
kreeg de bijnaam Walzerkönig, wat koning van de wals betekent. En
met recht, omdat hij vele beroemd geworden walsen schreef. Strauss werkte ook
in opdracht van het Oostenrijkse hof en mocht alle hofbals opvrolijken met zijn
muziek.
Bespreking recensie:
De recensent schrijft dat het symfonieorkest dat de
walsen speelt een duidelijke missie heeft, en dat is om werken van Johann
Strauss op het hoogste niveau ten gehore brengen, aangevuld door de
balletbijdragen van het Oostenrijkse K&K Ballett. Dat is waar: de symfonie-
en balletgroep hebben echt hun uiterste best gedaan om de stukken van Strauss
zo perfect mogelijk te maken. De Oostenrijkse balletgroep die danste op de
muziek illustreerde de vele liederen en zorgde voor wat humor door groteske
bewegingen uit te voeren.
De recensent vindt dat het concert bijtengewoon
goed was. Groots,
uitmuntend en buitengewoon zijn loftuitingen die al te veel worden gebruikt.
Hij heeft er gewoon geen woorden voor. Ik vond het ook een zeer geslaagd
concert. De verschillende stukken waren uitermate goed en de actie van de
balletdansers en danseressen was vaak goed getimed. In één woord: het was fantastisch.
Motivatie (waarom koos je die
activiteit, met welke verwachtingen?)
- -
De activiteit werd ons
via onze leerkracht Nederlands, mevrouw Goudeseune, verteld. We waren allen
benieuwd naar wat we te zien zouden krijgen, aangezien we al een recensie over
het stuk in de klas gelezen hadden. Die recensie bevatte niets anders dan lof
voor het stuk. Dus waren onze verwachtingen om een goed theaterstuk te gaan
zien wel redelijk hoog. Ikzelf verwachtte een goed geanimeerd toneelstuk, waar
je als kijker de zaal met een goed gevoel verlaat.
Voorkennis:
- -
Ikzelf wist eigenlijk
niets over de theatergroep Malpertuis, tot we de uitleg van onze leerkracht
kregen. Deze uitleg was nuttig om meer te weten te komen over de acteurs, hun
manier van opvoering, etc.
Bespreking recensie:
-- De recensent vond het
stuk fantastisch, subliem zelfs. Ik vond het stuk goed, maar het was moeilijk
om te volgen. Velen volgden het stuk al niet meer, omdat het zo complex
ineenzat.De tekst werd ook voortdurend herhaald, wat na verloop van tijd vervelend was.
-De recensent schrijft
ook dat beide de zangeres, Esther Lybeert, met haar volle, warme stem haar
songs open doet barsten en zo het publiek verrast. Dat is waar, de afwisseling
tussen gespeelde muziek en gezongen muziek was heel goed, en zorgde er ook
deels voor dat de kijker zich niet verveelde.
-De recensent beschrijft
hoe het stuk opgebouwd is.
Theater: Le tour du monde en 80
jours van Jule Verne,
realisatie van Thierry Debroux
·Plaats?
Théâtre du Parc in Brussel
·Datum?
07/10/11
·Met wie?
Met mijn broer, ouders en grootouders
·Motivatie?
Ik heb niet lang getwijfeld om deze activiteit te kiezen na het lezen van deze
recensie.Wat mijn aandacht trok was dat zowel de abonnees als hun
kleinkinderen er plezier zouden aan beleven. Dan moest het wel iets zijn voor
mijn broers en mezelf.
Bovendien was de beschrijving van het decor, dat zoveel verschillende scènes on
tevoorschijn toveren, hetgeen wat me het meest intrigeerde. Het maakte me
nieuwsgierig.
Wij zijn dan ook met hoge verwachtingen naar het Théâtre du Parc gestapt in
Brussel.
·Voorkennis?
Mijn vader had van zijn werk culturele cheques gekregen. Op een dag kwam hij
met deze recensie, die verschenen was in de krant Le Soir voor de proppen.
Ik heb deze gelezen. Vermits die zo lovend was, ben ik erbij blijven stilstaan.
Mijn vader vertelde me dat de hoofdacteur, die Philéas Fogg interpreteerde,
reeds vele toneelstukken op zijn rekening heeft staan.
Ik heb reeds vele boeken van Jules Verne gelezen, ook de Wereldreis in 80
dagen. Deze boeken vallen erg in mijn smaak.
·Bespreking recensie
Het decor bestond uit een draaiende ronde cirkel, geplaatst op de grond. Op die
cirkel was een grote aardbol gemonteerd, die dus kon ronddraaien en vooraan en
bovenaan openklappen.
Bovenaan is er uit de aardbol een reuze olifant tevoorschijn gekomen . Eerst rolde zijn slurf uit, dan de rest van zijn lichaam en op zijn
rug zaten in een mandje zelfs personen. Op t einde is er bovenaan langzaam een
zelfgemaakte, ouderwetse auto uit opgerezen, vastgemaakt aan een parachute. In
de auto zaten 3 personen.
Vooraan, als de aardbol openklapte, zag men o.a. zitplaatsen van een trein, aan
gevangenis, een Chinese café, enz.
Boven op de aardbol was eerst de selecte Engelse club, dan het dek van een
schip. Het decor was verbluffend, ingenieus! Tot groot vertier van alle
toeschouwers. Het heeft ons heel erg geboeid en zelfs geïntrigeerd. Het is
uniek en geeft de kans verschillende landschappen en decors te toveren in een
relatief klein, maar zeer gezellig theater.
De regisseur Thierry Dubroux heeft getracht de abonnees maar ook hun
kleinkinderen te verenigen in het Théâtre du Parc.
Daarin is hij goed geslaagd. Er waren kinderen aanwezig en die waren geboeid
van t begin tot het einde van het stuk.
Zeker de scène met de olifant en de fratsen en acrobatieën van Passepartout
hebben hen veel plezier doen beleven.
Was er een overdosis aan verwijzingen naar gekende personen of situaties.
Misschien wel. Het kleine zwarte schoenmakertje die zegt Obama te noemen.
De scène van de Titanic, als beide acteurs gans vooraan in de punt van het dek
staan. De scène van het chineesje met de i-phone. De scène van Schwarzenegger,
die stoere vechter en de vele malen dat mijn ouders instemmend naarelkaar knikten om te zeggen dat er weer aan
iets gerefereerd werd.
Maar in het algemeen ben ik zeer tevreden dat ik dat stuk gezien heb en ik zal
het niet snel vergeten.
Wat ik evenmin zal vergeten, was de gutsende regenbui toen we door het park wandelden om naar het theater te gaan.
Ik koos deze activiteit omdat Van Gogh een zeer grote schilder is en omdat we een trip gepland hadden naar Amsterdam. In deze tentoonstelling zijn de belangrijkste en veelzijdigste werken van de schilder ondergebracht. Voor veel mensen heeft Vincent Van Gogh bijna mythische proporties aangenomen. Het Van Goghmuseum trekt jaarlijks ongeveer1,5 miljoen bezoekers uit de hele wereld, dus ik moest er naartoe als ik in Amsterdam was. Ik keek er echt naar uit om het gebouw en de tentoonstelling te bezoeken.In het museum zijn ook altijd tijdelijke tentoonstellingen
ondergebracht.
· Voorkennis?
Enkele jaren geleden was ik naar het museum geweest met mijn tante. Ik herinnerde me er zeer weinig van. Toen ik met mijn ouders naar Amsterdam ging, dacht ik dat het wel fijn kon zijn om het museum opnieuw te bezoeken aangezien ik de werken van Van Gogh heel erg apprecieer.In de lagere school heb ik ook eens een bespreking moeten maken van de schilder.In het museum zijn ook altijd tijdelijke tentoonstellingen
ondergebracht
·Bespreking van recensie
Wat een recensie!! Ik heb sommige
alineas tot driemaal toe moeten lezen. De zinnen zijn lang en vergen veel
aandacht om ze te snappen. De tekst is zwaar en redelijk pessimistisch.
De schrijfster werd per blok van drie
uur binnengelaten. Vermits mijn vader vergeten was de tickets op voorhand te
kopen, moesten we aanschuiven in een lange rij, maar het ging vlot en na een
halfuurtje waren we reeds binnen. Met tickets in voorverkoop kan jje langs een
parallelle rij onmiddellijk binnen. Dus het is er erg op verbeterd sinds 2009.
De recensent spreekt over een chaos
omdat er op verschillende plekken in het museum souvenirs te koop zijn. Dat zou
ik ook enorm storend vinden en ongepast. Maar nu bevindt de souvenirwinkel zich
bij het buitengaan geheel afgezonderd. Dus dat is er ook op verbeterd.
Dat de informatie op de bordjes was
karig is, zoals de recensent het zegt, is niet te ontkennen. Er staat wel op
vermeld waar de schilderijen gemaakt zijn , maar weinig over de levensloop van
Van Gogh. Ik heb daarom een boekje van het museum gekocht bij het buitengaan.
De schrijfster vindt dat het
enthousiasme er niet afdroop bij de kijkende mensen. Ook deze keer droop het
enthousiasme er niet af bij de toeschouwers. Natuurlijk is dit museum een verplichte
bezienswaardigheid bij de doorsnee toerist. En mijn enthousiasme ebde ook wat
weg toen ik voor ALLE schilderijen in de eerste zalen rijen zeer langzaam
vooruitgaande mensen zag. Maar voor deze schilder moet men wat overhebben, dus
langzaam mee aanschuiven in de rijen.
Kan men in de tentoonstelling zijn
werk nog op artistieke kwaliteit waarderen of is Van Gogh teveel een icoon
geworden? Ik vind dat het museum een zeer goede weergave brengt van de werken
van Van Gogh. De schilderijen zijn tentoongesteld in chronologische volgorde.
Deze presentatie geeft een goed overzicht van de ontwikkeling in zijn werk.
Zijn kunstenaarsbestaan heeft slechts
10 jaar geduurd (1880-1890). Van dit oeuvre bevinden zich de belangrijkste
werken in het museum. Het museum bevat ook de privé-collectie van Van Gogh en zijn
broer Theo waaronder werken van Toulouse-Lautrec, Paul Gaugin enz.. Ik vind dit
een zeer goed uitgangspunt voor een museum met de belangrijkste werken .
Is hij teveel een icoon geworden? Wel, dit past nu eenmaal in onze tijdsgeest. Zijn
andere kunstenaars zoals Damien Hirst dan geen supericonen geworden?
Materialistische egotrippers?? En voetballers en supersterren dan? Dit zijn de
iconen. Maar bij Van Gogh zou ik dat zeker niet zeggen. Hij heeft een redelijk
armoedig en eenzaam bestaan geleid en bij zijndood had hij nog altijd deberkenning niet gekregen die hij verdiende.
Ik ben het ermee eens dat de
tentoonstelling duidelijk vertoont dat Van Gogh een voorloper is ven het
expressionisme, dat expressionisme streeft naar de uiting van de
gemoedstoestand. Dat werd goed geïllustreerd door drie paar contrasterende
schilderijen waaronder een bloemstilleven van A. Monticelli. Daarnaast de
flamboyante weergave van een bloemstilleven van Van Gogh. Na zijn periode in
Drenthe, Nuenen en Antwerpen, waar hij eerder donkere werken schilderde, zoals
de aardappeleters, lichtten zijn werken als het ware op tijdens zijn verblijf
in Parijs. Zijn werken onder Japanse invloed waren voor mij onbekend en tonen
hoezeer hij met kleur bezig was.
En zijn schilderijen zijn inderdaad
drager van zijn gemoedstoestand. Dat is vooral te zien bij de werken die hij
schilderde in de instelling in St.- Rémy.Ze zijn iets donkerder en grover
geschilderd met fellere toetsen.
De recensent vindt dat er te weinig
aandacht is besteed aan het verbeelden en verwoorden van zijn levensverhaal.
Dat het museum toegeeft aan beperkende sociale normen en moeilijke onderwerpen
ontwijkt.
Zo diep had ik nog niet nagedacht
over de tentoonstelling. Ze had inderdaad wat meer informatie mogen geven over
zijnpersoonlijk leven. De
tentoonstelling verloopt chronologisch maar geeft weinig prijs over zijn psychologische toestand. Natuurlijk ontwijkt
onze maatschappij moeilijke onderwerpen. Maar deze tentoonstelling is nu
eenmaal geen cursus voor psychologen of psychiaters. Meer en meer mensen reizen
en bezoeken musea en ik denk dat de organisatoren het aangenaam willen maken
voor een zo groot mogelijke groep. En natuurlijk zullen er dan wel enkele
concessies gedaan worden.
Ik las het boek: ' De komst van Joachim Stiller' van Hubert Lampo.
Dit boek is een voorbeeld van Magisch-realisme. Het verhaal
lijkt heel realistisch, maar er gebeuren dingen in die je niet in je dagelijkse
leven verwacht zoals de brieven, een klokkenspel voor halftwee s nachts, dat
alleen Freek,Simone en Keldermans
kunnen horen.
Hij baseert zich op het magisch-realisme dat stelt dat wij
in ons collectieve onbewust bepaalde oerbeelden of archetypes meedragen. Dat
zijn menselijke denkbeelden die we van bij de geboorte in ons dragen. vb. de
moeder , de magiër, de vader, de tiran, de medicijnman enz..
Ik vond het boek niet gemakkelijk om
lezen. Ik was dan ook blij dat het verdeeld was in 19 hoofdstukken met telkens
een veelzeggende titel erbij. Zo kon ik het verhaal beter onthouden .Dat realistisch met magische elementen erin
sprak me wel aan. Die zorgden voor een boeiend en tevens spannend geheel, en de
magische elementen gaven me niet het gevoel dat het onzin was.
Europa, 1916. Manfred von Richthofen is een 24-jarige baron die,
op zoek naar avontuur, gevechtspiloot is geworden. Hij is een uitmuntend piloot en een meedogenloze tegenstander. In zijn
bloedrode Fokker is hij de grootste ster aan de hemel. Geen enkel vijandig vliegtuig is
veilig voor hem, wat hem de bijnaam De Rode Baron oplevert. Hij wordt verliefd op de verpleegster Käte en zij doet hem zijn ogen openen voor de gruwelen
van de oorlog. Een oorlog die steeds meer levens van zijn
vrienden eist. Hij wordt baas van een eskadron en wordt door de Duitse keizer uitgenodigd op feesten,.. Maar hoe lang kan De Rode Baron het noodlot blijven tarten? Ik vond het een goede film vooral dankzij de impressionante luchtgevechten. Sommige luchtgevechten worden maar ten dele getoond, wat wel jammer was. Ik vond ook dat de techniek van de grootse piloot nog duidelijker en meeslepender in beeld moeten zijn gebracht.
Ik heb onlangs de serie van 'De Dwergen' van Markus Heitz herlezen. De 4 boeken behoren tot het genre fantasy. Ze beschrijven een wereld, het Veilige Land, dat door Mensen, Elfen en Dwergen bevolkt wordt. Er heerst een continue dreiging van buitenaf, van invallen ( door Orcs, Ogers,... ), maar ook door machtsdronken mannen in het Veilige Land zelf. De hele serie is aan Tungdil, een Dwerg gewijd die een steeds belangrijkere rol in het Veilige Land zal spelen en zelfs grootvorst de Dwergen zal worden. De hele serie blijft tot op het einde boeien. De boeken boeiden mij enorm en het is dankzij deze reeks dat Markus Heitz internationale bekendheid begint te krijgen.
-De
korte inhoud sprak me al aan: een Brusselse straat met mensen van verschillende
nationaliteiten en . er gebeurt iets. Iedereen reageert anders op de
gebeurtenis. Ik verwachtte eigenlijk een ontspannen avond te hebben met veel
humor en amusement.
Voorkennis
-Ik
wist eigenlijk nog niets af van de one-man opvoeringen van Mohammed Ouachen.
Toen we telefonisch informatie vroegen over de voorstelling, zeiden de mensen
van de KVS dat het stuk zeker de moeite waard was en dat alle kaarten bijna
uitverkocht waren. Deze mededeling was het enige wat ik wist over het stuk en
we hebben vlug onze kaarten besteld.
Recensie (bespreking)
-Rue
du Croissant is een bestaande straat in Brussel. Plots weerklinkt er een
schreeuw. De bewoners reageren er elk op hun eigen manier op. Het hele stuk
draait om die ene gebeurtenis op straat. De verschillende reacties van de
omwonenden rijgen het stuk aan elkaar.
De recensent schrijft dat Mohammed Ouachen vlot tussen de verschillende
karakters en typetjes switcht. Dit wordt door het publiek geapprecieerd. Ik
vond het ook wel fijn: hij ratelde zijn tekst af en wat later begon hij aan de
vertolking van een ander personage. Hierbij vervormde hij telkens zijn stem wat
heel wat grappige momenten opleverde. Het grappigste vond ik het hoge, piepende
stemmetje van de oude vrouw, die zich om haar slapende man bekommerde.
-Dat
de acteur een erg vlot danser is, valt op door de gekke sprongen die hij neemt
bij het vertolken van zijn sketches. Hij brengt een karaté-intermezzo waarmee
hij allusie maakt op de stoere man, die wel een zwarte gordel karaté heeft,
maar de arme vrouw niet wil helpen. Dit intermezzo getuigt van zijn lenigheid.
-Mohammed
Ouachen gebruikt ook veel humor in zijn vertolkingen. Zijn inspiratie haalt hij
uit de dagdagelijkse problemen; zijn stokpaardjes zijn: de communautaire
problemen, de Brusselse versnippering, asielaanvragen enz.. Ik vind het leuk
dat men met deze serieuze problemen eens goed kan lachen. Als oplossing van
het communautaire probleem stelt hij het volgende voor: als de Vlamingen bij
Nederland gaan, en de Walen bij Frankrijk, dan gaan de Brusselaars gewoon bij
de Verenigde Staten en worden we een tweede Las Vegas.
-We
hebben er erg van genoten en de KVS met een ontspannen gevoel verlaten. Deze
voorstelling was de moeite waard.
Motivatie (waarom koos je die activiteit, met welke
verwachtingen?):
-Ik
koos deze film, omdat de hoofdrol wordt vertolkt door Russel Crowe, één van
mijn favoriete acteurs. Hij heeft acteertalent, de personages die hij neerzet
zijn zeer getrouw en komen natuurlijk over. Russel Crowe laat de kijker inleven
in het verhaal. Het genre, een mix tussen een thriller een drama en een
actiefilm. Ik hoopte een spannende, en een meeslepende film te zien krijgen(wat
ook het geval was).
Voorkennis:
-Gladiator
was de eerste film die ik gezien heb met Russel Crowe. De acteur dankt trouwens
zijn bekendheid aan die film. Hij had toen nog niet het sterrenstatus bereikt. Verder zag ik nog Master
and Commander: The Far Side of the World.
-Ik
wist dat Russel Crowe in april 2010 een ster kreeg op de Hollywood Walk of Fame.
-Liam
Neeson had slechts een bijrol, maar ik hoorde dat hij wel eens de prijs voor de
beste bijrol zou kunnen krijgen.
-Ik
had in een brochure de korte inhoud van de film gelezen.
Recensie (bespreking):
-De recensent apprecieert dat de film wat lang
duurt, zodat de kijker elke stap van John zou kunnen begrijpen. Hij vindt
het ook fijn dat de film in kleine stappen verloopt. Het doet hem aan het filmtempo
van vroeger denken. Maar de montagesnelheid ligt wel hoog, wat volgens hem
jongere kijkers niet zal vervelen. Het filmtempo viel ook bij mij in de smaak.
Je kan je meer inleven in het personage, en het is eens iets anders dan de
snelle opeenvolging van beelden enhandelingen.
Het trage verloop laat je op minutieuze wijze de voorbereiding van Johns
ontsnapping zien. Zo had hij in zijn slaapkamer een kaart van Pittsburg met
alle nuttige en bruikbareinformatie
erop waaraan hij dagenlang werkte om alles te doorgronden.
-De kern van het verhaal is eigenlijk een
familiedrama. De recensent apprecieert niet veel dat het dramatische verhaal op
enkele momenten teveel op een actiethriller lijkt. Ik daarentegen vind die
overgang van psychodrama naar actie een spannende wending. Het was een pluspunt
voor de film. Het maakt het geheel boeiender en meeslepender.
-Ik
ga akkoord met de recensent die vind dat Russel Crowe zijn rol met verve
speelde. Hij schreef ook dat Elisabeth Banks, die Johns vrouw speelt, nog niet
echt klaar is voor grote dramarollen. Ik vond dat de actrice goed acteerde. Maar
ik heb toch twijfels over de rol van Olivia Wilde: ze lijkt inderdaad zo uit
één of andere soap te komen door haar beeldschone verschijning. Haar
acteerprestaties worden overschaduwd door haar schoonheid.
-Ik
vond The next three days een heel
goede en spannende film. Ik raad iedereen aan om hem zo snel mogelijk te gaan
zien.