Inhoud blog
  • vijfde werk esthetica
  • vierde werk esthetica
  • Derde werk esthetica
  • Theater: Le tour du monde en 80 jours
  • Museum: het Van Gogh museum in Amsterdam
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Esthetica

    01-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tweede werk esthetica

    Naam van de activiteit:

    -          Wim Delvoye  -  Knockin’ on Heaven’s Door

    Plaats (stad + cultuurinstelling):

    -          Brussel,   Bozar

    Datum + uur:

    -          4/11/2010 ;   ongeveer rond 20:30 uur

    Met wie?

    -          Met mijn grootouders en mijn tante bezocht ik de tentoonstelling.

    Motivatie (waarom koos je die activiteit, met welke verwachtingen?)

    -          In de laatste zaal van de tentoonstelling van Lucas Cranach staat een grote maquette van een kapel, gemaakt door Wim Delvoye. Ik vond het dan ook interessant om die tentoonstelling eens gaan te bezoeken. Wim Delvoye is bovendien een  Belgische kunstenaar, van wie ik al enkele werken gezien heb en die mij boeit door zijn interviews omdat ze vaak grappige quotes bevatten.

    -           Ik hoopte ook om een ander beeld te krijgen over de hedendaagse, moderne kunst die ik soms te weinig apprecieer.

    -          Ook een reden waarom ik naar de tentoonstelling wou gaan is, dat ik zijn gotische werken wel mooi vind. Ik was benieuwd wat ik hier te zien zou krijgen.

    Voorkennis:

    -          Wim Delvoye’s  Toren zag ik voor het eerst in Venetië, namelijk in het Peggy Guggenheim museum. Ik vond de toren heel mooi, charmant en niet al te opvallend omdat hij redelijk klein leek. Maar nu is de toren in Brussel aanbeland. Brussel is de 3e Europese stad waar de toren geexposeerd wordt. In elke stad werd  er een stuk bijgezet. Nu steekt de toren hoog uit op het dak van de Bozar.

    -          Ik heb ook een tijdje artikels  omtrent de kunstenaar gelezen als hij het kasteel in Corroy-le-Château gekocht had, niet lang daarna verkocht hij het weer.

     


    Bespreking recensie:

    -          Betreffende de metershoge gotische toren, zegt de recensent dat dit een nieuw hoofdstuk in zijn carrière betekent, namelijk die van poëzie en de charme van onuitvoerbare dromen, zoals van een kleine jongen die de grootste toren wil. Wat mij betreft, heeft de toren mij wel aangenaam verrast, vooral omdat ik die reeds gezien had in Venetië. De toren leek vanop het Paleizenplein als het ware een onderdeel van het museum. Een prachtige, transparante sculptuur. Maar eigenlijk staat die een verdieping lager.

    -          Ik kan de recensent wel begrijpen als die beweert dat de prent die Delvoye gemaakt heeft, waarbij hij zijn gotische spitse hoog boven de toren van het stadhuis van Brussel laat uitsteken, nogal bruut is. Dit lijkt misschien wel wat op misplaatste wedijver. En hier kunnen we misschien wel het kleine jongetje herkennen, die de hoogste toren wil. De toren is een sculptuur, geen bouwwerk.              

    -          De recensent is nogal posititef over de gekruisigde Jezusfiguren. Ook de schetsen errond vond hij ‘behoren tot het beste wat er te beleven valt’. Ik heb ze minder geapprecieerd. Er werd heel veel aandacht aan die kruisbeelden gegeven. Er stonden er in staal, in zilver, in brons,  het wemelde ervan. En de tekeningen stellen hetzelfde motief voor.

    -          Na de tentoonstelling van Cranach, met goed gevulde ruimtes met schilderijen, prenten en tekeningen , is de expo van Delvoye inderdaad wat koel, de ruimtes klinisch en het materiaal spaarzaam geëxposeerd.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Bijlagen:
    IMG_2726_klein.jpg (450.3 KB)   

    01-12-2010 om 00:00 geschreven door AB  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste werk esthetica

    Naam van de activiteit:

    -          Tentoonstelling “ the world of Lucas Cranach”

    Plaats (stad + cultuurinstelling):

    -          Brussel,  Bozar.

    Datum :

    -          4/11/2010 ;19.00uur

    Met wie?

    -          Met mijn grootouders en tante bezocht ik de tentoonstelling.

    Motivatie, waarom koos je die activiteit, met welke verwachtingen?

    -          Tentoonstellingen bezoeken heeft me altijd al geboeid. Vorig jaar hebben we tijdens de lessen geschiedenis kennis gemaakt met de Reformatie, de Contrareformatie en hervormers ( Luther, Calvijn). Dit boeide mij en nu was er een tentoonstelling over een bekende schilder uit die periode. Lucas Cranach frequenteerde in Wenen het humanistenmilieu. Hij was een vriend en volgeling van Maarten Luther, van wie hij krachtige portretten schilderde. Ik hoopte meer te weten te komen over Luther en  Lucas Cranach doorheen de tentoonstelling.

    -          Bovendien wou ik kennis maken met één van de belangrijkste Europese schilders uit de 16e eeuw . Hij stond in contact met talrijke machtige personen die gebruik maakten van zijn diensten. Hij heeft velen van hen geportretteerd. Lucas Cranach was een invloedrijke hofschilder die ook vele Bijbelse figuren vereeuwigde. Hij stond ook toe dat Luther zijn drukpers gebruikte voor het drukken van ‘heidense’ pamfletten.

    Voorkennis:

    -          Ik kwam reeds eerder in contact met de schilderijen van Lucas Cranach. Vorig  jaar bezochten mijn ouders en ik het museum Unterlinden in Colmar tijdens een reis in de Elzas. Het museum was enorm groot en daar had ik reeds een schilderij van Lucas Cranach zien hangen. Wat mij aantrok tot dat schilderij waren de mooie kleurencomposities en de details.

     

     

     

     

     

    Recensie  (bespreking):

    -          De recensent schrijft dat de troef van de tentoonstelling de context is die er rond het werk van Cranach gegeven wordt. Hiermee ga ik volledig akkoord. Het feit dat er bij elk schilderij een prent of een tekening hangt die eraan voorafging, of die Cranach gezien heeft, vond ik subliem. Je kon vergelijken met andere kunstenaars, het roept een nieuwsgierigheid op, je blijft geboeid en geïnteresseerd tijdens de tentoonstelling. Bovendien is het leerrijk om kunstwerken te vergelijken.

    -          Cranach’s aandacht gaat vooral uit naar de emotie, de expressie van de personages op het doek. Dit terwijl hij in de ban was van de renaisssance, waar een groot belang gehecht wordt aan juist perspectief of correcte anatomie. Dat maakte van hem een buitenbeentje in zijn tijd. Daardoor heeft hij een heel aparte, levendige stijl. Daarom deel ik de mening van de recensent dat de werken van Cranach nooit saai zijn

    -          Wat ik ook bewonder in zijn werken , evenals de recensent, is dat uit zijn werken een menselijke warmte straalt. Ik vind ze nog steeds aantrekkelijk, zelfs al zijn we nu in de 21e eeuw aanbeland.

    -          Ik had reeds een schilderij van Cranach gezien, zoals ik reeds vernoemde, maar die volledige tentoonstelling gewijd aan Cranach was voor mij een ware ontdekking. Ik heb sindsdien ook al over hem en zijn leven gelezen, ik heb een leerrijk en mooi geïllustreerd boek ‘ de wereld van Lucas Cranach’  gekocht in de Bozar. Dat heb ik ook al eens doorgenomen.

     

     

     

     

    Bijlagen:
    IMG_2723_klein.jpg (445.4 KB)   
    IMG_2726_klein.jpg (450.3 KB)   

    01-12-2010 om 00:00 geschreven door AB  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/11-27/11 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs