Briefing om 7.30u Een trip van 275km om van Saint Louis naar Nouakchott te geraken... Practisch de ganse route ging over de piste... Asfalt zagen we niet zo veel, hooguit enkele kilometers... Wouter, Luc en Garry gingen nog snel even tanken... Tegen de tijd dat de groep passeerde, pikten ze weer rustig mee aan... Na een 40-tal kilometers kwamen we weer aan de grens met Mauritanië... Het oversteken nam toch weer wat show en tijd in beslag... Paspoort hier, rijbewijs daar, nog een autopapiertje ginder en dan nog wat treuzelen met het invullen van enkele blaadjes... Jeetje wat een gedoe toch... Niet normaal, maar misschien zouden ze toch beter een beetje meer van dit bij ons in België moeten doen... Bij het binnenkomen reden we regelrecht het nationale natuurpark in... Een mottig everzwijn verwelkomde ons zonder op te kijken... rustig verder knabbelen was zijn leuze, het zijn toch maar weer een bende toeristen... Wat verder kregen we een massa flamingo's te zien die relax op het water zaten te genieten van de Afrikaanse rust... Alle fototoestellen in de hand, want mister Garry claxon liet ze even allen opvliegen... De toeter loeide door het park... alle flamingo's vlogen sierlijk op en klik klik klik een fotootje hier, een filmpje daar en tja... misschien ook voor even geen eieren meer door het schrikken..;
Onze chef hield even verder halt... ! Daar stonden onze legervrienden ons weer op te wachten... Onze veiligheid boven alles uiteraard... Wouter mocht al onmiddellijk uitstappen... één van de legervoertuigen stond scheef op een platte band... Dat begon al vlotjes...
Even later stonden we met onze banden op het strandzand... JOEHOE...!! GAAAAAZZZZzzz... !!! Vliegend door het water... Uitleven maar...!!! Het water vloog langs alle kanten omhoog, tot zelfs binnen... ! Heel leuk !!! Even ééntje uit het mulle zand trekken, dan een luchtfiltertje van Luc en Thomas vervangen... Dan klonk opeens een paniekerige stem van Véronique door de CB dat de auto verbrand rook... Onmiddellijk stoppen klonk het antwoord van Wouter... Het was de olie van de automatische koppeling die oververhit was... dan klonk er weer dat er een auto te dicht bij de zee vastgereden was... even winchen en weer verder... De ene oproep na de andere echoode door de CB... Roland had de afslag om het strand te verlaten gemist... en was een eind verder door gereden... en plots, OEPS... te dicht bij het water en vast... De zee was helaas al terug aan haar opkomst begonnen... Een beetje paniek, maar Wouter en Garry gingen hem achterna, trokken hem uit het zand en brachten hem in veiligheid van het opkomende water... Het zoute zeewater kroop overal door, je rook, je voelde en proefde het zelfs... 120 zware kilometers werden afgelegd langs het prachtige strand...
Van het strand gekomen stond Gilbert stil... Er floot lucht... Maar van waar en van wat... ? Eerst werd er gedacht dat er een gaatje in de band zat, maar Wouter dook onder de auto en ontdekte een gaatje in de luchtdarm... Een overbruggingetje plaatsen... even het oor er terug tegen leggen, nogmaals even aanduwen, en voilà Gilbert, u kan weer verder...
Nog een stuk over de baan, nog even voltanken en de roadbook volgen... Zo arriveerden we op ons eindpunt...
Om 20.30u werden we aan tafel verwacht... Een koud voorgerechtje en een vis met rijst werd ons geserveerd... Roland vertelde ons nog een leuke anekdote... hij reed dicht wij de zee, soms zelfs in de zee... De ruitenwissers stonden op, en plots hapte er een vis op de vooruit naar lucht... Wat een visvangst... ! Super Roland, die maken we morgenavond op de bivak klaar om op te verorberen... !
Na het eten onstond er een kleine onenigheid over het roadbook van morgen... de planning was om 240km over het strand te gaan, maar aangezien het voor velen vandaag super zwaar is geweest, zouden enkelen de weg willen nemen en enkelen het strand... Peter, Wouter en Ludo trokken zich even apart van de groep en overlegden wat we morgen zouden doen...
Onze chef nam na veel vijven en zessen het woord en gaf de volgende verklaringen : * op tijd vertrekken en rekening houdend met eb en vloed. * banden moeten op de juiste spanning gezet worden... * de militairen moeten voor onze veiligheid kunnen zorgen en deze zullen enkel langs het strand gaan...
Enfin er werd nog even nagepraat... Ieder zegt nog even beleefd zijn mening en de beslissing viel om de route over het strand dan toch te doen ...
Morgen wordt waarschijnlijk dus weer een zware dag.
De dag begon als een typische doordeweekse februaridag in België... We stonden op met stralende zon, genoten van een uitgebreid ontbijtbuffet en trokken daarna 't stad in. Langs de typische vismarkt (met bijhorende felle geur) bracht de taxi ons naar het oudste en bekendste hotel/café/restaurant van Saint Louis, het "Hotel de la Poste". Dit is volledig opgetrokken in oud koloniale stijl met in de bar een prachtige schilderij van de ontmoeting tussen Dr. Livingstone en Stanley. De geschiedenis van de franse luchtvaart wordt in het hotel prachtig weergegeven. Daar genoten we,op het terras met prachtig zicht op de stad, rond 11 uur van het aperitief (aangeboden door de chef, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ... ) en besloten daarna terug te gaan naar ons hotel om te bekomen van de drukke voormiddag. Het was inmiddels 13u30 en de lichte zeebries zorgde ervoor dat de ruim 35°C aangenaam aanvoelde. We lieten niet na een duik te nemen in het zwembad alvorens ons tegoed te doen aan geflambeerde gamba's met frietjes. Na het aperitief genoot de rest van de groep van het middagmaal in restaurant 'flamingo'. Ook zij vonden het heel lekker. Enkel Piet had blijkbaar een verkeerde keuze genomen en liet zijn krab onaangeroerd. 's namiddags een beetje zwemmen, een beetje rusten, ... Ondertussen werd de lekke band van Garry en van Roland hersteld door Wouter. We kregen van Raf en Riet het heugelijke nieuws dat hun wagen hersteld was en dat ze ons zondag zullen opwachten aan het hotel in Nouakchott. We kijken er allen al naar uit ...
Deze avond krijgen we nog dans en djembe voorgeschoteld in ons hotel vooraleer we alweer onze voeten onder tafel kunnen schuiven. De duizenden libellen die boven onze hoofden rondcirkelen zullen meegenieten van het spektakel.
Daarna op tijd in bed, want morgen vertrekken we vroeg.
Vertrek was gepland om 7.00u maar de chef geraakte duidelijk niet zo gemakkelijk uit zijn tentje... Waar heb je nog gezeten chef... ? Nog een stapje gezet... ? ;-) Hierdoor werd de briefing pas op het uur van vertrek gestart... !!! Foei chef... ! En dan nog 3 keer rond een baobab rijden... het noorden kwijt... ?? ;-)
Bon, uiteindelijk waren we na veel vijven en zessen toch in het stadje geraakt om nog brood, water, etc... te kopen... En dan .... yep jalhah jalhah... we waren weg.. . 615km af te leggen tot in St Louis de Senegal... Onze chef verwittigde ons voor een zeer gevaarlijke baan met heel veel putten, en diepe gaten... veel strenge controles... waanzinnig druk verkeer... !!! Bleek dan uiteindelijk dat de gevaarlijke baan helemaal niet veel putten en weinig diepe gaten bevatte... de strenge controles niet te vinden waren ( we hebben er echt naar gezocht ! ) en het waanzinnige druk verkeer bleken zondagsrijders te zijn... Af en toe een tegenligger, een koe, ezel of schaap... Garry zette dan even zijn claxon op en zowel tegenligger, koe, ezel en schaap schoten letterlijk van de baan...
Opeens hield de auto van Wouter halt... Waarom ??? Er werd een verdachte vieze geur waargenomen in de auto... Zelfs de vraag of het Dirk zijn voeten waren kwam ten berde.. Toch maar even de koffers openmaken... OEPS !!!! het waren geen voeten, maar een karton zure melk die ontploft was... Toch maar eerst proper maken...!!!
's Middags werd er even halt gehouden om te eten... Een plekje uit de zon en we waren weeral aan het smikkelen...
Voila en weg waren we weer... Opeens klonk de angstige stem van de dokter door de CB : "opgepast kinderen gooien met stenen... " Alle aandacht op vliegende stenen... !!! Gelukkig viel het al bij al nog mee en reed iedereen schadevrij verder...
Verder ontweken we nog lokale gammele taxibusjes met 20 mensen aan de binnenkant en nog 10 langs buiten... zelfs aan de achterdeur bengelden er... ! Ramen en spiegels waren niet te vinden... maar wel het opschrift : "Pas de problèmes, il y a encore de la place..."
Wouter, Garry en Luc werden toch nog even opgehouden door de plaatselijke politie... ze staken voorbij over de witte lijn.. bwa... even mee in het "politiekantoortje" een babbeltje hier, een babbeltje daar (daar hebben onze heren niet echt een probleem mee) en ze kwamen er vanaf met elk 10 euro, niet zo slecht voor zulke grote overtredingen...
Na ettelijke uren kwamen we via de ijzeren brug (stukken ontbraken, ijzeren bouten staken uit...) in de "voorstad" van St Louis terecht... Pffff wat een geurtje... deze leidde ons door een vreselijk luguber steegje en bracht ons bij de plek waar de vreselijke stank vandaan kwam... "Verse vis ruik je niet ...???" puuuh !! De plaatselijke vismarkt... Dat baantje moesten we toch blijven volgen, en uiteindelijk kwamen we op onze eindbestemming uit... Een prachtig hotel aparte bungalowtjes, zicht op zee en een frisse duik in het prachtig olympisch bad bracht ons onmiddellijk in een gezellige vakantiestemming... Dank u chef voor de goede organisatie !!!
Tegen 20.00u werd ons het avondeten geserveerd, je kan het al wel raden zeker... Spaghetti met VIS... !
Nog wat napraten, koffietje drinken, pousse-cafétje, en dan ieder naar zijn hutje, het zal snel weer dag zijn...
Briefing om 9.00u Een rit van 180km van de watervallen van Gouina naar Kidira... Niet zo zeer veel kilometers maar we moeten wel de grens met Senegal passeren en dat kan wel ongelooflijk veel tijd in beslag nemen...
Een vreselijk stoffige piste was onze ochtendverwelkoming... Pffffffff een kuchje hier en hoestje daar, het stof kroop door alle hoekjes en kantjes door... Al blazend wroetten we ons door die mottige stofgordijn... Een lekke band van Roland zette Wouter en Garry weer even aan het werk, maar het is niet erg, ze flikken dit in minder dan een paar minuten tijd... en voilà Roland, avec plaisir... !
Even later kregen enkel kinderen er plezier in om stenen te gooien naar de auto van Wouter... De fun duurde niet echt lang, ze hadden Garry niet zien achterkomen, deze draaide onmiddellijk aan zijn stuur, zette de waanzinnig loeiende toeter op en alle kids stoven van de schrik uit elkaar... Schoenen, boeken,... vlogen in het rond, ze doken letterlijk de struiken in... Ze zullen nu wel eerst nadenken vooraleer ze nog een steen smijten... het zal hen leren...!!
Van de piste gekomen was onze volgende opdracht tanken... Belangrijk dat dit toch nog in Mali zou gebeuren want dat scheelt toch wat in de kost...
Aan de grens aangekomen moesten we 4 posten passeren : - politiecontrole om Mali te verlaten - douanecontrole om Mali te verlaten - douanecontrole om Senegal binnen te komen - politiecontrole om de stempel te plaatsen
Bon... Eens de grens gepasseerd, moesten we nog een klein pistje doen, en kwamen we voor de eerste keer veel te vroeg op onze bivak aan... Wat nu gedaan... ??? Een raar gevoel was het... op de bivak komen bij klaarlichte dag... ! uniek... !!!
We zochten dan maar enkele baobabtakken, maakten al een mooie toren om bij het slapengaan van de zon de vlam eronder te steken... een kampvuurtje... net als vroeger bij de scouts... ;-)
Een plaatselijke kookploeg zal ons voorzien van onze krachtvoer, in afwachting gingen we dan maar al aan de apéritief...
Briefing 7.15u Een trip van 270km was oorspronkelijk voorzien... MAAR... Volgens de ons alom gekende werkwijze van onze chef, verscheen er op het voorste blad van ons roadbook opeens 475km... !!! Goeiemorgen... !!! Dank u lieve chef !!! Een trip van Bamako naar de watervallen van Gouina... De bedoeling is van daar voor zonsondergang de watervallen te kunnen zien... Zou ons dat lukken... ?? Jeetje chef, is dit wel haalbaar ... ?? Okido, iedereen klaarwakker en vertrekkensklaar... ! In een treintje vertrokken we en kwamen we midden in de spits van Bamako... Een vreselijk gesnor van brommertjes, kris kras door elkaar... een warboel van half afgebroken auto's, voetgangers en ... 9 Land Rovers... Opeens FFFiieeeeeeuuuwwwwwtttt... daar klonk een fluitjesgeluid... Midden op het kruispunt stond een agent die ALLE verkeer stillegde... en ons als koningen doorliet... 140km asfalt... was de opening van de trip... daarna volgde een piste voor 335km... een mooi leuk padje... rotsen, heuvels, een aloude spoorweg, waar we langs en over moesten, en uiteindelijk leidde de piste ons naar onze bivakplaats... WOOOOOWwwwww.... Adembenemend... Een 200m brede waterval... Het water klotst over de rotsen en dendert 30m naar beneden... Waarschijnlijk zal het een heel rustige nacht worden want het rustgevende geluid van het neerstromend water zal het gesnurk overtreffen... of is het omgekeerd... ? ;-) Chef-koks gaan gelijk weer aan het werk, toveren weer een heerlijk menutje op de oplooibare tafel en wat is er gezelliger dan te eten met geluid van watervallen by night als achtergrondmuziek...
Rustdag. Het zal een heel korte blog worden, want we besloten om eens niets te doen vandaag. Een beetje rust, afgewisseld met een beetje zwemmen in het zwembad met zicht op de niger ... Het kan deugd doen na de drukke dagen die we gehad hebben. Enkel Roland, Veronique, Gilbert en Vera gingen met de chef op verkenning in de stad. Na een museumbezoek werd nog een mondje gegeten en ook zij kozen dan voor het zwembad want bij schaduwtemperaturen van om en bij de 37 graden kan men best wat verkoeling gebruiken. Ondertussen kon de computercase (peli-case) van Wouter getest worden op zijn waterdichtheid ...
Gezien de korte blog zullen we nog enkele foto's van de voorbije weken doorsturen.
Briefing om 7.00u Vandaag een verbingingsrit van 735km van Dogon tot Bamako ...
Eerst 60km piste afgewisseld met enkele duinen en daarna 675km asfalt. Het beloofde een zware dag te worden. Na 35km hielden we reeds halt gezien onze chef een voorstelling van een begrafenisritueel had voorzien in een typisch Dogon dorpje. Daarna zetten we onze reis verder. Onderweg moesten we in ieder geval tanken, maar nadat er 3 wagens hadden bijgevuld bleek er geen diesel meer voorradig te zijn. De rest moest dan maar naar een andere pomp rijden.
We besloten om 13u onze pic-nic te nemen. We zochten een rustig plekje waar er in de verste verte niets of niemand te zien was. Na 5 minuten reeds stonden een 10-tal kinderen rond onze auto's. Waar zij vandaan kwamen blijft een raadsel. Ze bleven op enkele meters afstand staan kijken terwijl wij aan het eten waren. De lege blikjes werden gretig aangenomen door de kinderen, die dit gebruiken voor alle mogelijke doeleinden zoals het maken van speelgoedjes. Garry gaf nog een les in opvoedkunde door de kinderen in een rij te laten staan om om beurt een koekje in ontvangst te nemen...
Onderweg moest Roland dringend een sanitaire stop inlassen. Weeral niemand te zien in de wijde omgeving. Net in positie dook er plots voor hem toch een malinees op die vroeg "donne moi de l'argent". Prompt was de nood van Roland over ... .
Verder verliep de rit zoals gepland, toch tot in het binnenrijden van Bamako in de duisternis. Volslagen chaos, het niet kloppen van de road-book, een brug die afgebroken was, ... Met enige vertraging bereikten we tenslotte ons hotel. We kregen amper de tijd om ons te verfrissen en aan tafel te gaan voor het avondmaal.
Nu rest ons nog een slaapmutsje (of twee ... ) te drinken en ons bed op te zoeken.
Briefing om 9.00u 335km af te leggen van Mopti tot Pays Dogon... We kregen om te starten een vrij mooie gladde asfalt, die toch een 185km aanhield... We vlogen door enkele kleine dorpjes... toch maar even stoppen om wat versgebakken brood, beetje water en cola te hamsteren...
Daarna belandden we op de piste en dat nog voor zo een 150km... een leuk en aangenaam pistje... Een beetje behendigheid, alert voor enkele putjes, beetje slalommen, even door een waterplasje, dan weer door stoffig gedoe, een paar steentjes, ... en zo kregen we weer wat vanalles...
Af en toe wat snoepgoed buiten gooien, een koekje delen en iedereen is weer happy... Even stoppen zodat iedereen kan aansluiten, Wouter gaf enkele kindjes wat lekkers en kreeg van één van de jongetjes zijn katapult in ruil... " Samen spelen, samen delen " noemen we dat...
Even verder stelde dokter Ludo zich de vraag of Wouter hem nog door de VHF hoorde... ? Oeps... een antenne kwijt... " Het is geen erg " werd er gereageerd, " we hebben de CB toch nog "... en daar gingen we weer... Toch maakte dokter Ludo zich hierover zorgen en expliceerde door de CB dat hij met Magyver-trucken weer een nieuwe antenne voor Wouter zou knutselen... Wouter was zo geconcentreerd naar het plan van onze dokter aan het luisteren dat hij geen oog had voor de dikke afhangende tak... KRAK... OEPS... Even stoppen en naar boven klimmen... het trapje van de tent moest er aan geloven... Het eindresultaat zal zich pas op de bivak bekendmaken... is de tent nog heel of niet... ??? Alain reed tegen diezelfde tak en katapulteerde hiermee de jerrycans van het dak... Een gevaarlijke baobab... !!!
Daarna leek het er sterk op dat onze dokter Ludo toch terug op zoek was naar zijn vrienden van het Davidsfonds... Hij wou maar niet aansluiten... ;-) Nee dokter, die zijn met een te groot aantal om zich achter een baobab te verschuilen, ///////////////////////je hoeft niet om elke boom rond rijden, sluit nu maar gewoon aan... ;-)
De zon was alweer achter de horizon gedoken toen we uiteindelijk nog een vervelende duin over moesten om onze geïproviseerde bivak te bereiken... ( de oorspronkelijke ligt nog 30km verder ) Na een relax apéritiefje werden alle potjes en pannetjes weer tevoorschijn getoverd en allerlei doe-het-zelf gerechtjes werden geprepareerd en al gauw zaten we weer met onze voetjes onder onze opvouwbare tafeltjes... De menutjes kunnen we helaas niet prijsgeven, het zijn strikte geheimen van de chef-koks...
Oef, eindelijk eens een rustdag, althans voor de meesten, want Wouter had een beetje werk aan de auto's. Er werd door iedereen uitgeslapen, want pas om 10u was er een stadswandeling voorzien. In de drukke binnenstad moest men vooral,opletten voor het gevaarlijk verkeer. Zo werd onze chef bijna omvergereden door een bus. Dank je wel Ablai om hem net op tijd weggetrokken te hebben. Ludo koos ervoor om niet deel te nemen aan de wandeling, maar de mecaniekers van dienst stuurden hem om spanringen. De taxi stond al klaar ... een klein bromfietsje met Ludo achterop werd compleet stuurloos, maar de stukken werden gevonden en afgeleverd... Ludo kwam er met de schrik vanaf, het brommertje helaas niet ... Vera en Gilbert hadden het vlug te warm en staakten de wandeling reeds na een half uurtje. Een taxiclette (bromfiets met bakje achter) werd opgevorderd en zij werden naar de eindbestemming gebracht. Een visrestaurantje op de hoek van de oude haven. Tijdens al deze escapades bleef het haar van Vera perfect in de plooi ...... Ondertussen zette de rest van de groep de wandeling verder richting de oude stad. De chef en oranje Luc (omwille van het feit dat er 2 Luc's zijn identificeren we ze aan de hand van de kleur van hun auto ... ) hadden het lumineus idee om snoepjes te kopen en werden de rest van de dag lastiggevallen door tientallen kinderen... Zoals het op zulke uitstapjes de gewoonte is werden er diverse winkeltjes bezocht en werden talrijke souveniertjes aangekocht. We hadden geluk vandaag ... het was marktdag ... het was een drukte van jewelste en we zagen voedingswaren die niet alleen calorie- maar ook vliegrijk waren. Uiteindelijk arriveerden ook wij in het pitoreske visrestaurant met zicht op de Niger. De bestelling werd opgenomen zoals gewoonlijk in de grootste verwarring. Op de menu stond een gevarieerde keuze van Capitain fish met rijst of Capitain fish met frieten.
Ondertussen bleven Wouter, Garry, Sigi, grijze Luc en Dokter Ludo op de parking van het hotel om de wagens na te kijken en het nodige onderhoud te doen. De auto's bleken in goede staat en het werk beperkte zich tot het smeren van de cardans en het uitblazen van de luchtfilters. Bij de wagen van Roland werd een luchtdarm terug bevestigd op de intercooler en een gat in de uitlaat gerepareerd met een, uit noodzaak leeggedronken, blikje Jupiler.
Om 16u30 vertrok een aantal mensen van de groep, met een boot op de Niger, om de zonsondergang te gaan bewonderen. Ook een bezoek aan 2 dorpen was onderdeel van dit uitstapje. De dorpen bleken "Bokrijk" in het echt. Het ondergaan van de zon ging zeer snel en was adembenemend, uniek zelfs volgens de chef. De anderen lieten hun auto wassen in de Niger door de plaatselijk "carwashers". Dit alles gebeurde net naast mensen die hun kleren wasten, de afwas deden en hun tanden poetsten. Daarna genoten we van het schitterende subtropische zwembad van het hotel.
Nu rest ons enkel nog het bijwerken van de blog, te genieten van het aperitief en het avondmaal. Als er nog energie over is, na deze vermoeiende rustdag, volgt misschien een bezoekje aan de plaatselijke discotheek......
Briefing om 8.15u Een 270 km tot in Mopti... Onze chef gaf aan dat iedereen zijn eigen tempo ging rijden en dat we elkaar zouden zien in het hotel Kanaga...
De afspraken op de briefing waren zoals gewoonlijk, vaag en zonder details... Hierdoor misten de eerste 4 auto's een waanzinnig dorpsfeest dat speciaal voor ons werd georganiseerd... De burgemeester onthaalde onze achtervolgende teamgenoten met open armen... Het leek alsof ze het koningspaar waren... Ze moesten plaatsnemen op de voorste rij naast de burgemeester... Een soort van "Gentse" feesten werd opgevoerd... veel maskers, kleuren, en ambiance... Verschillende toneeltjes, een soort van blanke geschiedenistaferelen werden opgevoerd...
In Djenné kregen we een korte rondleiding en aten we een koerskieken met Belgische frietjes en mayonnaise bij Babba... Lekker... !! Tijdens onze rondleiding vertelde onze gids een spectaculair detail... Ze gaan steeds op de eerste verdieping naar het toilet zodanig dat de behoeften beneden verzameld worden, wanneer ze het boven kunnen zien, graven ze buiten een put zodat alles er kan in vallen, put terug dichtgooien en het toilet is geledigd... het oeroude "ruimerke"...
Bij onze volgende kleine oversteek omsingelde een bus met 20 Vlaamse gepensioneerde Davidsfondstoeristen onze dokter Ludo, die zich waanzinnig goed in zijn sas voelde tussen zijn leeftijdsgenoten... ;-)
Verder was onze chef zijn 220 omvormer "opgesmoord" en hij moest de deuren openzetten om de rook buiten te laten... geen toestellen meer chef, sorry ;-)
Toen we in ons hotel aankwamen was de eerste opdracht !!! DOUCHEN !!! Na de grote schoonmaak belde Wouter naar onze vrienden Raf en Riet die we helaas moesten achterlaten... Na een lange en vermoeiende nachtrit op een primitieve takelwagen arriveerden ze na 13u in de hoofdstad van Mauritanië... Nog enkele medereizigers ( geiten ) "genoten" even hard van de gezellige overbrenging... Uiteindelijk stellen ze het wel in hun hotelletje en wachten ze in volle verwachting op hun nieuwe versnellingsbak die normaal gezien morgen zou moeten landen... We branden met z'n allen een kaarsje want l'Afrique c'est l'Afrique...
Enige tijd later arriveerden alle overige Land Rovers in het hotel en begonnen aan hun uitgebreide wasbeurt ( van zichzelf uiteraard )...
Vele frisse geurtjes kwamen tesamen om aan het gezamelijke avondmaal te beginnen... Smakelijk... MMmmmmm... Tot morgen
Briefing om 8.00u Uiteindelijk moesten we wachten tot 9.30u vooraleer we een stempel in onze paspoorten kregen en we de banden op grondgebied Mali mochten rijden...
370 km to go ... Waarvan 200 km piste en de laatste 170 km baan...
Na een korte nacht beloofde het een vermoeiende dag te worden...
Plots werd er door de CB gemeld dat de airbag van onze chef Peter was ontploft... Putje niet gezien chef ??? ;-) Een stevige bots deed de beveiliging openknallen... Wouter loste dit heel simpel op, gewoon afknippen en dichtkleven met Magyver-tape* want we hadden geen tijd te verliezen...
Na 185km reden we de Niger over.
Nog 200km te gaan... Slalommen tussen de ezels, geiten, koeien, schapen, hutjes, brommertjes enz... De zon was weeral onderweg naar haar slaapplaats wat als gevolg had dat we toch een dikke 100km alweer op de tast moesten afleggen... Niets verlicht, zelfs verschillende auto's en brommertjes zonder enig katoog...
Rond een uur of acht placeerden we de auto's op de boot om zogezegd van rechteroever naar linker over te steken... Uiteindelijk sloegen we onze bivak op in het mulle zand vlak na het aanmeren... Een plaatselijke kookploeg had koerskieken met superjumbo-erwten vergezeld van brood klaargemaakt... Als dessert kregen we een plaatselijk openluchtbal... Een echt Afrikaans festijn, dansen, springen, kronkelen, ... Niemand stond stil... Op de ritme van de live band verbrandden we onze laatste energie... Uiteraard kregen we dan weer dorst... Ablai, onze gids, stapte in een primitief bootje ( halve boomstam ) en ging naar de "nachtwinkel" aan de overkant... Een uurtje later verscheen hij weer met een halve bak lokaal bier... Dat "nachtwinkeltje" wilden we toch ook even van dichtbij bekijken... Met z'n zevenen staken we over... één bootje, dan 50-tal meters door het zand stapen, en een tweede bootje brachten ons naar de bewoonde wereld... De "nachtwinkel" bleek een plaatselijke pub te zijn, die net de boel had dichtgedaan... Wouter probeerde met Ablai de cafébaas wakker te schudden maar zonder succes... Dan maar zelfservice... Ablai gaf het geld aan de nachtwaker en het pintje smaakte ons uiteraard ten volle... Dan begonnen we terug aan onze oversteek naar onze slaapplaats... We doken onze slaapzak in, oogjes en tentjes pottoe, want we bevinden ons midden in een malariazone...!
Briefing om 6.30u We hebben de achterstand van gisteren en de opdracht van vandaag af te leggen, alles bij elkaar een 640 km...
Wouter en Garry gingen de auto van Raf en Riet tot in Kiffa slepen, om daar de de versnellingsbak uit elkaar te gooien en te kijken of het te herstellen viel... Een 5 à 6 uur werk toch, teminste als het te repareren valt...
De eerste 150 km was piste tot in Kiffa.
Aan de piepkleine primitieve garage tankten we nog even vol, Roland en Véronique lieten nog enkele banden herstellen... Wouter en Garry onteigenden de garage, trokken een overall aan en doken in de werkput... Sigi kreeg een nieuwe co-piloot, Dirk, terwijl Garry de taak van Dirk achteraf zou overnemen bij Wouter... We Lieten onze mechaniekers achter en we waren weer vertrokken...
300 km asfalt was het vervolg... aha super, even doorrijden zou je denken, maar nee hoor, geen sprake van, de asfalt zat vol met diepe, verraderlijke putten... Dus oppassengeblazen... Een 5-tal km verder was het al prijs, alweer een lekke band voor Roland... Ai ai ai, en ze waren maar net hersteld !
Daarop volgde nog 200 km piste...
We kregen over de radio te horen dat de versnellingsbak niet meer te repareren viel, dat er een nieuw stuk zou worden opgestuurd, en zou zaterdag arriveren in de hoofdstad ( laat ons hopen want Afrique is Afrique ) Wouter en Garry zetten de achtervolging in naar de plaats van onze bivak... Helaas moesten brompa Raf en Riet achterblijven in Kiffa om morgen gesleept te worden naar de hoofdstad...
De avond viel, maar deze keer moesten we toch verder in het donker aangezien we onze bivak vlak voor de grens met Mali moesten opslaan om morgen te kunnen oversteken... Werken geblazen... concentreren, pistes zoeken en hopen dat je op de juiste zit en ze kan blijven volgen...
Uiteindelijk arriveerden we om 2u in de morgen op onze bestemming... Het was de bedoeling dat de paspoorten vanavond afgegeven werden, zodat we ze morgen gewoon maar op te halen hadden, maar de douaniers waren uiteraard algaan slapen...
Een klein half uurtje later arriveerden Wouter en Garry, snel nog even iets maagvullends verorberen en dan tentjes en rolluikjes toe... Iedereen is steendood... Uitgeteld... SSSsssstttt... Zzzzzzzzzzzz...
Weeral vroeg uit de veren, want ook vandaag hadden we 100km in te halen. Om 7u briefing en we zetten onze opdracht van gisteren direct verder, maar dit begon al niet zo vlot. Onze chef had blijkbaar een verkeerde piste genomen van bij de start, zodat we na 2,5u zoeken zelf een piste moesten maken om terug op de juiste terecht te komen. Bedankt Chef . Maar goed, dat hoort er uiteindeijk allemaal bij. We hadden wel veel tijd verloren en niet veel km goedgemaakt.
Enkele tientallen kilometers verliep alles vlot tot de ons begeleidende leger- kapitein vroeg of onze mecanicien niet even één van zijn nieuwe land-rovers wou nazien, want ze hadden panne. Terwijl Wouter en Garry ter plaatse reden begaf de rest van de groep zich naar een toeristische attractie ... een plas water waar volgens de plaatselijke bevolking een krokodil zit. Terwijl we een klein middagmaaltje namen speurden we het wateroppervlak af, maar wat dacht je, geen krokdil te zien... Ondertussen waren onze mecaniciens terug bij de groep aangekomen. De chauffeur van het legervoertuig was erin geslaagd om de ver- snellingsbak stuk te rijden met amper 1500km op de teller ...
We vervolgden onze weg langs fenomenale vergezichten, schtterende bergformaties en idylische plaatsjes. Om 16u waren we dan eindelijk aangekomen op de plaats waar we eigenlijk deze morgen hadden moeten zijn. We kozen direct te starten. Ondertussen hadden we Roland zijn laatste reserveband opgelegd na zijn zoveelste klapband. Het zit hem echt niet mee.
De nieuwe roadboek werd vol vuur gestart, maar na amper 1km reden de militairen zich vast op een rotsblok. We kregen deze al vlug weer vrij, maar na nog eens 500 meter had Roland opnieuw een klapband. Wat nu ? We hadden geen reseveband meer voor zijn discovery en er was een scheur in zijn beste klapband. Nu wist het leger wel raad. Met een stuk rubber en een binnenband werd de klus geklaard.
Wij weer vol goede moed verder, maar na weer 500 meter afgelegd te hebben zagen we de auto van brompa Raf vast staan op een zandheuvel. Hij kon niet meer schakelen. Wouter kroop onder de wagen en na het één en ander nagezien te hebben moest hij vaststellen dat de beste optie was om de land-rover te slepen tot aan het volgende dorp en daar te proberen deze te herstellen. Eerst moesten we echter nog die hoge duin over ... Na 2 uur winchen, trekken en sleuren, zandplaten leggen, ... geraakten we eindelijk over dit heel moeilijke stuk. De rest van de groep was ondertussen verdergereden. Zij hadden 45km verder ervoor gekozen om ergens te velde de bivak te installeren. De wagen van Garry werd aan de wagen van Wouter vastgelegd en daaraan werd de wagen van Raf vastgehangen. Met 3 wagens op rij geraakten we nog eens 1,5 uur later op de bivak. Gezien het late uur en de vermoeidheid moest de blog wijken voor wat nachtrust. De blog van woensdag zal dus ook een dag later volgen ....
Met het piepen van de zon zetten we onze opdracht van gisteren verder Afwisselende ondergrond maakte ons alert van de eerste minuut vast zand, kasseien, los duinzand, uitgezonderd asfalt, we kregen het allemaal
Brompa Raf reed al snel zijn diff-lock* vast onze mechanieker Wouter kroop onder de landrover en toverde alles weer los
Opeens hield de legercommandant halt Ze hadden een vreemde vrachtwagen gezien die daar, volgens hun bescheiden mening, niet thuishoorde Met 4 à 5 wagens reden ze in ware commandostijl er op af De Italiaanse chauffeur was zijn team kwijt Al gauw werden deze opgespoord en konden we weer rustig verder Enfin rustig is misschien niet het juiste woord, want we waren trouwens nog niet op ons eindpunt van gisteren Rond 13.30u arriveerden we daar eindelijk Het legerteam werd afgelost door een nieuw team van het volgende gebied Deze waren uitgerust met splinternieuwe Land Rover Defenders TD4, met alles erop en eraan (inclusief machinegeweer punt 50) heel indrukwekkend !! Eindelijk konden we aan de opdracht van vandaag beginnen 210km te gaan van Oued Rachid tot de Passe de Nega Enfin geen tijd te verliezen dus
Een 60-tal km later ging onze dokter Ludo door zijn voorste schokdempers ( van zijn landrover uiteraard ;-)). Alweer Wouter en Garry die moesten werken al gauw hadden ze het probleem gefikst en kon onze dokter weer veilig verder hopla we waren weer vertrokken
In het kleine dorpje Tidjikja kregen we een bewaking die volgens mij 10 x sterker was dan die van onze eigen koning Het dorpje werd letterlijk langs alle kanten afgezet Op elke hoek van de straat een politieagent die ons absolute voorrang verleende en de dorpelingen alle doorgang verbood. Het was op dat plekje ongeveer dat er tijdens de Dakar-rally van 2 jaar geleden geschoten is geworden Ondanks dit voelden we ons super veilig want niemand mocht tanken, rijden,bewegen of om het even wat totdat wij het dorp verlieten. Allemaal een beetje overkill eigenlijk.
Op naar het volgende waypoint We reden een tijdje over asfalt, het deed goed na 4 dagen piste-getril. Wel leuk was het feit dat de militairen in iedere bocht hun richtingaanwijzers gebruikten, enkel bij rechtdoor rijden pinkten de oranje lampjes niet.Nog 100km af te leggen en de klok tikte alweer naar de tijd van het ondergaan van de zon
Weeral onderhandelingen met het leger, want het werd razendsnel donker en onze bivakplaats moest net zoals gisteren van locatie veranderen
Laat ons hopen dat we morgen wat meer kilometers kunnen inhalen
Nu rest er ons nog de tenten rechtop te zetten, te koken, te eten, na te praten en . De ritssluitingen van de tenten met de ogen te sluiten
Eet smakelijk en slaap zacht iedereen .
Morgen zijn we er weer met meer
*diff-lock : het manueel vergrendelen, door middel van een pookje naast de versnellingspook, van het middendifferentieel in de tussenbak. Voor-en achteras worden steeds onafhankelijk aangedreven, bij het inschakelen van diff-lock wordt de aandrijving van voor-en achteras aan elkaar gekoppeld.
Na het opplooien (instructies te volgen op het plannetje) van de grote familietent van Véronique en Roland, gaf onze chef de briefing om 7.15u . Vertrek stipt om 7.30u 240km voor de boeg Onze chef verwittigde ons voor een niet te onderschatten traject Bivakpunt Taoujafert in Oued Rachid
Here we go . !!! We werden al snel wakker geschud door de hobbelige canyonkasseien die ons moesten leidden naar het fijne duinzand We werden op de voet gevolgd door het leger Een achttal wagens begeleidden ons door het gevaarlijke Mauritanië Even voor we de duinen moesten induiken werd er opeens halt gehouden één van de miliciens was uit een laadbak van een bloembak gekatapulteerd !!! Zeer ongelukkig kwam hij met zijn hoofd op een kassei terecht. Onze dokter Ludo en onze brandweerambulanciers Wouter en Dirk reden onmiddellijk met de commandant naar de plaats van het gebeuren Zij boden hem alle noodzakelijke hulp die ze konden zoals het toedienen van zuurstof, een baxter, Een schedelbasisfractuur kan men echter niet over deze hobbelige kasseien vervoeren. Een helikopter werd opgeroepen ( deze arriveerden na 3u !!! ) om de milicien over te brengen naar een ziekenhuis in Nouakchott ( 700km verder ) Wij duimen en hopen dat hij goed revalideert Het lijkt erop dat we een World Rescue Team aan het worden zijn ;-) het rechttrekken van vrachtwagens, het bieden van hulp aan zwaargewonden, Mag de vakantie dan nu beginnen ???
Met enige vertraging zette we onze rit verder Geelbruine hoge duinen kwamen ons tegemoet Werken geblazen !! Concentratie, toeren houden, het juiste traject zoeken, wroeten, ploegen, vast rijden, lostrekken, het hoorde er weer allemaal bij
Door het oponthoud van vanmiddag moesten we onze opdracht vroegtijdig staken De zon kroop snel achter de zandheuvels en de avond viel heel snel In het donker door de woestijn rijden is ten zeerste af te raden !! De commandant van het leger zocht een geschikte plek waar we onze bivak konden opslaan en die ze goed konden beveiligen 120km te weinig afgelegd Dat beloofd voor de volgende dagen !!! Nog even een gezamenlijk aperitiefje, een primitief avondmaal, en dan licht uit .
Om 8.00 werd ons vers gebakken brood geserveerd warm, vers uit de oven (onder het zand!). Anders dan de andere dagen gingen we vooraleer we weer gingen rijden even de city in. Wat water, fruit, souvenirs werden aangekocht, iedereen voorzag zich van verse, gezonde etenswaar. Uiteraard nog een bezoekje gebracht aan de plaatselijke bibliotheek om enkele authentieke manuscripten van amper 800 jaar oud -welke we mochten aanraken en fotograferen met flits- te bewonderen. 10.30u het startschot loeide onze chef duwde 2x op zijn toeter en iedereen was paraat ! Een heel belangrijk gegeven vandaag was tanken !!! We duiken voor 5 dagen de woestijn in, en tja dromedarissen zoveel je wil, maar uiteraard geen tankstation. Een heel primitief, piepklein stationnetje voorzag ons allen van de nodige autovloeistof. Het leek alsof het er met een bekertje werd ingegoten, zo traag ging het, Afrikaans tempo of omdat het handbediend werd ??? Daar gingen we dan weer voor een rit van 175km. Van Chinguetti tot in Vallée Blanche De eerste 100km waren vrij hobbelig, hortend en botsendknotsten we met onze Land Rovers door de prachtige canyon !! Opeens riep onze grand chef Peter door de CB (autoradio) of Garry naar voor wou komen. Er was duidelijk een probleem Een groot probleem ! Peter was vastgereden op een grote kassei ! Raar maar waar, want groter kon de kassei echt niet zijn Wouter, Garry, Dirk, Luc, Thomas, probeerden de kassei vrij te scheppen, terwijl onze chef trachtte de uit te leggen (veel uitleggen en anderen alles laten doen is dé specialiteit van de chef ;-) ) dat hij aan het rijden en filmen tegelijk was fout chef !!! ;-) Bon, scheppen was geen oplossing, dan maar zandplaten leggen, even trekken en hop onze chef kon weer verder (rijden en filmen tegelijk !). Dan is de volgende vraag Wat filmde onze chef ?? Echt wel de moeite, piepkleine strooien hutjes, niet voor te stellen dat daarin toch overleefd kan worden ! We dachten dat ze in de film de meest desolate dorpjes hadden uitgekozen om ons een beeld te geven van Afrika, maar nee, hier leven ze dus echt zo De grote kasseien veranderden in kleinere stenen, en van stenen in duinzand Banden aflaten tot 1.2 bar, anders is vast rijden zeker gegarandeerd. Ready om in het zand te spelen! Uitleven maar !! Ploegen, wroeten, vast rijden, lostrekken, het gebeurde allemaal ! Van duinzand weer terug tussen en op de kasseien, door smalle, heel smalle padjes. De zon begon te zakken Ons eindpunt lag nog een 10 km van ons verwijderd alle lichten, lichtbalken en wat dan ook maar kan branden aan, en zo baanden we onze weg verder tot het laatste Way Point Nog 3km te gaan Arrête Roland riep Wouter door de CB ! Alweer een lekke band voor Roland, maar deze keer was het niet de veer die erdoor was geboord, maar een vervelende kassei die in de weg lag Zijn derde band al ! Arme Roland ! Wouter, Garry en Dirk schoten weer gelijk in gang ! In een hip en flik was deze weeral vervangen ! We konden verder Tja toch wel 10 meter, want dan stond de Land Rovers van brompa Raf opeens op 3 poten Alweer kwam de krik en de elektrische slagmoersleutels te voorschijn Terwijl onze mechaniekers onze brompa hielpen, besliste onze chef om te onderhandelen met onze bodyguards om de slaapplaats te verleggen. Een paar 100 meter verder mochten we stand houden, tenten opzetten, een aperitiefje drinken, (of was de volgorde omgekeerd?), eten maken, nog even nagenieten van de dag onder de grote spots van Garry, en dan Onder de beveiliging van het leger oogjes toe !!
Gisterenavond een beetje blijven plakken aan het kampvuur (een deel ging reeds om 21u slapen en het andere deel 2u later). Het was weer vroeg morgen Dezenacht was opnieuw een heel veilige nacht onder bewaking van het leger. Roland en Veronique, die verkozen om niet in hun tent maar in de grote plaatselijke tent te slapen, kregen zelfs persoonlijke bewaking naast hun bed.
Vandaag stond een tocht van 290 km op het programma langs fort Saganne en de pas de Amogjar naar Chinguetti. Vooraleer we konden vertrekken moest er echter eerst nog een platte band vervangen worden bij brompa Raf .We waren nog maar 50 km ver en het liep mis. In een duinenstrook liep de helft al vast in het mulle zand. Na een half uurtje zwoegen hadden alle wagens weer vast zand onder de wielen. Amper 30 minuten later passeerden we een gekantelde vrachtwagen en konden we het niet laten om eerst de lading te helpen lossen samen met de ons begeleidende gendarmerie en daarna met 4 land rovers deze weer op zijn vier wielen te winchen* onder de deskundige leiding van de Garry. Hier verloren we wel ongeveer 2 uur zodat we nu al wisten dat het laat zou worden vanavond. 10 minuten daarna platte band voor Roland. Bleek dat zijn achterveer door een jumpke uit zijn houder was gevlogen en deze had de band aan flarden gereten. Gelukkig is de Wouter mee als mechanieker, zodat Roland na een half uurke weer kon verder rijden.
We passeerden schitterende landschappen. Ongeveer zoals National geografic, maar dan in het echt J Ik wist dat we mooie dingen te zien zouden krijgen, maar dit overtreft al mijn verwachtingen ! Zandstroken wisselden af met duinen en rotsformaties. Het ene al iets gemakkelijker te nemen dan het andere. Sommige obstakels waren iets moeilijker in te schatten waardoor zowel Garry als Thomas een behoorlijke jump maakten.
Om 17u30 moesten Wouter en Dirk rechtsomkeer maken samen met Roland en Veronique, gezien deze laatsten voor de tweede keer met pech kregen af te rekenen. De veer had opnieuw zijn vaste plaats verlaten en ook deze keer was een platte band het resultaat. In het dorpje Atar bracht de plaatselijke michelin dealer (stel u een gammel kotje met 10 banden voor) soulaas en na een half uurtje werk werd via de plaatselijke E313 (een met steentjes verharde weg) richting gezet naar Chinguetti.
Ondertussen zette de rest de van de groep koers naar hetzelfde doel, maar dan via het heel mooie fort Saganne waar de zonsondergang zorgde voor onvergetelijke beelden, en de pas de Amogjar waar het soms heel moeilijk was om de hindernissen te nemen.
Het was reeds een uurtje donker toen iedereen aankwam in het beste hotel van de stad, maar bijna iedereen besloot om toch maar in zijn tent te slapen vannacht J Het GSM bereik is hier voor de proximus gebruikers schitterend, voor de rest onder ons nihil. Na het avondmaal, alweer couscous met boullie, probeerden we nog een avondwandelingetje te maken in stad, maar de militairen die ons hotel bewaken verboden ons dit. We konden echter een deal sluiten en onder begeleiding van een gewapende militair verkenden we het dorp. 100 meter verder waren we echter op het einde van de straat gekomen en moesten we alweer rechtsomkeer maken, maar niet zonder dat Luc een plaatselijke verkoper nog kon overtuigen om een (vermoedelijk???) 800 jaar oud hangslot te laten gaan voor een spotprijsje.
Het moet gezegd dat de organisatie van Peter om de veiligheid van de groep te waarborgen onwaarschijnlijk is. Overal waar we komen staat politie of het leger die perfect weten waar we vandaan komen, waar we naartoe gaan en met hoeveel voertuigen we zijn. Alles wordt vakkundig doorgegeven. Er is bij deze mensen geen enkele vorm van corruptie merkbaar, ze zijn professioneel en heel behulpzaam.
Tussen pot en pint werd nog besloten dat de haren van velen toch wel aan de lange kant was en een plaatselijke barbier werd opgetrommeld (om 23u) om het overtollige haar te verwijderen. Zo kregen Luc, Garry en Wouter een militaire snit J
De meesten zitten nu al onder de wol, maar voor de trouwe lezers mochten we het niet laten om ook van deze spannende dag een verslagje te maken.
De eerste bivak zaten de meesten al vroeg onder de veren. Enkelen genoten nog van de prachtige sterrenhemel met een glaasje whisky of een biertje (ja, het zijn geen bivakken zoals in het leger lol), maar ook zij zochten voor middernacht hun bed op. Terwijl wij in pierenland vertoefden zorgen de 60 aanwezige militairen voor de nodige bewaking. Zo veilig hebben we nog nooit geslapen.
De zon was nog niet opgestaan of iedereen was al druk in de weer om het ontbijt klaar te maken. De ene nuttigde een zachtgekookt eitje terwijl de andere genoegen nam met een kommetje muesli. De bivak werd tegen 8u30 opgeruimd om tijdig te kunnen vertrekken. Op dat moment maakte het leger aanstalten om te vertrekken, maar we keken onze ogen uit toen de gendarmerie met 3 voertuigen (bloembakken) aankwam om de rest van de dag over onze veiligheid te waken.
Vandaag legden we 290 kilometer af door de Mauritaanse woestijn onder een loden zon (32 graden in de schaduw) zonder ook maar één meter asfalt tegen te komen. Het is zoals rijden van Oostende naar Arlon op onverharde wegen Slechts één iemand kwam in het begin van de dag vast te zitten, maar na de deskundige uitleg van onze mecanicien Wouter kon iedereen gezwind rijden. Op sommige momenten werden er op de zandvlaktes een snelheid van ruim 100 km/u gehaald. De Garry en Wouter werden regelmatig uitgedaagd door een bloembak (Toyota 4x4) van de Gendarmerie om te racen. Er ontstonden regelmatig desert-races over de piste en zoals iedereen reeds verwachtte waren de bloembakken een maatje te klein voor onze Land Rovers. De Gendarmes in de achterbak van de desbetreffende voertuigen, gewapend metAK-47s (Kalasjnikov) en een .30 machinegeweer, vlogen bij het nemen van bepaalde putten soms een meter de lucht in.
Om 17u30 kwamen we aan op het kampement* in Ben Amira. De wagens werden geparkeerd naast de grootste monoliet van Afrika (een rots van 178m hoog uit één stuk). De plaatselijke kookploeg voorzag ons van ongekende voeding . Na het vallen van de duisternis stak Garry zijn lichtmast naar omhoog zodat we rustig verder konden genieten van ons Dakaravontuur. J We worden nog steeds beschermd door onze plaatselijke bodyguards (het Mauritaanse leger).
We eindigen onze blog voor vandaag want we worden aan tafel geroepen .
Smakelijk eten en tot morgen .
*kampement :een bivak voorzien van eten door de plaatselijke bevolking.
Ons zandavontuur is vandaag eindelijk begonnen. Eerst moesten we echter nog 300 km rijden vooraleer we stopten aan het laatste Marokkaans tankstation, waar we nog een hapje aten, water bijvulden en brandstof dronken.
Vervolgens begonnen aan onze oversteek naar Mauritanië, die volgens Afrikaanse normen zeer vlot verliep. Paspoorten hier, autopapieren daar en stempels overal, een bezigheid van slechts 4u ..
Eerst kwamen we in niemandsland (een stukje land van ongeveer 1 km breed) waar onze chef de oude mijnroute volgde, deze werd vroeger 2 x per dag gebruikt voor een gezamenlijke oversteek. Opeens reed er een zwarte Mercedes in de richting van onze chef en de chef deed discreet teken om dit voertuig tot bij hem te roepen.In waremaffiosi-stijl veranderden bruine enveloppen van eigenaar. De ondergrond in de transit zone veranderde van hard naar zacht. Enkele van onze chauffeurs (waaronder brompa Raf) reden vast in het losse zand. De ene 4x4 werd aan de andere gehangen en zo geraakte iedereen uiteindelijk aan de grens .
Tal van politiekantoortjes* wisselden elkaar af.Maar de belangrijkste stempel om Mauritanië binnen te komen werd in een gammele barakje, met een scheve houten tafel en een plastieken stoel, gezet.
Na een 40 km reden we de boulevard* van het eerste Mauritaanse dorpje op. Vervolgens werden we opgewachte door een aantal legerautos. In convoy reden we achter onze begeleiders aan en zo arriveerden we uiteindelijk net voor zonsondergang op de plaats van onze bivak. We kregen onmiddellijk een briefing van de legerkolonel. Ze beveiligen ons in een all-round stelling vanop een zekere afstand zodat we veilig kunnen eten en slapen. Onze bodyguards blijven gans de nacht wakker .
Nu rest ons nog een apero te drinken, eten klaar te maken en te slapen .
Slaap lekker en tot morgen .
P.S. Doordat we hier in de woestijn onze blog moeten versturen via de satelliet, kan het zijn dat de volgorde van de dagen niet juist zijn, dus scroll tot beneden en vroeg of laat kom je de juiste dag wel tegen. Onze excuses voor deze ongemakken.
*Politiekantoortjes; kleine vliegrijke ruimtesmet één of meerdere personen die één of meer taken hebben om één of meer personen te controleren en één of meer stempels te plaatsen in één of meerdere uren.
* Boulevard; betreft hier een zandweg tussen de hutjes afgebakend met afval.