Er wordt een hele presentatie gegeven over welke
onderzoeken men doet en hoe men alles gaat aanpakken. Door het aanwezige zuur
in de hallen is er een flinke investering nodig om alles weer in orde te
brengen. Het gaat dan om spanten, monitoren stabiliteit gebouw, herstelplan
kolommen en herstelplan van het dak achter de windtunnel.
2. Actiepunten
We merken op dat er wel heel weinig actiepunten op de
agenda staan. We vragen tegen volgende vergadering een oplijsting van alle
openstaande actiepunten.
3. Extra ontsmettingsronde
We vragen waarom er geen extra persoon meer komt om
alles te ontsmetten. De directie zegt dat dit is omdat de piek voorbij was. We
antwoorden dat door deze maatregelen af te schaffen er meer kans is op een
volgende piek en vragen om dit terug in te voeren.
4. Jaarlijkse rondgang op de diensten
Deze rondgangen worden gedaan door de beide fracties
van de werknemersafvaardiging, een afgevaardigde van de bedrijfsgeneeskundige
dienst, de preventieadviseur en het diensthoofd. Het doel is het opsporen van
onveilige situaties en controle op orde en netheid Door de coronamaatregels
zijn enkele rondgangen uitgesteld geweest. Deze zullen nu terug opgestart worden en er wordt gekeken om
de geannuleerde rondgangen nog in te halen.
5. Smelterij
Afzuiging pompkot
demagovens: Dit project is lopende, men is dit met de
leverancier aan het uitwerken. Men zal dit eerst op demagoven 2 plaatsen.
Indien dit goed wordt bevonden komt dit ook op demagoven 1. Het gaat over de
aanpassing van de afzuiging pompkot en van de buisleiding. Ook boven de kathoden
waar men de kras op schept komende uit het pompkot komt afzuiging.
Luchtmetingen:
Laatste zijn gedaan in april 2020. Er zijn toen 3
metingen gedaan. 1 bij operator van productie: deze meting was minder dan 10%
van de grenswaarde, 1 meting stationair aan demagoven: minder dan 10% vd
grenswaarde, en 1 bij operator krasbehandeling : deze was minder dan 25% vd
grenswaarde.
Test nieuw
koper: Testen waren niet positief. Men zoekt verder.
Krasziftinstallatie:
Deze zal men in Pelt bouwen en niet in Budel.
6. PBM’s
Geen veranderingen. We maken wel de opmerkingen dat de
rode hittebestendige handschoenen zeer snel stuk gaan en dat de blauw-witte
handschoen opeens veel kleiner zijn.
7. Corona
Begin augustus 1 werknemer besmet. Deze is niet op het
bedrijf geweest. Deze week is 1 werknemer naar huis gegaan met symptomen. Test
was negatief. Bij een groepje vaste contractoren in Balen was er 1 besmetting.
Rest van dat groepje is getest en was
negatief. Hij was niet in contact geweest met een Nyrstar-arbeider. De directie
herhaald nog eens dat indien je symptomen hebt van Covid-19 je moet thuisblijven en contact opnemen met je
huisarts.
Het ziektecijfer is laag.
Voor meer info kan je steeds bij je
ACV-afgevaardigden terecht!
Sinds enkele jaren werken we zoals jullie weten in een
5-dagen systeem met op regelmatige basis weekendwerk. Hierover zijn we in het
verleden met de directie rond tafel gaan zitten en zijn er enkele afspraken
gemaakt. Dit gaat er dan vooral over dat het (in de meeste gevallen) op
vrijwillige basis is, enkel als men op zaterdagochtend niet aan de minimum
bezetting komt wordt er een lijst gehanteerd met een beurtrol. Toch zijn er nog
steeds veel onduidelijkheden. Zo stellen we ons nog steeds veel vragen over de
verplichting van weekendwerk. Enkele van onze vragen zijn per mail gestuurd naar
de leiding van de smelterij maar hier hebben we op dit moment nog geen antwoord
op.
In het verleden heeft de directie meermaals geprobeerd
een sluitend systeem te vinden, maar dit is nooit gelukt. De zoektocht naar zo
een systeem wordt bemoeilijkt door de verschillen in het productiebudget. Dit
budget is te weinig voor 4 ploegen en teveel voor 3 ploegen.
Als vakbond zijn we natuurlijk voorstander van een
goed draaiende fabriek en mooie productiecijfers, daar heeft iedereen baat bij.
Daarom hebben we er ook altijd op aangedrongen om alle zink die we kunnen
krijgen hier in Pelt ook effectief hier te smelten. Hoe moeilijk de
omstandigheden ooit ook zijn, met veel
overwerk als gevolg.
Vorig week is een afgevaardigde van het ACV langs
geweest bij het afdelingshoofd om enkele zaken te bespreken. Eén van de
onderwerpen was dat er terug weekendwerk zit aan te komen, maar niet de eerste
weken. Ook is er gezegd geweest dat HR en het afdelingshoofd graag terug samen wilden zitten met de vakbonden om te kijken
hoe we dit gaan aanpakken.
Groot was dan ook onze verbazing toen er 2 dagen later,
zonder enig overleg met ons, werd aangekondigd dat er met onmiddellijke ingang terug
in het weekend gewerkt moet worden. In augustus op vrijwillige basis, in
september verplicht.
We weten dat er veel mensen tevreden zijn met het
huidig ploegensysteem, op zich vinden wij dit ook niet verkeerd. Degene die
willen kunnen op basis van overuren komen werken en zo een centje bijverdienen
of de gemaakte uren op een ander moment recupereren. Toch zijn er ook mensen
die het niet zien zitten om extra te komen werken in het weekend. Hoe gaan we
hier mee om? Wat met mensen die 4/5 werken? Om wettelijk in orde te zijn moeten
deze mensen hun uren kunnen recupereren.
Wat ons ook stoort is het tijdstip van aankondiging en
ingaan van het weekendwerk. Ook al zegt men dat het op vrijwillige basis is, er
wordt verwacht dat men in de warmste
maand van het jaar komt over werken.
Wellicht zonder kans dat men de week na het weekendwerk de uren kan recupereren
door de strakke planning in deze verlofperiode. Dit was in het verleden 1 van
de afspraken! Wat verwacht men dan dat mensen 12 dagen aan een stuk komen
werken? Wij stellen ons serieus vragen of dit nog gezond is in deze periode.
Nogmaals, we betreuren ten zeerste hoe dit zonder enig
overleg gecommuniceerd is. Als vakbond willen we zeker geen werkwilligen
tegenhouden en gaan we dit dan ook toelaten. Wel vragen we voor de rest van
deze maand, met deze temperaturen, niet om enkel aan de opbrengst van het
weekendwerk te denken maar eerst en vooral aan je eigen gezondheid.
Hopelijk kunnen we voor dat het verplichte
weekendwerk in september in voege gaat, samen met directie en de collegas van
het ABVV meer duidelijke afspraken en regels overeenkomen.
Nogmaals, denk aan jullie gezondheid met deze
temperaturen.
Er is een hitteplan uitgewerkt in het verleden, vraag
er naar bij je teamleader.
Vergeet ook niet voor ieders belang de
Coronamaatregels na te leven aub.
De directie benadrukt dat ze het belangrijk vind dat
de corona-regels behouden en gerespecteerd blijven. Het gaat om het respect
voor de 1,5 meter afstand, blijvende desinfectietoestellen gebruiken, het dragen van een masker in de 5 minuten en
alle andere vergaderingen, ……………… Ze wijst er op dat iedereen zichzelf goed
dient te onderhouden. Onlangs is er een
nota verschenen wat men moet doen als men terug komt uit vakantie.
27.07.2020 is de veiligheidsraad opnieuw samen
geweest om te bekijken wat er verstrengd moet worden, directie zal hier de
uitslag afwachten om eventueel bij te sturen.
Waardering en tegemoetkoming inzet in moeilijke Corona tijden
De directie wil geen klassieke bruto premie geven.
Ze is wel positief en bereid om iets creatiefs te doen. Ook zij heeft akte
genomen van de mogelijkheid om een consumptiecheque toe te kennen, maar heeft
nog geen kennis van de wettelijke bepalingen.
Personeelsafvaardiging wijst er op dat het max
bedrag reeds gekend is.
Directie heeft weet van een maximum bedrag, maar
wacht de wettelijke modaliteiten af voor ze een antwoord wil geven, tot op de dag
van vandaag is hier nog geen duidelijkheid over. Wordt vervolgd
Bespreking AIP
Besprekingen in verband met een eventuele verhoging
van het plafond moet door directie nog voorgelegd worden aan Trafigura.
Onderzoek fumer
Er is een
belangrijke vergadering geweest op 9.7.2020, waar men meer in detail de perspectieven
heeft besproken, en dit project is uitgesteld voor 5 jaar.
Asset, elektromekaniekers en
elektriciens, leeftijdspyramide,
onderaannemers, aanwervingen
Personeelsafvaardiging vraagt ook info over de
hoeveelheid jobs die door onderaannemers gedaan worden. Ze vraagt ook weken op
voorhand de info doorgestuurd te krijgen, ter voorbereiding van een standpunt.
Directie antwoord dat er nog info komt hierover. In
de OR van Augustus komt dit item terug te sprake.
Fietsleaseplan.
Op
27.07.2020 zijn er 71 mensen die een fiets besteld hebben.
Prestaties Balen en Pelt Mei 2020
In
Juni werden iets meer kathoden dan voorzien geproduceerd, terwijl de smelterij
boven budget (+2907 ton) produceerde , door de hogere leveringen vanuit Auby(413
ton) en Balen (2997 ton). Ook de BaLP lag iets boven (37dmt)budget wat de
hoeveelheden betreft, het loodgehalte lag hoger(747ton). De oxidewassing lag
onder(1703dmt) budget, omdat er weinig aanvoer was omwille van schepen die niet
op tijd in de haven van Antwerpen waren. Daardoor hebben ze BB leeggemaakt om
rechtstreeks in te zetten in Balen Auby en Budel.
Overlijdensfonds
Het
ledenaantal bedraagt 248.
Weekdienst elektriciens Pelt
Directie
zegt dat piketregeling tot einde September in orde is.
De directie benadrukt dat ze het belangrijk vind dat
de corona-regels behouden en gerespecteerd blijven. Het gaat om het respect
voor de 1,5 meter afstand, blijvende desinfectietoestellen (deze zijn in
bestelling), het dragen van een masker waar en wanneer nodig (tyvek niet meer),
extra reiniging oppervlakten, informatie via mail, bedrijfsvideo, veilige
startvergaderingen, Ze wijst er op dat iedereen zichzelf goed dient te
onderhouden. Indien iemand symptomen ervaart, dient hij of zij zich te laten
onderzoeken /testen.
Maskers komen voldoende binnen.
Fietsleasing
Het fietsleaseplan kent een sterke start, met meer
dan 50 effectieve bestellingen op minder dan een maand tijd. Het aandeel van de
speed-pedelec is aanzienlijk, met meer dan 20 bestellingen. Hierbij gaat het om
werknemers die zowel dichter als verder van het fabriek wonen.
De lease-dienstverlening loopt volgens de directie
vlot. Er wordt vanuit KBC wel een bijkomend slot geëist om de fiets aan een vast
punt te kunnen vastleggen.
Waardering en tegemoetkoming inzet in moeilijke Corona tijden
De directie wil geen klassieke bruto premie geven.
Ze is wel positief en bereid om iets creatiefs te doen. Ook zij heeft akte
genomen van de mogelijkheid om een consumptiecheque toe te kennen, maar heeft
nog geen kennis van de wettelijke bepalingen.
Personeelsafvaardiging wijst er op dat het max
bedrag reeds gekend is.
Directie heeft weet van een maximum bedrag, maar
wacht de wettelijke modaliteiten af voor ze een antwoord wil geven.
Bespreking AIP
Besprekingen in verband met een eventuele verhoging
van het plafond zullen nu Donderdag 2.7.2020 aanvatten.
Onderzoek fumer
Er is geen verder nieuws over het onderzoek naar
een fumer. Er zal wel een belangrijke vergadering plaats vinden op 9.7.2020 ,
waar men meer in detail de perspectieven zal bespreken. Na deze datum gaat op
15 en 16.7.2020 een Europese ondernemingsraad door, waar mogelijks meer info
over de fumer ken gegeven worden.
Betalingen
-
We
vragen het bedrag van de km vergoeding (extra km) juist op te nemen in de lijst
van bedragen. Nu staat er een te laag bedrag.
-
We
vragen de maaltijdcheques op 2 cijfers na de komma op de elektronische kaart te
zetten.
De directie
verwijst deze items door naar de syndicale delegatie.
Asset, elektromekaniekers en
elektriciens, leeftijdspyramide,
onderaannemers, aanwervingen
De
directielegt gegevens voor over
de leeftijdsstructuur van de stielmannen in Balen en Pelt. Hieruit blijkt dat
in Balen 10 elektromekaniekers 55 jaar en ouder zijn , terwijl 4 elektriciens
ouder zijn dan 50 jaar , met 1 elektricien van 55 jaar. In Pelt zijn er 6
elektromekaniekers vanaf 55 jaar , van wie de oudste 61 jaar is. Er is ook een
elektricien van 52 jaar. De directie ziet dat er tijdig maatregelen genomen
moeten worden. Er komt sowieso een vervanger voor de 61 jarige stielman. Ze
wijst er op dat Balen reeds meer verjongd werd dan Pelt.
Personeelsafvaardiging zegt dat ook Balen veel
oudere werknemers heeft . Bovendien wil ze ook info over de hoeveelheid jobs
die door onderaannemers gedaan worden. Ze vraagt ook weken op voorhand de info
doorgestuurd te krijgen , ter voorbereiding van een standpunt.
Directie antwoord dat er nog info komt hierover. Ze
verwacht dat dit in Augustus het geval zal zijn. Wordt van nabij opgevolgd.
Centrale turbine 4
Waarom
investeert men niet in turbine 4. Directie antwoord dat de investering veel te
hoog is voor deze turbine, onderzoek wees uit dat de verhouding tussen de
opbrengsten en de kosten beter uitvielenvoor turbine 5.
Verkoopvoorwaarden zink aan trafigura
De
directie kan hierover geen info geven, daar ze er zelf geen over heeft. Ze raad
aan dit eventueel te vragen op de komende Europese ondernemingsraad.
Datum jaarvergadering
Deze
datum is gekend, namelijk 21.12.2020 . er wordt nog gekeken hoe men de normale
OR organiseer , die oorspronkelijk op die datum gepland was.
Prestaties Balen en Pelt Mei 2020
In
mei werden iets meer kathoden dan voorzien geproduceerd, terwijl de smelterij
net onder budget produceerde , door de lagere leveringen vanuit Auby, en wat
meer leveringen richting Budel. Ook de BLP lag iets onder budget wat de
hoeveelheden betreft, maar het loodgehalte lag dan weer hoger. De oxidewassing
lag eveneens onder budget, omdat er al veel stocks zijn, wegens een lagere
afname vanuit de sites.
Wat
juni betreft verwacht de directie dat het bedrijf eerder onder budget zal
terecht komen. Ook het trimesterbudget zal waarschijnlijk eerder licht onder
budget uitkomen, o.a. wegens een stilstand in de hallen die langer duurde dan
gepland.
Personeelsinfo mei 2020
De
directie wijst er op dat er in de maand mei een hoog aantal contractoren waren,
iets wat men ook verwacht voor de maanden erna, wegens een inhaaloperatie na
corona , en hogere gebudgetteerde onderhoudswerken en-investeringen dit jaar.
Verder valt het op dat het ziektepercentage zich in mei volledig normaliseert.
In juni lijkt het er op dat het ziektepercentage zelfs lager zou uitvallen dan
vorig jaar.
Overlijdensfonds
Het
ledenaantal bedraagt 248.
Spijtig
genoeg was er 1 overlijden van iemand aangesloten bij overlijdensfonds.
Halfjaarresultaten Nyrstar en
Trafigura
Directie
antwoord dat de halfjaarresultaten van trafigura als geheel in de voorbije
jaarhelft (oktober 2019 maart 2020) op alle vlakken gestegen zijn (behalve de
omzet, die door lagere prijzen daalde). Dit geldt zowel voor EBITDA (2,411
miljard dollar, inkomsten voor intresten, belastingen, waarde verminderingen en
afschrijvingen, maar dan zonder nieuwe leasebepalingen), als voor brutowinst (van
1,472 in 2019 naar 3,126 miljard dollar in 2020) en nettowinst. Ook de
brutomarge is gestegen van 1,7 % naar 3,8 %. Ook Nyrstar leverde een bijdrage: ze
realiseerde 370 miljoen dollar brutowinst (12 % van het totaal van trafigura),
echter slechts 72 miljoen dollar EBITDA (3 % van het totaal). Ze heeft geen
weet van de metaalsectie apart.
Weekdienst elektriciens Pelt
De
personeelsafvaardiging stelt dat de weekdienst in 6 weken slechts tot einde
Augustus gegarandeerd is. De nieuwe vacature zou bovendien dienen om iemand te
vervangen, waardoor dat geen oplossing brengt voor de 6 weken. Bovendien vraagt
opleiding ook de nodige tijd. Ze begrijpt ookniet dat de directie een
kans heeft laten liggen toen een jonge afgestudeerde solliciteerde: dat was een
uitgelezen kans tot verjonging.
De
directie wil het probleem eerst op korte termijn oplossen. Ze zal de hele
problematiek ook checken met de leiding van Asset.
De agenda van vandaag is bijna helemaal weggevallen wegens
tijdsgebrek omdat de 2 ICAM onderzoeken ivm de ongevallen in Balen uitvoerig werden
besproken. Volgende week donderdag 2 juli zal er een extra, kort comité plaatsvinden om de belangrijkste
agendapunten toch nog te behandelen.
Ongeval zinkhallen
Eerst wat goed nieuws. Johnny, het slachtoffer van het
ongeval heeft het ziekenhuis mogen verlaten. Hij zal een beenprothese krijgen
en zal elke dag thuis opgehaald worden om verder te werken aan zijn revalidatie.
Uit onderzoek is gebleken dat de bouten en moeren van
de baggerbrug gefaald hebben door spanningscorrosie
en spleetcorrosie waardoor de
baggerbrug naar beneden is gekomen.
Eerdere inspecties bracht dit niet aan het licht.
Spanningscorrosie: Dit
is een scheurvormende corrosie die inwendig ontstaat door een corrosief medium
en trekspannig.
Spleetcorrosie: Ontstaat
in spleten die gevuld raken met water waardoor het water een andere gevaarlijke
samenstelling krijgt.
Welke acties zijn genomen voor het voorkomen van een
herhaling van dit ongeval?
-
Bouten en moeren van resterende
bruggen zijn vervangen
-
Periodieke inspectie van bruggen
-
Baggerbrug van het incident is
afgevoerd en zal nog dit boekjaar vervangen worden. Volgend boekjaar zullen ook
de andere baggerbruggen vervangen worden.
-
Valbeveiliging bij nieuwe bruggen
-
Andere materiaalkeuze van bouten en
moeren
-
Betere, geschikte inspectiemethodes
Ongeval falen trapbordes
2 personen zijn door een trapbordes gezakt en maken
een val van ongeveer 2,5m. In deze omgeving was er zeer veel corrosie
opgetreden, mede door zuurlekken. Uit onderzoek is gebleken dat inspecties van
zulke constructies niet in het inspectieplan zaten. Bepaalde inspecties die wel
gebeurden zullen aangepast worden want blijken onvoldoende. Interne inspecteurs
zullen ook beter opgeleid worden.
Zuurlekken gaat men nog beter proberen te voorkomen.
Indien er toch ergens lekken zijn dient dit onmiddellijk opgepoetst te worden
en moet men kijken of er schade is.
Magazijn loodschuur:
We hebben de vraag gesteld waarom eerdere afgezette
zones waarbij er twijfels waren ivm de veiligheid nu toch gebruikt mogen worden. Hier heeft men bijkomende
inspecties laten uitvoeren aan de dakconstructie. Hier heeft men met behulp van
een drone gezien dat de dakconstructie wel nog veilig is en daarmee is deze
zone opengesteld.
Voor meer info kan je steeds bij je
ACV-afgevaardigden terecht!
Naar aanleiding van de ongerustheid over de nieuwe BBs
van SA Fujax die binnenkomen heeft onze bedrijfsarts het volgende laten weten.
Let wel op: deze worden zeker niet hier verwerkt via de BB installatie, enkel opgeslagen of later via silowagens verwerkt maar dit is nog niet duidelijk.
Ik heb de SDS ontvangen en nu weet ik ook waarom deze
oxiden zo irritant zijn.
Buiten Zink bevatten deze ook CaO of te wel ongebluste
kalk.
Op toxich vlak niet zo erg, doch zeer irriterend.
Dus huidcontact zeker te vermijden en VOORAL
OOGCONTACT. nb. Mensen met contactlenzen mogen hier niet mee werken.
Dus als preventie zeker TYVEK, laarzen,synthetische
handschoenen met aftaping aan laarzen en polsen.
Verder P3 adembescherming (halfgelaats of voorkeur: airstream).
Indien keuze half gelaatsmasker,moet
een dichte chemiebril gedragen worden.
Wanneer nodig: gelieve deze richtlijnen
dan ook te volgen voor je eigen gezondheid!
Deze functie moet nog besproken en op OR gebracht
worden eer de weging kan doorgaan. Ligt voorlopig stil, wordt vervolgd.
2. Vaste elektromekanieker
Vraag werd gesteld aan HR om een vaste elektromekanieker
aan te werven in Pelt. Deze vraag gaan we ook stellen op OR (juni) voor Balen
en Pelt. Directie zit hier vandaag nog over samen.
3. Index (1,02 %) op 1.5.2020
De nodige info hieromtrent is verspreid. Ook een foutje
in de vervoersonkosten werd recht gezet.
4. Anciënniteitdagen
Voor de mensen die halftijds werken en halve dagen
komen werken was er een probleem met het opnemen van deze dagen. HR gaat deze
mensen 6 halve dagen laten nemen, de betaling van deze dagen is men met Attentia
nog aan het bekijken. Voor de extra eindeloopbaandagen bij 55 en 58 jaar geldt
de betaling en opname aan het % tewerkstelling.
5. UAP premie BB hal Hydro
HR gaat met de leidinggevende alles bekijken, en zal
de afgevaardigden daarna informeren.
6. Corona ouderschapsverlof
Is verlengd tot einde Augustus mits de nodige
voorwaarden.
Deze werden eerst afgeschaft, hoofd HR gaat bekijken
of deze al dan niet mee kunnen genomen worden in de jaarlijkse bestelling
vanT-shirts, sokken enz.
Mensen kunnen dan kiezen wat ze willen en wat niet. Wel binnen hetzelfde
budget. Wordt vervolgd.
8. Intranet bijwerken
De technische fiches worden herbekeken en aangepast
dit kan nog enkele maanden duren om dan deze aan de afgevaardigden te bezorgen voor
nazicht.
- 17/61
arbeider van Balen naar logistiek smelterij
- Vanaf 1/7 1 arbeider smelterij tijdskrediet met
motief.
- Op hydrois 1
aanvraag tijdskrediet einde loopbaan aangevraagd.
10. Fietsvergoeding
Nogmaals kaarten we aan dat de huidige regeling
fietsvergoeding niet motiverend is om mensen die van ver moeten komen op de
fiets te krijgen. Ook al is deze vergoeding volgens de sector afspraken, het
bedrijf kan altijd een betere regeling treffen. De directie zegt dit op langere
termijn terug te willen bespreken, wanneer duidelijk is hoeveel mensen in het
fietsleaseplan zijn gestapt.
11. Fietsslot
De directie geeft mee dat de verzekeringsmaatschappij
heeft aangegeven dat de fietsen die bekomen zijn met het leaseplan op slot doen
als deze onbewaakt is niet voldoende is. Met moet deze bv met een extra ketting/hangslot
bevestigen aan een vast punt.
12. Intern vervoer
We halen aan dat de problemen met “de mol”, het
voertuig waar men SHG en BB’s van Hydro intern mee transporteert, veel
mankementen heeft oa uitlaatgassen die ooit in cabine komen. We vragen een
oplossing, desnoods een investering voor een ander voertuig. Ook het vervoer
van SHG met heftruck naar de loodschuur werd besproken. Dit is door het slechte wegennet niet
optimaal. Hier komt men op terug.
13. Loodschuur
We merken op dat zones in de loodschuur die eerst werden
afgespannen om 1 of andere reden (veiligheid?) nu wel gebruikt worden voor te
stockeren. We vragen waarom deze zones waren afgespannen. We vragen ook om de
loodschuur met een veegwagen te laten reinigen omdat hier zeer veel opvliegend
stof is. Men vraagt dit na.
Voor meer info kan je steeds terecht bij
je ACV-afgevaardigden!
-
We dringen aan de wet na
te leven wat betreft het thuiswerk, en om de berichten in verband met
stopzetten van thuiswerk in die zin te veranderen. Het kan niet zijn dat
buitenlandse Nyrstar-richtlijnen tegen de Belgische wet ingaan.
De directie zal een nieuwe nota versturen.
-
De toestand van de maskers blijft zorgen baren, maar
voorlopig komen we toe, indien er zorgzaam omgesprongen wordt met de maskers.
-
Er komt terug een Corona overleg volgende week, na de
bijeenkomst van de federale veiligheidsraad.
Fietsleasing
-
Er is nog geen nieuws over onze vraag om de periode van 6
maanden voor een contract verbroken is (bijvoorbeeld bij langdurige ziekte) te
verlengen tot 12 maanden. Het bedrijf is in principe akkoord dit te doen, als
het juridisch mag. Dat laatste gaat ze nu na.
-
Mensen die het wensen kunnen informatie krijgen wanneer iets
uit de voorwaarden niet duidelijk zou zijn. Dat zal individueel of in kleinere
groepen gebeuren.
Waardering en tegemoetkoming inzet in moeilijke Corona tijden
De directie heeft geen mandaat hiertoe.
We hebben
gevraagd creatief te onderzoeken wat eventueel wel mogelijk is.
Berekening AIP
-
Besprekingen in verband met een
eventuele verhoging van het plafond, zullen voor de zomer starten.
-
De resultaten voor januari-maart
worden eind van de week meegedeeld.
Onderzoek fumer
Er loopt tot augustus/september een voorafgaande
haalbaarheidsstudie, om duidelijker en scherper te maken wat er juist nodig is,
en wat het meer in detail zou kosten. De optie voor een installatie op
steenkool blijft alleszins verlaten.
Stand van zaken brownfields Nyrstar
Het convenant met OVAM is afgesloten, maar verdere
sanering blijft nodig. Het bedrijf wil zowat alle gebouwen en gronden in eigen
beheer houden.
Betalingen
-
We
vragen het bedrag van de km vergoeding (extra km) juist op te nemen in de lijst
van bedragen. Nu staat er een te laag bedrag.
-
We
vragen de maaltijdcheques op 2 cijfers na de komma op de elektronische kaart te
zetten.
De directie
kijkt dit na.
Asset, elektromekaniekers en
elektriciens, leeftijdspyramide, onderaannemers, aanwervingen
We maken aan de directie duidelijk
dat er volgens ons meer stielmannen aangeworven dienen te worden, gezien de
veroudering van een belangrijk deel van de stielmannen, en gezien er nog steeds
veel onderaannemers werken. Er komen en zijn ook nieuwe investeringen, die
nadien meer onderhoud noodzakelijk maken. Dit helpt ook om de weekdiensten te
verlichten. We vragen om ons gedetailleerde informatie te verschaffen over de
huidige stand van de leeftijdspyramide en het aantal onderaannemers die als
feitelijke vaste werknemers tewerkgesteld zijn. Daarover vragen we dan overleg
aan.
De
directie zal proberen tegen de volgende ondernemingsraad van einde juni, of ten
laatste die van juli, de gevraagde gegevens te verzamelen.
Toestand zinkpoeders
In
Balen produceert men genoeg voor Balen zelf, maar nog niet (volledig) voor
Auby. Er worden nog oplossingen gezocht voor enkele problemen, waaronder vooral
de slurrypomp.
Centrale turbine 4
Op de jaarvergadering hebben we
aangedrongen om de berekening van de business-case van turbine 4 te herdoen, onder
andere omwille van de mogelijke piste dat de verkregen uitstootrechten voor
vermeden uitstoot, niet langer toegekend zou kunnen worden vanuit het komende
Europese beleid voor de markt van verhandelbare uitstootrechten. We begrijpen
niet dat een bedrijf dat energie-efficiëntie hoog in het vaandel beweert te
dragen, turbine 4 laat vallen voor een minder energie-efficiënte turbine 5.
De
directie bezorgt ons nog de gegevens hoe men tot haar besluit gekomen is.
Er is terug een project opgestart voor de afzuiging
van de mengpotten en benetiers demagovens. De firma Deichmann wordt ook
uitgenodigd voor te kijken wat mogelijk is. Vooral voor de mengpotten is dit
niet evident Voor de afzuiging van de benetiers bekijkt men om via een
tijdschakelaarde kleppen te sturen bij
het opwerken van de benetier en de afzuiging daarop te laten concentreren.
Hiervoor zal men ook aanpassingen aan de kleppen moeten doen.
2. Opvliegend stof
In Balen loopt er een project om opvliegend stof tegen
te gaan. We hadden dit ook gevraagd voor de dienst Hydro. Het diensthoofd heeft
na bevraging aan zijn personeel gezegd dat dit de laatste tijd beperkt is.
Wanneer het doorgaand verkeer achter de BB-hal te hard rijdt heeft men er wel
soms last van. Men gaat verkeersborden plaatsten voor de snelheid aan te
passen. Bij het verwerken van Cinkom van BB naar vrachtwagen heeft men wel
stofvorming. Men bekijkt dit voor een oplossing.
3. Aircos heftrucks
De vraag is nogmaals gesteld. De directie zegt dat het
per bestaande heftruck 8000 euro kost om een airco in te bouwen. Als ACV
begrijpen we dat deze kost veel te hoog ligt en vragen we naar alternatieven
zoals kleine extra ventilatoren in de heftruck zoals in het verleden. Het
huidige lease contract loopt nog meer dan 2 jaar. Naar de toekomst toe,
wanneerwe nieuwe heftrucks krijgen,
wordt er zeker bekeken in welke heftrucks airco voorzien moet worden. Moest er
voor het eindigen van het huidige lease contract al een nieuw voertuig komen
gaat men dit ook al bekijken.
4. Lossen TSU BBs Hydro
Dit zou ondertussen opgelost zijn. De BBs kwamen aan
in containers, op elkaar gestapeld zonder palet waardoor een operator in de
container de lussen aan de vorken van de heftruck moest hangen. Dit was een
gevaarlijke situatie. De BBs zouden nu allemaal op paletten aankomen.
5. Loodwaarde in bloed
De vraag werd gesteld waarom er in de maandrapportage
geen Pb-waarden terug te vinden zijn. Dit komt omdat men in Corona-tijd geen
bloedafname doet bij het medisch onderzoek. Ondertussen doet men wel terug
bloedafname. De oog- en blaastest (longen) doet men door Corona nog steeds
niet.
6. Jaaractieplan
We vragen of de recent gebeurde ongevallen impact
heeft op het jaaractieplan. De directie zegt dat de inventarisatie die lopende
is van de meest kritische plaatsen en taken daar een onderdeel van zijn.
7. Preventief onderhoud
We hebben vorige keer aangehaald dat er POs gelopen worden
door arbeiders die pas op het bedrijf zijn en niet de nodige ervaring en kennis
hebben om dit te doen volgens ons. De directie zegt nu dit besproken te hebben
met de teamleaders en ze ervoor zullen zorgen dat mensen die dit moeten doen de
nodige begeleiding zullen krijgen.
8. Warmte kleedruimte
Nogmaals hebben we de vraag gesteld om hier iets aan
te doen. De directie stelt nu het volgende voor: Men gaat een 10cm dikke
isolatie op het dak aanbrengen. Dit zou voor een verschil in temperatuur in de
kleedruimte moeten zorgen. Indien dit verschil te weinig zou zijn zal men nog
bijkomende aircos voorzien.
9. Social distancing
De directie merkt op dat het opvolgen van de regels
niet meer zo strikt loopt en roept iedereen op zich hier aan te houden.
10. Corona-meeting
Deze zullen voortaan enkel voorafgaand aan het comité
en ondernemingsraad plaatsvinden. Het afwezigheidscijfer is nog steeds positief.
De stocks van de PBMs, en dan vooral van de maskers
begint stilletjes kritisch te worden omdat beloofde leveringen niet doorkomen.
Mondjesmaat komen er binnen maar lang niet voldoende. Op dit moment hebben we
nog een stock voor 4 weken.
11. Asbestinventarisatie
Dit loopt goed. In juni krijgen we een overzicht en
een prioriteitenlijst zegt de SHEQ
manager.
Voor meer info kan je steeds bij je
ACV-afgevaardigden terecht!
Het is de bedoeling dat het fietsleaseplan van start
gaat op 1 juni 2020.
Enkele
bijkomende elementen uit de besprekingen
De financiële
bijdrage van de arbeider:
Een elektrische fiets van ongeveer 2900 euro zou een fietsleasebetaling
van het bedrijf aan KBC inhouden van ongeveer 100 euro per maand, of
ongeveer 1200 euro per jaar. Rekening houdend met kosten en met de sociale
bijdragen, zou 1200 euro betekenen dat een arbeider
hiervan 825 euro per jaar zou betalen, of 68,75 euro voor elk van de 12 maanden (de concrete
betalingsmodaliteiten worden nog bevestigd).
Netto betekent dit dat een lager bedrag nodig is,
afhankelijk van de gemiddelde belastingvoet van een arbeider. In het geval
iemand netto 50% overhoudt van zijn bruto loon (na aftrek sociale
zekerheidsbijdragen van de arbeider zelf, en zijn belastingen), zou dit een
netto betaling van ongeveer 35 euro per maand betekenen.
Tegelijk is er een invloed op het vakantiegeld: omdat de afhouding bij de arbeider gebeurt op het
brutoloon, vermindert de brutobasis waarop het vakantiegeld berekend wordt.
Er kunnen ook gevolgen zijn voor sociale uitkeringen. Bijvoorbeeld de pensioenberekening, wat
afhankelijk is van de hoogte van de jaarinkomens van de arbeider.
De arbeider dient ook ermee rekening te houden dat hij
in principe instaat voor de verbrekingskosten,
indien om welke reden dan ook, het fietsleasecontract binnen de drie jaren
verbroken zou worden (zie ook verder).
Anderzijds is er een hogere fietsvergoeding in het woon-werk verkeer, dan de vergoeding
voor woon-werk verkeer met de auto.
Er zijn ook lagere
kosten per km met de fiets dan de kost per km met de auto.
Ook zijn verzekering,
pechverhelping en jaarlijks onderhoud
inbegrepen in de fietsleaseprijs iets wat zonder fietsleaseplan bovenop de
kosten van een fiets zou komen.
Instapmomenten
in het leasecontract:
Enige tijd geleden stelde de directie dat er twee
instapmomenten zouden zijn (mei en november). Dat is nu veranderd. Een arbeider
kan op elk moment instappen in een
leasecontract.
De
verbrekingsvergoeding bij vroegtijdig stopzetten van het leasecontract:
In principe dient de arbeider in alle gevallen van een
vroegtijdige stopzetting van het leasecontract, zelf te betalen voor de
gevolgen.
Hij heeft de keuze tussen twee mogelijkheden:
-
Ofwel neemt hij de fiets over aan de
boekwaarde van de fiets, vermeerderd met 15 % erbovenop als
verbrekingsvergoeding.
-
Ofwel neemt hij de fiets niet over.
Dan betaalt hij een verbrekingskost (het verschil tussen A en de verkoopprijs
van de fiets die hij niet meer wil).
We hebben aangedrongen om als bedrijf tussen te komen
in de verbrekingsvergoeding wanneer het gaat om gebeurtenissen buiten de wil om
van de arbeider. Uit het gesprek dat daarop volgde, kwamen volgende punten naar
voor:
-
Bij een herstructurering dient er steeds een sociaal plan opgemaakt te
worden. De vraag rond de behandeling van de verbrekingskosten voor arbeiders
die het bedrijf verlaten, is een mogelijk onderwerp in de besprekingen voor een
sociaal plan.
-
Bij een arbeidsongeval of beroepsziekte wil het bedrijf haar
verantwoordelijkheid opnemen. Ze wil dit concreet bekijken, rekening houdend
met elementen zoals bijvoorbeeld resterende tijd van het leasecontract,
interesse en mogelijkheid om de fiets over te nemen,
-
Bij langdurige ziekte wil ze uitzonderlijk ook bekijken wat mogelijk
is. In de regel echter is de betrokken arbeider zelf verantwoordelijk voor de
gevolgen van een verbreking.
-
De periode van automatische verbreking (bij de twee vorige gevallen):
we hebben gevraagd dit te verlengen tot 12 maanden (in plaats van 6 maanden).
De directie bekijkt dit punt nog tegen maandag
18 mei, en zal dan antwoord geven.
-
Bij overlijden wil de directie de verbreking op dezelfde manier
bekijken als bij een arbeidsongeval of beroepsziekte.
-
In alle andere gevallen betaalt de arbeider volledig zelf de
verbrekingskosten.
1. Wat te doen als je in contact komt met covid-patiënt?
De regels zijn dat als je zelf geen symptomen hebt je
gewoon mag komen werken. Als ACV vinden wij dit niet kunnen als je bv samenleeft
met iemand die besmet is je gewoon mag komen werken. De werknemers vinden dit
ook geen goed idee. De directie zegt dat de 1,5m regel nog steeds van
toepassing is, maar begrijpt de ongerustheid en raad het volgende aan indien
iemand in deze situatie zit. Gebruik je gezond verstand. Als de huisarts zich
aan de regels houdt en je niet gewettigd thuis laat gaat HR de mensen vragen
toch thuis te blijven. Door verlof of technische werkloosheid.
2. Afwezigheidscijfer
4,5% van de werknemers is afwezig. Dit cijfer is beter
dan in normale tijden.
3. Telewerk
Ongeveer 20 mensen die van thuis uit werken. Dit
aantal is gezakt omwille dat de periode al dat men van thuis uit werkt al even
duurt en versoepeling van de maatregels.
4. PBMs
Geen wijzigingen. Stock voor 8 weken. Er is nog steeds
geen zekerheid dat alles tijdig kan aangevuld worden. Leveringen komen maar
zeer miniem binnen. De turnaround In Balen heeft geen invloed op de stocks.
5. Corona ouderschapsverlof
De mogelijkheid bestaat voor mei en juni. Dit is
evenwel voor de organisatie van het bedrijf niet goed, vooral om dat we door
deze crisis nog veel verlof moeten opnemen. Men gaat dit per afdeling bekijken.
Men zal individueel eerst de overuren, omzetting eindejaarspremie dagen,
bekijken. Iemand die dit toch wil zal water bij de wijn moeten doen zo zegt de
directie. HR moet dit tenslotte goedkeuren.
Deze functie moet nog besproken en op OR gebracht
worden eer de weging kan doorgaan. Ligt voorlopig stil, wordt vervolgd.
2. Vaste elektromekanieker
Vraag werd gesteld aan HR om een vaste elektromekanieker
aan te werven in Pelt. HR neemt de vraag mee naar assetmanager en personeelsdienst
en zal antwoord bezorgen aan de afgevaardigden. Deze vraag gaan we ook stellen
op OR voor Balen en Pelt. Een tijdje geleden is op OR een presentatie van de
bezetting Asset gegeven. Deze gaat terug ter sprake komen.
3. Index (1,02 %) op 1.5.2020
Deze gaat toegepast worden op alle vergoedingen die
hier aan gekoppeld zijn. HR zal de nodige aanpassingen doen en de nodige info
verspreiden.
4. T-shirts
Er waren klachten over de pasmaten dat deze maar tot
xxl gingen, HR heeft bij de firma navraag gedaan of dit de grootste waren,
blijkbaar kan men bestellen tot maat xxxxxL, de diensten zijn hiervan op de
hoogte gebracht.
5. Anciënniteitdagen
Voor de mensen die halftijds werken en halve dagen
komen werken was er een probleem met het opnemen van deze dagen. HR gaat deze
mensen 6 halve dagen laten nemen, de betaling van deze dagen is men met Attentia
nog aan het bekijken. Voor de extra dagen bij 55 en 58 jaar zou hetzelfde
probleem zich voordoen, dit gaat PD checken.
6. UAP premie BB hal Hydro
Vraag werd gesteld om het bekomen van een UAP premie
voor het open maken van de bevochtigingsnik, oppoetsen BB hal, verwijderen van
vuile paletten en opruimen van plastiek en linten. HR neemt hier notie van en
stelt een aantal vragen aan afgevaardigde en zal deze vraag onderzoeken. HR
zegt ook dat hier een procedure voor is die gevolgd dient te worden. Er worden
nu premies betaald die niet conform de afspraken zijn. Wordt vervolgd.
7. Corona ouderschapsverlof
Deze namiddag is er een vergadering gepland voor HR (personeelsdienst)
en MT (management team) om de voorwaarden te bepalen om hiervan gebruik te maken.
Vandaag of morgen meer duidelijkheid hieromtrent.
8. Hemden
Deze werden eerst afgeschaft, hoofd HR gaat bekijken
of deze al dan niet mee kunnen genomen worden in de jaarlijkse bestelling van T-shirts, sokken enz. Mensen kunnen
dan kiezen wat ze willen en wat niet. Wel binnen hetzelfde budget.
9. Intranet bijwerken
De technische fiches worden herbekeken en aangepast
dit kan nog enkele maanden duren om dan deze aan de afgevaardigden te bezorgen voor
nazicht. De fiche belangrijke bedragen zal deze maand aangepast worden, hier
zal dan de index aanpassing in verwerkt zijn.
10. Personeelsbewegingen
- 09/03is er 1
interimH(hydro) logistiek en 1 interim
sm (smelterij) ploeg in dienst
-01/043
tijdelijke naar vast contract1
H2 sm
5interim naar tijdelijk contract3 H2 sm
3
tijdelijke contract verlengd3 sm
1 tijdelijk contract niet verlengd1 sm
-half April 1 vaste van hydro definitief van 4 ploegen
naar2ploegen
-20/04 1tijdelijk contract van sm naar de hallen in
Balen
-21/04 1 tijdelijke sm ploeg B vertrokken
-11/052
interim in dienst1 H1 sm
-half juni vertrekt er 1 interim op sm ploeg B
11.Arbeidsongeval
HR gaat alles nog eens oplijsten wat er dient te
gebeuren bij vervoer en dergelijke als er maar1 portier aanwezig is. Dit zal in verslag SR komen.
Voor meer info kan je steeds terecht bij
je ACV-afgevaardigden!
-
Afwezigheden:
Afgelopen maandag telden we 21 afwezigheden. Dinsdag was dit terug gestegen
naar 26, maar in het algemeen is dit toch een zeer sterke daling ten opzichte
van enkele weken geleden. 5 mensen van deze groep zijn thuis door corona of
griep symptomen, 1 persoon is preventief thuis.
-
Telewerk:
Ongeveer 30 mensen werken nog van thuis uit. Er is nog geen einddatum voor
telewerk.
-
PBM’s: Er zijn nog
leveringen geweest waardoor we nog steeds met een stock zitten waar we zonder
nieuwe leveringen 8 weken mee verder kunnen.
-
Mondmaskers:
Via Trafigura zou Nyrstar mondmaskers kunnen krijgen voor hun werknemers voor gebruik
buiten het fabriek. Levertijd is wel nog 3 à 4 weken.
-
Nieuwe richtlijn:
We vragen aan de directie dat ze op Nyrstarniveau de algemene maatregel, waarbij
iemand die in contact komt of is geweest met iemand die besmet is met Covid-19
en zelf geen symptomen heeft, gewoon mag komen werken opnieuw bekijkt. Dit is
voor ons niet aanvaardbaar!Het ACV-Team
Er zijn voorbeelden van prijzen die men moet betalen
van je brutto loon voor een bepaalde fiets. Hr is nu aan het bekijken hoe dit
in de praktijk gaat lopen en zal deze doormailen aan de afgevaardigden.
Eerdaags gaat men terug een meeting plannen om dan alles definitief af te
kloppen zodat men kan starten met fietsleaseplan.
2. Prestaties Maart
In Maart produceerde de smelterij in Pelt 7524 ton
onder budget namelijk 29199 ton, er kwamen 15869 ton kathoden vanuit Balen dit
is 6555 ton lager dan budget , 5109 ton vanuit Auby dit is 809 ton hoger dan
budget. Voor de maand April verwacht men onder budget te produceren. Op de
dienst hydro was de productie van washed oxides onder budget(8194 ton) namelijk
-1243 ton. De consumptie van niet gewassen oxides bleef ook onder budget(8986)
namelijk -1668 ton dit is te wijten aan de mindere afname van Auby en Budel. In Balen was de productie van kathoden 16314
ton dit was 7323 ton onder budget de Kathoden productie van Balen zal een
parameter zijn voor het al dan niet behalen van AIP 2020. De maand Maart was in
alle opzichten een slechte maand.
3. personeelsinfo
Vanaf
01.04.2020 zijn er weer contracten omgezet worden , van interim naar tijdelijk
en van tijdelijk naar vaste contracten , er zullen ook mensen interim en
tijdelijk blijven. Afgevaardigden vragen aan HR om de omzettingen kritisch te bekijken. HR zal de mensen op de hoogte
brengen van de omzettingen. Er zijn27 interimarissen en 34 tijdelijke in Balen/Pelt.
4. Fumer
De studie gaat
over 2 fumers, dit kostenplaatje bedraagt 270 miljoen € en kan nog oplopen
omwille van de keuze om met wat te stoken. 1 ste fumer komt (90 % zeker ) in
Balen en men is aan t bekijken waar deze kan geplaatst worden. De uitwerking
van plan voor fumer gaat in 4 fase’s verlopen. Vraag is gesteld aan voorzitter
EOR om een datum vast te leggen. wordt vervolgd.
5. extra budget en investeringen
veiligheid
Om de veiligheid van alle
werknemers te borgen zullen er op elke afdeling werken uitgevoerd worden
volgens meest kritische plaatsen. Hier gaat men extra geld en mensen voor
zorgen , alles zal niet in 1 keer gedaan kunnen worden. Directie is hier al mee
bezig , en zal alles van kortbij opvolgen.
6.jaarvergadering
Deze staat gepland op
vrijdag 8 Mei 2020
7.Zamaklijn
4
Volgens de directie wordt
alles in gereedheid gebracht om de werken te starten aan zamaklijn 4 in pelt.
Dezelfde directie zegt ook dat zamaklij 4 in 2020 klaar zal zijn. Wordt van
zeer nabij opgevolgd.
8.Roce
en AIP
Hr heeft een kader
geschetst om een berekening te kunnen maken voor de Roce premie. Er zal een
meeting plaats vinden op 13 Mei 2020 om 9.30 uur in Pelt. Voor aip werd de
vraag gesteld wat er met de mindere productie gedaan wordt ivm het ongeval in
de hallen. Directie gaat dit bekijken .
9.
zinkmarkt
De vraag naar zink en zamak
zijn gedaald en krabbelen stilletjes terug recht. Voor Nyrstar zijn er evenwel
geen problemen omdat Trafigura alle productie afneemt. Directie gaat bekijken
welke contracten Nyrstar heeft met Trafigura.
10.
Coronavirus
Bedoeling is nog altijd dat
we zo lang als mogelijk blijven produceren. Pas de regels die gelden om virus
in te dijken goed toe, dit om uzelf en
al de mensen rond U te beschermen
zowel thuis als op het werk. Gebruik je gezond verstand en houd jullie
gezond!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De trilgoot op E&J2 wordt opgenomen in het budget
van volgend jaar. Vanaf oktober dus, dit omdat het nieuwe boekjaar dan start.
2.
Afzuiging mengpotten en demagoven
De arbeidsgeneesheer komt nogmaals met analysen van
rookgassen die gebeurt zijn door externe instanties. Hier uit blijkt dat alle
waarden onder de detectielimiet zitten. Hoe het nu staat met de projecten van
de afzuigingen kan men niet zeggen maar men vraagt dit na. Zie ook punt
krasziftinstallatie.
3.
Actieplan opvliegend stof
In Balen
heeft men hieromtrent een project opgestart hoe we dit kunnen voorkomen of onder
controle kunnen houden. Wij hebben gevraagd voor dit ook in Pelt op de dienst
Hydro te bekijken.
4.
Bedrijfsfietsen
In Balen heeft men volgens de directie veel te veel
fietsen voor de werknemers. Men wil dit aanpakken door collectieve fietsen te
voorzien, en geen individuele fietsen meer. Omwille van de coronacrisis staat dit project “on hold”. Dit
stootte eerder al op verzet van de werknemers.
5.
Stand van zaken gebouwen
Alle asbest houdende daken zijn verwijderd en
vervangen. We vragen wat de bedoeling is van de leegstaande gebouwen. Voor het
vroegere hoofdgebouw bekijkt men of men de telefooncentrale die zich daar
bevind kan verplaatsten, dit is niet eenvoudig. Men wacht op de resultaten van
dat onderzoek. Op onze vraag of de loodschuur wel veilig is als magazijn
antwoord de directie dat er een expert alles heeft geïnspecteerd. De zones waarover
twijfels waren heeft men afgespannen en zijn verboden toegang. De rest is
veilig zegt men.
6.
Krasziftinstallatie
Al vele jaren zijn we als ACV fractie aan het strijden
voor een nieuwe installatie of voor duurzame aanpassingen aan de huidige
installatie. Dit omdat de huidige installatie niet goed is voor mens en milieu.
Ook het verwerken van de metallische fractie gebeurd op een manier die niet
waardig is voor de tijd waarin we nu leven. Onze vorige directeur Guido Janssen
heeft ons toen indertijd gelijk gegeven en beloofd zijn schouders onder dit
project te zetten. Ook onze strijd voor verbeterde afzuiging voor de demagovens
en afzuiging mengpotten steunde hij. Ondanks deze beloften heeft men ons gemeld
dat het hele project, om één krasziftinstallatie voor Budel, Balen en Pelt te
bouwen niet doorgaat. Dit is na jaren strijden een slag in ons gezicht. We
hebben dan ook onmiddellijk gemeld dat we dit niet nemen. Dat we acties van de
werknemers niet kunnen uitsluiten (bv stoppen met het terugsmelten van de
fractie) en dat we indien nodig de milieu-inspectie zullen contacteren. Ondertussen
hebben we deze namiddag (21/04) als ACV fractie contact opgenomen met Guido J. (ondertussen
vice- president Europe operations).
Hij betreurd het dat dit project niet doorgaat. In dit
gesprek beloofd hij ons dat ze een scoop zullen opstellen voor te kijken wat er
nodig is en wat het kost voor de huidig installatie in een aanvaardbare
toestand te brengen. Ook zal hij bekijken hoe het staat met het project van de
afzuiging van de demagovens en mengpotten. We zullen deze week nog samenzitten met
Guido om onze zorgen en bedenkingen nogmaals met hem te delen. Wordt vervolgd!
7.
PBM’s
- Er is vraag naar schoenen met een soepelere wreefbescherming,
vooral door mensen die regelmatig op knieën of hurken moeten werken. Deze
schoenen zijn geen magazijnartikel maar kan men via ATB bestellen.
- Men vraagt nogmaals om zuinig om te gaan met PBM’s,
maar zorg dat je voldoende beschermt bent!
- Tyvek: Men heeft alternatieve pakken binnen
gekregen, deze pakken hebben dezelfde beschermingsnorm als de Tyvekpakken.
8. Ongeval Roosterij
Icam onderzoek volgt. Hier worden de oorzaak, maatregelen
en acties besproken. Intussen zijn er over heel het bedrijf extra inspecties
gebeurd of gepland naar draagstructuren en loopvloeren. Ook voor Pelt, en zeker
voor de dienst Hydro hebben we gevraagd alles goed te inspecteren en te
herstellen waar nodig.
9. Ongeval zinkhallen
Men heeft nog geen info van de resultaten van het onderzoek
hoe het komt dat de brug naar beneden is gekomen. Dit gebeurt extern.
10. Incident smelterij
Zondagnamiddag heeft er zich tijdens het opwarmen van
mengpot zuid een explosie voorgedaan. De vlam van de gasbrander die deze pot
aan het opwarmen was is uitgegaan met een gasophoping als gevolg, wat daarna
voor een enorme explosie heeft gezorgd. Op maandagmorgen voor het comité begon zijn
we gaan kijken hoe de toestand was. Groot was onze verbazing toen we zagen dat
men al terug aan het produceren was. Dit terwijl er nog losliggende dakplaten
op het dak aanwezig waren, de aluminiumbrug niet gecontroleerd was en er
bescherming via plexiglas ontbrak. We hebben dit daarna ook onmiddellijk op het
comité gemeld. Na het einde van deze vergadering zijn we onmiddellijk terug ter
plaatse geweest. Nog groter was onze verbazing dat er nog steeds geproduceerd
werd zonder dat deze opgesomde punten in orde waren. Het ACV heeft onmiddellijk
de productie van zamak laten stoppen en de zone laten afspannen. Deze
voormiddag (21-04) heeft men ons gemeld dat de losliggende dakplaten verwijderd
werden, de brug via Konecranes was geinspecteerd en het plexiglas terug
voorzien was, waardoor we weer veilig konden produceren. We zullen op woensdag
deelnemen aan het Icam onderzoek en zullen dit alles bespreken.
11. PO’s lopen
We hebben aangehaald dat we ongerust zijn omdat dit
volgens ons niet goed loopt. Men schuift dit zelfs in arbeiders hun schoenen
die niet vertrouwd zijn met de installatie omdat ze nog niet lang tewerkgesteld
in ons bedrijf. Men komt hier op terug. Dit zijn voor ons voorname taken die op
een serieuze manier gedaan moeten worden.
Na een inspectie rond de zone waar gisteren de explosie geweest is hebben we als ACV fractie de productie van zamak laten stilleggen en de omgeving laten afspannen zodat deze niet betreden mag worden. We vinden het niet verantwoord dat men in een zone moet werken waar losse dakpanelen naar beneden kunnen vallen. Morgen komt men deze panelen opruimen en kunnen we terug op een veilige manier produceren.
Deze namiddag is er een gasexplosie geweest in de smelterij. Bij het opwarmen van de mengpot is waarschijnlijk de vlam van de gasbrander uitgegeaan met een gasophoping als gevolg. Dit heeft daarna voor een enorme explosie gezorgd. Schade aan de installatie is er op het eerste zicht niet. Er is wel een stuk dakkoepel weggeblazen. Er is veel poetswerk waardoor er deze nacht geen productie is. Gelukkig was er niemand aanwezig.