Deze functie moet nog besproken en op OR gebracht
worden eer de weging kan doorgaan. Ligt voorlopig stil, wordt vervolgd.
2. Vaste elektromekanieker
Vraag werd gesteld aan HR om een vaste elektromekanieker
aan te werven in Pelt. Deze vraag gaan we ook stellen op OR (juni) voor Balen
en Pelt. Directie zit hier vandaag nog over samen.
3. Index (1,02 %) op 1.5.2020
De nodige info hieromtrent is verspreid. Ook een foutje
in de vervoersonkosten werd recht gezet.
4. Anciënniteitdagen
Voor de mensen die halftijds werken en halve dagen
komen werken was er een probleem met het opnemen van deze dagen. HR gaat deze
mensen 6 halve dagen laten nemen, de betaling van deze dagen is men met Attentia
nog aan het bekijken. Voor de extra eindeloopbaandagen bij 55 en 58 jaar geldt
de betaling en opname aan het % tewerkstelling.
5. UAP premie BB hal Hydro
HR gaat met de leidinggevende alles bekijken, en zal
de afgevaardigden daarna informeren.
6. Corona ouderschapsverlof
Is verlengd tot einde Augustus mits de nodige
voorwaarden.
Deze werden eerst afgeschaft, hoofd HR gaat bekijken
of deze al dan niet mee kunnen genomen worden in de jaarlijkse bestelling
vanT-shirts, sokken enz.
Mensen kunnen dan kiezen wat ze willen en wat niet. Wel binnen hetzelfde
budget. Wordt vervolgd.
8. Intranet bijwerken
De technische fiches worden herbekeken en aangepast
dit kan nog enkele maanden duren om dan deze aan de afgevaardigden te bezorgen voor
nazicht.
- 17/61
arbeider van Balen naar logistiek smelterij
- Vanaf 1/7 1 arbeider smelterij tijdskrediet met
motief.
- Op hydrois 1
aanvraag tijdskrediet einde loopbaan aangevraagd.
10. Fietsvergoeding
Nogmaals kaarten we aan dat de huidige regeling
fietsvergoeding niet motiverend is om mensen die van ver moeten komen op de
fiets te krijgen. Ook al is deze vergoeding volgens de sector afspraken, het
bedrijf kan altijd een betere regeling treffen. De directie zegt dit op langere
termijn terug te willen bespreken, wanneer duidelijk is hoeveel mensen in het
fietsleaseplan zijn gestapt.
11. Fietsslot
De directie geeft mee dat de verzekeringsmaatschappij
heeft aangegeven dat de fietsen die bekomen zijn met het leaseplan op slot doen
als deze onbewaakt is niet voldoende is. Met moet deze bv met een extra ketting/hangslot
bevestigen aan een vast punt.
12. Intern vervoer
We halen aan dat de problemen met “de mol”, het
voertuig waar men SHG en BB’s van Hydro intern mee transporteert, veel
mankementen heeft oa uitlaatgassen die ooit in cabine komen. We vragen een
oplossing, desnoods een investering voor een ander voertuig. Ook het vervoer
van SHG met heftruck naar de loodschuur werd besproken. Dit is door het slechte wegennet niet
optimaal. Hier komt men op terug.
13. Loodschuur
We merken op dat zones in de loodschuur die eerst werden
afgespannen om 1 of andere reden (veiligheid?) nu wel gebruikt worden voor te
stockeren. We vragen waarom deze zones waren afgespannen. We vragen ook om de
loodschuur met een veegwagen te laten reinigen omdat hier zeer veel opvliegend
stof is. Men vraagt dit na.
Voor meer info kan je steeds terecht bij
je ACV-afgevaardigden!
-
We dringen aan de wet na
te leven wat betreft het thuiswerk, en om de berichten in verband met
stopzetten van thuiswerk in die zin te veranderen. Het kan niet zijn dat
buitenlandse Nyrstar-richtlijnen tegen de Belgische wet ingaan.
De directie zal een nieuwe nota versturen.
-
De toestand van de maskers blijft zorgen baren, maar
voorlopig komen we toe, indien er zorgzaam omgesprongen wordt met de maskers.
-
Er komt terug een Corona overleg volgende week, na de
bijeenkomst van de federale veiligheidsraad.
Fietsleasing
-
Er is nog geen nieuws over onze vraag om de periode van 6
maanden voor een contract verbroken is (bijvoorbeeld bij langdurige ziekte) te
verlengen tot 12 maanden. Het bedrijf is in principe akkoord dit te doen, als
het juridisch mag. Dat laatste gaat ze nu na.
-
Mensen die het wensen kunnen informatie krijgen wanneer iets
uit de voorwaarden niet duidelijk zou zijn. Dat zal individueel of in kleinere
groepen gebeuren.
Waardering en tegemoetkoming inzet in moeilijke Corona tijden
De directie heeft geen mandaat hiertoe.
We hebben
gevraagd creatief te onderzoeken wat eventueel wel mogelijk is.
Berekening AIP
-
Besprekingen in verband met een
eventuele verhoging van het plafond, zullen voor de zomer starten.
-
De resultaten voor januari-maart
worden eind van de week meegedeeld.
Onderzoek fumer
Er loopt tot augustus/september een voorafgaande
haalbaarheidsstudie, om duidelijker en scherper te maken wat er juist nodig is,
en wat het meer in detail zou kosten. De optie voor een installatie op
steenkool blijft alleszins verlaten.
Stand van zaken brownfields Nyrstar
Het convenant met OVAM is afgesloten, maar verdere
sanering blijft nodig. Het bedrijf wil zowat alle gebouwen en gronden in eigen
beheer houden.
Betalingen
-
We
vragen het bedrag van de km vergoeding (extra km) juist op te nemen in de lijst
van bedragen. Nu staat er een te laag bedrag.
-
We
vragen de maaltijdcheques op 2 cijfers na de komma op de elektronische kaart te
zetten.
De directie
kijkt dit na.
Asset, elektromekaniekers en
elektriciens, leeftijdspyramide, onderaannemers, aanwervingen
We maken aan de directie duidelijk
dat er volgens ons meer stielmannen aangeworven dienen te worden, gezien de
veroudering van een belangrijk deel van de stielmannen, en gezien er nog steeds
veel onderaannemers werken. Er komen en zijn ook nieuwe investeringen, die
nadien meer onderhoud noodzakelijk maken. Dit helpt ook om de weekdiensten te
verlichten. We vragen om ons gedetailleerde informatie te verschaffen over de
huidige stand van de leeftijdspyramide en het aantal onderaannemers die als
feitelijke vaste werknemers tewerkgesteld zijn. Daarover vragen we dan overleg
aan.
De
directie zal proberen tegen de volgende ondernemingsraad van einde juni, of ten
laatste die van juli, de gevraagde gegevens te verzamelen.
Toestand zinkpoeders
In
Balen produceert men genoeg voor Balen zelf, maar nog niet (volledig) voor
Auby. Er worden nog oplossingen gezocht voor enkele problemen, waaronder vooral
de slurrypomp.
Centrale turbine 4
Op de jaarvergadering hebben we
aangedrongen om de berekening van de business-case van turbine 4 te herdoen, onder
andere omwille van de mogelijke piste dat de verkregen uitstootrechten voor
vermeden uitstoot, niet langer toegekend zou kunnen worden vanuit het komende
Europese beleid voor de markt van verhandelbare uitstootrechten. We begrijpen
niet dat een bedrijf dat energie-efficiëntie hoog in het vaandel beweert te
dragen, turbine 4 laat vallen voor een minder energie-efficiënte turbine 5.
De
directie bezorgt ons nog de gegevens hoe men tot haar besluit gekomen is.
Er is terug een project opgestart voor de afzuiging
van de mengpotten en benetiers demagovens. De firma Deichmann wordt ook
uitgenodigd voor te kijken wat mogelijk is. Vooral voor de mengpotten is dit
niet evident Voor de afzuiging van de benetiers bekijkt men om via een
tijdschakelaarde kleppen te sturen bij
het opwerken van de benetier en de afzuiging daarop te laten concentreren.
Hiervoor zal men ook aanpassingen aan de kleppen moeten doen.
2. Opvliegend stof
In Balen loopt er een project om opvliegend stof tegen
te gaan. We hadden dit ook gevraagd voor de dienst Hydro. Het diensthoofd heeft
na bevraging aan zijn personeel gezegd dat dit de laatste tijd beperkt is.
Wanneer het doorgaand verkeer achter de BB-hal te hard rijdt heeft men er wel
soms last van. Men gaat verkeersborden plaatsten voor de snelheid aan te
passen. Bij het verwerken van Cinkom van BB naar vrachtwagen heeft men wel
stofvorming. Men bekijkt dit voor een oplossing.
3. Aircos heftrucks
De vraag is nogmaals gesteld. De directie zegt dat het
per bestaande heftruck 8000 euro kost om een airco in te bouwen. Als ACV
begrijpen we dat deze kost veel te hoog ligt en vragen we naar alternatieven
zoals kleine extra ventilatoren in de heftruck zoals in het verleden. Het
huidige lease contract loopt nog meer dan 2 jaar. Naar de toekomst toe,
wanneerwe nieuwe heftrucks krijgen,
wordt er zeker bekeken in welke heftrucks airco voorzien moet worden. Moest er
voor het eindigen van het huidige lease contract al een nieuw voertuig komen
gaat men dit ook al bekijken.
4. Lossen TSU BBs Hydro
Dit zou ondertussen opgelost zijn. De BBs kwamen aan
in containers, op elkaar gestapeld zonder palet waardoor een operator in de
container de lussen aan de vorken van de heftruck moest hangen. Dit was een
gevaarlijke situatie. De BBs zouden nu allemaal op paletten aankomen.
5. Loodwaarde in bloed
De vraag werd gesteld waarom er in de maandrapportage
geen Pb-waarden terug te vinden zijn. Dit komt omdat men in Corona-tijd geen
bloedafname doet bij het medisch onderzoek. Ondertussen doet men wel terug
bloedafname. De oog- en blaastest (longen) doet men door Corona nog steeds
niet.
6. Jaaractieplan
We vragen of de recent gebeurde ongevallen impact
heeft op het jaaractieplan. De directie zegt dat de inventarisatie die lopende
is van de meest kritische plaatsen en taken daar een onderdeel van zijn.
7. Preventief onderhoud
We hebben vorige keer aangehaald dat er POs gelopen worden
door arbeiders die pas op het bedrijf zijn en niet de nodige ervaring en kennis
hebben om dit te doen volgens ons. De directie zegt nu dit besproken te hebben
met de teamleaders en ze ervoor zullen zorgen dat mensen die dit moeten doen de
nodige begeleiding zullen krijgen.
8. Warmte kleedruimte
Nogmaals hebben we de vraag gesteld om hier iets aan
te doen. De directie stelt nu het volgende voor: Men gaat een 10cm dikke
isolatie op het dak aanbrengen. Dit zou voor een verschil in temperatuur in de
kleedruimte moeten zorgen. Indien dit verschil te weinig zou zijn zal men nog
bijkomende aircos voorzien.
9. Social distancing
De directie merkt op dat het opvolgen van de regels
niet meer zo strikt loopt en roept iedereen op zich hier aan te houden.
10. Corona-meeting
Deze zullen voortaan enkel voorafgaand aan het comité
en ondernemingsraad plaatsvinden. Het afwezigheidscijfer is nog steeds positief.
De stocks van de PBMs, en dan vooral van de maskers
begint stilletjes kritisch te worden omdat beloofde leveringen niet doorkomen.
Mondjesmaat komen er binnen maar lang niet voldoende. Op dit moment hebben we
nog een stock voor 4 weken.
11. Asbestinventarisatie
Dit loopt goed. In juni krijgen we een overzicht en
een prioriteitenlijst zegt de SHEQ
manager.
Voor meer info kan je steeds bij je
ACV-afgevaardigden terecht!
Het is de bedoeling dat het fietsleaseplan van start
gaat op 1 juni 2020.
Enkele
bijkomende elementen uit de besprekingen
De financiële
bijdrage van de arbeider:
Een elektrische fiets van ongeveer 2900 euro zou een fietsleasebetaling
van het bedrijf aan KBC inhouden van ongeveer 100 euro per maand, of
ongeveer 1200 euro per jaar. Rekening houdend met kosten en met de sociale
bijdragen, zou 1200 euro betekenen dat een arbeider
hiervan 825 euro per jaar zou betalen, of 68,75 euro voor elk van de 12 maanden (de concrete
betalingsmodaliteiten worden nog bevestigd).
Netto betekent dit dat een lager bedrag nodig is,
afhankelijk van de gemiddelde belastingvoet van een arbeider. In het geval
iemand netto 50% overhoudt van zijn bruto loon (na aftrek sociale
zekerheidsbijdragen van de arbeider zelf, en zijn belastingen), zou dit een
netto betaling van ongeveer 35 euro per maand betekenen.
Tegelijk is er een invloed op het vakantiegeld: omdat de afhouding bij de arbeider gebeurt op het
brutoloon, vermindert de brutobasis waarop het vakantiegeld berekend wordt.
Er kunnen ook gevolgen zijn voor sociale uitkeringen. Bijvoorbeeld de pensioenberekening, wat
afhankelijk is van de hoogte van de jaarinkomens van de arbeider.
De arbeider dient ook ermee rekening te houden dat hij
in principe instaat voor de verbrekingskosten,
indien om welke reden dan ook, het fietsleasecontract binnen de drie jaren
verbroken zou worden (zie ook verder).
Anderzijds is er een hogere fietsvergoeding in het woon-werk verkeer, dan de vergoeding
voor woon-werk verkeer met de auto.
Er zijn ook lagere
kosten per km met de fiets dan de kost per km met de auto.
Ook zijn verzekering,
pechverhelping en jaarlijks onderhoud
inbegrepen in de fietsleaseprijs iets wat zonder fietsleaseplan bovenop de
kosten van een fiets zou komen.
Instapmomenten
in het leasecontract:
Enige tijd geleden stelde de directie dat er twee
instapmomenten zouden zijn (mei en november). Dat is nu veranderd. Een arbeider
kan op elk moment instappen in een
leasecontract.
De
verbrekingsvergoeding bij vroegtijdig stopzetten van het leasecontract:
In principe dient de arbeider in alle gevallen van een
vroegtijdige stopzetting van het leasecontract, zelf te betalen voor de
gevolgen.
Hij heeft de keuze tussen twee mogelijkheden:
-
Ofwel neemt hij de fiets over aan de
boekwaarde van de fiets, vermeerderd met 15 % erbovenop als
verbrekingsvergoeding.
-
Ofwel neemt hij de fiets niet over.
Dan betaalt hij een verbrekingskost (het verschil tussen A en de verkoopprijs
van de fiets die hij niet meer wil).
We hebben aangedrongen om als bedrijf tussen te komen
in de verbrekingsvergoeding wanneer het gaat om gebeurtenissen buiten de wil om
van de arbeider. Uit het gesprek dat daarop volgde, kwamen volgende punten naar
voor:
-
Bij een herstructurering dient er steeds een sociaal plan opgemaakt te
worden. De vraag rond de behandeling van de verbrekingskosten voor arbeiders
die het bedrijf verlaten, is een mogelijk onderwerp in de besprekingen voor een
sociaal plan.
-
Bij een arbeidsongeval of beroepsziekte wil het bedrijf haar
verantwoordelijkheid opnemen. Ze wil dit concreet bekijken, rekening houdend
met elementen zoals bijvoorbeeld resterende tijd van het leasecontract,
interesse en mogelijkheid om de fiets over te nemen,
-
Bij langdurige ziekte wil ze uitzonderlijk ook bekijken wat mogelijk
is. In de regel echter is de betrokken arbeider zelf verantwoordelijk voor de
gevolgen van een verbreking.
-
De periode van automatische verbreking (bij de twee vorige gevallen):
we hebben gevraagd dit te verlengen tot 12 maanden (in plaats van 6 maanden).
De directie bekijkt dit punt nog tegen maandag
18 mei, en zal dan antwoord geven.
-
Bij overlijden wil de directie de verbreking op dezelfde manier
bekijken als bij een arbeidsongeval of beroepsziekte.
-
In alle andere gevallen betaalt de arbeider volledig zelf de
verbrekingskosten.
1. Wat te doen als je in contact komt met covid-patiënt?
De regels zijn dat als je zelf geen symptomen hebt je
gewoon mag komen werken. Als ACV vinden wij dit niet kunnen als je bv samenleeft
met iemand die besmet is je gewoon mag komen werken. De werknemers vinden dit
ook geen goed idee. De directie zegt dat de 1,5m regel nog steeds van
toepassing is, maar begrijpt de ongerustheid en raad het volgende aan indien
iemand in deze situatie zit. Gebruik je gezond verstand. Als de huisarts zich
aan de regels houdt en je niet gewettigd thuis laat gaat HR de mensen vragen
toch thuis te blijven. Door verlof of technische werkloosheid.
2. Afwezigheidscijfer
4,5% van de werknemers is afwezig. Dit cijfer is beter
dan in normale tijden.
3. Telewerk
Ongeveer 20 mensen die van thuis uit werken. Dit
aantal is gezakt omwille dat de periode al dat men van thuis uit werkt al even
duurt en versoepeling van de maatregels.
4. PBMs
Geen wijzigingen. Stock voor 8 weken. Er is nog steeds
geen zekerheid dat alles tijdig kan aangevuld worden. Leveringen komen maar
zeer miniem binnen. De turnaround In Balen heeft geen invloed op de stocks.
5. Corona ouderschapsverlof
De mogelijkheid bestaat voor mei en juni. Dit is
evenwel voor de organisatie van het bedrijf niet goed, vooral om dat we door
deze crisis nog veel verlof moeten opnemen. Men gaat dit per afdeling bekijken.
Men zal individueel eerst de overuren, omzetting eindejaarspremie dagen,
bekijken. Iemand die dit toch wil zal water bij de wijn moeten doen zo zegt de
directie. HR moet dit tenslotte goedkeuren.
Deze functie moet nog besproken en op OR gebracht
worden eer de weging kan doorgaan. Ligt voorlopig stil, wordt vervolgd.
2. Vaste elektromekanieker
Vraag werd gesteld aan HR om een vaste elektromekanieker
aan te werven in Pelt. HR neemt de vraag mee naar assetmanager en personeelsdienst
en zal antwoord bezorgen aan de afgevaardigden. Deze vraag gaan we ook stellen
op OR voor Balen en Pelt. Een tijdje geleden is op OR een presentatie van de
bezetting Asset gegeven. Deze gaat terug ter sprake komen.
3. Index (1,02 %) op 1.5.2020
Deze gaat toegepast worden op alle vergoedingen die
hier aan gekoppeld zijn. HR zal de nodige aanpassingen doen en de nodige info
verspreiden.
4. T-shirts
Er waren klachten over de pasmaten dat deze maar tot
xxl gingen, HR heeft bij de firma navraag gedaan of dit de grootste waren,
blijkbaar kan men bestellen tot maat xxxxxL, de diensten zijn hiervan op de
hoogte gebracht.
5. Anciënniteitdagen
Voor de mensen die halftijds werken en halve dagen
komen werken was er een probleem met het opnemen van deze dagen. HR gaat deze
mensen 6 halve dagen laten nemen, de betaling van deze dagen is men met Attentia
nog aan het bekijken. Voor de extra dagen bij 55 en 58 jaar zou hetzelfde
probleem zich voordoen, dit gaat PD checken.
6. UAP premie BB hal Hydro
Vraag werd gesteld om het bekomen van een UAP premie
voor het open maken van de bevochtigingsnik, oppoetsen BB hal, verwijderen van
vuile paletten en opruimen van plastiek en linten. HR neemt hier notie van en
stelt een aantal vragen aan afgevaardigde en zal deze vraag onderzoeken. HR
zegt ook dat hier een procedure voor is die gevolgd dient te worden. Er worden
nu premies betaald die niet conform de afspraken zijn. Wordt vervolgd.
7. Corona ouderschapsverlof
Deze namiddag is er een vergadering gepland voor HR (personeelsdienst)
en MT (management team) om de voorwaarden te bepalen om hiervan gebruik te maken.
Vandaag of morgen meer duidelijkheid hieromtrent.
8. Hemden
Deze werden eerst afgeschaft, hoofd HR gaat bekijken
of deze al dan niet mee kunnen genomen worden in de jaarlijkse bestelling van T-shirts, sokken enz. Mensen kunnen
dan kiezen wat ze willen en wat niet. Wel binnen hetzelfde budget.
9. Intranet bijwerken
De technische fiches worden herbekeken en aangepast
dit kan nog enkele maanden duren om dan deze aan de afgevaardigden te bezorgen voor
nazicht. De fiche belangrijke bedragen zal deze maand aangepast worden, hier
zal dan de index aanpassing in verwerkt zijn.
10. Personeelsbewegingen
- 09/03is er 1
interimH(hydro) logistiek en 1 interim
sm (smelterij) ploeg in dienst
-01/043
tijdelijke naar vast contract1
H2 sm
5interim naar tijdelijk contract3 H2 sm
3
tijdelijke contract verlengd3 sm
1 tijdelijk contract niet verlengd1 sm
-half April 1 vaste van hydro definitief van 4 ploegen
naar2ploegen
-20/04 1tijdelijk contract van sm naar de hallen in
Balen
-21/04 1 tijdelijke sm ploeg B vertrokken
-11/052
interim in dienst1 H1 sm
-half juni vertrekt er 1 interim op sm ploeg B
11.Arbeidsongeval
HR gaat alles nog eens oplijsten wat er dient te
gebeuren bij vervoer en dergelijke als er maar1 portier aanwezig is. Dit zal in verslag SR komen.
Voor meer info kan je steeds terecht bij
je ACV-afgevaardigden!
-
Afwezigheden:
Afgelopen maandag telden we 21 afwezigheden. Dinsdag was dit terug gestegen
naar 26, maar in het algemeen is dit toch een zeer sterke daling ten opzichte
van enkele weken geleden. 5 mensen van deze groep zijn thuis door corona of
griep symptomen, 1 persoon is preventief thuis.
-
Telewerk:
Ongeveer 30 mensen werken nog van thuis uit. Er is nog geen einddatum voor
telewerk.
-
PBM’s: Er zijn nog
leveringen geweest waardoor we nog steeds met een stock zitten waar we zonder
nieuwe leveringen 8 weken mee verder kunnen.
-
Mondmaskers:
Via Trafigura zou Nyrstar mondmaskers kunnen krijgen voor hun werknemers voor gebruik
buiten het fabriek. Levertijd is wel nog 3 à 4 weken.
-
Nieuwe richtlijn:
We vragen aan de directie dat ze op Nyrstarniveau de algemene maatregel, waarbij
iemand die in contact komt of is geweest met iemand die besmet is met Covid-19
en zelf geen symptomen heeft, gewoon mag komen werken opnieuw bekijkt. Dit is
voor ons niet aanvaardbaar!Het ACV-Team
Er zijn voorbeelden van prijzen die men moet betalen
van je brutto loon voor een bepaalde fiets. Hr is nu aan het bekijken hoe dit
in de praktijk gaat lopen en zal deze doormailen aan de afgevaardigden.
Eerdaags gaat men terug een meeting plannen om dan alles definitief af te
kloppen zodat men kan starten met fietsleaseplan.
2. Prestaties Maart
In Maart produceerde de smelterij in Pelt 7524 ton
onder budget namelijk 29199 ton, er kwamen 15869 ton kathoden vanuit Balen dit
is 6555 ton lager dan budget , 5109 ton vanuit Auby dit is 809 ton hoger dan
budget. Voor de maand April verwacht men onder budget te produceren. Op de
dienst hydro was de productie van washed oxides onder budget(8194 ton) namelijk
-1243 ton. De consumptie van niet gewassen oxides bleef ook onder budget(8986)
namelijk -1668 ton dit is te wijten aan de mindere afname van Auby en Budel. In Balen was de productie van kathoden 16314
ton dit was 7323 ton onder budget de Kathoden productie van Balen zal een
parameter zijn voor het al dan niet behalen van AIP 2020. De maand Maart was in
alle opzichten een slechte maand.
3. personeelsinfo
Vanaf
01.04.2020 zijn er weer contracten omgezet worden , van interim naar tijdelijk
en van tijdelijk naar vaste contracten , er zullen ook mensen interim en
tijdelijk blijven. Afgevaardigden vragen aan HR om de omzettingen kritisch te bekijken. HR zal de mensen op de hoogte
brengen van de omzettingen. Er zijn27 interimarissen en 34 tijdelijke in Balen/Pelt.
4. Fumer
De studie gaat
over 2 fumers, dit kostenplaatje bedraagt 270 miljoen € en kan nog oplopen
omwille van de keuze om met wat te stoken. 1 ste fumer komt (90 % zeker ) in
Balen en men is aan t bekijken waar deze kan geplaatst worden. De uitwerking
van plan voor fumer gaat in 4 fase’s verlopen. Vraag is gesteld aan voorzitter
EOR om een datum vast te leggen. wordt vervolgd.
5. extra budget en investeringen
veiligheid
Om de veiligheid van alle
werknemers te borgen zullen er op elke afdeling werken uitgevoerd worden
volgens meest kritische plaatsen. Hier gaat men extra geld en mensen voor
zorgen , alles zal niet in 1 keer gedaan kunnen worden. Directie is hier al mee
bezig , en zal alles van kortbij opvolgen.
6.jaarvergadering
Deze staat gepland op
vrijdag 8 Mei 2020
7.Zamaklijn
4
Volgens de directie wordt
alles in gereedheid gebracht om de werken te starten aan zamaklijn 4 in pelt.
Dezelfde directie zegt ook dat zamaklij 4 in 2020 klaar zal zijn. Wordt van
zeer nabij opgevolgd.
8.Roce
en AIP
Hr heeft een kader
geschetst om een berekening te kunnen maken voor de Roce premie. Er zal een
meeting plaats vinden op 13 Mei 2020 om 9.30 uur in Pelt. Voor aip werd de
vraag gesteld wat er met de mindere productie gedaan wordt ivm het ongeval in
de hallen. Directie gaat dit bekijken .
9.
zinkmarkt
De vraag naar zink en zamak
zijn gedaald en krabbelen stilletjes terug recht. Voor Nyrstar zijn er evenwel
geen problemen omdat Trafigura alle productie afneemt. Directie gaat bekijken
welke contracten Nyrstar heeft met Trafigura.
10.
Coronavirus
Bedoeling is nog altijd dat
we zo lang als mogelijk blijven produceren. Pas de regels die gelden om virus
in te dijken goed toe, dit om uzelf en
al de mensen rond U te beschermen
zowel thuis als op het werk. Gebruik je gezond verstand en houd jullie
gezond!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De trilgoot op E&J2 wordt opgenomen in het budget
van volgend jaar. Vanaf oktober dus, dit omdat het nieuwe boekjaar dan start.
2.
Afzuiging mengpotten en demagoven
De arbeidsgeneesheer komt nogmaals met analysen van
rookgassen die gebeurt zijn door externe instanties. Hier uit blijkt dat alle
waarden onder de detectielimiet zitten. Hoe het nu staat met de projecten van
de afzuigingen kan men niet zeggen maar men vraagt dit na. Zie ook punt
krasziftinstallatie.
3.
Actieplan opvliegend stof
In Balen
heeft men hieromtrent een project opgestart hoe we dit kunnen voorkomen of onder
controle kunnen houden. Wij hebben gevraagd voor dit ook in Pelt op de dienst
Hydro te bekijken.
4.
Bedrijfsfietsen
In Balen heeft men volgens de directie veel te veel
fietsen voor de werknemers. Men wil dit aanpakken door collectieve fietsen te
voorzien, en geen individuele fietsen meer. Omwille van de coronacrisis staat dit project “on hold”. Dit
stootte eerder al op verzet van de werknemers.
5.
Stand van zaken gebouwen
Alle asbest houdende daken zijn verwijderd en
vervangen. We vragen wat de bedoeling is van de leegstaande gebouwen. Voor het
vroegere hoofdgebouw bekijkt men of men de telefooncentrale die zich daar
bevind kan verplaatsten, dit is niet eenvoudig. Men wacht op de resultaten van
dat onderzoek. Op onze vraag of de loodschuur wel veilig is als magazijn
antwoord de directie dat er een expert alles heeft geïnspecteerd. De zones waarover
twijfels waren heeft men afgespannen en zijn verboden toegang. De rest is
veilig zegt men.
6.
Krasziftinstallatie
Al vele jaren zijn we als ACV fractie aan het strijden
voor een nieuwe installatie of voor duurzame aanpassingen aan de huidige
installatie. Dit omdat de huidige installatie niet goed is voor mens en milieu.
Ook het verwerken van de metallische fractie gebeurd op een manier die niet
waardig is voor de tijd waarin we nu leven. Onze vorige directeur Guido Janssen
heeft ons toen indertijd gelijk gegeven en beloofd zijn schouders onder dit
project te zetten. Ook onze strijd voor verbeterde afzuiging voor de demagovens
en afzuiging mengpotten steunde hij. Ondanks deze beloften heeft men ons gemeld
dat het hele project, om één krasziftinstallatie voor Budel, Balen en Pelt te
bouwen niet doorgaat. Dit is na jaren strijden een slag in ons gezicht. We
hebben dan ook onmiddellijk gemeld dat we dit niet nemen. Dat we acties van de
werknemers niet kunnen uitsluiten (bv stoppen met het terugsmelten van de
fractie) en dat we indien nodig de milieu-inspectie zullen contacteren. Ondertussen
hebben we deze namiddag (21/04) als ACV fractie contact opgenomen met Guido J. (ondertussen
vice- president Europe operations).
Hij betreurd het dat dit project niet doorgaat. In dit
gesprek beloofd hij ons dat ze een scoop zullen opstellen voor te kijken wat er
nodig is en wat het kost voor de huidig installatie in een aanvaardbare
toestand te brengen. Ook zal hij bekijken hoe het staat met het project van de
afzuiging van de demagovens en mengpotten. We zullen deze week nog samenzitten met
Guido om onze zorgen en bedenkingen nogmaals met hem te delen. Wordt vervolgd!
7.
PBM’s
- Er is vraag naar schoenen met een soepelere wreefbescherming,
vooral door mensen die regelmatig op knieën of hurken moeten werken. Deze
schoenen zijn geen magazijnartikel maar kan men via ATB bestellen.
- Men vraagt nogmaals om zuinig om te gaan met PBM’s,
maar zorg dat je voldoende beschermt bent!
- Tyvek: Men heeft alternatieve pakken binnen
gekregen, deze pakken hebben dezelfde beschermingsnorm als de Tyvekpakken.
8. Ongeval Roosterij
Icam onderzoek volgt. Hier worden de oorzaak, maatregelen
en acties besproken. Intussen zijn er over heel het bedrijf extra inspecties
gebeurd of gepland naar draagstructuren en loopvloeren. Ook voor Pelt, en zeker
voor de dienst Hydro hebben we gevraagd alles goed te inspecteren en te
herstellen waar nodig.
9. Ongeval zinkhallen
Men heeft nog geen info van de resultaten van het onderzoek
hoe het komt dat de brug naar beneden is gekomen. Dit gebeurt extern.
10. Incident smelterij
Zondagnamiddag heeft er zich tijdens het opwarmen van
mengpot zuid een explosie voorgedaan. De vlam van de gasbrander die deze pot
aan het opwarmen was is uitgegaan met een gasophoping als gevolg, wat daarna
voor een enorme explosie heeft gezorgd. Op maandagmorgen voor het comité begon zijn
we gaan kijken hoe de toestand was. Groot was onze verbazing toen we zagen dat
men al terug aan het produceren was. Dit terwijl er nog losliggende dakplaten
op het dak aanwezig waren, de aluminiumbrug niet gecontroleerd was en er
bescherming via plexiglas ontbrak. We hebben dit daarna ook onmiddellijk op het
comité gemeld. Na het einde van deze vergadering zijn we onmiddellijk terug ter
plaatse geweest. Nog groter was onze verbazing dat er nog steeds geproduceerd
werd zonder dat deze opgesomde punten in orde waren. Het ACV heeft onmiddellijk
de productie van zamak laten stoppen en de zone laten afspannen. Deze
voormiddag (21-04) heeft men ons gemeld dat de losliggende dakplaten verwijderd
werden, de brug via Konecranes was geinspecteerd en het plexiglas terug
voorzien was, waardoor we weer veilig konden produceren. We zullen op woensdag
deelnemen aan het Icam onderzoek en zullen dit alles bespreken.
11. PO’s lopen
We hebben aangehaald dat we ongerust zijn omdat dit
volgens ons niet goed loopt. Men schuift dit zelfs in arbeiders hun schoenen
die niet vertrouwd zijn met de installatie omdat ze nog niet lang tewerkgesteld
in ons bedrijf. Men komt hier op terug. Dit zijn voor ons voorname taken die op
een serieuze manier gedaan moeten worden.
Na een inspectie rond de zone waar gisteren de explosie geweest is hebben we als ACV fractie de productie van zamak laten stilleggen en de omgeving laten afspannen zodat deze niet betreden mag worden. We vinden het niet verantwoord dat men in een zone moet werken waar losse dakpanelen naar beneden kunnen vallen. Morgen komt men deze panelen opruimen en kunnen we terug op een veilige manier produceren.
Deze namiddag is er een gasexplosie geweest in de smelterij. Bij het opwarmen van de mengpot is waarschijnlijk de vlam van de gasbrander uitgegeaan met een gasophoping als gevolg. Dit heeft daarna voor een enorme explosie gezorgd. Schade aan de installatie is er op het eerste zicht niet. Er is wel een stuk dakkoepel weggeblazen. Er is veel poetswerk waardoor er deze nacht geen productie is. Gelukkig was er niemand aanwezig.
-
Afwezigheidscijfer: Einde vorige week waren er 58
afwezigheden. Op woensdag deze week waren dat er nog 37, wat uitkomt op 7,64%
Dit is een zeer positieve evolutie.
- Telewerk: Deze
week zijn er tussen de 20 en 30 werknemers die van thuis uit werken. Dit is minder als de weken van tevoren,
de Paasvakantie zal hier veel mee te maken hebben omdat er meer mensen verlof
hebben. De vraag werd gesteld of er ook na de Cornona crisis en de verstrengde
maatregelen telewerk mogelijk is. De directie zal dit navragen maar denkt dat dit
niet in de visie van Trafigura past.
- PBMs: Geen
leveringen meer geweest dus lichte daling van de stocks. Men zoekt op Europees
niveau verder voor leveranciers.
- Arbeidsinspectie:
Afgelopen vrijdag heeft de arbeidsinspectie een rondgang gedaan in Balen
voor er op toe te zien of de coronamaatregelen worden nageleefd. Ze gaven,
buiten enkele kleine opmerkingen, een positief rapport. Zo waren er 2 contractoren
die samen de lift namen. Een bobcat die werd tegengehouden was niet voorzien
van ontsmettingsmiddel voor de handen. Ook bekeek men of de walkietalkies
voldoende ontsmet werden bij overdracht. Nogmaals roepen ook wij op de social
distancing op elk moment te respecteren.
- Projecten: Men
zal de meest dringende projecten terug opstarten, men zal er op toe zien dat
ook hier de geldende maatregelen ivm corona worden nageleefd.
- Stilstand fluo
4: Deze wordt een week verschoven, naar de week van 11 mei. De stilstand
zal een week duren.
- Landschapskantoor: In Balen lopen er nog steeds plannen om
alle bureaus te centraliseren en een open werkruimte te creëren. De vraag werd gesteld of dit wel een
goed idee is met deze coronacrisis in gedachten. De directie zegt dat deze
plannen gewoon doorgaan, dit is nu eenmaal de visie van Trafigura. Toch werd de
vraag nogmaals gesteld om dit te herbekijken.
2. Slachtoffers arbeidsongevallen Balen
- Zinkhallen:
Men heeft voor de eerste keer persoonlijk telefonisch contact gehad met Johnny.
Dit is een positief signaal, nu hij er zelf over kan praten. Hij is nog steeds
boos op Nyrstar omdat dit nooit had mogen gebeuren en heeft gevraagd naar de
plannen van de directie om dit in de toekomst te vermeiden. Hij heeft een
positieve spier- en huid transplantatie naar zijn been ondergaan. Over zijn
voet is hij nog zeer ongerust omdat hij hier geen gevoel in heeft.
- Roosterij: De
werknemer van FBSS heeft een dubbele enkelbreuk opgelopen. Hij heeft het
ziekenhuis mogen verlaten. De Nyrstar medewerker zou het werk terug hervat
hebben.
Volg
ons ook op Facebook en www.bloggen.be/acvnyrstaroverpelt
Voor
meer info kan je steeds bij je ACV-afgevaardigden terecht!!
-
Afwezigheden: De piek lijkt voorbij. Op dit moment ongeveer
nog 55 afwezigheden.
- Telewerk: Ongeveer
40 mensen die van thuis uit werken.
- Pbm’s: Er
is een beetje positief nieuws. Er zijn kleine leveringen binnengekomen waardoor
de stock stabiel is gebleven. We kunnen nog steeds 8 weken verder zonder nieuwe
leveringen.
2. Toestand slachtoffer arbeidsongeval:
Johnny heeft ondertussen een spiertransplantatie
ondergaan. Hopelijk dat zijn lichaam dit aanvaard en er geen afstoting gebeurd.
Hij wordt ook psychologisch begeleid.
3. Ongeval roosterij
Naar aanleiding hiervan heeft men op afdelingsniveau
een rondvraag gedaan naar de meest kritische risico’s. De lijst is samengesteld
en hiermee gaat men terug naar de werknemers of deze volledig is. Dan zal er
bekeken worden, via de werkvoorbereiders, welke werken er eerst zullen worden
aangepakt.
4. Bedeling ondergoed en handdoeken
De HR manager heeft ons het pakket dat ze willen
aanbieden laten kijken. Dit is op het eerste zicht kwalitatief een grote
vooruitgang. Handdoeken en t-shirts zullen bedrukt worden met het Nyrstar logo.
De opname van bestelling zal kortelings gebeuren. Levering verwacht men na bestelling
over 8 weken.
5. Hemden
Er is gevraagd voor de (werk)hemden terug in te
voeren. We zullen dit verder bespreken op het comité.
Voor meer info kan je steeds terecht bij
je ACV-afgevaardigden!
Vandaag hebben we een
uiteenzetting gehad van iemand van KBC over het fietsleaseplan, en van Peter
Vanheers over het bedrijfsbeleid.
Hieronder volgen enkele
punten. Het gaat om nieuwe punten, of gekende punten die verder verduidelijkt
worden.
Er zijn nog geen concrete bedragen
van betalingen, omdat Nyrstar zelf nog beslissingen moet nemen over de (mate
van) vermindering van het leasebedrag met de patronale bijdragen.
De opmaak van een leasecontract
·
Het maximumbedrag voor een fiets (al dan niet met toebehoren) is 6.000
.
·
Er is vrije keuze: ook speed pedelecs, maar geen lig- of bakfietsen.
·
Opties en accessoires kunnen meegenomen worden in het leaseplan:
-
Werknemers kunnen opties nemen. Opties zijn zaken die bij de fiets verbonden
blijven. Er zijn verplichte opties, zoals een slot. Er zijn vrijwillige opties,
zoals een ander stuur of zadel Een extra batterij is ook een optie.
-
Werknemers kunnen accessoires nemen. Dit zijn zaken die niet aan de
fiets verbonden zijn, maar aan de werknemer. Voorbeelden zijn een fluovest,
veiligheidshelm, Rugzak, schoenen, regenkleding zijn geen accessoires.
·
Verzekering, reisbijstand en onderhoud zitten mee in het contract.
·
Voor een speed pedelec zorgt KBC voor een inschrijvingsbewijs.
·
Er zijn meer dan 350 fietsdealers en zeer veel soorten fietsen
beschikbaar.
·
De fietsdealer is verplicht 10% korting te geven. Het mag vrijwillig
meer zijn.
·
We krijgen nog tabellen per fietssoort en per prijs, met de bijhorende
leasebedragen.
·
Procedure van bestelling:
-
Een werknemer gaat naar een fietsdealer om een fiets te kiezen en
bespreekt een offerte. Deze stuurt hij door naar KBC.
-
In Coronatijden beslist
elke dealer of hij offertes wil maken en bestellingen aanvaardt.
-
KBC maakt daarmee een leaseofferte dat hij naar de werknemer opstuurt.
-
Bij akkoord ondertekent de werknemer dit.
-
Hij ondertekent ook een exemplaar van het fietsbeleidsdocument van
Nyrstar.
-
Beide documenten gaan naar HR, die de leaseofferte mee ondertekent.
-
Dan bestelt KBC de fiets.
-
Bij levering ondertekent de werknemer voor akkoord. Dan start het
leasecontract.
De uitvoering van het leasecontract
·
Onderhoud moet elk jaar gebeuren (is niet overdraagbaar naar volgend
jaar).
·
Bij een ongeval in eigen fout, of als er geen tegenpartij is, is er een
vrijstelling (franchise) van 50 . Dat is ook het geval bij diefstal.
·
Bij diefstal wordt het contract afgesloten. Indien gewenst, kan een
nieuw contract (3 jaar) beginnen.
·
Er is een garantie van twee jaar. Een derde jaar kan, voor een extra
prijs (80 ).
·
Batterijen hebben na drie jaar normaal nog ongeveer 70% van hun
capaciteit.
·
De verzekering dekt enkel de fiets, niet de fietser. Bij een woon-werk
ongeval is de werknemer gedekt door de arbeidsongevallenverzekering.
·
Een werknemer met een speed pedelec dient in zijn familiale verzekering
na te gaan of zij dat dekken (voor schade aan derde personen).
·
Bijstand gebeurt 24 op 24 u, 7 dagen op 7. Ze komen enkel naar plaatsen
op openbare wegen.
Het beëindigen van het leasecontract
·
Na drie jaren, kiest de werknemer wat hij met de oude fiets doet:
-
Ofwel neemt hij ze over aan 20% van de waarde. Dit moet 14 dagen voor
het einde van het contract betaald zijn aan KBC.
-
Ofwel levert hij de fiets weer in, inbegrepen alle opties, maar zonder
de accessoires.
·
Op dat moment kan hij kiezen om een nieuw leasecontract aan te gaan, of
helemaal geen leasecontract meer aan te gaan.
·
Wanneer de werknemer het contract verbreekt, heeft hij volgende keuzes:
-
Hij koopt de fiets over. Dan betaalt hij de openstaande boekwaarde plus
15%.
-
Hij levert de fiets in. Dan betaalt hij de openstaande boekwaarde plus
15%, verminderd met de marktwaarde van de fiets.
·
Wat langdurige zieken betreft, zijn we in bespreking met de directie om
een menselijke regeling te treffen.
Johnny heeft het mentaal zeer moeilijk. Hij is ook
veel vermagerd en kan zeer moeilijk eten binnenhouden. Indien iemand hem een bemoedigend
kaartje wil sturen kan dat via HR.
2. Situatie Corona
- Vrijdag was het afwezigheidscijfer gezakt naar 60
werknemers. Dit is hoopgevend. Hiervan zijn er 35 met symptomen van Covid-19.
- Telewerk: Op dit moment zijn er iets meer dan 40
werknemers die van thuis uit werken.
- PBMs: Hier is er een fout geslopen in de
communicatie. Op dit moment hebben we nog een stock waar we 8 weken mee verder
kunnen. Men doet er nog steeds alles aan om PBMs te bekomen, op dit moment is
er evenwel geen enkele reactie van leveranciers of andere bedrijven die
gesloten zijn. De directie heef wel hoop om in de toekomst terug leveringen te
krijgen maar niet in de eerste weken. Wees zuinig met je PBMs, veiligheid en
gezondheid primeert wel, laat dat duidelijk zijn!!
3. Ongeval roosterij
Naar aanleiding hiervan zal men vragen aan alle
werknemers van alle afdelingen waar de kritische punten zijn. Hier bedoeld men
mee waar er zich mogelijk een zwaar ongeval of een ongeval met dodelijke afloop
kan voorvallen. Men hoopt op het laatste
van deze week of begin volgende week een lijst met deze punten te hebben. Men
geeft aan dit dan zo snel mogelijk aan te pakken. In tussentijd vraagt de
directie de zones waar twijfels zijn direct af te spannen met rood-wit lint en
dit door te geven aan de leiding van de afdeling.
Slachtoffers: 1 arbeider van Nyrstar heeft alleen
hechtingen en last van stijfheid. De werknemer van FBSS heeft ondertussen een
operatie ondergaan aan de enkel. Hier is sprake van meerdere breuken aan enkel
en voet.
4. Loon april
Dit is ondertussen gestort. Er was een probleem bij de
bank.
Voor meer info kan je steeds bij je
ACV-afgevaardigden terecht!
Vandaag is er opnieuw een zwaar ongeval geweest, ditmaal op de fluo in
Balen. Twee arbeiders zijn door een loopvloer ongeveer 2,5 meter naar beneden
gevallen. Daarbij werd een arbeider van FBSS ernstig verwond, en een arbeider
van Balen eveneens gewond. De arbeider van FBSS is ondertussen geopereerd. De
arbeider van Balen is na verzorging ontslagen uit het ziekenhuis.
Veiligheidsoverleg
met de directie
We hebben
tussen 13u en 20 u besprekingen gehad met de directie.
We hadden
drie uitgangspunten:
1. - Alle ploegen van alle afdelingen
moeten geïnformeerd en geraadpleegd worden in verband met de veiligheid
2. - overleg kan best gebeuren wanneer
de arbeiders zich er volledig op kunnen concentreren. We denken dat dit best
kan gebeuren als ondertussen geen productie gedraaid wordt.
3. - Er moeten doorgedreven externe
inspectie komen van de betonnen en andere draagstructuren boven onze hoofden en
onder onze voeten.
Na lange
besprekingen en vele schorsingen is het volgende eruit gekomen:
1. -Alle ploegen worden (tot tweemaal
toe) geïnformeerd en bevraagd over de veiligheid. De vraag zal gesteld worden
welke grote risico’s arbeiders zien, die een dodelijke of zwaar gewonde afloop
kunnen kennen.
2. -De productie zal op de roosterij
stilgelegd worden tussen 10u (03/04) en 6u (05/04). Daardoor kunnen de
arbeiders volledig geconcentreerd op veiligheid overleg plegen met hun leiding.
3. - De directie zegt toe externe
inspectie te zoeken en te vragen, met diepgaande methoden om zicht te krijgen
op de mogelijke gebreken in draagstructuren.
Johnny is zoals eerder gemeld is besmet met Covid-19. Dit
zou onder controle zijn. De wonden die hij heeft opgelopen tijdens het arbeidsongeval
helen volgens plan.
2. Afwezigheden
In totaal waren er gisteren in Balen/Pelt 70
afwezigheden. Dit is een daling tov dinsdag, toen waren het er 78.
3. Telewerk
Deze week werken er minder bedienden van thuis uit. Een
totaal van ongeveer 40 die van thuis werken. Dit heeft te maken met de permanentie op de diensten, de maandafsluiting
en dat mensen toch liever van op het bedrijf uit werken. Indien de social
distancing kan gegarandeerd wordt kan dit voor de directie.
4. PBMs
Dit blijft zeer kritisch! Op dit moment is men alleen
zeker van de stock die we zelf bezitten. Men probeert via verschillende wegen
aan extra PBMS te geraken maar dit wordt in deze tijd nog extra bemoeilijkt
omdat Amerika zoveel mogelijk probeert op te kopen. Op dit moment hebben we een
stock waar we nog ongeveer 1 maand mee toe komen. Indien er tegen die tijd nergens
nog PBMs te verkrijgen zijn zullen we de activiteiten op onze fabriek moeten
stoppen.
5. Stilstand Balen
De directie zegt dat er bij de aannemers een goede discipline
geweest is omtrent de veiligheidsfilm die moet bekeken worden vooraleer men het
fabriek mag betreden. Bijna iedereen had dit online, op voorhand gedaan. Voor
de mensen die in navolging van deze film het examen nog moesten afleggen werd
hiervoor een goede organisatie verzien. De meeste hadden in het verleden dit
examen al afgelegd. Dit examen is 1 jaar geldig.
6. Werkpostfiches-LMRA
Hier zal men zo snel mogelijk een toevoeging doen ivm
Corona.
Voor meer info contacteer de syndicale
delegatie van ACV-Pelt:
Tips
Patrick: 0477/219731, Hoeks Pierre 0476/995640
of
Speed pedelecs: deze worden opgenomen in het
laeseplan.Het geldt enkel voor werknemers
met een vast contract. Max som wordt verhoogd van 5000 € naar 6000 € dit omwille van keuze
tot speed pedelecs. Eerdaags is er een online vergadering gepland met KBC om
laese plan voor te stellen. Er gaan voorbeelden zijn voor verschillende keuzes
van fietsen. Wordt vervolgd.
2. Prestaties februari
In februari produceerde de smelterij in Pelt 20 ton
onder budget namelijk 24832 ton, er kwamen 20976 ton kathoden vanuit Balen dit
is 481 ton hoger dan budget , 3923 ton vanuit Auby dit is 83 ton hoger dan
budget. Voor de maand maart is er 7594 ton kathoden voorzien vanuit Auby en
22424 ton vanuit Balen. Op de dienst hydro was de productie van washed oxides
onder budget namelijk -165 ton. De consumptie van niet gewassen oxides bleef
ook onder budget -1013 ton(Auby en
Budel) In Balen was de productie van
kathoden 22112 ton dit was 296 ton boven budget de Kathoden productie van Balen
zal een parameter zijn voor het al dan niet behalen van AIP 2020.
3. personeelsinfo
Vanaf
01.04.2020 zullen er weer contracten omgezet worde , van interim naar tijdelijk
en van tijdelijk naar vaste contracten , er zullen ook mensen interim en
tijdelijk blijven. Afgevaardigden vragen aan HR om de omzettingen kritisch te bekijken. HR zal de mensen op de hoogte
brengen van de omzettingen.
4. Fumer
Trafigura besliste dat de studie om fumers te bouwen
kan doorgaan , maar dat de onderzoekers een andere methode moeten zoeken dan
het stoken met kolen. Afgevaardigden vragen of de mogelijkheid bestaat om te
stoken met waterstof? De studie zal dit uitwijzen. De studie gaat over 2 fumers,
dit kostenplaatje bedraagt 270 miljoen € en kan nog oplopen omwille van de
keuze om met wat te stoken. 1 ste fumer komt (90 % zeker ) in Balen en men is
aan t bekijken waar deze kan geplaatst worden. Afgevaardigden zullen met
voorzitter van EOR overleggen wanneer hier meer uitleg kan over verschaft
worden.
5. Roosterij Balen
Op vraag van de mensen op
de dienst roosterijin Balen worden er 2
camera’s gehangen aan de ketel om het proces te bewaken, als men de ketel
poetst kan men op deze camera’s dan zien of er een wolk SO2 hangt rond de
ketel. Men gaat ook een SO2 meter plaatsen aan de ketel.
6.bewakingscamera’s
Aan de spuitput in Balen
komt er een camera om in het oog te houden dat men geen verkeerde verdachte vloeistoffen
lost in de spuitput, in het verleden heeft dit grote problemen veroorzaakt voor
de logerij. Deze camera is aangesloten
op de controlezaal van de logerij.
In het contractordorp gaat
men 2 bewakingscamera’s ophangen 1 aan de contractor Units en 1 aan het
contractorplein dit omwille van diefstallen.
7.Flexibele
productie CRM
CRM is een werkgroep in
ontwikkeling die er gaat voor zorgen dat we altijd genoeg energie hebben.Zij gaan de elektriciteit sturen (Nyrstar kan
hierin een rol spelen) en zal mogelijks kunnen starten in 2021. De toekomst zal
uitwijzen of we inderdaad hierin kunnen meegaan. De dag van vandaag werktNyrstar al samen met Elia. Wordt vervolgd
8.Roce
en AIP
Hr heeft momenteel geen
mandaat om hierover te praten. Er zal een datum geprikt worden wanneer deze
meeting kan doorgaan, dit zal nog enkele maanden duren. Voor Roce gaat dit over
de voorwaarden en voor AIP gaat het over het max bedrag.
9.Labo
In Budel gaan ze een
spectro kopen die alles automatisch kan verwerken, deze zal op termijn (einde
202 ) ook de stalen van Balen en pelt kunnen verwerken. Er zal dan verandering
komen in de organisatie van Labo. Het zou kunnen dat er mensen in Budel moeten
gaan werken.
10.
Coronavirus economisch
Bedoeling is nog altijd dat
we zo lang als mogelijk blijven produceren, zolang de overheid dit toelaat, de
veiligheid gegarandeerd wordt en de pbm ’s aanwezig zijn en kunnen gedragen
worden. Er kan zich een probleem voordoen als Balen zijn zwavelzuur niet meer
kan verkopen en kan transporteren. Alles wordt dag per dag nauwlettend in het
oog gehouden.
Pas de regels die gelden om
virus in te dijken goed toe, dit om uzelf en al de mensen rond U te beschermen
zowel thuis als op het werk.
11.
Hydro
Als er geen werk is op de dienst hydro kan men
op vrijwillige basis op een andere dienst gaan werken en dit door zo weinig
mogelijk te wisselen van mensen. Werkorganisatie op deze dienst moet terug
bekeken worden voor de maand April, deze
week zal de dienst hydro volle bak draaien.