Gisteren is aan alle 3 de ploegen van de smelterij het nieuwe ploegensysteem voorgesteld. Het was zeer duidelijk dat voor dit systeem, op deze manier weinig of geen draagvlak is.
Wat nu?
We zullen met jullie opmerkingen terug naar de directie gaan. We zullen terug samen overleggen tot we een systeem hebben dat voor beide partijen aanvaardbaar is.
Vanaf 1 mei
2019 zullen de lonen aangepast worden met een indexverhoging van 2,07%. De
basislonen en andere forfaitaire loonelementen worden met dit percentage
verhoogd.Dit wordt zichtbaar bij de
afrekening van de maand mei (begin juni).
CAO onderhandelingen
De
CAO-onderhandelingen in de sector non-ferro zijn opgestart sinds 6 mei. Deze maand zijn nog drie
onderhandelingsdagen ingepland, en begin juni staat er nog een reservedatum in
het geval dit nodig zou blijken.
Vertraging
betalingsmoment loon mei
Het loon
werd in mei met één dag vertraging betaald, namelijk op dinsdag 7 mei 2019,
terwijl dit ten laatste maandag 6 mei had moeten geweest zijn. De reden is dat
er een nieuwe bankregel bepaalt dat de betaling vanuit het bedrijf naar hen ten
laatste om 12u moet toegekomen zijn.
Geen
wijzigingen. Op31 mei en 28 juni telkens
nog 1 arbeider uit dienst.
2. Meeruren hydro
Volgende syndicale
raad wordt er een overzicht van de uren gegeven.
3 . Bemonstering
Men komt
hier nog even op terug op het punt ivm de werkdruk. De werkgever zegt dat de
grootste werkdruk in de voormiddag ligt. Niet in de namiddag wanneer er maar 1
arbeider aanwezig is. Dit zou geen probleem mogen zijn.
4. Portiers
Er was
vorige vergadering een punt over het betalen van een persoon van Seris die
ondertussen een Nyrstar contract heeft. Deze werd betaald in S (STUV) en er
werd gevraagd deze in T te betalen. Dit is reeds gebeurd en er is een brutto
premie betaald ter compensatie.
5.
Personeelsbewegingen
22/4: 1
interim opgestart in ploeg B smelterij
8/4 : 1
interim opgestart bij wegen en binden
13/5: 1
interim opgestart hydro
20/5: 1
interim zal opstarten op logistiek
6. Indexaanpassingen
In onze sector bedraagt de index 2,07% vanaf 01/05/19. De werkgever geeft een formulier met
de aangepaste bedragen.
De
maaltijdcheques bedragen nu 7,80€.
7. Contractors asset
We hebben nogmaals
aangehaald dat we liever eigen mensen hebben dan contractors. Dit omwille van
de kostprijs en het niet deelnemen aan het piket (weekdienst).
8. Poetsfirma
Er zijn weer
heel wat klachten over het poetsen op de diensten. Zoals op logistiek en hydro.
Dit zou komen door personeelswissels bij de poetsfirma. Dit mag geen reden zijn
volgens ons en we vragen de directie onze opmerkingen te bespreken met de
firma.
9. Ploegensysteem
smelterij
Men heeft
een voorstelling gedaan voor een nieuw ploegensysteem nl de 6 dagen week. Men
zou vanaf augustus meer kathoden moeten verwerken. Omwille van de
vakantieperiode zal men op vrijwillige basis weekends werken in deze maand. Vanaf
september wil men starten met het nieuwe systeem. We hebben enkele vragen en
opmerkingen gegeven, deze zijn ze nu aan het bekijken. Vandaag of morgen
verwachten we hier antwoorden op waarna de ploegen worden toegelicht. Het ACV
stelt zich ernstig vragen bij de haalbaarheid van het systeem. Te weinig rust
tussen cyclus, Onderbroken cyclus door verplichte rust, … We zullen de mensen
bevragen wat hun mening is en dan bekijken hoe we hier verder mee omgaan.
Voor
meer info kan je steeds terecht bij je ACV afgevaardigden!!
Het reglement
moet aangepast worden , werknemersafvaardiging gaat een wijziging op papier
zetten en aan HR overhandigen.
HR is bereid
de nodige administratie te doen.
Werknemersafvaardiging
staat in voor de goede en nodige werking van overlijdensfonds.
4. Prestaties van
Balen en Overpelt voor de maandMaart
2019
- De BALP
productie ligt hoger dan budget +331 ton.
- De
kathodeproductie ligt lager dan budget -2000 ton , dit door problemen op de
logerij.
- De
productie van casting was heel wat minder dan budget namelijk - 5305 ton. Dit
omwille van minder kathoden vanBalen
(2209 ton ) en Auby (2304 ton ) en een stock van februari die weggewerkt is
(1000 ton)
- Washed
oxides was ook meer dan budget +955 ton.
In de
stockagehal op dienst hydro is er een gat in de vloer , zodra er minder stock
in de hal zit kan men dit repareren.
-Vanaf
Augustus krijgt de smelterij in Overpelt meer Kathoden , HR gaat een regime
uitwerken om deze kathoden te smelten. Men denkt aan 2 lijnen in 3 ploegen op
zaterdag dit ieder op zijn beurt (halve ploegbezetting)
5. Overlijdens maart
2019
Er is 1
melding voor de maand Maart. Er zal nog een vergadering plaatst vinden in de
komende weken ivm reglement.
6. Trimestriële
inlichtingen 4 de kwartaal
Geen opmerkingen,
verslag wordt goedgekeurd.
7. Arbeidsreglement
Dit is
wegens veroudering aangepast. Sommige fracties hebben nog opmerkingen, deze kan
men doorgeven tot 10 Mei aan HR.
8. Full Potential
-SWT deze
mensen zullen ten laatste einde Juni vertrekken
-AfbouwApril 31 Pelt1Balen1 Balen bediende
Mei31Pelt1Balen1 Balen bediende
Juni251Pelt19 Balen 4 balen
bediende
1 Pelt bediende
-Op 6 Juni
zal voor de SWT mensen een afscheidsfeestje plaats vinden.
9. Varia
-Toegang tot
internet, plant manager gaat dit checken
-AIP 1 ste Q
2019 : deze week zal over dit item een communicatie worden rond gestuurd.
-Zonnepanelen
stand van zaken: Einde Mei gaan deze in bedrijf, park wordt aangesloten op de
Hallen in Balen(100 mega watt)
Dit betekent
op jaar basis een 5 à 6%.
Nieuwe
bedrijven kunnen ook aangesloten worden op het park wat dan in mindering komt
van Nyrstar.
Nyrstar
betaald de zelfde prijs als zou de stroom van het net komen. Dit is een
actiepunt voor de maand Mei.
Voor
meer info kan je steeds bij terecht bij de leden van de ondernemingsraad: Voor
Pelt:
Het IPA wordt verder uitgevoerd: ondertekening van de cao’s in de Nationale Arbeidsraad
Vandaag werden belangrijke collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s) ondertekend in de Nationale Arbeidsraad. De ondertekening van de collectieve arbeidsovereenkomsten in de NAR toont nogmaals het belang van het sociaal overleg in ons land aan. Dankzij het sociaal overleg en de inspanningen van het ACV zal het dagelijkse leven van elke werknemer (met of zonder werk), gepensioneerde, zieke of persoon met een beperking erop vooruitgaan. Tegelijk kunnen nu ook de loononderhandelingen in de sectoren starten. De maximale marge voor de loonkostontwikkeling is 1,1 %, bovenop de verwachte indexering van 3,4 % en uiteraard bovenop de bestaande baremaverhogingen. Op een loonmassa in de privésector van 170 miljard betekent dat 1,87 miljard om over te onderhandelen in sectoren en bedrijven.
In de vandaag ondertekende cao’s onder andere:
-Voor zware beroepen, lange loopbanen, bedrijven in moeilijkheden en herstructurering blijven landingsbanen en SWT beneden de 60 jaar mogelijk: 4/5 landingsbanen vanaf 55 jaar, halftijdse landingsbanen vanaf 57 jaar en SWT vanaf 58 of 59 jaar.
-De tussenkomst van de werkgever in het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer gaat omhoog. Ook de eerste 5 km worden voortaan vergoed.
In het interprofessioneel akkoord (IPA) werd ook afgesproken om de pensioenen, ziekte- en werkloosheidsuitkeringen flink te verhogen, bovenop de index.
Er is ook een ontwerp van cao klaar om op 1 juli 2019 het minimumloon met 1,1 % te verhogen. Tegen 30 september willen de sociale partners tot verdere voorstellen komen voor meer verhogingen van het minimumloon. In de sectorale onderhandelingen zal ook worden ingezet op nieuwe stappen in de harmonisering van de aanvullende pensioenen van arbeiders en bedienden.
Problemen
nog niet opgelost. De dienst aankoop is gevraagd om druk te leggen op de firma,
omdat dit blijft aanslepen.
2. Warmte in
kleedruimte in de zomer
Specialisten
zijn langs geweest voor voorstellen uit te werken. Deze worden intern besproken
en de uitkomst zal worden voorgesteld op het volgende comité.
3. Afzuiging
mengpotten
Zoals eerder
aangegeven voldoet deze niet. Men gaat een nieuw project starten maar dit zal
waarschijnlijk pas volgend jaar op het capital plan staan. Het lot alternatieve
koper is geleverd. Hier zal men eerdaags gaan testen.
4. Bedeling
handdoeken en ondergoed
Levering half mei. We hebben gevraagd om te bekijken
om de mensen die pas een tijdelijk contract hebben gekregen hier ook van te
voorzien. Men wil dit bekijken.
5.
Krasziftinstallatie
Geen nieuwe
info.
6. Verwerken SA
zakken hydro
Hier is men
nog is op terug gekomen. Hier zou een slechte communicatie aan de basis liggen
zegt de directie. Wij trekken dit in twijfel en zeggen dat dit een opdracht was
van de leiding gevende om deze toch te verwerken.
7. Milieujaarverslag
Dit werd
overlopen.
8. Afzuigingen
smelterij
Hier is het ACV
samen met de directeur na het vorige comité ter plaatse gaan kijken. Hij zou
hier op terug komen maar was door de besprekingen met Trafigura niet aanwezig.
9. Opvolging stand
van zaken gebouwen
In Pelt is
men bezig met verwijderen van asbest.
De
loodschuur zal men waarschijnlijk niet gaan gebruiken voor de oxidehub.
10. PBMs
Er zijn
nieuwe helmen beschikbaar. Dit zouden dezelfde zijn als degene die we eerst
hadden maar dan met draaiknop.
Schoenen: de
passessie in Balen is bijna ten einde, dan zal er een passessie in Pelt komen
en kan het testen beginnen.
Tyveck schorten
hydro: We hebben gevraagd om te bekijken voor hier een magazijnartikel van te
maken.
Voor
meer info kan je steeds terecht bij je ACV-afgevaardigden!!
Het interprofessioneel akkoord is een eerste stap. En natuurlijk blijft de loonwet vol sjoemelsoftware een enorm probleem. Maar het ACV wil iedere stap naar sociale vooruitgang voor werkers, gepensioneerden, zieken en werklozen zetten. Het is goed dat iedereen weet dat wij deze verantwoordelijkheid niet laten liggen. En dat het IPA volledig wordt uitgevoerd.
De komende maanden moeten de laagste lonen verder verhogen, zoals we dat samen hebben afgesproken in het IPA. En dit zonder die loonsverhoging weg te belasten en zonder sectoren in zware problemen te brengen.
Een loonmarge van 1,1%, bovenop 3,4% verwachte indexering. Dit is vooral belangrijk voor mensen die werken in kmos en syndicale zwakkere sectoren. Het is vaak hun enige uitzicht op een verhoging van hun inkomen.
Op 1 juli eindelijk opnieuw een verhoging van het minimumloon boven index, voor het eerst in 10 jaar (!) tijd. Dat geeft ruim 200 euro per jaar. Dit als eerste stap én met uitzicht op bijkomende verhogingen in het najaar.
SWT vanaf 58 of 59 jaar voor zware beroepen, 20 jaar nachtwerk, bouwvakkers met medische ongeschiktheid, werknemers met ernstige lichamelijke problemen en gehandicapten, werknemers met 40 jaar loopbaan en oudere werknemers (zoals nu weer bij Bekaert) die door een herstructurering gaan. Velen dreigen anders op last van deze regering te moeten wachten tot hun 62 jaar.
Deze werknemers kunnen ook een 4/5 landingsbaan opnemen vanaf 55 jaar en halftijdse landingsbanen vanaf 57 jaar, terwijl het van de regering 60 jaar moest worden.
724 miljoen extra voor gepensioneerde, zieken, invaliden en werklozen. Met minima die tot 3,5% stijgen, bovenop de 3,4% indexering. Met extra vakantiegeld voor gepensioneerden en invaliden en met tal van andere verbeteringen.
Een hogere vergoeding voor woon-werkverkeer en vanaf 1 juli volgend jaar ook voor de eerste 5 km.
Een sector overschrijdend akkoord van de Belgische werknemers- en werkgeversorganisaties (Groep Van Tien).
De regering wordt hier vaak als derde partner betrokken bij de onderhandelingen.
Uit het IPA resulteren onze Caos.
Dit zijn de collectieve arbeidsovereenkomsten waarin de afspraken worden vastgelegd die voor ons allen zullen gaan gelden.
Na de staking van 13 februari is de groep van Tien tot een voorakkoord voor onderstaand ontwerp gekomen:
Belangrijkste componenten van het IPA- ontwerp:
1. Loonvorming:
Maximale loonmarge: 1,1 %, zelfde bepalingen als vorig akkoord
Minimumlonen: + 1,1% op 1/7/2019. Voorstellen tegen 30/9/2019 voor een aanzienlijke verhoging van de koopkracht via een werkgroep, kostenverhoging moet zoveel mogelijk vermeden worden.
Welvaartsenveloppe:
720 mil. wordt vrijgemaakt voor welvaartsvastheid.
2. Mobiliteit:
Mobiliteitsbudget dat door het parlement op 28/2/2019 gestemd is stimuleren.
Vervoersonkosten: verhogen forfaitaire bedragen tot 70% op 1/7/2019. Vanaf 1/7/2020 ook van toepassing voor woon-werk van minder dan 5 km.
Verlengen van derde betalerssysteem 80/20.
Aanbeveling om gebruik te maken van fietsvergoeding.
3. Vrijwillige overuren
Optrekken van het aantal vrijwillige overuren van 100 naar 120u.
4. Landingsbanen en SWT:
SWT:
Zwaar beroep, nacht, bouw (33j beroepsverleden): 59 jaar tot 30/6/2021 (60 jaar vanaf 1/7/2021). Vrijstelling beschikbaarheid 62j en 42j beroepsverleden
Zwaar beroep (35j beroepsverleden): 59 jaar tot 30/6/2021 (60 jaar vanaf 1/7/2021). Vrijstelling beschikbaarheid 62j en 42j beroepsverleden
Lange loopbaan: 59 jaar tot 30/6/2021 (60 jaar vanaf 1/7/2021). Vrijstelling beschikbaarheid 62j en 42j beroepsverleden
Onderneming in moeilijkheden en herstructurering: 58 jaar tot 31/12/2019 59 jaar tot 31/12/2020 60 jaar tot 31/12/2020
Medische problemen: verlenging huidige regeling
Landingsbanen:
1/5: blijft onverkort bestaan
Halftijds: schuift op naar 57 jaar.
5. Verlengingen en lopende dossiers:
Behoud van de totale boete voor het niet aanbieden van outplacementbegeleiding op 1.800 euro.
Uitwerken van een interprofessionele regeling voor alternatieve oplossingen voor het aanwenden van een deel van de ontslagvergoeding (tegen 30/9/2019).
De directie
heeft altijd gezegd dat iedereen tegen 31 mei zou weg zijn, en indien mogelijk
de betrokkenen vroeger zouden kunnen gaan. Dit is ook gebleken, in de maand
maart zijn er maar liefst 10 arbeiders op SWT vertrokken. Inde maanden april, mei en juni zal er telkens
nog 1 persoon vertrekken. Bij de bedienden zullen er in de maanden mei en juni
samen nog 3 mensen vertrekken.
2. Compensatie meeruren
hydro
De gemaakte
afspraken zijn nageleefd. Degene die meer dan 30 uren hadden zijn teruggebracht
naar 30. Degene die onder 0 stonden zijn op 0 gezet. Men zal er op toezien dat
de regel van -7,5 en +15 uren vanaf nu gerespecteerd dient te worden.
3. Overuren
De directie
zegt dat er op jaarbasis 130 overuren kunnen gemaakt worden waarbij er een
fiscaal voordeel geldt, onafhankelijk van uitbetaling of recuperatie. Hier was
wat verwarring rond omdat men ook praat over een grens van 143 uren. Deze 143
is wettelijk de grens van overuren. Indien men hier boven zit zou men normaal
eerst terug uren moeten recupereren vooraleer men weer overuren kan presteren.
Deze regel wordt echter niet echt opgevolgd.
4. AIP
De directie
heeft nog geen antwoord op de vraag hoe we het probleem gaan oplossen ivm de
RIMS meldingen. Zoals geweten is het een doelstelling in onze AIP om een aantal
RIMS meldingen op jaarbasis in te voeren. Dit is door de IT problemen een tijd
niet gegaan.
5. Bemonstering
Hier zouden
problemen zijn met de werkverdeling. Er zou een vermeerdering van werk zijn
door dat er taken van Budel naar Pelt zijn overgekomen. De directie bevestigd
dit maar zegt ook dat er in Balen/Pelt een aantal taken zijn weggevallen. Men
zal dit nader onderzoeken.
6. Doorgroei Seris
mensen naar eigen portiers
We stellen
vast dat deze gestart zijn onder S (STUV) terwijl dat deze al enige tijd
meedraaien op onze site. We vragen om deze te betalen onder T. Directie gaat
dit bekijken. Directie zegt ook dat iedereen die denkt klaar te zijn voor door
te groeien naar de volgende loonklasse ten alle tijden een meting kan
aanvragen.
7. Vacatures
Op delogistiek hydro gaat men in 2 ploegen werken.
Er komt 1 persoon over van logistiek smelterij en 1 uit productie hydro. Deze
zal tot september in de productie blijven om de zomermaanden te overbruggen.
Tot die tijd zal men voor deze functie met een interim werken die daarna de
mogelijkheid krijgt om door te groeien binnen productie op deze afdeling.
Hierdoor komt
er op logistiek smelterij een vacature vrij, ook op wegen en binden is er nog
een vacature open. Op 8 april start hier een interim.
Ook is er
dus op de hydro nu een vacature open.
In de
smelterij is er in ploeg C een interim opgestart, hier staan er nog 2 vacatures
open voor productie.
8.
Personeelsbewegingen
Op 23 april
start 1 persoon bij asset.
Op 6 mei
worden 2 mensen uit ploeg A smelterij naar Balen gemuteerd.
Van de 10
interims die een tijdelijk contract werden voorgesteld hebben 9 personen al
getekend. Bij 1 iemand waren er twijfels. De directie gaat kijken wat het
probleem is.
5 tijdelijke
contracten zijn omgezet naar onbepaalde duur. 2 op de hydro en 3 op de
smelterij.
1 interim
naar onbepaalde duur op de hydro.
1 tijdelijk
liep af en werd in onderling overleg niet verlengd.
Voortaan zal
de syndicale delegatie de veilgheidsintroductie van nieuwe mensen bijwonen om
kennis te maken met elkaar.
9. Internet
De syndicale
delegatie klaagt aan dat ze nog steeds zonder internet zitten in hun lokalen en
dat dit niet langer werkbaar is. Men beloofd bepaalde sites open te stellen,
zodat we ook onze blog weer kunnen aanvullen. Men zal in de toekomst hele
sterke internet beveiligingen gaan toepassen binnen ons bedrijf.
Voor
meer info kan je steeds terecht bij je ACV afgevaardigden!
-IT
problemen : Internet nog niet beschikbaar, hier moet men het systeem sterk
beveiligen.
PDM
statistieken werken in Balen wel in Overpelt nog niet deze moeten nog worden
aangesloten.
Groepsaccount
e-mail moet normaal in orde zijn.
Om outlook
terug te kunnen gebruiken zal de directie bekijken wie wel wie niet.
-Jaarvergadering
Nyrstar : Deze is verschoven naar 11.06.2019.
4: Prestaties van
Balen en Overpelt voor de maandJanuari
2019
Enkele
belangrijke punten:
-De BALP productie lag zo goed als op
budget -16 ton. Productie van zilver(9,7 ton ) was normaal. Kopercement was
minder namelijk -34 ton
-De kathodeproductie ligt lager dan
budget -1497 ton
-De productie van casting was heel wat
minder dan budget namelijk - 6433 ton. Dit omwille van minder kathoden van
Budel (1008 ton) Balen (2497 ton ) en Auby (2549 ton )
-Washed oxides was ook minder dan
budget - 513 ton.
-Er is meer geleverd aan Everzinc
namelijk +667 ton
5: Overlijdens
Januari 2019
Geen
meldingen voor de maand Januari. Er was een overlijden in de site van Everzinc
in de maand Juli, dit zal in April worden uitbetaald . Er zal nog een
vergadering plaatst vinden op 09.04.2019 ivm regelment.
6: Stand van zaken
volledig potentieel
Bewaking: zelfrooster systeem is van start
gegaan , men kan nu inplannen voor de komende 2 maanden. Hier zijn nog
problemen en zitten portiers nog met vragen .
Hr vraagt om
de vragen die er zijn aan hen kenbaar te maken.
Centrale: De bezetting zoals gepland door de
Directie gaat van start in April /Mei zonder het behulp van zelfrooster
systeem.
Op deze
dienst is men nu nog met 13 mensen in de toekomst gaat men hier naar 11 mensen.
Eerdaags is hier nog een vergadering met de mensen van de centrale.
SWT:Februari 4 mensen in Overpelt
Maart10 mensen inOverpelt en 3 mensen in Balen
April3 Mensen
Magazijn: -2 afbouwen als magazijn goed werkt
, men heeft de oefening terug opnieuw gemaakt en tot de vaststelling gekomen
dat men hier maar 1 iemand kan afbouwen. Daardoor komt er een vacature in het
magazijn ( arbeider )
Men heeft
een serieuze achterstand in magazijn
7: Varia
-Stand van zaken Nyrstar : onderhandelingen met de
obligatiehouders en banken zijn lopende .
Zodra hier
nieuwe info komt zal deze medegedeeld worden.
-Portiers zelfroosteren: zie full potential
-AIP 2019 : 1ste Q zullen we
productiedoelstellingen niet halen.
-Omzetten contracten
3 interim stopgezet
7 interim blijven interim
32 interim naar contract bepaalde duur
12 bepaalde door blijven bepaalde duur
1 interim naar contract onbepaalde duur
16 bepaalde duur naar contract onbepaalde
duur
-Smelterij : Men bekijkt voor naar de 6 dagen
week te gaan. Volgende OR meer info samen met de budgetten
Zoals eerder
gemeld was er een fout aan de trilgoot en is men bij de leverancier bezig met
een aanpassing. De directie kon geen richtdatum geven voor de plaatsing hiervan.
2. Doelstellingen
SHE
Men gaat 1
maal per jaar een dag opleiding geven ivm veiligheid.
Iedere maand
zal er een ander thema zijn. Het eerste zal vallende voorwerpen zijn .
3. Handdoeken en
ondergoed
De
inventarisatie is gemaakt, de bedeling volgt.
Over het
verkrijgen van thermisch ondergoed (hydro) zijn we nog in discussie. Men gaat
dit per ploeg bekijken, hoe hoog de nood hier voor is.
Verder stelt
de directie de frequentie van de bedeling van de handdoeken in vraag. Ze zeggen
dat deze langer mee gaan dan 1 jaar en vraagt of dit nodig is elke jaar nieuwe
te geven. We antwoorden dat dit al zolang we weten zo is en vragen om dit te
behouden.
4.
Krasziftinstallatie
De directie
zegt dat de beslissing, bestelling en levering van een nieuwe bollenmolen voor
de huidige installatie misschien wel 7 maanden kan duren terwijl men van plan
is volgend jaar een hele nieuwe installatie te bouwen. Dit is volgens ons geen
goed plan en dringen er op aan om het plan om de nieuwe installatie te bouwen
niet meer uit te stellen en dit in een stroomversnelling te laten komen.
Directie is het hier mee eens en gaat kijken of dit mogelijk is.
5. PBMs
Veiligheidsschoenen: Men gaat weldra starten met het
uittesten.
Veiligheidshelm: De nieuwe die we nu hebben zijn qua
comfort niet slecht maar het gelaatsscherm past hier niet goed op. De directie
zegt dat deze helmen tijdelijk zijn en er nieuwe komen.
Lasrookmasker: Weldra te verkrijgen via het
magazijn.
6. Vervuiling
wegennet
Op
initiatief van het ACV heeft men de vrachtwagens die uit de wielwasinstallatie
komen omgeleid zodat ze heel de ringweg moeten volgen. Na een testfase zegt de
directie dat dit zo zal blijven. Hierdoor is er veel minder vervuiling voor de voetgangers bij het in- en uitgaan van
de fabriek.
7.
Milieuvergunningen
Dit wordt
volgende vergadering besproken samen met het milieujaarverslag.
8. Nieuwe werkkledij
Dit is geen
prioriteit meer voor de directie. De huidige blijven behouden. We melden dat de
kledij veel langer bij de wasserij blijft dan vroeger. Men vraagt na wat het
probleem is.
9. Mengpotten
Men heeft
een zeer kleine hoeveelheid ander koper getest in het labo. Resultaten hiervan
waren goed, waardoor men een heel badge heeft besteld voor grotere testen.
Afzuiging
MPZ: Leverancier krijgt dit niet opgelost. Studie voor ander concept wordt
opgestart.
10. Opvolging
poetsfirma
De directie
heeft geen weet van klachten, terwijl dat we al enkele keren hebben aangegeven
dat de douches na de daguren niet grondig gepoetst worden.
11. SA zakken hydro
Hier zijn
weer problemen geweest door allerhande vervuiling die bij in de BBs zitten.
Hierdoor moeten de operatoren handelingen doen waarbij ze zelf zeer bevuild
raken.Op vrijdag is dit al vastgesteld
en een signaal gegeven om hier mee te stoppen. Op maandag krijgen wij hiervan
melding en stellen we vast dat men nog steeds bezig is met het verwerken van
deze zakken. We hebben dit onmiddellijk laten stoppen. Het ACV tilt hier zeer
zwaar aan en vraagt wie de opdracht geeft om dit toch verder te laten
verwerken. De directeur zegt ookdat dit
niet kan. Wordt vervolgd.
12. Afzuiging ovens
smelterij
Het ACV is
samen met de directeur, de arbeidsgeneesheer en de dienst veiligheid ter
plaatste gaan kijken naar de toestand hiervan. De directeur beloofd te kijken
welke verbetering hier mogelijk is.
13. Medisch
onderzoek
Het is
wettelijk verplicht 1 maal per jaar een medisch onderzoek te ondergaan. We
stellen vast dat bij meerdere mensen, door afwezigheid van ofwel de dokter,
ofwel de verpleger, deze onderzoeken maar half gebeuren en de betrokkenen na 6
maanden nog niet terug uitgenodigd zijn voor dit onderzoek te vervolledigen. We
vragen of deze dienst onderbemand is en benadrukken het nut van een deftig
onderzoek. Men gaat dit bespreken met de medische dienst en de dienst veiligheid.
14. Vaccinatie
tetanus
De vraag
werd gesteld om dit via de bedrijfsarts te laten doen. Ondanks deze
vaccinatiespuiten gratis te verkrijgen zijn via de overheid wil de directie
hier niet in mee gaan omdat dit administratief moeilijkis en zo het bedrijf toch weer geld kost.
Voor
meer info kan je steeds terecht bij je ACV-afgevaardigden!!
Op de vorige
vergadering werd gevraagd om deze premie gelijktijdig te betalen met de
bedienden. De werkgever geeft mee dat de referteperiode niet gelijk is maar wil
dit wel bekijken of dit technisch mogelijk is.
2. Douches
Er werd gemeld
dat er schimmel zou zijn in de douches. Na onderzoek blijkt dit cementsluier.
Men bekijkt hoe dit te verwijderen.
3. Vertrek SWTers
Er is een
beetje onduidelijkheid hierover bij de arbeiders. De directie zegt dat de datum
einde mei is . Indien dit voor zowel de leiding van de afdeling als de SWTer
kan, zou dit vroeger kunnen zijn. Ongeveer 4 weken op voorhand wordt de
betrokkene uitgenodigd door HR voor een gesprek.
In het
verleden werd er bij een vertrek van iemand op SWT een etentje aangeboden voor
de betrokkene en heel zijn ploeg. Dit is nu niet omdat het nu gaat om meerdere
vertrekkers. De directie zal wel een afscheidsreceptie organiseren voor de
SWTers, en een traktatie op de dienst met taart.
4. Staking 13-02-19
Het verloop
werd besproken met de directie.
5. Compensatie meeruren
Hydro
Hier werden
afspraken gemaakt omtrent deze uren. In het verleden zijn er problemen geweest
bij sommige mensen om deze terug te nemen door onderbezetting voor hun functie
en zo zijn deze uren opgelopen. Eénmalig zullen deze uren teruggebracht worden naar 30. De mensen die
onder 0 staan worden terug gebracht naar 0. In de toekomst zal de grens van
-7,5 en +15 uren gerespecteerd moeten worden.
6. Belastingvoordeel
overuren
De vraag
werd gesteld of dit geld bij uitbetaling of bij terugname. Dit geld gewoon voor
de eerst gemaakte 130 overuren per jaar onafhankelijk van opname of
uitbetaling.
7. Bestellen
ondergoed
Op de lijst
voor het te bestellen ondergoed staan geen sokken en thermisch ondergoed
(hydro) meer. HR is hier mee bezig en dit zou wel in orde komen.
8. Omzetten
contracten
We maken
melding dat we vinden dat er sneller moet overgegaan worden naar tijdelijke of
contracten van onbepaalde duur. We halen enkele voorbeelden aan van mensen die
volgens ons al langer overgeschakeld hadden moeten zijn, zeker in deze tijden
waar het moeilijk is om nieuwe mensen te vinden door de krapte op de
arbeidsmarkt. De directie geeft dit voor een stuk toe. Op 1 april volgt er een
nieuwe contractronde en wordt alles bekeken zo zegt men.
9. Vacatures
We merken op
dat voor functies die vrijkomen niet altijd een vacature uitgehangen wordt. We
vragen om voor elke vrijgekomen functie een vacature uit te hangen.
10. RIMS meldingen
In onze AIP
doelstellingen van dit jaar staat er dat we een aantal RIMS meldingen op
jaarbasis moet maken. We vragen of de directie er rekening mee zal houden dat
we, nu het netwerk er al even uit ligt, geen meldingen in het systeem kunnen
inbrengen.
11. Voorstellen
nieuwe interims
Vroeger werd
elke nieuwe interim-arbeider bij intreding voorgesteld aan de syndicale
delegatie. We vragen om dit vanaf nu opnieuw te doen. De directie zegt dit
terug te zullen organiseren. Dit is ook wettelijk beschreven.
12. Toekomst Nyrstar
We vragen
naar de financiële toestand van ons bedrijf. Ook omdat er enkele dagen iemand
van Troostwijk heeft rondgelopen om alles te inventariseren. De directie zegt
dat alle partijen, Trafigura, de obligatiehouders, banken en Nyrstar zelf, aan
het bekijken zijn wat er zal moeten gebeuren in de toekomst. Dit is op dit
moment nog niet duidelijk. Ze benadrukken wel dat de sites van Balen en Pelt
zeer winstgevend zijn!
13.
Personeelsbewegingen
- Op 31/12
is er iemand van asset op SWT gegaan.
- Op 2/1
tijdelijk contact bij logistiek.
- Op 7/1 2
interims begonnen op hydro en 1 in smelterij.
- Op
14/12 interims begonnen, 1 op smelterij
en 1 op hydro. 1interim uit
dienst.
- Op 1/2 1
arbeider begonnen met contact onbepaalde duur bij asset.
- Vanaf 18/2
iemand op smelterij voor 3 maanden medische bijstand.
- Vanaf 11/2
iemand van logistiek naar magazijn Balen.
- Op 4/2 nog
2 interims opgestart.
- Op 18/2
zullen nog 3 interims opstarten.
Voor
meer info kan je steeds bij je ACV-afgevaardigden terecht!!
Effectieve
leden syndicale delegatie: Tips Patrick 0477/219731
Bedoeling
was dat deze al geplaatst zou zijn. Het is echter nog wachten op enkele
aanpassing voor deze geïnstalleerd kan worden.
2.
Aircos kleedruimte
Er
is een specialist ter plaatse geweest. Men bekijkt meerder opties om de warmte
in de zomermaanden aan te pakken. Zowel aircos, ventilatie of isoleren van het
dak worden bekeken. Specialist komt half maart met voorstellen.
3.
Mengpotten
Afzuiging
van MP zuid is terug gemaakt maar dit is toch niet de oplossing die men
verwacht had. Men vraagt de leverancier terug voor een andere optie, indien hij
geen ander idee heeft schakelt men over naar een andere leverancier. Men gaat
ook testen doen met koper van een ander leverancier.
4.
Halfgelaatsmaskers
De
vakbonden gaven vorige vergadering een negatief advies ivm het zelf reinigen
van deze maskers. De directie wil dit plan toch doorvoeren. Degene die het om
verschillende redenen toch niet zien zitten om dit zelf te doen kunnen het
gewoon op de oude wijze in het magazijn laten reinigen. Voor degene die het wel
willen proberen om hier zelf voor in te staan zal er een opleiding volgen en
men zal ook controles doen op de zuiverheid van de maskers.
5.
Ondergoed
Het
volgende is beslist:
-
Sokken: deze komen terug op de bestellijst.
-
T-shirts en onderbroeken: 3 per jaar
-
Badslippers: Bestellen wanneer nodig.
-
Handdoeken: 2 grote en 2 kleine per jaar.
-
Thermisch ondergoed (hydro): Directie wil dit afschaffen. Na een discussie is
de directie bereid dit terug te bekijken enkel voor deze dienst omdat ze dit in
het verleden al kregen.
6.
Krasziftinstallatie
We
hebben nogmaals uitgelegd dat het zeer dringend nodig is om beslissingen te
nemen en investeringen te gaan doen. Zowel voor mens, milieu en de installatie
is deze werkwijze niet meer van deze tijd. De directeur beseft dit en zegt er
mee bezig te zijn maar de grote investeringskost bemoeilijkt het project. Men
bekijkt nu of men toch moet investeren in de oude installatie of direct voor
het nieuwe project moet gaan, dit was eerder uitgesteld door de te hoge
investeringskost.
7.
Werkongeval smelterij december
Dit
werd nogmaals besproken. Voor ons kan het NIET dat iemand met een doktersattest
wegens een arbeidsongeval toch onder druk gezet wordt om te komen werken. Naar
veiligheid en gezondheid van de mens is dit niet ok. Wat indien er dringend
geëvacueerd moet worden terwijl deze persoon amper kan wandelen? De directeur
zegt dat we hier een punt hebben en gaat dit opnemen.
Voor meer info kan je steeds bij je ACV-afgevaardigden terecht!
Voorlopig
zal hier niks veranderen. De komende maanden meer duidelijkheid.
2. Prestaties Balen
en Pelt december 2018
Enkele
belangrijke punten:
-De BALP productie lag hoger dan budget +
217 ton. Productie van goud (51,2 kg )en zilver(9 ton ) was normaal.
Kopercement was iets meer namelijk +6 ton
-De kathodeproductie ligt zo goed als
gelijk metbudget +5 ton.
-De productie van casting was heel wat
minder dan budget namelijk - 2871 ton. Dit omwille van meer kathoden naar Budel
(3433 ton) er kwamen ook meer kathoden uit Auby (1213 ton)
-Washed oxides was ook minder dan budget
- 721 ton.
-Er is meer geleverd aan Everzinc
namelijk +842 ton
3. Overlijdensfonds
Geen
overlijdens in de maand december.
4. Volledig
potentieel
Bewaking:
Zelfroosteren:
er is een kleine vertraging, men gaat een opleiding organiseren om met dit
systeem te werken,zodra men kan starten
met zelfroosteren.
Labo:
Directie
moet stand van zaken navragen.
5. Nieuw
huishoudelijk reglement ondernemingsraad
Na enkele
kleine aanpassingen wordt het voorstel van de directie goedgekeurd.
6. Staking 13-02-19
Nationale
staking op Woensdag 13-02-2019. Directie gaat inventariseren hoeveel mensen er
kunnen werken. Men wil op minimum bezetting draaien.
7. Ploeguitje
30 uitje :
directie vind dit belangrijk, blijkbaar is er een communicatie gedaan maar niet
iedereen heeft de info hieromtrent gekregen. Directie gaat een nieuwe
communicatie doen.
8. IT problemen
Het virus is
onder controle, nu nog alle gegevens proberen terug te halen. Dit kan nog 1 a 2
weken duren. Meer info volgt.
9. Jaarresultaten
Uitstel
bekendmaking Jaarresultaten: Directie gaat dit checken in Zurich.
Al jaren
geven we aan dat er nood is aan aircos in de kleedruimte. Al jaren probeert de
directie dit uit te stellen ook nu gaat de discussie verder. De
arbeidsgeneesheer geeft ook een negatief advies. We houden het been stijf en
geven niet op. De directie is bereid een externe firma te laten komen voor te
kijken wat een oplossing kan bieden aan de warmte in deze ruimte in de zomer.
Wordt vervolgd!
2.
Vertrouwenspersonen
De
opleidingen van deze personen zijn afgerond. Deze mensen zijn dus in functie.
3. Metingen Cu
dampen mengpot
Resultaten
van de metingen van Fedris zijn binnen. Hier zat men overal onder de limieten.
Maskers zijn niet meer verplicht, maar wordt wel aangeraden bij extreme
dampvorming, bv bij het maken van zamak 2. Bij deze campagne gaat men extra
metingen laten doen
Donderdag
24/01 komt een firma de afzuiging op mengpot zuid herstellen.
4. Aanpak wegennet
Plan werd
voorgesteld voor zowel Balen als Pelt. Voor Pelt gaat men dit jaar de weg langs
de weegbrug aanpakken.
5. Milieu
Nieuwe
milieuvergunningen werden overlopen voor Balen en Pelt. In Pelt gaat men het
veegvuilbekken opkuisen in de eerste helft van dit jaar. Men is bezig met het
bekijken voor het lozen van brakwater elders te doen, bv in Antwerpen, dit zou
afgevoerd worden met vrachtwagens.
6. Ondergoed
De directie
heeft een in te vullen lijst rond gestuurd. Hier staan echter geen sokken en
thermisch ondergoed (hydro) meer op wat ons verbaasde. Men zegt enkele
veranderingen te willen doorvoeren maar dit valt bij ons niet in goede aarde.
We ijveren dat alles behouden blijft. Men beloofd deze week uitsluitsel
hieromtrent. Ook voor handdoeken zouden we geen keuze meer krijgen maar zou er
voor iedereen een standaard pakket zijn van 2 grote en 2 kleine handdoeken.
Wordt vervolgd.
7.
Halfgelaatsmaskers
Zoals eerder
aangekondigd wil de directie wegens besparingen de verantwoordelijkheid voor
het reinigen van deze maskers bij de gebruikers leggen. Enkel wanneer deze zeer
verontreinigd zijn worden deze in het magazijn gereinigd, gelijk nu ook
gebeurd. We hebben gemeld dat we niet akkoord zijn met deze werkwijze en we
willen dat de huidige werkwijze behouden blijft.
8. Bezoek DCR
Op 28-03-19
zal de dienst chemische risicos (inspectie) een bezoek brengen aan Balen/Pelt
Voor
meer info kan je steeds terecht bij je ACV afgevaardigden!
Vanaf 2019 zijn er enkele wijzigingen betreffende de omzetting van de EindeJaarsPremie-dagen.
- Nieuw is dat deze vanaf heden ook aangevraagd kunnen worden door medewerkers met een tijdelijk contract. - Er komt een beperking op het aantal aan te vragen dagen als de aanvrager meer dan 65 overuren heeft op moment van aanvraag. - Verder dienen deze dagen gespreid over het jaar opgenomen worden.
Spreiding
De EJP-dagen moeten als volgt gespreid worden:
EJP-dagen
Q1
Q2
Q3
Q4
1
Vrij te nemen
2
Vrij te nemen
3
Vrij te nemen
4
1
1
1
1
5
2
1
1
1
6
2
2
1
1
7
2
2
1
2
8
2
2
2
2
9
3
2
2
2
10
3
3
2
2
11
3
3
2
3
12
3
3
3
3
13
4
3
3
3
14
4
4
3
3
15
4
4
3
4
16
4
4
4
4
17
5
4
4
4
18
5
5
4
4
19
5
5
4
5
20
5
5
5
5
21
6
5
5
5
22
6
6
5
5
23
6
6
5
6
24
6
6
6
6
Modaliteiten
Voor het opnemen van deze EJP-dagen gelden de volgende regels:
Aangevraagde EJP-dagen moeten binnen het kwartaal opgenomen worden, volgens bovenstaande spreiding. De EJP-dagen die niet binnen het kwartaal zijn opgenomen, vervallen en worden uitbetaald als eindejaarspremie. Afwijkingen op deze regel zijn enkel mogelijk na schriftelijke goedkeuring van de Teamleader, in overleg met de Superintendent.
Indien gedurende 2 opeenvolgende jaren 20% of meer van de aangevraagde EJP-dagen niet worden opgenomen, dan kunnen het daaropvolgende jaar geen EJP-dagen aangevraagd worden. De EJP-dagen die niet opgenomen konden worden wegens oorzaken van organisatorische aard of wegens ziekte langer dan 6 weken, of indien deze dagen door zulke omstandigheden niet meer opneembaar zijn, tellen niet mee voor de berekening van het percentage van niet-opgenomen EJP-dagen.
Er is geen beperking per leeftijdscategorie op het maximum aantal EJP-dagen die kunnen aangevraagd worden voor het volgende jaar, op voorwaarde dat het totaal van te recupereren overuren op datum van 31 oktober van het jaar van aanvraag lager is dan 65 uur.
Categorie
Maximum EJP-dagen bij saldo overuren < 65 uur
-50 jaar
16
¡Ý 50 jaar en < 55 jaar
20
¡Ý 55 jaar
24
Met ingang van 31 oktober 2019 wordt het aantal EJP-dagen dat kan aangevraagd worden voor het volgende jaar wel beperkt, indien het totaal van de te recupereren overuren op datum van 31 oktober op het jaar van aanvraag hoger is dan 65u. In dat geval wordt het maximum aantal EJP-dagen dat kan aangevraagd worden voor het jaar volgend op het jaar van de aanvraag berekend met volgende formule, afgerond op een halve dag:
[(maximum mogelijk aantal EJP-dagen x 7,5 uur) ¨C het aantal te recupereren overuren boven de 65u op datum van 31 oktober van het jaar van aanvraag)] / 7,5 uur
Voor het overige blijven de bestaande regels omtrent de omzetting van de eindejaarspremie ongewijzigd, zoals onder meer:
aanvragen moeten ingediend worden uiterlijk op 31 oktober van het kalenderjaar dat het jaar van opname van de EJP-dagen voorafgaat;
deeltijdse werknemers hebben recht op EJP-dagen pro rata hun tewerkstellingspercentage in het jaar van opname