Een sector overschrijdend akkoord van de Belgische werknemers- en werkgeversorganisaties (Groep Van Tien).
De regering wordt hier vaak als derde partner betrokken bij de onderhandelingen.
Uit het IPA resulteren onze Caos.
Dit zijn de collectieve arbeidsovereenkomsten waarin de afspraken worden vastgelegd die voor ons allen zullen gaan gelden.
Na de staking van 13 februari is de groep van Tien tot een voorakkoord voor onderstaand ontwerp gekomen:
Belangrijkste componenten van het IPA- ontwerp:
1. Loonvorming:
Maximale loonmarge: 1,1 %, zelfde bepalingen als vorig akkoord
Minimumlonen: + 1,1% op 1/7/2019. Voorstellen tegen 30/9/2019 voor een aanzienlijke verhoging van de koopkracht via een werkgroep, kostenverhoging moet zoveel mogelijk vermeden worden.
Welvaartsenveloppe:
720 mil. wordt vrijgemaakt voor welvaartsvastheid.
2. Mobiliteit:
Mobiliteitsbudget dat door het parlement op 28/2/2019 gestemd is stimuleren.
Vervoersonkosten: verhogen forfaitaire bedragen tot 70% op 1/7/2019. Vanaf 1/7/2020 ook van toepassing voor woon-werk van minder dan 5 km.
Verlengen van derde betalerssysteem 80/20.
Aanbeveling om gebruik te maken van fietsvergoeding.
3. Vrijwillige overuren
Optrekken van het aantal vrijwillige overuren van 100 naar 120u.
4. Landingsbanen en SWT:
SWT:
Zwaar beroep, nacht, bouw (33j beroepsverleden): 59 jaar tot 30/6/2021 (60 jaar vanaf 1/7/2021). Vrijstelling beschikbaarheid 62j en 42j beroepsverleden
Zwaar beroep (35j beroepsverleden): 59 jaar tot 30/6/2021 (60 jaar vanaf 1/7/2021). Vrijstelling beschikbaarheid 62j en 42j beroepsverleden
Lange loopbaan: 59 jaar tot 30/6/2021 (60 jaar vanaf 1/7/2021). Vrijstelling beschikbaarheid 62j en 42j beroepsverleden
Onderneming in moeilijkheden en herstructurering: 58 jaar tot 31/12/2019 59 jaar tot 31/12/2020 60 jaar tot 31/12/2020
Medische problemen: verlenging huidige regeling
Landingsbanen:
1/5: blijft onverkort bestaan
Halftijds: schuift op naar 57 jaar.
5. Verlengingen en lopende dossiers:
Behoud van de totale boete voor het niet aanbieden van outplacementbegeleiding op 1.800 euro.
Uitwerken van een interprofessionele regeling voor alternatieve oplossingen voor het aanwenden van een deel van de ontslagvergoeding (tegen 30/9/2019).
De directie
heeft altijd gezegd dat iedereen tegen 31 mei zou weg zijn, en indien mogelijk
de betrokkenen vroeger zouden kunnen gaan. Dit is ook gebleken, in de maand
maart zijn er maar liefst 10 arbeiders op SWT vertrokken. Inde maanden april, mei en juni zal er telkens
nog 1 persoon vertrekken. Bij de bedienden zullen er in de maanden mei en juni
samen nog 3 mensen vertrekken.
2. Compensatie meeruren
hydro
De gemaakte
afspraken zijn nageleefd. Degene die meer dan 30 uren hadden zijn teruggebracht
naar 30. Degene die onder 0 stonden zijn op 0 gezet. Men zal er op toezien dat
de regel van -7,5 en +15 uren vanaf nu gerespecteerd dient te worden.
3. Overuren
De directie
zegt dat er op jaarbasis 130 overuren kunnen gemaakt worden waarbij er een
fiscaal voordeel geldt, onafhankelijk van uitbetaling of recuperatie. Hier was
wat verwarring rond omdat men ook praat over een grens van 143 uren. Deze 143
is wettelijk de grens van overuren. Indien men hier boven zit zou men normaal
eerst terug uren moeten recupereren vooraleer men weer overuren kan presteren.
Deze regel wordt echter niet echt opgevolgd.
4. AIP
De directie
heeft nog geen antwoord op de vraag hoe we het probleem gaan oplossen ivm de
RIMS meldingen. Zoals geweten is het een doelstelling in onze AIP om een aantal
RIMS meldingen op jaarbasis in te voeren. Dit is door de IT problemen een tijd
niet gegaan.
5. Bemonstering
Hier zouden
problemen zijn met de werkverdeling. Er zou een vermeerdering van werk zijn
door dat er taken van Budel naar Pelt zijn overgekomen. De directie bevestigd
dit maar zegt ook dat er in Balen/Pelt een aantal taken zijn weggevallen. Men
zal dit nader onderzoeken.
6. Doorgroei Seris
mensen naar eigen portiers
We stellen
vast dat deze gestart zijn onder S (STUV) terwijl dat deze al enige tijd
meedraaien op onze site. We vragen om deze te betalen onder T. Directie gaat
dit bekijken. Directie zegt ook dat iedereen die denkt klaar te zijn voor door
te groeien naar de volgende loonklasse ten alle tijden een meting kan
aanvragen.
7. Vacatures
Op delogistiek hydro gaat men in 2 ploegen werken.
Er komt 1 persoon over van logistiek smelterij en 1 uit productie hydro. Deze
zal tot september in de productie blijven om de zomermaanden te overbruggen.
Tot die tijd zal men voor deze functie met een interim werken die daarna de
mogelijkheid krijgt om door te groeien binnen productie op deze afdeling.
Hierdoor komt
er op logistiek smelterij een vacature vrij, ook op wegen en binden is er nog
een vacature open. Op 8 april start hier een interim.
Ook is er
dus op de hydro nu een vacature open.
In de
smelterij is er in ploeg C een interim opgestart, hier staan er nog 2 vacatures
open voor productie.
8.
Personeelsbewegingen
Op 23 april
start 1 persoon bij asset.
Op 6 mei
worden 2 mensen uit ploeg A smelterij naar Balen gemuteerd.
Van de 10
interims die een tijdelijk contract werden voorgesteld hebben 9 personen al
getekend. Bij 1 iemand waren er twijfels. De directie gaat kijken wat het
probleem is.
5 tijdelijke
contracten zijn omgezet naar onbepaalde duur. 2 op de hydro en 3 op de
smelterij.
1 interim
naar onbepaalde duur op de hydro.
1 tijdelijk
liep af en werd in onderling overleg niet verlengd.
Voortaan zal
de syndicale delegatie de veilgheidsintroductie van nieuwe mensen bijwonen om
kennis te maken met elkaar.
9. Internet
De syndicale
delegatie klaagt aan dat ze nog steeds zonder internet zitten in hun lokalen en
dat dit niet langer werkbaar is. Men beloofd bepaalde sites open te stellen,
zodat we ook onze blog weer kunnen aanvullen. Men zal in de toekomst hele
sterke internet beveiligingen gaan toepassen binnen ons bedrijf.
Voor
meer info kan je steeds terecht bij je ACV afgevaardigden!
-IT
problemen : Internet nog niet beschikbaar, hier moet men het systeem sterk
beveiligen.
PDM
statistieken werken in Balen wel in Overpelt nog niet deze moeten nog worden
aangesloten.
Groepsaccount
e-mail moet normaal in orde zijn.
Om outlook
terug te kunnen gebruiken zal de directie bekijken wie wel wie niet.
-Jaarvergadering
Nyrstar : Deze is verschoven naar 11.06.2019.
4: Prestaties van
Balen en Overpelt voor de maandJanuari
2019
Enkele
belangrijke punten:
-De BALP productie lag zo goed als op
budget -16 ton. Productie van zilver(9,7 ton ) was normaal. Kopercement was
minder namelijk -34 ton
-De kathodeproductie ligt lager dan
budget -1497 ton
-De productie van casting was heel wat
minder dan budget namelijk - 6433 ton. Dit omwille van minder kathoden van
Budel (1008 ton) Balen (2497 ton ) en Auby (2549 ton )
-Washed oxides was ook minder dan
budget - 513 ton.
-Er is meer geleverd aan Everzinc
namelijk +667 ton
5: Overlijdens
Januari 2019
Geen
meldingen voor de maand Januari. Er was een overlijden in de site van Everzinc
in de maand Juli, dit zal in April worden uitbetaald . Er zal nog een
vergadering plaatst vinden op 09.04.2019 ivm regelment.
6: Stand van zaken
volledig potentieel
Bewaking: zelfrooster systeem is van start
gegaan , men kan nu inplannen voor de komende 2 maanden. Hier zijn nog
problemen en zitten portiers nog met vragen .
Hr vraagt om
de vragen die er zijn aan hen kenbaar te maken.
Centrale: De bezetting zoals gepland door de
Directie gaat van start in April /Mei zonder het behulp van zelfrooster
systeem.
Op deze
dienst is men nu nog met 13 mensen in de toekomst gaat men hier naar 11 mensen.
Eerdaags is hier nog een vergadering met de mensen van de centrale.
SWT:Februari 4 mensen in Overpelt
Maart10 mensen inOverpelt en 3 mensen in Balen
April3 Mensen
Magazijn: -2 afbouwen als magazijn goed werkt
, men heeft de oefening terug opnieuw gemaakt en tot de vaststelling gekomen
dat men hier maar 1 iemand kan afbouwen. Daardoor komt er een vacature in het
magazijn ( arbeider )
Men heeft
een serieuze achterstand in magazijn
7: Varia
-Stand van zaken Nyrstar : onderhandelingen met de
obligatiehouders en banken zijn lopende .
Zodra hier
nieuwe info komt zal deze medegedeeld worden.
-Portiers zelfroosteren: zie full potential
-AIP 2019 : 1ste Q zullen we
productiedoelstellingen niet halen.
-Omzetten contracten
3 interim stopgezet
7 interim blijven interim
32 interim naar contract bepaalde duur
12 bepaalde door blijven bepaalde duur
1 interim naar contract onbepaalde duur
16 bepaalde duur naar contract onbepaalde
duur
-Smelterij : Men bekijkt voor naar de 6 dagen
week te gaan. Volgende OR meer info samen met de budgetten
Zoals eerder
gemeld was er een fout aan de trilgoot en is men bij de leverancier bezig met
een aanpassing. De directie kon geen richtdatum geven voor de plaatsing hiervan.
2. Doelstellingen
SHE
Men gaat 1
maal per jaar een dag opleiding geven ivm veiligheid.
Iedere maand
zal er een ander thema zijn. Het eerste zal vallende voorwerpen zijn .
3. Handdoeken en
ondergoed
De
inventarisatie is gemaakt, de bedeling volgt.
Over het
verkrijgen van thermisch ondergoed (hydro) zijn we nog in discussie. Men gaat
dit per ploeg bekijken, hoe hoog de nood hier voor is.
Verder stelt
de directie de frequentie van de bedeling van de handdoeken in vraag. Ze zeggen
dat deze langer mee gaan dan 1 jaar en vraagt of dit nodig is elke jaar nieuwe
te geven. We antwoorden dat dit al zolang we weten zo is en vragen om dit te
behouden.
4.
Krasziftinstallatie
De directie
zegt dat de beslissing, bestelling en levering van een nieuwe bollenmolen voor
de huidige installatie misschien wel 7 maanden kan duren terwijl men van plan
is volgend jaar een hele nieuwe installatie te bouwen. Dit is volgens ons geen
goed plan en dringen er op aan om het plan om de nieuwe installatie te bouwen
niet meer uit te stellen en dit in een stroomversnelling te laten komen.
Directie is het hier mee eens en gaat kijken of dit mogelijk is.
5. PBMs
Veiligheidsschoenen: Men gaat weldra starten met het
uittesten.
Veiligheidshelm: De nieuwe die we nu hebben zijn qua
comfort niet slecht maar het gelaatsscherm past hier niet goed op. De directie
zegt dat deze helmen tijdelijk zijn en er nieuwe komen.
Lasrookmasker: Weldra te verkrijgen via het
magazijn.
6. Vervuiling
wegennet
Op
initiatief van het ACV heeft men de vrachtwagens die uit de wielwasinstallatie
komen omgeleid zodat ze heel de ringweg moeten volgen. Na een testfase zegt de
directie dat dit zo zal blijven. Hierdoor is er veel minder vervuiling voor de voetgangers bij het in- en uitgaan van
de fabriek.
7.
Milieuvergunningen
Dit wordt
volgende vergadering besproken samen met het milieujaarverslag.
8. Nieuwe werkkledij
Dit is geen
prioriteit meer voor de directie. De huidige blijven behouden. We melden dat de
kledij veel langer bij de wasserij blijft dan vroeger. Men vraagt na wat het
probleem is.
9. Mengpotten
Men heeft
een zeer kleine hoeveelheid ander koper getest in het labo. Resultaten hiervan
waren goed, waardoor men een heel badge heeft besteld voor grotere testen.
Afzuiging
MPZ: Leverancier krijgt dit niet opgelost. Studie voor ander concept wordt
opgestart.
10. Opvolging
poetsfirma
De directie
heeft geen weet van klachten, terwijl dat we al enkele keren hebben aangegeven
dat de douches na de daguren niet grondig gepoetst worden.
11. SA zakken hydro
Hier zijn
weer problemen geweest door allerhande vervuiling die bij in de BBs zitten.
Hierdoor moeten de operatoren handelingen doen waarbij ze zelf zeer bevuild
raken.Op vrijdag is dit al vastgesteld
en een signaal gegeven om hier mee te stoppen. Op maandag krijgen wij hiervan
melding en stellen we vast dat men nog steeds bezig is met het verwerken van
deze zakken. We hebben dit onmiddellijk laten stoppen. Het ACV tilt hier zeer
zwaar aan en vraagt wie de opdracht geeft om dit toch verder te laten
verwerken. De directeur zegt ookdat dit
niet kan. Wordt vervolgd.
12. Afzuiging ovens
smelterij
Het ACV is
samen met de directeur, de arbeidsgeneesheer en de dienst veiligheid ter
plaatste gaan kijken naar de toestand hiervan. De directeur beloofd te kijken
welke verbetering hier mogelijk is.
13. Medisch
onderzoek
Het is
wettelijk verplicht 1 maal per jaar een medisch onderzoek te ondergaan. We
stellen vast dat bij meerdere mensen, door afwezigheid van ofwel de dokter,
ofwel de verpleger, deze onderzoeken maar half gebeuren en de betrokkenen na 6
maanden nog niet terug uitgenodigd zijn voor dit onderzoek te vervolledigen. We
vragen of deze dienst onderbemand is en benadrukken het nut van een deftig
onderzoek. Men gaat dit bespreken met de medische dienst en de dienst veiligheid.
14. Vaccinatie
tetanus
De vraag
werd gesteld om dit via de bedrijfsarts te laten doen. Ondanks deze
vaccinatiespuiten gratis te verkrijgen zijn via de overheid wil de directie
hier niet in mee gaan omdat dit administratief moeilijkis en zo het bedrijf toch weer geld kost.
Voor
meer info kan je steeds terecht bij je ACV-afgevaardigden!!
Op de vorige
vergadering werd gevraagd om deze premie gelijktijdig te betalen met de
bedienden. De werkgever geeft mee dat de referteperiode niet gelijk is maar wil
dit wel bekijken of dit technisch mogelijk is.
2. Douches
Er werd gemeld
dat er schimmel zou zijn in de douches. Na onderzoek blijkt dit cementsluier.
Men bekijkt hoe dit te verwijderen.
3. Vertrek SWTers
Er is een
beetje onduidelijkheid hierover bij de arbeiders. De directie zegt dat de datum
einde mei is . Indien dit voor zowel de leiding van de afdeling als de SWTer
kan, zou dit vroeger kunnen zijn. Ongeveer 4 weken op voorhand wordt de
betrokkene uitgenodigd door HR voor een gesprek.
In het
verleden werd er bij een vertrek van iemand op SWT een etentje aangeboden voor
de betrokkene en heel zijn ploeg. Dit is nu niet omdat het nu gaat om meerdere
vertrekkers. De directie zal wel een afscheidsreceptie organiseren voor de
SWTers, en een traktatie op de dienst met taart.
4. Staking 13-02-19
Het verloop
werd besproken met de directie.
5. Compensatie meeruren
Hydro
Hier werden
afspraken gemaakt omtrent deze uren. In het verleden zijn er problemen geweest
bij sommige mensen om deze terug te nemen door onderbezetting voor hun functie
en zo zijn deze uren opgelopen. Eénmalig zullen deze uren teruggebracht worden naar 30. De mensen die
onder 0 staan worden terug gebracht naar 0. In de toekomst zal de grens van
-7,5 en +15 uren gerespecteerd moeten worden.
6. Belastingvoordeel
overuren
De vraag
werd gesteld of dit geld bij uitbetaling of bij terugname. Dit geld gewoon voor
de eerst gemaakte 130 overuren per jaar onafhankelijk van opname of
uitbetaling.
7. Bestellen
ondergoed
Op de lijst
voor het te bestellen ondergoed staan geen sokken en thermisch ondergoed
(hydro) meer. HR is hier mee bezig en dit zou wel in orde komen.
8. Omzetten
contracten
We maken
melding dat we vinden dat er sneller moet overgegaan worden naar tijdelijke of
contracten van onbepaalde duur. We halen enkele voorbeelden aan van mensen die
volgens ons al langer overgeschakeld hadden moeten zijn, zeker in deze tijden
waar het moeilijk is om nieuwe mensen te vinden door de krapte op de
arbeidsmarkt. De directie geeft dit voor een stuk toe. Op 1 april volgt er een
nieuwe contractronde en wordt alles bekeken zo zegt men.
9. Vacatures
We merken op
dat voor functies die vrijkomen niet altijd een vacature uitgehangen wordt. We
vragen om voor elke vrijgekomen functie een vacature uit te hangen.
10. RIMS meldingen
In onze AIP
doelstellingen van dit jaar staat er dat we een aantal RIMS meldingen op
jaarbasis moet maken. We vragen of de directie er rekening mee zal houden dat
we, nu het netwerk er al even uit ligt, geen meldingen in het systeem kunnen
inbrengen.
11. Voorstellen
nieuwe interims
Vroeger werd
elke nieuwe interim-arbeider bij intreding voorgesteld aan de syndicale
delegatie. We vragen om dit vanaf nu opnieuw te doen. De directie zegt dit
terug te zullen organiseren. Dit is ook wettelijk beschreven.
12. Toekomst Nyrstar
We vragen
naar de financiële toestand van ons bedrijf. Ook omdat er enkele dagen iemand
van Troostwijk heeft rondgelopen om alles te inventariseren. De directie zegt
dat alle partijen, Trafigura, de obligatiehouders, banken en Nyrstar zelf, aan
het bekijken zijn wat er zal moeten gebeuren in de toekomst. Dit is op dit
moment nog niet duidelijk. Ze benadrukken wel dat de sites van Balen en Pelt
zeer winstgevend zijn!
13.
Personeelsbewegingen
- Op 31/12
is er iemand van asset op SWT gegaan.
- Op 2/1
tijdelijk contact bij logistiek.
- Op 7/1 2
interims begonnen op hydro en 1 in smelterij.
- Op
14/12 interims begonnen, 1 op smelterij
en 1 op hydro. 1interim uit
dienst.
- Op 1/2 1
arbeider begonnen met contact onbepaalde duur bij asset.
- Vanaf 18/2
iemand op smelterij voor 3 maanden medische bijstand.
- Vanaf 11/2
iemand van logistiek naar magazijn Balen.
- Op 4/2 nog
2 interims opgestart.
- Op 18/2
zullen nog 3 interims opstarten.
Voor
meer info kan je steeds bij je ACV-afgevaardigden terecht!!
Effectieve
leden syndicale delegatie: Tips Patrick 0477/219731
Bedoeling
was dat deze al geplaatst zou zijn. Het is echter nog wachten op enkele
aanpassing voor deze geïnstalleerd kan worden.
2.
Aircos kleedruimte
Er
is een specialist ter plaatse geweest. Men bekijkt meerder opties om de warmte
in de zomermaanden aan te pakken. Zowel aircos, ventilatie of isoleren van het
dak worden bekeken. Specialist komt half maart met voorstellen.
3.
Mengpotten
Afzuiging
van MP zuid is terug gemaakt maar dit is toch niet de oplossing die men
verwacht had. Men vraagt de leverancier terug voor een andere optie, indien hij
geen ander idee heeft schakelt men over naar een andere leverancier. Men gaat
ook testen doen met koper van een ander leverancier.
4.
Halfgelaatsmaskers
De
vakbonden gaven vorige vergadering een negatief advies ivm het zelf reinigen
van deze maskers. De directie wil dit plan toch doorvoeren. Degene die het om
verschillende redenen toch niet zien zitten om dit zelf te doen kunnen het
gewoon op de oude wijze in het magazijn laten reinigen. Voor degene die het wel
willen proberen om hier zelf voor in te staan zal er een opleiding volgen en
men zal ook controles doen op de zuiverheid van de maskers.
5.
Ondergoed
Het
volgende is beslist:
-
Sokken: deze komen terug op de bestellijst.
-
T-shirts en onderbroeken: 3 per jaar
-
Badslippers: Bestellen wanneer nodig.
-
Handdoeken: 2 grote en 2 kleine per jaar.
-
Thermisch ondergoed (hydro): Directie wil dit afschaffen. Na een discussie is
de directie bereid dit terug te bekijken enkel voor deze dienst omdat ze dit in
het verleden al kregen.
6.
Krasziftinstallatie
We
hebben nogmaals uitgelegd dat het zeer dringend nodig is om beslissingen te
nemen en investeringen te gaan doen. Zowel voor mens, milieu en de installatie
is deze werkwijze niet meer van deze tijd. De directeur beseft dit en zegt er
mee bezig te zijn maar de grote investeringskost bemoeilijkt het project. Men
bekijkt nu of men toch moet investeren in de oude installatie of direct voor
het nieuwe project moet gaan, dit was eerder uitgesteld door de te hoge
investeringskost.
7.
Werkongeval smelterij december
Dit
werd nogmaals besproken. Voor ons kan het NIET dat iemand met een doktersattest
wegens een arbeidsongeval toch onder druk gezet wordt om te komen werken. Naar
veiligheid en gezondheid van de mens is dit niet ok. Wat indien er dringend
geëvacueerd moet worden terwijl deze persoon amper kan wandelen? De directeur
zegt dat we hier een punt hebben en gaat dit opnemen.
Voor meer info kan je steeds bij je ACV-afgevaardigden terecht!
Voorlopig
zal hier niks veranderen. De komende maanden meer duidelijkheid.
2. Prestaties Balen
en Pelt december 2018
Enkele
belangrijke punten:
-De BALP productie lag hoger dan budget +
217 ton. Productie van goud (51,2 kg )en zilver(9 ton ) was normaal.
Kopercement was iets meer namelijk +6 ton
-De kathodeproductie ligt zo goed als
gelijk metbudget +5 ton.
-De productie van casting was heel wat
minder dan budget namelijk - 2871 ton. Dit omwille van meer kathoden naar Budel
(3433 ton) er kwamen ook meer kathoden uit Auby (1213 ton)
-Washed oxides was ook minder dan budget
- 721 ton.
-Er is meer geleverd aan Everzinc
namelijk +842 ton
3. Overlijdensfonds
Geen
overlijdens in de maand december.
4. Volledig
potentieel
Bewaking:
Zelfroosteren:
er is een kleine vertraging, men gaat een opleiding organiseren om met dit
systeem te werken,zodra men kan starten
met zelfroosteren.
Labo:
Directie
moet stand van zaken navragen.
5. Nieuw
huishoudelijk reglement ondernemingsraad
Na enkele
kleine aanpassingen wordt het voorstel van de directie goedgekeurd.
6. Staking 13-02-19
Nationale
staking op Woensdag 13-02-2019. Directie gaat inventariseren hoeveel mensen er
kunnen werken. Men wil op minimum bezetting draaien.
7. Ploeguitje
30 uitje :
directie vind dit belangrijk, blijkbaar is er een communicatie gedaan maar niet
iedereen heeft de info hieromtrent gekregen. Directie gaat een nieuwe
communicatie doen.
8. IT problemen
Het virus is
onder controle, nu nog alle gegevens proberen terug te halen. Dit kan nog 1 a 2
weken duren. Meer info volgt.
9. Jaarresultaten
Uitstel
bekendmaking Jaarresultaten: Directie gaat dit checken in Zurich.
Al jaren
geven we aan dat er nood is aan aircos in de kleedruimte. Al jaren probeert de
directie dit uit te stellen ook nu gaat de discussie verder. De
arbeidsgeneesheer geeft ook een negatief advies. We houden het been stijf en
geven niet op. De directie is bereid een externe firma te laten komen voor te
kijken wat een oplossing kan bieden aan de warmte in deze ruimte in de zomer.
Wordt vervolgd!
2.
Vertrouwenspersonen
De
opleidingen van deze personen zijn afgerond. Deze mensen zijn dus in functie.
3. Metingen Cu
dampen mengpot
Resultaten
van de metingen van Fedris zijn binnen. Hier zat men overal onder de limieten.
Maskers zijn niet meer verplicht, maar wordt wel aangeraden bij extreme
dampvorming, bv bij het maken van zamak 2. Bij deze campagne gaat men extra
metingen laten doen
Donderdag
24/01 komt een firma de afzuiging op mengpot zuid herstellen.
4. Aanpak wegennet
Plan werd
voorgesteld voor zowel Balen als Pelt. Voor Pelt gaat men dit jaar de weg langs
de weegbrug aanpakken.
5. Milieu
Nieuwe
milieuvergunningen werden overlopen voor Balen en Pelt. In Pelt gaat men het
veegvuilbekken opkuisen in de eerste helft van dit jaar. Men is bezig met het
bekijken voor het lozen van brakwater elders te doen, bv in Antwerpen, dit zou
afgevoerd worden met vrachtwagens.
6. Ondergoed
De directie
heeft een in te vullen lijst rond gestuurd. Hier staan echter geen sokken en
thermisch ondergoed (hydro) meer op wat ons verbaasde. Men zegt enkele
veranderingen te willen doorvoeren maar dit valt bij ons niet in goede aarde.
We ijveren dat alles behouden blijft. Men beloofd deze week uitsluitsel
hieromtrent. Ook voor handdoeken zouden we geen keuze meer krijgen maar zou er
voor iedereen een standaard pakket zijn van 2 grote en 2 kleine handdoeken.
Wordt vervolgd.
7.
Halfgelaatsmaskers
Zoals eerder
aangekondigd wil de directie wegens besparingen de verantwoordelijkheid voor
het reinigen van deze maskers bij de gebruikers leggen. Enkel wanneer deze zeer
verontreinigd zijn worden deze in het magazijn gereinigd, gelijk nu ook
gebeurd. We hebben gemeld dat we niet akkoord zijn met deze werkwijze en we
willen dat de huidige werkwijze behouden blijft.
8. Bezoek DCR
Op 28-03-19
zal de dienst chemische risicos (inspectie) een bezoek brengen aan Balen/Pelt
Voor
meer info kan je steeds terecht bij je ACV afgevaardigden!
Vanaf 2019 zijn er enkele wijzigingen betreffende de omzetting van de EindeJaarsPremie-dagen.
- Nieuw is dat deze vanaf heden ook aangevraagd kunnen worden door medewerkers met een tijdelijk contract. - Er komt een beperking op het aantal aan te vragen dagen als de aanvrager meer dan 65 overuren heeft op moment van aanvraag. - Verder dienen deze dagen gespreid over het jaar opgenomen worden.
Spreiding
De EJP-dagen moeten als volgt gespreid worden:
EJP-dagen
Q1
Q2
Q3
Q4
1
Vrij te nemen
2
Vrij te nemen
3
Vrij te nemen
4
1
1
1
1
5
2
1
1
1
6
2
2
1
1
7
2
2
1
2
8
2
2
2
2
9
3
2
2
2
10
3
3
2
2
11
3
3
2
3
12
3
3
3
3
13
4
3
3
3
14
4
4
3
3
15
4
4
3
4
16
4
4
4
4
17
5
4
4
4
18
5
5
4
4
19
5
5
4
5
20
5
5
5
5
21
6
5
5
5
22
6
6
5
5
23
6
6
5
6
24
6
6
6
6
Modaliteiten
Voor het opnemen van deze EJP-dagen gelden de volgende regels:
Aangevraagde EJP-dagen moeten binnen het kwartaal opgenomen worden, volgens bovenstaande spreiding. De EJP-dagen die niet binnen het kwartaal zijn opgenomen, vervallen en worden uitbetaald als eindejaarspremie. Afwijkingen op deze regel zijn enkel mogelijk na schriftelijke goedkeuring van de Teamleader, in overleg met de Superintendent.
Indien gedurende 2 opeenvolgende jaren 20% of meer van de aangevraagde EJP-dagen niet worden opgenomen, dan kunnen het daaropvolgende jaar geen EJP-dagen aangevraagd worden. De EJP-dagen die niet opgenomen konden worden wegens oorzaken van organisatorische aard of wegens ziekte langer dan 6 weken, of indien deze dagen door zulke omstandigheden niet meer opneembaar zijn, tellen niet mee voor de berekening van het percentage van niet-opgenomen EJP-dagen.
Er is geen beperking per leeftijdscategorie op het maximum aantal EJP-dagen die kunnen aangevraagd worden voor het volgende jaar, op voorwaarde dat het totaal van te recupereren overuren op datum van 31 oktober van het jaar van aanvraag lager is dan 65 uur.
Categorie
Maximum EJP-dagen bij saldo overuren < 65 uur
-50 jaar
16
¡Ý 50 jaar en < 55 jaar
20
¡Ý 55 jaar
24
Met ingang van 31 oktober 2019 wordt het aantal EJP-dagen dat kan aangevraagd worden voor het volgende jaar wel beperkt, indien het totaal van de te recupereren overuren op datum van 31 oktober op het jaar van aanvraag hoger is dan 65u. In dat geval wordt het maximum aantal EJP-dagen dat kan aangevraagd worden voor het jaar volgend op het jaar van de aanvraag berekend met volgende formule, afgerond op een halve dag:
[(maximum mogelijk aantal EJP-dagen x 7,5 uur) ¨C het aantal te recupereren overuren boven de 65u op datum van 31 oktober van het jaar van aanvraag)] / 7,5 uur
Voor het overige blijven de bestaande regels omtrent de omzetting van de eindejaarspremie ongewijzigd, zoals onder meer:
aanvragen moeten ingediend worden uiterlijk op 31 oktober van het kalenderjaar dat het jaar van opname van de EJP-dagen voorafgaat;
deeltijdse werknemers hebben recht op EJP-dagen pro rata hun tewerkstellingspercentage in het jaar van opname
Vanwege het gehele ACV-CSC METEA team wensen we jullie een prachtig, gezond en veilig nieuw jaar toe!
Ook dit jaar blijven we ons uiterste best doen om iedereen, daar waar nodig, bij te staan en samen te streven naar een aangename werksfeer en een veilige werkplaats!
Met syndicale groeten,
Chris, Marco, Kevin Philippe, Rik, Pierre, Patrick en Gert
-Trimestriële inlichtingen , hier moeten nog
een aantal punten gecheckt worden volgende OR komt voorzitter hier op terug.
- Vernieuwen
arbeidsreglement staat gepland op 18.01.2018.
- Starten
met onderhandelingen over AIP op 08.01.2018
2. Prestaties van
Balen en Overpelt voor de maand november 2018
Enkele
belangrijke punten:
-De BALP productie lag hoger dan budget +
44 ton. Productie van goud (66.5 kg )en zilver(10.4 ton ) was hoger.
Kopercement was iets minder namelijk 22 ton
-De kathodeproductie ligt lager dan
gebudgetteerd -379 ton.
-De productie van casting was heel wat
minder dan budget namelijk - 2332 ton. Dit omwille van meer kathoden naar Budel
(1431 ton) er kwamen ook minder kathoden uit Auby (1213 ton)
Volgende
week zullen er nog kathoden naar Budel gaan en de kans bestaat dat men met
Kerst niet moet werken. Afgevaardigden merken op dat dit elk jaar hetzelfde
liedje is. Directie zegt dat de problemen in Budel en Auby de stoorzenders zijn
in dit verhaal. Nu vrijdag hoopt de directie dat er meer duidelijkheid komt.
-Washed oxides was ook minder dan budget
- 1755 ton. Hier waren er problemen met fluor gehalte en de persfilter
-Er is meer geleverd aan Everzinc namelijk
+877 ton
-Voor de maand December is er 26851 ton
gebudgetteerd voor de smelterij van Overpelt.
Punt 5:
Personeelsinformatie November 2018
3.
Personeelsinformatie November 2018
Afgevaardigden
stellen de vraag wat met landingsbanen nu de regering gevallen is . HR gaat
navraag doen bij overheid.
4. Overlijdens
November 2018
Geen
meldingen voor de maand November.
5. Stand van zaken
studie Volledig Potentieel
Er zijn 67
mensen die op SWT kunnen gaan , 50 mensen zijn al ingelicht en 17 mensen krijgen
zo snel als mogelijk de nodige info, alle 67 kunnen en mogen gaan . De
vervanging van deze mensen waar nodig loopt goed. Voor asset in Balen gaat de
vervanging goed in Overpelt iets minder. Voor de smelterij in Overpelt gaat men
een extra campagne doen om volk binnen te halen.
In de maand
Januari gaat men een tussentijdse evaluatie doen en daar waar men goed zit
contracten geven.
Bewaking
Zelfroosteren:
in begin Februari gaat men een opleiding organiseren om met dit systeem te
werken , April kan men dan starten met zelfroosteren.
Smelterij
De budgetten
voor de smelterij zijn nog niet gekend. Zo snel als dit bekent is zal dit
worden gecommuniceerd. HR is een voorstel aan het uitwerken ivm met een ander
ploegensysteem, volgende OR komt men hier op terug. Directie wil hier zo snel
als mogelijk duidelijkheid in scheppen.
Labo Overpelt
Half Januari
gaan de eerste mensen naar Budel , in April en Mei volgen de laatste.
6. Werking en
inlichtingen aan OR
Controle
door bevoegde instantie op werking OR werd uitgevoerd en goed bevonden. Wel was
er een aandachtspunt, namelijk het maken van een nieuw huishoudelijk
regelement. HR gaat een voorbeeld sturen naar afgevaardigden. Dit punt komt op
OR van Januari.
7.
Krasziftinstallatie
Men weet nog
altijd niet of er budget zal zijn voor de nieuwe installatie die dan in Budel
komt. Voor de tijd te overbruggen gaat men in de installatie in Overpelt nog
investeren.
Voor
meer info kan je steeds bij je ACV-afgevaardigden terecht!
Vanwege
het hele ACV-team alvast prettige feestdagen!!!!
Plaatsing trilgoot
aan E&J1 voor de afvoer van de schuimen was voorzien voor november maar is
niet kunnen doorgaan. Dit is nu voorzien voor de derde week van januari. Daarna
is het de bedoeling dat er aan E&J2 ook een trilgoot komt.
2. Taalgebruik
Starnet
De directie
zegt dat alles wat eerder in het Engels stond beschreven stond, vertaald is
naar het Nederlands. Men zal dit in de toekomst blijven doen.
3. Afzuiging
mengpotten
Mengpot zuid: Hier komt een firma deze week voor
kijken. Men hoopt voor het einde van het jaar een definitieve oplossing te
hebben.
Mengpot noord: Deze is nagekeken en werkt.
4. Evaluatie
poetsfirma
In Overpelt
waren er enkel klachten over het poetsen in de weekends. Men gaat het personeel
een VCA opleiding laten volgen.
5. Onderbroeken
Zoals eerder
gemeld zal dit in januari besteld worden. Voor de mensen van Overpelt die dit
jaar geen onderbroeken ontvangen hebben is er nog geen uitsluitsel of ze dit
alsnog gaan krijgen.
6. Hydro
Voorbeeld van
MAF (Materiaal acceptatie formulier) werd gegeven. Directie beloofd nog een
bewustmakingscampagne te organiseren over
werken met gevaarlijke producten.
7. Jaaractieplan
Dit werd
goedgekeurd alsook de prioriteitenlijst.
8. Corporate safety
en health audit
Is voor
Overpelt goed verlopen. Hier enkele bevindingen:
-Op vlak van
veiligheid en gezondheid zijn we stevig gegroeid
-Forse
verbetering van contractormanagement
-Elektrische
veiligheid was ook beter
-Vergrendelen
was niet beter, dit is een aandachtspunt
-Proces
safety audit tussen matig en goed
-Noodplanning
was uitstekend
-Moc
(management of change) is ook aandachtspunt
-Uit de veiligheidscultuur
enquête die gehouden werd onder de
werknemers blijkt dat we goed bezig zijn al is er zeker nog ruimte voor
verbetering. We hebben wel aangekaart dat de organisatie en tijdstip van de enquête
wel beter kan. Dit werd gehouden bij het wisselen van de ploegen waardoor
werknemers gevraagd werden even langer te blijven zonder hiervan op
voorhand ingelicht te zijn.
- Het blijkt
ook hoe beter de voorbereiding is hoe
minder incidenten er zijn. Leidinggevenden en uitvoerders moeten elkaar scherp
houden.
-Tot slot
geeft de directie mee dat we bij de betere sites van Nyrstar horen maar dat er
focus nodig is om dit zo te houden en zelfs nog te verbeteren. Sommige sites
verslechteren dus we mogen trots zijn op onze vooruitgang.
9.
Halfgelaatsmaskers
Zoals eerder
aangekondigd wil de directie het reinigen van de maskers deels bij de gebruiker
leggen. Ze geven hierbij een uitleg, hoe en wanneer dit moet gebeuren. Ook
uitzonderingen worden besproken. Omdat we als vakbonden bij dit plan veel
vragen en opmerkingen hebben, rekening houdend met de gezondheid van de
arbeiders die er niet zo nauwkeurig mee zouden omspringen, wordt dit uitgesteld
tot volgende vergadering.
10. Verontreinigde wegen
site Overpelt
Zoals
iedereen kan merken is dit een serieus probleem. We hebben nogmaals aangekaart dat
de maat vol is! Dit is naar mens en milieu ontoelaatbaar, hier moet onmiddellijk
actie ondernomen worden. De directeur volgt onze visie en beloofd om vandaag of
morgen hier feedback over te geven.
11. Klacht Uvex
stofmasker
We geven aan
dat er een klacht is over dit type stofmasker. De directie zegt dat deze
uitvoerig getest zijn en dat deze normaal goed moeten zijn. Op onze vraag gaat
men bekijken of er op de markt iets gelijkaardigs is als het vroegere masker
van 3M wat niet meer verkrijgbaar is.
12. Test nieuwe
veiligheid schoenen
Men gaat nieuwe
veiligheidsschoenen testen. Deze zouden een betere bescherming bieden en veel
comfortabeler zijn. Het gaat wel enkel om de huidige standaard schoenen van
uvex te vervangen.
Voor
meer info kan je steeds bij je ACV-afgevaardigden terecht!
We
zijn verheugd te zien dat onze blog zo goed gelezen wordt! Blijf ons ook daarop
volgen voor de laatste verslagen en nieuwtjes. Merci!!
Voor
iedereen vanwege het hele ACV-team alvast fijne feestdagen gewenst!!!
Aanstaande vrijdag 14/12/2018 zal er een sectorale
actie plaatsvinden. Voor ons bedrijf houden we het bij een extra bijzondere
ondernemingsraad en het tekenen van een petitie. Ook zal er door de vakbonden
en de directie een engagementsverklaring ondertekent worden om op regelmatige
basis constructief met elkaar over de volgende onderwerpen in overleg te gaan.
Het gaat over werkbaar werk , handen af van onze
landingsbanen en respect voor zware beroepen. Zie bijgevoegd pamflet met meer
uitleg.Omdat de directie bereid was deze
engagementsverklaring te ondertekenen zullen we dan ook geen
produktiestilstanden organiseren.
Wij zullen als vakbond op vrijdag aanwezig zijn in de
badzaal tussen 5u en 6u, tussen 7u en 8u en tussen 13u en 14u. We roepen
iedereen op even langs te komen voor het ondertekenen van deze petitie.
De petitie zalbezorgd worden aan de minister van werk Kris
Peeters.
Op
12/12/2018 heeft er een BOR plaatsgevonden die wij hebben aangevraagd met als
enige agendapunt: visie van de werkgever
op de recente ontwikkelingen in het kader van langer werken (pensioen,
vervroegd pensioen, SWT), landingsbanen, werkbare loopbanen,... Hier heeft
de directie antwoorden geven op een aantal gestelde vragen.
Wel zullen
wij een geplande vergadering op 14/12/2018 met als agendapunt werkbaar werkverplaatsen naar een later tijdstip. Dit omwille
van deze sectorale actie.
De
verantwoordelijkheid ligt bij iemand van asset.
2. Klein verlet
Werkgever en
vakbonden komen overeen dat er tussen wettelijk samenwonen en huwelijk minstens
1 jaar moet tussen zitten om van klein verlet te genieten van beide
gebeurtenissen.
3. Vertrek SWT-ers
De werkgever
geeft aan dat men hier voor midden januari duidelijkheid kan geven wie wanneer
kan vertrekken.
4. Bemonstering
Op 1
december 1 persoon op SWT vertrokken. Auto met automatische versnellingsbak in
dienst genomen.
5. Logistiek
Hier was een
discussie over het papierwerk voor het afhandelen als er schepen geladen
worden. Dit staat in de functieomschrijving van de teamleader maar ook in die
van de lader. De werkgever zegt dat er een verschil is tussen het opmaken van
de papieren en deze te laten tekenen door de kapitein van de boot.
6. Hydro
Op deze
dienst is er mede door onderbezetting (onze mening) en afwezigheden een overtal
aan meeruren die de werknemers moeilijk kunnen terugnemen. De werkgever is
bereid éénmalig alle uren boven de 30 weg te doen. Het zal in de toekomst de
taak van de leidinggevenden zijn om deze uren tussen de bestaande grens van -7,5u en +15u te houden. In juni 2019
gaat men dit terug nakijken.
Het re-integratieplan
van een werknemer is in onderling overleg niet doorgegaan.
7. Km vergoeding
Slachtoffer
van arbeidsongeval die op controle moest bij arbeidsgeneesheer heeft geen
km-vergoeding ontvangen. Werkgever zegt dat hij dit nog zal ontvangen.
8. Vakbondsacties
Naar
aanleiding van de recente ontwikkelingen inzake werkbaar werk, landingsbanen,
zware beroepen, de stugge houding van de werkgevers en het voortdurende
asociaal beleid van de regering, kondigden de vakbonden onlangs aan dat er in
de loop van december mogelijks acties zouden volgen.
Nu kondigt
het gemeenschappelijk vakbondsfront ( ABVV Metaal ACV-CSC Metea Metallos
MWB-FGTB- ACLVB ) dan ook aan dat er op
14 december 2018in onze sectoren acties
kunnen volgen.
De
werkgevers werden dan ook op de hoogte gebracht van het feit dat er op 14
december 2018 acties kunnen plaatsvinden en dat deze kunnen erkend worden als
zijnde een stakingsdag.
De komende
dagen zullen wij ons ook in Limburg moeten beraden over de concrete actievormen
en de verdere uitwerking van deze landelijke actiedag.
Vandaag zijn
er vanuit het gemeenschappelijk vakbondsfront al pamfletten in voorbereiding en
werken we ook aan een sensibiliseringsactie met petitie.
Van zodra er
meer duidelijkheid is zullen wij jullie uiteraard informeren.
8. Smelterij
We hebben de
werkgever nog maar eens duidelijk gemaakt dat de planning van het weekendwerk
en de afzeggingen daarvan de mensen zeer erg frustreert.
9. Vervuilde wegen
site
We halen ook
op dit overlegorgaan aan dat de vervuilde wegen door oxides van de hydro niet
goed is voor mens en milieu en we dringend actie willen. De werkgever raad aan
dit punt te bespreken op het CPBW.
10. Eindejaarspremie
Er is een
verschil in betaaldata tussen eindejaarspremie van de arbeiders en
bedienden/kaders. We vragen om dit op dezelfde dag te betalen in de toekomst.
Voor
meer info kan je steeds terecht bij je ACV-afgevaardigden!
-Communicatie
milieu incidenten : deze zullen in de komende maanden samen met AIP resultaat
gegeven worden.
-Voorstel
feest en brugdagen : OK
-Welzijnequette
: deze zal voor de volcontinu arbeiders terug gedaan worden.
-Studie
oxide hub Overpelt : deze studie ziet er veelbelovend uit.
Er moet nog
een correctere begroting ingediend worden ( 10 % nauwkeuriger) investering van
om en bij 2 miljoen ,directie heeft er alle vertrouwen in.
-Smelterij :
productievolumes en ploegensysteem directie komt hier nog op terug.
-Dubbele
wassing hydro Overpelt : bouw voorzien in 2020
2. Prestaties van
Balen en Overpelt voor de maand Oktober 2018
Enkele belangrijke punten:
-De BALP productie lag hoger dan budget +
407 ton. Productie van goud en zilver lag dan weer lager.
-De kathodeproductie ligt hoger dan
gebudgetteerd + 317 ton.
-De productie van casting was heel wat
minder dan budget namelijk - 2506
ton. Dit omwille van te weinig aanvoer kathoden
-Washed oxides was ook minder dan budget
- 984 ton. Hier waren er problemen met chloor gehalte omwille van dat ze dicht
tegen limiet produceren. In 2020 zijn we van det chloor probleem af.
-Er is meer geleverd aan Everzinc
namelijk +1470 ton
-Voor de maand November is er 24810 ton
gebudgetteerd voor de smelterij van Overpelt.
3. Overlijdensfonds
Oktober 2018
Geen
meldingen voor de maand Oktober. Er was een overlijden in de site van Everzinc
in de maand Juli, deze moet nog bevestigd worden door HR Everzinc om de
betaling te kunnen doen.
4. Trimestriële
inlichtingen OR
Een aantal
punten wordt door directie nagekeken.
De koers van
zinkprijs gaat men voortaan in vermelden.
5. Stand van zaken
studie Volledig Potentieel
Bewaking en centrale
Er zal een
opvolging gebeuren ivm het zelfroosteren op 26.11.2018
Los van het
zelfroosteren zal er in de centrale een wijziging doorgevoerd worden ivm de
bezetting op deze dienst.
Logerij
en hallen
Hier is het
nog iets te vroeg om antwoorden te geven.
De komende
dagen zal er overleg zijn met de leidinggevende van deze diensten.
Wel kan men
zeggen dat er in de hallen verschillende mensen kunnen starten en dat er een
evenwicht moet gezocht worden in de ploegen.
Smelterij
De budgetten
voor de smelterij zijn nog niet gekend. Voor einde van het jaar is er duidelijkheid.
Mogelijk gaat men vanaf Februari 2019 naar een regime van 6 dagen in 3 ploegen
met een forfaitaire ploegenpremie. ( nog te berekenen ) en nog goed te keuren
op de OR.
Onderhoudsmensen
in de ploegen, moet nog bekeken worden.
Labo Overpelt
Eerste
wijzigingen in Februari 2019.
6. Budgetten 2019
Directie
zegt dat er nog een volgende budgetronde te doen is.
7. Arbeidsreglement
We zijn
dringend toe aan het vernieuwen van het arbeidsreglement . Dit is de
verantwoordelijkheid van OR .
Directie
stelt een aantal data voor.
8. Vergaderdata OR
en Comité 2019
Voorstel
directie is zoals de vorige jaren.
Werknemersafvaardiging
gaat hiermee akkoord.
9. Varia
-Port Piri :
hier verloopt alles zoals gepland.
-Trafigura :
de lening van 650 miljoen is onderverdeeld in 450 miljoen voorafbetaling van
zink en een lening van 200 miljoen.
-AIP 2019 :
vraag van werknemersafvaardiging om hier zo snel als mogelijk een datum te
prikken om te onderhandelen.
Max bedrag
(2700 ) staat ter discussie.
Voor
meer info kan je steeds bij je ACV afgevaardigde terecht!