De voorbije weken deden we een project over het Midden-Amerikaans land Guatemala. We leerden 2 leeftijdsgenoten kennen ... Maria Elena uit Casaca en Nacho uit Guatemala Stad. Via groepsopdrachten, computerwerk, luistercd's en DVD's leerden we in de klas de Maya-cultuur en het leven in dat land kennen. Als apotheose bezoeken we Studio GLOBO. Dat is een inleefatelier. Iedere leerling is of een indiaan, of een ladino in Casaca of Guatemala stad. Hij,zij leeft er in dezelfde omstandigheden als hun leeftijdsgenoten daar en ervaart er de moeilijke leefomstandigheden, .... Wordt vervolgd ...
Eerst de100dagen t-shirts maken. Vervolgens met het fototoestel op pad om ons favoriete plekje te trekken. Dan mochten we naar de 100-dagenshow. Die kon ons zeker bekoren. Vervolgens een aantal opdrachten uitvoeren. Die stonden in het teken van het getal 100 ... Opdracht 1 ... 100 x touwspringen zonder ophouden ... Met veel moeite slaagden Michaël en Anneleen in deze beproeving. Vervolgens 100 x de 6b-leuze noteren. Binnen de 4 minuten moesten minstens 10 leerlingen die opdracht uitvoeren. Ondanks een ontstoken pols en schrijfkrampen werd ook deze opdracht een succes. Nog 3 opdrachten te gaan ...
5 opdrachten die we moesten volbrengen. De sportieve uitdagingen vormden geen probleem ... een cowboydans 100 x uitvoeren tijdens het lied Cotton eye Joe van Rednex, 100 x haasje over werd met verve uitgevoerd. Het observeren van de leerkrachten uit 6b vormde ook geen probleem. Zo werden verschillende leraren perfect geïmiteerd. Ook de gekkebekkenfoto met de 100dagen t-shirts was een succes. De zoon van onze leerkracht vroeg (na het bekijken van de foto's) : "Zijn die kindjes ziek?" Enkel de laatste opdracht vormde een struikelbok ... In 2 x 100 seconden moesten minstens 10 leerlingen 100 keer 100dagen schrijven op een kladblad in minstens 10 verschillende kleuren. 9 leerlingen slaagden in dit opzet ...net niet voldoende maar toch nog een mooie 4 op 5. Toch een uitstekende prestatie!!!
De laatste 100 dagen gaan in. Dit konden we niet zomaar voorbij laten gaan. Eerst onze 100-dagen t-shirt maken. En als herinnering ... een heleboel namen van leerlingen die met ons de leerstof van het zesde moeten doorspartelen. Dan ... de vijf 100-dagen opdrachten. Benieuwd of we zullen slagen in die 5 uitdagingen. Wordt vervolgd ...
Meestal doen we de dingen zoals gevraagd, zoals het hoort. Tekenen op papier, dansen op muziek, ... Probeer nu in groep zo'n gewoonte te doorbreken ... dansen zonder muziek gedicht voordragen al zingend. tekenen op houten latjes ... Bekijk deze speciale dans maar, gemaakt door de bekende Franse choreograaf Philippe Decouflé. Hij is danser, mimespeler, theaterregisseur ... Hij regisseerde o.a. deze dans, uitgevoerd aan een tafel in een veld.
Velen onder jullie kunnen aardig met de bal onderweg. Maar om de mooiste goal ooit te evenaren zal er nog veel geoefend moeten worden. Gelukkig is er een krokusvakantie om je techniek verder bij te schaven. Bekijk Pélé's fabelachtige goal via onderstaande link.
Het was zwoegen en zweten voor deze acteurs om dit filmpje tot een goed einde te brengen. Je rol spelen (zonder zelf in de lach te schieten) bleek niet zo eenvoudig. Nochtans mag hun filmpje best gezien worden. Bekijk en beoordeel bij de poll 'Vaneigens ... de onmogelijke poetsvrouw'.
Hoe groter de omtrek van je fietswiel, hoe meer afstand je aflegt. Vandaar dat men in 1880 de Hoge Bi uitvond. Deze fiets had een voorwiel met een diameter van 150 cm. Geen sinecure om daarmee te fietsen. 't Is al moeilijk genoeg om niet te vallen met een 'gewone' bike.
Op maandag 1 februari vertrokken onze zesdeklassers richting Gent-Dampoort. Daar bezochten we het beroepenhuis. De leerlingen leerden er een heleboel beroepen kennen. Het interactief museum viel erg in de smaak. Sommigen kunnen al solliciteren voor een vakantiejob als kelner(in). Geniet van de foto's. Ze spreken voor zich ...
Het eerste filmpje. Geniet en geef maar een beoordeling via de poll. Die vind je aan de linkerzijde van deze blog. De andere 'Vaneigens' worden de komende weken 'ingeblikt' .
Zingend poëzie beluisteren, beleven ... het kan. Op gedichtendag moesten de 6b'ers in de huid van de dichter kruipen. Creatief uit de hoek komen ... met woorden Na veel bloed, zweet en tranen kwam de poëziebundel tot stand. Bekijk helemaal onderaan maar hun creaties ...
Dit jaar werken we met de school het thema 'Gezondheid en beweging' uit. Vorige week konden de leerlingen na iedere speeltijd zich uitleven door zich te wagen aan een aantal eenvoudige danspassen. Zo passeerden de indianendans, de pinguindans, ... de revue. Voor het zesde leerjaar werd een ZUMBA-sessie aangeboden. Op vrijwillige basis konden ze zich op donderdagnamiddag inschrijven. De respons was fenomenaal ... ambiance verzekerd ...