Hoe groter de omtrek van je fietswiel, hoe meer afstand je aflegt. Vandaar dat men in 1880 de Hoge Bi uitvond. Deze fiets had een voorwiel met een diameter van 150 cm. Geen sinecure om daarmee te fietsen. 't Is al moeilijk genoeg om niet te vallen met een 'gewone' bike.
Op maandag 1 februari vertrokken onze zesdeklassers richting Gent-Dampoort. Daar bezochten we het beroepenhuis. De leerlingen leerden er een heleboel beroepen kennen. Het interactief museum viel erg in de smaak. Sommigen kunnen al solliciteren voor een vakantiejob als kelner(in). Geniet van de foto's. Ze spreken voor zich ...
Het eerste filmpje. Geniet en geef maar een beoordeling via de poll. Die vind je aan de linkerzijde van deze blog. De andere 'Vaneigens' worden de komende weken 'ingeblikt' .
Zingend poëzie beluisteren, beleven ... het kan. Op gedichtendag moesten de 6b'ers in de huid van de dichter kruipen. Creatief uit de hoek komen ... met woorden Na veel bloed, zweet en tranen kwam de poëziebundel tot stand. Bekijk helemaal onderaan maar hun creaties ...
Dit jaar werken we met de school het thema 'Gezondheid en beweging' uit. Vorige week konden de leerlingen na iedere speeltijd zich uitleven door zich te wagen aan een aantal eenvoudige danspassen. Zo passeerden de indianendans, de pinguindans, ... de revue. Voor het zesde leerjaar werd een ZUMBA-sessie aangeboden. Op vrijwillige basis konden ze zich op donderdagnamiddag inschrijven. De respons was fenomenaal ... ambiance verzekerd ...
Met haar kan je heel creatief zijn. De volgende Muvo-opdracht ... een exentriek kapsel 'ontwerpen' en daarvoor een model vinden? Hieronder een aantal foto's om jullie op ideeën te brengen ...
De laatste schooldag in 2009 had een goed gevuld programma. We startten in de ochtend met een heerlijk kerstontbijt. Met gevulde magen trokken we dan richting kapel. Het MOS (muziek op school) koor bracht er ons met hemelse kerstliederen in de gepaste sfeer. Vervolgens konden we de kerstmarkt op SFI bezoeken. Door het barre weer waren de warme dranken erg in trek. In de namiddag deden we een muzikaal pakket. Telkens de muziek stopte, moesten we een opdracht uitvoeren. Helaas konden alle uitdagingen wegens tijdsgebrek niet afgewerkt worden ... Geen probleem ... de harde kern van 6B besliste om op vrijdag 22 januari de overige 4 opdrachten uit te voeren. Met succes ... er werd een fantastische 4 op 4 behaald. Chapeau
In ons volgend godsdienstthema nemen we de abstracte zelfstandige naamwoorden liefde, kameraadschap en vriendschap onder de loep. Wat is vriendschap voor ...
Binnen de Pop-art bestaan vele verschillende werkwijzen. Andy Warhol reproduceerde zijn werk in series door middel van zeefdruk. Roy Lichtenstein specialiseerde zich in het weergeven van zijn onderwerpen als plaatjes uit stripverhalen met handgeschilderde rasterpunten. Tom Wesselmann koos ervoor het vrouwenbeeld uit de hoogglanstijdschriften te idealiseren. Robert Rauschenberg maakte grote geschilderde beeldcollages. Verschillende materialen werden samen verwerkt: foto's, verf maar ook reële objecten, die als reliëf in de schilderijen werden opgenomen.
De naam is Pop-art afgeleid van 'popular art' en werd begin jaren zestig overgenomen uit Amerika en Engeland. Het merendeel van de Pop-art bestaat uit schilderijen met grote tot zeer grote afmetingen maar pop art bestaat ook uit sculpturen, collages en assemblages. Zoals blijkt uit de bovenstaande beschrijving is het, afgezien van de voorkeur voor populaire onderwerpen, moeilijk om één algemene stijl aan te duiden waaraan alle kunstenaars van de Pop-art voldoen.
Na het bezoek aan fort Breendonk konden we naar hartelust experimenteren. Rijden met een cabrio, vliegen met een airbus, proeven van techniek en wetenschap
De bosklas laat zijn sporen na ... De laatste regels uit de dagboeken... Ik ben zo moe!!!! Naar huis!!!! Terug naar huis!!! Kan er nog een weekje bij ... Please!!! Toffe week!!! Mama, ik kom eraan ... met bergen was.
Beste zesdeklassers, hopelijk heb je genoten van deze bosklassen. Geniet van je vakantie. Op het einde van de week zal ik nog een aantal sfeerfilmpjes van de bosklassen op onze blog plaatsen.
We zijn in de voormiddag naar de grotten van Hotton geweest. 80 meter onder de grond!!! We leerden er de stalagmieten en stalagtieten kennen. Dan volgde de verrasingsactiviteit ... een hoogteparcours in de bomen. Eerst de beveiliging uitproberen en dan tot 8 meter boven de grond. De avondactiviteit was een zangmoment. Meezingen, janken en brullen met de klassiekers!
T, E en KW
De busritten waren lang en vaak vermoeiend. Gelukkig konden we regelmatig een film bekijken. Wanneer dit niet kon, zorgden we zelf voor een goede sfeer.