Dit jaar werken we met de school het thema 'Gezondheid en beweging' uit. Vorige week konden de leerlingen na iedere speeltijd zich uitleven door zich te wagen aan een aantal eenvoudige danspassen. Zo passeerden de indianendans, de pinguindans, ... de revue. Voor het zesde leerjaar werd een ZUMBA-sessie aangeboden. Op vrijwillige basis konden ze zich op donderdagnamiddag inschrijven. De respons was fenomenaal ... ambiance verzekerd ...
Met haar kan je heel creatief zijn. De volgende Muvo-opdracht ... een exentriek kapsel 'ontwerpen' en daarvoor een model vinden? Hieronder een aantal foto's om jullie op ideeën te brengen ...
De laatste schooldag in 2009 had een goed gevuld programma. We startten in de ochtend met een heerlijk kerstontbijt. Met gevulde magen trokken we dan richting kapel. Het MOS (muziek op school) koor bracht er ons met hemelse kerstliederen in de gepaste sfeer. Vervolgens konden we de kerstmarkt op SFI bezoeken. Door het barre weer waren de warme dranken erg in trek. In de namiddag deden we een muzikaal pakket. Telkens de muziek stopte, moesten we een opdracht uitvoeren. Helaas konden alle uitdagingen wegens tijdsgebrek niet afgewerkt worden ... Geen probleem ... de harde kern van 6B besliste om op vrijdag 22 januari de overige 4 opdrachten uit te voeren. Met succes ... er werd een fantastische 4 op 4 behaald. Chapeau
In ons volgend godsdienstthema nemen we de abstracte zelfstandige naamwoorden liefde, kameraadschap en vriendschap onder de loep. Wat is vriendschap voor ...
Binnen de Pop-art bestaan vele verschillende werkwijzen. Andy Warhol reproduceerde zijn werk in series door middel van zeefdruk. Roy Lichtenstein specialiseerde zich in het weergeven van zijn onderwerpen als plaatjes uit stripverhalen met handgeschilderde rasterpunten. Tom Wesselmann koos ervoor het vrouwenbeeld uit de hoogglanstijdschriften te idealiseren. Robert Rauschenberg maakte grote geschilderde beeldcollages. Verschillende materialen werden samen verwerkt: foto's, verf maar ook reële objecten, die als reliëf in de schilderijen werden opgenomen.
De naam is Pop-art afgeleid van 'popular art' en werd begin jaren zestig overgenomen uit Amerika en Engeland. Het merendeel van de Pop-art bestaat uit schilderijen met grote tot zeer grote afmetingen maar pop art bestaat ook uit sculpturen, collages en assemblages. Zoals blijkt uit de bovenstaande beschrijving is het, afgezien van de voorkeur voor populaire onderwerpen, moeilijk om één algemene stijl aan te duiden waaraan alle kunstenaars van de Pop-art voldoen.
Na het bezoek aan fort Breendonk konden we naar hartelust experimenteren. Rijden met een cabrio, vliegen met een airbus, proeven van techniek en wetenschap
De bosklas laat zijn sporen na ... De laatste regels uit de dagboeken... Ik ben zo moe!!!! Naar huis!!!! Terug naar huis!!! Kan er nog een weekje bij ... Please!!! Toffe week!!! Mama, ik kom eraan ... met bergen was.
Beste zesdeklassers, hopelijk heb je genoten van deze bosklassen. Geniet van je vakantie. Op het einde van de week zal ik nog een aantal sfeerfilmpjes van de bosklassen op onze blog plaatsen.
We zijn in de voormiddag naar de grotten van Hotton geweest. 80 meter onder de grond!!! We leerden er de stalagmieten en stalagtieten kennen. Dan volgde de verrasingsactiviteit ... een hoogteparcours in de bomen. Eerst de beveiliging uitproberen en dan tot 8 meter boven de grond. De avondactiviteit was een zangmoment. Meezingen, janken en brullen met de klassiekers!
T, E en KW
De busritten waren lang en vaak vermoeiend. Gelukkig konden we regelmatig een film bekijken. Wanneer dit niet kon, zorgden we zelf voor een goede sfeer.
Donderdag was een leuke dag. Na ontbijt sport (netbal) ... anderen bouwden een kamp. Dan les ... opzoeken op kaart ... vervolgens de voorbereiding op de afscheidsavond. In de namiddag hebben we een cluedospel gespeeld. Daarna mochten we op de afscheidsavond een stukje naar voor brengen. En als afsluiter ... een spetterende, geweldige fuif. Er was veel muziek, veel sfeer, genoeg eten en drinken. Iedereen ging uit de bol. Ik heb me heel goed geamuseerd.
We begonnen de dag met ochtendgymnastiek. Vermoeiend! Dan 3 activiteiten : les over coördinaten, sport en het knutselen van een talisman. In de namiddag een zware tocht. We moesten achterhalen wat het huidier van Hades was. Daarvoor moesten we eerst het dodenrijk betreden. Best eng !! Het huisdier bleek Ceberus te zijn, een driekoppige hond. Dan was er nog een toffe verrassing : de casinoavond. Lekker gokken ... en dan bedtijd.
We zijn goed aangekomen op de bosklas. Eerst moesten we met een proeftest uitvissen wie onze kamergenoten waren en in welke kamer we sliepen. Daarna ... het uitpakken van de koffers, bedden opmaken. Vervolgens verkenden we het domein. Het was een lange wandeling. We speelden dikke Bertha, moesten steil naar beneden om vervolgens weer een serieuze klim te doen. Na deze zware inspanning schreven we brieven naar het thuisfront. 's Avonds kregen we een griezelige, enge tocht op onze boterham door het donkeree bos. Dwaallichten leidden ons de weg. 3 goden gaven ons opdrachten. Als we slaagden kregen we puzzelstukken van goden. Zo leerden we de goden van de Olympus kennen.
Onze leerkracht had heel wat meetstands klaargezet. Zo moesten we met verschillende meetinstrumenten de hoogte van gebouwen berekenen, onze snelheid, het gewicht van voorwerpen , ... De tijd vloog voorbij ... zo kon geen enkel groepje alle opdrachten uitvoeren. Maar zoals de meester steeds zegt ... het is de kwaliteit die telt, niet de kwantiteit.