De bosklas laat zijn sporen na ... De laatste regels uit de dagboeken... Ik ben zo moe!!!! Naar huis!!!! Terug naar huis!!! Kan er nog een weekje bij ... Please!!! Toffe week!!! Mama, ik kom eraan ... met bergen was.
Beste zesdeklassers, hopelijk heb je genoten van deze bosklassen. Geniet van je vakantie. Op het einde van de week zal ik nog een aantal sfeerfilmpjes van de bosklassen op onze blog plaatsen.
We zijn in de voormiddag naar de grotten van Hotton geweest. 80 meter onder de grond!!! We leerden er de stalagmieten en stalagtieten kennen. Dan volgde de verrasingsactiviteit ... een hoogteparcours in de bomen. Eerst de beveiliging uitproberen en dan tot 8 meter boven de grond. De avondactiviteit was een zangmoment. Meezingen, janken en brullen met de klassiekers!
T, E en KW
De busritten waren lang en vaak vermoeiend. Gelukkig konden we regelmatig een film bekijken. Wanneer dit niet kon, zorgden we zelf voor een goede sfeer.
Donderdag was een leuke dag. Na ontbijt sport (netbal) ... anderen bouwden een kamp. Dan les ... opzoeken op kaart ... vervolgens de voorbereiding op de afscheidsavond. In de namiddag hebben we een cluedospel gespeeld. Daarna mochten we op de afscheidsavond een stukje naar voor brengen. En als afsluiter ... een spetterende, geweldige fuif. Er was veel muziek, veel sfeer, genoeg eten en drinken. Iedereen ging uit de bol. Ik heb me heel goed geamuseerd.
We begonnen de dag met ochtendgymnastiek. Vermoeiend! Dan 3 activiteiten : les over coördinaten, sport en het knutselen van een talisman. In de namiddag een zware tocht. We moesten achterhalen wat het huidier van Hades was. Daarvoor moesten we eerst het dodenrijk betreden. Best eng !! Het huisdier bleek Ceberus te zijn, een driekoppige hond. Dan was er nog een toffe verrassing : de casinoavond. Lekker gokken ... en dan bedtijd.
We zijn goed aangekomen op de bosklas. Eerst moesten we met een proeftest uitvissen wie onze kamergenoten waren en in welke kamer we sliepen. Daarna ... het uitpakken van de koffers, bedden opmaken. Vervolgens verkenden we het domein. Het was een lange wandeling. We speelden dikke Bertha, moesten steil naar beneden om vervolgens weer een serieuze klim te doen. Na deze zware inspanning schreven we brieven naar het thuisfront. 's Avonds kregen we een griezelige, enge tocht op onze boterham door het donkeree bos. Dwaallichten leidden ons de weg. 3 goden gaven ons opdrachten. Als we slaagden kregen we puzzelstukken van goden. Zo leerden we de goden van de Olympus kennen.
Onze leerkracht had heel wat meetstands klaargezet. Zo moesten we met verschillende meetinstrumenten de hoogte van gebouwen berekenen, onze snelheid, het gewicht van voorwerpen , ... De tijd vloog voorbij ... zo kon geen enkel groepje alle opdrachten uitvoeren. Maar zoals de meester steeds zegt ... het is de kwaliteit die telt, niet de kwantiteit.
De opdracht ... een stomme film maken ... een onlogische volgorde. De locatie ... thuis, op school, in de auto. Partnerwerk verliep vlot. De eindresultaten ... heel behoorlijk. Oordeel zelf maar ...
Sommigen hebben de spionagetaak uitgevoerd en het vakantiedomein en omgeving op satellietbeelden bekeken. Maar wat staat er jou te wachten in dit afgelegen, gevaarlijke gebied. Bereid je grondig voor want het zal een spannende, vermoeiende week worden Bekijk dit dossier met bijhorende foto's van de leerlingen die vorig jaar in Sainte-Ode gedropt werden.
Dank aan de wetenschappers , fotografen en cameraleerlingen ... Zonder hen zouden we de verschillende proeven nooit zo goed in beeld kunnen brengen ...
Ik ken er één die ongelooflijk blij is met die extra vakantiedag. Aangezien maandag een lokale vakantiedag is, en je leerkracht dinsdag op bijscholing is wil ik je op deze manier van harte feliciteren met je verjaardag, Jolien. Anders zijn het toch vijgen na Pasen. Geniet van je filmpje en tot woensdag.
1 oktober ... Sint-Franciscusfeest. We hebben dan ook aandacht voor deze heilige en de dieren. Het programma van de dag was goed gevuld. We startten met een dierenquiz. Na het bekijken van de DVD-fragmenten moesten we in groep een vraag oplossen. Bij ieder juist antwoord mocht onze dierenpion 1 vakje vooruit. Vervolgens maakten we in onze klas dierenmedailles voor de hele school. Bandwerk was noodzakelijk om dit huzarenstuk te klaren. Vervolgens mochten we 3 van de 5 dierenopdrachten uitvoeren. De albatros stond voor uithouding ... Het lied Lorentia , met bijpassende kniebuigingen) werd door het grootste deel van de klas en onze meester uitgevoerd. Stijve, stramme spieren was de volgende dag het gevolg van de uithoudingsproef. Ook de rups was een voltreffer. Door de rups op en neer te bewegen moesten Fé en Anneleen voortbewogen worden. Beiden vlogen letterlijk 20 cm in de lucht. Voor de beveropdracht kregen we 4 minuten de tijd om met 4 stoelen (boomstammen) de klas over de kolkende stroom te krijgen. Door het vernuftig inzicht en strategisch plaatsen van de stoelen had 6B slechts 1 min 49 seconden nodig om voor deze proef te slagen. 6B is dik oké. Tijd voor de andere 2 proeven was er niet ... Middagpauze. Meester Dirk, juf Trien en onze directeur zorgen voor lekkere soep. Meester Frederic had reeds voor een aperitief (vers uitgeperst fruitsap) en een dessertje gezorgd. In de klas konden we ons middagmaal nuttigen, rustig keuvelend, ... In de namiddag ... de film Pride. Een mooie film over leeuwen. Helaas hadden een aantal leerlingen deze film reeds gezien. Toch bekeek iedereen liever de film dan in het klaslokaal wat werk te krijgen. Bedankt voor de toffe dag.
Om voor een goede klaswerking te zorgen moeten afspraken gemaakt worden. We willen namelijk allen het getuigschrift halen en bijdragen tot een toffe klassfeer. De klas koos de (volgens hen)6 belangrijkste afspraken. Anneleen en Theodora lieten hun artistiek talent zien om de gekozen afspraken in het groot op A2-bladen te zetten.
De leerkracht verdeelde ons in groepjes. Elk groepje kreeg een periode uit de Europese geschiedensi toegewezen. We moesten ons specialiseren in die periode en kregen een aantal taken. Zo moesten we een invultekst aanvullen. In het histo-boek moesten we op zoek gaan naar gegevens over de woningen, kledij, transport uit die tijd. Tevens moest iedere klas een stand uitbouwen voor zijn periode. Na (voor sommige groepen) een moielijke start konden we dankzij onze leerkracht aan de slag. 3 lestijden om dit klusje te klaren was geen eenvoudige opgave. De resultaten van de stands kan je op de foto's bekijken.
Een spreuk hebben we al ... 6B is dik oké. Een wapenschild (met konijn) aan. Enkel de digi-mascotte ontbrak nog. Deze werd na de les TS Teksten ... een knuffel in je computer geïntroduceerd. Vincent bleek een echte dierenvriend te zijn. Dankzij Vincents doorzettingsvermogen, geduld kon hij de digirobot al een aantal kunstjes laten uitvoeren. Nu nog een naam zoeken voor onze trouwe viervoeter...