Een webadresje om te onthouden: htpp://dekleineprins.pc.weebly.com
4de leerjaar de kleine prins
Stuk voor stuk bijzonder
Stuk voor stuk een wonder!
21-06-2011
Flessenpost 2
Pekelharing, Pekelharing,
Als 's nachts de regen zachtjes tikt op het vensterraam dan komt de zon de zeekameelgangers op dinsdagochtend tegemoet...wees daar vanaf nu maar zeker van !
Een dagje naar De panne stond vandaag op het menu, maar pas nadat we heerlijk ontbeten want de boterhammetjes hier waren een beetje te lekker ... !
Eerst op zoek naar 28 planten en dieren, dat was langs de zee, over de duinen, bij de golfbreker...allemaal samen in een boek.
's Middag vulden we ons buikje met zelfbereide broodjes en gooiden we de armen en benen even los op een belevingsparcours.
Later die middag trokken we bos en duinen in om via spel heel wat te ontdekken: het sterretjesmos, het wie-is-het-spel, het voedselweb, het konijnenkeutelspel, de luisterboscd, het kriebelbeestenloepmoment,...voor elk wat wils....en dat allemaal in het gezelschap van een stralende zon die zich maar af en toe verstopte achter de wolken.
Vanavond schreven we brieven en kaartjes naar het thuisfront, dus hou die brievenbus van jullie maar in de gaten.
Tot morgen,
jullie leergierige en nieuwsgierige zeegarnaaltjes
Nadat de koffers met de nodige mankracht op de bus waren geraakt en na het uitwuiven, vertrok de bus voor een vlotte rit richting zeekameel. Daar aangekomen, de eerste zware beproeving van de dag: zelf die pakken en zakken ter plekke op de eerste verdieping krijgen. Maar met de nodige commentaar en gekke bekken is het ons allen gelukt! De kamers werden ingenomen en goedgekeurd. Wat vergelijken hier en daar met elkaar, maar iedereen was tevreden.
Na de homemade boterhammetjes waren we klaar voor de volgende opdracht: Nieuwpoort verkennen via fotozoektocht. In team zoeken naar de juiste plekjes vanop de foto's. Samenwerken het ging erg vlot!
Dan nog even uitblazen op het strand: hollend, springend, bouwend, klimmend. En we kregen zelfs het gezelschap van een verdwaalde zonnestraal. Jipiejee... Tussenin hadden we zelfs de tijd om een groep toeristen aan het perfecte kiekje te helpen.
Met een overvloedige en heerlijke spaghetti achter de kiezen, beginnen we dadelijk aan de spelletjesavond. Gieren, lachen, winnen verliezen...maar leuk dat wel.
Vrijdag 20 mei, in alle vroegte verzamelden we aan het station van De Pinte.Iedereen was tijdig op post en dus kon het treinavontuur beginnen. Zonder oponthoud kwamen we aan in Oostende. Met een fikse wandeling zetten we koers naar het beachhouse. Onderweg konden we al even commentaar geven bij de sportactiviteiten. Waw, een klimmuur, zie daar trampolinespringers, en daar...karate! Wat is linedance,juf? Kijk, jongens daar een springkasteel. Zo veel...mogen wij dat allemeel uitproberen? Na een felgroen polsbandje te hebben aangekregen, trokken we in groepjes op pad. Zelfs de zon kwam al tussen de wolken piepen! Even pauze met een natuurbeschouwing op het strand: schelpen, krabben en andere zee-/strandjuweeltjes kwamen aan bod. Nog snel een boterhammetje en opnieuw vertrokken voor een heerlijk middagje strand, zon, sport en spelen. Moe maar ongelooflijk voldaan kwam de hele groep terug aan bij het station. Super zo'n dag...
Deze morgen vonden we een grote envelop in de bus. Daar zat vast iets grandioos in. Wat tromgeroffel en noodzakelijke stress: er zat een gehandtekend exemplaar van 'Vampierzootje' van Luc Embrechts in. Dat hadden we gewonnen met ons grappig, enthousiast vampierverhaal.
Nog even op een rijtje: Vrijdag 20 mei nemen we deel aan 'een zee van sporten' op het strand van Oostende. We vertrekken die dag stipt om 8uaan het station van De Pinte. We worden er graag weer opgepikt om 17u38. We hebben die dag nodig: sportkledij, lunchpakket, fruit en koek, voldoende drankjes, zwemgerief, handdoek, zonnecrème, eventueem regenjas.
De klas kijkt nu al uit naar een stralende lentedag!
We trokken op onderzoek in de berm. Dieren, planten, afval...er was heel wat te vinden. We kregen zelfs nieuwsgierige blikken van een koppel wilde eenden. En juf, komen we hier nog eens terug?
Elk boek is een geheim. Elke lezer is een ontdekkingsreiziger. In elk boek zit een verhaal verstopt dat wacht op iemand die het open slaat. Klein, fijn spannend, gevaarlijk, stiekem...om te ontdekken. Daaron trokken we deze week naar de bibliotheek. Daar speelden we een spel om puzzelstukken te verzamelen. Deze zouden ons een codewoord bezorgen om de sleutel te kraken. Elke groep deed uitstekend z'n best en de puzzelstukjes werden goed bewaard. We kraakten de code en kregen als beloning een heus diploma.
Vandaag werkten we in de klas rond Japan. In groepjes gingen we aan de slag om België en Japan te vergelijken, om de moeilijke woorden waarmee ze ons om de oren slaan zelf te verklaren, om een fotoboek te maken. Japan is een keten van vier grote eilanden en 4.000 kleinere in het oosten van Azië. Een land met een rijke culturele geschiedenis. Het land is ook gekend voor zijn moderne technologie Ze eten er graag sushi, rijst, gemarineerd varkensvlees. Tokio is de hoofdstad. De officiële taal is het Japans, ze betalen er in Yen.
De zeebeving van afgelopen vrijdag trof het noordoosten van het land. Via vele foto's en krantenartikels konden we vlot praten over wat daar allemaal gebeurt.
Eva (L6) mochten klassen 4,5 en 6 deze mistige woensdagochtend kennismaken met de fantastische capriolen van jeugdauteur Marc de Bel. Een spraakwaterval eerste klas die er dat uurtje in slaagde de aandacht van de kinderen te boeien. Van Alexander tot de Kriegels, met een omweggetje via Troet en Pit & Puf eindigen bij het knappe vleermuisverhaaltje van ons Eva. Heel geslaagd !