Geniet en laat je meeslepen doorheen het intensief en creatief werk van de derdeklassers.
Hier zijn de lustige reporters: "Hallo, welkom op de blog. De derdeklassers van de kleine prins staan klaar, dus bloggen maar."
Veel surfplezier
16-10-2008
Ons schoolproject:
Hoi. Wij zijn al een aantal weken aan het werk rond ons schoolproject "jij en ik, samen wij". Tijdens de lessen leren we over: iedereen is anders, gevoelens, het verschil tussen ruzie maken/ plagen/ pesten, de verschillende groepen (pester - gepeste - middengroep) , hoe kunnen we reageren, wat kunnen we doen en zo veel meer. Voor ons toonmoment hebben we enerzijds gekozen om gedichten voor te dragen en anderzijds hebben we zelf een liedje geschreven op de melodie 'ik zag twee beren'. Ziehier onze gedichtjes die we samen hebben gekozen. De kinderen hebben alles zeer goed ingeoefend en het resultaat mag er best wel wezen. Denk er aan, morgen is het 'de grote dag'. Ik wens jullie alvast heel veel succes . Hop, hop, hop derde aan de top.
Kijk, voel, luister en smaak onze tentoonstelling doorheen de gangen van ons paleis. Op vrijdag, 17 oktober, worden jullie uitgenodigd op de voorstelling van ons "eigen zijn". Wij, kinderen van de tweede graad, brengen toneel, poëzie en een anti- pest lied. De voorstellingen vinden plaats in de mediatheek om 14.15 uur en om 15.15 uur. Allen van harte welkom.
De hele klas is in de ban van het verhaal 'De juf wil bloed'. Elke dag wordt er de laatste vijf minuutjes voorgelezen. Wat een spannend griezelverhaal:
' Meester Rik wordt ziek. Hij moet worden vervangen. De nieuwe juf lijkt aardig, maar ze gedraagt zich nogal vreemd. Waarom moeten de gordijen in de klas potdicht? En waarom draagt ze een zonnebril, terwijl de zon nauwelijks schijnt? Leen gaat op onderzoek uit, maar wat ze ontdekt, kan ze aan niemand vertellen.' (De juf wil bloed, Dirk Vranken, Clavis)
Tijdens onze steracteur/ steratiest - kring leerden we een grappig versje: 'Koen, maak je mijn schoen?'
'Koen, maak je mijn schoen? Ja, juffrouw, ik zal 't dadelijk doen. Koen, maak je 'm sterk? Ja, juffrouw, dat is mijn dagelijks werk.
Koen, is mijn schoen klaar? Ja, juffrouw, betaal maar. Koen, ik heb geen geld ontvangen. Nu, dan blijft uw schoen hier hangen. Want op klanten zonder geld, ben ik helemaal niet gesteld. Dag, Koen. Dag, juffrouw zonder schoen.'
Elke dag hebben we een korte kring. Op woensdag is dit het 'hersenvretertje'. De juf hangt een probleem aan het bord. Samen bespreken we het probleem en noteren het antwoord op een briefje. Dit briefje wordt gedeponeerd in onze hersenvreterbuis. De week daarop wordt het antwoord prijs gegeven. Ondertussen hebben we het eerste probleem al opgelost. Het luidde als volgt:
' Robbe bouwt een toren met vier melkkartons in verschillende kleuren. Het rode karton staat onder het groene, het blauwe staat op het gele, dat zelf op het groene staat. Welk karton staat helemaal bovenaan?'
antwoord: het blauwe
Onze nieuwe uitdaging voor deze week: ' Gino moet een houten buis in zeven stukken zagen. Hoelang duurt het om deze stukken te zagen, als je weet dat hij vier minuten over 1 zaagbeurt doet, dus om 1 snee hout door te zagen.'
Nog eens extra in de bloemetjes... Wanneer we jarig zijn wordt de verjaardagskoffer boven gehaald. De verjaardagshoed wordt op ons hoofd getoverd. Een zacht kussentje wordt gekozen. Daarna mogen we drie opdrachten kiezen die we op bepaalde momenten van de dag mogen uitvoeren. Plezier verzekerd.
Joepie, onze poster is helemaal volgekleefd. De volle driehonderd stickers zijn aanwezig, waarvoor 300 keer 'dank u'. Maar gooi je overige stickers niet weg. De papa van Ian spaart ze ook voor zijn school. Laten we de handen in elkaar slaan en nog eventjes verder sparen. De stickers zijn nog steeds welkom in klas drie. Ian zorgt er voor dat de stickers bij de juiste persoon terecht komen. Merci zoetjes.
Dinsdag was het zo ver. Sport in de ochtend. Neen, geen ochtendgymnastiek maar initiatie balschool. Na een deugddoende, flinke ochtendwandeling naar de sporthal, stonden twee meesters ons op te wachten. Nadat de groep in twee groepjes was verdeeld konden we onmiddellijk aan de slag.
Bij de ene meester oefenden we enkele ploegsporten. Op het ene plein speelden we hockey en op het andere plein handbal. Oeps, niet zo makkelijk. Bij handbal mag je niet lopen met de bal, enkel passen naar elkaar en dan moet je nog kunnen scoren. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ook hockey is niet zo evident. Probeer maar eens een puck af te nemen, te houden, door te geven aan teamgenoot en te scoren. Geen simpele opdracht.
Gelukkig was het bij de andere meester een beetje makkelijker. Daar oefenden we met klein balmateriaal. We leerden er hockey,volleybal, baseball, basketbal, voetbal en nog een aantal balsporten. Plezier verzekerd.
¢agenda: elke dag ondertekenen ¢opvang: ochtendopvang vanaf 08.00 uur => voor 08.00 uur naar dof- fijn, kinderen blijven tussen 15.45-16.00 uur bij hun juf
¢bewegingsopvoeding: zwemmen: elke vrijdag (zie frigokalender), vergeet je badmuts niet turnen: elke donderdag, vergeet turnzak niet (sportbroek, t-shirt en sportschoenen)
¢In de voormiddag eten wij een stukje fruit of groente, in de namiddag mag een koekje.