Geniet en laat je meeslepen doorheen het intensief en creatief werk van de derdeklassers.
Hier zijn de lustige reporters: "Hallo, welkom op de blog. De derdeklassers van de kleine prins staan klaar, dus bloggen maar."
Veel surfplezier
01-10-2008
Steracteur/ sterartiest
Tijdens onze steracteur/ steratiest - kring leerden we een grappig versje: 'Koen, maak je mijn schoen?'
'Koen, maak je mijn schoen? Ja, juffrouw, ik zal 't dadelijk doen. Koen, maak je 'm sterk? Ja, juffrouw, dat is mijn dagelijks werk.
Koen, is mijn schoen klaar? Ja, juffrouw, betaal maar. Koen, ik heb geen geld ontvangen. Nu, dan blijft uw schoen hier hangen. Want op klanten zonder geld, ben ik helemaal niet gesteld. Dag, Koen. Dag, juffrouw zonder schoen.'
Elke dag hebben we een korte kring. Op woensdag is dit het 'hersenvretertje'. De juf hangt een probleem aan het bord. Samen bespreken we het probleem en noteren het antwoord op een briefje. Dit briefje wordt gedeponeerd in onze hersenvreterbuis. De week daarop wordt het antwoord prijs gegeven. Ondertussen hebben we het eerste probleem al opgelost. Het luidde als volgt:
' Robbe bouwt een toren met vier melkkartons in verschillende kleuren. Het rode karton staat onder het groene, het blauwe staat op het gele, dat zelf op het groene staat. Welk karton staat helemaal bovenaan?'
antwoord: het blauwe
Onze nieuwe uitdaging voor deze week: ' Gino moet een houten buis in zeven stukken zagen. Hoelang duurt het om deze stukken te zagen, als je weet dat hij vier minuten over 1 zaagbeurt doet, dus om 1 snee hout door te zagen.'
Nog eens extra in de bloemetjes... Wanneer we jarig zijn wordt de verjaardagskoffer boven gehaald. De verjaardagshoed wordt op ons hoofd getoverd. Een zacht kussentje wordt gekozen. Daarna mogen we drie opdrachten kiezen die we op bepaalde momenten van de dag mogen uitvoeren. Plezier verzekerd.
Joepie, onze poster is helemaal volgekleefd. De volle driehonderd stickers zijn aanwezig, waarvoor 300 keer 'dank u'. Maar gooi je overige stickers niet weg. De papa van Ian spaart ze ook voor zijn school. Laten we de handen in elkaar slaan en nog eventjes verder sparen. De stickers zijn nog steeds welkom in klas drie. Ian zorgt er voor dat de stickers bij de juiste persoon terecht komen. Merci zoetjes.
Dinsdag was het zo ver. Sport in de ochtend. Neen, geen ochtendgymnastiek maar initiatie balschool. Na een deugddoende, flinke ochtendwandeling naar de sporthal, stonden twee meesters ons op te wachten. Nadat de groep in twee groepjes was verdeeld konden we onmiddellijk aan de slag.
Bij de ene meester oefenden we enkele ploegsporten. Op het ene plein speelden we hockey en op het andere plein handbal. Oeps, niet zo makkelijk. Bij handbal mag je niet lopen met de bal, enkel passen naar elkaar en dan moet je nog kunnen scoren. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ook hockey is niet zo evident. Probeer maar eens een puck af te nemen, te houden, door te geven aan teamgenoot en te scoren. Geen simpele opdracht.
Gelukkig was het bij de andere meester een beetje makkelijker. Daar oefenden we met klein balmateriaal. We leerden er hockey,volleybal, baseball, basketbal, voetbal en nog een aantal balsporten. Plezier verzekerd.
Beste kinderen, juffen, mama's, papa's, oma's, opa's, familie, buren, vrienden, ... heel hard bedankt voor de vele kiwi - stickers. Voor het ogenblik hebben wij samen al heel veel stickers gespaard, wel goed voor 13 ballen. Maar we zijn er nog niet. We geven het nog niet op. Wij gaan voor de twintig ballen. Helpen jullie nog een beetje mee? We hebben ongeveer nog 105 stickers nodig. Hop hop hop alle prinsen en prinsessen aan de top.
Onze droomschool staat op een basketbalveld. Alles is van snoep. Je mag van het snoep eten. De kinderen spelen met een basketbal. (Ian en Tanguy)
Als ik denk aan mijn droomschool dan zie ik dit: Mijn droomschool heeft een zingende poort. Zingende ponys komen aan en ze moeten nooit buiten staan. De elektriciteit komt van de maan. De regenboog hangt boven ons paleis en hij gaat nooit op reis. (Lena en Emilie)
Dit wil ik je vertellen over mijn droomschool:
Mijn droomschool is in de sky, gemaakt van wolken. De juf is er heel lief. We krijgen snoepjes, koekjes en taart. Na school mogen we op paarden rijden. Met de troetelbeertjes gaan we naar disneyland. Daarna gaan we naar het wolkenbed. Slaapwel. (Pearl en Ophélie)
Mijn droomschool ziet er zo uit: De bankjes en de stoelen zijn zo zacht als kussens. De school staat in een pretpark. We mogen er elke dag naartoe en het is gratis. Onze juf is de liefste van de school. (Amber en Meriban)
Ga het vragen aan buren en vrienden, ze zijn er vast ook voor te vinden. Zeg het maar: 'Om het milieu te sparen, gaan we batterijen vergaren. Dus allen als het kan en mag, ga maar aan de slag. Hoe meer we er binnen brengen, hoe meer geschenken.
Breng je lege batterijen naar onze school! Ze worden in de blauwe ton gedaan en verzameld tot we een volle ton hebben. Een gespecialiseerde firma komt die ton ophalen. Voor iedere kilogram ingezamelde batterijen krijgen we één punt. Met deze punten kunnen we super leuke prijzen aankopen, want een bepaald aantal punten geeft dus recht op iets nuttigs voor onze school. Van fluo-vestjes tot computers. Neem gerust een kijkje op de site van BEBAT. www.bebat.be
Fruit een lekkere buit... sparen voor kiwiballen (ballenactie)
Dag prinsen en prinsessen, een kleine oproep voor jullie. De derdeklassers hebben zich ingeschreven voor een ballenactie. Wij krijgen binnenkort een spaarposter waarmee we ballen kunnen sparen. Het principe is heel eenvoudig. Op de poster worden stickers gekleefd die je op ZESPRI kiwi's vindt. Een halve spaarposter (150 kiwi-stickers) geeft recht op 10 kiwi-ballen. Een volledige poster (300 kiwi-stickers) geeft recht op 20 kiwi-ballen, goed voor ontelbare uren speelplezier. De ballen kunnen gebruikt worden tijdens de turnlessen maar ook tijdens de speeltijden (speelkoffers). Wie helpt er ons mee? Met een klas of school vol enthousiaste kiwi- fans is die spaarposter zo vol. Je kunt de spaarposter vinden aan de ramen van klas drie. BEDANKT !!!
Eerste schrijfsprokkels: een weekje in de derde klas ...
Onze eerste week op school...
Het school is weer begonnen en ik moet alweer gommen en alle tongen zijn weer begonnen. Want mijn moeder zegt, jij doet toch je best. Op school doe ik mijn vestje aan als we naar de speelplaats gaan. Mijn stiften vallen uit mijn pennenzak dan liggen ze pas op hun 'gemak'. Ik ga naar het toilet met mijn pet. Ik ben naar de bieb geweest en vierde daar feest. Ik was bijna klaar maar daar kwam weekend-tovenaar en het verhaal is klaar. (Emilie, Lena, Mira)
De betoverde derde klas ... Heel lang geleden zaten wij in de derde klas. Daar hebben we alles geleerd wat we nu nog kunnen. Toen kwam de heks, die betoverde ons naar de bieb en toen kregen we daar boeken. Daarna heeft de heks ons terug getoverd. Toen kwam er een fee uit een flesje en ze toverde ons naar de turnzaal. Dan mochten we turnen en de fee toverde ons naar de speelplaats. Daarna vlogen we naar de klas met Peter Pan en zijn vriendjes. We rekenden met Marlijn de tovenaar en voor je het wist waren de oefeningen klaar. Toen ging de bel en mochten we met al onze sprookjesfiguurtjes mee naar huis. (Amber, Ophélie)
Onze eerste schrijfsprokkels: een weekje in de derde klas...
Wij vonden het heel leuk op school. We hebben al leuke dingen gedaan. Het was heel heel leuk bij turnen. Ook op de speelplaats is het leuk. Taal is superleuk. We hebben al veel geleerd in de derde klas. (Ian, Matthew, Florian)
Wij vonden het heel leuk met de nieuwe juf. We vonden het superleuk in de bieb met het vierde leerjaar. Ook de turnles was leuk. We hebben veel huiswerk. Het waren leuke dagen en we moeten nog veel lezen. (Tanguy, Tommy,Ado)
Een nieuw schooljaar - een nieuwe klas- een nieuwe juf
Zowel voor jullie als voor mij, is de vakantie weer voorbij. Ik begin aan de eerste maal het derde jaar, zoals jullie, niet waar? We zien het zitten voor een gans schooljaar, en roepen samen "welkom in het derde jaar".
Vanaf 1 september 2008 heet ik jullie van harte welkom in onze klas. Ik wens jullie een hele goede start en een tof, leerrijk, plezant jaar.
We hebben er een tijdje op moeten wachten, maar deze week zat er weer heuglijk nieuws in onze mailbox.... De kinderen van klas vier nu mogen zich echt auteurs noemen. Hun verhaal geschreven toen ze nog in het derde zaten komt in een echt boek: 'De gouden kameleon' Uitkijken naar volgende week dus wanneer ze elk hun exemplaar van het boek overhandigd zullen krijgen.
Dinsdag 6 juni trokken we er even op uit naar het Brussels museum voor natuurwetenschappen.
Ooit al recht in de slurf van een mammoet gekeken?
Oog in oog gestaan met een briesende buffel? Neem een duik van betovering, schoonheid, huivering... van droom tot wetenschappelijke werkelijkheid.
De grootste dinotentoonstelling van Europa: met meer dan 30 complete skeletten (originelen en afgietsels) en nog veel meer fragmenten van dinosauriërs, waaronder enkele authentieke schedels. Onder de vedetten vind je Iguanodon, Tyrannosaurus rex, Stegosaurus, Diploducus, Triceratops, Maiasaura, Cryolophosaurus boeiden jong en oud.We gingen op ontdekkingstocht en vernamen hoe en waar ze leefden, hoe ze uitstierven en uiteindelijk ontdekt werden...
Ook de zalen van zoogdieren, insecten en spinachtigen, zeedieren waren adembenemend. Echt een mooi museum !
¢agenda: elke dag ondertekenen ¢opvang: ochtendopvang vanaf 08.00 uur => voor 08.00 uur naar dof- fijn, kinderen blijven tussen 15.45-16.00 uur bij hun juf
¢bewegingsopvoeding: zwemmen: elke vrijdag (zie frigokalender), vergeet je badmuts niet turnen: elke donderdag, vergeet turnzak niet (sportbroek, t-shirt en sportschoenen)
¢In de voormiddag eten wij een stukje fruit of groente, in de namiddag mag een koekje.