Ik zie dat er vele onder jullie enkel in het weekend kunnen breien. Daarom stel ik voor dat we een beetje vals gaan spelen. Jullie mogen zelf al thuis met eigen wol en naalden beginnen breien. De stukjes mogen jullie dan meebrengen naar school en deze zal ik dan zo subtiel mogelijk proberen te bevestigen aan ons stukje sjaal. Zo kunnen er vele mensen tegelijkertijd breien en hebben we sneller een langere sjaal. .
Onze sjaal is 27 steken breed!!!!
Alvast bedankt voor de medewerking en denk eraan wij willen winnen!!!!
Vandaag kregen jullie zoon/ dochter een briefje mee naar huis ivm het breien van een sjaal. Elke klas krijgt twee breinaalden en een bol wol mee, deze gaat elke dag mee met een ander kind van onze klas. Het is de bedoeling dat jullie dan telkens een stuk (je) bij breien. Het is natuurlijk een wedstrijd tussen de klassen om de zo langs mogelijke sjaal te breien. Natuurlijk willen wij ( de 3de kleuterklas winnen). Daarom wil ik jullie nog eens extra warm maken om zo veel mogelijk te breien. Dit mag zowel door jezelf als door familieleden! Wanneer onze bol wol op is, is het de bedoeling om zelf restjes wol te gebruiken zodat onze sjaal langer kan worden, de kleur maakt niet uit! (tip: dikke wol--> sneller een langere sjaal ) Natuurlijk zijn er onder jullie die ook nog kinderen hebben in de lagere school. Daarom zou ik willen vragen om toch een extra inspanning te leveren voor jullie kleuters, want het zou toch reuze reuze reuze... fijn zijn mochten de kleuters winnen van de lagere school!
Alvast bedankt voor jullie medewerking!!! Brei er maar om los
De afgelopen week stonden we stil rond het thema letters en cijfers.
Maandag luisterden we eerst naar alle vakantie verhalen. Daarna was het woord aan onze reporter Nell, we konden mee genieten van haar pannenkoekenavontuur, hmmmmm! In de namiddag was het vrij-spel in de hoeken, wat was het fijn om terug in de klas te zijn!!!
Dinsdag leerden we het alfabetliedje, dit was niet zo gemakkelijk, maar we hebben het zo vaak gezongen dat we het nu allemaal heel goed kunnen! We leerden ook de cijfers schrijven van 1 tot 4. Het leek heel gemakkelijk, maar toen we het zelf mochten uitproberen was het niet altijd even gemakkelijk. Dit was natuurlijk geen ramp, we komen naar school om te leren en om fouten te maken! Mochten we alles al kunnen was school overbodig geweest Tijdens het hoekenwerk vlogen de letters en cijfers in het rond We mochten sommen uittellen met het rekenmachine en de uitkomst zelf oprschijven. We deden een spel rond letters--> We moesten de letters zoeken van de prent, bv een boom dan moesten we de letters b o o m erbij leggen. Natuurijk stonden de letters onder de prent geschreven zodat we wisten welke letters we moesten zoeken. Op het magneet- en krijtbord konden we ons laten gaan met de letters en cijfers en konden we de gekste combinaties vormen. In de namiddag mochten we spelen in de hoeken.
Woensdag zijn we gaan zwemmen met juf Griet en meester Jelle. Na het zwemmen hebben we nog wat werkjes gemaakt. We hebben werkjes gemaakt in ons taalboekje en maakten het werkblad rond de raamfiguren. Raamfiguren--> tekening met puntjes. Aan de andere kant moeten we proberen om de tekening correct na te tekenen (door de puntjes te tellen) dit moeten ze dan zelf natekenen op een veld met enkel de bolletjes op.
Donderdag leerden we de cijfers van 5-9 schrijven. Ik kreeg achteraf de vraag van een kleuter, "juf gaan we dan morgen 10 leren schrijven". "Natuurlijk niet, want als we de cijfers van 0-9 kunnen kunnen we alle mogelijke cijfers maken". "Oei, oei, nu spreekt de juf Chinees" 10 kunnen we vormen door een 1 en een 0 te schrijven, net zoals 100 of 259 of 216549, ... We herhaalden ook ons versje nog eens op verschillende manieren en met verschillende stemmetjes. Dat was heel grappig! Tijdens het hoekenwerk konden we aan de slag met knijpkaarten en met de lichtbak. Voor we naar huis gingen kwamen de kinderen van het 5de leerjaar verhaaltjes voorlezen.
Vrijdag hebben we schrijfdans gedaan in de turnles, het was een lesje rond de trein, met losse en enkel en alleen met de pols bewegen en schrijven. We leerden ook onze naam schrijven in leesletters en maakten samen met juf Griet een brainstorm rond het thema indianen.
Langs deze weg zouden we jullie willen vragen om jullie kapoen(en) een grote witte t-shirt mee te geven. Deze t-shirt gaan we bewerken tot een echte indianen t-shirt, hou er dus rekening mee dat er in de t-shirt geknipt zal worden. ( slechte t-shirt meegeven).
Zoals jullie al weten zullen we rond het thema indianen werken gedurende drie weken. Daarom zouden we willen vragen of er iemand onder jullie ons iets kan bijleren rond de indianen en dit eventueel samen met de kleuters zou willen delen. We denken bv aan: verhaaltje vertellen- lezen, kookactiviteit, muziekinstrument bespelen, knutselopdracht,.... (dit alles rond het thema indianen). Deze activiteiten kunnen doorgaan op dinsdag (hele dag) of donderdag voormiddag. Gelieve wel vooraf iets te laten weten aan de juffen (briefje in schriftje, aan de poort,...) zodat we dit verder kunnen inplannen in onze planning.
Vanaf deze week gaan we aan de slag rond het thema indianen. We zullen dit thema uitwerken tot een heus project. Daarom zullen we hier ook drie weken lang aan werken en over leren.
Maandag:
- Turnen met juf Jill ( We leren de indianendans aan) - Reporter van de week + taken doorschuiven - Uitnodigingen maken voor het project (3 februari)
Hoekenwerk: - Kleurwerkje - Indianen ketting maken - Contractwerk - Schilderen van een indiaan, tipi,.... - Vouwen van een tipi
Vanaf volgende week (16/01/2012) starten we met het project indianen. We zullen drie weken werken rond dit thema (tot en met 03/02/2012). Jullie zullen dan ook een uitnodiging ontvangen om eens langs te komen in onze omgetoverde indianenklas. Daarom vragen we jullie hulp. Als jullie thuis spullen hebben rond het thema zijn deze van harte welkom. We willen wel vragen om al de materialen te merken met naam of initialen zodat we achteraf de juiste materialen aan de juiste kleuters kunnen meegeven. Enkele mogelijke materialen zouden kunnen zijn: boekjes, films, muziek, kledij, speelgoed cano-cactus-indiaan, tipi, pluimenhoed, pijl en boog, namaak kampvuurtje, .... alles is welkom als het maar iets met indianen te maken heeft
Deze week zullen we leren over letters en cijfers.
Maandag:
Geen turnen--> Juf Jill gaat juf Sofie een handje gaan helpen in de voormiddag. (Er zijn 4 nieuwe kindjes bij) - Vertellen over de vakantie - Reporter van de week
In de namiddag is het vrij-spel in de hoeken - poppenhoek/ Winkelhoek - Bouwhoek - 4 op een rij - Lego - Leeshoek - Vrije knutseltafel
Dinsdag:
- Aanleren van een liedje over het alfabet - We leren cijfers schrijven ( 1-4)
Na de speeltijd is het hoekenwerk: - Rekenen op het grote rekenmachine - Spel: ik leer lezen - Magnetisch letters en cijfers - Letterstempels - Telspel
In de namiddag vrij-spel in de hoeken: - dino's - polly pocket - puzzelen - leeshoek - poppenhoek/ winkelhoek - Leesspel - Vrije knutseltafel
Woensdag:
- Zwemmen met juf Griet en meester Jelle - Raamfiguren - herhalen van het versje