Inhoud blog
  • De laatste week van dit schooljaar
  • Categorieën
  • Belangrijke weetjes (28)
  • Liedjes en versjes (7)
  • Schrijfdans (1)
  • Stippestappen (3)
  • Wat leerden we deze week? (165)
  • Wat leren we de volgende keer? (29)
  • De avonturen van de 3de kleuterklas

    08-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     













    08-01-2012 om 00:25 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     









































    08-01-2012 om 00:24 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     









































    08-01-2012 om 00:21 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     









































    08-01-2012 om 00:18 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     









































    08-01-2012 om 00:13 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     









































    08-01-2012 om 00:09 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     









































    08-01-2012 om 00:04 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    07-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     









































    07-01-2012 om 23:58 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     









































    07-01-2012 om 23:55 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     









































    07-01-2012 om 23:53 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     









































    07-01-2012 om 00:00 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    18-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STIPPE IS STIL deel 2
    DEEL II STIPPE IS STIL

    Ik, juf Griet, onderga weer een kleine metamorfose en ik word weer juf Mieke.
    Juf Mieke zal het verhaal verder vertellen over de kabouters en de stoute wolf.
    Deze maal moet juf Mieke niet stoppen omdat de kleuters niet stil zitten, maar wel omdat ze storen met vervelende opmerkingen en omdat ze tussendoor praten.
    Na 4x stopt juf Mieke haar verhaal en sluit het boek!

    VRAAGSTELLING achteraf
    * Waarom moest juf Mieke de eerste maal stoppen, de 2de maal, de 3de maal, enz...
    De kleuters waren nochtans héél rustig en zaten mooi op hun stoel.
    * Wat hebben de kleuters allemaal gezegd tijdens het verhaal?
    * Was dat leuk voor juf Miek?
    * Vonden de andere kleuters dat leuk?
    * waarom stopt juf Mieke na 4x te stoppen?
    * Kunnen jullie begrijpen dat juf Mieke dit niet leuk vond?

    VOORSTELLING VAN STIPPE IS STIL

    De kinderen komen tot de vastelling dat het héél belangrijk is om STIL TE ZIJN op bepaalde momenten. Zo kan je beter horen wat juf of iemand anders zegt.
    Als juf Griet de STIPPE IS STIL prent omdraait, dan :
                                                                                              - zijn we rustig
                                                                                              - luisteren we aandachtig
                                                                                              - zijn we heel geconcentreerd

    LEUKE INOEFENSPELLETJES

    * Gedichtje van het "babbelslot"
    * Een speld horen vallen en kunnen zeggen waar dit in de klas gebeurde.
    * Wat hoor je als het héél stil is: binnen - buiten
    * De stiltemeter kunnen gebruiken: rood: het is stil
                                                                oranje: je mag rustig praten
                                                                groen: je mag praten
    deze wijzer wordt door de kleuters héél spontaan aangepast.
    Bij een werkje waar we rustig moeten nadenken, staat de wijzer op rood
    Bij een puzzel of kleurwerkje bvb staat hij op oranje
    Bij een kringgesprek, kieruur of hoekenwerk staat hij op groen
    Willen we het in één ogenblik stil krijgen, dan steekt de juf haar hand op en dan volgen automatisch alle kinderen. Wie zijn hand omhoog steekt zwijgt onmiddellijk! Dit werk héél snel en goed!
    STIPPE ZIT STIL

                                                                                     STIPPE IS STIL 

    Toon wil een mop vertellen maar hij moet eerst een rondje rond de speelplaats lopen. Ondertussen spreken wij ( de kls en de juf) af om wel rustig te zitten en stil te zijn , maar om niet te luisteren naar de mop.
    Wiij prutsen, kijken naar buiten, zitten rond te kijken enz. Toon wordt er vervelend van en wil dat we luisteren. Wij vertellen hem dat dit een spelletje was om zijn reactie te testen. Iedereen die iets wil vertellen, heeft graag dat er geluisterd wordt. Daar gaan we aan denken als wijzef of de juf eits wil vertellen.

    Juf vertelt een verhaal, maar het eerste deel van de kring mag heel veel lawaai maken, het achterste deel moet het verhaal begrijpen. Kunnen we elkaar verstaan. Is dit leuk? Hoe kunnen we dit verhelpen?

    De stiltemeter kan ons helepen wanneer het wel of net niet stil moet zijn.
    Daar hebben we een kringgesprekje over. Als de stiltemeter op rood staat, moet het stil zijn. Als de stiltemeter op oranje staat, mogen we stilletjes praten. Als de stiltemeter op groen staat, mogen we gewoon praten. We bespreken telkens hoe de stiltemeter moet gezet worden? Dit is dan ook de taak van de stiltemeester of juf.

    DE STIPPE PLUIM

    Zal bij gelegenheid meegegeven worden aan een kleuters omdat hij/ zij echt een hele tijd zijn/ haar uiterste best heeft gedaan om de stippe-houding aan te nemen.
    Het is natuurlijk de bedoeling dat iedere kleuters een stippe pluim krijgt.
    Het stimuleerd hen om een goede en correcte werkhouding aan te nemen.
    Sommige kleuters hebben het soms heel moeilijk om stil en goed te zitten op een stoel.
    SOmmige kleuters hebben het heel moeilijk om stil ( en tot het einde) naar een opdracht te luisteren.
    Wie dit na verloop van tijd leert, wordt beloond met een STIPPE PLUIM!
    Ze zullen hier héél fier op zijn. Geef hen ook de nodige mentale pluim, want jllie weten nu waar het om gaat!

    DANK U VOOR JULLIE MEDEWERKING8

    18-12-2011 om 23:09 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Stippestappen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmpje schrijfdans stap 2

     

    Bijlagen:
    Schrijfdans achten en ronden 2.wmv (2.3 MB)   

    18-12-2011 om 22:52 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmpje schrijfdans stap 1

     

    Bijlagen:
    Schrijfdans achten en ronden.wmv (2.5 MB)   

    18-12-2011 om 22:51 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmpje reporter Lauke

     

    Bijlagen:
    Reporter lauke.wmv (8 MB)   

    18-12-2011 om 22:50 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De week van 19/12/2011 tot en met 23/12/2011
    Maandag:

    - Schrijfdans les 4
    - Reporter
    - Taken doorschuiven
    - Nieuwjaarsbrief herhalen + afwerken

    Kiesuurtje:
    - Schilderen van een kerstman, kerstboom,....
    - Sudoku Kerst
    - Poppenhoek
    - Keukentje
    - Winkel
    - Polly pocket


    Dinsdag:

    - Poppenkast
    - Nieuwjaarsbrief herhalen

    Hoekenwerk:
    - Schilderen
    - Nieuwjaarsbrief afwerken
    - Puzzelen
    - Knijpkaarten

    Vrijspel in de hoeken

    Woensdag:

    - Zwemmen met juf Griet en meester Jelle (vrij spel)  De kleuters mogen iets kleins meebrengen om mee te spelen in het zwembad
    - Raamfiguren
    - Telspel: begrippenspel
    - Nieuwjaarsbrief herhalen

    Donderdag:

    - Inoefenen/ toneeltje nieuwjaarsbrief
    - Hoekenwerk
     In de namiddag vrijspel in de hoeken
    Om 15.00u nieuwjaarsbrief voordragen aan de andere klassen in de refter

    Vrijdag:

    - Muzikaal pak
    - Kerstdiner

    18-12-2011 om 21:22 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leren we de volgende keer?
    16-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis
    Beste mama's en papa's,

    Eerst en vooral zou ik mijn excuses willen aanbieden. Ik ging ervan uit dat ik de weekplanning online gezet had, maar dit bleek niet zo te zijn.
    Daarom zal ik jullie nu vertellen wat we deze week gedaan hebben.

    Maandag zijn we gestart met schrijfdans lesje 3: ronden en achten. Dit was niet zo gemakkelijk. We hebben verschillende keren geoefend. We zullen dit zeker ook nog eens herhalen, een acht tekenen is moeilijker dan het lijkt.
    Na de turnles luisterden we met zijn allen naar reporter Lauke. (zie ook filmpje)
    Na de reporter schoven we onze taakjes door en voerden we deze uit.
    We maakten maandag ook kennis met de nieuwjaarsbrief, na enkele keren te luisteren, konden we zelf al stukjes mee opzeggen.
    Natuurlijk gingen we dan ook aan de slag om onze nieuwjaarsbrief te knutselen. Hier kunnen we nog niet veel over zeggen omdat dit een verrassing moet blijven
    In de namiddag was het dan vrij-spel

    Dinsdag zijn we gestart met enkele kerstraadseltjes. Dit was niet altijd even gemakkelijk maar wel heel leuk om samen op zoek te gaan naar het woord. Bv: ik ben groen en ik prik een beetje, de mensen versieren mij---> Kerstboom
    Dinsdag hebben we ook allemaal nog eens een kindje getekend, om te kijken hoe goed we dat al kunnen.
    Tijdens het hoekenwerk konden we aan de slag met ons nieuw contractwerkje. Deze keer waren er drie moetjes.
    Een werkblaadje rond rijmen, eentje rond cijfertjes en het 3de blaadje was om onze schrijfmotoriek te stimuleren.
    Natuurlijk moeten we deze niet allemaal tegelijk maken, we mogen dit zelf kiezen, zolang we vrijdag maar alles af hebben.
    We konden dinsdag tijdens het hoekenwerk ook puzzelen, een matrixspel spelen en een kerstbalpuzzel knippen en juist opkleven. (heel moeilijke versie).
    In de namiddag was het vrij-spel. We mochten dan ook vrij werken in de knutselhoek. Zo konden we een kerstmobiel maken of een "doorzichtige" kerstbal maken.
    Voor we naar huis gingen luisterden we naar het verhaaltje "Makker" een hondje dat achtergelaten wordt door zijn familie.

    Woensdag zijn we gaan zwemmen.
    Na het zwemmen, hebben we het tweede deel van de nieuwjaarsbrief aangeleerd. We maakten ook nog een werkblaadje rond de raamfiguren. We moesten goed kijken naar het voorbeeldfiguurtje en dit correct natekenen.
    We maakten ook kennis met kerstbegrippen, deze woordjes hebben we dan ook geklapt om te kijken uit hoeveel deeltjes de woordjes bestaan.

    Donderdag hebben we van hoeken gewisseld met dinsdag.
    In de namiddag was het vrijspel in de hoeken

    Vrijdag hebben we een bewegingsparcours gedaan in de turnles, dit was heel leuk.
    Daarna hebben we allemaal getekend rond kerstmis.
    We hebben ook ons nieuwjaarsbrieven nog wat verder afgewerkt en ingeoefend.
    In de namiddag was het vrij-spel.

    16-12-2011 om 00:00 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    14-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Repoter Lauke deel 2
































    14-12-2011 om 20:36 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reporter Lauke








































    14-12-2011 om 20:34 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reporter Jamie












    14-12-2011 om 20:16 geschreven door juf Griet en juf Jill  


    Categorie:Wat leerden we deze week?


    Archief per maand
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • De laatste week van dit schooljaar



  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs