Ik, juf Griet, onderga weer een kleine metamorfose en ik word weer juf Mieke. Juf Mieke zal het verhaal verder vertellen over de kabouters en de stoute wolf. Deze maal moet juf Mieke niet stoppen omdat de kleuters niet stil zitten, maar wel omdat ze storen met vervelende opmerkingen en omdat ze tussendoor praten. Na 4x stopt juf Mieke haar verhaal en sluit het boek!
VRAAGSTELLING achteraf * Waarom moest juf Mieke de eerste maal stoppen, de 2de maal, de 3de maal, enz... De kleuters waren nochtans héél rustig en zaten mooi op hun stoel. * Wat hebben de kleuters allemaal gezegd tijdens het verhaal? * Was dat leuk voor juf Miek? * Vonden de andere kleuters dat leuk? * waarom stopt juf Mieke na 4x te stoppen? * Kunnen jullie begrijpen dat juf Mieke dit niet leuk vond?
VOORSTELLING VAN STIPPE IS STIL
De kinderen komen tot de vastelling dat het héél belangrijk is om STIL TE ZIJN op bepaalde momenten. Zo kan je beter horen wat juf of iemand anders zegt. Als juf Griet de STIPPE IS STIL prent omdraait, dan : - zijn we rustig - luisteren we aandachtig - zijn we heel geconcentreerd
LEUKE INOEFENSPELLETJES
* Gedichtje van het "babbelslot" * Een speld horen vallen en kunnen zeggen waar dit in de klas gebeurde. * Wat hoor je als het héél stil is: binnen - buiten * De stiltemeter kunnen gebruiken: rood: het is stil oranje: je mag rustig praten groen: je mag praten deze wijzer wordt door de kleuters héél spontaan aangepast. Bij een werkje waar we rustig moeten nadenken, staat de wijzer op rood Bij een puzzel of kleurwerkje bvb staat hij op oranje Bij een kringgesprek, kieruur of hoekenwerk staat hij op groen Willen we het in één ogenblik stil krijgen, dan steekt de juf haar hand op en dan volgen automatisch alle kinderen. Wie zijn hand omhoog steekt zwijgt onmiddellijk! Dit werk héél snel en goed! STIPPE ZIT STIL
STIPPE IS STIL
Toon wil een mop vertellen maar hij moet eerst een rondje rond de speelplaats lopen. Ondertussen spreken wij ( de kls en de juf) af om wel rustig te zitten en stil te zijn , maar om niet te luisteren naar de mop. Wiij prutsen, kijken naar buiten, zitten rond te kijken enz. Toon wordt er vervelend van en wil dat we luisteren. Wij vertellen hem dat dit een spelletje was om zijn reactie te testen. Iedereen die iets wil vertellen, heeft graag dat er geluisterd wordt. Daar gaan we aan denken als wijzef of de juf eits wil vertellen.
Juf vertelt een verhaal, maar het eerste deel van de kring mag heel veel lawaai maken, het achterste deel moet het verhaal begrijpen. Kunnen we elkaar verstaan. Is dit leuk? Hoe kunnen we dit verhelpen?
De stiltemeter kan ons helepen wanneer het wel of net niet stil moet zijn. Daar hebben we een kringgesprekje over. Als de stiltemeter op rood staat, moet het stil zijn. Als de stiltemeter op oranje staat, mogen we stilletjes praten. Als de stiltemeter op groen staat, mogen we gewoon praten. We bespreken telkens hoe de stiltemeter moet gezet worden? Dit is dan ook de taak van de stiltemeester of juf.
DE STIPPE PLUIM
Zal bij gelegenheid meegegeven worden aan een kleuters omdat hij/ zij echt een hele tijd zijn/ haar uiterste best heeft gedaan om de stippe-houding aan te nemen. Het is natuurlijk de bedoeling dat iedere kleuters een stippe pluim krijgt. Het stimuleerd hen om een goede en correcte werkhouding aan te nemen. Sommige kleuters hebben het soms heel moeilijk om stil en goed te zitten op een stoel. SOmmige kleuters hebben het heel moeilijk om stil ( en tot het einde) naar een opdracht te luisteren. Wie dit na verloop van tijd leert, wordt beloond met een STIPPE PLUIM! Ze zullen hier héél fier op zijn. Geef hen ook de nodige mentale pluim, want jllie weten nu waar het om gaat!
- Zwemmen met juf Griet en meester Jelle (vrij spel) De kleuters mogen iets kleins meebrengen om mee te spelen in het zwembad - Raamfiguren - Telspel: begrippenspel - Nieuwjaarsbrief herhalen
Donderdag:
- Inoefenen/ toneeltje nieuwjaarsbrief - Hoekenwerk In de namiddag vrijspel in de hoeken Om 15.00u nieuwjaarsbrief voordragen aan de andere klassen in de refter
Eerst en vooral zou ik mijn excuses willen aanbieden. Ik ging ervan uit dat ik de weekplanning online gezet had, maar dit bleek niet zo te zijn. Daarom zal ik jullie nu vertellen wat we deze week gedaan hebben.
Maandag zijn we gestart met schrijfdans lesje 3: ronden en achten. Dit was niet zo gemakkelijk. We hebben verschillende keren geoefend. We zullen dit zeker ook nog eens herhalen, een acht tekenen is moeilijker dan het lijkt. Na de turnles luisterden we met zijn allen naar reporter Lauke. (zie ook filmpje) Na de reporter schoven we onze taakjes door en voerden we deze uit. We maakten maandag ook kennis met de nieuwjaarsbrief, na enkele keren te luisteren, konden we zelf al stukjes mee opzeggen. Natuurlijk gingen we dan ook aan de slag om onze nieuwjaarsbrief te knutselen. Hier kunnen we nog niet veel over zeggen omdat dit een verrassing moet blijven In de namiddag was het dan vrij-spel
Dinsdag zijn we gestart met enkele kerstraadseltjes. Dit was niet altijd even gemakkelijk maar wel heel leuk om samen op zoek te gaan naar het woord. Bv: ik ben groen en ik prik een beetje, de mensen versieren mij---> Kerstboom Dinsdag hebben we ook allemaal nog eens een kindje getekend, om te kijken hoe goed we dat al kunnen. Tijdens het hoekenwerk konden we aan de slag met ons nieuw contractwerkje. Deze keer waren er drie moetjes. Een werkblaadje rond rijmen, eentje rond cijfertjes en het 3de blaadje was om onze schrijfmotoriek te stimuleren. Natuurlijk moeten we deze niet allemaal tegelijk maken, we mogen dit zelf kiezen, zolang we vrijdag maar alles af hebben. We konden dinsdag tijdens het hoekenwerk ook puzzelen, een matrixspel spelen en een kerstbalpuzzel knippen en juist opkleven. (heel moeilijke versie). In de namiddag was het vrij-spel. We mochten dan ook vrij werken in de knutselhoek. Zo konden we een kerstmobiel maken of een "doorzichtige" kerstbal maken. Voor we naar huis gingen luisterden we naar het verhaaltje "Makker" een hondje dat achtergelaten wordt door zijn familie.
Woensdag zijn we gaan zwemmen. Na het zwemmen, hebben we het tweede deel van de nieuwjaarsbrief aangeleerd. We maakten ook nog een werkblaadje rond de raamfiguren. We moesten goed kijken naar het voorbeeldfiguurtje en dit correct natekenen. We maakten ook kennis met kerstbegrippen, deze woordjes hebben we dan ook geklapt om te kijken uit hoeveel deeltjes de woordjes bestaan.
Donderdag hebben we van hoeken gewisseld met dinsdag. In de namiddag was het vrijspel in de hoeken
Vrijdag hebben we een bewegingsparcours gedaan in de turnles, dit was heel leuk. Daarna hebben we allemaal getekend rond kerstmis. We hebben ook ons nieuwjaarsbrieven nog wat verder afgewerkt en ingeoefend. In de namiddag was het vrij-spel.
Toen we maandag de klas binnen kwamen was er iets heel geks gebeurd. Zwarte piet was langs geweest!!! Hij had onze hele klas overhoop gegooid. Onze schoenen, de stoelen, banken en tafels lagen overal in de klas, onze tekeningen en onze flesjes waren weg.... Overal lagen er knicknacjes. Hierdoor is de turnles niet doorgegaan, we hadden onze handen vol met het ontdekken en het opruimen van onze klas. Na de speeltijd hebben we nog wat nagesproken over het bezoek van de pieten. Daarna luisterden we naar onze reporter Jamie. (Later volgen de foto's).
Dinsdag was het dan zover, de grote dag. Eerst zijn we naar de klas gegaan om te kijken wie er allemaal was en wat we zouden eten die dag. Daarna zetten we allemaal onze zelfgemaakte pietenmuts op en namen we ons vlagje. Met de hele school gingen we op het wegje staan en vormden we een haag om de Sint en zijn pieten te ontvangen. Het was heel koud maar wel de moeite waard! Na een poosje zingen kwam de Sint tevoorschijnt met zijn pieten. We kregen lekker veel nicknackjes van de pieten. Daarna gingen alle kleuters naar de turnklas. De Sint kwam ook naar de turnklas. We konden onze tekeningen afgeven en zongen onze liedjes die we in de klas geleerd hadden. De Sint keek ook in zijn boek en vertelde ons hoe flink we waren geweest. Hij vertelde ons dat er soms ruzie gemaakt wordt en dat hij dat niet zo fijn vindt. Daarna kregen we cadeautjes van de Sint voor onze klas. We kregen een puzzel van Cars, een spelletje "Bolle Big", een verzorgingsset met hondje om dierenartsje te spelen, materialen om bij ons kasteel toe te voegen en het schip van Sinterklaas van Duplo. In de namiddag mochten we hiermee spelen in de klas.
Woensdag zijn we gaan zwemmen met juf Griet en meester Jelle. We zijn dan ook gestart met het knutselen van ons kerstwerkje voor de kerstmarkt. We knipten allemaal onze kerstmuts en onze baard uit voor ons kerstmanwerkje.
Donderdag werkten we verder aan onze kerstknutselwerkjes en aan onze kerstman.
Vrijdag werkten we alles af en pakten we onze kerstwerkjes in. We mochten ook nog vrij kleuren rond het thema kerstmis.
- Schrijfdans les 3 (Ronden en achten) - Gesprekje: Sint en piet zijn in de klas geweest... - reporter van de week + taken doorschuiven
In de namiddag zullen we met onze klas de zaal in orde zetten voor de komst van de Sint. (Troon zetten + versieren, zaal aankleden, ...)
Dinsdag:
- Na lang wachten is het zover, de Sint komt naar onze school!!! (hele voormiddag) - In de namiddag vrij spel in de hoeken, spelen met het speelgoed van de Sint
Woensdag:
- Zwemmen met meester Jelle en juf Griet - Kerstwerkjes maken om te verkopen op de kerstmarkt - Kerstmuts uitknippen + kleuren - Baard uitknippen - Puzzelen
Donderdag:
- Waarneming van de kerstboom + versieren
- Puzzelen - Kerstwerkje - Kerstmannetje - Kerstballenspel: 4 op een rij - Kleuropdracht
Vrij-spel in de hoeken
Vrijdag:
- Vrijdag is het geen turnen omdat juf Jill getuige is van haar zus die in het huwelijksbootje stapt - Tafelpoppenspel " De kaarsen familie" - Tekenen van een kaars - Kerstknutsels afwerken + inpakken + naam schrijven op het kaartje
Vrij - spel in de hoeken
Zaterdag:
KERSTMARKT OP SCHOOL + opendeurdag van de kleuterschool!!! MET Z'N ALLEN DAARHEEN!!!!
Maandag was het geen turnen omdat de juffen MDO vergadering hadden. De kleuters gingen mee met meester François naar de klas. Meester François las een verhaaltje voor over Sint en piet. Na het verhaaltje mochten de kleuters hierover een mooie tekening maken. Na de speeltijd keken we met alle kleuters naar een film van Whinny The Phoo (zodat ook de andere kleuterjuffen naar de MDO vergadering konden). Maar voor we de film konden kijken kwamen twee leerlingen van het 6de leerjaar langs met een gevonden zakdoek. Het was niet zo maar een zakdoek, het was de zakdoek van zwarte piet!!! Hierop volgde een filmboodschap van zwarte piet. Hij was droevig omdat hij dacht dat we Sinterklaas zijn verjaardag vergeten waren. Hij vroeg ons om een mooie tekening te maken voor de Sint.
In de namiddag kwam onze reporter Keoni ons meer vertellen over zijn weekend. We schoven ook onze taken door een voerden deze uit. Hierna gingen we aan de slag, we hebben een mooi knutselwerkje gemaakt van Sinterklaas met zijn paard op het dak. Ook konden we mooie kleurplaten en mandala's inkleuren. We mochten op de computer een spelletjes spelen rond het thema Sinterklaas.We moesten goed luisteren en dan het juiste aanklikken. (bv: we zagen 4 prenten Sint, piet, boek en mijter. De mevrouw vroeg ons om bv de mijter te zoeken, deze moesten we dan aanklikken.)
Voor we naar huis gingen keken we nog naar enkele fragmentjes van " Dag Sinterklaasje".
Dinsdag hebben we auditieve oefeningen gedaan in de kring, dit was heel leuk en ging heel goed bij iedereen! Na de speeltijd gingen we terug aan de slag met ons knutselwerkje. We konden ook ons speelgoed uitkiezen dat we graag zouden krijgen van de Sint en deze opplakken in de zak van zwarte piet. We deden ook een luisterdictee rond het thema. In de namiddag hebben we nog heel hard gewerkt!!!
Woensdag zijn we gaan zwemmen, het was een pietenzwemles. We mochten door de schoorsteen springen, zoals enkel een goede zwarte piet dat kan (banden in het water en erdoor springen, eerst door 1 band, daarna nog een band erop, en tot slot met drie banden op elkaar). Voor sommige was dit even angstig, maar toch hebben we allemaal onze angsten overwonnen en hebben we ervan genoten!
Donderdagvoormiddag hebben we in de hoeken gewerkt. We hebben nog een oefening gemaakt op logisch rangschikken. We moesten 6 prentjes uitknippen en deze in de goede volgorde terug opkleven.
In de namiddag hebben we pietenpap gemaakt samen met de kindjes van juf Tessy. Het was heel leuk en heel grappig. Juf Tessy en juf Jill wisten eigenlijk niet goed hoe het allemaal moest. Ze dachten dat de mixer een haardroger was of een krultang. Juf Tessy mixte het poeder al zonder melk erbij. Juf Jill dacht dat het chocomelk was. Gelukkig stonden juf Tessy en juf Jill er niet alleen voor en waren onze slimme kleuters er om hen te helpen. Doordat we in de namiddag gekookt hebben is het tutorlezen voor 1 keertje niet doorgegaan.
Vrijdag was er iets heel geks gebeurd. De hele turnklas stond op zijn kop!!! Zwarte piet was langs geweest en had alles vuil gemaakt. Hij was komen oefenen in de turnklas. De spiegel was vuil, de matten, hij had sprongen gemaakt in de hoepels,... Benten vond zelf zijn pietenmuts in de kruiptunnel! De map van juf Jill die was ook helemaal vuil, hij had gewoon een turnlesje gezocht om uit te proberen. Doordat zwarte piet alles had vuil gemaakt, moesten wij dit zelf opkuisen!!! Dit gaan we dinsdag zeker aan Sinterklaas vertellen. We gaan ook tegen zwarte piet zeggen dat hij volgende keer opruimpiet moet meebrengen zodat wij dat niet allemaal moeten doen!
Verder werkten we vrijdag nog onze werkjes en opdrachtjes af.