Langs deze weg zouden we jullie willen vragen om jullie kapoen(en) een grote witte t-shirt mee te geven. Deze t-shirt gaan we bewerken tot een echte indianen t-shirt, hou er dus rekening mee dat er in de t-shirt geknipt zal worden. ( slechte t-shirt meegeven).
Zoals jullie al weten zullen we rond het thema indianen werken gedurende drie weken. Daarom zouden we willen vragen of er iemand onder jullie ons iets kan bijleren rond de indianen en dit eventueel samen met de kleuters zou willen delen. We denken bv aan: verhaaltje vertellen- lezen, kookactiviteit, muziekinstrument bespelen, knutselopdracht,.... (dit alles rond het thema indianen). Deze activiteiten kunnen doorgaan op dinsdag (hele dag) of donderdag voormiddag. Gelieve wel vooraf iets te laten weten aan de juffen (briefje in schriftje, aan de poort,...) zodat we dit verder kunnen inplannen in onze planning.
Vanaf deze week gaan we aan de slag rond het thema indianen. We zullen dit thema uitwerken tot een heus project. Daarom zullen we hier ook drie weken lang aan werken en over leren.
Maandag:
- Turnen met juf Jill ( We leren de indianendans aan) - Reporter van de week + taken doorschuiven - Uitnodigingen maken voor het project (3 februari)
Hoekenwerk: - Kleurwerkje - Indianen ketting maken - Contractwerk - Schilderen van een indiaan, tipi,.... - Vouwen van een tipi
Vanaf volgende week (16/01/2012) starten we met het project indianen. We zullen drie weken werken rond dit thema (tot en met 03/02/2012). Jullie zullen dan ook een uitnodiging ontvangen om eens langs te komen in onze omgetoverde indianenklas. Daarom vragen we jullie hulp. Als jullie thuis spullen hebben rond het thema zijn deze van harte welkom. We willen wel vragen om al de materialen te merken met naam of initialen zodat we achteraf de juiste materialen aan de juiste kleuters kunnen meegeven. Enkele mogelijke materialen zouden kunnen zijn: boekjes, films, muziek, kledij, speelgoed cano-cactus-indiaan, tipi, pluimenhoed, pijl en boog, namaak kampvuurtje, .... alles is welkom als het maar iets met indianen te maken heeft
Deze week zullen we leren over letters en cijfers.
Maandag:
Geen turnen--> Juf Jill gaat juf Sofie een handje gaan helpen in de voormiddag. (Er zijn 4 nieuwe kindjes bij) - Vertellen over de vakantie - Reporter van de week
In de namiddag is het vrij-spel in de hoeken - poppenhoek/ Winkelhoek - Bouwhoek - 4 op een rij - Lego - Leeshoek - Vrije knutseltafel
Dinsdag:
- Aanleren van een liedje over het alfabet - We leren cijfers schrijven ( 1-4)
Na de speeltijd is het hoekenwerk: - Rekenen op het grote rekenmachine - Spel: ik leer lezen - Magnetisch letters en cijfers - Letterstempels - Telspel
In de namiddag vrij-spel in de hoeken: - dino's - polly pocket - puzzelen - leeshoek - poppenhoek/ winkelhoek - Leesspel - Vrije knutseltafel
Woensdag:
- Zwemmen met juf Griet en meester Jelle - Raamfiguren - herhalen van het versje
Ik, juf Griet, onderga weer een kleine metamorfose en ik word weer juf Mieke. Juf Mieke zal het verhaal verder vertellen over de kabouters en de stoute wolf. Deze maal moet juf Mieke niet stoppen omdat de kleuters niet stil zitten, maar wel omdat ze storen met vervelende opmerkingen en omdat ze tussendoor praten. Na 4x stopt juf Mieke haar verhaal en sluit het boek!
VRAAGSTELLING achteraf * Waarom moest juf Mieke de eerste maal stoppen, de 2de maal, de 3de maal, enz... De kleuters waren nochtans héél rustig en zaten mooi op hun stoel. * Wat hebben de kleuters allemaal gezegd tijdens het verhaal? * Was dat leuk voor juf Miek? * Vonden de andere kleuters dat leuk? * waarom stopt juf Mieke na 4x te stoppen? * Kunnen jullie begrijpen dat juf Mieke dit niet leuk vond?
VOORSTELLING VAN STIPPE IS STIL
De kinderen komen tot de vastelling dat het héél belangrijk is om STIL TE ZIJN op bepaalde momenten. Zo kan je beter horen wat juf of iemand anders zegt. Als juf Griet de STIPPE IS STIL prent omdraait, dan : - zijn we rustig - luisteren we aandachtig - zijn we heel geconcentreerd
LEUKE INOEFENSPELLETJES
* Gedichtje van het "babbelslot" * Een speld horen vallen en kunnen zeggen waar dit in de klas gebeurde. * Wat hoor je als het héél stil is: binnen - buiten * De stiltemeter kunnen gebruiken: rood: het is stil oranje: je mag rustig praten groen: je mag praten deze wijzer wordt door de kleuters héél spontaan aangepast. Bij een werkje waar we rustig moeten nadenken, staat de wijzer op rood Bij een puzzel of kleurwerkje bvb staat hij op oranje Bij een kringgesprek, kieruur of hoekenwerk staat hij op groen Willen we het in één ogenblik stil krijgen, dan steekt de juf haar hand op en dan volgen automatisch alle kinderen. Wie zijn hand omhoog steekt zwijgt onmiddellijk! Dit werk héél snel en goed! STIPPE ZIT STIL
STIPPE IS STIL
Toon wil een mop vertellen maar hij moet eerst een rondje rond de speelplaats lopen. Ondertussen spreken wij ( de kls en de juf) af om wel rustig te zitten en stil te zijn , maar om niet te luisteren naar de mop. Wiij prutsen, kijken naar buiten, zitten rond te kijken enz. Toon wordt er vervelend van en wil dat we luisteren. Wij vertellen hem dat dit een spelletje was om zijn reactie te testen. Iedereen die iets wil vertellen, heeft graag dat er geluisterd wordt. Daar gaan we aan denken als wijzef of de juf eits wil vertellen.
Juf vertelt een verhaal, maar het eerste deel van de kring mag heel veel lawaai maken, het achterste deel moet het verhaal begrijpen. Kunnen we elkaar verstaan. Is dit leuk? Hoe kunnen we dit verhelpen?
De stiltemeter kan ons helepen wanneer het wel of net niet stil moet zijn. Daar hebben we een kringgesprekje over. Als de stiltemeter op rood staat, moet het stil zijn. Als de stiltemeter op oranje staat, mogen we stilletjes praten. Als de stiltemeter op groen staat, mogen we gewoon praten. We bespreken telkens hoe de stiltemeter moet gezet worden? Dit is dan ook de taak van de stiltemeester of juf.
DE STIPPE PLUIM
Zal bij gelegenheid meegegeven worden aan een kleuters omdat hij/ zij echt een hele tijd zijn/ haar uiterste best heeft gedaan om de stippe-houding aan te nemen. Het is natuurlijk de bedoeling dat iedere kleuters een stippe pluim krijgt. Het stimuleerd hen om een goede en correcte werkhouding aan te nemen. Sommige kleuters hebben het soms heel moeilijk om stil en goed te zitten op een stoel. SOmmige kleuters hebben het heel moeilijk om stil ( en tot het einde) naar een opdracht te luisteren. Wie dit na verloop van tijd leert, wordt beloond met een STIPPE PLUIM! Ze zullen hier héél fier op zijn. Geef hen ook de nodige mentale pluim, want jllie weten nu waar het om gaat!