Wat betekent het BEBAT-logo nu eigenlijk? Wel, BEBAT is een organisatie die gebruikte batterijen inzamelt en recycleert. (Recycleren is het hergebruiken van de materialen.) BEBAT staat voor Belgische batterijen. Maar waarom verzamel en recycleer je batterijen en accu's? Ze zijn namelijk slecht voor het milieu en voor onze gezondheid. In batterijen en accu's zitten zeer giftige chemische stoffen die beter niet in aanraking komen met de buitenlucht. Batterijen en accu's kun je kwijt in BEBAT-afhaalpunten, het containerpark, ...
Hallo daar! Ons drankje was best wel lekker. Hij had niet de blauwe kleur zoals we verwacht hadden maar was groen. Zolang het maar lekker is ben ik blij. Ons nieuwe poject is: energie. Het is een dikker bundel dan ons vorige, er is dan ook veel om over te vertellen. Er zijn veel voorwerpen die je gebruikt van bij het opstaan tot het slapengaan. Er zijn er dan ook veel die op elektriciteit werken. Enkele voorbeelden: wekker, televisie, radio, gsm, haardroger, koffiezetapparaat, ... Weten jullie er nog een paar? Elektriciteit is in onze maatschappij zeer belangrijk. Maar wat is elektrische stroom nu? Elektriciteit kunnen we omschrijven als een stroom van heel kleine deeltjes die we elektronen noemen. Ze bewegen door een geleider. En het systeem waar elektriciteit vandaan komt noemen we de stroombron. Bv: de stroombron van een haardroger is het net, de stroombron van een fietslicht is een dynamo, de stroombron van een zaklamp is een batterij, ...
Morgen mogen we ons fruitsap zelf maken. Ik heb zo'n zin om er aan te beginnen! Ik zit in de groep samen met Emma en Rowan. Zoals ik al zei wou ik een fruitsapje maken met appel, peer en citroen. Mijn ploegmaten stemden hiermee in en morgen gaan we over tot de praktijk. We hebben al een paar flesjes en het etiket. We zijn op het idee gekomen om er kleurstof in te doen, ons fruitsap wordt blauw! Het wordt een heerlijk smurfensapje. Ik kijk er al naar uit!
Voor ik het vergeet, vandaag hadden we een herhalingstoets over dit project. Het is goed verlopen, nu alleen nog hopen op een goed resultaat! Dit is dan officieel mijn laatste bericht over dit project. In het volgende bericht zal ik wel laten weten over hoe lekker ons drankje is en verklap ik ons nieuw project met de nodige uitleg. Tot dan! PS: het is bijna Sinterklaas.
Het fruit dat bij de rijpe banaan zat is nu overrijp, de andere vruchten zijn nu rijp en klaar op om te eten. Het besluit is dus dat er in rijpe vruchten zoals bananen, kiwi's, appels,... een gas zit die het rijpen van andere vruchten versneld. We noemen deze stof Ethyleen. Een tipje voor thuis: leg nooit een rijpe vrucht zoals appel, banaan, kiwi, ... naast een andere vrucht in de fruitschaal, tenzij je van overrijp fruit houdt of het fruit snel mag rijpen. Nu zal ik jullie wat meer vertellen over het drankkarton waarin fruitsap verpakt zit. Het drankkarton bestaat uit 3 lagen: karton, aluminium en plastiek. Men gebruikt het karton voor de stevigheid, het plastiek voor een perfecte sluiting en als bindmiddel tussen de verschillende lagen en aluminium wordt gebruikt als bescherming tegen licht en lucht. Volgende les zullen we de groepen maken met wie we samen werken om ons eigen fruitssap te maken. Ik heb een ideetje om het te doen met appel, peer en citroen. Als gekke naam Apperoen! Ik hou jullie op de hoogte!
Door onze medeleerlingen werden ons verschillende bewaartechnieken uitgelegd. Enkele voorbeelden. Vacuüm verpakken: Luchtledig verpakken ( kiemvrij ) Het stereliseren van fruitsap: Dit is door verhitting de microben doden. Roken: het roken van zalm bijvoorbeeld. Men hangt voedingsmiddelen in rook met als reden het afremmen van microben. Zo zijn er nog veel, zoals opleggen in azijn, UHT, drogen, pasteuriseren, ...
Nu zal ik nog uitleggen waarom we een rijpe banaan niet naast een onrijpe vrucht mogen leggen. We deden hierbij een proefje. We legden een rijpe banaan in een papieren zak met nog een peer en een perzik. In de andere zak stopten we er enkel een peer en een perzik in. Het resultaat zal ik in mijn volgend bericht vermelden, ik kijk er al naar uit! Jullie ook?
In dit berichtje vertel ik jullie wat meer over de recyclage van glas. Grote vrachtwagens brengen het glas binnen. Eerst heb je voorsorteerders die de grove stukken vuil er vooraf al uithalen. In 1 000 kilo glas zit ongeveer 40 kilo vervuiling, zoals doppen, deksels, kruiken, schalen, ... Deze horen niet in de glasbak en worden dus door voorsorteerders vooraf met de hand verwijderd. Daarna heb je het breken en het zeven van het glas. Men brengt zo de scherven op gewenste grootte. Later worden eerst metalen dekseltje en ringen verwijderd door grote magneten. Vervolgens zuigt de zogenaamde cycloon de lichtere deeltjes zoals plastiek en papier uit de glasstroom, waarna de niet-magnetische-voorwerpen met een wervelstroom worden gescheiden. Tot slot worden materialen zoals keramiek en porselijn door laserogen gedetecteerd en er aan de hand van luchtdruk uit geschoten. Hierna volgt een nacontrole. Aan het einde van het proces vindt nog één laatste manselijke controle plaats, hierbij wordt gekeken of er nog organisch afval zoals mayonaise, jam,... nog aan het glas hangt. Het glas wordt dan voor ongeveer 8 weken opgeslagen. Het organisch materiaal wordt door bacterieën afgebroken waarna het glas naar de keurmeester gaat. Daarna wordt het glas weggevoerd naar een andere fabriek waar het glas gesmolten wordt tot een warme massa en dan terug in een nieuwe vorm gegoten wordt om opnieuw zijn dienst te doen als glazen fles.
Ik hoop dat jullie nu iets bijgeleerd hebben over het recycleren van glas. Dank U voor het lezen van mijn blog!
in het begin van de les gaven we ons bundeltje af. Wat later vroeg Mevrouw ons om ons in groepjes van drie personen te verdelen. Ik besloot om deze opdracht samen met Joke en Emma te doen. Het was de bedoeling dat wij les zouden geven. De lestekst werd onder de groepjes verdeeld, wij kregen het onderdeel waarbij we moesten uitleggen hoe we de verpakkingen van fruitsap sorteren en recycleren. Ik deed het stukje over de recyclage van glas, Emma het stukje waarbij ze vertelde wat er wel en niet in de glasbak hoorde en Joke vertelde de klas wat meer over de ladder van Lansink.
We waren heel nerveus en kwamen de eerste les nog niet aan bod, maar de tweede les was het onze beurt! Het verliep vlot en de Powerpoint die we als extraatje erbij hadden gemaakt was prima. In het volgende berichtje zal ik jullie wat eer vertellen over het sorteren van glas.
Voor de les techniek moeten we een bundel maken over ons project fruitjuice. In onze blaadjes staan er enkele taken waarvan we dan een bundel maken met de vragen en oplossingen. Taak a was ntuurlijk het gemakkelijkst. We moesten 2 afbeeldingen van verschillende soorten fruit zoeken en er dan bij noteren welke smaak deze had. Ik koos de witte druif en de pompelmoes. De druif is zoet en de pompelmoes bitter. Zo hadden we taken van a tot en met h. Mijn bundel is nu af, ik hoop dat Mevrouw hem goed zal vinden. Wish me luck!!
Vandaag was het onze laatste les van ons project: mijn eigen blog. Deze les hebben we ons bundel nog wat aangevuld. We hadden het o.a. over verschillende beroepen waarbij er computers betrokken zijn. Enkele voorbeelden: ICT-technieker, netwerkspecialist, informaticus, ... Deze les kwam ik er ook achter wat Silicon Valley is. Silicon Valley is een veel gebruikte benaming voor de zuidkant van de Baai van San Francisco. In die regio zijn veel technologiebedrijven gevestigd. Enkele bekende bedrijven die hun hoofdkwartier in het gebied hebben zijn Apple, Intel, AMD, eBay, Sun Microsystems, ...
Dit is nu officieel mijn laatste bericht over dit project, in het volgende bericht vertel ik wat meer over ons volgende project.
Dit is de weg die leidt naar Silicon Valley.
Dit is nu officieel mijn laatste bericht over dit project, in het volgende bericht vertel ik wat meer over ons volgende project.
Ra ra ra ... Wat zal het nieuwe project zijn? Eén tip: het is zeer gezond en lekker.
Men koopt vaak een nieuwe computer omdat hij meer mogelijkheden bevat en niet omdat de oude stuk is. Ecologisch is dit niet. Je kan de levensduur van computers altijd verlengen. Je kunt dit doen door er een grotere harde schijf in te stoppen of het geheugen te vergroten.
Als je een nieuwe computer hebt moet je de oude ook ergens kwijt. Je kan de compuetr altijd kosteloos indienen bij de winkel waar U uw nieuwe computer gekocht hebt of het container park van je gemeente.
Voor randapparatuur is dit anders. (randapparatuur= bv. het toetsenbord, de printer,...) De gemeente zorgt er hier voor om de bruikbare grondstoffe die er inzitten te hergebruiken. Zoals glas, metalen, kunststoffen,..... Ze bevatten bovendien chemicaliën, dit zijn chemische stoffen.
U kunt uw oude computer ook een tweede leven geven door ze aan de kringloopwinkel de schenken. Bij de aankoop van je pc betaal je ook altijd een kleine som voor de recyclage van je pc. Deze bijdrage heet recupel.