We starten met een nieuw thema "Wij maken een krant!".
In dit thema zullen we op zes momenten in verschillende hoeken werken in groepjes van ongeveer vier kinderen.
De groepjes voeren in elke hoek een andere activiteit uit.
Hoek 1: 'Krantenkoppen'
De kinderen verzinnen een kort bericht bij krantenkoppen en zoeken nadien het juiste bericht bij die krantenkoppen.
Hoek 2: 'Vraag en antwoord'
De kinderen bereiden een interview voor met iemand van de school, ze nemen het interview af en schrijven het uit voor in de klaskrant.
Hoek 3: 'Sprekende foto's'
Elke leerling kiest twee foto's uit de krant en geeft er wat uitleg bij, vervolgens kiezen ze er samen twee foto's uit voor in de klaskrant.
Hoek 4: 'Verslag voor de klaskrant'
De leerlingen kiezen samen een recente gebeurtenis om over te schrijven. Ze brainstormen over het onderwerp en schrijven in duo's een verslagje voor in de klaskrant.
Hoek 5: 'Boeiende berichten'
De kinderen werken rond krantenberichten, ieder kind leest twee berichten voor en samen gaan ze op zoek naar de juiste tekstsoort.
Welke tekstsoort willen we nog in ons krantje plaatsen?
Hoek 6: 'De plezante kant van de krant'
De kinderen schrijven in duo's een raasel, mop, gedicht of quiz voor in de klaskrant. Ze lezen eerst enkele voorbeelden en gaan daarna zelf aan de slag.
Zo gaan de kinderen tijdens dit thema een aantal kranten samenstellen.
We beginnen het thema met verschillende soorten kranten te bekijken en met brainstormen rond onze klaskrant.
Vervolgens noteren we wat schrijftips die ons kunnen helpen om een goed krantenbericht te schrijven.
We beluisteren ook enkele interviews om ideeën op te doen voor ons eigen interview.
In een krant staan niet alleen berichten of artikels maar ook foto's. Bij die foto's staat meestal een onderschrift. Dat onderschrift vertelt iets over de foto. We bekijken samen enkele foto's en kiezen het passende onderschrift.
We staan ook even stil bij het verspreiden van nieuws, nu gebeurt dat door de radio, de tv, de krant, het internet, ..., maar hoe gebeurde dat vroeger? Wat zijn de voordelen van hoe het nieuws nu verspreid kan worden t.o.v. vroeger?
Op donderdag is het dan zover! We starten met onze klaskrant.
Lennert, Felien, Liana en Jona nemen een interview af de oma van Jona, die juf was,
Arne Yanoe en Gerben zoeken een passend onderschrift bij foto's,
Ella, Valérie, Enis en Viels Vr. maken een verslagje over de actualiteit,
Fien, Niels Va., zinia en Steffen gaan op zoek naar de tekstsoort van een krantenbericht
en Jana, Pieter-Jan, Britt en Heleen schrijven enkele mopjes en een raadsel voor in ons krantje.
|