De Zeppelin 3
Inhoud blog
  • Laatste dag van het schooljaar (vervolg)
  • Laatste dag van het schooljaar
  • Afscheidsfeestje bij de juf
  • Maandag, 11 juni t.e.m. vrijdag, 15 juni 2012
  • Maandag, 4 juni t.e.m. vrijdag, 8 juni 2012
    29-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 29 maart 2012

    Vorige week gingen we op zoek naar een antwoord op een vraag i.v.m. ons lichaam.

    We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden enkele websites. 

    Een leuke website met vraag en antwoord, is die van Willem Wever.

    Vandaag wisselden we onze vragen en antwoorden uit.

    We gingen in twee kringen tegenover elkaar zitten en wisselden per twee onze antwoorden uit, vervolgens schoof de buitenste kring een plaatsje verder enz.  zodat iedereen elkaars vraag en antwoord wist.

    Enkele vragen:

    Waarom stinken windjes soms heel erg?

    Waarom kunnen we scheel kijken maar niet met onze beide ogen naar buiten kijken?

    Hoeveel bloed zit er in ons lichaam?

    Welk is het kleinste botje in ons lichaam?

    Hoeveel botten heeft ons lichaam?

    ...


    Ons thema van W.O. was vandaag heerlijk!
    Lekkere chocolade!
    Een thema waarbij het water in de mond loopt.Maar hoe wordt chocolade eigenlijk gemaakt?
    We leerden hoe dat proces gaat, van grondstof tot afgewerkt product.
    Natuurlijk proefden we ook verschillende soorten chocolade en van zwarte chocolade maakten we een heerlijke chocomelk!
    Smullen maar!

    Maar dat was nog niet alles.
    We hadden het eerder deze week ook over het proces van koffieboon tot koffie.
    Daar hoorde een leuk koffie-idee bij.
    We maakten allemaal ons eigen koffie-koekjestaartje.

    Foto's om bij te watertanden!
















    28-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 28 maart 2012

    Vandaag deden we een proefje waarbij we onze hersenen bedrogen.

    We noteerden het proefje in ons spellingboek en vervolgens probeerden we het uit.

    - we houden onze armen gestrekt voor ons

    - we leggen onze rechterarm over onze linker

    - we draaien de handpalmen naar elkaar toe

    - we steken onze vingers in elkaar, alsof we bidden

    - we laten onze armen naar beneden zakken

    - we draaien onze armen omhoog tot juist voor onze borst

    - nu wijst onze buur een vinger aan, deze proberen we te bewegen.

    Onze hersenen zijn in de war, want onze ogen zien de rechtervingers aan de linkerkant.


    De voorbije weken knutselden we aan een decoratief paasei.

    We maakten een groot paasei van gips en eeb kuiken van pariermaché.

    We verfden het ei met een sponsje en het kuiken schilderde we in vrolijke kleuren.

    Bewonder hier het prachtige resultaat!
























    27-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 27 maart 2012

    Als we ziek zijn, gaan we naar de dokter of moeten we medicijnen nemen of ...

    Ons lichaam kan ook ziektes voorkomen.

    Om te weten te komen hoe ons lichaam er voor zorgt dat er geen microben in onze oren, ogen, neus, mond of longen komen, deden we enkele proefjes.

    Proef: Prik met een naald op enkele plaatsen in je hand. Welke plaats doet het meeste pijn?

    Proef: Draai met je rug naar het venster, bekijk je pupillen in de spiegel, draai nu met je gezicht naar het venster, wat gebeurt er met je pupillen?

    Proef: Blaas eens stevig in het gezicht van je partner. Wat gebeurt er met zijn ogen?

    Proef: Snij stukjes ui in kleine stukjes. Wat gebeurt er met je ogen?

    Proef: Verstuif water in het gezicht van je partner. Wat merk je aan de wenkbrauwen?

    Proef: Ruik aan de inhoud van potjes. Welke eten ruikt bedorven?

    …





















    26-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 26 maart 2012

    Vandaag gingen we van start met het maken van een folder.

    In onze folder geven we tips in verband met gezondheid.

    Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze school.

    Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid.

    Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die we in onze folder willen.

    Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de slag, we tikten onze tips in

    en maakten m.b.v. WordArt onze titel. 

    Na de vakantie werken we aan de afwerking van onze folder, we maken er wat tekeningen bij

    en kleuren hier en daar wat letters in zodat onze folder aantrekkelijk wordt. 

    Het resultaat volgt nog.




    21-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 21 maart 2012

    We speelden vandaag zelf voor dokter en zochten de juiste medicijnen voor zieke mensen.

    We namen een kijkje in een medicijnenkast met zalfjes en lazen de bijsluiters,

    vervolgens lazen we de klachten van patiënten en zochten er de juiste zalf voor.

    Daarna  bekeken we alle pilletjes, druppels en siropen in de medicijnenkast

    en zochten het juiste medicijn om de kwaaltjes van de zieken te genezen.

    Een boeiende en leerrijke opdracht.




    15-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 15 maart 2012

    Vandaag gingen we op zoek naar een antwoord op een vraag i.v.m. ons lichaam.

    We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden enkele websites. 

    Een leuke website met vraag en antwoord, is die van Willem Wever.
    Volgende week vertellen we onze vragen en antwoorden op een leuke manier aan elkaar.

    Namiddag hielden we een sporsorloop t.v.v. Broederlijk delen die dit jaar rond Ecuador werken.
    De weergoden waren ons goedgezind, dus onze dag kon niet meer stuk.
    We wandelen om 13 uur naar de Finse piste. Van 13.30 tot 14.00 liepen we een aantal rondjes.
    Een ronde is 700 m d.w.z. dat we na elke ronde 2,5 kruisjes op onze kaart kregen
    want wij moesten steeds een afstand van 300 m lopen voor één ronde.
    En ....
    Wauw, ik had nooit gedacht dat jullie zo goed konden lopen!!!  Jullie deden het fantastisch!!! BRAVO!!!
    Een dikke duim voor jullie allemaal en een grote dank aan al jullie sponsors, de mensen van Ecuador zullen heel blij zijn met dit initiatief!














    13-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 13 maart 2012
    Vervolg bezoek Villa Pila van BEBAT (deel 3)


















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 13 maart 2012
    Vervolg bezoek Villa Pila van BEBAT (deel 2)










































    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 13 maart 2012
    Vandaag brachten we een bezoek aan Villa Pila van BEBAT, het huis van de batterij.  's Morgens vertrokken we met de bus naar Tienen.   
    We ontdekten er op een leuke manier alles wat we wilden weten over de batterij.
    - Is het waar dat er honderden soorten batterijen bestaan?
    - Wat doet men met die hele grote stapel ingezamdelde batterijen?
       ...

    BEBAT verzamelt en recycleert lege batterijen, kleine accu's en zaklampen.

    We beleefden er op verschillende plaatsen het wonderlijke verhaal van de batterij, in een show met proefjes waarin we ontdekten hoe we een lampje kunnen laten branden met citroenen, wat donder en bliksem met elektriciteit te maken heeft, hoe je een batterij zelf kan maken, ... , we genoten van een filmpje en sloten de dag af met een een quiz.           We bezochten de werkplaats waar we de grote sorteermachine van dichtbij konden bekijken.  We ontdekten ook welke dingen er van de lege batterijen gemaakt worden.

    's Middags kregen we een drankje en een koekje aangeboden en op het einde kregen we een gezelschapsspelletje mee naar huis.
    Het was een leuke interessante dag!!!  Zeker voor herhaling vatbaar!!!











































    12-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 12 maart 2012

    We maakten kennis met samengestelde woorden met lichaamsdelen.

    We gingen op zoek naar 'vieze' kantje van ons lichaam zoals oorsmeer, neussnot, zweethanden, stinkvoeten, ...

    Wat is trouwens het verschil tussen 'neussnot' en 'snotneus'?

    De juf las een verhaal voor over de Grote Vriendelijke Reus, GVR 'Fropskottel en flitspopper' van Roald Dahl.
    Wat fropskottel en flitspoppers zijn, leggen jullie maar uit!




    09-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 9 maart 2012

    We lazen over enkele straffe kunstjes die mensen met hun lichaam doen.

    Ieder koos er het strafste kunstje uit.

    - 159 houten wasknijpers op je gezicht vastzetten

    - 51 kg aan één oor optillen

    - 1399 kg betonblokken op je lichaam laten stapelen

    - treinwagons die meer dan 80 000 kg wegen voortrekken met je tanden (kunstje van onze Belg John Massis!)

    - aan je baard een vrouw van 61 kg optillen

    ...

    Vervolgens was het onze beurt.  Kunnen wij ook straffe kunstjes met ons lichaam?

    Wie kan er:

    - cirkels draaien met zijn rechtervoet en ondertussen achten draaien met de rechterhand?

    - de wijsvingers naar elkaar toe keren en ze in tegengestelde richting laten draaien?

    - fluiten zonder z'n vingers te gebruiken?

    - met het puntje van z'n tong het puntje van z'n neus raken?

    - met z'n grote teen het puntje van z'n neus raken?

    - een balletje over de grond duwen met z'n neus?








































    06-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 6 maart 2012

    Vandaag kregen we een antwoord op enkele vragen i.v.m. ons lichaam.

    Eerst waagden we een gokje en vervolgens gingen we op zoek naar het juiste antwoord in tekstjes in ons taalboek.

    Tot slot namen we een kijkje in het "Guiness Book of Records".  Het klonk vaak van WAUW, of BAH.

    Wist je dat ....

    - de grootste voeten 44 cm lang zijn, wat goed is voor een schoenmaat 63

    - de grootste handen 32 cm lang zijn

    - de langste vingelnagels 80 cm zijn

    - het langste haar 5 m en 62 cm lang is

    - de zwaarste mens 635 kg weegt

    - de kleinste mens ooit 57 cm was

    - de grootste mens ooit 2 m en 72 cm was




    05-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 5 maart 2012

    Vandaag gingen we van start met een nieuw thema "Blij met mijn lijf".

    Om een idee te krijgen waarover we het in dit thema allemaal gaan hebben, zijn we gestart met een groepswerkje.

    Elk groepje kreeg een aantal kaartjes, we moesten een kaartje trekken, de vraag lezen en ons afvragen of we het antwoord op de vraag wisten, vervolgens gaven we de vraag door aan onze buur en hij/zij schreef z'n naam bij 'ik weet het antwoord' of 'ik weet het antwoord niet'.  Tot slot beantwoordden we de vragen waarvan we het antwoord dachten te weten. We vroegen elkaar de kleren van het lijf met o.a. de volgende vragen:

    - Hoe lang kan ons haar worden?

    - Wat is een liftersduim?

    - Wat is de grootste schoenmaat?

    - Kan je ziek zijn van verdriet?

    - Hoe verzorg je je lichaam?

    - Wat is voethaar?

    ....

    Morgen gaan we per twee allerlei lichaamsdelen meten: onze tong, ons gewicht, onze grootte, onze voeten, onze haren, onze mond, ... .

    Namiddag toonden we hoe handig we op de fiets zijn, jammer dat het weer wat tegenviel.  (foto's bij foto's 3e leerjaar)




















    02-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 2 maart 2012
    De derde en laatste 'Zeppikrant'

    Geniet van ons laatste exemplaar!

    Bijlagen:
    krant3.doc (4 MB)   




    01-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 1 maart 2012
    Knutselwerkjes: Gekke koppen voor carnaval




















    23-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 17 februari 2012
    Carnaval
    Wie is dat knappe verpleegstertje, die gekke clown, die leuke kabouter of spiderman ...?



















    19-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 17 februari 2012
    Onze tweede krant, 'De Zeppikrant'  in bijlage.

    Bijlagen:
    krant 2.doc (5 MB)   




    11-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 10 februari 2012
    Met trots stellen wij u ons eerste krantje voor, gedoopt onder de naam "Zeppikrant"

    Veel leesplezier!

    Met onderstaande link kan u het krantje openen.

    Bijlagen:
    krant 1.doc (5.3 MB)   




    03-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 31 januari 2012 t.e.m. vrijdag, 3 februari 20112

    We starten met een nieuw thema "Wij maken een krant!".

    In dit thema zullen we op zes momenten in verschillende hoeken werken in groepjes van ongeveer vier kinderen.

    De groepjes voeren in elke hoek een andere activiteit uit.

    Hoek 1: 'Krantenkoppen'

    De kinderen verzinnen een kort bericht bij krantenkoppen en zoeken nadien het juiste bericht bij die krantenkoppen.

    Hoek 2: 'Vraag en antwoord'

    De kinderen bereiden een interview voor met iemand van de school, ze nemen het interview af en schrijven het uit voor in de klaskrant.

    Hoek 3: 'Sprekende foto's'

    Elke leerling kiest twee foto's uit de krant en geeft er wat uitleg bij, vervolgens kiezen ze er samen twee foto's uit voor in de klaskrant.

    Hoek 4: 'Verslag voor de klaskrant'

    De leerlingen kiezen samen een recente gebeurtenis om over te schrijven.  Ze brainstormen over het onderwerp en schrijven in duo's een verslagje voor in de klaskrant.

    Hoek 5: 'Boeiende berichten'

    De kinderen werken rond krantenberichten, ieder kind leest twee berichten voor en samen gaan ze op zoek naar de juiste tekstsoort.

    Welke tekstsoort willen we nog in ons krantje plaatsen?

    Hoek 6: 'De plezante kant van de krant'

    De kinderen schrijven in duo's een raasel, mop, gedicht of quiz voor in de klaskrant.  Ze lezen eerst enkele voorbeelden en gaan daarna zelf aan de slag.

     

    Zo gaan de kinderen tijdens dit thema een aantal kranten samenstellen.

    We beginnen het thema met verschillende soorten kranten te bekijken en met brainstormen rond onze klaskrant.

    Vervolgens noteren we wat schrijftips die ons kunnen helpen om een goed krantenbericht te schrijven.

    We beluisteren ook enkele interviews om ideeën op te doen voor ons eigen interview.

    In een krant staan niet alleen berichten of artikels maar ook foto's. Bij die foto's staat meestal een onderschrift.  Dat onderschrift vertelt iets over de foto.  We bekijken samen enkele foto's en kiezen het passende onderschrift.

    We staan ook even stil bij het verspreiden van nieuws, nu gebeurt dat door de radio, de tv, de krant, het internet, ..., maar hoe gebeurde dat vroeger? Wat zijn de voordelen van hoe het nieuws nu verspreid kan worden t.o.v. vroeger?

    Op donderdag is het dan zover!  We starten met onze klaskrant.

    Lennert, Felien, Liana en Jona nemen een interview af de oma van Jona, die juf was,

    Arne Yanoe en Gerben zoeken een passend onderschrift bij foto's,

    Ella, Valérie, Enis en Viels Vr. maken een verslagje over de actualiteit,

    Fien, Niels Va., zinia en Steffen gaan op zoek naar de tekstsoort van een krantenbericht

    en Jana, Pieter-Jan, Britt en Heleen schrijven enkele mopjes en een raadsel voor in ons krantje.




    27-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 27 januari 2012

    We staan een beetje beteuterd naar de blauwe lucht te kijken.  Hoe kunnen we weer groter worden?

    "Misschien moeten we weer een drankje drinken", zegt Martijn.

    We gaan op zoek naar een flesje.  Maar dan stoot Martijn zich aan een steen, onder de steen vinden we twee enveloppen met "Lees mij!" erop.  Het is één brief voor Fabio en één voor Martijn.  We lezen de brieven aan elkaar voor en zo worden we weer groot.

    Ons ondergrondse avontuur is ten einde.  Tot slot wijzen we Martijn en Fabio op een plannetje de weg terug naar huis.






























    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per week
  • 27/08-02/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/05-14/05 1972
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs