Pépé zingt heel graag liedjes, hij is dol op
zeeroversliedjes.
Maar alle liedjes die hij kent, heeft hij al duizend
keer gezongen.
Pépé vraagt ons om een nieuw piratenlied voor hem te
schrijven.
We brainstormen over welke woorden we in piratenliedjes
horen.
Vervolgens zoeken we een bekend melodietje: 'In een
klein stationnetje', Alle eendjes', ...
Op de melodie van een bekend kinderliedje maken we een
tekst.
We noteren de tekst netjes en maken er een tekening bij
en tot slot filmt de juf ons bij het zingen van ons
piratenlied. 2401 Britt en Liana 2402 Niels en Enis 2403 Gerben en Pieter-Jan 2404 Jona en Steffen 2406 Yanoe en Niels Vr.
Onze eigen piratenvlag is af, vandaag stellen we ze voor aan de klas. We vertellen welke kleuren we kozen en waarom, waar we niet van houden, wat we angsaanjagend vinden en hoe we als piraat zouden heetten.
26-04-2012
Dinsdag, 24 april t.e.m. donderdag, 26 april 2012
We luisterden naar een verhaal met als doel na afloop
vragen over het verhaal op te lossen.
In het verhaal maakten we kennis met Peter-Paul, een
gewoon jongetje dat een piraat werd aan boord van de 'Draculus Drie'.
Peter-Paul werd piraat PéPé en als piraat moest hij
vanalles leren.We schreven de piratenlessen
op in ons spellingboek. Bij W.O. leerden we over de geschiedenis van de schepen, vlot, prauw, zeilboot, gallei, karveel, driemaster, stoomboot, ... over de haven en over sluizen. Hier een leuke link over de werking van een sluis.
We leerden dat een bijvoeglijk naamwoord bij een
zelfstandig naamwoord staat en
dat een bijvoeglijk naamwoord zegt hoe iets of iemand
is.
Maandag, 16 april t.e.m. vrijdag, 20 april 2011
We maken kennis met een vreemd dorp, een roversdorp.
Maar vrees niet, iedereen die in dit dorp woont, heeft
genoeg van het leventje als piraat of rover, ze hebben geen zin meer in stelen,
vechten en mensen bedriegen.Ze zijn op
zoek naar rust of genieten van hun pensioen.Iedereen heeft hier z'n wapens en schatten afgegeven.Alle juwelen, goudstukken en edelstenen
hebben ze verzameld in een grote schatkist. Maar ramp o ramp, de schatkist werd
gestolen.In de loop van dit thema maken
we kennis met alle inwoners van het dorp en ontvangen we tips om de dief op te
sporen.
Eerst leren we kapitein Haak kennen.Hij maakt een fotoalbum over zijn
avonturen.We lezen een verhaal over
kapitein Haak en zoeken er de passende foto's bij.Kapitein Haak wil op pensioen, maar omdat hij
niet gespaard heeft voor zijn pensioen, krijgt hij het niet.De kapitein is woedend.Een oude postbode heeft alles gehoord, hij is
z'n saai leventje als postbode beu en wil ruilen met het leven van de
kapitein.Kapitein Haak geniet nu van
het pensioen van de postbode en de postbode beleeft de wildste avonturen als
kapitein op zee.
Bij elke foto uit het fotoboek van kapitein Haak,
schrijft hij een zinnetje uitleg.In elke
zin zoeken wij het werkwoord.
Vervolgens ontmoeten we Katharina, zij werd, als baby,
door de gruwelijk gemene piraten op een verlaten schip gevonden. De piraten
namen haar mee en Katharina groeide op tot een echte piraat.
Elk piratenschip heeft een vlag, deze vlaggen kiezen de
piraten niet zomaar, ze hebben een belangrijke betekenis.
We noteren de betekenis van de vlaggen bij de juiste
vlag.Daarna ontwerpen we ieder onze
eigen vlag.We zorgen ervoor dat onze
vlag bij ons past, we kiezen onze lievelingskleur, we tekenen iets waar we niet
van houden en iets wat we angstaanjagend vinden.Als ons ontwerp klaar is, stellen we het voor
aan de klas.
Tot slot luisteren we deze week naar een verhaal over Pareltje,
de dochter van een roverhoofdman.We
luisteren aandachtig naar het verhaal dat de juf voorleest zodat we na afloop
vragen kunnen beantwoorden.
Pareltje woont in de stad bij haar tante en neefje
Stijn.In dit verhaal maakt Pareltje een
eigen rovershol en gaat ze, op haar lama, samen met haar neefje naar
school.Op school leert ze de kinderen
een ruige roversdans en is ze brutaal tegen het hoofd van de school.Wanneer ze in de klas één woordje 'mama'
geleerd heeft, zit haar hoofd al vol en is het genoeg voor die dag.Ze gaat terug naar haar rovershol, Hol
Pierewiet.Na school komen de vriendjes
van de klas spelen, Pareltje berooft hen allemaal, in ruil voor hun spullen
schrijven de kinderen woorden op het rovershol.
30-03-2012
Vrijdag, 30 maart 2012
Natuurlijk was de paashaas ook in onze klas geweest. Hij verstopte er zo maar eventjes 152 eitjes. Zoeken geblazen dus en wat kon die paashaas goed verstoppen!!!
Vervolgens genoten we van ons koffietaartje met onze heerlijke zelfgemaakte chocolademelk. We speelden samen gezellig gezelschapsspelletjes en 's middags bakten we verloren brood want bij Pasen hoort natuurlijk een gerechtje met eieren.
Namiddag bekeken we een leuke film met pinguïns in de hoofdrol.
29-03-2012
Donderdag, 29 maart 2012
Vorige week gingen we op zoek naar een antwoord op een
vraag i.v.m. ons lichaam.
We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden
enkele websites.
Een leuke website met vraag en antwoord, is die van
Willem Wever.
Vandaag wisselden we onze vragen en antwoorden uit.
We gingen in twee kringen tegenover elkaar zitten en
wisselden per twee onze antwoorden uit, vervolgens schoof de buitenste kring
een plaatsje verder enz.zodat iedereen
elkaars vraag en antwoord wist.
Enkele vragen:
Waarom stinken windjes soms heel erg?
Waarom kunnen we scheel kijken maar niet met onze beide
ogen naar buiten kijken?
Hoeveel bloed zit er in ons lichaam?
Welk is het kleinste botje in ons lichaam?
Hoeveel botten heeft ons lichaam?
...
Ons thema van W.O. was vandaag heerlijk! Lekkere chocolade! Een thema waarbij het water in de mond loopt.Maar hoe wordt chocolade eigenlijk gemaakt? We leerden hoe dat proces gaat, van grondstof tot afgewerkt product. Natuurlijk proefden we ook verschillende soorten chocolade en van zwarte chocolade maakten we een heerlijke chocomelk! Smullen maar!
Maar dat was nog niet alles. We hadden het eerder deze week ook over het proces van koffieboon tot koffie. Daar hoorde een leuk koffie-idee bij. We maakten allemaal ons eigen koffie-koekjestaartje.
Foto's om bij te watertanden!
28-03-2012
Woensdag, 28 maart 2012
Vandaag deden we een proefje waarbij we onze hersenen bedrogen.
We noteerden het proefje in ons spellingboek en vervolgens probeerden we het uit.
- we houden onze armen gestrekt voor ons
- we leggen onze rechterarm over onze linker
- we draaien de handpalmen naar elkaar toe
- we steken onze vingers in elkaar, alsof we bidden
- we laten onze armen naar beneden zakken
- we draaien onze armen omhoog tot juist voor onze borst
- nu wijst onze buur een vinger aan, deze proberen we te bewegen.
Onze hersenen zijn in de war, want onze ogen zien de rechtervingers aan de linkerkant.
De voorbije weken knutselden we aan een decoratief paasei.
We maakten een groot paasei van gips en eeb kuiken van pariermaché.
We verfden het ei met een sponsje en het kuiken schilderde we in vrolijke kleuren.
Bewonder hier het prachtige resultaat!
27-03-2012
Dinsdag, 27 maart 2012
Als we ziek zijn, gaan we naar de dokter of moeten we medicijnen nemen of ...
Ons lichaam kan ook ziektes voorkomen.
Om te weten te komen hoe ons lichaam er voor zorgt dat er geen microben in onze oren, ogen, neus, mond of longen komen, deden we enkele proefjes.
Proef: Prik met een naald op enkele plaatsen in je hand.Welke plaats doet het meeste pijn?
Proef: Draai met je rug naar het venster, bekijk je pupillen in de spiegel, draai nu met je gezicht naar het venster, wat gebeurt er met je pupillen?
Proef: Blaas eens stevig in het gezicht van je partner.Wat gebeurt er met zijn ogen?
Proef: Snij stukjes ui in kleine stukjes.Wat gebeurt er met je ogen?
Proef: Verstuif water in het gezicht van je partner.Wat merk je aan de wenkbrauwen?
Proef: Ruik aan de inhoud van potjes.Welke eten ruikt bedorven?
26-03-2012
Maandag, 26 maart 2012
Vandaag gingen we van start met het maken van een
folder.
In onze folder geven we tips in verband met gezondheid.
Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze
school.
Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid.
Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die
we in onze folder willen.
Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de
slag, we tikten onze tips in
en maakten m.b.v. WordArt onze titel.
Na de vakantie werken we aan de afwerking van onze
folder, we maken er wat tekeningen bij
en kleuren hier en daar wat letters in zodat onze
folder aantrekkelijk wordt.
Het resultaat volgt nog.
21-03-2012
Woensdag, 21 maart 2012
We speelden vandaag zelf voor dokter en zochten de
juiste medicijnen voor zieke mensen.
We namen een kijkje in een medicijnenkast met zalfjes
en lazen de bijsluiters,
vervolgens lazen we de klachten van patiënten en zochten
er de juiste zalf voor.
Daarnabekeken
we alle pilletjes, druppels en siropen in de medicijnenkast
en zochten het juiste medicijn om de kwaaltjes van de
zieken te genezen.
Een boeiende en leerrijke opdracht.
15-03-2012
Donderdag, 15 maart 2012
Vandaag gingen we op zoek naar een antwoord op een
vraag i.v.m. ons lichaam.
We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden
enkele websites.
Een leuke website met vraag en antwoord, is die van
Willem Wever. Volgende week vertellen we onze vragen en antwoorden op een leuke manier aan elkaar.
Namiddag hielden we een sporsorloop t.v.v. Broederlijk delen die dit jaar rond Ecuador werken. De weergoden waren ons goedgezind, dus onze dag kon niet meer stuk. We wandelen om 13 uur naar de Finse piste. Van 13.30 tot 14.00 liepen we een aantal rondjes. Een ronde is 700 m d.w.z. dat we na elke ronde 2,5 kruisjes op onze kaart kregen want wij moesten steeds een afstand van 300 m lopen voor één ronde. En .... Wauw, ik had nooit gedacht dat jullie zo goed konden lopen!!! Jullie deden het fantastisch!!! BRAVO!!! Een dikke duim voor jullie allemaal en een grote dank aan al jullie sponsors, de mensen van Ecuador zullen heel blij zijn met dit initiatief!
13-03-2012
Dinsdag, 13 maart 2012
Vervolg bezoek Villa Pila van BEBAT (deel 3)
Dinsdag, 13 maart 2012
Vervolg bezoek Villa Pila van BEBAT (deel 2)
Dinsdag, 13 maart 2012
Vandaag brachten we een bezoek aan Villa Pila van BEBAT, het huis van de batterij. 's Morgens vertrokken we met de bus naar Tienen. We ontdekten er op een leuke manier alles wat we wilden weten over de batterij. - Is het waar dat er honderden soorten batterijen bestaan? - Wat doet men met die hele grote stapel ingezamdelde batterijen? ...
BEBAT verzamelt en recycleert lege batterijen, kleine accu's en zaklampen.
We beleefden er op verschillende plaatsen het wonderlijke verhaal van de batterij, in een show met proefjes waarin we ontdekten hoe we een lampje kunnen laten branden met citroenen, wat donder en bliksem met elektriciteit te maken heeft, hoe je een batterij zelf kan maken, ... , we genoten van een filmpje en sloten de dag af met een een quiz. We bezochten de werkplaats waar we de grote sorteermachine van dichtbij konden bekijken. We ontdekten ook welke dingen er van de lege batterijen gemaakt worden.
's Middags kregen we een drankje en een koekje aangeboden en op het einde kregen we een gezelschapsspelletje mee naar huis. Het was een leuke interessante dag!!! Zeker voor herhaling vatbaar!!!
12-03-2012
Maandag, 12 maart 2012
We maakten kennis met samengestelde woorden met
lichaamsdelen.
We gingen op zoek naar 'vieze' kantje van ons lichaam
zoals oorsmeer, neussnot, zweethanden, stinkvoeten, ...
Wat is trouwens het verschil tussen 'neussnot' en
'snotneus'? De juf las een verhaal voor over de Grote Vriendelijke Reus, GVR 'Fropskottel en flitspopper' van Roald Dahl. Wat fropskottel en flitspoppers zijn, leggen jullie maar uit!