De laatste dag voor de krokusvakantie staat traditiegetrouw in functie van carnaval . Dit jaar was dit natuurlijk niet anders ! We mochten verkleed naar school komen : er zaten plots verschillende prinsessen , beren , gevechtsmannen en een heuse spiderman in het eerste leerjaar . De juf wist niet wat haar overkwam . Nadat we voor de speeltijd nog lezen en rekenen hadden gekregen , begonnen we na de speeltijd met de voorbereidingen . We gingen samen met de kinderen van het derde leerjaar koken . Wij maakten heerlijke piratenhapjes : een gevaarlijke krokodil , mieren op een boomstam en natuurlijk de piratendrank : rhum met vers fruit !
Na de middag kregen we ons rapport en begonnen we er aan : we mochten kleuren , spelen en schminken . Bij juf Britta mochten we gaan kijken naar een heerlijke film . Natuurlijk werd er ook uitgebreid geproefd van de lekker hapjes . Om 15 u 25 was het feest afgelopen en kon eindelijk de krokusvakantie beginnen ! Tot volgende week !!!
De voorbereidingen : piraten die op een onbewoond eiland terecht komen , eten de gekste dingen : wat vind je van mieren op een boomstam ?? De krokodillen liggen klaar om verslagen te worden ... Voorbereiden van de rhum , de drank van de echte piraten . Klaar voor de actie ... Piraat Camelia weet niet wat kiezen Prinses Aïsatou en lieve-heers-beestje Kenza bekijken aandachtig de krokodillen . Zouden ze het proberen of niet ????
Met Pippi Langkous naar het land van sneeuw en ijs .
Deze week kwam er in de klas een brief van Pippi Langkous toe .Pippi had van piraat tijs gehoord ( piraat tijs is de piraat uit ons leesboekje ) dat wij over piraten aan het lezen waren . Pippi had onze hulp nodig : ze mocht tijdens de krokusvakantie met haar papa mee naar het land van sneeuw en ijs ,maar zij wist helemaal niet hoe dat land eruit zag ! Ze wist niet welke kleren ze moest meenemen ! Ze vroeg aan de eersteklassers om voor haar te tekenen en te schrijven hoe het land van sneeuw en ijs er volgens hen uitzag !
Wanneer ze voldoende voorbereid was , kon Pippi immers mee met haar papa en ging ze regelmatig foto's van het land van sneeuw en ijs naar het eerste leerjaar doorsturen , zodat ook wij nieuwe dingen leerden ! Deze opdracht zagen de eersteklassers echt wel zitten !
Eerst gingen we op zoek naar het land van sneeuw en ijs en hebben we een zeer moeilijke vraag over ijsberen en pinguins van de juf beantwoord !
Nadien gingen we aan de slag ! In groepjes werd er druk overlegd hoe de tekeningen er uit moesten zien en welke woorden op de tekening kwamen te staan .
voor de mama's en papa's : je zal op de tekeningen regelmatig spelfouten zien staan ! In deze fase van het leerproces zijn dit zeer normale fouten ! De kinderen schrijven immers volgens het principe : ik schrijf zoals ik het hoor ! Daarom zijn woorden als " voogel" en" huis-zen" en "sneew "perfect normaal !
Joske als piraat , hij kan natuurlijk ook niet ontbreken ! Druk overleg tussen Renaud en Trung - Duc . Eléonore bekijkt aandachtig het werk van Kenza. Sarah en Kiki , Kamiel en Malou overleggen wat er op hun poster moet komen . Tyl en Max aan het werk .
Kern 6 is afgewerkt en dat betekent ook het einde van het " leren lezen " . Iedere leerling van de klas heeft hard z'n best gedaan en verdient dus een letterdiploma ! Hier zie je onze fiere leeskampioenen !
Malou , Kiki en Sarah . Louis , Yassine en Frankie . Hannah , Emily en Mats . Ilyas , Renaud en Imrane. Kenza , Trung Duc en Emmanuelle . Baptiste , Harold en Eléonore . Aïsatou , Max en Tyl . Natuurlijk verdienden ook onze twee zieke vriendjes Camelia en Kamiel beiden hun letterdiploma ! Proficiat allemaal !!!! n
Nadat we leerden over de plattegrond van de klas , trokken we deze week op speurtocht doorheen de school. We zochten naar de verschillende lokalen binnen de school en leerden waar de nooduitgangen waren en waarvoor deze gebruikt worden.
We mochten ook onze mening geven over de verschillende lokalen : of we er graag waren , of we er bang waren of we er liever niet kwamen . Dit leidde tot grappige discussies
de toiletten : Eléonore kwam heel graag in het toilet , want daar werd ze met rust gelaten en kon ze eventjes genieten ! Terwijl andere kinderen er niet graag kwamen , want het stonk er zo !
bureau van de directrice : Heel veel kinderen komen hier liever niet , want dan heb je iets niet goed gedaan ! Terwijl er 1 kind was dat er wel graag kwam omwille van de zachte zetel .
de klas : De meeste kinderen kwamen gelukkig heel graag naar de klas ! Ze vonden het ook heel leuk in de klas . 1 kind kwam niet zo graag omdat hij soms opmerkingen kreeg omdat hij soms niet goed luisterde , niet flink op z'n stoel zat en veel babbelde ! Tja... één iemand kwam niet graag omdat hij NOOOOIIIITTTT meer mocht spelen in de klas . Dat werd ( gelukkig maar ) tegengesproken door de andere 22 leerlingen !
Verder werden ook de speelplaats , de refter en de turnzaal op die manier besproken !
Om het onderdeel van de school af te sluiten mochten we onze droomspeelplaats tekenen . Dit met de bouw van een nieuwe kleuterschool in het vooruitzicht ! Juf Nancy krijgt maandag de resultaten !
Volgende week trekken we nog de straat op voor een buurtonderzoek ... Wordt vervolgd !
We leerden eindelijk de getallen tot en met 20 en maakten er verschillende oefeningen mee . Ook de dagelijkse " splitskampioen " was weer van de partij en jullie mogen er zeker van zijn : in onze klas zitten al heel veel splitskampioenen !
Tijdens de lessen Nederlands werd ons boekje 6 afgewerkt en kregen we reeds ons nieuwe boekje rond piraten ! Dat belooft heel leuk te worden !
Tijdens de lessen WO verdiepten we ons in verschillende soorten kaarten . Deze week stond de plattegrond van de klas op het programma. Op vrijdagnamiddag bouwden we met verschillende soorten blokken de maquette van de klas . Kijk maar mee :
Samen zoeken naar verschillende manieren om de blokken te plaatsen , want deze blokken hebben immers geen kleur . Werken met verschillende vormen en kleur , welke vorm gebruiken we voor welk klasvoorwerp ? Kleine blokjes met verschillende kleuren . De banken in het groen ,de kasten in het rood . Witte banken , blauwe kasten . Werken met kleine legoblokjes . De juf haar bureau in het geen , de kasten in het rood ,we leggen verschillende vormen bij elkaar om vierkanten te krijgen die dan de banken vormen . Louis doet z'n uitleg , de anderen luisteren aandachtig , de banken werden schuine blokjes ! Ons eindresultaat !
Op speurtocht door de klas , de school , de buurt .
Nadat we de afgelopen weken in de wondere wereld van de sprookjes hadden vertoefd , was het deze week tijd voor iets helemaal anders tijdens de WO - lessen . We gaan op speurtocht in de klas en later in ook de school en de buurt . We zullen kennis maken met verschillende soorten plattegronden en ze leren gebruiken .
Op maandag begonnen we het thema met een kwis . De juf gaf ons verschillende raadseltjes en wij moesten zoeken over welk klasvoorwerp het ging . We leerden hoe de verwarming werkte en waarom ons stopcontact zo'n gekke knop had .
Op dinsdag keken we naar een filmpje over de kleuterklas en we deden de vergelijking met onze klas . Al gauw kwamen we tot de conclusie dat er veel gelijkenisssen met de kleuterklas waren , behalve dat we in de eerste klas vveeeeeelllllll harder moesten werken !
Het filmpje van de klas van 100 jaar geleden , vonden we allemaal een beetje grappig . ( sommige kinderen vroegen zich af of het de klas was van juf Annick ) . De juf vertelde ook dat de kinderen heel lang geleden niet allemaal leerden lezen en schrijven ,omdat ze hun mama en papa vaak thuis moesten helpen . Dat vonden heel veel kinderen wel heel interessant ...
Op donderdag waren de leukste WO lessen van de week ( maar ook de luidruchtigste ! ) , we mochten spelen met verschillende soorten speelgoedhuisjes . De juf had allerlei playmobielmannetjes meegebracht . Ieder kind kreeg er enkele en het was de bedoeling dat we samen een toneeltje gingen bedenken . Dat zorgde soms wel voor problemen want hoe laat je een astronaut , een piraat en een aap samenspelen in een prinsessenkasteel ??? Nadien had de juf ook enkele andere opdrachten waarbij de begrippen links , rechts , voor en achter nog eens werden herhaald . Dit leidde tot leuke discussies , want wanneer stond het mannetje nu voor en achter de deur ???
Op het einde van de namiddag kreeg ieder groepje een groot papier waarop we de omtrek van ons speelgoed huisje moesten tekenen en nadien tekenden we ook de deuren en de ramen op onze plattegrond . Wordt vervolgd ...
Op donderdag 16 februari doen wij met de hele school de " move tegen pesten ". Omdat wij vinden dat pesten niet kan en absoluut niet leuk is , gaan we proberen om het pesten op school tot op een minimum te herleiden.
Met onderstaande link kan je vast al oefenen ! Veel plezier .
Maandag heeft de juf het nieuwe verhaal van boekje 6 voorgelezen . De titel van het verhaal was " wat komt er uit een ei ? " . Het was een leuk verhaal over een krokodil en een pauw die eigenlijk niet zo lief waren voor de andere dieren .
Na boekje 6 sluiten wij het aanvankelijk leesproces af . Dit wil zeggen dat dan bijna alle letters en klanken gekend zijn . In kern 6 leren we de woordjes geit , uil , pauw , duif en ei . We leren ook de letters g , ui , au , f en ei.
Op het einde van kern 6 volgt ook een groot evaluatiemoment . Maar daar krijgen jullie later meer informatie over . Tijdens de tekenles hebben we een uil getekend . We vertelden eerst wat weetjes over de uil ( vorm ,uitzicht , woonplaats ,leefomstandigheden ,eten ,...) en nadien gingen we aan de slag . Door middel van een stappenplan hebben we een uil getekend. Nadien mochten we de uil volgens eigen fantasie inkleuren .
Sommige kinderen hebben fantastische uilen getekend . Bij andere kinderen moest je soms echt goed zoeken . Maar ... uilen zijn nu eenmaal niet zo makkelijk te vinden !
Deze week hebben we in de klas het thema " sprookjes " afgerond. We deden ook de laatste keer hoekenwerk rond het thema sprookjes. Geniet mee ...
Soms lukt het kinderen niet om klaar te raken met de werkjes van de klas . Tijdens het hoekenwerk wordt dan tijd gemaakt om de werkjes op een rustige manier af te werken !( al had Hannah er blijkbaar niet veel zin in ! ) Rekenen met sprookjesfiguren : gooi de dobbelsteen , tel de ogen en zoek de optelling of aftrekking met dezelfde uitkomst en dan kleuren maar ! Het letterspel van Veilig leren lezen : nu bijna alle letters gekend zijn ( we kennen er al 31 van de 34 !) kunnen we al vlot het letterspel spelen -> probeer zoveel mogelijk letters te veroveren en door het spel slim te spelen,kan je proberen om je tegenstander klem te zetten ! Plezier verzekerd .
Kiki werkte in de praathoek en vertelt aan de klas het verhaaltje dat ze gemaakt heeft .Iedereen luistert aandachtig . Kenza en Kamiel reconstrueren in de leeshoek het verhaal van Roodkapje door middel van een kleurencode.
Deze week hebben we boekje 5 van Veilig leren Lezen afgerond. Volgende week beginnen we aan het laatste boekje van het aanvankelijk leesproces en dan kennen we alle letters en klanken.
We beginnen steeds beter te kunnen lezen . We lezen regelmatig in kleine groepjes zodat we onze leeskansen verhogen en sneller leren lezen. Deze week mochten we " duo-lezen ".
Per 2 oefenen we een leestekst in , waarbij het ene kind het andere helpt en ondersteunt indien dit nodig is . Ieder leest om de beurt een stukje. Het was zeer leuk om te doen !
Ook deze week leerden wij tijdens de lessen WO nog over sprookjes . De juf las enkele sprookjes voor ( soms wel heel originele , hé Max )
Op woensdag was het nog eens hoekenwerk in het thema van " sprookjes " . Het was weer superleuk !
Inoefenen van de optellingen en aftrekkingen tot en met 10 door middel van een domino spel.
De poppenhoek : maak zelf een sprookje met poppenkastpoppen en speel het nadien voor de klas. De spelletjes hoek : probeer je kaarten kwijt te raken door een sprookje zo goed mogelijk na te vertellen. Het peperkoekenhuisje van Hansje en Grietje nabouwen. Breng allerlei sprookjesfiguren bij elkaar in 1 verhaal en vertel dit verhaal aan de kinderen van je groepje. Zeer verrassend ! Baptiste herhaalt de o zo belangrijke splitsingen tot 10. Rekenoefeningen op de computer door middel van het spel vier op één rij . De poppenhoek vertelt het verhaal .
We begonnen het nieuwe jaar rustig . Nadat we uitgebreid over onze vakantie-ervaringen hadden verteld , hebben we wat gerekend. De juf wou er immers zeker van zijn dat we niet alles vergeten waren door dat uitgebreid feesten ! Gelukkig was dit niet het geval .
Na een les schoonschrift was het even tijd voor ontspanning. We speelden letterbingo met de reeds gekende letters en memory met woordjes die we allemaal al kunnen lezen.
Na de zwemles hebben we dan nog de verjaardag van Eléonore en Emmanuelle gevierd ! Hiep hiep hoera !!
De eerste schrijfles van het nieuwe jaar , Kamiel gaat er haast van vliegen ! Letterbingo : Kenza en Yassine spelen tegen elkaar .Baptiste is de spelleider . Louis legt Frankie en Emmanuelle nog eens goed uit hoe alles moet . Geconcentreerd spelletjes spelen . Aisatou als spelleider : Tyl kan haast niet wachten op de volgende letter ! Spelleider Trung Duc kijkt aandachtig de bingokaarten na !
Deze week was het een overgangsweek : het thema van de sint werd afgewerkt en het nieuwe thema van sprookjes werd ingeleid . Dit had natuurlijk ook gevolgen voor het hoekenwerk .
Maar de kinderen ... die hadden daar helemaal geen last van !
De luisterhoek : het verhaal van de bremer stadsmuzikanten .
Veters leren strikken ( dank je wel , Sinterklaas ! )
Figuren leren natekenen in de tekenhoek ( gebruik leren maken van een stappenplan ).
De leukste hoek van allemaal ( volgens de kinderen toch ) : de taalhoek , leren spelen met de materialen van " veilig thuis " . BINGO spelen met de gekende letters . Memory : zoek het correcte prentje bij het gevonden woord .
Vorig weekend verjaarde onze jongste van de klas : Hannah. Hannah werd 6 jaar en trakteerde op maandag iedereen op een lekker cakje ! (voor Trung Duc zelfs ééntje zonder chocolade ! )