Nadat we leerden over de plattegrond van de klas , trokken we deze week op speurtocht doorheen de school. We zochten naar de verschillende lokalen binnen de school en leerden waar de nooduitgangen waren en waarvoor deze gebruikt worden.
We mochten ook onze mening geven over de verschillende lokalen : of we er graag waren , of we er bang waren of we er liever niet kwamen . Dit leidde tot grappige discussies
de toiletten : Eléonore kwam heel graag in het toilet , want daar werd ze met rust gelaten en kon ze eventjes genieten ! Terwijl andere kinderen er niet graag kwamen , want het stonk er zo !
bureau van de directrice : Heel veel kinderen komen hier liever niet , want dan heb je iets niet goed gedaan ! Terwijl er 1 kind was dat er wel graag kwam omwille van de zachte zetel .
de klas : De meeste kinderen kwamen gelukkig heel graag naar de klas ! Ze vonden het ook heel leuk in de klas . 1 kind kwam niet zo graag omdat hij soms opmerkingen kreeg omdat hij soms niet goed luisterde , niet flink op z'n stoel zat en veel babbelde ! Tja... één iemand kwam niet graag omdat hij NOOOOIIIITTTT meer mocht spelen in de klas . Dat werd ( gelukkig maar ) tegengesproken door de andere 22 leerlingen !
Verder werden ook de speelplaats , de refter en de turnzaal op die manier besproken !
Om het onderdeel van de school af te sluiten mochten we onze droomspeelplaats tekenen . Dit met de bouw van een nieuwe kleuterschool in het vooruitzicht ! Juf Nancy krijgt maandag de resultaten !
Volgende week trekken we nog de straat op voor een buurtonderzoek ... Wordt vervolgd !
We leerden eindelijk de getallen tot en met 20 en maakten er verschillende oefeningen mee . Ook de dagelijkse " splitskampioen " was weer van de partij en jullie mogen er zeker van zijn : in onze klas zitten al heel veel splitskampioenen !
Tijdens de lessen Nederlands werd ons boekje 6 afgewerkt en kregen we reeds ons nieuwe boekje rond piraten ! Dat belooft heel leuk te worden !
Tijdens de lessen WO verdiepten we ons in verschillende soorten kaarten . Deze week stond de plattegrond van de klas op het programma. Op vrijdagnamiddag bouwden we met verschillende soorten blokken de maquette van de klas . Kijk maar mee :
Samen zoeken naar verschillende manieren om de blokken te plaatsen , want deze blokken hebben immers geen kleur . Werken met verschillende vormen en kleur , welke vorm gebruiken we voor welk klasvoorwerp ? Kleine blokjes met verschillende kleuren . De banken in het groen ,de kasten in het rood . Witte banken , blauwe kasten . Werken met kleine legoblokjes . De juf haar bureau in het geen , de kasten in het rood ,we leggen verschillende vormen bij elkaar om vierkanten te krijgen die dan de banken vormen . Louis doet z'n uitleg , de anderen luisteren aandachtig , de banken werden schuine blokjes ! Ons eindresultaat !
Op speurtocht door de klas , de school , de buurt .
Nadat we de afgelopen weken in de wondere wereld van de sprookjes hadden vertoefd , was het deze week tijd voor iets helemaal anders tijdens de WO - lessen . We gaan op speurtocht in de klas en later in ook de school en de buurt . We zullen kennis maken met verschillende soorten plattegronden en ze leren gebruiken .
Op maandag begonnen we het thema met een kwis . De juf gaf ons verschillende raadseltjes en wij moesten zoeken over welk klasvoorwerp het ging . We leerden hoe de verwarming werkte en waarom ons stopcontact zo'n gekke knop had .
Op dinsdag keken we naar een filmpje over de kleuterklas en we deden de vergelijking met onze klas . Al gauw kwamen we tot de conclusie dat er veel gelijkenisssen met de kleuterklas waren , behalve dat we in de eerste klas vveeeeeelllllll harder moesten werken !
Het filmpje van de klas van 100 jaar geleden , vonden we allemaal een beetje grappig . ( sommige kinderen vroegen zich af of het de klas was van juf Annick ) . De juf vertelde ook dat de kinderen heel lang geleden niet allemaal leerden lezen en schrijven ,omdat ze hun mama en papa vaak thuis moesten helpen . Dat vonden heel veel kinderen wel heel interessant ...
Op donderdag waren de leukste WO lessen van de week ( maar ook de luidruchtigste ! ) , we mochten spelen met verschillende soorten speelgoedhuisjes . De juf had allerlei playmobielmannetjes meegebracht . Ieder kind kreeg er enkele en het was de bedoeling dat we samen een toneeltje gingen bedenken . Dat zorgde soms wel voor problemen want hoe laat je een astronaut , een piraat en een aap samenspelen in een prinsessenkasteel ??? Nadien had de juf ook enkele andere opdrachten waarbij de begrippen links , rechts , voor en achter nog eens werden herhaald . Dit leidde tot leuke discussies , want wanneer stond het mannetje nu voor en achter de deur ???
Op het einde van de namiddag kreeg ieder groepje een groot papier waarop we de omtrek van ons speelgoed huisje moesten tekenen en nadien tekenden we ook de deuren en de ramen op onze plattegrond . Wordt vervolgd ...
Op donderdag 16 februari doen wij met de hele school de " move tegen pesten ". Omdat wij vinden dat pesten niet kan en absoluut niet leuk is , gaan we proberen om het pesten op school tot op een minimum te herleiden.
Met onderstaande link kan je vast al oefenen ! Veel plezier .
Maandag heeft de juf het nieuwe verhaal van boekje 6 voorgelezen . De titel van het verhaal was " wat komt er uit een ei ? " . Het was een leuk verhaal over een krokodil en een pauw die eigenlijk niet zo lief waren voor de andere dieren .
Na boekje 6 sluiten wij het aanvankelijk leesproces af . Dit wil zeggen dat dan bijna alle letters en klanken gekend zijn . In kern 6 leren we de woordjes geit , uil , pauw , duif en ei . We leren ook de letters g , ui , au , f en ei.
Op het einde van kern 6 volgt ook een groot evaluatiemoment . Maar daar krijgen jullie later meer informatie over . Tijdens de tekenles hebben we een uil getekend . We vertelden eerst wat weetjes over de uil ( vorm ,uitzicht , woonplaats ,leefomstandigheden ,eten ,...) en nadien gingen we aan de slag . Door middel van een stappenplan hebben we een uil getekend. Nadien mochten we de uil volgens eigen fantasie inkleuren .
Sommige kinderen hebben fantastische uilen getekend . Bij andere kinderen moest je soms echt goed zoeken . Maar ... uilen zijn nu eenmaal niet zo makkelijk te vinden !
Deze week hebben we in de klas het thema " sprookjes " afgerond. We deden ook de laatste keer hoekenwerk rond het thema sprookjes. Geniet mee ...
Soms lukt het kinderen niet om klaar te raken met de werkjes van de klas . Tijdens het hoekenwerk wordt dan tijd gemaakt om de werkjes op een rustige manier af te werken !( al had Hannah er blijkbaar niet veel zin in ! ) Rekenen met sprookjesfiguren : gooi de dobbelsteen , tel de ogen en zoek de optelling of aftrekking met dezelfde uitkomst en dan kleuren maar ! Het letterspel van Veilig leren lezen : nu bijna alle letters gekend zijn ( we kennen er al 31 van de 34 !) kunnen we al vlot het letterspel spelen -> probeer zoveel mogelijk letters te veroveren en door het spel slim te spelen,kan je proberen om je tegenstander klem te zetten ! Plezier verzekerd .
Kiki werkte in de praathoek en vertelt aan de klas het verhaaltje dat ze gemaakt heeft .Iedereen luistert aandachtig . Kenza en Kamiel reconstrueren in de leeshoek het verhaal van Roodkapje door middel van een kleurencode.
Deze week hebben we boekje 5 van Veilig leren Lezen afgerond. Volgende week beginnen we aan het laatste boekje van het aanvankelijk leesproces en dan kennen we alle letters en klanken.
We beginnen steeds beter te kunnen lezen . We lezen regelmatig in kleine groepjes zodat we onze leeskansen verhogen en sneller leren lezen. Deze week mochten we " duo-lezen ".
Per 2 oefenen we een leestekst in , waarbij het ene kind het andere helpt en ondersteunt indien dit nodig is . Ieder leest om de beurt een stukje. Het was zeer leuk om te doen !
Ook deze week leerden wij tijdens de lessen WO nog over sprookjes . De juf las enkele sprookjes voor ( soms wel heel originele , hé Max )
Op woensdag was het nog eens hoekenwerk in het thema van " sprookjes " . Het was weer superleuk !
Inoefenen van de optellingen en aftrekkingen tot en met 10 door middel van een domino spel.
De poppenhoek : maak zelf een sprookje met poppenkastpoppen en speel het nadien voor de klas. De spelletjes hoek : probeer je kaarten kwijt te raken door een sprookje zo goed mogelijk na te vertellen. Het peperkoekenhuisje van Hansje en Grietje nabouwen. Breng allerlei sprookjesfiguren bij elkaar in 1 verhaal en vertel dit verhaal aan de kinderen van je groepje. Zeer verrassend ! Baptiste herhaalt de o zo belangrijke splitsingen tot 10. Rekenoefeningen op de computer door middel van het spel vier op één rij . De poppenhoek vertelt het verhaal .
We begonnen het nieuwe jaar rustig . Nadat we uitgebreid over onze vakantie-ervaringen hadden verteld , hebben we wat gerekend. De juf wou er immers zeker van zijn dat we niet alles vergeten waren door dat uitgebreid feesten ! Gelukkig was dit niet het geval .
Na een les schoonschrift was het even tijd voor ontspanning. We speelden letterbingo met de reeds gekende letters en memory met woordjes die we allemaal al kunnen lezen.
Na de zwemles hebben we dan nog de verjaardag van Eléonore en Emmanuelle gevierd ! Hiep hiep hoera !!
De eerste schrijfles van het nieuwe jaar , Kamiel gaat er haast van vliegen ! Letterbingo : Kenza en Yassine spelen tegen elkaar .Baptiste is de spelleider . Louis legt Frankie en Emmanuelle nog eens goed uit hoe alles moet . Geconcentreerd spelletjes spelen . Aisatou als spelleider : Tyl kan haast niet wachten op de volgende letter ! Spelleider Trung Duc kijkt aandachtig de bingokaarten na !
Deze week was het een overgangsweek : het thema van de sint werd afgewerkt en het nieuwe thema van sprookjes werd ingeleid . Dit had natuurlijk ook gevolgen voor het hoekenwerk .
Maar de kinderen ... die hadden daar helemaal geen last van !
De luisterhoek : het verhaal van de bremer stadsmuzikanten .
Veters leren strikken ( dank je wel , Sinterklaas ! )
Figuren leren natekenen in de tekenhoek ( gebruik leren maken van een stappenplan ).
De leukste hoek van allemaal ( volgens de kinderen toch ) : de taalhoek , leren spelen met de materialen van " veilig thuis " . BINGO spelen met de gekende letters . Memory : zoek het correcte prentje bij het gevonden woord .
Vorig weekend verjaarde onze jongste van de klas : Hannah. Hannah werd 6 jaar en trakteerde op maandag iedereen op een lekker cakje ! (voor Trung Duc zelfs ééntje zonder chocolade ! )
Als de Sint op bezoek komt , dan hebben we daar natuurlijk heel veel aandacht voor ! In de klas leren we allerlei weetjes over de Sint.
Zo ontstond er een grote discussie in de klas over huizen die een alarm hebben en hoe de pieten er binnen geraken om de cadeautjes binnen te brengen .
De juf heeft ook een verhaal over de Sint voorgelezen en we ontdekten een zeer groot geheim over de Sint , maar ... dat mogen we niet vertellen !
Het paard van Sinterklaas ' Slecht-weer-vandaag ' had een zeer groot probleem , want hij had z'n verstand verloren ! Door allerlei weetjes over het paard te vertellen slaagden we er in het verstand van het paard terug te vinden ( oef !!!! )
We leerden ook over verschillende soorten boten en over drijven en zinken .
We leerden over de schoen en over het materiaal waarvan ons speelgoed is gemaakt .
Volgende week gaan we van alles proeven ( zout of zoet ) en leren we hoe suiker wordt gemaakt .
Op dinsdag 6 december was het eindelijk dan zover ! De Sint kwam onze school een bezoekje brengen. Na de ontvangst op de speelplaats trokken we terug naar de klas .
De juf probeerde ons enkele rekenoefeningen te laten maken , maar dat lukte niet zo goed ! Want we waren ongeduldig om Sint en Piet te ontvangen in onze klas !
En ons geduld werd beloond ... daar waren ze dan !
Nadat Piet ons probeerde uit te leggen waarom 1 + 1 gelijk was aan 4 , hij juf Annick wou meenemen naar Spanje om de andere Pieten te leren lezen en schrijven , las de Sint voor uit z'n grote rode boek !
Wat de Sint toch allemaal wist over onze klas ! De kinderen zaten stomverbaasd te luisteren ! Zou die " verkenpiet " waar de juf over vertelde toch echt langsgekomen zijn ?
Vooraleer de Sint weg ging zongen we uit volle borst ons liedje ' pepernotensamba ' en als beloning kregen we allemaal een cadeau : een zeer grote doos clix voor de klas en onze eerste pen , waar we na de krokusvakantie stilaan mee gaan leren schrijven .
De Sint leest voor uit z'n grote boek . Wat die goede man over ons allemaal weet !!!! Iedereen luistert stomverbaasd naar de Sint . Die " verkenpiet" heeft z'n werk goed gedaan . De Piet vraagt aan de Sint toestemming om de juf mee te nemen . De Sint vindt het een zeer goed idee , maar de eerste klassers die denken daar helemaal anders over !
Mmmm... lekkere chocolade ! Trung Duc heeft de eer om het klascadeau open te doen , Eléonore kijkt met open mond ! Iedereen is fier op zijn/haar pen !
Deze week hadden we voor de tweede keer " tutorlezen ". Iedere donderdag komen er 6 kinderen van het vijfde leerjaar een uurtje naar de klas om met ons te lezen .
6 meesters en juffen in onze klas ! Het is altijd een leuk en boeiend uurtje !
Meester Emile met z'n leerlingen . Juf Britt in actie . Meester Joshua en z'n kids . Meester Reda. Juf Britt luistert aandachtig . Meester Tom aan het werk. Juf Michelle .