Op donderdag 16 februari doen wij met de hele school de " move tegen pesten ". Omdat wij vinden dat pesten niet kan en absoluut niet leuk is , gaan we proberen om het pesten op school tot op een minimum te herleiden.
Met onderstaande link kan je vast al oefenen ! Veel plezier .
Maandag heeft de juf het nieuwe verhaal van boekje 6 voorgelezen . De titel van het verhaal was " wat komt er uit een ei ? " . Het was een leuk verhaal over een krokodil en een pauw die eigenlijk niet zo lief waren voor de andere dieren .
Na boekje 6 sluiten wij het aanvankelijk leesproces af . Dit wil zeggen dat dan bijna alle letters en klanken gekend zijn . In kern 6 leren we de woordjes geit , uil , pauw , duif en ei . We leren ook de letters g , ui , au , f en ei.
Op het einde van kern 6 volgt ook een groot evaluatiemoment . Maar daar krijgen jullie later meer informatie over . Tijdens de tekenles hebben we een uil getekend . We vertelden eerst wat weetjes over de uil ( vorm ,uitzicht , woonplaats ,leefomstandigheden ,eten ,...) en nadien gingen we aan de slag . Door middel van een stappenplan hebben we een uil getekend. Nadien mochten we de uil volgens eigen fantasie inkleuren .
Sommige kinderen hebben fantastische uilen getekend . Bij andere kinderen moest je soms echt goed zoeken . Maar ... uilen zijn nu eenmaal niet zo makkelijk te vinden !
Deze week hebben we in de klas het thema " sprookjes " afgerond. We deden ook de laatste keer hoekenwerk rond het thema sprookjes. Geniet mee ...
Soms lukt het kinderen niet om klaar te raken met de werkjes van de klas . Tijdens het hoekenwerk wordt dan tijd gemaakt om de werkjes op een rustige manier af te werken !( al had Hannah er blijkbaar niet veel zin in ! ) Rekenen met sprookjesfiguren : gooi de dobbelsteen , tel de ogen en zoek de optelling of aftrekking met dezelfde uitkomst en dan kleuren maar ! Het letterspel van Veilig leren lezen : nu bijna alle letters gekend zijn ( we kennen er al 31 van de 34 !) kunnen we al vlot het letterspel spelen -> probeer zoveel mogelijk letters te veroveren en door het spel slim te spelen,kan je proberen om je tegenstander klem te zetten ! Plezier verzekerd .
Kiki werkte in de praathoek en vertelt aan de klas het verhaaltje dat ze gemaakt heeft .Iedereen luistert aandachtig . Kenza en Kamiel reconstrueren in de leeshoek het verhaal van Roodkapje door middel van een kleurencode.
Deze week hebben we boekje 5 van Veilig leren Lezen afgerond. Volgende week beginnen we aan het laatste boekje van het aanvankelijk leesproces en dan kennen we alle letters en klanken.
We beginnen steeds beter te kunnen lezen . We lezen regelmatig in kleine groepjes zodat we onze leeskansen verhogen en sneller leren lezen. Deze week mochten we " duo-lezen ".
Per 2 oefenen we een leestekst in , waarbij het ene kind het andere helpt en ondersteunt indien dit nodig is . Ieder leest om de beurt een stukje. Het was zeer leuk om te doen !
Ook deze week leerden wij tijdens de lessen WO nog over sprookjes . De juf las enkele sprookjes voor ( soms wel heel originele , hé Max )
Op woensdag was het nog eens hoekenwerk in het thema van " sprookjes " . Het was weer superleuk !
Inoefenen van de optellingen en aftrekkingen tot en met 10 door middel van een domino spel.
De poppenhoek : maak zelf een sprookje met poppenkastpoppen en speel het nadien voor de klas. De spelletjes hoek : probeer je kaarten kwijt te raken door een sprookje zo goed mogelijk na te vertellen. Het peperkoekenhuisje van Hansje en Grietje nabouwen. Breng allerlei sprookjesfiguren bij elkaar in 1 verhaal en vertel dit verhaal aan de kinderen van je groepje. Zeer verrassend ! Baptiste herhaalt de o zo belangrijke splitsingen tot 10. Rekenoefeningen op de computer door middel van het spel vier op één rij . De poppenhoek vertelt het verhaal .
We begonnen het nieuwe jaar rustig . Nadat we uitgebreid over onze vakantie-ervaringen hadden verteld , hebben we wat gerekend. De juf wou er immers zeker van zijn dat we niet alles vergeten waren door dat uitgebreid feesten ! Gelukkig was dit niet het geval .
Na een les schoonschrift was het even tijd voor ontspanning. We speelden letterbingo met de reeds gekende letters en memory met woordjes die we allemaal al kunnen lezen.
Na de zwemles hebben we dan nog de verjaardag van Eléonore en Emmanuelle gevierd ! Hiep hiep hoera !!
De eerste schrijfles van het nieuwe jaar , Kamiel gaat er haast van vliegen ! Letterbingo : Kenza en Yassine spelen tegen elkaar .Baptiste is de spelleider . Louis legt Frankie en Emmanuelle nog eens goed uit hoe alles moet . Geconcentreerd spelletjes spelen . Aisatou als spelleider : Tyl kan haast niet wachten op de volgende letter ! Spelleider Trung Duc kijkt aandachtig de bingokaarten na !
Deze week was het een overgangsweek : het thema van de sint werd afgewerkt en het nieuwe thema van sprookjes werd ingeleid . Dit had natuurlijk ook gevolgen voor het hoekenwerk .
Maar de kinderen ... die hadden daar helemaal geen last van !
De luisterhoek : het verhaal van de bremer stadsmuzikanten .
Veters leren strikken ( dank je wel , Sinterklaas ! )
Figuren leren natekenen in de tekenhoek ( gebruik leren maken van een stappenplan ).
De leukste hoek van allemaal ( volgens de kinderen toch ) : de taalhoek , leren spelen met de materialen van " veilig thuis " . BINGO spelen met de gekende letters . Memory : zoek het correcte prentje bij het gevonden woord .
Vorig weekend verjaarde onze jongste van de klas : Hannah. Hannah werd 6 jaar en trakteerde op maandag iedereen op een lekker cakje ! (voor Trung Duc zelfs ééntje zonder chocolade ! )
Als de Sint op bezoek komt , dan hebben we daar natuurlijk heel veel aandacht voor ! In de klas leren we allerlei weetjes over de Sint.
Zo ontstond er een grote discussie in de klas over huizen die een alarm hebben en hoe de pieten er binnen geraken om de cadeautjes binnen te brengen .
De juf heeft ook een verhaal over de Sint voorgelezen en we ontdekten een zeer groot geheim over de Sint , maar ... dat mogen we niet vertellen !
Het paard van Sinterklaas ' Slecht-weer-vandaag ' had een zeer groot probleem , want hij had z'n verstand verloren ! Door allerlei weetjes over het paard te vertellen slaagden we er in het verstand van het paard terug te vinden ( oef !!!! )
We leerden ook over verschillende soorten boten en over drijven en zinken .
We leerden over de schoen en over het materiaal waarvan ons speelgoed is gemaakt .
Volgende week gaan we van alles proeven ( zout of zoet ) en leren we hoe suiker wordt gemaakt .
Op dinsdag 6 december was het eindelijk dan zover ! De Sint kwam onze school een bezoekje brengen. Na de ontvangst op de speelplaats trokken we terug naar de klas .
De juf probeerde ons enkele rekenoefeningen te laten maken , maar dat lukte niet zo goed ! Want we waren ongeduldig om Sint en Piet te ontvangen in onze klas !
En ons geduld werd beloond ... daar waren ze dan !
Nadat Piet ons probeerde uit te leggen waarom 1 + 1 gelijk was aan 4 , hij juf Annick wou meenemen naar Spanje om de andere Pieten te leren lezen en schrijven , las de Sint voor uit z'n grote rode boek !
Wat de Sint toch allemaal wist over onze klas ! De kinderen zaten stomverbaasd te luisteren ! Zou die " verkenpiet " waar de juf over vertelde toch echt langsgekomen zijn ?
Vooraleer de Sint weg ging zongen we uit volle borst ons liedje ' pepernotensamba ' en als beloning kregen we allemaal een cadeau : een zeer grote doos clix voor de klas en onze eerste pen , waar we na de krokusvakantie stilaan mee gaan leren schrijven .
De Sint leest voor uit z'n grote boek . Wat die goede man over ons allemaal weet !!!! Iedereen luistert stomverbaasd naar de Sint . Die " verkenpiet" heeft z'n werk goed gedaan . De Piet vraagt aan de Sint toestemming om de juf mee te nemen . De Sint vindt het een zeer goed idee , maar de eerste klassers die denken daar helemaal anders over !
Mmmm... lekkere chocolade ! Trung Duc heeft de eer om het klascadeau open te doen , Eléonore kijkt met open mond ! Iedereen is fier op zijn/haar pen !
Deze week hadden we voor de tweede keer " tutorlezen ". Iedere donderdag komen er 6 kinderen van het vijfde leerjaar een uurtje naar de klas om met ons te lezen .
6 meesters en juffen in onze klas ! Het is altijd een leuk en boeiend uurtje !
Meester Emile met z'n leerlingen . Juf Britt in actie . Meester Joshua en z'n kids . Meester Reda. Juf Britt luistert aandachtig . Meester Tom aan het werk. Juf Michelle .
Om ons thema rond het weer af te ronden , hebben we een spreekbeurt voorbereid. We moesten zelf een weerbericht maken en dit dan voor de klas vertellen .
In de werkkamer van het KERI (= koninklijk eersteleerjaars ruimte instituut ! ) werd zeer hard gewerkt .
Imrane denkt zeer goed na over het weerbericht . Kenza en Louis weten al wat ze gaan vertellen . Hannah is er moe van ! Harde werkers . Super geconcentreerd . sssttt ... Camelia aan het werk.
Weervrouw Kiki . Weerman Louis . Weerman Trung Duc en weervrouw Frankie . Weerman Renaud in actie . Weerman Harold in actie . Weervrouw Emily stelt haar weerbericht voor .
Hoekenwerk : de ruimte , de planeten en de sterren .
Deze week hebben we ons thema ' op stap met de weerman' afgerond . Tijdens het hoekenwerk gingen we op onderzoek in de ruimte en zweefden we met een raket tussen de sterren en de planeten .
Een sudoku met de planeten ,Max breekt er z'n hoofd over ! De raket vertrekt vanuit de basis ! Wij schilderen de verschillende luchtlagen . Schrijfmotoriek : een raket versieren en spiegelen . Een ruimtestation bouwen met blokken : een hele uitdaging voor Emmanuelle . Inoefenen van de woordenschat in verband met het heelal .Woordjes klappen ...
Woordjes stempelen ... Even afdwalen naar de WO - hoek .Hannah geconcentreerd aan het werk.
Op dinsdag had de juf eindelijk terug haar fototoestel bij en kwam de mama van Mats een verhaaltje van Geronimo Stilton voorlezen . We hadden ook onze aftelkalenders opgehangen . Om af te tellen naar ....