Als de Sint op bezoek komt , dan hebben we daar natuurlijk heel veel aandacht voor ! In de klas leren we allerlei weetjes over de Sint.
Zo ontstond er een grote discussie in de klas over huizen die een alarm hebben en hoe de pieten er binnen geraken om de cadeautjes binnen te brengen .
De juf heeft ook een verhaal over de Sint voorgelezen en we ontdekten een zeer groot geheim over de Sint , maar ... dat mogen we niet vertellen !
Het paard van Sinterklaas ' Slecht-weer-vandaag ' had een zeer groot probleem , want hij had z'n verstand verloren ! Door allerlei weetjes over het paard te vertellen slaagden we er in het verstand van het paard terug te vinden ( oef !!!! )
We leerden ook over verschillende soorten boten en over drijven en zinken .
We leerden over de schoen en over het materiaal waarvan ons speelgoed is gemaakt .
Volgende week gaan we van alles proeven ( zout of zoet ) en leren we hoe suiker wordt gemaakt .
Op dinsdag 6 december was het eindelijk dan zover ! De Sint kwam onze school een bezoekje brengen. Na de ontvangst op de speelplaats trokken we terug naar de klas .
De juf probeerde ons enkele rekenoefeningen te laten maken , maar dat lukte niet zo goed ! Want we waren ongeduldig om Sint en Piet te ontvangen in onze klas !
En ons geduld werd beloond ... daar waren ze dan !
Nadat Piet ons probeerde uit te leggen waarom 1 + 1 gelijk was aan 4 , hij juf Annick wou meenemen naar Spanje om de andere Pieten te leren lezen en schrijven , las de Sint voor uit z'n grote rode boek !
Wat de Sint toch allemaal wist over onze klas ! De kinderen zaten stomverbaasd te luisteren ! Zou die " verkenpiet " waar de juf over vertelde toch echt langsgekomen zijn ?
Vooraleer de Sint weg ging zongen we uit volle borst ons liedje ' pepernotensamba ' en als beloning kregen we allemaal een cadeau : een zeer grote doos clix voor de klas en onze eerste pen , waar we na de krokusvakantie stilaan mee gaan leren schrijven .
De Sint leest voor uit z'n grote boek . Wat die goede man over ons allemaal weet !!!! Iedereen luistert stomverbaasd naar de Sint . Die " verkenpiet" heeft z'n werk goed gedaan . De Piet vraagt aan de Sint toestemming om de juf mee te nemen . De Sint vindt het een zeer goed idee , maar de eerste klassers die denken daar helemaal anders over !
Mmmm... lekkere chocolade ! Trung Duc heeft de eer om het klascadeau open te doen , Eléonore kijkt met open mond ! Iedereen is fier op zijn/haar pen !
Deze week hadden we voor de tweede keer " tutorlezen ". Iedere donderdag komen er 6 kinderen van het vijfde leerjaar een uurtje naar de klas om met ons te lezen .
6 meesters en juffen in onze klas ! Het is altijd een leuk en boeiend uurtje !
Meester Emile met z'n leerlingen . Juf Britt in actie . Meester Joshua en z'n kids . Meester Reda. Juf Britt luistert aandachtig . Meester Tom aan het werk. Juf Michelle .
Om ons thema rond het weer af te ronden , hebben we een spreekbeurt voorbereid. We moesten zelf een weerbericht maken en dit dan voor de klas vertellen .
In de werkkamer van het KERI (= koninklijk eersteleerjaars ruimte instituut ! ) werd zeer hard gewerkt .
Imrane denkt zeer goed na over het weerbericht . Kenza en Louis weten al wat ze gaan vertellen . Hannah is er moe van ! Harde werkers . Super geconcentreerd . sssttt ... Camelia aan het werk.
Weervrouw Kiki . Weerman Louis . Weerman Trung Duc en weervrouw Frankie . Weerman Renaud in actie . Weerman Harold in actie . Weervrouw Emily stelt haar weerbericht voor .
Hoekenwerk : de ruimte , de planeten en de sterren .
Deze week hebben we ons thema ' op stap met de weerman' afgerond . Tijdens het hoekenwerk gingen we op onderzoek in de ruimte en zweefden we met een raket tussen de sterren en de planeten .
Een sudoku met de planeten ,Max breekt er z'n hoofd over ! De raket vertrekt vanuit de basis ! Wij schilderen de verschillende luchtlagen . Schrijfmotoriek : een raket versieren en spiegelen . Een ruimtestation bouwen met blokken : een hele uitdaging voor Emmanuelle . Inoefenen van de woordenschat in verband met het heelal .Woordjes klappen ...
Woordjes stempelen ... Even afdwalen naar de WO - hoek .Hannah geconcentreerd aan het werk.
Op dinsdag had de juf eindelijk terug haar fototoestel bij en kwam de mama van Mats een verhaaltje van Geronimo Stilton voorlezen . We hadden ook onze aftelkalenders opgehangen . Om af te tellen naar ....
Deze week zijn er twee kinderen jarig in onze klas ! Op 22 november vieren wij de 6de verjaardag van Kiki en op vrijdag is Baptiste het feestvarkentje !
Tijdens de rekenlessen zijn we aan het bouwen geslagen . Door gebruik te maken van blokken bouwen we verschillende bouwsels na . Soms niet gemakkelijk ! Dus moeten we goed kijken en nadenken !
Ilyas is zzer goed aan het kijken en denkt zeer diep na . Sarah en Eléonore vergelijken hun constructies ! Kamiel zet z'n blokken goed . Hannah heeft het goed gedaan ! Emilie druk aan het werk . Frankie werkt zeer geconcentreerd .
Vandaag hebben we naar het verhaal van ons vierde boekje geluisterd . Het ging over een oma die op avontuur trekt samen met haar kleinkinderen .
Nadien maakten we kennis met de letterdoos . In plaats van een dictee in ons dicteeschrift had de juf een ( hoor )dictee voorzien dat we maakten met onze letterdoos .
En wees er maar zeker van dat we fier waren op ons resultaat !
Zoeken naar de juiste letters in de letterdoos . Geconcentreerd werken dus ! Eléonore heeft er ééntje gevonden ! Yassine ordent zorgvuldig zijn letters . Dit was ons dictee ! Knap toch ?????
Deze week beginnen we met ons nieuw thema " met de weerman op stap ". We gaan leren over de verschillende weerverschijnselen en over de seizoenen .
We leren ook over de windstreken en over de sterren , planeten , de maan en de zon .
Op het einde van het thema houden we onze tweede spreekbeurt : een heus weerbericht .
We keken samen naar het weerbericht en gingen er dieper op in .
Op vrijdag leerden we over de regen . We leerden wat regen juist is en het verschil tussen regen , hagel en sneeuw .
Ook de regenboog kwam ter sprake . Volgens Hannah staat er op het einde van de regenboog een gouden pot met pap en gouden lepels en volgens Tyl is er " kermis in de hel " wanneer er een regenboog tevoorschijn komt !
Ik heb er maar wijselijk niet op geantwoord !
Het weerbericht met Sabine ... We knutselen een regenboog volgens de regels van de kunst : ROGGBIV. ( nee Renaud , geen rosbief ! )
Wat doen we wanneer het regent : in de plassen springen , thuis blijven , gaan wandelen met een paraplu...
Op woensdagvoormiddag is wordt er , volgens de meeste kinderen van het eerste leerjaar , de leukste les van de week gegeven ! Hoekenwerk .
Deze week stond het hoekenwerk in het teken van het menselijk lichaam.
Oefenen van de splitsingen tot en met 7. Sarah en Emmanuelle oefenen samen de splitsingen. Lezen in de vorm van een domino. Lezen door het spelen van verschillende spelletjes. We maken een skelet.
Juf Cynthia trakteerde ons op woensdag op een leuke rekenles ! Het was namelijk haar verjaardag ( en dat is heel echt waar ! ) en ze ging cake bakken.
De kinderen moesten haar helpen met het afmeten , wegen en vullen . We vergeleken kleine en grote maateenheden .
Benieuwd hoe onze cake zal proeven ! Renaud meet aandachtig af , hij gebruikt een koffielepel. Hoeveel water gaan we gebruiken ? Gebruiken we een kleine fles of een grote fles ? Wat weegt het meest ? Baptiste denkt heel diep na ! Trung Duc mag rustig roeren . Leuk hoor ! Ons recept om cake te bakken. Camelia meet het water af . Heel zorgzaam en zorgen dat we niet morsen !
Op vrijdagnamiddag was het dan weer de beurt aan juf Cynthia . Samen met haar maakten we enkele knutselwerkjes rond het menselijk lichaam .
Harold toont aan Eléonore hoe zijn naam gespeld wordt in gebarentaal . Hannah en Frankie aan het werk . Tyl ( op de achtergrond ) , wil absoluut zijn halloweenspin mee op de tekening. Baptiste knipt en tekent zeer aandachtig . Emmanuelle en Malou ruiken en zoeken van welk voorwerp de geur afkomstig is . Een aandachtige snuffelaar Oefenen van de reeds geleerde woordenschat . Emily is fier op zichzelf en Kenza hielp haar vriendinnetje mee ...