Tijdens de lessen wereldoriƫntatie werken we rond het thema TIJD . We leren de tijd zien en ervaren en we leren over de delen van de dag , de week en we herhalen onze levenslijn . Als start van ons thema maakten we kennis met verschillende soorten klokken : we bestudeerden het uitzicht van een klok en hoe deze klokken werken. We mochten ook onze eigen klok ontwerpen , nadien kwamen we voor de klas vertellen hoe onze klok eruit ziet en hoe we de tijd van onze klok kunnen lezen . Het waren verrassende resultaten !
Het thema tijd werd ook doorgetrokken naar de rekenlessen en het hoekenwerk . We herhaalden het " volle uur " en leerden het "half uur " .Tijdens het hoekenwerk kwamen er de begrippen net voor , net na en precies bij . Weer een stapje verder in ons leerproces !
opmerking voor de ouders : vorig schooljaar werd het leerplan tijd aangepast in het gemeenschapsonderwijs . Dit betekent dat de kinderen het half uur op een andere manier leren lezen ( en na dit aangeleerd te hebben , valt het op dat dit bij de meeste kinderen veel vlotter gaat ) de term "half " valt weg en wordt vervangen door ...uur 30 ( vb half 5 wordt 4 uur 30 ) , wanneer de kinderen het principe van half nog toepassen ,wordt dit uiteraard niet verkeerd gerekend . Naast het begrip " over "het uur , wordt het begrip "na " het uur ook aanvaard ( dit was bij het vorige leerplan niet het geval )
herhalen van het kloklezen tijdens hoekenwerk : zet je klok op 6 uur , op 8 uur 30 ,... Op welke klok is het bijna 7 uur ? Op welke klok is het precies 7 uur ... Spellingsles op de computer : woorden in verband met klokken en tijd overtypen en nadien natuurlijk printen. Klokken namaken met kralen , ook dit is een herhalingsles van rekenen : patronen leren namaken. De creahoek : zelf een klok maken . Tijdens de lessen Nederlands maken we kennis met verschillende tekstsoorten : versjes , raadsels , dialoogjes ... In de praathoek kregen de kinderen de opdracht zelf een raadsel te verzinnen en te noteren . Dit heeft natuurlijk niet met tijd te maken , maar was wel zeer leuk om te doen ( en zeker niet gemakkelijk ). Hieronder enkele resultaten . Kamiel heeft een patroon nagemaakt : een zandloper -> dit is het resultaat.
Vorige week was een heel bewogen week , waar ongeloof , onmacht , bezinning en plezier dicht bij elkaar lagen . We hadden uitgebreid aandacht voor de busramp in Zwitsterland en hielden op vrijdag 1 minuut stilte met de hele school. Een heel mooi moment !
Maar ook het gewone leven ging door , we vierden de verjaardag van 2 kinderen van onze klas . Emily en Camelia werden allebei 7 jaar.