Onze belevenissen tijdens de les technologie
Zo zien onze lessen TO er uit
Inhoud blog
  • Laatste verslag van dit schooljaar
  • Proclamatie
  • BBQ op school
  • Evaluatie van het vak technologie
  • Hallo beste blogger !!!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Welkom op de blog van 1Ab!
    Zoeken met Google


    28-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jow evreybody                 

    Deze keer tijdens de les TO hebben we onze bruggen gestest en punten gekregen.
    We hebben ook ons boterbakje gevuld met mortel!!
    We moesten op de speelplaats steentjes gaan halen om ze te gebruiken in onze mortel.
    De bodem moest net bedekt zijn, dan moesten we er 3 koffielepels zand bij toevoegen en goed mengen.
    We voegde er nog een koffielepel cement toe en nog een beetje water. Roeren maar met die lepel!!
    Als allerlaatste plaatste we onze 2 kaarsen nog in de verse mortel en dan drogen maar!!

    Daarna moest elk groepje langskomen bij mnr. Goddé met hun brug. Om te kijken dat de brug stevig genoeg was, dat de constructie van de brug goed was, dat we goed hadden samengewerkt of niet, ...!! %%%FOTO1%%%
    Eén brug hadt het spijtig genoeg niet gehaald want ze was doorgezakt, maar de rest was wel geslaagd voor de proef!!
    Tot de volgende keer!!!

    J@rne
     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    28-05-2009, 20:21 geschreven door 1ab  
    12-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opendeur
    Hallo beste bezoekers,

    Zoals u reeds weet moet iedereen van de klasgroep enkele malen per jaar een verslagje maken op de klasblog, en aangezien ik ook deel uitmaak van deze toffe bende kan ik me hier natuurlijk niet aan onttrekken.

    Om mijn leerlingen zonder zorgen te laten genieten van onze (zonnige opendeur schrijf ik voor deze gelegenheid een artikeltje.

    Zoals elk jaar had onze techniekklas weer veel belangstelling (soms zelfs overrompeling), gelukkig kreeg ik hulp van enkele zeer enthousiaste leerlingen om alles in goede banen te leiden.

    In de gang voor ons lokaal stelden de 1ste jaars hun eindwerk (een papieren brugconstructie) voor.  De meisjes bewezen weer eens dat ze zeker zulke goede ingenieurs (en chauffeurs ) zijn als de jongens.

    In het lokaal hadden toekomstige leerlingen (en ouders) vooral interesse voor onze aanpak in projectvorm en de manier van evalueren. Ook het materiaal, met in het bijzonder onze logische trein en de wagentjes op waterstof, vielen in de smaak.

    Buiten leerlingen, ouders en leerkrachten (ook van "concurrerende" scholen) kregen we ook bezoek van onze minister van onderwijs Frank Vandenbroucke.  De minister vond onze aanpak tijdens de lessen techniek wel goed, en maakte zo een indruk op Lorenzo van 1Aa dat deze nu een foto van de minister en zichzelf gebruikt op zijn chat.

    We zitten nu in de laatste rechte lijn naar de grote vakantie, en spijtig genoeg zijn het aantal lessen TO nog maar op twee handen te tellen. Ik beloof echter dat we er nog zeer toffe momenten zullen van maken.

    Nico



                                Een geslaagde poging, hopelijk gaat het ook goed op de terugweg.


               Laurens geeft zijn deskundige uitleg


    Lorenzo geniet van de zon, de pet op zonne-energie
    zorgt voor verkoeling.


                                    Waterstof, energie van de toekomst.


                                                        Ons IT is alive materiaal.


                                                                                   Volg de gids.


                                                                   Het praktijkgedeelte van onze klas.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-05-2009, 10:17 geschreven door 1ab  
    19-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vakantiehuisje!!!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo bloggers
    Ik ga jullie wat meer vertellen van de vorige les.
    We zijn aan een nieuw bundeltje begonnen VAKANTIEHUISJE.
    Eerst hebben we nagedacht welke voordelen we zouden hebben als
    we in een zuiders land zouden wonen.
    1 daarvan is je hebt geen verwarming nodig.
    Dan gingen we het hebben over het huis maar als je huis gaat bouwen
    heb je een bouwplan nodig .
    Het bouwplan bestaat ui 3 delen.
    1.aanzicht
    2.verdiepingen
    3.inplantingsplan
    Op het bouwplan kan je de volgende delen ook vinden : muren , ramen,
    afmetingen, bad, trappen, enz....
    We hebben ook Birgit getekend in vooraanzicht, zijaanzicht en
    bovenaanzicht.
    Het was een toffe les.
    groetjes Lotte!!!





    Bijlagen:
    Afb019.jpg (43.2 KB)   
    IMG.jpg (1.7 MB)   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-03-2009, 00:00 geschreven door 1ab  
    11-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's gwp
    HALLO BLOGGERS
    We hebben naar de foto's van de gwp gekeken
    Tof hoor!!!
    groetjes lotte!









    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-03-2009, 00:00 geschreven door 1ab  
    27-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TO tijdens de GWP
    Hallo beste bloggers

    Van 16 tot 20 februari gingen we op gwp week
    hier een klein verslagje:

    Wat heeft het moutainbiken met TO te maken?
    De moutainbike heeft uiteraart met TO te maken
    want hij is technologisch gebouwd,
    de kader van de fiets bestaat uit 2 driehoeken, en als aandijving maken we gebruik van tandwielen en een kettingoverbrenging, om te schakelen en remmen kunnen we niet zonder hefbomen, ...
    Na het fietsen maken onze moeders natuurlijk gebruik van pictogrammen om onze zééééér vuile kleren te kunnen wassen.

    Bij het muurklimmen zit je vast aan een touw
    aan het touw zit een klem met een
    soort rollertje dat het niet open kan
    zo ben je veilig

    Tijdens één van onze tochten door het bos moesten we onze weg zien te vinden met behulp van een gps, "toevallig" hadden we daar al iets over gezien tijdens de lessen technologie.

    Dit was zo een beetje alles wat met to te maken had tijdens deze zeer toffe GWP-week.
    Ik zet hier een aantal foto's bij, maar je kan ze allemaal bekijken op www.kamsa.be .

    Nog veel blog en leesplezier Zoran




           Na een ritje over de Chinese muur.


     Ellen tijdens een tochtje met de MB, hopelijk kan haar moeter de pictogrammen (wasetiketten) terugvinden.


          Birgit is een echt GPS-wonder


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-02-2009, 00:00 geschreven door 1ab  
    31-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.techno-wetenschappelijk proefje met dranken

    Hey Bloggers!!

    Deze les begonnen we niet zoals gewoonlijk met een filmpje
    Want meneer Goddé was er niet
    In plaats daarvan hadden we meneer Jacobs als leerkracht.

    We begonnen de les met te bespreken wat we al hadden geleerd bij het project Mountainbike:
    trappers en remmen= Hefbomen, en we hadden het ook over krachtoverbrenging.
    we hadden het ook over de veiligheid op de mountainbike en de constructie van de mountainbike
    (een mountainbike bestaat uit driehoeken omdat driehoeken onvervormbaar zijn.)
    waarbij meneer Jacobs een fantastische tekening van een mountainbike tekende

    Daarna ging het over Sven Nijs en Bart Wellens en wat we moeten doen om zo goed als hen te worden.
    (dat is: gezond en veel eten, drinken en volgens Rik ook een slaapuurtje tijdens biologie houden )
    na dat te hebben besproken keken we naar 2 filmpjes over mountainbikers waarbij 1 mountainbiker viel.
    (ik heb er maar 1 woord voor: AUW!!!!!).dat het belangrijk is dat je veel drinkt voor en tijdens het sporten zijn we ook te weten gekomen in deze les.

    Als laatste zijn we 'op onderzoek' gegaan.Met Clinistix hebben we de hoeveelheid koolhydraten en met Albustix de hoeveelheid eiwitten gemeten van:
    Water, Redbull,Coca Cola, Cola Light, sportdrank en melk.
    Resultaat??
    Clinistix Albustix
    Water Negatief Negatief
    Rebull Veel Ngatief
    Coca Cola Veel Negatief
    Cola Light Negatief Negatief
    Sportdrank Veel Negatief
    Melk positief 0.30 30+

    En dan na 2 uur 'Hard' werken was onze les T.O. gedaan.

    Dit was het dan zo'n beetje
    Groetjes  Birgit

     
                        meneer Jacobs                        
                                                                                         
                        
                                  onze Clini- en Albustixtests               


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    31-01-2009, 00:00 geschreven door 1ab  
    26-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    beste bloggers 

    in de vorige les van to hebben we geleerd wat gelijkstroom is.gelijkstroom is als de elektriciteit komt van een stroombron die stroom opwekt zonder beweging en met een vaste + en vaste - pool. En we hebben ook geleerd over de veiligheid is van de mountainbike, en als we op gwp gaan moeten we zien dat niet in de militairen gebied komen.Dan gaan we ook een wandeling doen in het donker.









    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-01-2009, 20:31 geschreven door 1ab  
    22-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lessen T.O. opde mountainbike
    Goede dag beste Bloggers ;D
    Ik ga jullie een beetje meer uitleg geven over het project waar we nu mee bezig zijn in de lessen T.O.
    We zijn nu bezig over het project mountainbiken,een zeer leuk project vind ik zelf.
    Wanneer je rijdt met een mountainbike is er meer te doen dan enkel te trappen,
    je moet ook schakelen en op tijd remmen.
    Aangezien dat we binnenkort op GWP gaan mountainbiken is het normaal dat we goed geïnformeerd worden, we willen natuurlijk niet dat er ongelukken gebeuren .
    We zijn momenteel bezig over hoe we op een goede manier moeten schakelen.
    Ik ga daar jullie daar nu een beetje meer uitleg over geven.
    Als je berg op rijdt dan schakel je best langs achter laag en langs voor ook laag,
    bergaf hou je je handen maar beter op je remmen ,D en schakel je best vrij hoog.
    Op de gewone weg schakel je best ongeveer gemiddeld, ongeveer 2 langs voor en 4 langs achter dan ga je vrij snel en moet je niet te veel kracht verspillen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-01-2009, 17:22 geschreven door 1ab  
    09-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.project mountainbike

    Hey beste bloggers

    Zoals gewoonlijk had meneer Goddé ook nu weer grappige filmpjes voor ons klaar. (op het einde van de les begrepen we dat ze met ons nieuw project te maken hadden).
    Vandaag begonnen we met het project moutainbike.
    Als eerste moesten we invullen hoeveel keer we fietsten per week,
    het aantal kilometer per week en of we dit genoeg vinden of niet.
    Ook de voordelen van de fiets werden gevraagd.
    We leerden ook wat over kracht en arbeid.

    kracht = alle trekken en duwen (en vervormen) van of op een voorwerp

    arbeid = als we die kracht dan ook over afstand uitoefenen spreken we van arbeid

    Het was wel grappig als Zino met zijn zware boekentas boven zijn hoofd in het midden van de klas ging staan, en wij moesten uitvinden of hij kracht al dan niet arbeid uitoefende.

    Meneer Goddé legde ook nog uit wat een hefboom is.
    Een hefboom is een onvervormbaar voorwerp (een metalen meetlat) dat draait rond een scharnierpunt (potlood).
    Zoals altijd lieten we ons weer in de luren leggen door onze leerkracht, hij kon met één vinger al de kracht van een leerling opvangen, voor het proefje vertelde hij er natuurlijk niet bij dat hij de lengte van zijn hefboom zelf mocht bepalen
    Bestand:Hefboom.jpg
    Nog veel plezier op deze blog.

    Groetjes, Zoran


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (14 Stemmen)
    09-01-2009, 00:00 geschreven door 1ab  
    24-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prettige Kerst en gelukkig nieuwjaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een prettige Kerst en een gelukkig nieuwjaar aan alle bezoekers van onze blog.

    xxx 1ab

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    24-12-2008, 00:00 geschreven door 1ab  
    15-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het was heeeel leuk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hey bloggers,
    Deze keer bij de T.O. les hebben we een filmpje over Jean gezien.
    Maar we hebben ook de OF-poort geleerd dit is de waarheidstabel:

    0

    0 0
    0 1 1
    1 0 1
    1 1 1

    Daarna was het tijd voor een technologiespel, joepie!

    Zo ging het: elke groep had een pion en moest een bordje met kleuren vol krijgen.
    Zomaar ging dat niet je moest met de dobbelsteen gooien dan mocht je stappen zetten en dan kwam je op een kleur terecht.
    Van die kleur moest je een vraag trekken en als het juist was kreeg je dat kleurtje en dat moest je op je kaart leggen, er waren 8 kleuren (vragen over: energie, ICT, constructies, gezondheid, voeding, transport, gebruiksvoorwerpen en praktische opdrachtjes) en van ieder had je er 2 nodig.

    Volgens meneer Goddé kan hij aan de hand van dit gezlschapsspel onze technologische kennis testen, daar heb ik toch niets van gemerkt, het was vooral veel fun!!!

    We waren kei leuk aan het spelen toen ging de bel, lap we waren niet eens klaar, zoals altijd was de les TO weer te vlug voorbij.

    Jammer, want we wisten niet welke groep er gewonnen was, hopelijk spelen we de volgende les verderDit was het dan daaaaaaaaaaaaaaag








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (9 Stemmen)
    15-12-2008, 00:00 geschreven door 1ab  
    11-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons eindwerk
    Hallo iedereen
    ik ga een beetje uitleg geven over de les TO,
    het onderwerp was een brug te ver, we kregen les van mevrouw Heyens omdat meneer Goddé samen met mevrouw Van Reeth naar Ierland moest voor een project..
    Een brug te ver:
    we moeten op het einde van het schooljaar een brug bouwen waar een autotje kan opstaan van een halve kilo.
    Wat moeten we gebruiken: 200g printpapier, plakband en/of lijm, touw, schaar, tekengereedschap.

    In ons projectboekje vinden we de ontwikkeling (tijdslijn) van de brug terug.
    De soorten bruggen zijn: een door de wind uitgeslepen brug, een omgevallen boom als brug, een grote steen als brug, Clam Bridge in Engeland, meerdere stenen als lange brug, een oude stenen welfbrug(ook wel boogbrug genoemd), een eenvoudige hangbrug over een ravijn, een brug met plaatliggers, vakwerkbrug, hangbrug..

    Onze eigen brug:
    Je kan je brug met plat papier maken en ook met cirkels en met vierkanten en met driehoeken. (om de constructie sterker te maken)

    Dit was het zo wat..
    Ik hoop dat ik jullie een beetje meer heb bij gebracht over deze les TO..
    Vele groetjes Kjenta

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    11-12-2008, 00:00 geschreven door 1ab  
    05-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuinlamp
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hey beste bloggers !!

    Vandaag in de les T.O. hebben we gewerkt aan het project "Tuinlamp op zonne-energie".
    We hebben een lichtje laten werken met de EN-poort.
    Hier heb je de waarheidstabel van de EN-poort.

     invoer 1  invoer 2  ingang 1  ingang 2  uitgang  uitvoer
    Ø Ø Ø Ø Ø Ø
    Ø 1 Ø 1 Ø Ø
    Ø Ø 1 Ø Ø Ø
    1 1 1 1 1 1



    Deze logische poort laat een uitvoerelement toe te werken als er aan een aantal voorwaarden is voldaan.
    Op onze module heeft de EN-poort twee ingangen, er moet aan twee voorwaarden tegelijkertijd voldaan worden.


    Extra componenten
    Met deze componenten hebben we nog wat leuke dingen mee kunnen realiseren !

    Pulsgenerator
    De pulsgenerator geeft op een door onszelf te bepalen tempo elektrische impulsen.

    Potentiometer
    Met de potentiometer kunnen we met een draaiknop de spanning in de stroomkring verhogen of verlagen.



    Helemaal in het begin van de les hebben we een kruiswoordraadsel gemaakt, sommigen scoorde goede punten anderen minder goede !!

    Ook hebben we voor het project "Bloggen" ergonomie moeten opzoeken !
    Op deze opdracht had ik goede punten !! Hoe de punten van de anderen eruit zien weet ik niet !!!

    Tot de volgende keer maar weer !!!
    Veel groetjes van Sheena-May© !!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (11 Stemmen)
    05-12-2008, 00:00 geschreven door 1ab  
    22-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuinlamp op zonne-energie en bloggen!!!

    We zijn een beetje later aan de TO les kunnen beginnen omdat mr Goddé nog een interview  moest doen, maar daarna zijn we er direct ingevlogen.
    We waren bezig met de NIET-poort en we hebben ook geleerd wat inverteren betekend. (en het betekend omdraaien)
    Als iets in zijn 1 staat, staat het aan en als het in 0 staat, staat het uit.
    we moesten een invoerelement met de ingang verbinden en een uitvoerelement met de uitgang van de NIET-poort  en dan de onderstaande tabel proefondervindelijk invullen.


    het LDR  plaatje          NIET- poort        het LAMP  plaatje

    invoerelement

    ingang

    uitgang

    uitvoerelement

    0

    0

    1

    1

    1

    1

    0

    0

    licht van de klas is uit (Ø)
    licht in de klas is aan (1)
    En deze tabel moeten we kennen!!! (of toch kunnen toepassen)

    Voor het project bloggen hebben we moeten op zoeken waarvoor msn staat.
    m:staat voor micro
    s:taat voor soft 
    n:staat voor netwerk

    En dat was het zo een beetje, daag en tot het volgende berichtje daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (18 Stemmen)
    22-11-2008, 00:00 geschreven door 1ab  
    20-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project bloggen
      

    In de laatste les van TO begonnen wij een nieuw project :  bloggen.
    Een blog is een nieuwe vorm om iets op het internet toe te toevoegen .
    De leerkracht heeft ons de definitie van een blog laten op het internet laten zien.
    Wij hebben ook gezien dat er verschillende soorten blogs bestaan:de fotoblog,de stadsblog,de nieuwsblog...
     En als laatste hebben wij de klas blog gedaan. De klas blog is de blog waar we een keer per week één leerling een artikel van de vorige les gaat toevoegen. De bedoeling van de klas blog is te informeren aan  iedereen die de blog bekijkt wat er zoal in de klas gebeurd.
    Het volgende lesuur hebben wij terug over het project tuinlamp gesproken, wij hebben een lamp laten werken.
    Wij hebben de lamp getekend met allerhande schakelaars. Dan moesten wij met elke schakelaar de tuinlamp doen werken.
    Dan was de les voorbij
    .
       


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (10 Stemmen)
    20-11-2008, 00:00 geschreven door 1ab  
    14-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blogmaster
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens onze lessen TO werken we altijd met de CLIM methode, dat wil zeggen dat elk van ons per groepje een welbepaalde taak heeft.
    De taken zijn: organisator, researcher, verslaggever en materiaalmeester.
    Als je wil weten wat deze taken inhouden kijk dan maar eens in onze projectmapjes ( terug te vinden op www.rvo-society.be).
    Vanaf nu hebben we er een klastaak bij: de "Blogmaster".
    De blogmaster (blogmeester) is voor een week verantwoordelijk voor onze blog en zal hier artikels toevoegen en eventueel de lay-out aanpassen.
    In dit artikel zie je een afbeelding van onze blogmaster.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    14-11-2008, 00:00 geschreven door 1ab  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We gaan van start

    Met een beetje vertraging zijn we dit schooljaar van start gegaan met onze klasblog voor de lessen TO.
    Hier kan je onze lessen week na week volgen, dus een warme welkom aan alle vrienden, schoolgenootjes, leerkrachten, ouders, ...

    Vergeet ook eens niet iets in ons gastenboek te schrijven.

    1Ab






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (25 Stemmen)
    14-11-2008, 00:00 geschreven door 1ab  
    12-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe navigeer je verder!!
    Om naar de volgende pagina's van onze blog te navigeren klik je onderaan de artikels van pagina 1 op de blauwe pijl naar links.

    Zeker eens doen!!!!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    12-10-2008, 00:00 geschreven door 1ab  
    Archief per week
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Onze lessen T.O. zijn interessant en leuk !
    Tijd om ons te vervelen is er dus niet !!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs