Op de les van 29/05 hebben we onze kaarsenhouder die gemaakt is uit mortel uit ons doosje gehaald. We hadden het de week ervoor gemaakt dat het goed kon drogen. Je moest een gladde onderkant hebben zonder dat er nog langs de zijkant zand of stenen te zien waren.µ Het 2de lesuur maakten we kennis met een totaal nieuw project. 'IR13' zo noemt het project. We leren in dit project treinen te laten rijden door middel van een drukknopje, dat is een plaatje dat je dan aansluit op je moederbord en op je waggon klikt en als je op dat knopje drukt begint je trein te rijden. Na dit project is het wel de bedoeling dat we het door vele andere dingen ook kunnen laten rijden.
We hadden de houder voor theelichtjes helemaal afgemaakt!
De mortel was droog en hard dus het mocht uit het doosje.
Iedereen had een mooi eindresultaat!
Daarna begonnen we met een nieuw project: "Project IR13"
Eerst hadden we de inleiding bekeken en daarna gingen we de onderdelen van een trein bekijken.
We waren begonnen met de locomotief, hier bevinden zich de motoren = de verbruikerskring.
Op een verbruikerskring staat een hoofdschakelaar, een connector, een resetknop, een lampje, een batterijpack, een controleledje 5v en sturingsbusjes. Dan heb je ook nog de wagon. Hier vind je de elektronische poorten = de stuurkring.
Daarop staat een connector (vrouwelijk), een controleledje 5v, doorvoeropening geleiders magneetcontact en moduleconnectors.
We hadden ook nog een schema gemaakt van de verbinding om een trein te laten rijden.
Daarvoor heb je een drukknop nodig. Je kan het eventueel maken met symbolen.