Inhoud blog
  • Verdrietig nieuws
  • Tevreden zijn ... oefen tot het spontaan gaat!
  • Terug van weggeweest
  • Nieuwjaarsgroet vanuit zonnig India
  • Gezondheid
    Zoeken in blog

  • Tevreden zijn: oefen tot het spontaan gaat!

    13-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toch niet ...
    Overtikken is niets voor mij. Liever tik ik voor de vuist weg.
    Mijn verhuizing heb ik vervroegd naar 19 juni. Volgende week om deze tijd zit ik ergens anders tussen de dozen ... hopelijk in de zon ...  op mijn eigen balkonnetje.
    Voor dat eigen balkonnetje in zomertijd én omdat ik wel genoeg heb gewerkt ga ik 5 weken eerder dan voorzien. Ik kreeg op 7 juni de sleutel. Voorafgaand liep ik half Harderwijk door, als toerist in eigen land, als kat in een vreemd pakhuis.  Ik maakte kennis met de huismeester en las in de schaduw in de gemeenschappelijke tuin de krant uit. Zicht op de 2 flats ... waar op minstens de helft van de balkonnetjes, achter spijltjes als kanariepietjes in een kooi,  wel iemand buiten zat. Ik verhuis een windscherm mee en kan daarmee mijn terrasje meer privé maken ... Wat er nog aan planten bij kan in de verhuisauto gaat ook mee. Met name de bloeiers hebben dagelijks water nodig en ik wil mijn vriendin niet belasten met meer dan 2 maal in de week water geven.
    In de afgelopen weken bracht ik ochtenden door met mijn dochter en kleinkind Joy in Bloemendaal. Ik met de bus. Zij met de bakfiets. Joy verrukt van veel zand en wij blij met grote-mensen-praattijd. De voor ons verstaanbare woordenschat van Joy groeit met het uur. 
    Met Saar had ik gisteren voorlopig de laatste ronde spelen in oma's  huis. Alle rituelen kwamen voorbij. Het spelletje op de tablet, de grote roze puzzel, knutselen en afwassen. De poezenbeker met riet gevuld met chocolademelk. 
    Mijn verjaren werd ook dit jaar een hele week gevierd. Aandacht in de vorm van visite, mailtjes, apjes en een heuse kaart. Oude, verloren gewaande liefdes meldden zich.
    Grappig dat je jaren dagelijksheid binnen een half uur, of 6 zinnen,  kunt uitwisselen. 
    Ik kreeg mijn 2e prik en zag de vaccinatiemachine nog sneller en efficiënter dan de eerste keer. Ik werkte maximaal een keer per dag en verplaatste 2e afspraken. Ik ben tenslotte met pensioen en geen 30 meer ... zelfs geen 66 meer.
    Ik regelde verhuizing van krant, licht en internet. Ik meldde me bij de nieuwe huisarts in Harderwijk. Volgende week komen de kringloop en het grofvuil. Als je het snel zegt ... stelt het niet veel voor. Maar moe ben ik er wel van. Maar wel voldaan. En net als alle andere dingen ... alles gaat voorbij ... opeens ben je bij die stip aan de horizon.

    13-06-2021 om 00:00 geschreven door Noelle  


    Tags:www.ontspanningscentrumhaarlem.com
    >> Reageer (0)
    31-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adem 2e tekst uit mijn boekje Tevreden zijn ... oefen tot het spontaan gaat!
    Adem en leven horen bij elkaar. Zonder adem geen leven.
    Volgens de bijbel, het meest gelezen boek ter wereld, werd Adam mens dankzij de adem des levens, geblazen in zijn neusgaten en hij werd daarmee een levende ziel.

    Geboren zijn is een feit na het voor de eerste keer zelfstandig ademhalen van de boreling. Omstanders halen opgelucht adem als een pasgeborene begint te krijsen. Pas sinds de jaren 70 van de vorige eeuw realiseert men zich dat een baby helemaal niet huilend geboren hoeft te worden. De navelstreng geeft de baby nog zuurstof en dus tijd om even te wennen. Het boekje Geboren worden zonder pijn van Fr. Leboyer, 1975 Spectrum opende mijn ogen. Ik vind het een aanrader voor iedereen die met bevallingen te maken heeft.

    In Afrika was ik aanwezig bij de geboorte van een prachtig compleet jongetje. Door vruchtwater in de longetjes, het ontbreken van kennis en een simpel slangetje van 1 euro was ik getuige van het niet tot leven komen van dit wonder. 
    Een lichaam zonder adem is een lijk. 
    Doodgaan is een feit na het uitblazen van je laatste ademtocht. Vroeger hield men ter constatering een spiegeltje voor de mond: geen condens-geen adem.

    De meeste mensen ademen niet optimaal. Die zijn net plantjes die net genoeg water krijgen om niet dood te gaan aan droogte. Veel mensen voelen zich moe of gestrest. Volgens mij is dit deels te wijten aan onvoldoende zuurstof. Iedere cel in je lichaam is voor zijn werk afhankelijk van zuurstof.

    Voor dit boekje zocht ik het op. Een volwassen mens heeft 60.000 biljoen cellen (met hoeveel nullen schrijf je dat?)
    Een wonder.

    Morgen volgt een ademhalingsoefening.

    31-05-2021 om 06:58 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    30-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overdenking bij het eerste stukje
    Het is 10 jaar geleden dat ik met dit blog begon en van de eerste 60 stukjes maakte ik het boekje Tevreden zijn ... oefen tot het spontaan gaat!

    Ik ben nog altijd blij en trots dat ik het gemaakt heb. Ik heb weer een exemplaar besteld om de stukjes voor hier uit over te kunnen typen. Want ook mijn eigen exemplaar geef ik meestal weg. Ik noem mezelf tegenwoordig blogster  en geen schrijfster. Maar mocht iemand geïnspireerd raken het boekje te willen zien ... voor de heb of om weg te geven ... het is nog steeds te bestellen bij uitgeverij Pumbo, via een link onder aan het welkomststukje te bereiken.

    10 Jaar geleden vond ik tevreden zijn een mooi doel om naar te streven. In de loop van de jaren ben ik méér dan tevreden geworden, soms écht gelukkig, soms vrolijk of vreugdevol. De grootste zegening is mijn nog altijd meewerkend gezond blijvende lijf. Ook draagt de AOW bij aan een gevoel van zekerheid. Trouwe vrienden en vriendinnen en natuurlijk mijn familie dichtbij en veraf koester ik.
    Natuurlijk ben ik, net als iedereen, bang geweest in het begin van Corona. Bang en onzeker en geïsoleerder dan ik toch al was. Maar gelukkig heb ik ook de afgelopen tijd veel zegeningen mogen tellen en kijk ik nu uit naar de 2e prik op 8 juni en naar een nieuwe fase in een ander huis.



    30-05-2021 om 10:14 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stukjes uit eigen werk nr 1
    De beste dingen die je voor je gezondheid kunt doen zijn gratis: goed ademhalen, genoeg waterdrinken, wandelen, zingen, zoenen, strelen, liefhebben, dansen, schrijven, bidden.
    Als iemand onevenredig veel geld vraagt om kennis en kunde te delen dan hoor ik nog altijd de stem van mijn Yogaleraar Saswitha: "Belazer de massa dan rinkelt de kassa."
    Hij zei ook: "Een Yogadocent ben jij bij gratie van je leerlingen. Mensen die je betalen om van je te leren. Als je alleen je oefeningen doet, ben je iemand die yogaoefeningen doet. Geen certificaat of diploma aan de muur maakt dat leerlingen komen en, beter nog, blijven.". 

    Ik gaf veel geld uit aan studies en die studies waren de investering waard. De diploma's die ik haalde zitten in een mapje, ze hangen nergens aan de muur.
    Omdat ik mezelf SCHRIJFSTER droom maak ik nu dit boekje. Als iemand betaalt om mij te lezen ben ik niet meer iemand die stukjes schrijft.

    Alle kennis kun je vinden door te lezen, te kijken, te vragen en zelf na te denken. Als ik uit een boek of preek of ontmoeting maar een enkele zin overhoud om verder over na te denken, dan was het lezen en luisteren de moeite waard.

    Daarom kom je in mijn stukjes regelmatig de zin tegen: "Ooit hoorde of las ik..."
    Van het meeste dat ik weet en doorgeef weet ik niet meer in welk boek ik het las. Ik kan het ook niet meer terug vinden. De boeken die ik goed vind geef ik meestal weg. En ik ben een bieblezer.

    In dit boekje vind je geen voetnoten, geen literatuurlijst.

    Veel leerde ik van de liefdes in mijn leven. Van een van hen is de uitspraak "Oefen tot het spontaan gaat".

    Van alles dat het leven mij bracht is er één ding dat ik zonder aarzeling opnieuw zou kiezen, als ik het over zou moeten doen, en dat is moederschap. Mijn dochter is de zon van mijn bestaan, mijn spiegel, mijn externe geweten, mijn trots!

    Ik nodig je van harte uit wat je hier leest en leert te delen, er je voordeel mee te doen, door te geven!

    Gratis!

    30-05-2021 om 09:47 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    23-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijd
    Vanmorgen luisterde ik weer naar de preek van Hour of Power. Ik raakte  geïnspireerd om de gewoonte hier te schrijven weer regelmatiger op te pakken. 
    Gewoontes, wat je elke dag doet, maken de dagen, maken de resultaten. Van 1 dagje lijnen word je niet slanker, van 1 dagje bidden niet gelovig, van 1 dagje werken koop ik geen nieuw bed. Maar met elke dag een draadje maak je stappen. Zie je aan het eind van een jaar, aan het eind van 10 jaar, aan het eind van 60 jaar wel degelijk verandering. Als je geluk hebt ten goede. Over 2 maanden verhuis ik met een verhuisauto naar een nieuw huis met een nieuw bed en een nieuwe bank. Ik moet er nog 40 keer voor werken.

    Van de week stuurde ik iemand de pfd van het boekje dat ik al 10 jaar geleden maakte Tevredenzijn ... oefen tot het spontaan gaat! Door die actie kwamen de teksten mij ook weer eens onder ogen. Wat wist ik toen al veel ... en wat ben ik dankbaar dat ik veel van mijn suggesties elke dag leef en beleef. Ik snap wel dat ik een overwegend tevreden leven heb.

    In de komende dagen plaats ik hier stukjes uit dat boekje. Omdat ik het meeste nog steeds niet beter kan schrijven. Omdat ik denk dat iemand er misschien wel wat aan heeft.


    23-05-2021 om 10:08 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    21-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 maanden verder
    Er gebeurt van alles ... Op 23 juli rijdt mijn verhuisauto mijn spulletjes naar Harderwijk. Daar heb ik een klein maar fijn appartement op de 4e verdieping van een senioren service flat. Vriij uitzicht op luchten en bomen en een terrasje over de hele breedte van het huis. Op 15 kilometer van de sterren van mijn bestaan ... het gezin van mijn dochter. 
    Vooruitzien is regeren. Krap 2 jaar geleden werd ik al lid van de WBV Putten ... en met mijn goede huizenkarma kreeg ik als nummer 2 toch de kans om JA te zeggen omdat nummer 1 zichzelf nog te jong achtte voor een seniorenomgeving. De flat is keurig en met plezier nam ik een heleboel bruikbaar over. Ik beloofde mezelf na de verhuizing naar Friesland om NOOIT meer te verhuizen zonder profi hulp ... en ook nu houd ik me weer aan die belofte. 
    Ik slaap al jaren op een geïmproviseerd bed. En slaap meestal prima en uitrustend. Voor het nieuwe huisje trakteer ik mezelf op een Van der Valk boxspring ... prachtig bekleed met een prachtig hoofdboard. Zo is het niet erg dat ik vanuit de woonkamer mijn slaapkamer inkijk.
    Nee ... ik heb de loterij niet gewonnen  ... ik werk een paar weekjes.
    Dus ... wie zin, tijd en geld over heeft ... tot 20 juli is er max 2 maal daags en max 5 dagen per week tijd en gelegenheid om een massage te komen genieten.
    Mocht u alvast kennis willen maken met de handen van de vriendin  en collega die na mijn vertrek in haar eigen huiselijke omgeving wel een keertje per week wil werken ... kom dan voor een 4 handen massage.

    21-05-2021 om 12:46 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    20-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleinkinderen up-date
    Soms denk ik dat ik best veel weet van veel ... Totdat ik Saar dingen wil uitleggen ... Dan zeg ik vaak: "Lieverd, ik weet het niet ..." . Ik weet niet waar Joy was, voor zij geboren was. Ik weet niet waar jij was toen je moeder mijn baby was ... Ik weet niet waar we blijven als we dood gaan ... Ik weet niet waarom er Corona is ... Ik weet niet hoe licht werk ... ik weet zoveel niet als een wijze 4 jarige het me vraagt. Kennedy zei, volgens mijn herinnering, : "Schrijf het maar op een A4 " ... dan snap jij het, dan snap ik het.
    Saar is de afgelopen periode veel bij mij geweest. De BSO was gesloten voor lagere schoolkinderen. Haar ouders werken. Bij oma is het lekker rustig als je een lief kleiner, maar druk zusje hebt, dat alles wil kunnen wat jij als grote al wél kan en zij nog niet kan maar wel wil proberen.
    Ik herken in beiden mijn eigen jeugd. Ik de oudste en mijn 3 jaar jongere zus de 'driftkikker'. Nu weet ik dat als je tijd van leven hebt, je elkaar boven de 50 echt kunt gaan waarderen. 
    Gelukkig gaat Joy steeds, voor ons, verstaanbaarder praten. Ze liep al met 10 maanden, wil  en kan op het fietsje en de step, op de glijbaan en de wip. Ze is helemaal niet klein en ze denk alles te kunnen wat haar idool Saar ook kan en mag. Ze straalt als wij de woorden écht herkennen. Aap, appel, hapje, mamma, oma en nog wel meer. Ook zij herkent mijn huis als ze voorbijgereden wordt. 
    Mijn dochter en Joy komen heel regelmatig op de ochtenden waarop Saar naar school is en dan vaak later in de middag nog een keer. Na 2 uur rustig bij oma mogen van Saar de anderen er nog wel een uurtje bij. 
    Als het dan 5 uur is ... is oma dwars-af doodmoe  ... maar o zo voldaan van lachen en spelen. Mijn dochter heeft dan nog spitsuur met eten koken, familie voeden en bedrituelen. Gelukkig heeft ze de goede vader voor haar kinderen gekozen en staat ze er zeker niet alleen voor.



    20-05-2021 om 00:00 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    16-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geruststelling
    Vanmorgen kreeg ik het verzoek om een regelmatige bloglezer even gerust te stellen ...en dacht "misschien zijn er wel meer mensen die blij worden van een levensteken'. JA: Ik leef nog, ik ben gezond, ik ben relatief tevreden.

    Tja ...er is weinig nieuws onder de zon. De computer was een paar dagen bij de reparateur. Ik was een paar dagen met familievakantie in de sneeuw en tja ... de dagen en weken gaan zo maar voorbij.
    Tja ... ik ben gezond maar wel gekneusd. Niet veroorzaakt door sneeuw of ijspret maar door een stommiteit met een trapje lanceerde ik mezelf, kwam ongelukkig terecht  en nu voelt mijn borstbeen gekneusd en heb ik wat blauwe plekken.  De winkel waar ik een fles Arnica-olie dacht te kunnen kopen is helaas wegens verbouwing gesloten. 
    De familievakantie was geweldig. 4 Nachten en 3 dagen kleinkinderplezier in de sneeuw is goed voor mijn Oma-hart. Omdat ik niet iedere 3 uur mij even wilde terugtrekken buiten was ik alvast gestopt met roken ... en tja... dat is nog, even, zo. Trouwe lezers weten dat dit niet mijn eerste poging is. En helaas ... makkelijker wordt het niet.
    Het huis van mijn dochter is verkocht en wordt per 1 augustus opgeleverd. Een nieuw huis vlak bij bossen is gekocht.  De komende maanden heb ik in ieder geval het genoegen van mijn familie dichtbij.
    De Astra prik bij de huisarts zit er voor mij als 66 jarige niet in, helaas pindakaas. De GGD prik telt van oud naar minder oud en het duurt  nog wel even totdat ouder geprikt is. Ik wacht rustig af en heb het net als iedereen relatief saai, maar wel relatief veilig en relatief  tevreden.
    De dagen lengen, de sneeuw smelt, de bolletjes stonden voor de sneeuw al boven de grond, komend weekend lijkt lente-achtig te worden, woensdag verjaart mijn dochter. U bent weer b(l)ij ... met nix bijzonders dat in deze tijd heel bijzonder is.

    16-02-2021 om 13:03 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    13-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onrust
    Mijn dochter zou haar kinderen graag op willen laten groeien op 'het platteland'. Rustiger, grotere tuin, meer natuur, minder auto's. Zoals zij en haar man in hun jeugd. 
    Inmiddels is daar de wens voor een betere thuiswerkplek bij gekomen. Het kwam dus niet als een verrassing dat ik vorige week op Joy mocht passen omdat haar ouders een huis buiten gingen bekijken. E.e.a. maakt dat ik me dan af ga vragen of ik in Haarlem wil blijven, zonder familie om de hoek. Vorig jaar al schreef ik me in bij 2 woningbouwverenigingen, onder het motto ... laat de tijd maar voor mij werken. Beter mee verlegen dan om verlegen. Inmiddels ben ik al gestegen naar een 4e plaats op de ranglijst van een huisje waar ik mezelf best zie wonen. Heel concreet blijft alles nog maanden bij het oude. Mijn huis hier en mijn familie zo dichtbij waardeer ik des te meer.

    13-01-2021 om 15:51 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    02-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021 **
    Net als alle voorgaande jaren ... gingen ze 'vanzelf' voorbij. De feestdagen waarvan ik elk jaar opnieuw weer blij ben als ze weer voorbij zijn.  Mijn dagen waren zo mooi als in de reclame ... harmonieus, smakelijk en vredig. 
    De kunst die ik steeds beter ga beheersen is minder verwachten ... dan valt het echt niet tegen. De kunst die ik steeds beter ga beheersen is leven per dag. 
    Toch heb ik voorpret ... ik verheug me het vaccin dat gaat maken dat er weer meer gaat kunnen en mogen. Ook ik mis knuffels. Meer dan treinreizen en museumbezoek.
    Gisteren zag ik de film Funny Girl met Barbra Streisand. Bijzonder vond ik de ontdekking dat ik van deze film me veel meer beelden en songteksten bleek te herinneren dan van de films die ik later in mijn leven zag, Is ons geheugen als een kast met laatjes die je niet te vol moet proppen?
    Rekenend met Saar realiseer ik me dat leren gaat om snappen, begrijpen en uiteindelijk weten. Zij maakt min-sommetjes bij gratie van associatie die ik voor haar maakt... smeltende ijsjes ... weggezwommen visjes. Nu nog dat stap dat cijfers cijfers zijn ... los van pepernoten, kleurpotloden.  
    Saar heeft een grote woordenschat en goede zinsbouw. Maar de verleden tijd van een aantal werkwoorden vervoegt ze nog niet ABN. We wassen in plaats van wij waren valt me het meest op. Als je deze dag leeft waarom zou je je dan druk maken om wat was? 

    In 2020 leerde kleinkind Joy los lopen, Saar leerde op de valreep van het jaar los fietsen  en ik leerde mijn dagen vullen zonder werk.

    Zorg zelf voor Liefde, Licht en Luchtigheid ... dan maken goede dagen samen een beter 2021.

    02-01-2021 om 10:08 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    21-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balans
    Aan het begin van het jaar dacht ik nog dat ik het meeste dat het leven te bieden heeft wel eens had meegemaakt en ook heb overleefd ... Diepe dalen, mooie hoogten en vergezichten, relatieve rijkdom, relatieve geldzorgen, relatieve levenswijsheid. Alle dingen die iedereen op een of andere manier meemaakt als je maar oud genoeg wordt.
    Zolang mijn naasten gezond en relatief blij zouden blijven zou er weinig mij meer kunnen ontregelen.
    Ja, ja ... bangmakende, ontregelende pandemievoorspellingen had ik al wel in een docu op Netflix gezien, maar eigen angst bleef tot maart me bespaard. Angst die beduidend minder werd toen ik niet langer 'om den brode' hoefde te werken. Geïsoleerder leven dan een boel andere mensen was ik al gewend. Ook dit jaar houd ik mezelf voor dat het vanzelf 3 januari gaat worden; dat alleen zijn iets anders is dan eenzaam zijn. Dat ik me verbonden mag weten met liefdevolle mensen, die zijn als sterren. Je hoeft ze niet altijd te zien om te weten dat ze er zijn. Ik tel mijn zegeningen ... mijn eigen gezondheid ... een vaccin op komst ... gas, licht en geld uit de muur, genoeg te eten, vogeltjes voor het raam, een bijzonder boek, een onderhoudende serie, zelfs 2 zaterdagkranten en af en toe een gast aan tafel. 

    21-12-2020 om 10:12 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    14-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lockdown **
    Wat ben ik blij dat minister niet mijn vak is. Ik ben een stuurman aan de wal ... en vind de maatregelen aan de te late kant. In mijn dagelijks leven verandert er niet veel. Morgen niet naar de kapper noch naar de sauna ... de spannendste uitjes eens per 6 weken. Voor mijn dochter wordt het allemaal wat zwaarder. 2 Kinderen vanaf woensdag voor een dikke maand hele dagen thuis in plaats van op school en naar het KDV. De geplande familievakantie verdwijnt in de mist. Ik hoop de kleinkinderen nog regelmatiger te zien. Ik geniet me suf van het ritueel dat de laatste weken al ontstond. Op woensdag en/of vrijdagen 's morgens 2 uurtjes Joy, 's middags 2 uurtjes Saar. Ieder met hun eigen speelgoedkist. Lerend, onderzoekend, knuffelend op hun eigen niveau. Saar en ik tekenen elke keer minstens 1 nieuw dier na uit een stap voor stap tekenboek. We hebben al een poes, een lama en een pinquïn onder de knie. Saar is dol op puzzels. Favoriet dezer dagen kwam met de Sint. Het alfabet in een cirkel. Stap voor stap ontdekt ze het geheim van letters, woorden en uiteindelijk lezen.
    Volgend jaar om deze tijd is het vast allemaal weer gewoner dan nu. Voor een prikkie ... waarvoor ik graag als eerste in de rij zal staan als ik aan de beurt ben. Zolang jezelf en je naasten gezond blijven, het licht nog brandt en je niet met honger naar bed hoeft te gaan zijn de problemen best te overzien. Zeker voor deze gepensioneerde, die gewend is aan alleenzaamheid. Ik wens iedereen die het moeilijker heeft liefde, licht en luchtigheid.

    14-12-2020 om 19:59 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    10-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pieterpad
    Gisteren treinde ik naar Vorden om een deeltje van de Pieterpadroute te wandelen. Dik ingepakt en op goede schoenen wandelden we door een mistig maar prachtig natuurgebied. We zagen paddenstoelen, vogeltjes, dikke dekken beukenbladeren in herfstkleuren, kastelen en buitenplaatsen en heel weinig andere wandelaars en geen bankjes. Na een uurtje ploegden we ons door bramentakken om ieder op een eigen boomstronk zittend de meegenomen broodjes te nuttigen. We liepen dezelfde route terug en mijn wandelgenoot zette mij af bij de trein. Het deel Arnhem- Amsterdam deed ik in de ICE voorzien van bistro-wagon. Ik genoot van Duitse goulash met een biertje. Om 21.00 uur kroop ik moe mijn bed in. Een mooie dag, zeker voor herhaling vatbaar op een ander stuk van het pad. 

    10-12-2020 om 00:00 geschreven door Noelle  


    Tags:www.ontspanningscentrumhaarlem.com
    >> Reageer (0)
    29-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleinkinderen **
    Het leven geeft je soms een 2e kans. Ik ben 3 jaar ouder dan mijn zus. Haar gedrag kwam neer op: 'Kan ik het helpen dat ik 3 jaar jonger ben ...ik wil ook ... ik kan ook..." In ons gezin werd zij de driftkop en ik was niet een aardige, behulpzame grote zus. 
    Sinds een jaar of 10 zijn we oprecht blij met elkaar. Dus... uiteindelijk komt het allemaal goed. 
    Mijn eigen kinderwens werd door mijn dochter vervuld en door mijn eigen verleden leek 2 kinderen me niet persé gezelliger en makkelijker dan 1.
    Het gezin van mijn dochter en haar man heeft inmiddels uit 2 dochters. Met 3 jaar leeftijdsverschil. Ik denk een herhaling van patronen te zien. Een patroon dat er waarschijnlijk gewoon bij hoort, maar waarmee mijn dochter anders omgaat dan mijn ouders destijds.
    Kleinkind Joy, 13 maanden,  kan zonder woorden duidelijk maken wat ze wil en wat ze niet wil ... en laat vaak merken IK wil dat ook en dat kan IK ook, soms zichtbaar en hoorbaar gefrustreerd door het ontbreken van woorden of vaardigheden. Zij liep los met 10 maanden, maanden voor Saar. Zij krijgt maanden later dan Saar nu 'pas' belangstelling voor puzzeltjes en het vermogen langer dan 3 minuten op haar gat te blijven zitten.
    Als oma heb ik begrip en geduld en kan ik deze 1 jarige een boel meer bieden dan ik destijds mijn kleine zusje kon. Ik zie haar niet als driftig of lastig. Wel als beweeglijker en ongeduldiger dan Saar destijds. Maar zeker zo vrolijk, leergierig en knuffelbaar. Als moeder heb ik diepe bewondering voor het geduld van mijn dochter.
    Ik geef Saar hapjes terwijl Joy klungelt met een lepel. Met ons 3en spelen we met Lego en 4 op een rij. Beiden mogen ze naar believen soms groot en soms klein zijn.   De afgelopen weken hadden ze om de beurt Oma-tijd in mijn huis. Die uren zijn de hoogtepunten van mijn weken. Ook omdat ik behalve Oma-tijd dan ook mama-tijd krijg. Want hoewel ik voel dat de stroom van houden van breder is geworden ... blijft de allerliefste mijn kind. Waarop mijn dochter zegt: "Natuurlijk ben ik de allerliefste ... je hebt er maar 1".

    29-11-2020 om 13:55 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    20-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vreugdevolle vrijdag
    In mijn woonkamer is duidelijk te zien dat de Sint mijn huis vanmorgen bezocht. Ik heb het voorrecht al jaren de liefste Sinterklaas te kennen, eentje die ook de rest van het jaar zelfs wensen waarvan ik me niet eens bewust ben met regelmaat vervult. Vandaag staat er de wereld aan cadeautjes ... een deel om te gaan delen met bezoekende kleinkinderen. In de loop van de jaren leerde ik  dankbaar te zijn in plaats van me bezwaard te voelen. Sommige mensen zijn graag gever en gevers hebben ontvangers nodig.

    20-11-2020 om 12:26 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    14-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hello Fresh **
    Vanmorgen klokslag half 8, ik had zelfs de wekker gezet, kwam zoals al per sms was beloofd mijn eerste box van Hello Fresh, de maaltijd ingrediëntenbox die u vast wel kent van de reclames.
    In dit geval was alles net zoals beloofd. Nix niet ... doet u mij maar het plaatje van de reclame. 
    Het leek wel een Sinterklaascadeau. 3 Maaltijden, netjes apart verpakt met kraak verse producen, 3 kaarten met stap voor stap recepten waarop netjes vermeld staat welke spulletjes je geacht wordt nog in huis te hebben.  Een folder met lekkers om uit te kiezen voor volgende week én 2 cadeaubonnen voor de weggeef om vrienden gratis 1 box te laten proberen. Het AH-dna spat er van af. 
    Ik kookte vandaag een heerlijk , gezond, vegetarisch Indiaas maal. Meer dan genoeg voor 2 personen, niet moeilijk te maken, en verrassend anders lekkerder dan kant en klare curry-pasta. Mijn vriendin reisde af met de left-over én de bonnen. 
    Wie weet ontwikkel ik de gewoonte om dagelijks vers en gezond te koken, zelfs als er géén gast aan tafel komt. Ik houd er in ieder geval zeker 1 nieuw recept aan over.

    Gisteren speelde ik alvast Sinterklaas voor Saar en legde haar de grondbeginselen van 4 op 1 rij uit. Volgens de doos geschikt voor 6+. Vol vertrouwen zei zij: "Oma Noma, als jij het me uitlegt dan kunnen we het vast". Natuurlijk ging het nog niet vlekkeloos, en soms kraakte haar hersens ... maar genoten hebben we. Het spel blijft in mijn huis, het repertoire wat te doen in Oma's huis groeit opnieuw. Ook gisteren kwamen de aquarelpotloden en het boek met het regenbooghart op tafel naast de warme chocolademelk. Een regenbooghart, voor Sinterklaas. De chocomelk voor mij. Dat verzoek bleek alleen onderdeel van een nieuw ritueel. Net als plassen met het licht aan en wachten tot de afzuiger geluid maakt. Misschien helpt het als de wereld een beetje voorspelbaar is.

    14-11-2020 om 20:36 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    11-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saar **
    Ik snapte niet direct wat Saar bedoelt als ze zegt: "Het geeft niet uit"...Het blijkt de samenvoeging van "Het geeft niet en het maakt niet uit ..." We houden hem er in.
    Van de week kwamen wij samen in mijn huis om op te warmen na een middag speeltuinplezier. BrievenbusPieT had mij verrast met een grote zak met pepernoten.         Pepernoten met warme chocolademelk en het aquarelschetsboek maakten dat het weer vanouds top voelde zo samen. 
    Kijktip: A Beautiful day in the Neighborhood met Tom Hanks. 

    11-11-2020 om 00:00 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    29-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voetmassage
    Inmiddels 35 jaar geleden werd voetzonereflemassage mijn eerste liefde op massagegebied. Gisteren plaatste ik een advertentie op Marktplaats met het aanbod van een geweldige, ontspannende voetmassage. Ik merk dat mijn handen mijn werk missen en mijn geest de afleiding van af en toe een aardig mens op de massagetafel.
    Een reflexologie behandeling is een volwaardige massage en heeft een groter ontspannend effect dan je je op het eerste gezicht zou denken. Veel mensen merken directe ontspanning, verbetering van slaap, gunstige invloed op de stoelgang, diepere ademhaling en het gevoel weer eens met beide voeten op de grond staan.
    De behoefte aan aanraking, nabijheid op veilige afstand, stillen van huidhonger ... het kan allemaal relatief veilig met voetmassage. Ik ben benieuwd hoeveel oude bekenden zich laten inspireren weer eens een ander soort massage van mij te willen ervaren.

    29-10-2020 om 12:41 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    24-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The queen's gambit **
    Een poos geleden leerde ik veel over basketbal. Deze dag was grotendeels gevuld met het schaakspel met dank aan de Netflix miniserie The queen's gambit. Onvoorstelbaar dar ik het laatste kwartier met ingehouden adem een schaakwedstrijd volgde als ware het een spannende thriller. Aanrader dus ... als je een paar uur zoet hebt te brengen als het de komende dagen herfstig binnenblijfweer zal zijn.
    Gisteren kreeg ik een paar uur zonnig herfstweer als kers op een toch al leuke uitjestaart. Een corona-proof wandeling naar en daarna spelen met de kleinkinderen in de speeltuin, Kleine Joy stapt dapper door bladeren, kraait van plezier op de wip en stopt zo nu en dan een blaadje in haar mond. nadat ze op haar billen is geland. Alles vies en vochtig, maar wat een plezier. Saar vermaakte zich ook met andere kinderen. Klautert onder begeleiding van haar dapper geworden moeder een hoog klimtouw op naar de glijbaan en voert geitjes met met zorg uitgezochte blaadjes. Samen liepen we door het kabouterbos en verkenden een soort doolhof. Ik leerde haar kijken naar een herkenningspunt. Een kleurrijke boom in de buurt van waar we de anderen weer terug konden vinden. Dat maakt een doolhof minder ingewikkeld, minder overweldigend voor een 4 jarige. Op de terugweg vonden we nog een late kastanje en beukennootjeshuisjes. Oma is een schatvinder.
    Voor mijn stoeptuintje bestelde ik 4 fruitboompjes. Ik hoop dat de bloesems in het voorjaar bijen en vlinders zullen lokken. Later mogen de vogels dan kersen komen eten. Allemaal prima HIER en NU investeringen qua geld en tijd maar ook nuttig met het oog op later ... later als het weer lente zal zijn ... later als Saar groter alleen door het doolhof zal willen dwalen.

    24-10-2020 om 22:11 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)
    20-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Griepprik
    Mijn huisarts en zijn collega waren coronaproof gekleed voor het uitdelen van de jaarlijkse griepprik. In de tijd dat ik in de zorg werkte moest ik hem verplicht halen, en ik had er nooit last van.  Daarna deed ik het niet meer. Roepend: " Ik krijg nooit griep". Maar als ik naar een ver buitenland ga laat ik mij prikken, en ik krijg er nooit last van en ik krijg ook geen gele koorts.  Als er een vaccin komt ... laat ik mij prikken. Ik heb kleindochters met snotneuzen en hoestjes ... en daar heb ik nooit last van.    Maar ik ben inmiddels 66 en wil heel graag zo gezond als mogelijk is blijven. Dus ik blijf binnen, zie mensen via een schermpje en vandaag mijn huisarts ... hij superbeschermd en ik met mondkapje. Omdat ik rond etenstijd mij meldde was ik op dat moment de enige. En als het allemaal alleen Big Pharma spekt en verder niets uitmaakt ... dat is dan maar zo.




    20-10-2020 om 18:59 geschreven door Noelle  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 04/07-10/07 2022
  • 13/09-19/09 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !



  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs