IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoyuk - Anatolia (MAGE company)


Hoyuk anatolia is een uitbreiding voor het spel Hoyuk dat vorig jaar verscheen bij MAGE company. Deze uitbreiding brengt het standaardspel naar een volgend niveau. Je bouwt je maatschappij niet enkel uit, je moet ook doelgericht opdrachten gaan uitvoeren.
Het speldoosje omvat enkele fraaie componenten zoals je hieronder ziet. Een progressiebord met daarop de 3 doelen, 24 festivalfiches, 10 progressiemarkers, 25 waterdruppels en 10 artifacten in de spelerskleuren.



In deze uitbreiding, die enkel met het basisspel speelbaar is, gaat het vooral om het progressiebord. Deze uitbreiding is overigens niet compatibel met de Obstacles uitbreiding. Bij aanvang van het spel kiezen de spelers 2 van de 3 doelen door er hun progressiemarker op te plaatsen. Al het andere materiaal heeft betrekking op deze doelen. De doelen op zich leveren punten op aan het einde van het spel als je eraan voldoet. De regels van het basisspel blijven volledig gelden. Het spel is echter ook afgelopen zo gauw een speler z'n 2 doelen heeft bereikt. Je kan in een ronde maar aan één doel werken, je mag nooit beiden tegelijk bereiken. Als er door een bepaalde ramp één van je doelen verloren gaat, mag je dit wel in één ronde rechtzetten, indien mogelijk.
Voor de regels van het basisspel verwijs ik u graag naar hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2609684

De doelen :
1) watervoorraad : de speler tracht z'n 5 waterdruppels op het bord op z'n huizen te krijgen. Je eerste druppel mag je leggen op een huis dat wordt gebouwd op een waterveld. Je mag een druppel plaatsen ipv het plaatsen van een nieuwe tegel. Je mag slechts één druppel op een huis hebben. De volgende druppels moeten op aangrenzende huizen geplaatst worden. Op een huis met een druppel kunnen geen andere speelfiguren geplaatst worden, met uitzondering van dorpelingen. Dit doel levert je 15 punten op aan het einde van het spel.

2) dalfestival : hierbij moet je je sociale status opwaarderen. Je moet trachten 5 verschillende festivalfiches in te ruilen. Je verzamelt de fiches door het uitspelen van aspectkaarten. Als je vijf kaarten hebt verzameld met verschillende symbolen, ruil je ze in de constructiefase in. In ruil voor één van drie elementen te bouwen, ruil je de kaarten in, neem je de overeenkomstige fiches tot het einde van het spel bij je. Je hebt geen dorpelingen nodig om de kaarten te spelen op deze manier. De aspectkaarten "metaal" gelden als joker.  Je scoort met dit doel 18 punten op het einde van het spel als je erin slaagt.

3) artifacten bouwen : je moet je 2 artifacten proberen te bouwen. Je bouwt het artifact ipv één van de elementen. Ze kunnen enkel gebouwd worden op een tegel met twee aangrenzende huizen. Je mag slechts één artifact per bouwfase bouwen. Je mag een dorpeling in deze huizen plaatsen. Het is redelijk eenvoudig om artifacten te bouwen, maar ze zijn ook weer erg snel weer afgebroken. Bij een catastrofe kan je zo maar je huis met artifact verliezen. Indien het beschermd is door de sjamaan, verlies je het uiteraard niet. Je scoort respectievelijk 5 of 10 punten  als je op het einde van het spel 1 of 2 artifacten hebt gebouwd.

Titel : Hoyuk - Anatolia
Auteur : Pierre Canuel
Uitgeverij : MAGE company
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 10+

28-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
25-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galaxy trucker - missions (CGE)


Een nieuw jaar, een nieuwe uitbreiding van Galaxy Trucker. In de loop der jaren zijn er al wel wat uitbreidingen verschenen van dit topspel. In 2014 kwam er ook een app op de markt die in no-time werd uitgeroepen tot beste implementatie van een bordspel in een app. Een nieuw element aan deze app waren de missies, specifieke ruimtereizen en obstakels die je tegenkomt tijdens je vlucht.

Deze uitbreiding voegt 3 nieuwe elementen toe aan het spel. Ze kan gebruikt worden in combinatie met alle eerder verschenen uitbreidingen, maar voegt op zich al voldoende toe om het basisspel een stuk uitdagender te maken. De hoofdmoot zit 'm natuurlijk in de missies. Deze 16 kaarten omschrijven bepaalde doelen, materialen, vluchten die je in een ronde zal uitvoeren. (zie afbeelding onder)
Elke missie vertelt een verhaal, zegt welke nieuwe tegels je moet gebruiken en of er superkaarten dienen te worden gebruikt.
Qua spelverloop verandert er weinig. Je krijgt bij aanvang alvast wat credits (20), aangezien je al wat ervaring hebt opgedaan. Je kiest bij aanvang hoeveel vluchten je gaat ondernemen en welke schepen je wenst te gebruiken (standaard of uitbreidingen). Tenslotte worden er 3 missiekaarten getrokken en ééntje gekozen. Komen de spelers niet overeen, wordt er één willekeurig genomen van deze drie missies. Na de vlucht worden de drie missiekaarten afgelegd en volgt er eventueel een volgende ronde (afh. van wat je overeenkwam qua aantal ronden).



De nieuwe tegels : deze tegels zijn vaak een balast en leveren meer nadelen op dan voordelen. Ze worden enkel in sommige missies gebruikt, zoals staat beschreven op de missiekaarten. Zo zijn er :
- explosieven : indien dit wordt vernietigd, worden ook alle omliggende tegels vernietigd, je kan op deze manier een kettingreactie creëren
- breekbaar : indien één van de omringende tegels wordt vernietigd, wordt ook deze breekbare tegel verwijderd
- zware cargo : kunnen niet vernietigd worden als de inslag langs een kant komt zonder connectoren. Ze maken je schip wel trager, je trekt de waarde van de cargo af van je pk's
- radioactief : twee van deze tegels mogen nooit aan elkaar grenzen, aangrenzende tegels mogen ook personen hebben, batterijen en cargo kan wel, maar deze zijn dan niets meer waard
- artifacten : deze tegels schakelen hun volledige rij of kolom (of beiden) uit

Superkaarten zijn geavanceerde vluchtkaarten zoals deze van het standaardspel. Ze hebben betrekking op iedereen, je kan ze weer wel gaan bekijken. Spelers die de vluchtkaarten nooit gaan bekijken, maken nu wel beter een uitzondering. Deze superkaarten leveren je geen bonussen op.

Titel : Galaxy trucker - missions
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 14+

25-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
24-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Octodice, Evolution, Grand Austria Hotel, Council of four, Haus der Sonne, Fool's gold, Automania, Monster's tower & Steam works
Steam works (TMG) :
We kregen deze titel in ons bezit samen met Gold west (waarover je al veel goeds kon lezen hier op de blog). Doordat onze aandacht vooral naar die titel ging, bleef dit spel een tijdje langer in de kast. Maar het maakte de verrassing des te groter om te zien dat ook dit spel een absolute aanrader is, zeker voor de véélspeler. Dit spelletje bevat tegels, héél véél tegels, die aan elkaar gekoppeld moeten worden en zo unieke eigenschappen met zich meebrengen. Een worker-placement waarbij je zowel bij jezelf als bij de tegenstander acties kan gaan uitvoeren, is altijd leuk en hier is dat niet anders. De strijd verloopt superspannend en bouwt geleidelijk en netjes op naar de derde en laatste fase van het spel waarin je je verworven geld en tegels kan gaan omzetten in overwinningspunten. De machines die je bouwt worden stilaan krachtiger en krachtiger en je moet een goede balans vinden in het bouwen van zo'n toestellen, alsook het lokken van tegenspelers om deze te gebruiken (dus misschien ook niet té goed maken). Dit spel heeft een stevige leercurve en daagt dan ook uit tot herspelen, want na één sessie begint alles wel te dagen, maar heb je de kracht van alle tegels (en vooral de combo's ervan) nog niet in de vingers. Voor wat mij betreft wederom een erg fijne titel van TMG.  De minpunten zijn zoals steeds de houtkwaliteit van TMG, de kleuren die gebruikt worden voor de speelstukken zijn weer niet alledaags (mij stoort het niet, maar ik ken veel spelers die er niet van houden) en de complexiteit is redelijk hoog dus voor je eerste sessie moet je wel even gaan zitten en geconcentreerd blijven.

Evolution (North star games) :
Dit spel kwam vorig jaar al op de markt, maar we konden het pas dit jaar oppikken, samen met de uitbreiding, in Essen. Het vele positieve dat we reeds van dit spel lazen, kwam volledig tot z'n recht in onze speelsessie. Je hebt echt het gevoel dat je jouw diersoorten creëert en laat evolueren naar een supersterke planteneter of dodelijke carnivoor. Het spel is echter super in balans en stelt je in staat om te counteren en zelfs de sterkste soorten te slim af te zijn. Het spel golft ook lekker, je bouwt op en gaat dan ietsje moeten inleveren om nog harder te kunnen toeslaan in een volgende ronde. Dit spel heeft mij ten volle overtuigd en ik speel het graag snel terug, zelfs met de flight-uitbreiding, die nog meer mogelijkheden biedt. Aanvankelijk is het natuurlijk even wennen aan de kaarten, die allemaal wat Engelse tekst dragen, maar superduidelijk zijn. Op geen enkel moment kom je hier in de problemen en eens je de kaarten een keertje hebt zien passeren, wordt het nog vlotter. Evolution is zonder meer een topper in z'n soort en zal niet snel mijn collectie verlaten (lees : nooit). 

Grand Austria Hotel (Lookout) :
De big-box van Lookout is toch elk jaar weer iets om naar uit te kijken. Met Grand Austria hotel voldoet de uitgeverij zonder meer aan de standaard die ervan verwacht wordt. Het spel loopt als een trein en ondanks de weinige acties die je in een beurt kan uitvoeren, krijg je op zeven ronden toch wel wat klaargespeeld. Het spel speelt erg vlot, eens je het kent haspel je het volgens mij binnen een uurtje makkelijk af met drie spelers. De aangename tijdsduur, de mogelijke keuzes, het sfeervolle thema, ... maken dit tot een erg solide spel dat zeker z'n plaats in de reeks heeft. Biedt dit spel nu echt véél nieuws onder de zon, neen zeker niet, dit is een droge, solide euro, gekenmerkt door de kleine, houten blokjes die de gerechten voorstellen die de klanten vragen. Je moet tijdens dit spel wel bij de les blijven. De klanten hebben bepaalde kamers nodig en je moet zorgen dat je jezelf niet vast zet. De kamers moeten beschikbaar zijn, voorbereid zijn en pas dan kan je een klant erin onderbrengen. Maar vooral de assistenten die je ter beschikking hebt maken het spel interessant en tegelijkertijd ligt hier ook het gevaarlijkste punt. Ik had na de eerste sessie het gevoel dat er soms weinig balans zat in deze kaarten. Er zat een kaart in het spel die echt wel erg sterk was en die ervoor zorgde dat de winnaar eindeloos uitliep op de andere spelers. Misschien dat meerdere speelsessies dit euvel wegwerken, maar het viel gewoon op. Neemt niet weg dat het een fijne ervaring was die naar meer smaakte.

Octodice (Pegasus) :
Octodice heeft de schijn van Aquasphere het dobbelspel te zijn, maar dat is het eigenlijk niet. Het is een totaal ander spel dat de symboliek van de grote broer heeft gebruikt. Positief aan dit spel is dat het een lijvig dobbelspel is, waar je toch enkele belangrijke keuzes moet maken. De diversiteit van de researchtegels is groot en maakt elk spel totaal anders en je kan ook buiten je beurt acties uitvoeren met het dobbelresultaat van de andere spelers. Maar dan gaan we ook onmiddellijk het negatieve erbij plaatsen. Octodice is belachelijk complex voor een dobbelspel. Eens je het doorhebt, valt het allemaal wel mee (als veelspeler), maar de spelregels uitleggen aan nieuwe spelers loopt toch vaak fout. Of dit spel vaak op tafel komt, durf ik niet te beloven (vooral door dit laatste negatieve puntje). Als ik een complex spel wil spelen, leg ik graag Aquasphere op tafel en als ik wil dobbelen, moet het vlot, vloeiend en vooral snel gaan en daar hapert het hier soms toch een beetje.

Fool's gold (Passport Game Studios) :
Fool's gold is één van die titels die me toch ook enigszins verrast hebben in de positieve zin. Dit push-your-luck-set-collecting-worker-placement-spel heeft het zowat allemaal en combineert het vooral erg leuk. Het is en blijft een spel waarbij er een relatief grote geluksfactor is, maar het stoort helemaal niet. De spelmechanismen gaan vloeiend in elkaar over en er wordt plezier beleefd rond de tafel. Elke keuze die je maakt, ligt redelijk voor de hand en is vooral een inschatten waar er het meeste te rapen valt, maar het is zo'n spel dat je aan iedereen kan voorleggen, dat iedereen wel oké vindt. Een spel waarbij je je hersenen niet moet pijnigen, maar waarbij je toch aan het denken wordt gezet. Het feit dat je het meeste goud van één vindplaats kwijt bent, is een goede ingreep, zodat iemand die een keertje supergeluk heeft, niet automatisch met de winst gaat lopen. De eindtelling is dan ook steeds superspannend en close, want iedereen raapt wel eens iets of ... totaal niets. Er is echter weinig nieuws onder de zon, maar in tegenstelling tot wat ik meestal moet zeggen na deze zin, prijkt deze titel wel ergens bovenaan in het lijstje van overeenkomstige spellen en zal ik eerder deze aanraden dan andere push-your-luck-spellen.

Haus der Sonne (Feuerland spiele) :
Een twee-speler-spel die niet in zo'n klein doosje zit, het spreekt ons altijd aan. Haus der Sonne is van het huis dat ons Terra mystica bracht en daarom lag de verwachting ook redelijk hoog. Haus der sonne komt daar in zekere zin aan tegemoet. Het spel biedt toch wel wat interessante zaken en speelt vlot, maar omvat toch wel meer dan op het eerste zicht duidelijk is. Het materiaal is erg mooi en sfeervol, kwaliteit ten top. De scoremogelijkheden daarentegen lagen voor mij persoonlijk ietsje te laag. Het verschil tussen de winnaar en verliezer was overigens erg groot. Ik heb het gevoel dat dit spel niet volledig in balans is, of enkel als je met spelers van éénzelfde niveau speelt. Het spel loopt ook als een trein, dus echt opbouwen zit er niet echt in. Je kan op korte termijn niet echt veel klaarspelen en op lange termijn plannen houdt toch ook wel wat risico's in. Dit is ongetwijfeld een titel die meerdere sessie nodig heeft om ten volle de kracht ervan te ondervinden. Qua eerste mening houdt ik het voorlopig neutraal en alvast als opmerking dat ik méér kaartjes en scoremogelijkheden zou willen hebben, zodat het spel ook ietsje langer duurt, maar ik kom hier graag een keertje op terug na nog enkele sessies.

Council of four (Cranio) :
Council of four is een spel van niemand minder dan de auteurs van Tzolkin. Verwachtingen moeten en mogen er dan ook zijn, maar je moet er wel mee rekening houden dat het hier gaat om een veel toegankelijker familiespel. Kaartjes verzamelen, afleggen, bouwen, bonussen oprapen en vooral dit alles proberen te combineren en optimaliseren, want het is een race naar de bonuskaarten. De extra bonusfiches die je krijgt als extraatje lijken iets te sterk naar onze mening (hoewel de eindscores belachelijk dicht bij elkaar lagen in onze sessie). Qua speelgevoel had ik vooral een retro-gevoel, het spel zou zomaar gekatapulteerd kunnen zijn uit het jaar 2000, het artwork is niet slecht, maar het is ook niet echt flashy en nieuw. En dat hoeft ook helemaal niet, ik heb me vooral erg goed vermaakt met deze titel. Ik had een hoog Ticket to ride en Thurn und taxis-gevoel en dat is volgens mij een pluspunt. De vraag blijft dan natuurlijk wel of je dit spel nodig hebt als je voorgenoemde al in je kast hebt staan en dan zou het antwoord wel eens negatief kunnen zijn.  

Monster's tower (Cranio) :
Hier ga ik héél erg kort zijn. Dit is echt niets voor mij! Ik houd wel van behendigheidsspelen op zich, maar dit spel wist me totaal niet te bekoren. Het idee is nog grappig, maar het gewriemel en geduw tegen die toren, zonder enig gevoel te hebben of je nu je eigen speelstukken of die van een andere naar beneden duwt, zijn niet echt leuk. Ik neem aan dat kinderen, die hier toch behendiger in zijn, dit misschien wel eens leuk vinden, maar qua herspeelbaarheid is dit ook geen topper. Ik denk dat dit spel een ideaal extra-muros-spel zijn om op braderijen en beurzen te gaan staan, dan wel met een reuzemodel, zodat je meer gevoel hebt, maar voor mij hoeft het niet meer.

Automania (Aporta) :

Automania komt hier als laatste aan bod, maar was eigenlijk het spel dat we als eerste speelden van deze lijst. Automania is datgene wat Kanban zou moeten zijn. Een erg toegankelijk spel, sfeervol en thematisch. De gebruikte kleuren en cartoony artwork vallen bij mij persoonlijk zeker in de smaak. Je hebt echt het gevoel dat je jouw wagens pimpt en verkoopsklaar maakt om er het maximum voor te krijgen. Je kan in dit spel ook moeilijk afstand nemen qua punten, zodat de strijd erg spannend blijft, wat voor mij een pluspunt is. Het systeem van worker-placement waarbij je de werkers van anderen moet teruggeven, werkt erg fijn. Alle spelmechanismen in dit spel zijn overigens prima op elkaar afgesteld. Je gaat vooral plezier hebben aan dit spel, dat amper vier rondjes duurt. Het loopt als een trein (of is het een sportwagen). Je zou dit spel enkel nog cooler kunnen maken met echte autootjes die je zou kunnen pimpen naargelang van de modules die ter beschikking hebt, maar dit zou de kostprijs voor het spel ongetwijfeld de pan doen uitswingen. Kortom : zoek je een spel waarin je auto's produceert, pimpt en verkoopt en wil je dit spelen met allerlei spelers, van alle leeftijden, twijfel dan niet om dit spel binnen te halen. Wil je uitdaging, diepgang, hetzelfde thema, maar enkel aan de slag met die-hard-gamers, ga dan zonder twijfel voor Kanban.  

24-12-2015 om 10:24 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geluk bij een ongeluk
De vorige dagen heeft u het misschien opgemerkt. Er verscheen elke dag een imprESSEN, maar de inhoud van het bericht was volledig leeg. Jammerlijk genoeg had ik de vorige negen gespeelde spellen allemaal diezelfde dag ingegeven en blijkbaar is dit werk allemaal tevergeefs geweest. Ook alle imprESSENs voor de volgende dagen heb ik moeten verwijderen. Waar exact het foutje zat, daar ben ik nog niet achter, maar ik vermoed dat het vooral bij het uploaden van de afbeeldingen fout is gegaan. 

Uiteraard wil ik u wel graag mijn bevindingen doorgeven omtrent de spellen en daarom kan u misschien van een geluk bij een ongeluk spreken, want straks probeer ik hier een overzichtje te posten van al deze gespeelde spellen in één grote imprESSEN, niet zo uitgebreid als voorzien was, maar toch met een duidelijk beeld wat ik ervan vond.

Bij deze wens ik éénieder van u alvast prettige feestdagen en een voorspoedig en speels 2016!

24-12-2015 om 09:43 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tash-Kalar : Arena of Legends - Nethervoid (CGE)


Een nieuw jaartje Essen, een nieuwe uitbreiding van Tash-Kalar moeten ze bij CGE gedacht hebben.
In deze mini-uitbreiding vinden we een nieuw ras om mee te spelen. 18 unieke kaarten met allerhande beesten die je weer kan gaan oproepen. Daarnaast ook het materiaal (fiches en scorebordje) dat je nodig hebt om met een ras te spelen. De Nethervoid heeft echter nog één extraatje, nl. de gateway. Dit is een glazen steentje dat op jouw opgeroepen beesten kan verschijnen en waarnaar héél wat eigenschappen van de kaarten van de Nethervoid verwijzen.

Volgend overzichtje geeft weer hoe je de gateway op het bord krijgt of wat ermee gebeurt :
- indien je nog geen gateway hebt, leg je hem op het volgende beest van je Nethervoidstapel die je oproept
- indien de gateway op een standaard beest ligt en je roept een heroïsch beest op, verschuift de gateway
- de gateway kan nooit op een legendarisch beest liggen (aangezien deze neutraal zijn, niet Nethervoid)
- indien de gateway op een heroïsch beest ligt, verschuift het niet als je een standaard beest oproept



Titel : Tash-Kalar : Arena of Legends - Nethervoid
Auteur :  Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

24-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
23-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KUMO Hogosha (Morning players)


KUMO Hogosha is het eerste spel van uitgeverij Morning players uit Frankrijk, die zich ook richten op de distributie van buitenlandse spellen (zoals die van Stonemaier Games). In KUMO kan u met 2 of 4 aan de slag gaan in een abstracte strijd waarbij je jouw krijgers over een grid laat bewegen, duwen, trekken enz. Doel van het spel is om de "Steen der evenwicht" in de zone van een tegenstander te duwen. Moest dit al makkelijk lijken, dan vertel ik er nog graag bij dat het speelveld waarop u de acties gaat uitvoeren constant in beweging zal worden gebracht als één van de acties die een speler MOET uitvoeren.

In de prachtige doos vind je 1 speelbord, 4 spelersborden (clans), 1 roterend gebied, 2 spelregelboekjes, 1 draaistukje, 4 actiefiches, 1 steen der evenwicht en 12 Kumotori (vechtersbazen in oranje en zwart). Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, met daarop het roterend gebied met in het midden de steen der evenwicht. Elke speler neemt een spelersbord en de 6 (3) Kumotori. De actiefiche wordt op het actiespoor van het spelersbord gelegd op 5. Er zijn nog extra plaatsen voor als je gevangenen hebt genomen (max. 3 bij 2 spelers, max. 5 bij 4 spelers).


(foto : Henk Rolleman)

In een speelbeurt voert een speler 5 acties uit, waarvan 1 verplichte actie, zijnde het roteren van het speelbord. Je mag zelf kiezen of je het 90° met de klok of tegen de klok beweegt. Je mag een actie ook meerdere keren herhalen. Daarnaast kan je ook een Kumotori op het bord plaatsen op één van de aangrenzende vakken in de eerste rij vanaf je spelersbord gezien. Bovendien mag de speler kiezen welke zijde van de dobbelsteen hij naar boven laat liggen. Een standaardbeweging van een Kumotori gaat naar een orthogonaal aangrenzend veld. Een andere actiemogelijkheid is de actie op de dobbelsteen veranderen door deze te draaien naar een zijde naar keuze. Je kan ook één van je gevangengenomen Kumotori bevrijden bij de tegenspeler tegen betaling van 1 actiepunt. Door het bevrijden van deze gevangenen neem je je tegenstander ook z'n extra actiepunten af (dit wordt onmiddellijk aangepast op het actiespoor van de desbetreffende speler). Je kan een dobbelsteen van een tegenstander overigens gevangen nemen door deze van het speelbord af te duwen of te gooien in je eigen gebied met je acties. De laatste mogelijke actie is het gebruik van de speciale actie van de Kumotori, zoals afgebeeld bovenaan op de dobbelsteen.

Mogelijke Kumotori-acties :
1) lopen : beweeg 2 aangrenzende vakken horizontaal en/of verticaal
2) springen : spring over één of meer aangrenzende Kumotori of de steen der evenwicht (nooit diagonaal)
3) gooien : neem een aangrenzende Kumotori en verplaats deze op een orthogonaal aangrenzend veld naast de Kumotori die de actie uitvoert
4) grijpen : beweeg samen met een aangrenzende Kumotori één stap horizontaal of verticaal
5) blokkeren : plaats jezelf bovenop een aangrenzende Kumotori. Deze actie mag niet gebeuren op één van de 8 velden rond de steen der evenwicht. De tegenstrever moet 1 actie spenderen in z'n beurt om vrij te komen en de Kumotori op hem naar een aangrenzend veld te bewegen.
6) kumo : verplaats de steen der evenwicht met aangrenzende Kumotori. Je moet wel twee aan elkaar hangende Kumotori hebben om deze actie te mogen uitvoeren. (zie foto onder)



Titel : KUMO Hogosha
Auteur : Patrick Gere & Nico Pirard
Uitgeverij : Morning players
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

23-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
22-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Between two cities (Stonemaier Games)


Between two cities kondigt zich een beetje aan als 7 Wonders met tegels ipv kaarten. Maar dit zou iets te kort door de bocht zijn. Feit is dat je samen met je buren tracht om 2 gelijkwaardige steden op te bouwen. Na drie speelronden, waarin er met tegels gedraft wordt, worden de steden gescoord die je hebt opgebouwd en krijg je de punten van je slechtste resultaat. De speler die de hoogste score behaalde, wint het spel.

Het spel bestaat uit 108 gebouwtegels, 24 dubbele gebouwtegels, 14 stadsmarkers, 1 scorebord, 7 overzichtskaarten en 15 kaarten die de volgorde bepalen waarin je rond tafel moet gaan zitten. Het scorebord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler neemt 2 stadsmarkers om de punten van hun steden op het scorebord aan te geven. Trek een kaart om de zitvolgorde te bepalen en zorg dat er tussen de spelers voldoende ruimte is om een stad op te bouwen van 4x4 tegels. De bouwtegels worden gedekt geschud en terzijde gelegd.



Het spel verloopt over drie ronden, waarvan ronde 1 en 3 overeenkomen en 2 ietsje anders verloopt :

In ronde 1 trekken de spelers 7 tegels uit de gedekte voorraad. Ze bekijken deze en kiezen er twee tegels uit die ze gedekt voor zich neerleggen. De resterende tegels worden tussen zichzelf en de linkerbuur gelegd. Daarna draaien de spelers gelijktijdig hun gekozen tegels om. Nu volgt er een openlijke discussie met zowel de linker- als rechterbuur over het plaatsen van welke tegel en waar. De bouwregels zijn simpel, de gebouwen moeten hetzelfde georiënteerd worden en minstens grenzen aan een eerder geplaatste tegel. Als dit gebeurt is, herhaal je dit proces nog twee keer. Indien er nog maar één tegel in de stapels ligt, worden deze afgelegd en eindigt de ronde. In deze ronde zijn de eerste 6 tegels van je stad opgebouwd.

In ronde 2 trekken de spelers 3 dubbele gebouwtegels. Ze kiezen er twee uit, de derde gaat uit het spel. Ze leggen ze wederom gedekt en als iedereen klaar is, leggen de spelers hun gekozen tegels open. Er wordt identiek gespeeld zoals in ronde 1. Hou er wel rekening mee dat je niet buiten je 4x4 oppervlakte mag gaan met je stad.

Ronde 3 verloopt volledig identiek aan ronde 1, met uitzondering dat de tegels naar rechts worden doorgegeven ipv naar links. Op het einde van deze ronde moet de stad volledig afgewerkt zijn en vormt ze 4x4 tegels.

Na de 3 ronden worden de steden gewaardeerd en wint de speler met de beste "zwakste" stad. Indien er een gelijke stand optreedt, wordt de waarde van de "beste" stad vergeleken.

De scores van de gebouwen :
1) Winkels : 2/5/10/16 punten voor aangrenzende winkels. Elke winkel kan maar in één set verrekend worden
2) Fabrieken : 4/3 punten per fabriek voor de stad met de meeste/2de meeste fabrieken en 2 punten voor fabrieken in andere steden
3) Tavernes : 1/4/9/17 punten voor de verschillende soorten tavernes
4) Bureaus : 1/3/6/10/15/21 punten voor het aantal bureaus, bureaus die aan elkaar grenzen leveren 1 punt extra op per bureau
5) Parken : 2/8/12/13/14/... punten voor aangrenzende parken (eerst sprongen van 4 punten, vanaf het 4de park steeds +1 punt)
6) Huizen : 1 punt per ander soort gebouw in je stad bv. zijn er vijf soorten gebouwen in je stad, is elk huis 5 punten waard. Een huis dat aan een fabriek grenst, is slechts 1 punt waard.

Titel : Between two cities
Auteurs : Ben Rosset & Matthew O'Malley
Uitgeverij : Stonemaier Games
Aantal spelers : 3-7
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 8+

22-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
21-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skyliners (Hans im Glück)


Skyliners is de bigbox waarmee Hans im Glück naar Spiel kwam afgezakt, naast de nieuwe Carcassonnetitels en de uitbreiding van Russian railroads. Deze titel kwam overigens ineens ook in het Engels op de markt bij Z-man games. Misschien is dit wel een beetje een a-typisch spel voor HiG, dit keer geen houten spelonderdelen, maar eerder retro-achtige kleuren en plastic bouwdelen. In Skyliners speelt elke speler langs één kant van het speelbord (de doos) en heeft zo een uniek zicht op de skyline die door de spelers gezamenlijk wordt opgebouwd. De spelers trachten zo goed mogelijk naar hun doelen te bouwen om op die manier de meeste gebouwen in hun skyline te zien, de hoogste wolkenkrabber in de juiste regio te krijgen en voorspellingen te doen om punten te scoren. De speler met de meeste punten wint het spel.

Het spel komt in twee varianten, de basis en die voor gevorderden. Ik ga me ineens richten op deze laatste, daar deze het spel ongetwijfeld een stuk tactischer maakt. De doos heeft een mooie inlay, waarin je 76 bouwdelen vind, 40 antennen (in 4 kleuren), 8 daken, 5 parken, 20 plankaarten, 16 startopstellingskaarten, 4 wolkenkrabberkaarten 12 meeuwen en een bouwcontainer. In een spel met 2 of 3 spelers zijn er enkele wijzigingen tov de opstelling die we hier even kort schetsen. De doos wordt in het midden van de tafel geplaatste zodat elke speler een kant van de doos ziet (kleur letters komt overeen met de spelerskleuren), steek de bouwcontainer in elkaar en elke speler neemt 12 eigen bouwblokken, z'n 2 daken, 10 antennes en 1 park. Er wordt alvast één park in het midden van het bord geplaatst. Elke speler krijgt de 5 plankaarten in z'n kleur en 1 willekeurige wolkenkrabberkaart die hij voor de andere spelers verborgen houdt. Er worden 6 willekeurige startopstellingskaarten genomen en klaargelegd. In speelvolgorde nemen de speler één voor één zo'n startopstellingskaart en plaatsen een witte bouwblok op de aangegeven plaats op het bord (volgens hun zicht). Nadat de zes blokken geplaatst zijn, is de startspeler aan de beurt om het spel te beginnen.



Als je aan de beurt bent, voer je 2 acties uit. Je eerste actie moet een bouwactie zijn, daarna mag je nog eens bouwen of gaan plannen.
Bij een bouwactie neem je één van je beschikbare bouwdelen (dak, bouwstuk of park) en plaats je deze op een vak naar keuze op het speelvlak. Hou er rekening mee dat er wel wat bouwregels zijn :
- een park mag enkel op een vrij bouwveld
- een bouwstuk mag op een vrij bouwveld of op een ander bouwstuk (eigen of vreemd)
- een bouwstuk mag niet op een dak of een park gebouwd worden (past ook niet)
- een dak mag op een bouwstuk naar keuze geplaatst worden, maar niet op een leeg bouwveld, een park of een ander dak

Plannen is redelijk eenvoudig, je neemt de kaart van de rij waarin je een plan wil indienen, draait de kaart naar de juiste kant. Deze kant geeft aan of je voorspelt om 1/2/3/4 objecten te zien in de rij. Je legt de kaart op de stapel in de bouwcontainer. Aan het einde van het spel, als één speler z'n bouwstukken heeft opgebruikt, wordt er gewaardeerd.

Doel van het spel is dat je de skyline bouwt die het beste bij jouw opdrachten hoort.
In de eerste plaats wil je zo veel mogelijk objecten zien, dwz dat je best van laag naar hoog bouwt in elke rij.
Daarnaast wil je de hoogste toren in het district zoals aangegeven op de wolkenkrabberkaart die je bij aanvang van het spel kreeg.

Je scoort allereerst punten voor je geplande kaarten die correct zijn. Als je bijvoorbeeld voorspelde dat je in je B-rij 2 gebouwen zou zijn en dit klopt, scoor je 2  punten. Indien je erin slaagt om te plannen dat je er 4 ziet in een rij, dan scoor je maar liefst 4 punten als het klopt.
Afhankelijk van de volgorde waarin je hebt gepland, ga je ook de rijen waar je de objecten ziet volzetten met eigen antennes, elke antenne levert je 1 punt op aan het eind. Dus als je vroeger plant, kan je misschien sneller antennes zetten en claim je op die manier punten. Tenslotte krijg je 3 punten als de hoogste toren van het bord in het district staat van jouw wolkenkrabberkaart.

Titel : Skyliners
Auteur : Gabriele Bubola
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

21-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
19-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Cornwall


Cornwall (Schmidt spiele) :

+ zoals steeds eenvoud troef bij de spellen van Schmidt spiele
+ Carcassonne, maar dan net ietsje anders
+ de tegels hebben zo'n leuke vorm en blijven op die manier overigens netjes in elkaar haken
+ je kan elkaar echt wel serieus pesten door het inzetten van je verschillende meeples
+ het feit dat er weinig tot geen beperkingen zijn voor het plaatsen van je meeples zit je harder op elkaars lip
+ de strijd is spannend, erg spannend, tot het bittere einde

- als er een cottage geplaatst is om te waarderen, moet je erg goed kijken dat je het gebied niet meer uitbreidt
- geld sprokkelen is niet zo eenvoudig in het spel, een goede investering in moerasgebied bleek een winnend lot bij ons
- het materiaal is prima, maar het ziet er wel allemaal ouderwetser uit, misschien had het thema in het algemeen iets sexier mogen zijn

Conclusie : Cornwall is een solide deftig spelletje dat iedereen wel weet te bekoren. Of je dit spel dan ook later nog vaak op tafel brengt, dat is nog maar de vraag. Het ziet er allemaal wel goed uit, het materiaal is oké, maar het is een tikje saai (maar wat wil je met zo'n titel en doos). Eigenlijk is er aan het ontwerp zelf bijzonder weinig fout, dus wat dat betreft, staat dit mooi in het Schmidtspiele lijstje van dit type dozen.

19-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
18-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cornwall (Schmidt spiele)


Vandaag gaan we met de nieuwste Schmidt spiele de Carcassonne-toer op. Ook in dit spel moeten er tegels worden aangelegd, meeples worden ingezet en vooral gescoord. In de doos vinden we 28 houten meeples van verschillende grote (in de vier spelerskleuren), 4 puntenmarkers, 1 starttegel (5 regio's), 36 landschapstegels (elk opgebouwd uit 3 regio's), 11 cottages, 20 geldfiches (geen 40 zoals vermeld in de foutieve spelregels), 1 cafétegel, 4 superhandige overzichtskaarten en 1 scorebord.

Het scorebord wordt aan de zijkant van de tafel geplaatst, de scoremarkers op nul. De starttegel wordt in het midden van de tafel gelegd en de andere landschapstegels geschud en gedekt in trekstapels klaargelegd. Elke speler neemt de zeven meeples van z'n kleur, 1 overzicht en 1 geldstuk. De cottages en het geld ligt als voorraad klaar. De startspeler is de speler die als laatste in Engeland was.



In een speelbeurt voert de speler de volgende acties in volgorde uit :
1) draai een landschapstegel om van de trekstapel en plaats ze aan een eerder geplaatste tegel. Je moet de volgende regels in acht nemen :
- je mag geen andere tegel bedekken
- minstens één landschapstype van de nieuwe tegel moet overeenkomen met de tegel waaraan je hem legt
- de nieuwe tegel moet met minstens 2 zijden aan de eerder geplaatste tegels grenzen
- een regio met een cottage wordt als "af" beschouwd en mag niet meer uitgebreid worden (om dit aan te geven plaats je een cottage op deze tegel)
- ontvang inkomsten afhankelijk van het aantal overeenstemmende regio's, 1/2/3 overeenkomstige landschapstypes geven je 0/1/2 geld
- in het extreme geval je de tegel niet kan leggen, stop je hem terug onder de trekstapel en neem je een nieuwe tegel

2) plaats speelstukken : je mag tot 3 speelstukken op de juist geplaatste tegel zetten. Op elke regio mag je maar één speelstuk inzetten. De kosten zijn afhankelijk van hoeveel speelstukken je plaatst en hoeveel er in de regio's aanwezig zijn. Je betaalt één geld per speelstuk (vreemd of eigen) in de regio waar je je nieuwe speelstuk plaatst. Voor je 2de of 3de speelstuk betaal je ook één geld extra. Indien je een speelstuk op een regio met kerk plaatst, scoor je onmiddellijk 3 punten.

3) waardeer afgewerkte regio's : een regio wordt gewaardeerd wanneer er een cottage in wordt geplaatst of niet meer kan uitgebreid worden met met nieuwe tegels. Na de waardering worden de meeples in het café geplaatst, deze kan je terug gaan halen tegen een kostprijs van 1 geld voor al je speelstukken. Bij de waardering wordt de kracht van elke speler bepaald. Dit doe je door de waarden van je speelfiguren op te tellen (je hebt meeples waarde 1,2 of 3). Regio's zonder vlag scoren enkel voor de sterkste speler, regio's met vlag geven ook nog punten aan de 2de speler. Moerassen worden niet gewaardeerd tot het einde van het spel, dus speelfiguren die je hier op plaatst, zijn verloren voor de rest van het spel.

Punten voor dorpen, bergen, weien en bossen zonder vlag : 1 punt per veld voor de 1ste speler
Punten voor bergen, weien en bossen met vlag : 2 punten per veld voor de 1ste speler, 1 punt er veld voor de 2de speler
Punten voor dorpen met vlag : 3 punten per veld voor de 1ste speler, 1 punt per veld voor de 2de speler
Punten voor moerassen (einde spel) : 2 punten per veld voor de 1ste speler, 1 punt per veld voor de 2de speler
Bij gelijke stand voor de eerste plaats, worden de punten voor 1ste en 2de plaats opgeteld, gedeeld en afgerond naar boven.
Bij gelijke stand voor de tweede plaats, worden de punten gedeeld en naar boven afgerond (1 punt)

Zo gauw alle tegels zijn geplaatst, eindigt het spel. Alle regio's die nog niet gewaardeerd werden, worden nog gewaardeerd en voor elk geld dat je nog hebt, krijg je nog 1 punt. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Cornwall
Auteur : Johannes Schmidauer-König
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

18-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
17-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carcassonne : über Stock und Stein (Hans im Glück)


Een nieuw jaar, een nieuwe Carcassonne-variant. Dit keer gaan we de boer op en wordt het spel misschien nog iets toegankelijker voor iets jongere spelers. In de doos zitten de standaard Carcassonne-benodigdheden, zijnde 73 tegels (waarvan 1 starttegel), 33 oogstfiches, puntenfiches, scorebord, 25 houten meeples en 10 houten stallen.

Het lijkt me een beetje overbodig om de volledig spelregels van Carcassonne te overlopen, maar in korte lijnen komt het neer op : tegel plaatsen, eventueel meeple plaatsen op de geplaatste tegel (volgens de gekende regels), scoren van afgewerkte gehelen. Dat is in deze variant niet anders, er zijn wel enkele nieuwe manieren om te scoren en die stellen we u graag even voor.

1) Wegen : ook nu kan je je meeple op de weg plaatsen, indien deze wordt afgemaakt, levert hij je 1 punt per tegel op. Je kan nu ook over de weg gaan lopen. Als je zelf een weg langer maakt waarop je meeple staat, kan je ervoor opteren om in plaats van een nieuwe meeple te plaatsen, met de eerder-geplaatste te gaan lopen naar de nieuw geplaatste tegel. Je ontvangt één punt per tegel die je doorkruist. Dit vind ik persoonlijk al wel een pluspunt, want het herhaaldelijk trekken van wegtegels bij de basis-Carcassonne was ronduit frustrerend.

2) Akkers : deze zijn te vergelijken met de gebergten van het standaardspel en leveren 2 punten op per tegel als ze zijn afgebouwd. Daarnaast kan je er ook oogstfiches verdienen. De afgebeelde fiches worden uitgedeeld aan de winnaar(s), de speler die de akker afwerkt, kiest als eerste een fiche, en dan in volgorde de resterende fiches verdelen. De fiches leveren aan het einde van het spel 1 punt op per fiche en 5 bonuspunten voor elke set van vijf verschillende fiches.

3) Stallen : je hebt er twee ter beschikking die je in je beurt mag plaatsen in de plaats van een meeple. Je plaatst de stal op de pas geplaatste tegel en moet er enkel rekening mee houden dat op de aangrenzende (max. 8) tegels geen andere stal staat. Op het einde van het spel ontvang je 1 punt per dier afgebeeld op de aangrenzende tegels (en de tegel met de stal zelf)

Titel : Carcassonne - über Stock und Stein
Auteur : Klaus-Jürgen Wrede
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 35 min.
Leeftijd : 7+

17-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
16-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geheimzinnige drakengrot (3 Magier Spiele)


3 Magier Spiele staat garant voor innovativiteit wat het speelmateriaal betreft en dat is dit keer niet anders. In de geheimzinnige drakengrot gaan de spelers samen met een schattig draakje op zoek naar de edelstenen in de drakengrot. Maar je moet goed onthouden waar er edelstenen te vinden zijn. Op deze plaatst spuwt het draakje vuur (een op batterijen gedreven schattig draakje herkent de patronen van de speelborden onder het hoofdbord en zal op bepaalde plaatsen wel actief worden en op anderen niet. Op het grote speelbord, dat dubbelzijdig is met een makkelijke en moeilijkere kant, zien we de afbeeldingen van de verschillende edelstenen en wegen ernaartoe. De twee kleinere speelborden kunnen willekeurig naast elkaar gelegd worden en vormen een patroon waarop het draakje zich baseert. Daarnaast zitten er nog 30 edelsteentegels en 1 dobbelsteen in de doos. De doos wordt overigens weer gebruikt als speelgebied wat op zich altijd wel mooi toont. 
Elke speler ontvangt bij aanvang 2 edelsteentegels. Indien deze dezelfde kleur hebben, moet je er één inwisselen. De kleur geeft aan waar je moet gaan zoeken in de grot. De jongste speler neemt de dobbelsteen en begint.

In je beurt gooi je de dobbelsteen. Er kan een getal 2,3 of 4 tevoorschijn komen of een draaksymbool. Indien je een getal gooit, moet je de draak het aangegeven aantal velden verschuiven over het speelbord. Je moet op de wegen blijven, moet de route volledig afleggen, mag niet blijven staan onderweg en mag niet 2 keer op een locatie passeren in een beurt. Je mag hem overigens niet optillen in dit geval. Gooi je echter een draaisymbool mag je de draak opheffen en op een locatie naar keuze plaatsen.



Als de draak stilstaat op een plaats gaat hij al dan niet vuurspuwen. Indien hij dit niet doet, gebeurt er niets en is de volgende speler aan de beurt. Spuwt hij wel vuur EN heeft de speler de edelsteentegel van de desbetreffende kleur waarop hij staat, dan mag hij de tegel voor zich open afleggen. Daarna trek je 1 nieuwe edelsteenkaart. 

Zo gauw een speler z'n zesde edelsteentegel voor zich legt, wint hij het spel.

Titel : De geheimzinnige drakengrot
Auteurs : Walter Obert & Carlo Emanuele Lanzavecchia
Uitgeverij : 3 Magier Spiele
Aantal spelers  : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 5+

16-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
15-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Team Play (Schmidt spiele)


Het is de hoogste tijd dat we nog eens een gewoon kaartspelletje op dit blog gooien en doen dit dan ook graag met "Team Play" van Schmidtspiele. Zoals de naam al doet vermoeden is dit spel eigenlijk vooral bedoeld om samen met een partner tegen elkaar te spelen. In de 3 en 5 spelerversie ga je voor eigen succes, maar met 4 of 6 spelers komt het erop aan dat je samen met je collega het meeste punten scoort.


Het spel bestaat uit 110 kaarten, waarvan 64 genummerde kaarten (1-8, 4x) en 46 opdrachtkaarten.
Alle genummerde kaarten worden geschud, 3 open gelegd als vitrine en elke speler ontvangt er op handen (1/2/3/3/... voor speler 1/2/3/4/...) Ook de opdrachtkaarten worden geschud, er wordt er 1 open gelegd en elke speler ontvangt er één die hij open voor zich legt. (Speel je met 3 of 5 krijgt elke speler nog een 2de persoonlijke opdrachtkaart).



De speler links naast de deler begint het spel. Bij aanvang van je beurt moet je nagaan of je je handkaartenlimiet van max. 6 handkaarten niet overstijgt (8 voor 3 of 5 spelers), deze limiet is enkel geldig bij aanvang van je beurt, niet erna. Daarna voer je de volgende 3 acties uit in een willekeurige volgorde :
- trek 2 kaarten : van de trekstapel of uit de vitrine, die onmiddellijk wordt aangevuld. Deze actie kan overigens onderbroken worden door actie "vervul een opdrachtkaart".
- vervul een opdrachtkaart (optioneel) : indien je voldoet aan de voorwaarde van de opdrachtkaart in het midden van de tafel of je eigen opdrachtkaart, mag je de gevraagde kaarten afleggen en de missiekaart gedekt voor je leggen. Trek onmiddellijk een nieuwe opdrachtkaart. De kaarten worden in team verzameld bij één speler van het team. Je mag meerdere opdrachten in je beurt vervullen, ook de nieuw getrokken kaart.
- geef je partner 1 of 2 kaarten (optioneel) : je mag 1 of 2 kaarten gedekt aan je partner geven. Er mag hierover niet gecommuniceerd worden. Je zou eventueel kunnen afleiden welke kaarten je kan doorgeven op basis van de kaarten die de speler uit de vitrine heeft genomen. 

Zo gauw een team z'n achtste opdrachtkaart vervuld heeft, voert elke speler nog één actie uit. Het team met de meeste overwinningspunten op de verzamelde opdrachtkaarten wint het spel. 
 

 Titel : Team Play

Auteur : Johannes Schmidauer-König
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

15-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
14-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Domus Domini (Franjos Spieleverlag)


Domus Domini was één van de eerste spellen die dit jaar op ons Essenlijstje stonden. Het artwork zag er onmiddellijk fantastisch uit en ook van uitgeverij Franjos weten we dat er altijd wel iets leuks in de spellen zit. Het materiaal is zonder meer fantastisch te noemen. U krijgt 1 speelbord met daarop de weg naar de stad en een scorespoor, 6 individuele kloosterborden (zie onder), 6 kloosterkaartjes, 18 keldermeesterkaarten, 6 kaarten om de productie te verhogen, 3 speciale kaarten, 11 gebeurteniskaarten, 60 geldfiches, 24 kloosterkaarten, 18 hondenhokkaarten, 12 hondenfiches, 36 groentenfiches, 42 lekenbroederfiches, 6 overzichtskaarten, 6 houten kruiwagens, 6 houten aflaatbrieven, 6 houten huizen, 18 rondeblokjes, 4 houten bomen en 1 startspelerfiguur.



Het spel verloopt over vijf jaren, die elk zeven fasen hebben. Elke fase wordt aangevangen door de startspeler en nadien komen de andere spelers volgens de wijzers van de klok aan de beurt.

Fase 1 : Bepaal de startspeler, dit is de linkerbuurman van de startspeler van de vorige ronde. Je mag tegen betaling van 1 geld de startspeler doorgeven. Dit gaat zo door tot een speler de startspeler neemt en het geboden geld. De bovenste kaart om de productie te verhogen wordt omgedraaid, deze geeft aan in welk goed je deze ronde moet presteren om veel punten te halen. Ook de speciale kaarten worden verdeeld (vanaf ronde 2), de speler met de grootste kloostertuin krijgt de groentenkar, de speler met de grootste brouwerij krijgt de dronkenlap en de beste kaasmakerij krijgt de herder. Bij gelijke stand gaat de kaart naar de speler met de hoogste keldermeester.

Fase 2 : Je mag eerste een keldermeester aanstellen en nadien groenten gaan kopen. Je betaalt de prijs aangegeven op de keldermeesterkaart en plaatst deze op je speelbord. Je mag maar één keldermeester hebben. Je krijgt een eventueel verschil uitbetaalt of legt bij als je een nieuwe kaart neemt. Op het einde van het spel krijg je voor een keldermeester het aantal punten gelijk aan z'n prijs. Daarna mag je 2 groentenfiches aanschaffen voor 1 geld. Je hebt max. 6 plaatsen om de fiches onder te brengen. (dus ook max. 6 kopen voor 3 geld)

Fase 3 : In deze fasen wordt er geïnvesteerd om het klooster uit te bouwen. Betaal de bouwkosten van de bedrijfstak die je wil uitbouwen. De prijs staat rechts in de kolom aangegeven. Zet je blokjes naar het juiste niveau. De hoogte van dit blokje geeft aan hoeveel opbrengsten het later zal waard zijn. Sommige keldermeester geven je een korting op de uitbouw van sommige bedrijfstakken. Je mag ook aan je kapel bouwen. Dit levert op het einde van het spel adelbrieven op. Ook nu staan de bouwkosten en de punten die het oplevert weer netjes op de tegels. Je mag maar één niveau per ronde uitbouwen. Later kunnen er lekenbroeders naar de kapel gestuurd worden om de opbrengsten te verhogen. Lekenbroeders kunnen uit de voorraad gehuurd worden. Je moet ze onmiddellijk kunnen voeden met een groentenfiche. Er kunnen max. 6 lekenbroeders in een klooster verblijven (op je velden en in je kapel). Een speler kan ook per ronde één hondenhok kopen voor 1 geld. Waakhonden kosten je dan weer één groentenfiche en moeten bij een hondenhok geplaatst worden. Ze leveren aflaatbrieven op aan het einde van het spel en houden de dronkenlap of lekenbroeders tegen in fase 4. Op het einde van deze fase bepaal je je inkomsten en plaats je jouw kruiwagen op het spoor naar de stad op de overeenkomstige plaats.

Fase 4 : Inzetten van de lekenbroeders en/of dronkenlap. Je mag gaan bedelen bij spelers wiens kruiwagen hoger staat op het spoor naar de stad. Je mag de lekenbroerders ook afgeven aan de voorraad voor één aflaatbrief. Dit inzetten verlagen de inkomsten van de andere spelers met 10 (of 30 bij de dronkelap). De herder of een hond kunnen je beschermen tegen de bedelaars.

Fase 5 : Groentenfiches en groentenkar inzetten. Elke fiche levert 10 inkomsten op, de kar 30 inkomsten. Je verzet je kruiwagen het aantal plaatsen vooruit.

Fase 6 : Lekenbroeders te eten geven als er nog in je klooster aanwezig zijn. Je geeft 1 groentenfiche af voor 1-3 lekenbroeders en 2 fiches voor 4-6.  Lekenbroeders op het veld of in de kapel moeten niet gevoed worden.

Fase 7 : Puntentelling van de ronde. Voor elke 10 inkomsten krijg je 1 punt. Daarna krijg je geld als inkomsten. De speler die het minste heeft geleverd aan inkomsten krijgt 7 geld, de volgende 5, dan 4, 3, 2 en 1. Bij gelijke stand telt wederom de kloostermeesterkaart of indien zo geen kaart, de kloosterkaart. Na het uitbetalen gaan de kruiwagens terug naar het klooster en starten ze terug op nul voor de volgende ronde.



Na vijf ronden eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten na de eindtelling :
- 2 punten voor lekenbroeders in je klooster (niet voor kapel of veld)
- 2 punten per waakhond
- 7/10/15 punten voor elke bedrijfstak die je tot het maximum uitbouwde
- 3/6/11/20 punten voor het uitbouwen van je kapel
- 1-18 punten voor je kloostermeesterkaart

Titel : Domus Domini
Auteur : Franz-Josef Herbst
Uitgeverij : Franjos spieleverlag
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 25 min./speler
Leeftijd : 12+

14-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
11-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mombasa


Mombasa (Eggertspiele/Pegasus spiele) :

+ dit is zonder meer één van de lijvigere spellen die in Essen verscheen, dus als je graag iets hebt om op de kluiven, dan is dit zeker iets voor jou
+ ondanks de complexiteit van het spel zijn de spelregels zeer goed geschreven en erg duidelijk
+ het materiaal is zoals gewoonlijk fantastisch en bovendien erg omvangrijk bij dit spel
+ je hebt keuzes, keuzes, keuzes, maar moet het toch doen met wat je in handen hebt
+ het systeem van kaarten inzetten en slechts één slot terug op handen te nemen, maakt het wel erg strak
+ de leercurve bij dit spel is groot en zorgt er wel voor dat de herspeelbaarheid aanwezig is
+ de puntentelling is aanwezig, maar niet zo extreem, je moet geen duizend-en-één zaken in het oog houden
+ het spel duurt maar zeven ronden, optimaliseren is de boodschap (op alles spelen niet!)
+ het spel zal binnenkort ook in het Nederlands beschikbaar zijn bij The Game Master
+ de nederlandstalige spelregels zijn reeds beschikbaar op de site van R&R games

- tijdens een eerste speelsessie ga je roemloos de boot in tegen spelers die het spel al kennen
- geen grote ramp, maar de centjes van 1 hebben een verschillende cut gehad zodat ze verschillen in grootte, de tekening is wel identiek
- het spel duurt maar zeven ronden en je hebt het gevoel dat je niet zomaar op alles kan gaan spelen

Conclusie : Mijn eerste speelsessie van Mombasa was niet echt top, niet zozeer omwille van het spel zelf, maar het belabberde niveau dat ik haalde. Je moet enkele goed doordachte keuzes maken in dit spel. Je kan dit spel niet op gevoel gaan spelen, want dan ga je onherroepelijk tegen de vlakte. Het kiezen van je acties, het terugtrekken van je kaarten, het opstapelen van bonussen, het uitbreiden van de maatschappijen, het vooruitzetten op de aandelensporen, ... alles moet goed doordacht zijn, want anders haal je niet het optimale resultaat. Dit spel verdient héél wat sessies, één om het onder de knie te krijgen, twee omdat het een goed spel is.

11-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raid & Trade (Mage company)


Het materiaal :
5 spelersborden, 5 spelersminiaturen, 9 dubbelzijdige stadtegels, 1 dubbelzijdige helikoptertegel, 4 zwarte-markt-fiches, 14 voorwerpkaarten per speler, 50 huistegels (in groen, geel en rood), 50 overvalkaarten (in groen, geel en rood), 5 vechtdobbelstenen en 1 overvaldobbelsteen, 10 gebeurteniskaarten, 11 queestekaarten, 30 incidentkaarten, 6 bewakertegels, 2 helipadfiches, 130 grondstoffenfiches, 5 creditfiches, 1 buitenposttegel en bijpassend miniatuur en 1 stoffen buidel.

De voorbereiding :
- Plaats de stadstegel met de oranje cirkel in het midden
- Leg er willekeurig stadstegels rond, zodat je een grid van 3x3 krijgt
- Trek een willekeurige zwarte-marktfiche en plaats deze op de centrale tegel (je kan hiermee het spel makkelijker of moeilijker maken)
- Schud de gebeurteniskaarten en leg er 2 open, de rest vormt een trekstapel
- Schud de incidentkaarten en vorm een trekstapel, doe dit ook voor de queestekaarten en leg er zoveel open als het aantal spelers
- Schud de 3 types huiskaarten en leg ze naast het speelbord als trekstapel
- Leg de creditfiches naast he speelbord
- Elke speler krijgt een karakter, het bijpassende miniatuur, speelbord en een vechtdobbelsteen. Ze je dials op 0 (blauw = kennis), 0 (geel/rood = aanzien, zwarte lijst) en 15 (groen = actiepunten)
- Stop alle grondstoffenfiches in de stoffen buidel
- Plaats een aantal huizen van elke soort op het speelbord (volgens aantal spelers, zie spelregels)
- De jongste speler is de startspeler

Het rondeverloop :
1) Startspeler wisselen : de speler met de minste grondstoffenfiches wordt de nieuwe startspeler.
2) Nieuwe gebeurtenis : de startspeler kiest één van beide gebeurtenissen die tijdens de ronde geldig is, de andere kaart wordt afgelegd.
3) Actiepunten aanvullen tot 15 : de spelers zetten steeds hun dial op 15 actiepunten, ook al had je er nog uit vorige ronden. Enkel door bepaalde actiekaarten, bonussen, ... kan je boven deze 15 geraken (wat nodig is voor de eindcondities)
4) Startspeler voert z'n beurt uit. Daarna voeren de andere Spelers om beurten hun actie uit. Dit gaat zo door tot alle spelers op 0 actiepunten staan of gepast hebben.
7) Leg de gebeurteniskaart af en trek 2 nieuwe gebeurteniskaarten, de ronde is ten einde.

Een spelersbeurt :
- Beweeg je miniatuur indien gewenst : elke keer je op een nieuw bord komt of over een obstakel beweegt, kost je dat 1 actiepunt
- Voer één van volgende acties uit : aanvallen, vechten, ruilen of bouwen
- Je mag zelf kiezen of je eerst beweegt en dan de actie doet, of andersom, of dat je aan één van beide verzaakt
- Daarnaast kan je ook enkele andere zaken ondernemen in je beurt zoals :
* een incidentkaart claimen (zo vaak je wil) : deze kaarten komen op het speelbord te liggen als je op een bord komt waar nog geen kaart ligt. Indien je de gevraagde grondstoffenfiches kan afgeven, mag je de kaart bij je nemen. Je mag er max. 5 op handen hebben. Elke kaart kan éénmalig geactiveerd worden, nadien wordt ze afgelegd.
* een queeste claimen (slechts één maal per ronde) : spendeer de gevraagde grondstoffen, aanzien, kennis, ... en neem de queeste op handen. Het effect van de kaart kan elke ronde éénmalig gebruikt worden, ook in de ronde waarin ze gewonnen is.
* spendeer 1 voedselgrondstoffenfiche in ruil voor 1 actiepunt (zo vaak je wil) : zo geraak je bijvoorbeeld ook aan de 20 actiepunten om het spel te beëindigen.
* passen (indien je 0 actiepunten hebt, moet je passen) : actiepunten die je eventueel overhebt, vervallen de volgende ronde, maar kunnen gedurende de lopende ronde nog gebruikt worden om je te verdedigen tegen aanvallen

De acties :
- Aanvallen : val een aangrenzend huis aan. Een groen huis kost je 6 AP, een geel 8 AP en een rood 10 AP. Verwijder daarna de tegel en leg hem bij jezelf. Bij sommige huizen moet je met de dobbelsteen gooien om te bepalen of de aanval succesvol is of niet. Andere geven je punten voor je zwarte lijst (hierdoor verlies je kennis). Elk huis levert je een aantal grondstoffen fiches op die je uit de zak mag trekken. Als je 6/8/10 zwarte lijst punten hebt, mag je geen groene/gele/rode huizen aanvallen.
- Vechten : indien je naast een andere miniatuur staat, mag je deze aanvallen. Het kost je een grijs fiche (wapen) en 5AP om aan te vallen, de andere speler kan eventueel verdedigen door ook een wapenfiche te betalen en 3AP. Gooi dan met de dobbelsteen. Sommige symbolen zorgen voor een onmiddellijke winst, andere kunnen verdedigd worden en nog anderen leveren je AP, kennis en andere zaken op. Als je een gevecht wint kan je grondstoffen en creditfiches krijgen (stelen) van de verliezende speler.
- Bouwen : bouw één van je werktuigkaarten door de gevraagde grondstoffen af te geven, scoor de kennispunten op de kaart. De meeste kaarten hebben een éénmalig effect. Zo gauw je de kaart gebruikt wordt ze afgelegd.  (uit het spel)
- Ruilen : Spelers mogen met elkaar ruilen, het kost beide spelers 1 AP. Je mag ook op de zwarte markt gaan ruilen, dan geef je bovenop de 1AP 4 grondstoffenfiches af voor één van de afgebeelde grondstoffen op de zwarte markt.



Het spel winnen :
Er zijn drie manieren om het spel te winnen. Als je aan één van volgende situaties voldoet, trek je het laken naar je toe :
1) Bereik 20 kennispunten en spendeer 20 actiepunten in je beurt
2) Vervul 3 queestes en spendeer 20 actiepunten in je beurt
3) Verzamel 10 aanzienspunten en spendeer 20 actiepunten in je beurt

Titel : Raid & Trade
Auteur : Charalampos Tsakiris & Malte Kühle
Uitgeverij : Mage company
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

11-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
10-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mombasa (Eggertspiele/Pegasus spiele)


Mombasa is de laatste nieuwe titel van Eggertspiele die we hier nog moesten op de blog gooien. We gaan ons bij deze beschrijving echter beperken tot een overzichtje van het spelverloop, want we hebben al ruim onze tijd genomen om de spelregels te vertalen. Je vindt deze overigens hier : http://www.rnrgames.com/images/productrules/Mombasa_rules_dutch.pdf
Binnenkort zou normaal gezien ook de nederlandstalige versie van het spel bij The Game Master moeten verschijnen (begin 2016).

Je krijgt héél wat waar voor je geld : een speelbord, 4 dubbelzijdige companieborden, 4 spelersborden, 44 actiekaarten, 36 startactiekaarten, 4 uitbreidingskaarten waarde 1, 4 spoorkaarten, 72 boekfiches, 10 starttegels, 4 bonustegels, 60 geldmunten, 60 houten handelshuizen, 16 spoormarkers, 20 bonusmarkers, 4 inktpotten, 4 diamantmarkers, 1startspelerfiche, 4 overzichtskaarten en een scoreblokje.



Het doel van het spel is om zoveel mogelijk geld te verzamelen door te investeren in goederen in bedrijven en hun handelsposten over het Afrikaanse continent te verspreiden. Door te investeren vergroot je het aantal aandelen dat je in de maatschappij hebt, alsook de waarde van de aandelen. Als je dan nog eens op een slimme manier omgaat met de boekhouding dan levert je dat enkel maar meer op. Je kan hier en daar tijdens het spel al wat geld verzamelen, maar moet dit meestal terug uitgeven om bepaalde acties te mogen uitvoeren. Het merendeel van het geld verwerf je aan het einde van het spel. Je eindtotaal wordt opgemaakt en bestaat uit : het geld op handen, de waarde van de aandelen in de vier maatschappijen die je hebt, de laatste waarde die je passeerde met je diamantmarker en de laatste waarde die je passeerde met je inkpot. De speler met de hoogste totale waarde wint het spel.

Een spelletje Mombasa loopt over 7 ronden, die op hun beurt bestaan uit 3 fasen :
1) Planningsfase : de spelers voeren gelijktijdig volgende 2 acties uit :
- leg de actiekaarten gedekt op je spelersbord die je wil uitvoeren
- alle spelers draaien gelijktijdig hun gekozen kaarten open

2) Actiefase : vertrekkende vanaf de startspeler en dan kloksgewijs voeren alle spelers hun acties om beurten uit. Elke speler voert telkens maar één actie uit, dan de volgende speler, enz.  tot alle spelers al hun acties hebben uitgevoerd. Wanneer je aan de beurt bent, MOET je één van volgende acties uitvoeren :
- Eén of meer goederenkaarten van één type in je actiegebied gebruiken : bereken de totale waarde van dit type van goed en spendeer dit om 1 kaart uit de vitrine te nemen EN/OF verzet op één of meer maatschappijen je spoormarker.
- Alle uitbreidingskaarten in je actiegebied gebruiken : bereken de totale waarde van je uitbreidingskaarten en gebruik ze om één maatschappij uit te breiden. Plaats een handelshuis van de maatschappij in aangrenzende regio's en betaal met uitbreidingspunten om de grenzen te overschreiden. Je kan meerdere huizen plaatsen in één beurt. Ontvang de bonus van de regio's, verjaag andere handelsposten en plaats deze terug bij hun maatschappij.
- 1 boekhouderskaart gebruiken : betaal eventueel 2 geld om een boekfiche dicht op je spoor te leggen. Nadien mag je je inktpot vooruit zetten op het spoor. Je moet wel voldaan aan de voorwaarden van het boek dat op het spoor ligt.
- 1 diamanthandelaarskaart gebruiken : afhankelijk van de gespeelde kaart zet je je diamantmarker één of meerdere plaatsen vooruit op het spoor en krijg je de afgebeelde bonus op de kaart.
- plaats 1 bonusmarker : plaats één van je bonusmarkers op een vrije bonusplaats. Soms moet je aan bepaalde zaken voldoen vooraleer je er mag staan. Sommige bonussen krijg je onmiddellijk, anderen kan je pas de volgende ronde uitvoeren.
- einde van je eigen actiefase : neem eerst één van je aflegstapels op handen, daarna schuif je de gebruikte actiekaarten naar de aflegstapels. De speler wordt nu de rest van de ronde genegeerd.

3) Voorbereiden voor de volgende ronde-fase :
- beweeg geld en boekenfiches van het rondespoor naar de boekenvitrine
- vul de kaarten aan in de kaartenvitrine
- geef de bonusmarkers terug aan de desbetreffende spelers

Ik geef toe dat deze beschrijving redelijk kort door de bocht is, maar het spel omvat dan ook zoveel mogelijkheden en details dat het zinloos zou zijn om deze allemaal te proberen omschrijven. Een uitgebreide imprESSEN lijkt me dan ook zinvoller (misschien dat deze overigens al verschenen zal zijn op het ogenblik dat deze beschrijving op onze blog komt)

Titel : Mombasa
Auteur : Alexander Pfister
Uitgeverij : Eggertspiele/Pegasusspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 75 - 150 min.
Leeftijd : 12+

10-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
09-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heroes (Rebel)


Heroes is een real-time strategiespel, dit wil zeggen dat alle spelers simultaan te werk zullen gaan tijdens het gooien van de dobbelstenen en het samenstellen van hun acties. De speler die als enige held overblijft op het slagveld is de winnaar van het spel. In de doos vinden we 4 spelersborden (met levenspuntenspoor en 8 vakken voor kaarten), 20 basis betoveringskaarten, 25 dobbelstenen (zie onder), 4 speciale betoveringskaarten, 60 betoveringskaarten, 4 heldenkaarten, 92 wezenskaarten (23 per speler), 18 fiches en 81 dubbelzijdige wonde/krachtfiches.

Elke speler neemt een held, met bijpassende speciale betoveringskaart en wezenskaarten. Elke speler krijgt ook 5 basis betoveringskaarten en 3 gekozen betoveringskaarten uit een vitrine van 8 kaarten van de trekstapel. Elke speler krijgt ook een spelersbord, 6 dobbelstenen en een wondefiche. Deze fiche zet je op vak 21 van je levenspunten. De andere fiches en kaarten worden in een voorraad gelegd.

Om het spel volledig te begrijpen, moet je uiteraard de kaarten van naderbij bekijken, want deze zijn het hart van het spel. Elke speler heeft een held, die sterk is in één element, maar zwak in een ander. Vooral bij het dobbelen wordt het belangrijk om dit zwakke symbool niet te veel te laten verschijnen. Daarnaast staat ook telkens de kracht op de kaart en een effect dat de held kan gebruiken in z'n beurt. De betoveringskaarten tonen aan welke voorwaarden je dobbelstenen moeten voldoen om ze uit te spelen, het effect, het doelwit en een eventuele verbetering die je kan doorvoeren. (zie acties later) Een monsterkaart tenslotte toont de kosten om ze te lanceren, de kracht, de wondes die het toebrengt, een effect en een activatiekost.



Het spel loopt over een aantal ronden tot er slechts één speler nog levenspunten heeft, deze speler is de winnaar. Een ronde bestaat uit 4 fasen :
1) Voorbereiding : de spelers gooien gelijktijdig hun dobbelstenen, ze mogen symbolen terzijde leggen en blijven hergooien. Als ze tevreden zijn met hun eindresultaat, roepen ze "stop" en wordt het spel onmiddellijk stilgelegd. De andere spelers gooien eventueel nog de dobbelstenen in handen, zodat alle dobbelstenen op tafel liggen.

2) Actiefase : de speler die het spel stopte mag één actie ondernemen met z'n gegooid resultaat. Maar vooraleer dat te doen, wordt er gekeken of je symbolen hebt die overeenkomen met de zwakte van je held (enkel de speler die stop riep). Voor elk zulk symbool verliest een speler levenspunten. Tenslotte worden ook de effecten van de permanente betoveringen uitgevoerd.

Acties : de speler heeft keuze uit vier volgende acties :
- een betovering lanceren : speel één van je kaarten uit handen, waarvan je de symbolen op je dobbelstenen hebt staan. Kies ook een slachtoffer en voer het effect uit. Permanente betoveringen blijven liggen uiteraard en hebben vaak een bijpassend fiche om je eraan te herinneren. Nadat het onmiddellijk effect van de kaart is uitgevoerd wordt de kaart verwijderd. Je kan je betoveringen ook verbeteren, dit staat onderaan de kaart. Je moet twee betoveringskaarten afleggen om één kaart te verbeteren. Mogelijke verbeteringen zijn +1 kracht op permanente betoveringen, +1 voor een tegenstander wat afleggen van kaarten betreft, +1 wonde toebrengen, +1 genezing bij jezelf, een extra doelwit. Indien de speler een betovering lanceert in het element waar hij sterk in is, mag hij de verbetering gratis uitvoeren (dus geen 2 kaarten afleggen). Tenslotte kan je ook één van je wezens activeren door de gevraagde symbolen te hebben gegooid. Het wezen geeft aan welke doelwitten het heeft op het bord van een tegenstander (in zelfde kolom of ook aangrenzende kolommen). Enkel de kaarten op de bovenste rij kunnen aangevallen worden, of de kaarten die vrij liggen op de onderste rij (waar er geen kaart boven ligt). Gebruik het effect van het wezen en dien schade toe aan de tegenstand. Je kan wezens ook gaan bewegen op het einde van je beurt als je een leidersymbool gooide. Je mag een wezen orthogonaal (niet diagonaal) bewegen op je spelersbord.
- trek betoveringen : indien je minstens 3 kaartsymbolen gooide, mag je één kaart trekken voor 3 kaartsymbolen en 1 kaart extra voor elk kaartsymbool extra. Indien je voor deze actie kiest, kan je niets anders doen. Deze kaarten worden van je persoonlijke stapel genomen.
- leer nieuwe betoveringen : dit laat je toe om betoveringen te leren die in de vitrine liggen. Met 4 kaartsymbolen leer je de betovering op de onderste rij, met 5 kaartsymbolen die van de bovenste rij. Neem de kaart op handen. Vul nadien de vitrine aan. Kaarten op de bovenste rij schuiven eventueel eerst een plaatsje naar beneden vooraleer je aanvult.
- verlos je van de magie : gooi de vier elementen met je dobbelstenen en verlos je van permanente betoveringen. Verwijder één krachtfiche van de betovering. Ook het afleggen van 2 betoveringskaarten laat de kracht van de permanente betovering afnemen met 1 kracht. Indien de kracht op nul komt, wordt de permanente betovering afgelegd.



3) Acties van andere spelers : nadat de speler die "stop" riep z'n actie heeft uitgevoerd, mogen ook de andere spelers één actie uitvoeren op basis van hun gegooide symbolen op dat moment. Indien je beslist om een actie uit te voeren, moet je ook je zwakheden controleren, eventueel levenspunten verliezen en dan de actie uitvoeren.

4) Het spel gaat verder : De spelers die een actie hebben uitgevoerd nemen alle dobbelstenen op handen en beginnen aan een nieuwe voorbereidingsronde. De spelers die geen actie uitvoerden, mogen kiezen hoeveel dobbelstenen ze op handen nemen en welke ze laten liggen op het gegooide symbool om mee te emen naar de volgende ronde.

Titel : Heroes
Auteur : Adam Kwapinski
Uitgeverij : Rebel
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 12+

09-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
08-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kemet - Ta Seti (Matagot)


Kemet Ta Seti is een uitbreiding voor Kemet, waarover je hier meer te weten komt : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2206063

Deze uitbreiding omvat 5 modules die naar wens kunnen worden toegevoegd aan het basisspel, dat nodig is om het spel te kunnen spelen.
Module 1 : een nieuwe kleur pirmaide met 16 corresponderende krachttegels
Module 2 : een nieuwe fase : dageraad
Module 3 : een nieuw mechanisme : de weg naar Ta-Seti
Module 4 : een nieuwe overwinningvoorwaarde
Module 5 : nieuwe strijd- en goddelijke interventie-kaarten

Module 1 : een nieuwe kleur van piramide (zwart) maakt z'n opwachting. Bij aanvang van het spel beslist elke speler zelf welke 3 kleuren hij wil hebben qua piramide. Bovendien kan je alle krachten dan ook winnen als je de piramide van een tegenspeler gaat afnemen. Bij de zwarte piramide horen 16 nieuwe krachttegels die voor een variant zorgen op het basisspel. Er is ook een fiche voorzien om op de spelersborden te leggen om aan te geven dat je een zwarte piramide onder je hoede hebt.

Module 2 : de "beurtvolgorde bepalen" fase wordt volledig vervangen door een nieuwe fase, de dageraadfase. In de eerste ronde wordt deze fase nog overgeslagen. Dageraadfiches worden in een strijd verkregen. Een speler die een gevecht verliest of die al z'n eenheden verliest tijdens een strijd krijgt zo'n +1-krachtfiche. Tijdens de nieuwe fase moeten de spelers verplicht strijd leveren om de beurtvolgorde van de volgende ronde te bepalen. Je moet een strijdkaart spelen, je moet een strijdkaart gedekt afleggen en je mag één of meer dageraadfiches toevoegen. De speler met de hoogste waarde plaatst z'n volgordemarker op de gekozen plaatst, dan de volgende, ... tot de speler met de laagste waarde de laatste vrije plaats inneemt. Gebruikte dageraadfiches worden nadien logischerwijs afgelegd.



Module 3 : De weg naar Ta-Seti bestaat uit 4 speelborden die je tegen elkaar moet leggen. Elk bord is dubbelzijdig zodat je telkens een andere opstelling kan bekomen. Op deze borden zijn bonusfiches te verdienen, fiches van niveau 1 en 2, vaardighedenfiches en permanente winstpunten. Er worden 3 priesterfiguren van elke speler aan het eerste bord klaargezet. Als een speler een "beweeg/aanval"actie kiest tijdens z'n beurt, mag hij aansluitend direct één priester bewegen op de weg naar Ta-Seti. Een speler kan een priester activeren die reeds op de weg staat of een priester uit z'n voorraad. De priester beweegt op het bord naar een volgende locatie. Daarna bepaalt de speler of de priester wil verderreizen of wil profiteren van de afgebeelde eigenschap van de locatie. Je kan ook beloningen oprapen tijdens je beweging van de ene naar de volgende locatie, neem gewoon de fiches bij je. Als een priester op een volgende locatie komt, moet hij stoppen en beslissen of hij niets neemt of hij de voorwerpen/vaardigheden van de locatie neemt. In het eerste geval blijft de priester op de weg en kan hij later verzet worden op de weg. Indien je voor de vaardigheid van de locatie kiest, wordt de priester nadien op het hoofdbord gezet. Als hij enkel voorwerpen heeft genomen, wordt hij terug aan het begin van de weg geplaatst. Een speler kan meerdere priesters op het bord hebben staan, maar er mag er maar één per keer bewegen. Er kunnen ook meerdere priesters op één veld staan. Op het einde van de nachtfase wordt de weg naar Ta-Seti aangevuld met voorwerpen, vaardigheden en winstpunten, zolang ze beschikbaar zijn.

Module 4 : men raadt aan om deze module sowieso te combineren met module 2 (ook al is hij zonder perfect te spelen). Een speler wint het spel als hij aan de overwinningvoorwaarde voldoet voordat hij één van zijn actiefiches inzet, in plaats van aan het einde van een ronde zoals in het basisspel. Als de actieve speler in de dagfase voor het inzetten van een actiefiche ten minste 8 punten heeft zijn er twee mogelijke scenario's. Heeft geen enkele andere speler zoveel punten als hij, dan wint hij het spel onmiddellijk. Als er meerdere spelers hetzelfde puntenaantal hebben, wint er nog niemand, maar is deze dagfase wel de laatste van het spel.

Module 5 : Elke speler krijgt 2 nieuwe strijdkaarten, zodat je nu 8 strijdkaarten ter beschikking hebt. Er worden ook nieuwe goddelijke interventiekaarten aan de stapel toegevoegd. Een overzichtje van deze kaarten vind je zoals gebruikelijk op een handig overzichtje.

Titel : Kemet - Ta Seti
Auteurs : Jacques Bariot & Guillaume Montiage
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 14+

08-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
07-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Quartz


Quartz (FunBox Jogos) :

+ het artwork is fantastisch, nodigt uit tot spelen
+ er wordt gelachen rond de tafel, de kaarten zijn echt wel pestkaarten
+ push-your-luck, maar toch met een extraatje door de actiekaarten die echt wel oké zijn
+ de actiekaarten zijn in het Portugees, maar de symbolen zijn duidelijk en na een rondje ken je ze wel

- een spelletje kan echt frustrerend zijn, bij pech kan je werkelijk niets doen in een ronde
- een speler die een erg goede ronde (of twee) heeft, heeft erg veel kans om te winnen. Hink je achterop is het afgelopen in de meeste gevallen
- er zit iets te veel afval in het trekzakje, misschien haal je er beter enkele uit, zodat je iets langer kan doorgaan in een ronde
- elke keer wil je de tekst op je kaartje toch weer lezen en na 2 woorden besef je dat je van dat Portugees geen kaas hebt gegeten
- de vertaalde spelregels (Engels) staan vol foutjes, je haalt ze er logischerwijs wel uit, maar het is toch vervelend

Conclusie : Als je Incan gold of Diamant al hebt gespeeld weet je alvast wat het algemene gevoel en spelverloop van dit spel is. Dit spel is echter nog ietsje breder, omdat je individueel in de mijn zit, je actiekaarten kan gaan gebruiken en vooral ook combinaties van edelstenen probeert te verwerven. Dit is bovendien echt een pestspelletje, een k**-kaart op het foute moment en je tegenstander zit serieus in de penarie. Hoge scores halen is niet evident, het is push-your-luck ten top en een superrondje brengt je al dicht bij de overwinning. Je moet dit spel met de juiste mensen spelen en dan beleef je hier ongelooflijk veel plezier aan. Vijf rondjes zouden het spel af en toe misschien ietsje te lang kunnen maken voor wat het is, dus pits er gerust een ronde of twee af (na afspraak bij aanvang van het spel).

07-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs