IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
11-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 10 : Burg der 1000 Spiegel


Nog zo ééntje als de vorige, maar nu meer voor de kids. Dit keer eens geen kinderspel met magneten, maar met spiegels. En neem van mij aan, als je het in het begin nog niet doorhebt, is spiegelingen maken echt niet zo makkelijk voor iemand met véél te weinig meetkundig inzicht. Een ingrediënt dat wel behouden blijft is de memoryvariant die toch weer in een kinderspel moet zitten. Blijkbaar kunnen we geen kinderspel maken waar de hersenen niet bij moeten gepijnigd worden.

In het kasteel van de 1000 spiegels gaat vampier Victor op zoek naar zijn verloren voorwerpen. Diegene die de voorwerpen vindt, krijgt bloeddruppels in de plaats en het komt er natuurlijk weer op aan om om ter meeste bloeddruppels te verzamelen.
Het spel wordt gespeeld in de onderkant van de doos, er wordt een kasteel mee gemaakt met allemaal ramen aan de zijkant, dit zullen de kijkgaten worden waardoor je het juiste voorwerp moet kunnen zien. Bovenop wordt een spelbord geplaatst waarin de spiegels worden gestopt. Je kan een makkelijke en moeilijke variant spelen, bij de makkelijkere variant staan er hulplijntjes die de richting van de weerkaatsing weergeven, bij de moeilijkere versie staat er natuurlijk niets. Victor wordt in zijn staandertje gedrukt, de bloeddruppels opzij gelegd, langs de kant van het speelveld worden de kantelen in het bord geplaatst (hierop staan de diverse voorwerpen) en de dobbelsteen wordt aan de startspeler gegeven.
Elke speler krijgt ook 2 gokfiches, met een juichende en droevige Victor op afgebeeld. (zie onder voor de moeilijkere opstelling)



Als je aan de beurt bent, doorloop je volgende fasen :
1) verzet het raamscherm
Je mag één kanteel van plaats veranderen, zo verandert het speelbord telken male. Dus wordt het memorygedeelte toch een stukje moeilijker.
2) gooi de dobbelsteen en verplaats Victor
Je verplaatst Victor het aantal gegooide ogen in wijzerszin. Hij komt op een plaats terecht en moet het voorwerp zoeken dat daar in het droomballonnetje staat.
3) verzet tot drie spiegels
De kern van het spel : probeer door spiegeling (verplicht) het gezochte voorwerp tevoorschijn te laten komen in het raam waar Victor staat.
4) de andere spelers gokken of het voorwerp zichtbaar zal zijn
De andere spelers raden of de actieve speler er in geslaagd is om het voorwerp te vinden en leggen hun gepaste gokfiche.
5) is het voorwerp gevonden? (kijken)
De actieve speler kijkt door het raam en kijkt of hij het voorwerp gevonden heeft. Indien ja, krijgt hij een bloeddruppel en mag hij een kanteel opheffen en krijgt hij een extra bloeddruppel als het gezochte voorwerp hierop staat. Zo neen, dan eindigt de beurt van de speler onmiddellijk zonder bloeddruppels te winnen. Zie je een knoflook, moet je één bloeddruppel afgeven als straf.
6) Goede gok of niet?
De tegenspelers die een juiste gok waagden, krijgen ook één bloeddruppel.

De speler die als eerst een aantal bloeddruppels wint (afhankelijk aantal spelers), wint het spel.

Titel : Burg der 1000 Spiegel
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+ (vooral door de moeilijkheid van spiegelen)


11-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
10-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 9 : Keltis - neue Wege, neue Ziele


Kosmos brengt traditiegetrouw niet enkel nieuwe spellen uit in Essen, maar doet ook in Nürnberg een duit in het zakje. Dat maakt deze spellen misschien wel een ietjes minder nieuw, maar toch zijn ze zeker het vermelden waard.

Van het leuke familiespel "Keltis", ook wel gekend als de 4-persoonsversie van Lost cities, moest er wel een uitbreiding komen. In "neue Wege, neue Ziele", krijg je een nieuw speelbord en nieuwe fiches. De kaarten en pionnen dient u uit het basisspel te nemen.

Het spel verloopt hetzelfde als het basisspel, je hebt nu enkel meer mogelijkheden om stappen te zetten en punten te scoren.
Voor diegene die Keltis niet kennen of niet meer exact weten wat het inhoudt :
- een speler tracht rijtjes te maken met kaarten van laag naar hoog of hoog naar laag en dit in verschillende kleuren
- elke keer een speler een extra kaart aan een rijtje legt, mag hij z'n pion verderzetten
- onderweg kan hij extraatjes oprapen (punten, extra stappen, edelstenen)
- kan een speler niets nuttig afleggen, legt hij een kaart weg op een aflegstapel (van elke kleur een aparte stapel)
- nadien trekt hij terug een kaart zodat zijn hand wordt aangevuld tot 8
- vanaf het moment dat er vijf pionnen voorbij de finishlijn zijn gepasseerd eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld

Waar brengt deze uitbreiding dan vernieuwing?
- de wegen lopen nu door elkaar, je kan tussen wegen switchen, je moet wel rekening houden met de plaats naar waar je beweegt (in die kleur moet je een kaart afleggen)
- onderweg kan je weer edelstenen verzamelen, maar deze hebben dit keer verschillende kleuren. Het gaat nu niet enkel om de hoeveelheid edelstenen, maar vooral de diversiteit (vijf verschillende leveren 10 punten op; 4 = 6 punten; 3 = 3; 2 = 2 ; 1 = -3; 0 = -4)

Een mooie variant van een sowieso goed spel dat je aan iedereen kan voorschotelen.That's all folks! Nothing more, nothing less!

Titel : Keltis - neue Wege, neue Ziele
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+ (volgens mij zelfs 8+)

10-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
09-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 8 : Space alert


Een jaartje te laat met deze after-Essen??? Ja en neen, het spel verscheen inderdaad al op de beurs van vorig jaar in de czech games edition stand, maar toeval of niet, rond dezelfde periode dit jaar kwam hij in het Nederlands op de markt in beheer van QWG.
Dit was zo'n spel waar we rijkhalzend hadden naar uitgekeken. Na het lezen van vele goede besprekingen en spelsessies, waren we echt benieuwd wat dit spel allemaal te bieden had. Het veelvuldig uitstellen van de release was dan ook niet zo leuk, als je weet dat die oorspronkelijk in juli was gepland. Maar oké, we hebben hem nu in onze handen en gaan u even kort trachten in te lichten wat een beestje dit zoal is.

Space alert is een coöperatief spel, net als Shadows over Camelot, Pandemie, de Boomgaard, ... komt het erop aan om samen te werken en om het bord te verslaan. Dit keer bevind je je in een ruimteschip (misschien wel datgene dat je zelf samenstelde in Galaxy Trucker, wat een fantastisch leuk spelletje was) en tracht je je staande te houden tegen de invloeden van buitenaf en de infiltrerende vijanden en virussen in je eigen ruimteschip. Het originele aspect in dit spel is het gebruik van de cd, waarop op bepaalde tijdstippen gevaren door je luidsprekers rollen. Vijand gesignaleerd op afstand T+1, zone rood. Dan weet je dat je als de bliksem je linkerflank (rode flank) zal moeten gaan verdedigen. Ook de communicatie tussen de spelers kan uitvallen, dan wordt het even héél stil rond tafel, alhoewel je nog duizend-en-één dingen zou moeten overleggen. Druk, druk, druk, je hebt maar tien minuten en dan loopt de planningsfase af, dan moeten je manschappen schrap staan om al dat aanstormende geweld tegen te houden en het ruimteschip te behoeden van de ondergang.

Het spel verloopt in twee grote fasen :
In fase 1 wordt alles gepland en kom je via de cd te weten welke gevaren je zoal zult moeten bestrijden.
In fase 2 worden alle acties netjes in volgorde afgehandeld en moet je hopen dat je goed hebt gepland en de strijd overleeft.
Je merkt dat het qua opbouw veel kenmerken vertoond van Galaxy trucker, dus als je dit spel leuk vond, is dit zeker ook een must.

Qua materiaal omvat dit spel héél wat zaken die je nog kent van Galaxy trucker. Het speelbord is een ruimteschip opgebouwd uit kanonnen, schilden, deuren en liften. Het is opgesplitst in een blauwe, rode en witte zone. (dit is vooral belangrijk om te weten welke flank je moet verdedigen tegen welke invloed). Daarnaast zijn vooral de actiekaartjes belangrijk, hiermee ga je je acties plannen. De dreigingskaarten omvatten dan weer héél wat dreigingen die op je af komen (kan in verschillende moeilijkheidsgraden worden opgedeeld). Er zitten vijf spelersfiguren, 2 robotten, 3 raketten en nog wat blokjes in de doos, die worden gebruikt om energie te voorzien, om schade aan te duiden, als batterijen, ...
Daarnaast zijn er nog de trajectsporen, die als voelsprieten boven je schip worden gelegd. Hier komen de dreigingskaarten aan te liggen. Ze komen steeds dichter en dichter en zullen je schip meer en meer schade aanbrengen als je ze niet uitschakelt.



Natuurlijk word je niet onmiddellijk voor de leeuwen gegooid. Je begint met een proefvlucht de eerste keer, om het materiaal te leren kennen en de manier waarop het spel verloopt. Je gaat ook nog geen 12 fasen plannen, maar slechts acht en krijgt maar één planbordje (zie foto boven waar je tot 12 acties plant) Tijdens de planningsfase, ga je de cd opzetten, hij vertelt je wanneer te starten. Je neemt de eerste actiekaarten en zet deze in over de eerste vier planningsvakken (1-4). Nadien neem je de kaarten van planningsfase 2 en mag je de volgende vier planningsvakken vullen (5-8). Je mag de gelegde kaarten uit de vorige planningsfase niet meer veranderen, maar de kaarten die je nog meenam uit de vorige fase mag je wel gebruiken. Wat kan je zoal plannen? Een kaartje heeft twee kanten, de ene kant toont steeds een verplaatsing. Een verplaatsing richting zone rood, zone blauw of een lift om je van het bovendek naar onder te laten voeren of omgekeerd. Daarnaast toont een kaartje ook nog een actie, dit kan het activeren van een kanon zijn, het activeren van een schild of nog een andere activiteit (maar dit gebruiken we niet in de proefvlucht, komt pas later aan bod, activeren robotten, activeren raketten, ...).

Het komt erop aan om tijdens deze planningsfase goed te overleggen wat je gaat doen, eigenlijk mag je elkaar je kaarten niet tonen, maar je mag wel zeggen wat je van plan bent om te doen, bv. ik ga naar de blauwe zone, ik naar de rode, ik blijf in de witte zone, ik ga een kanon bedienen, ik laad een schild in, ik ga energie ophalen voor de schilden en kanonnen, ...

Na 10 minuten heb je alle acties gepland, zijn er ondertussen gevaren op je af gekomen (dit wordt ook op de cd gezegd) en is het de hoogste tijd om alles eens te overlopen. Hiervoor gebruik je het missieverloop-overzicht (op foto rechtsboven). In de volgorde van dit missieverloop-overzicht worden nu verschillende zaken uitgevoerd.
* Dit kan een dreiging inbrengen zijn : een dreiging verschijnt zoals vermeld op de cd. 
* Daarnaast worden de acties van de spelers stap per stap uitgevoerd : de eerste kaart wordt omgedraaid en uitgevoerd bij de diverse spelers.
* Dan volgt er een schadeberekening : er wordt geschoten op de vijanden, zijn ze geraakt, verbuik je energie, ...
* Tenslotte volgen de acties en verplaatsing van de dreiging : de dreiging komt dichter, brengt eventueel schade toe.

Deze stappen worden allemaal overlopen en hopelijk leef je nog tegen het einde van de vlucht. Zo gauw je het systeem een beetje onder knie hebt, kan je het spel spannender gaan maken door echte missies te gaan vliegen en vooral langere vluchten te maken. Daar kom je ook misschien nog eens in energienood en kom je sterkere tegenstanders tegen.
Het spel bevat dan ook nog héél wat kleinere variabelen die het spel telkens weer anders maken, andere vijanden, andere gekozen acties, andere samenstelling van de speelgroep, ... je zal op elkaar moeten inspelen om je trip tot een goed einde te brengen. Oefening zal sowieso nodig zijn om meester te worden in dit spel.

Nu moet ik enkel nog een bemanning vinden die met mij op ruimtereis wil gaan, het spel staat in ieder geval hoog op onze wenslijst om snel te spelen. Dus voelen mensen zich geroepen om Frank de Winne achterna te gaan, laat maar een seintje.

Titel : Space alert
Uitgeverij : QWG (CGE)
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

09-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
08-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 7 : Colonia


Queengames kwam in Essen met enkele "nieuwe" spellen tevoorschijn. Nieuw is relatief als je inziet dat het ging
om een herwerkte versie van Metro en een spin-off van Alhambra, maar daarnaast toch het langverwachte "Sultan"
(dat in Brazilië al was verschenen onder Phalanx games) en vooral de nieuwe Bigboxgame : "Colonia".

Deze was in Essen trouwens te krijgen in twee edities, diegene die u hierboven ziet en een precies vergulde doos, laat het
ons maar de Masterprint van Queengames noemen. Enige nadeel van deze masterprint is dat de spelregels enkel stonden beschreven
in een Keulens dialect van rond de middeleeuwen. Niet makkelijk dus om aan het werk te gaan, ware het niet dat je alle
spelregels in diverse talen kan terugvinden op hun website.

Colonia is weer zo'n spel waar diverse spelcomponenten aan bod komen. U gaat moeten bieden met kaarten (die u dan weer kwijt bent voor de rest van het spel, vgl. met El grande), u gaat in spelersvolgorde bepaalde acties mogen uitvoeren (spelersvolgorde hangt af van uw beginbod), u gaat naar de markt grondstoffen verzamelen, deze worden daarna omgeruild in bepaalde producten, deze worden later afgeleverd in de haven, waardoor u poen verdient, waarmee u uiteindelijk relikwieën zult aanschaffen die uw overwinningspunten voorstellen. (vgl. Cuba, Puerto Rico, ...)
Eigenlijk is er een spelletje op de markt gekomen met minder materiaal en tralala met ongeveer dezelfde gameplay, Langfinger van Pegasusspiele.

Maar ik moet toch wel bekennen dat dit bord aanspreekt. Het bedekt alleszins uw ganse tafel. Het is zelfs zo dat u het elke keer in elkaar zal moeten puzzelen en opbreken om terug in de doos te krijgen. Daarnaast bevat de doos nog 228 blokjes, 6 volgordepionnen, 12 stemkaarten, 36 familiekaarten, 6 schermen, 48 relikwiekaarten, 4 glasraamkaarten, 14 weekkaarten, 18 wetsvoorstellen, 16 boten, 60 productenfiches, 90 grondstoffenblokjes, 1 stoffen zak, 60 geldbriefjes per stad, 6 staafjes en 1 dobbelsteen. U merkt dat u gerust een hernia kan oplopen als u met dit spel zit rond te zeulen op een beurs.


Het spel "Colonia" verloopt over zes ronden. Elke ronde staat voor een week, bestaande uit zeven dagen. Elke dag staat voor een andere actie :
Maandag : voorbereidingen voor de week treffen
Dinsdag : aantal stemmen in de raad en speelvolgorde bepalen
Woensdag : grondstoffen verzamelen
Donderdag : handelswaren produceren
Vrijdag : handelswaren op schepen laden
Zaterdag : schepen afrekenen / geld incasseren
Zondag : relikwiekaarten kopen

* Maandag : je draait een weekkaart, deze vertelt je hoeveel grondstoffen er in het spel komen, de opdrachten voor de handwerkers en het aantal schepen dat beschikbaar is deze ronde. Alles wordt klaargelegd voor de ronde. De bovenste drie wetskaarten worden opgedraaid en in het midden van het spelbord gelegd. Ze worden telkens besproken op de bewuste dag (vermeld op de kaart)
* Dinsdag : elke speler speelt één familiekaart uit, de waarde geeft aan hoeveel familieleden hij deze ronde kan gebruiken bij elke stemming en bepaalt ook de spelersvolgorde (hoogste waarde = startspeler)
* Woensdag : de spelers kiezen in spelersvolgorde de grondstoffen van een welbepaalde markt en geven eenzelfde aantal familieleden af uit de persoonlijke voorraad
* Donderdag : de spelers geven de handwerkers de nodige grondstoffen en deze produceren dan voor hen de afgewerkte producten, diegene die als eerste opdracht geeft, plaatst 1 familielid, de tweede 2, enz.
Vrijdag : de speler kan indien mogelijk alle producten van een ruim op een schip vullen (moet in één keer gebeuren) en plaatst een familielid op het ruim
* Zaterdag : de schepen die uitvaren leveren geld op, overeenkomstig met het getal en de stad die erbij staan, daarna worden de ligplaatsen aangevuld
* Zondag : in spelersvolgorde kunnen de spelers de relikwiekaarten kopen met het verdiende geld van de bewuste steden

Natuurlijk worden er tussendoor ook nog andere kleine zaken uitgevoerd, qua terughalen van familieleden, klaarzetten van de volgende ronde, kaarten beschermen, extra handwerkers aan het werk zetten, ... maar dit zou ons hier te ver leiden. Op zich zijn dit allemaal kleine zaken die gewoon netjes in de rij worden afgewerkt. Want, het moet gezegd, dit spel is echt weer zo ééntje waar je netjes alles stap voor stap afhandelt. Fase na fase ga je je zaken plannen, de wetskaarten kunnen hier en daar zorgen voor ietsje extra. Voor het stemmen op deze wetskaarten geldt trouwens gewoon dat elke speler blind kiest voor een ja- of neen-stem. Alle stemmen (afhankelijk van uitgespeelde kaart op maandag) worden opgeteld en bepalen of een wet al dan niet wordt goedgekeurd.

Titel : Colonia
Uitgeverij : Queengames
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

08-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (2)
07-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 6 : à la carte


Dit spel is niet onopgemerkt gepasseerd op de beurzen, vooral omdat het materiaal echt wel uitnodigt om aan de tafel aan te schuiven. Op Spel 2009 was het niet anders, deze tafel was steeds gevuld. Vaak ook met kinderen en dat lijkt me logisch gezien het materiaal, maar gevaarlijk qua spel. Dit is weer zo'n doos die al die jong gasten vastpakken, maar om dan juist alles netjes over te brengen. Ik ga dat hier toch in het kort trachten te doen.

In dit spel ga je als kok op zoek naar drie sterren of probeer je om gerechten zo goed mogelijk klaar te maken. Wat heb je hiervoor allemaal te beschikking? Eén kookvuur per persoon met draaiknop om je vuur harder te zetten, 1 pannetje waarin je al het lekkers wil klaarmaken, vier potjes met kruiden en zout, 20 geraffineerde (en gekke) gerechten, 3 kooklepels (geven je acties aan), 4 pannenkoeken (die je klaarmaakt als tussendoortje) en koffietassen om het spel een beetje te manipuleren tijdens een koffiepauze.

Na het lezen van de spelregels kwam ik tot de conclusie dat dit spel veel weg heeft van Wasabi, of is het omgekeerd, want dit spel is eigenlijk gewoon een herwerkte versie uit 1989. Het thema is een beetje anders maar de gameplay lijkt erg hard op elkaar. In je beurt heb je drie acties en that's it, je probeert zo goed mogelijk een gerechtje te maken. In dit spel doe je dat door exact te kruiden en de juiste temperatuur te hanteren, bij "Wasabi" moet je de ingrediënten op de correcte plaats leggen. Vrij saai en ééntonig, ware er niet de koffiekopjes (en kaarten bij Wasabi) om roet in het eten te gooien en alles overhoop te zetten.

Je kan het spel winnen als je als eerste drie sterren haalt, dit doe je door een perfect gerecht af te leveren (exact aantal kruiden + juiste temperatuur) of door het meeste punten te verzamelen tegen het moment dat er geen gerechten meer zijn of iemand zijn 5de gerecht klaar heeft.
Als je aan de beurt ben, krijg je drie kooklepels, deze stellen je acties voor. Je kan uit twee opties kiezen :
1) het vuur van je kookplaat hoger zetten
2) je gerecht bijkruiden
Je kan deze acties door elkaar mengen en meervoudig uitvoeren.
 
1) je gooit met de dobbelsteen en voert uit wat de dobbelsteen zegt, bv. vuur 1, 2 of 3 hoger, alle spelers vuur 1 hoger, keuze tussen 1-3 hoger, krijgen van een koffiefiche (zodat je later een koffiepauze kan uitvoeren)
2) je neemt een potje met kruiden, op elke gerechtenfiche staan de kruiden die dit gerecht nodig heeft, je draait het potje verticaal boven je pannetje en draait terug (je mag niet schudden), alle kruiden die eruit vallen komen in je pan. Indien er op een moment drie kruiden van een kleur in je pan zitten, of drie zoutkristallen is je gerecht om zeep en moet je het in de vuilbak gooien. Ook wanneer het vuur te hoog zou oplaaien voor een bepaald gerecht, wordt het in de vuilbak gekieperd en kan je opnieuw beginnen.
3) éénmaal in je beurt kan je een koffiepauze houden, indien je een koffiefiche hebt. Je legt de koffiefiche dan open af, deze actie kost geen actiepunt en is dus kostenloos. De symbolen op de fiches geven aan wat je ermee kan doen :
- punten : punten worden bijgehouden tot het einde van het spel
- kookplaat : een kookplaat ruilen met een andere speler (pannenkoek mag niet gewisseld worden)
- drie kooklepels : je mag onmiddellijk nog eens drie extra acties uitvoeren
- bijkruiden : je mag bij een andere speler éénmalig bijkruiden, zelfs met kruiden die het gerecht niet nodig heeft (niet bij gerechten zonder kruiden)
- draaiknop : je vuur kleiner zetten van één tot drie plaatsen

Indien een gerecht op een gegeven moment klaar is, verbrand of overkruid, wordt het gerecht afgelegd bij klaargemaakte gerechten in het eerste geval of in de vuilnisbak in de twee laatste gevallen. Je zet je vuur terug op nul, kiest een nieuw gerecht in een kleur die je nog niet maakte, legt de kruiden uit je pan in de gootsteen en begint aan je volgende gerecht. Indien een kruidenpotje op is, wordt het terug gevuld met alle kruiden uit de gootsteen en zorg je ervoor dat er terug 5 zout in zit.

Enkel het bereiden van een pannenkoek vraagt wat extra uitleg. Je hebt per speler één pannenkoek. Eén keer in het spel kan je ervoor opteren om een pannenkoek te maken ipv een ander gerecht. Je beurt verloopt nu ietsje anders. Je eerste actie is steeds het gooien met de dobbelsteen om je vuur hoger te zetten. (bij een pannenkoek mag je tot en met 6 komen, 7 is verbrand) Daarna krijg je twee kansen om je pannenkoek omhoog te gooien en met de andere kant terug in je pannetje op te vangen. Lukt het, dan is je pannenkoek klaar en leg je hem bij je afgewerkte gerechten (en krijg je op het einde de punten). Lukt het niet, doe je het de volgende ronde nog eens over (tot het lukt of hij verbrand is).

Titel : A la carte
Uitgeverij : Moskito / Heidelberger
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

07-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
06-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 5 : Pandemie - auf Messers Schneide (Teil 2)


U zat er misschien op te wachten, maar hier ben ik met deel 2 van de uitbreiding van Pandemie.
Dit keer ga ik het hebben over de 3 varianten die de uitbreiding voorzien. Bovendien zijn de varianten ook onderling nog
combineerbaar.

VARIANT 1 : "Virulenter stamm"
In deze variant worden de pandemiekaarten vervangen door oranje soortgenoten met de vermelding "virulenter stamm".
De spelopbouw is exact hetzelfde als bij het basisspel en ook de spelregels blijven identiek. Enkel wanneer zo'n epidemiekaart
getrokken wordt, gebeurt er iets anders. Je telt het aantal virusblokjes op het spelbord en zoekt de sterkste ziekte (meeste blokjes), dit
wordt de "virulenter stamm". De kaart wordt naast de bewuste kleur naast het bord gelegd. Bijkomend wordt de actie op de kaart
gelezen en uitgevoerd. Deze zal een effect hebben op de welbepaalde ziekte. Sommige kaarten hebben een éénmalige actie, andere blijven
gelden.

VARIANT 2 : "Mutatie"
In deze variant komt er een extra ziekte in het spel. De 12 paarse blokjes worden naast het spelbord gelegd, we gebruiken ook het paarse tegengif, het paarse statusfiche, we mixen de drie mutatiegebeurteniskaarten in de stapel en de twee mutatiekaarten worden op de aflegstapel gelegd na de spelopbouw (komen dus na de eerste pandemiekaart terug in de trekstapel). De paarse blokjes kunnen op drie manieren in het spel komen :
- mutatiekaarten : trek de onderste infectiekaart van de stapel en leg hier 1 paars blokje, je legt beide kaarten op de aflegstapel
- mutatiegebeurteniskaarten : worden deze kaarten getrokken, worden de acties op de kaart uitgevoerd, daarna leg je ze af
- in de fase waar je kaarten trekt om nieuwe blokjes in te brengen : trek je een kaart met een stad waar reeds een paars blokje ligt, leg je een extra paars blokje en de kleur van de stad. Outbreaks worden zoals gewoonlijk behandeld.
Om een tegenmiddel te maken, verzamel je vijf willekeurige kaarten waarvan er één is waar een paars blokje ligt en voer je de actie "een tegenmiddel uitvinden" uit, dit terwijl je in een labo staat natuurlijk.
Opgepast! Er zijn slechts 12 paarse blokjes en je verliest zo gauw deze op het spelbord liggen.

VARIANT 3 : "Bioterrorist"
In deze variant speelt één speler tegen de andere spelers. Er worden enkele kleine aanpassingen gedaan voor de spelopbouw. (zie spelregels)
De bioterrorist is aan de beurt nadat alle spelers gespeeld hebben. De bioterrorist beweegt zich in het geheim over het speelbord. Hij noteert zijn beweging zoals de andere spelers, maar bevindt hij zich op een moment samen met een andere speler in dezelfde stad, geldt hij als ontdekt en moet hij zijn pion op het spelbord plaatsen. Verplaatst hij zich later en staat hij terug alleen, is hij terug verborgen. Voor een chartervlucht of directvlucht legt hij de bijpassende kaart af. (hij mag geheim houden of het voor een charter of directvlucht is). De terrorist mag 2 acties uitvoeren en bijkomende een actie bewegen met de auto. De bioterrorist noteert al z'n acties op een overzicht. (zie spelregels)
* Eenvoudige acties :
1) met de auto verplaatsen
2) directvlucht
3) chartervlucht
4) een kaart trekken
5) passen
* Bijzondere acties :
1) plaats infecteren : 1 paars blokje op de plaats leggen waar je je nu bevindt
2) vanop afstand infecteren : je legt een kaart en 1 paars blokje af op die plaats
3) sabotage : je breekt een labo af, als je je op die plaats bevindt en een kaart aflegt in dezelfde kleur
* Acties in gevangenschap : (zie onder)
1) vluchten : leg een kaart af, je krijgt je pion terug
2) een kaart trekken
3) passen
* Bioterrorist gevangen nemen
Indien de bioterrorist ontdekt is, en zijn pion nog zichtbaar is, kan men hem gevangennemen door bij hem te gaan staan en één actie op te geven.
Je plaatst z'n pion op jouw personagekaart en de bioterrorist moet al z'n handkaarten afleggen. Vanaf dat moment mag de bioterrorist enkel de acties uitvoeren in gevangenschap. (zie boven)
Bij een outbreak met paarse blokjes, blijft er slechts 1 blokje in de oorspronkelijke stad liggen. Het genezen van de paarse ziekte verloopt zoals bij variant 2. De spelers winnen net zoals in variant 2, als ze alle tegenmiddelen hebben gevonden. De bioterrorist wint als de spelers verliezen en er zich minstens 1 paars blokje op het spelbord ligt. De bioterrorist verliest dus sowieso als de spelers het paarse virus volledig uitschakelen. Iedereen verliest als er geen paarse blokjes liggen en niet alle ziektes kunnen genezen worden (zie basisspel)

Titel : Pandemie - auf Messers Schneide
Uitgeverij : Pegasusspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

06-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
04-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 5 : Pandemie - auf Messers Schneide (Teil 1)


De langverwachte uitbreiding van de Gouden Ludo 2009, voorlopig enkel in het Duits en het Engels (On the brink) verkrijgbaar. Binnen afzienbare tijd zal er ook een Nederlandse vertaling op de markt komen van QWG, maar aangezien ons basisspel van Pegasusspiele afkomstig is, hebben we het met de uitbreiding dezelfde toer opgegaan.

Auf Messers Schneide is een uitbreiding die héél wat extra bevat. Naast het materiaal staan er in de spelregels 3 varianten om het spel te spelen. Ik ga dit topic dan ook opsplitsen in 2 delen (Teil 1 en Teil 2). In het eerste deel ga ik u wat meer vertellen over het materiaal dat er extra in de doos zit en wat u hiermee allemaal aan kan vangen. In deel twee gaan we dieper in op de varianten die u kan spelen om de moeilijkheidsgraad nog een beetje hoger en spannender te maken.

In het doosje vindt u 8 rollenkaarten : de zes gekende, één herwerkte bouwexpert (groen) en één bioterrorist (voor variant 1).
Ditmaal ook zeven pionnen, want u kan het spel gaan spelen met 5 spelers. 12 paarse blokjes voor een volledig nieuwe ziekte, 1 paars tegenmiddel en 1 paarse statusfiche (want deze kleur staat natuurlijk niet op het spelbord van de basisversie). We vinden ook nog 6 petrischaaltjes terug waar we onze blokjes in kunnen stoppen (lekker makkelijk, moet je niet altijd die blokjes uit elkaar gaan doen), 2 mutatiekaarten en 3 mutatiegebeurteniskaarten (voor variant 2), 8 oranje epidemiekaarten (voor variant 3), 1 extra epidemiekaart om het nog wat moeilijker te maken, 8 gebeurteniskaarten, 1 blocnote voor de bioterrorist (variant 1), 116 speelkaarten van het basisspel (als ze al kapotgespeeld zouden zijn) en 4 blancokaarten voor erg creatieve zielen die extra personages of gebeurtenissen willen verzinnen.

Vandaag ga ik het dus vooral hebben over het iets aanpassen van het basisspel door extra personages en gebeurtenissen in het spel te brengen.
Personages (worden gewoon gemixt in het begin van het spel en willekeurig getrokken) :
1) Epidemiologin : zij kan één kaart per beurt krijgen van een willekeurige stad, ze moet wel in dezelfde stad staan als diegene waarvan ze de kaart krijgt.
2) Bouwexpert (herwerkt) : je moet geen kaart afleggen voor het bouwen van een labo, bevind je je in een labo mag je de actie chartervlucht uitvoeren door een stadskaart af te leggen
3) Alleskunner : heeft 5 acties in zijn beurt ter beschikking
4) Archieveerster : mag 8 handkaarten houden, mag 1 kaart uit de trekstapel zoeken per beurt van de stad waar ze zich op dat moment bevindt
5) Indammingsexpert : indien je in een stad komt waar 2 blokjes liggen, wordt er 1 van afgelegd. Dit gebeurt automatisch en kost geen actie.
6) Veldonderzoeker : indien je kiest om een ziekte te bestrijden leg je één blokje van die kleur op je personagekaart (1x per beurt), bij de actie tegenmiddel ontdekken moet je slechts 3 kaarten van die ziekte afleggen als je 3 blokjes in die kleur van je personagekaart kan geven.
7) Crisismanager : in het begin van je beurt mag je de bovenste kaarten van de infectiestapel bekijken (aantal afhankelijk van de infectieradius), bij een directe vlucht laat je enkel de passende kaart zien en moet je ze niet afleggen.
8) Bioterrorist : zie variant (in Teil 2)

Gebeurteniskaarten (hieruit worden in het begin van het spel 5 gekozen of getrokken en in de trekstapel verwerkt) :
1) snelle reddingsmiddelen : als je een tegenmiddel hebt gevonden kan je in één keer vijf blokjes verwijderen in steden die aan elkaar grenzen
2) mobiel ziekenhuis : je mag in elke stad die je met de auto zou kunnen bereiken één blokje wegnemen
3) bijzondere oproep : je mag kaarten uitspelen om zo andere figuren te laten bewegen volgens de regels
4) extra acties : je mag in één van je volgende beurten 2 extra acties uitvoeren

Zoals vermeld, kan je het spel nu ook met 5 spelers spelen, met de nieuwe personages, gebeurteniskaarten en met dezelfde setup als een basisspel met 4 spelers.
Bovendien kunnen geoefende spelers het spel nog moeilijker maken door een 8ste pandemiekaart in de deck te schudden.

Titel : Pandemie : auf Messers Schneide (uitbreiding - basisspel nodig!)
Uitgeverij : Pegasusspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

04-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
03-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 4 : Tchin tchin


Een echte Essen-release was het niet, het spel dateert al van 2006, maar het werd pas op Spel 2009 onder mijn aandacht gebracht en verdient hier zeker een vermelding.

Tchin tchin is een spelletje uit de Cocktail-reeks, u weet wel, die kleine vierkante metalen doosje. Kortom : tonnen plezier in een klein jasje!
Ik besprak een tijd geleden al een spel van deze reeks, nl. Tokyo train. Ook nu weer kan je met z'n zessen (achten) aanschuiven voor dit spel. Vier spelers is wel het minimum en dat maakt wel dat u een bende medespelers moet vinden. Maar dit mag geen probleem zijn, het spel speelt snel, vlot is makkelijk uit te leggen en fouten maken doe je sowieso toch ...
 
Eigenlijk mag je dit spel een beetje vergelijken met Jungle speed, enkel de rare vormen en kleuren zijn dit keer veranderd in een thema dat ons wel ligt, drank-drank-drank. Zeker met het oog op de komende feestdagen waar aperitieven een vaste bezigheid zal zijn, lijkt het me bijzonder sfeervol om dit spelletje op tafel te gooien.

In het doosje vindt u 6 personagekaarten, 30 aperitiefkaarten, 6 gebeurteniskaarten (voor variant) en 2 toeristenkaarten (indien u met z'n achten aan de slag wil gaan). Elke speler krijgt aan het begin van het spel een personagekaart, hierop staat een kenmerkend gebouw van een land, de bijbehorende inwoner met toepasselijke drank en natuurlijk de "proost" in overeenstemmende taal. U raadt het al, u zal de "prost", "tchin tchin", "nazdrovje" over de tafel horen rollen.

Nadat de personagekaarten van iedereen zijn bestudeerd, kan het spel beginnen. In een ronde wordt een aperitiefkaart omgedraaid. Hierop staan drie elementen gemixt (gebouw-persoon-drank). De spelers die hun eigen elementen herkennen, mogen aan deze ronde deelnemen, de andere spelers moeten nu zwijgen (indien niet, betalen ze een strafkaart). Het komt er nu op aan om zo snel mogelijk het gebaar van de drank en de taal van de persoon te spreken. bv. een aperitiefkaart met de Eifeltoren, een engelsman en een wodkaglaasje : de Fransman, de Engelsman en de Rus mogen meespelen en moeten om ter snelste het glaasje over hun schouder gooien en "Cheers" roepen. Diegene die de juiste combinatie als eerste maakt, wint de kaart.

We spelen tot alle kaarten zijn opgebruikt, de speler met de meeste kaarten wint !

Wil u het spel met z'n 7 of 8 spelen, dan voegt u ook de toeristenkaarten toe, deze hebben geen extra woorden of gebaren, maar passen zich aan aan het land waarin ze zich bevinden. Op hun kaart staan drie gebouwen, indien één van deze gebouwen op de apertiefkaart verschijnt, mogen ze deelnemen aan het spel.

Heeft u het spel goed onder de knie, dan kan u de gebeurteniskaarten toevoegen aan de deck :
- tournée générale : iedereen speelt mee, behalve de speler die de kaart omdraait, je voert om ter snelste het woord en het gebaar uit van diegene die de kaart omdraait.
- doe ze nog eens vol : herhaal de winnende combinatie uit de vorige ronde en je wint de kaart.
- tussen twee : de spelers links en rechts van de kaartdraaier vechten een duel uit en voeren om ter snelste het woord en het gebaar van hun tegenstander uit.

Houdt u wel van dit soort spelletjes, hou onze weblog dan in het oog, want binnenkort verschijnt er nog ééntje uit de reeks.

Titel : Tchin tchin
Uitgeverij : Cocktail games
Aantal spelers : 4-8
Tijdsduur : 15 min.
Leeftijd : 12+

03-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
02-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 3 : Atlantis


In't kort : een mix van Cartagena en Verflixxxt.
Een filmpje vindt u HIER!

Heeft u toch graag een beetje meer duiding over dit spel? In dit spel proberen de spelers hun spelfiguren van Atlantis naar
het vasteland te krijgen. Ze doen dit door het uitspelen van kaarten. Onderweg proberen ze de meest lucratieve wegtegels mee te
pikken om zo met de meeste punten aan het vasteland toe te komen.

Het spel bevat 84 wegtegels, 1 startveld Atlantis en 1 doelveld vasteland, 4 bruggen, 12 spelfiguren (3 per speler), 24 watertegels en
105 bewegingskaarten. Het spelbord wordt eerst opgebouwd. We maken eigenlijk een lange slang met de wegtegels (de vorm hangt af
van de plaats op tafel), eerst worden er 10 dubbele A-tegels gelegd, dan 10 afzonderlijke tegels, nog eens 6 dubbele, 1 watertegel, 6 dubbele B-tegels, 10 afzonderlijke tegels en 10 dubbele tegels om tenslotte te arriveren op het vasteland. De spelfiguren worden in Atlantis geplaatst en de spelers krijgen bewegingskaarten.



In een beurt van een speler overloopt hij vier fasen :
1) eigen figuur kiezen (een figuur mag niet gekozen worden als hij al op het vasteland is gearriveerd)
2) kaart uitspelen en de spelfiguur voorwaarts bewegen : de speler legt een kaart af en zet zijn figuur naar de volgende tegel met dit symbool, staat er al een spelfiguur, ga je voort naar de volgende tegel van die soort
3) wegtegels wegnemen : de speler neemt de eerste vrije tegel achter de wegtegel waarop hij zojuist geland is (als er twee tegels op elkaar liggen, neem je de bovenste). Indien er gaten ontstaan in de weg, worden deze opgevuld met watertegels.
4) nieuwe kaarten van de voorraadstapel trekken : één kaart trekken

Zo ziet een beurt er uit, eenvoudig, snel en makkelijk ook om uit te leggen. Daarnaast zijn er nog wel enkele zaken waar extra rekening mee dient te worden gehouden.
* kaarten kopen : in het begin van je beurt mag je kaarten kopen, leg een gewonnen tegel af en ontvang het aantal kaarten gelijk aan de helft van de waarde van de tegel (naar beneden afgerond, bv. tegel met waarde 5 = 2 kaarten)
* openingen in de weg : naarmate het spel vordert, zullen er gaten in de weg komen, je kan deze op twee manieren oversteken :
- oversteek met een brug : elke speler heeft aan het begin van het spel één brug, die hij in de loop van het spel mag inzetten op een watertegel, hiermee overbrug je een opening in de weg. De brug blijft liggen en telt voor alle spelers. De oversteek hier is gratis.
- oversteek zonder brug : je betaalt de oversteek in punten (tegels of aanvullen met kaarten; elke kaart is 1 punt). De kosten zijn gelijk aan de laagste waarde van de tegels die het water begrenzen (laagste waarde van de tegels net voor en net na de watertegel(s))
* het vasteland : indien de speler een kaart uitspeelt met een figuur die niet meer voor hem aanwezig is op de weg, komt hij op het vasteland terecht, als beloning krijgt hij de laatste vrije wegtegel. Je schuift het vasteland terug tegen de weg. Vanaf het moment dat een speler 1 figuur op het vasteland heeft staan, mag hij 2 kaarten trekken (ipv 1), indien hij 2 figuren op het vasteland heeft trekt hij 3 kaarten. De speler die als eerste zijn drie figuren op het vasteland heeft staan, trekt 4 kaarten en het spel eindigt onmiddellijk.

Einde van het spel :
Zo gauw een speler zijn drie figuren op het vasteland heeft, eindigt het spel. De andere spelers brengen hun figuren die nog op de weg staan naar het vasteland. Hiervoor spelen ze geen kaarten uit, maar betalen ze nog wel de kosten van de oversteken (tegels en/of kaarten), bruggen mogen niet meer gebouwd worden. Daarna tellen de spelers hun punten samen : waarde tegels + aantal kaarten. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Atlantis
Uitgeverij : Amigo spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

02-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
01-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 2 : Martinique


U weet dat ik een fan ben van QWG, maar deze heb ik toch niet blind aangeschaft. Eerst onderwerpen aan een testronde dacht ik bij mezelf. Dat deed ik dan ook na de uitreiking van de Gouden Ludo op vrijdagavond in Broechem.

In dit 2-persoonsspel van Ornella gaan de spelers op zoek naar de verborgen schat, door middel van deductie, informatie die je verzamelt in de loop van het spel gaan de spelers hun piraten zo snel mogelijk op de juiste plaats laten graven. De speler die de schat vindt, wint sowieso het spel. Indien de schat niet gevonden wordt, tellen de overwinningspunten die je in de loop van het spel verzamelt. Zo staat het in de basisregels beschreven, maar de variant die wordt vermeld had voor mij persoonlijk misschien toch meer voldoening gegeven. Bij deze variant krijg je voor het vinden van de schat gewoon 20 punten bij, maar wordt er uiteindelijk naar de overwinningspunten gekeken. Dit houdt het spel misschien toch nog wat spannender.

Misschien had ik gewoon een verkeerde tactiek. Ik ging voor het verzamelen van veel snuisterijen om in te ruilen tegen schatten en overwinningspunten te scoren. Hier en daar trachtte ik toch wat info te verzamelen omtrent de schat, maar natuurlijk kwam ik veel te laat met mijn piraten in de kroeg terecht. De volgorde in de kroeg bepaald wie er als eerste op schattenjacht mag gaan, en dit was een doorslaggevende factor. Mijn tegenspeler zat op de eerste vier plaatsen en kon dus al vier keer gokken vooraleer ik aan de beurt kwam. Natuurlijk deed hij de juiste gok en was het voor mij al te belachelijk om mijn piraten nog op het bord te zetten ... een klein beetje een sisser. Maar dat is natuurlijk het spel. Ik was langs de ene kant toch gecharmeerd van het spel, met het mooie en stevige materiaal en het vlugge spelsysteem.



Nadeel is misschien wel dat de setup van het spel even veel tijd in beslag neemt als het effectieve spel, bij wijze van spreken. Het is natuurlijk een heel gedoe om alle kaartjes op het bord te leggen. Maar als je weet hoe het werkt gaat het waarschijnlijk allemaal wel sneller.

Heel even een klein overzicht van de gameplay : het spel verloopt in twee fasen : zonsopgang en zonsondergang

Tijdens de zonsopgang ga je je piraten (pion) in het spel brengen of over het spelbord verplaatsen. Je brengt een piraat steeds in aan de zijkant van het speelbord. Pas nadat je 3 piraten hebt ingebracht, mag je gaan verplaatsen. Je zet je piraat het aantal stappen voort zoals aangegeven met een getal op de fiche waarop je staat. Je mag horizontaal en verticaal bewegen, nooit over eenzelfde vakje. Je mag wel door een andere piraat bewegen, maar er niet op eindigen. Passeer je de piraat van een tegenstander, mag je één van zijn schatfiches openleggen en krijg je weer wat meer info van waar de schat niet ligt. De tegel waar je vertrekt, neem je op en leg je voor je neer.
Indien je dezelfde snuisterijen hebt verzameld zoals die op de kleine schatten, win je de schat, leg je deze fiches als stapel in het ruim van je boot en gaan je verzamelde snuisterijen uit het spel. Komt je piraat op een leeg vakje terecht, verplaatst hij zich naar de eerste vrije plaats in de kroeg. Deze piraat kan de rest van deze fase niet meer gebruikt worden. Indien je in het centrum van het speelbord eindigt, neem je nog een extra fiche mee naar de kroeg. (indien nog voorhanden) Als alle piraten in de kroeg staan, worden de overige fiches van het spelbord verwijderd en start de schattenzoektocht.

Tijdens de zonsondergang mogen de spelers in volgorde, zoals aangegeven in de kroeg, de schat proberen op te graven. Aan de hand van de fiches die ze verzamelden, proberen ze de locatie van de grote schat te achterhalen. Ze plaatsen hun piraten op de coördinaten. Nadat ze allemaal geplaatst zijn, wordt gecontroleerd of iemand de schat heeft gevonden. Is dit het geval, wint de speler onmiddellijk, zoniet tellen de overwinningspunten :
- de meeste ladingen verzamelt = 2 punten
- de punten van elke snuisterij in je lading optellen
- twee gelijke snuisterijen in je persoonlijke voorraad = 2 punten

Titel : Martinique
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

01-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
30-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 1 : Cardcassonne


Oh nee, weer een carcassonne afkooksel??? Zo nam ik de aankondiging van dit nieuwe spel op. Ik heb het dan ook aanvankelijk links laten liggen in Essen en me geconcentreerd op andere spellen. Maar na enkele besprekingen te hebben gelezen van het spel, lijkt dit een alleraardigst spelletje dat eigenlijk niets van Carcassonne wegheeft qua gameplay. Natuurlijk heeft men de naam gelinkt, dat zal commercieel wel interessant zijn. Ook hier en daar wat spelmateriaal recuperen is een goed idee in volle crisis, maar het spel zelf is toch vernieuwend.

In Cardcassonne ga je door het afleggen van kaarten en het verzekeren van een kaartenrij punten proberen te scoren.
Het spel bevat vier speelborden die tegen elkaar worden gelegd, achter dit spelbord worden de kaarten gelegd en er staat een scorespoor op afgebeeld waar de spelers met hun kleine meeple de score bijhouden.
Daarnaast krijgt elke speler een schatkist (gewone kartonnen fiche) en een grotere meeple om kaartenrijen te verzekeren. De rest van het spel bestaat eens een keer niet uit tegels, maar uit kaarten. Op deze kaarten staan personen, gebouwen en dieren afgebeeld in vier verschillende kleuren. (er zijn ook nog enkele jokers in de drie categoriën)

Het spel wordt over een aantal ronden gespeeld (afhankelijk van het aantal spelers). Elke ronde krijgen de spelers een aantal handkaarten (ook afhankelijk van het aantal spelers). Deze kaarten houden de spelers verdekt in de hand. Een ronde eindigt als alle spelers hun handkaarten hebben uitgespeeld, hun volgeling hebben geplaatst en de waardering hebben doorgevoerd. De speler links van de kaartgever opent het spel.

In je beurt moet je ofwel een kaart aanleggen ofwel je volgeling plaatsen. De kaart wordt aangelegd aan een open zijde van het speelbord of aan de laatst liggende kaart van deze rij. De eerste kaart van een ronde moet steeds verdekt worden gelegd door alle spelers, daarna speel je altijd open. Uiteraard moet de kleur overeenkomen met de kleurenrij (uitzondering verdekte kaart). Een joker mag aan een rij naar keuze.

Je volgeling plaatsen doe je aan het einde van een rij. Hiermee verzeker je je van de kaarten die voor deze volgeling liggen of tot een voorliggende volgeling. Een geplaatste volgeling blijft staan tot de waardering. De speler die als laatste zijn volgeling plaatst, legt deze neer en wordt kaartgever in de volgende ronde.

Alles draait natuurlijk om de waardering (dus toch nog een stukje Carcassonne erin) :
Alle kaarten die zijn verzekerd worden gewonnen, kaarten die niet verzekerd zijn, blijven liggen voor de volgende ronde.
- Persoonkaarten (waarde 1 t.e.m. 3) : je telt de getalwaardes op en vermenigvuldigt met het aantal persoonskaarten. Deze kaarten verdwijnen uit het spel.
- Dierkaarten : het aantal dierkaarten bepaald het aantal punten (overzichtstabel). Deze kaarten tellen bij elke waardering. Indien je een dierjoker afruimt en nog geen dierkaarten hebt, ontvang je onmiddellijk drie punten.
- Gebouwkaarten : worden onder de schatkist gelegd en tellen enkel bij de eindtelling. Deze kaarten mogen gedurende het spel niet meer bekeken worden.
- Jokers draak en fee : leveren onmiddellijk 10 punten op.
- Foute kaarten (gedekte kaarten) : persoonskaarten = 10 punten en uit het spel; dierkaarten en gebouwkaarten = ofwel 10 punten en uit het spel OF scoren volgens de gekende methode.

Slotwaardering : Gebouwen :
- 1 afzonderlijke gebouwkaart = 0 punten
- 2 verschillende gebouwkaarten = 5 punten
- 3 verschillende gebouwkaarten = 15 punten
- 4 verschillende gebouwkaarten = 30 punten

U merkt zelf al wel door het lezen van de regels of dit een spel is voor u of niet. Ik vind het in ieder geval een leuk tussendoortje. Je moet er niet té veel van verwachten, maar een ontgoocheling is het zeker niet.

Titel : Cardcassonne
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

30-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
27-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 37 : Powerstruggle


Met deze bespreking heb ik bewust gewacht tot op het eind. Eerst en vooral omdat de spelregels me niet direct helemaal duidelijk waren. Ten tweede omdat ik het toch niet zomaar wilde laten schieten. Een herlezing van de spelregels (en wat geduld en herlezen) hebben me in ieder geval enthousiaster gemaakt voor dit spel. Alhoewel ik bij God niet weet hoe ik hier een omschrijving ga neerpennen. Ik ga er gewoon aan beginnen en hoop dat jullie allen er wijs uit geraken.

In "Powerstruggle" proberen de spelers vier punten te scoren. Er zijn vijf overwinningstracks waarop ze punten kunnen scoren. Vanaf een bepaald moment op elke track komen ze in een groene zone en vanaf dan telt deze track als overwinningspunt. Daarnaast moeten ze ook hun aartsvijand kloppen. In het begin van het spel trekken de spelers een kaart wie hun vijand is, bedoeling is dan om op drie tracks boven je tegenstander uit te komen. Als je het bovenste schavotje bereikt, ben je sowieso boven je tegenstander (en hij boven jou). (Stel u voor dat u dit al moet lezen in het Engels ... u begrijpt het wel)

Om punten te kunnen zetten gaat u op het onderste deel van het bord spelen. Dit toont de administratieve tak van een bedrijf (klinkt alvast weinig spannend hoor ik u denken) met verschillende verdiepingen, met bovenaan een bureau voor de baas van een bepaald departement (bv. financiën, communicatie, ...). Net onder het dak zit de "board room", deze hoge pieten gaan natuurlijk veel te zeggen hebben en helemaal bovenaan is er nog de "chairman's office", de big boss om het zo te zeggen.

Het spel verloopt over verschillende ronden, tot iemand aan de overwinningsconditie voldoet. Elke ronde is opgebouwd uit 2 grote fasen :
I) Director's meeting
II) Department turns (tussen de vier en zeven acties)

U merkt al dat de terminologie hier voor de moeilijkheid zorgde bij dit spel, hadden ze het in een ander thema gestopt, zou het misschien toch net ietsje makkelijker zijn geweest. Eigenlijk is het een groot verdeel- en heersspel. Zorg dat je op de diverse departementen bent vertegenwoordigd. Zorg dat je op het juiste moment aan de top komt om zo je figuur op de scoretrack te kunnen verzetten en hou steeds je tegenstanders in de gaten zodat zij de overwinning niet kunnen claimen. Onderstaande uitleg vat het spel samen, maar is zonder afbeeldingen volgens mij moeilijk volgbaar, mijn excuses daarvoor, maar indien u geïnteresseerd bent, zou ik u graag naar de website van Eggertspiele willen doorverwijzen, daar zal u de spelregels normaal kunnen terugvinden in pdf.

I) Director's meeting :
1) Ontslaan van de "chairman" : hij verlaat zijn bureau en gaat terug naar de voorraad van de betreffende speler (niet in ronde 1 natuurlijk)
2) Kiezen van de nieuwe "chairman" : de best vertegenwoordigde speler in de boardroom vaardigt de "chairman" af en zet hem een trapje hoger
3) Vastleggen van de "divisionale heads" : deze bazen van elk departement zorgen voor een extraatje in het spel, je krijgt de bijhorende kaart die je toelaat om iets extra's te ondernemen. Ook hier kan je slechts baas worden, als je het beste bent vertegenwoordigd in het departement
4) Overhandigen van de privilege kaarten : zoals hierboven reeds vermeld
5) Scoren van invloedspunten : "chairman" = 2 punten, lid van de "board" = 1 punt
6) Verzetten van de motivatiemarker : de marker wordt op 6 gezet
7) Sorteren van de evenement kaarten : de baas van communicatie neemt 6 evenementkaarten + "director's meeting" + "bonus" (deze twee laatste moeten er altijd inzitten) en steekt ze in de volgorde die hij wil. Bonus moet wel voor director's meeting komen en deze laatste mag ten vroegste als 5de evenement komen. Zo gauw de director's meeting eruit komt, eindigt de lopende ronde (vandaar tussen de 4 en 7 acties)

II) Department turns
Deze fase hangt dus af van hoe de evenementkaarten zijn gestoken. Er wordt telkens eerst een evenementkaart omgedraaid en uitgevoerd en nadien doen alle spelers een actie.
De acties waaruit de spelers kunnen kiezen :
- bedienden inhuren : twee bedienden toevoegen aan je departement
- oprichten van een bureau op een departement : een eigen mannetje toevoegen aan een departement
- herstructureren van een departement : verschuiven van bedienden binnen de eigen rangen
- aftreden als baas van een departement : in ruil kan je lid van de board worden of verander je in een externe counsel
- andere spelers omkopen : je tracht de functie van een andere speler over te kopen en krijgt hiervoor beiden punten op de corruptietrack
- punten kopen : je kan punten kopen van de diverse tracks
- gebruik een privilegekaart : voer de actie uit die op de kaart staat vermeld

Titel : Powerstruggle
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

27-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
26-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 36 : Ghost stories : white moon


Lang geleden, maar nog eens de hoogste tijd om een uitbreiding in onze Essen-reeks te stoppen. Ditmaal een volwaardige uitbreiding. Hiermee bedoel ik : veel materiaal, toegevoegde waarde aan het spel, extra uitdaging zonder verlies van sfeer die rond het spel hangt. Dit klinkt waarschijnlijk al veel belovend en dat is het toch ook wel.

Misschien even recapituleren : Ghost stories is een spel van Repos productions, een Belgische uitgeverij en een beetje chauvinisme is hier toch wel op z'n plaats. Ghost stories is een coöperatief spel waarbij de spelers samen trachten de boze Wu-Feng geest te verslaan. Ze spelen elk met een taoïst die in het belaagde dorpje rondtrekt, hulp zoekend bij de inwoners en ten strijde trekkend tegen allerlei boze spoken en geesten. Eigenlijk komt het erop aan om te overleven, liefst met z'n allen, zodat je elkaar hier en daar een handje kan helpen. Om tenslotte tegen de grote Wu-Feng te kampen en vaak te zien dat je te weinig kracht nog hebt, te weinig middelen, te weinig ... Het spel winnen is dan ook geen senicure, ons is het in ieder geval nog nooit gelukt (maar misschien hebben we het wel te weinig gespeeld, het is alleszins al te lang geleden, maar dat zeggen we over zoveel spellen). Dit basisspel vonden we al zeer goed, dus een uitbreiding hebben we misschien niet echt nodig. We zullen zeker en vast nog eerst een paar keer de basis moeten spelen vooraleer we de "white moon" ertussen gooien.

"White moon" voegt enkele elementen toe aan het spel, naast je dagdagelijkse job om de boze geesten en spoken te verdrijven, moet je je nu ook gaan bekommeren om de dorpelingen en deze trachten te redden. Een dorpeling redden telt als een eigen actie en als je het basisspel kent, weet je dat je al sowieso acties te kort komt om alles tegen te houden. Deze dorpelingen kunnen dan ook weer een mogelijk verlies opleveren als je er te veel laat sterven. Red je de dorpelingen krijg je ook wel weer beloningen, die je in het verdere verloop van het spel wel eens handig zou kunnen gebruiken.

Ook een nieuw figuur, Su-Ling, wordt geïntroduceerd, gelukkig is dit eens een goed personage, zij helpt onze taoïsten bij het tegenhouden van de plaaggeesten, die er normaal voor zorgen dat dorpstegels worden omgedraaid (en zo onbruikbaar worden).

Tenslotte kan je ook maankristallen gaan verzamelen en die rond het spelbord plaatsen, zodat je een mystieke barrière kan maken. Zo gauw je de barrière hebt kunnen maken, kan je deze inzetten om dorpelingen te redden en geesten te verslaan.
 
Deze uitbreiding is dus echt wel een toffe aanvulling voor het spel, het krijgt toch enkele nieuwe dimensies, zonder het spanningsveld weg te halen die bij het spel hangt (het versterkt het zelfs nog). Of ik nu onmiddellijk aan de slag zou gaan met White moon, dat betwijfel ik wel. Misschien eerst vooral de basis terug goed onder de knie krijgen en dan zal deze uitbreiding een welgekomen aanvulling zijn van een sowieso al fantastisch spel.

Titel : Ghost stories : white moon
Uitgeverij : Repos productions
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

26-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
25-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 35 : El paso


"El paso" stond in Essen een beetje (een beetje veel) in de schaduw van "Tobago", wat toch het grote kanon was van Zoch verlag.
Misschien is dit wel een beetje onterecht, want dit is een leuk, luchtig spelletje. Het spelsysteem is te vergelijken met dat van Diamant,
Claim it of Incan gold als u wil. Het komt er dus op aan om in te schatten hoe lang je wil blijven meespelen, of je op tijd uit de voeten maken vooraleer je alles verliest.

In El paso speel je een boef uit het Wilde Westen die gevreesd is door iedereen, zelfs de sheriffs moeten eerst verzamelen vooraleer ze iets durven ondernemen tegen deze bandieten.

Het spel komt met een spelbord, waar vijf dorpen op zijn afgebeeld, 48 misdaadkaarten, 36 buittegels, 5 dobbelstenen, 1 figuurtje om aan te geven in welk dorp de boeven op bezoek zijn en goud (in waarde 1, 5 en 10). Uiteraard is het de bedoeling om in zeven rondes zoveel mogelijk goud te verzamelen en de grootste boef van de geschiedenis te worden.

Elke ronde bestaat uit volgende fasen :
- aanvullen van de buit (18 tegels worden uit het zakje getrokken, enkel de juiste kleuren worden gebruikt)
- de spelers beslissen of ze mee gaan op rooftocht (blind uitspelen van een misdaadkaart = zelfde kleuren als buittegels)
- de startspeler gooit met de dobbelstenen (sheriff-sterren worden opzij gelegd)
- de spelers nemen om beurten hun buittegel (zelfde kleur = van hoog naar laag nemen)
- de spelers vullen hun hand terug aan tot 6 misdaadkaarten
- daarna beslissen de spelers of ze nog meedoen, zoja spelen ze weer een kaart, zoniet incasseren ze hun geld en verlaten ze deze ronde
- de resterende dobbelstenen worden gegooid (zolang er geen vijf sheriff-sterren liggen, kan je doorgaan)
Indien de vijf dobbelstenen een sheriffster tonen is deze ronde afgelopen, boeven die nog deelnamen aan het spel, verliezen al hun buit en winnen deze ronde niets. Ook wanneer alle spelers het dorp hebben verlaten of als er geen buit meer is, stopt de lopende ronde.

Na het bezoek aan 7 dorpen eindigt het spel, diegene die het meeste goud heeft kunnen verzamelen, wint het spel.

Kortom : misschien is zulk een spel iets voor u, misschien ook helemaal niet. Uiteraard is er een erg grote geluksfactor aanwezig en moet u dit vooral zien als een leuk tussendoortje, zonder al te veel denkwerk. Een beetje voorzien wat de tegenstrevers zouden doen, wat geluk met de dobbelstenen en vooral een grote portie lef heb je nodig om dit spel tot een goed eind te brengen.

Titel : El paso
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantals spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

25-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
24-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 34 : Assyria


U zat er misschien al een tijdje op te wachten. Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik fan ben van Ystari. De Franse uitgeverij die er probeert een erezaak van te maken om in al hun titels de letters Y en S te steken, u weet wel : ys, yspahan, metropolys, mykerinos, sylla, caylus, ... Dit keer kwamen ze in Essen met de titel : Assyria. Een spel van Emanuele Ornella, die ook het nieuwe 2-persoonsspel van QWG "Martinique" voor zijn rekening nam. (De illustrator van beiden spellen is trouwens ook dezelfde) Of dit een referentie is, laat ik in het midden, maar na het lezen van de spelregels is mijn interesse in dit spel zeker aangewakkerd.

In Assyria staat iedere speler aan het hoofd van een nomadenstam. Zij reizen door de woestijn om voedsel te vinden, waterputten en ziggurats te bouwen. Gedurende drie perioden proberen ze te domineren in het land "Assyria". De meest invloedrijke stam zal zegevieren. 

Het spel bestaat uit een spelbord, dat tweestromenland toont en voor de rest woestijn, met verschillende voedselbronnen. Er zijn 54 kaarten (eten, uitbreiding, bonus en ploegkaarten) en 16 grijze fiches die de waterputten voorstellen. Daarnaast krijgt elke speler 10 hutten, 4 zigguratbasissen, 4 zigguratmiddenstukken, 4 zigguratdaken en 4 fiches in hun kleur.

Een spel verloopt dus over drie periodes. De periodes bestaan uit 3 ronden, behalve de 1ste periode die slechts 2 ronden telt.
Na elke periode volgt er een overstroming, waar het spelbord veranderingen ondergaat en waar de spelers punten scoren.
Een spelronde op zich bestaat dan ook weer uit drie fasen :
1) landbouwfase (zaaien, oogsten, nieuwe spelersvolgorde)
2) uitbouwfase (nieuwe hutten, voedselvoorziening, hongersnood, waterputten, bereik en prestige)
3) actiefase (bouwen of uitbouwen ziggurat, intrigeren, offeren aan de goden, kopen van een ploeg/voedselkaart)

1) LANDBOUWFASE
- zaaien : afhankelijk van het aantal spelers worden de voedselkaarten uitgelegd en vijf kolommen van elk twee kaarten.
de kaarten met minder symbolen worden links gelegd, meer symbolen rechts en de jokers sowieso helemaal rechts
- oogsten : de spelers kiezen in spelersvolgorde een kolom met kaarten uit en nemen deze open voor zich
- nieuwe spelersvolgorde : de fiches van de spelers worden zo gelegd in de volgorde dat ze kaarten kozen, diegene die de meest linkse
kaarten koos, wordt dus de startspeler

2) UITBOUWFASE
- nieuwe hutten : neem het aantal hutten uit de voorraad aangegeven op de uitbreidingskaart van deze ronde, de hutten moeten op lege plaatsen worden gezet die grenzen aan eigen hutten of ziggurats
- voedselvoorziening : voor elke hut moet het afgebeelde voedsel op de tegel worden betaald in de vorm van voedselkaarten, er wordt niet weergegeven, je zet de hut op het symbool als je het voedsel hebt geleverd
- hongersnood : de hutten die niet zijn voorzien van voedsel worden van het bord genomen
- waterputten : deze worden geplaatst op een kruispunt van tegels waar de speler drie hutten heeft, je kan er geen bouwen naast een ziggurat, niet tussen de twee rivieren, niet op andere waterputten
- bereikbaarheid : voor elke hut gebouwd op de rivier krijgt de speler kamelen (1ste hut op een rivier = 3 kamelen, elke volgende hut = 2 kamelen), de limiet van kamelen is 10
- prestige : elke hut tussen de rivieren levert 2 punten op, de hutten erbuiten 1, elk deel van een ziggurat levert 1 punt op, waterputten leveren in periode één 6 punten op, in periode 2 nog 5 en in periode 3 nog 4 punten.

3) ACTIEFASE
In de actiefase gebruiken de spelers hun kamelen om acties uit te voeren. De mogelijke acties zijn :
- bouwen of uitbouwen van een ziggurat : in de plaats van een hut, niet op een rivier, niet naast een waterput; kostprijs = 6 kamelen voor basis, 3 voor een middenstuk en 2 voor een dak (uitbreiden slechts één stuk per ronde)
- intrigeren : hutten op invloedstracks plaatsen; kostprijs = 3 voor bovenste, 2 voor middelste en 1 voor onderste track
- offeren aan de goden : 1 tot 3 kamelen offeren en fiche evenveel plaatsen verderschuiven
- koop een ploeg/ voedselkaart : kopen van een niet gekozen kaart; kostprijs = aantal kamelen op de kaart

Op het einde van een ronde volgt er een overstroming. Er wordt een nieuwe uitbreidingskaart getrokken. Alle hutten worden terug van het symbool gezet.

OVERSTROMING
- alle hutten op de rivieren gaan terug naar de voorraad
- punten voor invloed (bovenste = 3 punten per hut; middelste = 2 punten per hut; onderste = 1 punt per hut)
- meeste invloed krijgt nog extra aantal punten gelijk aan de hoogste waarde van de uitbreidingskaarten, de tweede krijgt de tweede waarde, de derde krijgt tenslotte de laagste
- daarnaast zijn er nog de bonussen van de invloeden (bovenste = 1, 4 of 8 punten afhankelijk van het aantal hutten; middelste = een ploegkaart indien je een hut plaatste; onderste = één kameel per hut)
- offers = een aantal punten gelijk aan het aantal ziggurats (hoeft niet voltooid te zijn) x de waarde van hun offers, de offerfiche start daarna terug op nul

Titel : Assyria
Uitgeverij : Ystari
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

24-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
23-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 33 : Vampieren van de nacht



Vampieren van de nacht is nog eens een bigbox game van Drei magier spiele. In het vorige spel "het magische labyrinth" lag de nadruk op het memorygehalte net als in "Spokentrap". Daarnaast zijn ze natuurlijk vooral gekend voor de hele kakkerlakkenreeks waarbij je gek wordt als je de verkeerde groente eruit floept. Met "Nacht der magiërs" sloegen ze een andere weg in, ze maakten een spel dat in het donker diende gespeeld te worden en waar het vooral om behendigheid draait. Ook nu, met "Vampieren van de nacht" gaan ze die richting uit.

Vampieren van de nacht bestaat uit een, zoals gewoonlijk, erg mooi speelbord. Dit maal een volledige ruïne in 3D die moet worden opgebouwd. In de bodem van de doos staat een tombe afgebeeld waar de babyvampiertjes liggen te slapen. Op hun dak liggen allerlei fiches met knoflook die de vampierjager Knobelzobel daar heeft neergestrooid. Vampier Leo Langtand en zijn dappere kleine vleermuis gaan moedig aan het werk om alle look uit de ruïne te verwijderen. De vampier en z'n vleermuis zijn twee magneten die elkaar afstoten. Met een stokje (waaraan de vleermuis is bevestigd) duw je de vampier verder over het spelbord. Op die manier duw je de knoflookfiches weg.

Het is de bedoeling om de fiches uit de ruïne te duwen, maar pas op, want hier en daar zitten er gaten in de grond en de fiches zouden er wel eens kunnen doorvallen en bij de babyvampieren terechtkomen. Als een speler aan de beurt is, neemt hij de vleermuis en duwt hij de vampier rond over het spelbord.

Zijn beurt eindigt als zich volgende zaken voordoen :
- een knoflookfiche(s) val(len)t van het spelbord : de speler neemt de fiche(s) in de hand, dit zijn punten op het einde van het spel
- de vampier valt van het spelbord : de beurt is over, de vampier wordt terug in het midden van het spelbord gezet
- een knoflookfiche valt in een gat : de beurt is over, de volgende speler speelt verder

Wanneer alle lookfiches van het bord zijn verwijderd, eindigt het spel. De speler die het meeste bollen knoflook heeft verzameld, wint het spel.

Titel : Vampieren van de nacht
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 6+

23-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (2)
22-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 32 : Stronghold


Stronghold, je kon er in Essen niet omheen. Misschien wel één van de grootste hypes van de beurs. Terecht of onterecht? Daar ga ik me persoonlijk niet over uitspreken, want er zijn zeker liefhebbers van dit soort spellen. Eerst en vooral denk ik dat je al sowieso van het genre moet houden, anders blijf je er beter met je handjes van af.

Wat voor type is dat dan, een tactisch en strategisch spel, een epische strijd tussen twee spelers. Hoewel het spel ook geschikt zou zijn om met z'n drieën of vieren te spelen, lijkt het me toch wel het beste voor een tweestrijd. Doel van het spel : speler A tracht met z'n machtige leger een kasteel binnen te vallen en te veroveren, speler B tracht zo lang mogelijk stand te houden met de middelen die hij had.

Krijg je waar voor je geld? Ook op deze vraag zit ik met een dubbel gevoel. Ja, je krijgt enorm veel materiaal, een uitgebreid spelbord, diverse fiches, kaarten, houten blokjes, extra borden, ... Mocht de doos u dus een verschot opleveren, het zou me niet verbazen, maar misschien bezorgt u ook een immense hoofdpijn (en dan kunnen de kosten aan Dafalgan serieus oplopen).

Hoofdpijn om de regeltjes voor de regeltjes. Er zijn regeltjes voor de aanvaller, er zijn regeltjes voor de verdediger. Hoofdpijn door het peinzen of je je leger nu hier of daar gaat inzetten. Nadenken over de wapens die je gaat inzetten, de flank die je laat aanvallen, de valstrikken die je wil ontlopen, de kracht waarmee je je stormram tegen de poorten laat beuken, ...

Punten worden er ook weer uitgedeeld, punten omwille van het feit dat je langer overleeft. 10 ronden in totaal moet de verdediger trachten stand te houden, praktisch onmogelijk om dat volledig te bereiken, lijkt me, maar dat is de bedoeling niet. Als aanvaller sprokkel je dan weer punten door je trollen op de muren te krijgen, je goblins in het kasteel te krijgen, de torens in te nemen en de toegangspoort tot splinters te herleiden.

Speel je de kasteelheer, dan weet je al zeker dat je deze geavanceerde stratego in het nadeel zal beslechten (maar uiteindelijk tellen de punten). Maar dat weet je dan ook al op voorhand ... dus laat het je zeker niet tegenhouden. Eigenlijk zou je het spel dus best twee keer direct na elkaar spelen à la Mr. Jack en dan vergelijken hoe goed je het er vanaf gebracht hebt. Maar of je nu in totaal dan 4 uur (zonder opstellen en uitleg) aan tafel wil blijven zitten, laat ik ook aan u over.

Mij lijkt het allemaal een beetje te gemaakt, weinig spannend, wat toch wel de bedoeling zou moeten zijn bij een bestorming van een kasteel. Oké, je voelt ongetwijfeld de druk van de sterkere aanvaller, maar het feit dat je zoveel kleine tactische keuzes hebt, maakt het allemaal wat minder spannend. De gameplay lijkt mij een beetje traag en deze mening is bij mij aangesterkt door het artikel van Dominique op zijn blog. Hij bracht me bij een spel dat hetzelfde opzet heeft als dit spel, maar wat volgens mij wel brengt wat het zou  moeten beogen. Over dit spel heb ik het laten misschien nog wel eens als het ooit ook bij SpinLi zou aanwaaien.

Ik zou iedereen die interesse heeft in dit spel gewoon willen aanraden om het spel zeker eens te proberen, ik ga het zeker ook eens doen, moest ik iemand vinden die het me stap voor stap wil demonstreren, want zelf nog eens de spelregels doorduinen lijkt me niet direct aan de orde.

Titel : Stronghold
Uitgeverij : Portal publishing
Aantal spelers : 2 (3,4)
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 14+ (en liefhebber)

22-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
20-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 31 : Vasco da Gama


U kent ongetwijfeld volgend fenomeen : in Essen komen er héél veel spellen uit, je maakt een lijstje, schrapt er 2/3 van en houdt dan toch nog steeds een lijvige reeks spellen over. Je slaat er natuurlijk een deel in, maar dan begint het. Uitpakken, leuk; spelregels doornemen, tof; de spellen spelen, tijd te kort. Wel dit jaar viel het vooralsnog wel mee. Ik heb al héél wat nieuwigheden kunnen testen, maar één spel in het bijzonder zou ik toch graag aan bod laten komen in de loop van de volgende spelgelegenheden.

"Vasco da Gama", dit spel won misschien wel verrassend op de Fairplay-lijst in Essen. Dit is een lijst van spellen die goed worden bevonden door de bezoekers van de beurs. Ik weet niet of alle stemgerechtigden ook effectief het spel konden testen of dat ze gewoon zijn afgegaan op het fantastische spelmateriaal en dito artwork. Ik ben er in ieder geval wild van. Het spelbord vind ik ronduit fantastisch, het spelbord is opgesplitst in drie grote delen die naadloos in elkaar overgaan. Deze drie delen staan voor de fasen die in het spel worden doorlopen.

Naast het spelbord vind je in de doos ook nog : 1 rondemarker, 1 actiemarker, 35 schepentegels, 6 handelaarsschepentegels, 4 scoremarkers, 4 karaktertegels, 9 Vasco da Gama-tegels, 22 nummermarkers, 16 actieschijven, 4 extra actieschijven, 28 kapiteins (miniscule mannetjes, iets te klein naar mijn mening, maar het past wel perfect op het spelbord), 32 matrozen (meeples), 6 missionarissen (witte meeples), 48 geldstukken en 1 stoffen buidel.



Het spel draait gedurende vijf ronden, elk bestaande uit de drie volgende fasen :
1) Planningsfase : plaatsen van de actieschijven
2) Actiefase : de spelers voeren de gekozen acties uit
3) Navigatiefase : de spelers varen uit met hun schepen, kapiteins en matrozen en scoren punten

De spelregels van dit spel kan u vinden op : http://www.whatsyourgame.it/~whatsy/vdg_eng.pdf
(zeer interessant om deze eens door te nemen, dan heeft u direct meer zicht op het geheel)

In het spel komt het erop aan om het meeste overwinningspunten te behalen. Die kan je halen
door expedities te ondernemen naar diverse kolonies. Maar vooraleer je die reizen kan maken, dien
je natuurlijk te beschikken over een schip, kapitein en bemanning. Je koopt in de loop van het spel
projecten, waarmee je schepen kan bouwen. Maar voor deze bouw dien je natuurlijk weer over de nodige
middelen te beschikken. U voelt het al, je moet weer met héél wat rekening houden, maar een goede
planning is onontbeerlijk.

Vooral de volgorde waarin spelers hun acties mogen uitvoeren maakt dit spel redelijk uniek. In het midden
van het bord zijn 22 genummerde houten markers, die in de planningsfase worden gekozen door de spelers.
Sommige nummers zijn gratis gedurende de ronden, voor de andere dient te worden betaald, aan u de keuze.
De spelers kunnen ook beroep doen op enkele figuren zoals Manuel de 1ste, Bartolomeu Dias, Francisco
Alvares, Girolamo Sernigi. Deze figuren zorgen weer voor een extraatje in de diverse fasen voor de eigenaar.

Voor meer, ga ik u in spanning moeten houden, maar ik hoop hier binnenkort dus zeker verandering in te kunnen brengen.
Onthoud in ieder geval de naam, want ik denk dat u hierover nog meer gaat lezen (zowel hier als op andere blogs)

Titel : Vasco da Gama
Uitgeverij : What's your game?
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

20-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
19-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 30 : Opera



We zijn ondertussen al aangekomen bij nummer 30 van de Essen-reeks en dan is het nog eens hoog tijd om er een Nederlandstalig spel bij te halen. Het spel "the game master" is natuurlijk taalonafhankelijk zodat het in grote oplage in Essen over de toonbank kon gaan. Geen wonder, langs de ene kant was er het originele thema, aangepaste kostuums van de verkopers en het artwork verdient toch een speciale vermelding.

Ik las al ergens dat dit spel veel weg had van Colosseum van Days of wonder ... en daar is op zich niets mis mee. In dit spel is het ook je doel om een zo succesvol mogelijke opera te organiseren. Dit kan je natuurlijk enkel als je je opera brengt in de mooiste operahuizen en met het werk van de groten der aarde zoals Mozart, Verdi, Wagner, ...
Op weg naar je voorstelling doe je een beroep op bekwame vaklui zoals een impresario, de architetto, de signora, de maestro, de critico en de esperto. Wie slaagt erin het meeste overwinningspunten te verdienen?

"Opera" verloopt over negen ronden, die op hun beurt zijn onderverdeeld in vier fasen die de spelers gelijktijdig doorlopen :
1) Budgetfase : in deze fase bieden de spelers met hun geld voor hun budget tijdens die ronde, ook de spelvolgorde zal hierdoor bepaald worden. Het budget heb je nodig voor je personages te betalen.

2) Actiefase : de spelers kiezen om beurten een personage, betalen deze (en verzetten dus hun budgetmarker) en voeren de bijhorende actie uit. Dit herhaalt zich tot alle spelers hebben gepast.

3) Inkomstenfase : in deze fase leveren alle opera's die worden uitgevoerd in de verschillende gebouwen inkomsten op. De aanwezigheid van de maestro verdubbelt het inkomen. Ook de aanwezigheid van een huiscomponist levert 3 extra dukaten op.

4) Eindfase : in deze fase worden enkele zaken doorlopen om alles klaar te maken voor de volgende ronde. 

Na elke 3 spelrondes volgt er een telronde. Hier krijgen de spelers punten voor opera's die ze uitvoeren in grote operahuizen. Ze krijgen bovendien extrra punten voor het opvoeren van de "opera van de eeuw". Voor een lege zaal krijgen ze een strafpunt.


(foto : spellenclub Eindhoven)

De personages :
- Impressario (kost 3) : koopt de muziekstukken van een componist
- Architetto (kost 2) : richt gebouwdelen op
- Signora (kost 2) : verkoopt één opera om deze op te voeren aan het Palazzo
- Maestro (kost 2) : verdubbelt de opbrengsten tijdens de inkomstenfase
- Critico (kost 3) : mag de roem van een componist in een stad verhogen of verlagen
- Esperto (kost 4) : krijgt een muziekstuk nadat punten zijn uitgedeeld in de stad

Na het lezen van de spelregels heb ik inderdaad een beetje een Colosseumgevoel, maar het zit toch net ietsje anders in elkaar. Ook de spelbeleving lijkt mij niet echt hetzelfde. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nog niet ben toe gekomen om deze op tafel te leggen, maar dat gaan we in de nabije toekomst zeker proberen te doen. Zo gauw we dit hebben gedaan, mag u hier weer een interventie verwachten omtrent dit spel.

Titel : Opera
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 - 150 min.
Leeftijd : 12+

19-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
18-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 29 : Burger joint



Aan alle fastfoodjunkies daarbuiten : Ga je voor pizza of voor hamburgers???
Het kon niet langer uitblijven, het moest ervan komen. Na de fantastische dans van de Pizzahut, Kentucky Fried Chicken & Mc Donalds is het zover. Het eerste bordspel over de winstgevendste zaken van de 20ste eeuw. 

Burger joint is een tweepersoonsspel. De ene speler vertegenwoordigt een hambugerketen, de andere een pizzatent. Het komt erop aan om je kleine standjes stilaan uit te bouwen naar heuse restaurants. Om dit te kunnen doen, moet je natuurlijk wel de nodige blokjes kunnen inleveren. De blokjes stellen voedsel voor, maar je hebt hiervoor wel wat fantasie nodig. 

Het spel bevat drie speelborden, één bord voor elke speler en een neutraal grondstoffenbord. Er zijn 60 blokjes (voedsel) voorzien, 1 zakje waarin de blokjes zitten, 30 fiches (15 voor elke speler) 2 reclamemarkers en 2 scoremarkers.

De spelers voeren om beurten hun vijf acties uit :
1) Productie
2) Ruilen en speciale mogelijkheden
3) Bouwen
4) Bereken je score
5) Leg overtollige blokjes af

1) In de productiefase worden nieuwe blokjes uit de zak getrokken, deze worden verdeeld afhankelijk van de kleur waarin een speler het sterkst staat. Indien er geen speler overheerst, gaan deze kleur van blokjes in het midden van het bord.
De spelers nemen daarna om beurten blokjes en leggen het in hun eigen voorraad.
2) De spelers kunnen drie dezelfde blokjes tegen één naar keuze ruilen. Bovendien heeft elk restaurant dat je opricht nog een extra actiemogelijkheid zoals een aantal blokjes inruilen door hetzelfde aantal uit de zak te trekken, twee blokjes inruilen tegen één naar keuze, één blokje uit de zak trekken, één blokje inruilen tegen één naar keuze, één blokje naar keuze uit de zak nemen.
3) De speler kan zijn blokjes in zijn voorraad inruilen en hiervoor bouwen. Hij kan zijn reclame uitbouwen of restaurants opstarten en uitbouwen. Om een restaurant uit te bouwen moet je uiteraard wel eerst een basisrestaurant hebben opgericht.
4) Na het bouwen wordt de actuele score vastgelegd. Sommige gebouwen leveren punten op (zie spelbord)
5) Op het einde van de beurt mag een speler maximaal 7 blokjes opslaan om mee te nemen naar de volgende ronde.

Het spel eindigt onmiddellijk als een speler 12 of meer punten heeft.

Titel : Burger joint
Uitgeverij : Rio grande/Abacusspiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

18-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (70)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • My story (Homosapiens Lab)
  • Indian summer (Edition Spielwiese)
  • Harvest island (Big Fun Games)
  • Feelinks (Act in games)
  • Zooloretto duell (Abacusspiele)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!