De eerste wielerbanen in de Denderstreek.
In
de beginfase werden de meeste wielerwedstrijden gereden op brede stadslanen, maar het
was op de wielerbanen, dat het wielrennen een ontspanningswijze van de grote
massa werd. Vooral de al vroeg georganiseerde wedstrijden voor stayers met hun
hoge snelheden en de sprintnummers waren immens populair. Ook de wedstrijden
waarbij de menselijke uithouding getest werd, zoals zesdaagsen kenden een
steeds grotere toeloop.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ondertussen werden ook bij
ons de eerste velodrooms gebouwd.
Luidens een
artikel in de Aalsterse krant De Volksstem naderde de velodroom van Zottegem,
gebouwd in de Hoogstraat bij Georges Van Hautegem zijn voltooiing in juni 1910
en kon men al de eerste meeting aankondigen.
 In 1911 werd
net over de taalgrens, maar ook in de Denderstreek, de piste van Deux-Acren
geopend. De eerst wedstrijd op een aarden psite met verhoogde bochten (200 m
lang) werden verreden op 28 mei 1911.
Ook Aalst
kreeg in 1911 zijn wielerbaan, de velodroom die op 16 april 1911 plechtig
ingehuldigd werd .


De opzoekingen van Bart
Moeyaert leverden volgende technische gegevens
op:
Zottegem
Ligging Aan de
Hoogstraat / ingang langs de Ledebergstraat. Wedstrijdjaren 1910-1912. Technische
gegevens: houten baan.
Aalst
Ligging tussen de
Welvaartstraat en de Volksverheffingstraat. Wedstrijdjaren 1911-1912, 1914. Technische
gegevens 250 meter lang / hout / 4,5 meter hoge bochten. De wielerbaan bevond zich eigenlijk aan de Gentsetsteenweg, ongeveer in de omgeving van de huidige Welvaartstraat. Bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog hadden de meeste mensen andere kopzorgen en begon de interesse voor het koersen te tanen. Toen in 1915-1916 een een zeer lange strenge winter uitbrak, werd besloten om de volledig in hout gebouwde piste af te breken en als brandhout te verkopen. Aldus was onze velodroom, evenals die in Zottegem (einde activiteiten 1912) een kort leven beschoren.

|