De stiptheid van de treinen loopt spaak, net zoals de
informatieverstrekking en de aansluitingen. Ik erger me eerder aan de
gebrekkige hygiëne en de algemene netheid van de treinen. Vooral graffiti is
een ware plaag. Mocht het nog iets moois zijn of een nuttige boodschap
overbrengen, dan had ik er geen problemen mee. In de plaats daarvan vindt je
tags op de meest ondenkbare plaatsen. Een zeker 'MOAB' is een echte plaag voor
ons materiaal. Je moet er maar eens letten op deze kunstenaar. Op zich niet
echt afgrijselijk, maar ontoepasselijk op een trein. Eerder lijkt het op de
nose art van oude bommenwerpers.
Veel spuiters weten trouwens niet hoe gevaarlijk hun kunst
kan zijn. Iedere trein heeft op de zijkant een heleboel cijfers en letters
staan. Aan de hand daarvan kan iedere treinbestuurder het rempercentage van de
trein bepalen bij remincidenten. Gelukkig zijn er nog andere kanalen waar we de
juiste informatie kunnen vinden.
Dan een woordje over de andere problemen. Informatieverstrekking
is een echte ramp. Dat is het altijd al geweest, maar de laatste jaren zijn ze
erin geslaagd om het nog gekker te maken. Tot enkele jaren geleden hadden ze
per provincie lijnregelaars die alle treinen volgden. Stond er iemand in nood
of er waren andere problemen, dan hoefden ze maar recht te staan om de juiste
man te zoeken en binnen enkele ogenblikken konden ze alles opgelost hebben. Toen
is men begonnen alles te centraliseren: alles verhuisde naar Brussel, maar de
centrale dispatch kon met enkele telefoontjes nog iedereen vlot bereiken. In
het begin liep dat ook nog niet echt vlot, maar na een paar jaar vlotte het. Nu
moest men alles nog opsplitsen van Europa en het resultaat mag gezien worden: twee
dispatchings met dezelfde taken, maar die niets met elkaar te maken hebben;
onderstationchefs die twee verschillend gekleurde kepies moeten dragen en geen
informatie mogen vragen aan Infrabel als ze een rode ophebben; we mogen de
juiste informatie niet van de verkeerde persoon krijgen... De opsplitsing
begint nu wel erg veel kinderziektes te vertonen.
Stiptheid is een heel andere zaak. Zoals ik al eens eerder
heb aangehaald, maken we niet voor ons plezier vertraging. Een oude wijze
treinbegeleider heeft me de vier knelpunten opgenoemd:
1. Er rijden teveel treinen
De capaciteit van sommige lijnen hebben hun grens bereikt. De
Noord-Zuid verbinding in Brussel is daar een mooi voorbeeld van. Tijdens de
spitsuren rijdt er iedere trein met minstens vijf minuten.
Er zou ook een reserve ontstaan aan materieel en personeel. Het
huidige treinenpark moet zo efficiënt mogelijk worden ingezet, dus ook bijna
dertig jaar oud materieel dat gebouwd werd om tijdens de spitsuren te rijden
moet nu ook als L, CR, IC/IR dienst doen. Technisch gezien is dat om problemen
vragen en krijgen. Mocht er minder rijden, dan kon men ook meer en
gedetailleerder onderhoud uitvoeren. Pannes en mankementen zijn namelijk de
grootste vertragingsfactor. Een reserve aan materieel kan dan ook sneller
ingezet worden bij pannes en problemen. Stel je voor hoe jij zou reageren als
ze zouden zeggen dat je met je treinstel met 50 procent tractie moet verder
rijden omdat er geen reserve treinstellen zijn.
Als we het hebben over het personeel (treinbestuurders en
treinbegeleiders in het bijzonder), kunnen we kort zijn: we zijn met te weinig!
Willen we naar een feestje gaan, dan moeten we drie maand op voorhand
uitgenodigd worden. Zoals iedereen weet zijn de beste feestjes diegene die
onverwacht of op het laatste moment georganiseerd worden. Helaas zijn we zelfs
niet zeker dat we kunnen komen als we de uitnodiging op tijd krijgen. Op acht
jaar tijd is mijn zomerverlof al twee keer geweigerd, een keer onder voorbehoud
en drie keer toegestaan mits verkorting of een ander tijdstip. Laat ik dan niet
beginnen over onze verlofachterstand...
2. Aansluitingen en kruisingen
"Bericht aan de treinbegeleider van trein 9999, wacht
op aansluiting trein 8888."
"Dames en heren, wegens een rood sein moet deze trein
wachten op een kruising. Deze trein zal binnen enkele ogenblikken verder rijden.
Wij danken u voor uw begrip."
Twee van de meer gehoorde zinnen in stations en in treinen. Het
is natuurlijk niet de hoofdoorzaak van veel vertragingen, maar is er één trein
die moet wachten op aansluiting, dan delen tien andere treinen in de brokken. Om
het aantal vertragingen te verminderen, is de afschaffing wenselijk en zal ons
imago een serieuze deuk krijgen. Het is kiezen tussen twee kwade krachten waar
het behoud van de aansluitingen uiteindelijk zullen winnen.
3. Menselijke factor
Niemand is onfeilbaar en iedereen maakt wel eens een fout. Helaas
kan bij de spoorwegen een kleine fout grote gevolgen hebben. Ik kan hier niet
in details treden zonder onze reglementering uit te leggen, iets wat me
trouwens verboden is.
4. Reizigers
Zowel de occasionele reiziger als de doorwinterde pendelaar
die gewoon is steeds dezelfde trein te nemen, zijn soms echt wel dom. Sorry
daarvoor, maar dat is zo.
Sinds de nieuwe treinregeling rijden de rode treinen niet
meer naar Brussel, maar naar Gent. De grijze treinen rijden niet meer naar
Gent, maar naar Brussel. Veel gehoord tijdens de eerste weken:
"Is dit de
trein naar Gent?"
"Neen, dit is
de trein naar Brussel."
"Dat kan niet,
de grijze treinen rijden toch naar Gent? Ze zijn zelfs van spoor veranderd."
"De treinen
naar Gent vertrekken nog steeds van op spoor 3 en dit jaar zijn ze rood van
kleur."
"Keer dan
onmiddellijk terug."
Een vrouw vraagt aan het loket waar de trein voor Brussel
staat. Ze kijkt nog eens op de teevee en op de gele affiches. Ze vraagt aan de
onderstationchef of de trein op spoor een wel naar Brussel gaat. Op dat spoor
aangekomen vraagt ze aan een wildvreemde of dit de trein naar Brussel is. Ze
ziet de treinbestuurder die ermee moet vertrekken en vraagt of dit de trein
naar Brussel is. Voordat ze instapt, vraagt ze aan de treinbegeleider of dit de
trein is naar Brussel. Voor alle duidelijkheid, ze was niet blond of oud.
"Waarom gaat
deze deur niet open? Is dat soms om mij te kloten?"
"Deze deur is
defect en afgezonderd. Er hangt een klever 'defecte deur' op ooghoogte."
"Heb je al
eens gezien hoe mensen de trein opstappen?"
"Ik ging iets
zeggen over een veetransport, maar dat is onsmakelijk."
"Net zoals het
opstappen van de mensen."
Het zijn allemaal kleine dingen, maar vele kleine dingen
zorgen voor één groot. Als je instapt, doe ordelijk en snel. Tijdens de spits wordt
zo de helft van alle vertraging gemaakt.
Och, er zijn zoveel problemen, en er is niet altijd een
eenvoudige oplossing voor handen. Het opstellen van een dienstregeling,
rekening houdend met personeel, materieel en capaciteiten is niet zo eenvoudig.
Ze zeggen vaak dat de beste stuurlui aan wal staan, dat is maar al te waar. De
BTTB is de eerste om de treindienst kritisch te onderzoeken (gelukkig maar). Het
zou eigenlijk beter zijn mochten ze met in plaats van kritiek, een pasklare
oplossing bieden. Mocht iemand mij een bewijs kunnen leveren dat de BTTB
effectief ingrijpt, aarzel niet om te reageren.
Stel je eens voor, dat ik probeer mijn zus rijles te geven en haar vertel wat ze wel en niet mag doen. Stel je eens voor, dat de rest van de autorijders nu net datgene doen wat ik mijn zus verbied. Er zijn zondagsrijders, en ze rijden ook in de week. Het is niet omdat je een automatische versnelling hebt, dat je je rechterhand kunt gebruiken om te telefoneren, inhalen en te snel rijden. Het is niet omdat je een fantastische ophanging hebt dat je sneller dan 30 over een verkeersdrempel moogt rijden. Het is niet omdat de auto voor je de voorrang van rechts respecteert dat je als een gek moet klaxoneren en gebaren hoeft te maken. Voorrang van rechts geld niet als je van links komt. Het is niet omdat iemand een L op zijn achterruit heeft kleven dat je ervan moet uitgaan dat die niet kan rijden. Het is niet omdat iemand de maximumsnelheid respecteert dat je je er ook aan moet houden. Waarom het voetpad nemen, als je ook midden van de straat kunt lopen. Liever een rood licht negeren dan het ritme van mijn pedalen te verliezen. Richtingaanwijzers zijn voor mietjes. Stilstaan op een overweg is beter omdat ik dan niet zo lang hoef te wachten om over te kunnen. Een auto die een gaat parkeren mogen we toch zomaar voorbijsteken.
Je moet je echt concentreren in het verkeer en je moet constant reageren op de kleine en grote fouten van je medebestuurders. De fouten die ik hierboven aanhaal zijn gebeurt in een tijdspanne van 20 minuten. Het verbaasd me nog steeds dat er niet meer dodelijke slachtoffers vallen in ons verkeer.
Allereerst iets over mezelf... Ik ben BIJNA 30, vrijgezel, rare vogel, werk bij de NMBS, hou van opera, anime, de prerafaellisten en... eigenlijk teveel om op te noemen.
Het is nu eenmaal zo dat ik van alles wel iets weet en wat ik niet weet probeer ik zo snel mogelijk te weten te komen. Wil dit zeggen dat ik slim ben? Zoals Socrates ooit gezegd heeft: ik weet dat ik niets weet. Het is voor mij heel frustrerend dat er dingen zijn waar ik niets van weet. Dan ga ik maniakaal op zoek naar die 'verborgen kennis'. Dat laatste kwam er niet echt goed uit. Psychologen zouden aan mij een hele kluif hebben, denk ik dan. Alleen hou ik niet zo van psychologen. Sorry, maar als er een bende gekken vrij rondlopen, dan zijn het wel psychologen. Ik ben begonnen met een basis psychologie, maar ik ben gestopt na 'Little Albert'. Dokters die hun kennis op dergelijke manier verkregen hebben zijn geen haar beter dan Mengle. Wil dat dan zeggen dat ze niets goeds hebben gedaan? Kübler-Ross heeft enkele goede dingen gedaan rond rouwverwerking omdat ze dagelijks in contact kwam met terminale patiënten zonder nazistische experimenten. Via die ervaring heeft ze een mooi beeld geschetst van het rouwproces: van ontkenning tot aanvaarding in vijf stappen. Het rouwproces is echter geen nieuwigheid. Religies (en met name de dharmistische religies) zijn er al duizenden jaren in gespecialiseerd. Alleen wetenschappelijk was het nog niet uitgeklaard.
Enfin, genoeg gal gespuugd in het aanschijns der psychologie. Nu iets over mijn werk. Ik ben treinbestuurder reizigers voor de NMBS. Als er vertragingen zijn, dan zitten wij op de eerste rij van de vuurlinie. Voor alle duidelijkheid: wij maken geen vertraging voor ons plezier. Vertraging betekend overuren en die worden niet gretig uitbetaald of op de een of andere manier gecompenseerd. Gelukkig is dat het enigste waar wij last van hebben. Mijn collega's treinbegeleiders daarentegen zijn steeds weer de kop van jut bij de reizigers. Zij kunnen jammer genoeg niet meer doen dan hun werk. Klagen en zagen zal een trein nooit sneller laten rijden. Blijf kalm en als je een aansluiting dreigt te missen, vraag dan aan de treinbegeleider of hij je kan helpen. Met een klein telefoontje kan de aansluiting wachten of bij erge vertragingen kan hij je een alternatieve route geven. In de ergste gevallen, blijf kalm en vraag aan de treinbegeleider de contactgegevens van de ombudsdienst. Die zullen alle klachten behandelen, al kan het soms wat lang duren. Wat er ook gebeurt, blijf kalm. Het is niet de eerste keer dat ze een agressieve reiziger hebben moeten afvoeren. Ik kan je verzekeren dat het geen prettig zicht is.
Om te eindigen een gedicht, meer bepaald een haiku. Ik ben gek op alles dat uit Japan komt (behalve dan de spelprogramma's) en deze eenvoudige dichtvorm mag daar niet aan ontbreken. Dit is mijn eerste haiku, dus ik heb er geen idee van hoe goed of slecht het is. Maar ach, wie maalt er nu om de dichterlijke probeersels van een romantische dromer? De romantische dromer allerminst.
zon achter wolken vogels vliegen in de lucht verdreven regen
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!