Wetenschappelijk werk
OLVI BOOM 2A10-2A14 :er zit muziek in...
19-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A14 groep 1: Het Dopler Efect
Het Dopler Efect

In het filmpje zie je dat hoe verderde trein in de tunnel rijd, hoe verder de geluidsgolven uit elkaar zijn.
Als de trein dicht bij is zijn de geluidsgolven dicht bij elkaar, het geluid is dan luider.


Groepsleden: Joke, Tine en Elien

Bijlagen:
http://http://www.youtube.com/watch?v=iN3fO5l4Rww   

19-02-2011 om 14:31 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

De Sonar



De s
onar is een techniek die geluid gebruikt om onder water te navigeren of om andere voorwerpen te detecteren. Sonar voluit geschreven is sound navigation and ranging. In het Nederlands betekent dat, geluid navigatie en variërend. Actieve sonar verstuurt een geluidspuls, die men ook ping noemt, om nadien naar de weerkaatsing ervan te luisteren. Om de afstand tot een object te meten, meet men de tijd die verstrijkt tussen de emissie en de ontvangst van de puls.

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

19-02-2011 om 13:06 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 2 2a14
MP3 ;
Een MP3 is heel leuk, maar jongeren realiseren zich te weinig dat ze hun gehoor ermee kunnen beschadigen.
Bij een overdreven of langdurige blootstelling aan lawaai worden de zintuighaartjes beschadigd.
Ze registreren nog geluiden, maar niet meer zoals het hoort.
Zintuighaartje herstellen zich na dergelijke lichte verstoringen.
Indien die beschadigingen echter geregeld optreden, kan er blijvend letsel optreden waardoor men bepaalde geluiden niet meer hoort.


Groep 2, groepsleden ; June, Joris & Axana


19-02-2011 om 12:58 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

Gevaren van geluid bij MP3-spelers


Overvloedig gebruik van een mp3-speler kan leiden tot blijvende gehoorschade. Vooral wanneer het geluid te hard staat.
Maar niet alleen de mp3-speler is de grote boosdoener, ook op veel fuiven, concerten en festivals staat het geluid veel te hard. Bovendien zijn jongeren gevoeliger voor gehoorschade dan volwassenen.

Het is wettelijk bepaald dat het geluidsvolume maximaal 90 decibel mag bedragen.

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

19-02-2011 om 12:26 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

De geluidsmuur of geluidsbarrière


ImageShack, share photos, pictures, free image hosting, free video hosting, image hosting, video hosting, photo image hosting site, video hosting site

De kegelvormige wolk ontstaat door condensatie van waterdruppeltjes in de zone van lagere druk en temperatuur achter de vleugel

De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uitde luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm. Dit kegelvormige golffront wordt bij het passeren waargenomen als een luide knal. Het is dus niet zo dat de knal hoorbaar is op het moment dat een vliegtuig (of ander voorwerp) versnelt tot boven de geluidssnelheid.

Men onderzoekt al jaren of men sneller kan vliegen dan het geluid, maar men vreest dat de druk in het golffront zo groot zou worden als men sneller is dan het geluid. Hierdoor is de benaming geluidsmuur of geluidsbarrière ontstaan.

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

Bijlagen:
http://http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38   

19-02-2011 om 00:00 geschreven door Leerling


18-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
Bij een Mp3 kan je al van 90 tot 120 Db gehoorschade oplopen.
Bij een Ipod is dat 130 Db.
Door een uur naar een Mp3 te luisteren op een hoog luisterniveau kan je al schade oplopen.
Bij sommige jongeren die teveel luisteren naar Mp3 , krijgen een gepiep in de oren.
Sommige jongeren konden de piep niet meer aan , en pleegden zelfmoord.

Groep 3 : Jari , Sabil , Joran.


Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=CdQidlnSais&playnext=1&list=PL9C1BF3CC437E0AF4   

18-02-2011 om 21:58 geschreven door Leerling


17-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 1 2A14
we deden vandaag:

1.de proef met het bakblik
              - we leerden hoe dikker de rekker hoe lager de klank/toon
              - we leerden ook gitaar/piano spelen op een bakblik (au claire de la lune)
2. we verdeelden de extra blog posten

groepsleden: Tine, Elien, Joke

17-02-2011 om 18:12 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 2 2A14
 De geluidsmuur.
Een geluidsmuur is een term uit de luchtvaart.
Dit wilt zeggen dat een vliegtuig gelijk met de geluidssnelheid vliegt.
En als het vliegtuig sneller als het geluid vliegt dan krijgt men een golf die kegel vormig is.
Dit wordt waargenomen door de mens als luide knal.Maar die is niet hoorbaar.
Als je het eens wil bekijken kan je altijd even op de eerst  link klikken.

http://www.youtube.com/watch?v=v8zP5s9vdX0

Ben je toch meer voor het creatieve gedeelte kan je nog even dit proefje doen zie link 2.

http://www.youtube.com/watch?v=RvcVFRi_oKw



Groep 2 groepsleden: June,Axana&Joris                                                          

17-02-2011 om 17:43 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A14 groep 6

Vandaag hebben we geluid kunnen voortbrengen, maar met een beperkte lengte.
De geluidsgolven worden door het touw van het ene naar het andere bekertje doorgestuurd.
Maar kan niet oneindig ver vanwegen de lucht rond het touwtje.

groepsleden Mathijs,Yannick,Jarne en Jef.


17-02-2011 om 10:03 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 3 2a14

Wat hebben we vandaag gedaan :    -Hinderlijke en gevaarlijke geluiden blz. 71.

                                                              -OV2 Wat is toonhoogte, we maken geluiden blz.72.

Iemand die met een boormachine werkt kan gehoorschade opleveren.

Toonhoogte of geluiden worden veroorzaakt door trillingen. Als de geluidsbron weinig trillingen per seconde maakt, hoorje een lage klank.

 Groepsleden:  Borghys Steven, Bjorn Fyaerts, Vincenth Mertens, Loy De Smedt
                                              
     

17-02-2011 om 10:01 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

De datum van vandaag is 17-02-’11,

 

Tijdens de les hebben we:

 

  • Pagina 66-67 verder afgewerkt

 

  • Besproken wie wat gaat doen tegen volgende les

 

  • Een materiaallijst opgesteld

 

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

 

17-02-2011 om 10:00 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a14 groep 2
-Vandaag hebben we het vooronderzoek op pagina 66 en 67 afgewerkt.
-We hebben ook de proef met het bekertje en het touw afgewerkt(de geluidsgolven planten zich voort door de draad).
-we hebben geleerd welk effect zachte of luide muziek op jou heeft(zachte muziek maakt je rustig,luide muziek geeft je zin om te dansen,maar je gehoor kan eraan stuk gaan) ,wat level day evening night is(een maat om de geluidsbelasting door omgevingslawaai uit te drukken), waarom walvissen geluiden maken(om met elkaar te communiceren),...

groepsleden; Axana,June en Joris

17-02-2011 om 09:57 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 4 , 2A14
Vandaag heben we verder gewerkt aan onze oefeningen in onze boek van geluid (er zit  muziek in ) .
We hebben Proef a gemaakt : we maken geluiden . Daarvoor hadden we nodig : een bakblik , balpennen , elastiekjes van verschillende dikte en lengte . Daarna hebben we de taken verdeeld i.v.m de weblog .

Groepsleden : Amy , Moon en Jochim

17-02-2011 om 09:52 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 3 2a14

Wat hebben we vandaag gedaan :    -Hinderlijke en gevaarlijke geluiden blz. 71.

                                                              -OV2 Wat is toonhoogte, we maken geluiden blz.72.

 Groepsleden:  Borghys Steven, Bjorn Fyaerts, Vincenth Mertens, Loy De Smedt
                                              
     

17-02-2011 om 09:50 geschreven door Leerling


15-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 Groep5

Dagboekblogpost 15/2

We hebben vandaag geleerd over communiceren met behulp van blikjes, zure regen en toonhoogte.
Ook hebben we geleerd over hoe geluiden worden veroorzaakt en over de verschillende toonhoogten, welke wezens welke hertz kunnen horen.
Hoe een orgel werkt en voor de rest hebben we ons geamuseerd

Dit was een blogpost van: Yasmine,Joppe en Iris INC

15-02-2011 om 15:42 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 groep 4
vandaag hebben we de geluidsmuur onderzocht.

de geluidsmuur is :
De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm

danku en tot de volgende keer !!!
Andreas, Oliver en Jasper uit 2a10

15-02-2011 om 15:41 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 Groep 2: geluidsmuur

We hebben vandaag de geluidsmuur bestudeerd: De geluidsmuur is een grens die word overschreden als je sneller gaat als het geluid. Met gevolg een sonische knal die de geluidsmuur doorbreekt.
Bestand:FA-18 Hornet breaking sound barrier (7 July 1999).jpg

Groepsleden: Joran, Jonas, Niels

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38   

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 GROEP 3
Vandaag deden we P.71 tot P.74

En wat hebben we vandaag opgestoken?

1. Vanaf 80 dB kunnen geluiden schadelijk zijn voor het menselijk oor.

2. De eenheid van Frequentie is Hertz (Hz)

3. Geluiden worden veroorzaakt door trillingen . Als de geluidbron weinig trillingen per seconde maakt, hoor je een lage klank.
    Het aantal trillingen dat een geluidsbron per seconde maakt , hoor je een hoge klank.

 Groep 3 : Sabil , Jari , Joran

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 6

Wat hebben we vandaag geleerd  ?

PUNT 1:  We hebben geleerd dat ultrageluiden geluiden onder de grens van 50 Hz zijn. Utratonen zijn geluiden boven de grens van 20 000 Hz.

PUNT 2: We hebben ook geleerd wat een geluidsmuur is. Het is een term uit de luchtvaart.

PUNT 3: Geluiden worden gevormd door trillingen.

Groepsleden: Iane & Ina & Youssra

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 7
dagboek post 15/2



oef  5 p 67 : op zoeken betekenis level-day-evening-night = de maat om geluidsdruk op achtergrondlawaai uit te drukken.

oef  37 p 76 : gepaste stemming bij instrument zoeken.



groepsleden : eline,ellen en reinout.

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling




Archief
  • 2A10 groep7 gehoorschaden door mp3
  • 2A10 groep 7 geluidsmuur
  • groep 4 2a10 de MP3
  • 2a14 groep 3
  • groep 3 2a14
  • 2A14 groep 1
  • dopplereffect groep 4 2A14
  • sonar groep 4 2A14
  • 2a10 groep 1
  • 2A14 groep 6: Technopolis
  • Groep 5 dopplereffect
  • Groep 5 sonar
  • groep 6 2A14: mp3
  • 2A10 groep 7: Technopolis
  • groep 3 2a14
  • groep 6 2A14 sonic boom
  • Groep 3 2a14
  • Technopolis: 2A10 Groep 4
  • 2A14 groep 1
  • De MP3: 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 2 "Leg je oor te luisteren"
  • 2A10 groep 2 "doppler effect"
  • 2a10 groep 4 SONAR
  • 2A10 groep 2 "MP3-Gevaar"
  • 2A10 groep 2 'Gehoorschade'
  • 2A14 groep 1
  • 2A10 groep 3
  • De dansende Rijstkorrels. Groep 5 2A10
  • Blogpost over Doppler-Effect
  • groep4 , 2a14
  • Dopler effect
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • groep 6 2A14
  • sonar groep 7 2A10
  • Doplor groep 7 2A10
  • 2A10 Groep 4: De geluidsmuur
  • groep 4 2a10 Het doplereffect
  • groep 4 2a10
  • De geluidsmuur 2a10 groep 3
  • 2A10 : groep 3 ( dagboekpost )
  • 2A10 GROEP 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep 6
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep2 'De sonar'
  • 2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
  • groep 6 2A14
  • 2A10 groep 3
  • Groep 5 2A14
  • Dagboekpost , 2A14 groep 4 .
  • 2a14 groep 1
  • groep3 2a14
  • 2a14 , groep 4 . de geluidsmuur
  • dagboekpost groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : doppler-effect )
  • Groep 2 2a14
  • 2A10 : Groep 3
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 GROEP 6.
  • 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 6: Dansende Rijstkorrels.
  • 2a10 groep 1
  • 2A10 groep 2
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 6
  • groep 1 2a14
  • groep3 2a14
  • 2a14 , goep 4
  • Groep 2 2A14 dagboekpost
  • Groep 5 2A14
  • groep 1 2a14 : de dansende rijstkorrels
  • Groep 4 , 2A14 .
  • Groep 4 , 2A14 .
  • groep 1 2a14 : een mp3 speler
  • sonar groep 2 2a14
  • dopler effect groep 2 2a14
  • dansende rijstkorrels groep 2 2a14
  • groep 2 2a14 proef dansende rijstkorrels
  • 2A14 groep 1: Een Sonar
  • 2A14 groep 1: Het Dopler Efect
  • Groep 5 2A14
  • Groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
  • groep 1 2A14
  • Groep 2 2A14
  • 2A14 groep 6
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 2
  • groep 4 , 2A14
  • groep 3 2a14
  • 2A10 Groep5
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 Groep 2: geluidsmuur
  • 2A10 GROEP 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 6: geluidsmuur.
  • 2A10 groep 5
  • 2A10 groep 1
  • 2A10 Groep 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 1
  • groep3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 6 2a14
  • 2A14 groep 1
  • Groep 2 2A14
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 2 2a14 dagboekpost
  • 2A14 groep 1
  • groep 4, 2a14 dagboek
  • Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...
  • 2A19 groep 8

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs