Wetenschappelijk werk
OLVI BOOM 2A10-2A14 :er zit muziek in...
17-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A14 groep 6

Vandaag hebben we geluid kunnen voortbrengen, maar met een beperkte lengte.
De geluidsgolven worden door het touw van het ene naar het andere bekertje doorgestuurd.
Maar kan niet oneindig ver vanwegen de lucht rond het touwtje.

groepsleden Mathijs,Yannick,Jarne en Jef.


17-02-2011 om 10:03 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 3 2a14

Wat hebben we vandaag gedaan :    -Hinderlijke en gevaarlijke geluiden blz. 71.

                                                              -OV2 Wat is toonhoogte, we maken geluiden blz.72.

Iemand die met een boormachine werkt kan gehoorschade opleveren.

Toonhoogte of geluiden worden veroorzaakt door trillingen. Als de geluidsbron weinig trillingen per seconde maakt, hoorje een lage klank.

 Groepsleden:  Borghys Steven, Bjorn Fyaerts, Vincenth Mertens, Loy De Smedt
                                              
     

17-02-2011 om 10:01 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

De datum van vandaag is 17-02-’11,

 

Tijdens de les hebben we:

 

  • Pagina 66-67 verder afgewerkt

 

  • Besproken wie wat gaat doen tegen volgende les

 

  • Een materiaallijst opgesteld

 

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

 

17-02-2011 om 10:00 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a14 groep 2
-Vandaag hebben we het vooronderzoek op pagina 66 en 67 afgewerkt.
-We hebben ook de proef met het bekertje en het touw afgewerkt(de geluidsgolven planten zich voort door de draad).
-we hebben geleerd welk effect zachte of luide muziek op jou heeft(zachte muziek maakt je rustig,luide muziek geeft je zin om te dansen,maar je gehoor kan eraan stuk gaan) ,wat level day evening night is(een maat om de geluidsbelasting door omgevingslawaai uit te drukken), waarom walvissen geluiden maken(om met elkaar te communiceren),...

groepsleden; Axana,June en Joris

17-02-2011 om 09:57 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 4 , 2A14
Vandaag heben we verder gewerkt aan onze oefeningen in onze boek van geluid (er zit  muziek in ) .
We hebben Proef a gemaakt : we maken geluiden . Daarvoor hadden we nodig : een bakblik , balpennen , elastiekjes van verschillende dikte en lengte . Daarna hebben we de taken verdeeld i.v.m de weblog .

Groepsleden : Amy , Moon en Jochim

17-02-2011 om 09:52 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 3 2a14

Wat hebben we vandaag gedaan :    -Hinderlijke en gevaarlijke geluiden blz. 71.

                                                              -OV2 Wat is toonhoogte, we maken geluiden blz.72.

 Groepsleden:  Borghys Steven, Bjorn Fyaerts, Vincenth Mertens, Loy De Smedt
                                              
     

17-02-2011 om 09:50 geschreven door Leerling


15-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 Groep5

Dagboekblogpost 15/2

We hebben vandaag geleerd over communiceren met behulp van blikjes, zure regen en toonhoogte.
Ook hebben we geleerd over hoe geluiden worden veroorzaakt en over de verschillende toonhoogten, welke wezens welke hertz kunnen horen.
Hoe een orgel werkt en voor de rest hebben we ons geamuseerd

Dit was een blogpost van: Yasmine,Joppe en Iris INC

15-02-2011 om 15:42 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 groep 4
vandaag hebben we de geluidsmuur onderzocht.

de geluidsmuur is :
De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm

danku en tot de volgende keer !!!
Andreas, Oliver en Jasper uit 2a10

15-02-2011 om 15:41 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 Groep 2: geluidsmuur

We hebben vandaag de geluidsmuur bestudeerd: De geluidsmuur is een grens die word overschreden als je sneller gaat als het geluid. Met gevolg een sonische knal die de geluidsmuur doorbreekt.
Bestand:FA-18 Hornet breaking sound barrier (7 July 1999).jpg

Groepsleden: Joran, Jonas, Niels

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38   

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 GROEP 3
Vandaag deden we P.71 tot P.74

En wat hebben we vandaag opgestoken?

1. Vanaf 80 dB kunnen geluiden schadelijk zijn voor het menselijk oor.

2. De eenheid van Frequentie is Hertz (Hz)

3. Geluiden worden veroorzaakt door trillingen . Als de geluidbron weinig trillingen per seconde maakt, hoor je een lage klank.
    Het aantal trillingen dat een geluidsbron per seconde maakt , hoor je een hoge klank.

 Groep 3 : Sabil , Jari , Joran

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 6

Wat hebben we vandaag geleerd  ?

PUNT 1:  We hebben geleerd dat ultrageluiden geluiden onder de grens van 50 Hz zijn. Utratonen zijn geluiden boven de grens van 20 000 Hz.

PUNT 2: We hebben ook geleerd wat een geluidsmuur is. Het is een term uit de luchtvaart.

PUNT 3: Geluiden worden gevormd door trillingen.

Groepsleden: Iane & Ina & Youssra

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 7
dagboek post 15/2



oef  5 p 67 : op zoeken betekenis level-day-evening-night = de maat om geluidsdruk op achtergrondlawaai uit te drukken.

oef  37 p 76 : gepaste stemming bij instrument zoeken.



groepsleden : eline,ellen en reinout.

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 Groep 1
Vandaag hebben rond trillingen van geluid gewerkt.
We hebben op de cd-rom van wetenschappelijk werk een aantal fragmenten gehoort,
en daarbij moesten we ons gevoel beschrijven, en een aantal oefenigen erop maken.
We hebben geleerd om aandachtig te luisteren en we hebben geleerd wat frequentie is.
Dat is het aantal trillingen dat een geluidsbron per seconde maakt.

Groepsleden ; Luna & Lauren & Marie

15-02-2011 om 15:39 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 groep 4
Vandaag hebben we de geluidmuur onderzocht.

Hieronder een kleine samenvatting:
De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht- met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm.

Bijlagen:
http://http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38   

15-02-2011 om 15:38 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 6: geluidsmuur.
De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart.
Wanneer een vliegtuig sneller vliegt dan het geluid, hoor je een ongeloofelijke knal: een superschone knal.
Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid  vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op.
Als het vliegtuig sneller dan het geluid vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm.

Bestand:FA-18 Hornet breaking sound barrier (7 July 1999).jpg

http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38   

15-02-2011 om 15:33 geschreven door Leerling


10-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 5

wij hebben vandaag de proeven van pagina 66 tot pagina 74 uitgevoerd.

Leden: Joppe,Iris en Yasmine

10-02-2011 om 15:51 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 1
We deden vandaag de proeven op p. 66 --> 73

We hebben geleerd over de beschadeging van geluid en over de andere effecten van geluid: (slaap vermoeidheid,... )
Extra's: Walvissen: We hebben geleerd dat walvissen lage geluiden door zee sturen die wel 100 km ver aangehoord
kunnen worden.
           Vliegtuigen: we hebben geleerd dat scheuren in het metaal van de vliegtuigen opgespoord kunnen worden met
ultrageluiden.

Groepsleden: Jonas, Joran, Niels

10-02-2011 om 14:25 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 Groep 3
We deden vandaag de pagina's 66-71.

Wat hebben we vandaag geleerd ?

1. Level - Day - evening - Night is het verschil tussen  van geluid over de hele dag.
                                        Vb :  Je woont aan een luchthaven , overdag om de 5 minuten wordt je gek van de vliegtuigen.
                                                En  's nachts vermindert het , maar je hoort de vliegtuigen nog steeds.

2. De geluidssterkte hang af van enkele factoren : 
   
    - De afstand van de geluidsbron .
    - De grote van de trilling van de geluidsbron.
    - De klankkast die het geluid eventueel versterkt .

3.  Echte gehoorschade hangt niet alleen af van de geluidsterkte maar ook van hoelang je aan de geluidsbron bent blootgesteld.

     Groep 3 : Jari , Joran , Sabil 

10-02-2011 om 14:21 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 6

Wat deden we vandaag ?

-We hebben vandaag gewerkt rond 'Er zit muziek in...'
-We hebben ook gewerkt rond het project voor Technopolis.
-We hebben oefeningen gemaakt van p. 66 tot p. 73.


We hebben geleerd dat eendezelfde toon in sterke verschillen kunnen voorkomen en dat geluiden worden veroorzaakt door trillingen.
De geluidssterkte hangt af van enkele factoren:
- de afstand van de geluidsbron.
- De grootte van de trilling van de geluidsbron;
- De klankkast die het geluid eventueel versterkt.

GROEPSLEDEN: Iane & Youssra & Ina




10-02-2011 om 14:20 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 7



BZL:

Vooronderzoek

We maken geluiden en proef geluidsterkste en toonhoogte.(oef p 66=>73)

Besluiten:

-Geluidsterkte hangt af van enkele factoren: afstand van geluidsbron, de groolte van trilling en geluidsbron, klankenkast die het geluid eventueel  verserkt.

-Geluiden kunnen in toonhoogte verschillen.

-Geluiden worden veroorzaakt door trillingen.


Groepsleden:

Reinout, Ellen, Eline

10-02-2011 om 14:20 geschreven door Leerling




Archief
  • 2A10 groep7 gehoorschaden door mp3
  • 2A10 groep 7 geluidsmuur
  • groep 4 2a10 de MP3
  • 2a14 groep 3
  • groep 3 2a14
  • 2A14 groep 1
  • dopplereffect groep 4 2A14
  • sonar groep 4 2A14
  • 2a10 groep 1
  • 2A14 groep 6: Technopolis
  • Groep 5 dopplereffect
  • Groep 5 sonar
  • groep 6 2A14: mp3
  • 2A10 groep 7: Technopolis
  • groep 3 2a14
  • groep 6 2A14 sonic boom
  • Groep 3 2a14
  • Technopolis: 2A10 Groep 4
  • 2A14 groep 1
  • De MP3: 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 2 "Leg je oor te luisteren"
  • 2A10 groep 2 "doppler effect"
  • 2a10 groep 4 SONAR
  • 2A10 groep 2 "MP3-Gevaar"
  • 2A10 groep 2 'Gehoorschade'
  • 2A14 groep 1
  • 2A10 groep 3
  • De dansende Rijstkorrels. Groep 5 2A10
  • Blogpost over Doppler-Effect
  • groep4 , 2a14
  • Dopler effect
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • groep 6 2A14
  • sonar groep 7 2A10
  • Doplor groep 7 2A10
  • 2A10 Groep 4: De geluidsmuur
  • groep 4 2a10 Het doplereffect
  • groep 4 2a10
  • De geluidsmuur 2a10 groep 3
  • 2A10 : groep 3 ( dagboekpost )
  • 2A10 GROEP 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep 6
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep2 'De sonar'
  • 2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
  • groep 6 2A14
  • 2A10 groep 3
  • Groep 5 2A14
  • Dagboekpost , 2A14 groep 4 .
  • 2a14 groep 1
  • groep3 2a14
  • 2a14 , groep 4 . de geluidsmuur
  • dagboekpost groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : doppler-effect )
  • Groep 2 2a14
  • 2A10 : Groep 3
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 GROEP 6.
  • 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 6: Dansende Rijstkorrels.
  • 2a10 groep 1
  • 2A10 groep 2
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 6
  • groep 1 2a14
  • groep3 2a14
  • 2a14 , goep 4
  • Groep 2 2A14 dagboekpost
  • Groep 5 2A14
  • groep 1 2a14 : de dansende rijstkorrels
  • Groep 4 , 2A14 .
  • Groep 4 , 2A14 .
  • groep 1 2a14 : een mp3 speler
  • sonar groep 2 2a14
  • dopler effect groep 2 2a14
  • dansende rijstkorrels groep 2 2a14
  • groep 2 2a14 proef dansende rijstkorrels
  • 2A14 groep 1: Een Sonar
  • 2A14 groep 1: Het Dopler Efect
  • Groep 5 2A14
  • Groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
  • groep 1 2A14
  • Groep 2 2A14
  • 2A14 groep 6
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 2
  • groep 4 , 2A14
  • groep 3 2a14
  • 2A10 Groep5
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 Groep 2: geluidsmuur
  • 2A10 GROEP 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 6: geluidsmuur.
  • 2A10 groep 5
  • 2A10 groep 1
  • 2A10 Groep 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 1
  • groep3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 6 2a14
  • 2A14 groep 1
  • Groep 2 2A14
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 2 2a14 dagboekpost
  • 2A14 groep 1
  • groep 4, 2a14 dagboek
  • Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...
  • 2A19 groep 8

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs