We hebben vandaag geleerd over communiceren met behulp van blikjes, zure regen en toonhoogte. Ook hebben we geleerd over hoe geluiden worden veroorzaakt en over de verschillende toonhoogten, welke wezens welke hertz kunnen horen. Hoe een orgel werkt en voor de rest hebben we ons geamuseerd
Dit was een blogpost van: Yasmine,Joppe en Iris INC
15-02-2011 om 15:42
geschreven door Leerling
2a10 groep 4
vandaag hebben we de geluidsmuur onderzocht.
de geluidsmuur is : De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm
danku en tot de volgende keer !!! Andreas, Oliver en Jasper uit 2a10
15-02-2011 om 15:41
geschreven door Leerling
2A10 Groep 2: geluidsmuur
We hebben vandaag de geluidsmuur bestudeerd: De geluidsmuur is een grens die word overschreden als je sneller gaat als het geluid. Met gevolg een sonische knal die de geluidsmuur doorbreekt.
1. Vanaf 80 dB kunnen geluiden schadelijk zijn voor het menselijk oor.
2. De eenheid van Frequentie is Hertz (Hz)
3. Geluiden worden veroorzaakt door trillingen . Als de geluidbron weinig trillingen per seconde maakt, hoor je een lage klank. Het aantal trillingen dat een geluidsbron per seconde maakt , hoor je een hoge klank.
Groep 3 : Sabil , Jari , Joran
15-02-2011 om 15:40
geschreven door Leerling
2A10 groep 6
Wat hebben we vandaag geleerd ?
PUNT 1: We hebben geleerd dat ultrageluiden geluiden onder de grens van 50 Hz zijn. Utratonen zijn geluiden boven de grens van 20 000 Hz.
PUNT 2: We hebben ook geleerd wat een geluidsmuur is. Het is een term uit de luchtvaart.
PUNT 3: Geluiden worden gevormd door trillingen.
Groepsleden: Iane & Ina & Youssra
15-02-2011 om 15:40
geschreven door Leerling
2A10 groep 7
dagboek post 15/2
oef 5 p 67 : op zoeken betekenis level-day-evening-night = de maat om geluidsdruk op achtergrondlawaai uit te drukken.
oef 37 p 76 : gepaste stemming bij instrument zoeken.
groepsleden : eline,ellen en reinout.
15-02-2011 om 15:40
geschreven door Leerling
2a10 Groep 1
Vandaag hebben rond trillingen van geluid gewerkt. We hebben op de cd-rom van wetenschappelijk werk een aantal fragmenten gehoort, en daarbij moesten we ons gevoel beschrijven, en een aantal oefenigen erop maken. We hebben geleerd om aandachtig te luisteren en we hebben geleerd wat frequentie is. Dat is het aantal trillingen dat een geluidsbron per seconde maakt.
Groepsleden ; Luna & Lauren & Marie
15-02-2011 om 15:39
geschreven door Leerling
2a10 groep 4
Vandaag hebben we de geluidmuur onderzocht.
Hieronder een kleine samenvatting: De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht- met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm.
De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Wanneer een vliegtuig sneller vliegt dan het geluid, hoor je een ongeloofelijke knal: een superschone knal. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Als het vliegtuig sneller dan het geluid vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm.
wij hebben vandaag de proeven van pagina 66 tot pagina 74 uitgevoerd.
Leden: Joppe,Iris en Yasmine
10-02-2011 om 15:51
geschreven door Leerling
2A10 groep 1
We deden vandaag de proeven op p. 66 --> 73
We hebben geleerd over de beschadeging van geluid en over de andere effecten van geluid: (slaap vermoeidheid,... ) Extra's: Walvissen: We hebben geleerd dat walvissen lage geluiden door zee sturen die wel 100 km ver aangehoord kunnen worden. Vliegtuigen: we hebben geleerd dat scheuren in het metaal van de vliegtuigen opgespoord kunnen worden met ultrageluiden.
Groepsleden: Jonas, Joran, Niels
10-02-2011 om 14:25
geschreven door Leerling
2A10 Groep 3
We deden vandaag de pagina's 66-71.
Wat hebben we vandaag geleerd ?
1. Level - Day - evening - Night is het verschil tussen van geluid over de hele dag. Vb : Je woont aan een luchthaven , overdag om de 5 minuten wordt je gek van de vliegtuigen. En 's nachts vermindert het , maar je hoort de vliegtuigen nog steeds.
2. De geluidssterkte hang af van enkele factoren :
- De afstand van de geluidsbron . - De grote van de trilling van de geluidsbron. - De klankkast die het geluid eventueel versterkt .
3. Echte gehoorschade hangt niet alleen af van de geluidsterkte maar ook van hoelang je aan de geluidsbron bent blootgesteld.
Groep 3 : Jari , Joran , Sabil
10-02-2011 om 14:21
geschreven door Leerling
2A10 groep 6
Wat deden we vandaag ?
-We hebben vandaag gewerkt rond 'Er zit muziek in...' -We hebben ook gewerkt rond het project voor Technopolis. -We hebben oefeningen gemaakt van p. 66 tot p. 73.
We hebben geleerd dat eendezelfde toon in sterke verschillen kunnen voorkomen en dat geluiden worden veroorzaakt door trillingen. De geluidssterkte hangt af van enkele factoren: - de afstand van de geluidsbron. - De grootte van de trilling van de geluidsbron; - De klankkast die het geluid eventueel versterkt.
GROEPSLEDEN: Iane & Youssra & Ina
10-02-2011 om 14:20
geschreven door Leerling
2A10 groep 7
BZL:
Vooronderzoek
We maken geluiden en proef geluidsterkste en toonhoogte.(oef p 66=>73)
Besluiten:
-Geluidsterkte hangt af van enkele factoren: afstand van geluidsbron, de groolte van trilling en geluidsbron, klankenkast die het geluid eventueel verserkt.
-Geluiden kunnen in toonhoogte verschillen.
-Geluiden worden veroorzaakt door trillingen.
Groepsleden:
Reinout, Ellen, Eline
10-02-2011 om 14:20
geschreven door Leerling
2a10 groep 4
we deden vandaag de pagina's 66 tot 70
proef 1 met de bakpan de geluidsterkte hangt af van enkele factoren afstand van de geluidsbron grootte van de trilling van de geluidsbron de klankkast die het geluid eventueel versterkt
het was een toffe les !
groeteeee groepsleden : Jasper , Oliver AND ANDREAAAAAS
10-02-2011 om 14:19
geschreven door Leerling
2A10 groep 1
Vandaag hadden we een toets over kleur en licht, daarna werkten we verder aan het thema 'er zit muziek in'. We deden een proef met een bakblik en veschillende soorten van rekkers eraan bevestigd. De geluidssterkte hangt af van enkele factoren ; - De afstand van de geluidsbron - De grootte van de trillingen van de geluidsbron - De klankkast die het geluid eventueel versterkt.
Groepsleden : Luna & Lauren & Marie
10-02-2011 om 14:19
geschreven door Leerling
Vandaag hebben we een toets gedaan over licht en kleur , daarna hebben we eeen vooronderzoek gedaan over '' er zit muziek in '' we hebben besproken wat level - day - evening -night wilt zeggen , het betekent : het is een maat om de geluidsbelasting door omgevingslawaai uit te drukken daartna hebben we opgezocht waarom walvissen geluid maken en welke toestellen er in de industrie veel geluid maken zodat de bescherming voor de werknemers noodzakelijk is . Groepsleden : Amy , Moon , Jochim
10-02-2011 om 10:02
geschreven door Leerling
groep3 2a14
Wat hebben we vandaag gedaan: -Een toets van licht en kleur -De geluidsterkte hangt af van enkele factoren: -De afstand van de geluidsbron; -De grootte van de trilling van de geluidsbron; -De klankkast die het geluid eventueel versterkt.
-We hebben ook oefeningen gemaakt op blz 70-71
van Vincenth Mertens , Steven Borghys , Björn Feyaerts , Loy De Smedt
10-02-2011 om 10:01
geschreven door Leerling
Groep 5 2A14
De datum van vandaag is 10-02-11,
Tijdens de les hebben we gewerkt in ons schrift rond er zit muziek in
De proef van de telefoon
Twee blikken verbonden met een draad.
Besluit:
Je kan met elkaar communiceren doordat de trillingen via de draad van het ene blikje naar het andere blikje gaan.
Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse.
10-02-2011 om 10:00
geschreven door Leerling
groep 6 2a14
we hebben vandaag een proefje gedaan over geluid maken met een bakvorm met rekkers overgespannen als snaren. De geluidssterkte hangt af van elnkele factoren. -de afstand van de geluidsbron -de groote van de trilling van de geluidsbron -de klankkast die het geluid eventueel versterkt