Wetenschappelijk werk
OLVI BOOM 2A10-2A14 :er zit muziek in...
15-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 Groep 2: geluidsmuur

We hebben vandaag de geluidsmuur bestudeerd: De geluidsmuur is een grens die word overschreden als je sneller gaat als het geluid. Met gevolg een sonische knal die de geluidsmuur doorbreekt.
Bestand:FA-18 Hornet breaking sound barrier (7 July 1999).jpg

Groepsleden: Joran, Jonas, Niels

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38   

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 GROEP 3
Vandaag deden we P.71 tot P.74

En wat hebben we vandaag opgestoken?

1. Vanaf 80 dB kunnen geluiden schadelijk zijn voor het menselijk oor.

2. De eenheid van Frequentie is Hertz (Hz)

3. Geluiden worden veroorzaakt door trillingen . Als de geluidbron weinig trillingen per seconde maakt, hoor je een lage klank.
    Het aantal trillingen dat een geluidsbron per seconde maakt , hoor je een hoge klank.

 Groep 3 : Sabil , Jari , Joran

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 6

Wat hebben we vandaag geleerd  ?

PUNT 1:  We hebben geleerd dat ultrageluiden geluiden onder de grens van 50 Hz zijn. Utratonen zijn geluiden boven de grens van 20 000 Hz.

PUNT 2: We hebben ook geleerd wat een geluidsmuur is. Het is een term uit de luchtvaart.

PUNT 3: Geluiden worden gevormd door trillingen.

Groepsleden: Iane & Ina & Youssra

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 7
dagboek post 15/2



oef  5 p 67 : op zoeken betekenis level-day-evening-night = de maat om geluidsdruk op achtergrondlawaai uit te drukken.

oef  37 p 76 : gepaste stemming bij instrument zoeken.



groepsleden : eline,ellen en reinout.

15-02-2011 om 15:40 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 Groep 1
Vandaag hebben rond trillingen van geluid gewerkt.
We hebben op de cd-rom van wetenschappelijk werk een aantal fragmenten gehoort,
en daarbij moesten we ons gevoel beschrijven, en een aantal oefenigen erop maken.
We hebben geleerd om aandachtig te luisteren en we hebben geleerd wat frequentie is.
Dat is het aantal trillingen dat een geluidsbron per seconde maakt.

Groepsleden ; Luna & Lauren & Marie

15-02-2011 om 15:39 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 groep 4
Vandaag hebben we de geluidmuur onderzocht.

Hieronder een kleine samenvatting:
De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht- met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm.

Bijlagen:
http://http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38   

15-02-2011 om 15:38 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 6: geluidsmuur.
De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart.
Wanneer een vliegtuig sneller vliegt dan het geluid, hoor je een ongeloofelijke knal: een superschone knal.
Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid  vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op.
Als het vliegtuig sneller dan het geluid vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm.

Bestand:FA-18 Hornet breaking sound barrier (7 July 1999).jpg

http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38   

15-02-2011 om 15:33 geschreven door Leerling


10-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 5

wij hebben vandaag de proeven van pagina 66 tot pagina 74 uitgevoerd.

Leden: Joppe,Iris en Yasmine

10-02-2011 om 15:51 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 1
We deden vandaag de proeven op p. 66 --> 73

We hebben geleerd over de beschadeging van geluid en over de andere effecten van geluid: (slaap vermoeidheid,... )
Extra's: Walvissen: We hebben geleerd dat walvissen lage geluiden door zee sturen die wel 100 km ver aangehoord
kunnen worden.
           Vliegtuigen: we hebben geleerd dat scheuren in het metaal van de vliegtuigen opgespoord kunnen worden met
ultrageluiden.

Groepsleden: Jonas, Joran, Niels

10-02-2011 om 14:25 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 Groep 3
We deden vandaag de pagina's 66-71.

Wat hebben we vandaag geleerd ?

1. Level - Day - evening - Night is het verschil tussen  van geluid over de hele dag.
                                        Vb :  Je woont aan een luchthaven , overdag om de 5 minuten wordt je gek van de vliegtuigen.
                                                En  's nachts vermindert het , maar je hoort de vliegtuigen nog steeds.

2. De geluidssterkte hang af van enkele factoren : 
   
    - De afstand van de geluidsbron .
    - De grote van de trilling van de geluidsbron.
    - De klankkast die het geluid eventueel versterkt .

3.  Echte gehoorschade hangt niet alleen af van de geluidsterkte maar ook van hoelang je aan de geluidsbron bent blootgesteld.

     Groep 3 : Jari , Joran , Sabil 

10-02-2011 om 14:21 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 6

Wat deden we vandaag ?

-We hebben vandaag gewerkt rond 'Er zit muziek in...'
-We hebben ook gewerkt rond het project voor Technopolis.
-We hebben oefeningen gemaakt van p. 66 tot p. 73.


We hebben geleerd dat eendezelfde toon in sterke verschillen kunnen voorkomen en dat geluiden worden veroorzaakt door trillingen.
De geluidssterkte hangt af van enkele factoren:
- de afstand van de geluidsbron.
- De grootte van de trilling van de geluidsbron;
- De klankkast die het geluid eventueel versterkt.

GROEPSLEDEN: Iane & Youssra & Ina




10-02-2011 om 14:20 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 7



BZL:

Vooronderzoek

We maken geluiden en proef geluidsterkste en toonhoogte.(oef p 66=>73)

Besluiten:

-Geluidsterkte hangt af van enkele factoren: afstand van geluidsbron, de groolte van trilling en geluidsbron, klankenkast die het geluid eventueel  verserkt.

-Geluiden kunnen in toonhoogte verschillen.

-Geluiden worden veroorzaakt door trillingen.


Groepsleden:

Reinout, Ellen, Eline

10-02-2011 om 14:20 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 groep 4
we deden vandaag de pagina's 66 tot 70



proef 1 met de bakpan
de geluidsterkte hangt af van enkele factoren
afstand van de geluidsbron
grootte van de trilling van de geluidsbron
de klankkast die het geluid eventueel versterkt


het was een toffe les !

groeteeee  groepsleden : Jasper , Oliver AND ANDREAAAAAS

10-02-2011 om 14:19 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 1

Vandaag hadden we een toets over kleur en licht, daarna werkten we verder aan het thema 'er zit muziek in'.
We deden een proef met een bakblik en veschillende soorten van rekkers eraan bevestigd.
De geluidssterkte hangt af van enkele factoren ;
- De afstand van de geluidsbron
- De grootte van de trillingen van de geluidsbron
- De klankkast die het geluid eventueel versterkt.

Groepsleden : Luna & Lauren & Marie  

10-02-2011 om 14:19 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Vandaag hebben we een toets gedaan over licht en kleur , daarna hebben we eeen vooronderzoek gedaan over '' er zit muziek in '' we hebben besproken wat level - day - evening -night wilt zeggen , het betekent : het is een maat om de geluidsbelasting door omgevingslawaai uit te drukken daartna hebben we opgezocht waarom walvissen geluid maken en welke toestellen er in de industrie veel geluid maken zodat de bescherming voor de werknemers noodzakelijk is .
Groepsleden : Amy , Moon , Jochim

10-02-2011 om 10:02 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep3 2a14
Wat hebben we vandaag gedaan:      -Een toets van licht en kleur
                                                        -De geluidsterkte hangt af van enkele factoren: 
                                                        -De afstand van de geluidsbron;
                                                        -De grootte van de trilling van de geluidsbron;
                                                        -De klankkast die het geluid eventueel versterkt.
                                                       
                                                        -We hebben ook oefeningen gemaakt op blz 70-71

van Vincenth Mertens , Steven Borghys , Björn Feyaerts , Loy De Smedt   

10-02-2011 om 10:01 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

De datum van vandaag is 10-02-’11,

 

Tijdens de les hebben we gewerkt in ons schrift rond “er zit muziek in…”

 

  • De proef van de telefoon
    • Twee blikken verbonden met een draad.
      • Besluit:

Je kan met elkaar communiceren doordat de trillingen via de draad van het ene blikje naar het andere blikje gaan.

 

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse.

     

10-02-2011 om 10:00 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 6 2a14
we hebben vandaag een proefje gedaan over geluid maken met een bakvorm met rekkers overgespannen als snaren.
De geluidssterkte hangt af van elnkele factoren.
-de afstand van de geluidsbron
-de groote van de trilling van de geluidsbron
-de klankkast die het geluid eventueel versterkt

groepsleden Mathijs,Yannick,Jarne en Jef.

10-02-2011 om 09:59 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A14 groep 1

We deden vandaag

1: Toets van licht en kleur.

2: Ons vooronderzoek van het BZL er zit muziek in 
        - Muziekfestivals
        - Effecten van muziek van op ons
        - En wat 'level-day-evening-night' is -> Een maat om de geluidsbelasting door omgevingslawaai uit te drukken.

Groepsleden: Joke, Tine, Elien

10-02-2011 om 09:57 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 2 2A14
Vandaag hebben we toets gedaan van licht en kleur.
Daarna mochten we verder werken aan het thema 'er zit muziek in'.
We deden het proefje met de blikken en de draad en we konden elkaar horen. De geluidsgolven verplaatsten zich via de draad.
De proef was gelukt.


groepsleden : June,Axana en Joris








10-02-2011 om 09:55 geschreven door Leerling




Archief
  • 2A10 groep7 gehoorschaden door mp3
  • 2A10 groep 7 geluidsmuur
  • groep 4 2a10 de MP3
  • 2a14 groep 3
  • groep 3 2a14
  • 2A14 groep 1
  • dopplereffect groep 4 2A14
  • sonar groep 4 2A14
  • 2a10 groep 1
  • 2A14 groep 6: Technopolis
  • Groep 5 dopplereffect
  • Groep 5 sonar
  • groep 6 2A14: mp3
  • 2A10 groep 7: Technopolis
  • groep 3 2a14
  • groep 6 2A14 sonic boom
  • Groep 3 2a14
  • Technopolis: 2A10 Groep 4
  • 2A14 groep 1
  • De MP3: 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 2 "Leg je oor te luisteren"
  • 2A10 groep 2 "doppler effect"
  • 2a10 groep 4 SONAR
  • 2A10 groep 2 "MP3-Gevaar"
  • 2A10 groep 2 'Gehoorschade'
  • 2A14 groep 1
  • 2A10 groep 3
  • De dansende Rijstkorrels. Groep 5 2A10
  • Blogpost over Doppler-Effect
  • groep4 , 2a14
  • Dopler effect
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • groep 6 2A14
  • sonar groep 7 2A10
  • Doplor groep 7 2A10
  • 2A10 Groep 4: De geluidsmuur
  • groep 4 2a10 Het doplereffect
  • groep 4 2a10
  • De geluidsmuur 2a10 groep 3
  • 2A10 : groep 3 ( dagboekpost )
  • 2A10 GROEP 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep 6
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep2 'De sonar'
  • 2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
  • groep 6 2A14
  • 2A10 groep 3
  • Groep 5 2A14
  • Dagboekpost , 2A14 groep 4 .
  • 2a14 groep 1
  • groep3 2a14
  • 2a14 , groep 4 . de geluidsmuur
  • dagboekpost groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : doppler-effect )
  • Groep 2 2a14
  • 2A10 : Groep 3
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 GROEP 6.
  • 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 6: Dansende Rijstkorrels.
  • 2a10 groep 1
  • 2A10 groep 2
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 6
  • groep 1 2a14
  • groep3 2a14
  • 2a14 , goep 4
  • Groep 2 2A14 dagboekpost
  • Groep 5 2A14
  • groep 1 2a14 : de dansende rijstkorrels
  • Groep 4 , 2A14 .
  • Groep 4 , 2A14 .
  • groep 1 2a14 : een mp3 speler
  • sonar groep 2 2a14
  • dopler effect groep 2 2a14
  • dansende rijstkorrels groep 2 2a14
  • groep 2 2a14 proef dansende rijstkorrels
  • 2A14 groep 1: Een Sonar
  • 2A14 groep 1: Het Dopler Efect
  • Groep 5 2A14
  • Groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
  • groep 1 2A14
  • Groep 2 2A14
  • 2A14 groep 6
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 2
  • groep 4 , 2A14
  • groep 3 2a14
  • 2A10 Groep5
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 Groep 2: geluidsmuur
  • 2A10 GROEP 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 6: geluidsmuur.
  • 2A10 groep 5
  • 2A10 groep 1
  • 2A10 Groep 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 1
  • groep3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 6 2a14
  • 2A14 groep 1
  • Groep 2 2A14
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 2 2a14 dagboekpost
  • 2A14 groep 1
  • groep 4, 2a14 dagboek
  • Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...
  • 2A19 groep 8

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs