Na een zenuwslopende heenrit naar Herentals (heel Belgie stond in de file...) kwamen we dan toch mooi op tijd aan om een mooie vaart te maken boven de Kempen.
De weersomstandigheden zagen er veelbelovend uit en het werd dan ook een zeer mooie en rustige vaart.
De passagiers waren tevreden, en wij natuurlijk ook.
Eindelijk zien de weersvoorspellingen er beter uit.
Na de kou en de wind en de regen zou het dit weekeind al aangenamer weer moeten zijn. En wees maar gerust dat veel ballonpiloten zich al in de handen wrijven.
Kijk dit weekend maar omhoog, je zal ze wel zien....
Het is nu al dagen winderig en regenachtig weer. Echt geen ideaal ballonweer. En wie zijn schuld is dat?? Nee niet van de weermannen of weervrouwen (en zeker de schuld niet van Sabine Hagedoren).
De enige schuldige is de straalstroom die boven ons hoofd hangt en precies nog op "winterstand" staat.
Maar wat is nu precies een straalstroom? Armand Pien zaliger was zijn tijd ver vooruit toen hij die al vermelde in zijn weerberichten. Volgens Pien bepaald de straalstroom ons weerbeeld.
Het KMI zegt over de straalstroom : Een heel belangrijk fenomeen is de straalstroom die zich op ongeveer 5 km hoogte of op het 500 hPa niveau bevindt. Depressies bewegen zich voort met de straalstroom. Als de straalstroom ten zuiden van België is, hebben we koud en vrij slecht weer. Als de straalstroom een stuk ten noorden van België ligt, is het over het algemeen mooi weer omdat alle regen dan ver ten noorden van ons te vinden is. Hij kan echter ook recht over ons land gaan, en dan hebben we de ene na de andere regenperiode die ons land overspoelt.
Dus ligt het wel voor de hand dat we met de gebakken peren zitten. Hopen op beterschap dus.
Gisteren woedde er een zware brand in een winkelcomplex in Lokeren. Verscheidene winkels zoals Blokker (waar de brand onstond),Promo Fashion, E5 Mode en Brantano werden door het vuur vernietigd.
Ook een Leen Bakker winkel werd volledig door de vlammen verteerd. Er vielen gelukkig geen gewonden.
Wat dit nu met onze ballon te maken heeft? Wel, ondanks de hevige brand was de sticker met de ballon op, aan de inkomdeur van de Leen Bakker winkel onbeschadigd. Sterk materiaal precies, zo'n plakker....
Zondagavond zijn we opgestegen in Waasmunster. We waren er zeker niet alleen, ook de ballons van De Meeuw,2 ballons van Tankcleaning,de AVIA ballon en de Vondelmolen waren present. ook op het andere terrein ietsje verderop was het een drukke bedoening.
Het werd een zeer rustige vaart met een snelheid van om en bij de 3 knopen zodat er niet al te ver moest gevolgd worden... Kortom, een zondagsvaartje....
Na wekenlang tips te zien is er dan eindelijk de foto van onze nieuwe jeep !
Een Nissan Navara met 2.5 TDI onder de motorkap (175 PK !). Binnenin voorzien van alle technologische snufjes. Ook een aangenaam interieur en een zeer grote laadbak maken dat we in optimale omstandigheden het nieuwe seizoen kunnen starten.
Een beetje uitleg over het spel "Vlieg zelf met een ballon"
Je vult eerst je naam in (vul in met 00BZE) en klikt dan op "Enter competition"
Dan zie je een berglandschap waar een ballon al bijna volledig klaar staat om op te stijgen. Dit wordt vanaf nu jouw ballon.
*Links bovenaan zie je een witte meter, dat is de meter die aanduidt hoeveel gas je nog aan boord hebt om je brander te bedienen. Gas op = neerstorten. *De zwarte meter ernaast is je meter die aanduidt of je stijgt of daalt. *De 3 balkjes met cijfers zijn (met rode cijfers) je temperatuur in je ballon waarop je je kan baseren wanneer je ballon stijgt op daalt.(in °C) Daaronder bevindt zich de hoogtemeter (in feet) Daaronder bevindt zich de meter die aanduidt hoe snel je daalt en hoe snel je stijgt.Dit wordt uitgedrukt in m/sec.
In het witte vierkant zie je nog de aanduidingen "drop marker" en "test balloon". Een marker is een soort zakje dat je dropt vanuit je ballon naar een vooraf bepaald doelwit. De bedoeling is om hier je marker zo dicht mogelijk bij te droppen. Je kan je marker droppen door op het linkse grijze vakje te klikken. Doe dit alleen als je je het enkele rode vlagje ziet waar je naartoe moet vliegen. Je hebt immers maar 2 markers aan boord, dus wees er zuinig mee.
Als je het spel start zie je de eerste 5 seconden in beeld aan je ballon een rode pijl verschijnen die aanduidt naar welke kant je moet varen. (Links of rechts) Best is om dan je test ballon op te laten om te bekijken hoe de windrichting is.(klik op het grijze balkje naast test balloon,pas op, je hebt slechts 1 tester)Dit kan je zien door het witte ballonnetje te volgen op verschillende hoogtes. Laag varen geeft een andere richting dan bvb hoog varen.
Nu is het dus tijd voor actie, maar hoe laat je nu je ballon stijgen en dalen..... Klik met je muis op de onderkant van de ballon (tussen de onderkant van de ballon en de mand) en je ziet een cirkel verschijnen met daarin "Burn". Als je nu met je muis klikt hoor je de brander en je ziet dat er gestookt wordt. Verwarm je balon tot een temp. van ongeveer 79 ° en hij stijgt op. Hoe hoger je temperatuur, hoe sneller je ballon stijgt.
Om je ballon terug te laten dalen klik je met je muis op de bovenkant van de ballon, ook wel "parachute" genoemd. Hierdoor laat je warme lucht ontsnappen uit je ballon en zo zakt hij weer. Je ziet het aan het cirkeltje "Cool". Hou er wel rekenin g mee dat je je ballon niet ineens in vrije val kan laten zakken want dan is het "game over". Probeer je ballon terwijl hij zakt op te vangen met je brander. Het is een kwestie van een goede baland te vinden tussen stijgen en dalen.
Nu kan je dus gaan zoeken op verschillende hoogtes naar je ideale windrichting. Als je je eerste markeerpunt gezien hebt (1 rood vlagje) en je bevindt je in de ideale positie, klik dan op drop marker en je zal je marker naar benden zien vallen. De bedoeling is dus om zo dicht mogelijk naast je doel te eindigen. De afstand kan je zien bij task 1.
Vlieg daarna verder naar je eindbestemming en dat is aan het gele vlagje. Land zo dicht mogelijk bij de gele vlag en klik dan op het inmiddels groene blokje van je definitieve marker.. Indien je nog vragen hebt, stel ze maar bij "reageer" onder dit bericht.
Succes!
Het lijkt een hele bedoening maar mits een beetje oefening lukt het wel, wie weet schuilt er een piloot in jou !