Vandaag werden onze 3 ballons gekeurd voor de laatste inspectie.
Alles werd in orde bevonden en er waren geen opmerkingen, zodoende dat de nodige stempels en handtekeningen konden geplaatst worden en het seizoen 2006 nu kan losbarsten!
Gisteren werden onze 3 ballons grondig nagekeken en van onder tot boven gecontroleerd.
Manden,ballons,gasflessen,.... alles werd gecontroleerd en goed bevonden.
Ook kregen alle bewegende onderdelen een likje olie, werden de banden van de ventilators op de juiste spanning gezet, de brander van de Leen Bakker ballon werd opgeblinkt (met Pledge, goed middeltje..) kortom we zijn er weer klaar voor !
's Middags had Ria voor een lekker middagbuffet gezorgd, wat wel smaakte na het harde werk.
De namiddag werd gevuld met papierwerk (en dat zijn héél véél blaadjes papier) en het terug inladen van de aanhangwagens waarna iedereen met een gerust hart weer naar huis vertrok.
De mand van een ballon bestaat voor het grootste gedeelte uit wilgenhout. Dit hout heeft de unieke eigenschap dat het soepel is en toch sterk. De soepelheid is vooral nodig om de eventuele sportieve landing te kunnen opvangen zonder de mand daarom te beschadigen.
Natuurlijk zit een mand nog met meer dingen ineen, onder andere met stalen kabels en een zeer stevige bodem waar je écht niet door kan zakken.(sommige mensen vrezen daar steeds voor...)
De omvang van de mand is verschillend naargelang de grootte van de ballons. Onze DM-Line ballon heeft bvb. een kleinere mand dan de Leen Bakker en de Domaine de la Serre ballon.
De DM-Line ballon zit in de categorie 3-4 personen terwijl de 2 andere ballons 5-6 passagiers mee kunnen nemen.
Bij de eerste mand zitten de gasflessen (met propaangas) in de 4 hoeken bevestigd. Bij de grotere mand is de ruimte tussen passagiers en piloot gescheiden door een wand. De piloot staat dus tussen zijn flessen en afgezonderd van de passagiers.
De crew vooraan houdt de ballonmond open om er eerst de koude lucht te laten ingaan. Dit gebeurd met behulp van de ventilator.
Nadien wordt de lucht verwarmd met de brander. Hierbij houdt de crew de ballonmond open zodat de vlam mooi in de ballon kan.
Wat de taak van de achterste crew is, is meestal niet duidelijk. Ze zitten een beetje weggemoffeld achter een hoge berg stof, en hun werk is misschien niet zo spectalulair, maar minstens even belangrijk.
Eerst en vooral wordt de parachute toegekleefd met velcro's. Een secuur werkje want elke velcro is genummerd om misverstanden tegen te gaan.Bij onze ballon zijn de velcro's ook nog voorzien van een kleurencode zodat er een dubbele zekerheid is qua bevestiging.
Binnenin de ballon zijn er een heleboel touwtjes en katrollen en aan de buitenzijde heb je de linten die de ballon zijn structuur en vorm geven. Deze worden ook nagekeken of ze niet door elkaar zitten.
Als de ballon voldoende volume heeft wordt hij opgewarmd door de brander.De ballon rijst nu omhoog en de bedoeling van de crew is nu om de ballon gecontroleerd te laten omhoog komen. Ook eventuele windrukken opvangen door middel van het topkoord is een onderdeel.Eens de ballon rechtopstaat is deze taak ook vervuld. Een voorbeeld van teamwork dus....
Op de tekening zie je nog eens in het kort samengevat wat er gebeurd.
Weervrouw Sabine Hagedoren is woensdagavond bevallen van een zoontje: Lars. De boreling is 50,5 cm groot en weegt 3,595 kg. Moeder en kind stellen het zeer goed, zo maakte de VRT donderdag bekend. (belga)
Sabine en haar man maakten een tijdje geleden een mooie vaart met de Leen Bakker ballon.
Gebeten door de ballonmicrobe en dus steeds klaar voor een volgende vaart, dat moeten Bert en Cindy wel zijn. Afkomstig uit Moerbeke-Waas en reeds enige jaren vaste crew bij Jo. Beiden kregen hun basisopleiding crewlid bij Marc Verhelst waar ze het 2 jaar uithielden, en daarna was er de transfer naar Sky Ballooning waar het crew zijn werd verbeterd met nieuwe technieken. Met reeds meer dan 200 vaarten kunnen beiden dus wel al de meeste situaties inschatten en Jo veel werk en kopzorgen uit handen nemen. Bijgevolg draait dit team als een gesmeerd machientje waarbij ieder zijn taak en functie heeft, wat alleen de veiligheid maar ten goede komt.
Afkomstig uit het landelijke Eksaarde(Lokeren) en steeds plichtsbewust,altijd kalm en een kwinkslag op zijn tijd, dat moet Franky De Meyer zijn. Franky is al piloot sinds 1997 en vaart meest met de DM-Line ballon (OO-BYD). Hij krijgt daarbij hulp van zijn vrouwtje Margot en kids Wim en Chris. Verder kan je ook nog regelmatig andere crewleden zien opduiken. Bekijk maar even zijn website (zie link rechtsonder.)
De drijvende kracht en de bezieler van Sky Ballooning is deze 40 jarige piloot uit Belsele(Sint-Niklaas). Jo vliegt al meer dan 15 jaar en is een gedreven,steeds kalme en attente man die de touwtjes in zijn mand stevig onder controle houdt. Hij wordt hierbij bijgestaan door zijn vrouwtje Ria en kids Caroline en Stijn. Jo vaart meest met de OO-BZE, ook bekend als de Leen Bakker ballon.
Op maandagochtend 12 december werd in een bos in de omgeving van Francorchamps een enorme spar gerooid. De boom is zon 32 meter hoog en weegt bijna 6 ton. Het gevaarte werd ingepakt en vervolgens in de nacht van dinsdag op woensdag met speciaal transport naar de Grote Markt van Sint-Niklaas gebracht. De boom werd op het plein gelegd op woensdag 14 december om 01 uur s ochtends. In de loop van de voormiddag werd de spar dan rechtgezet. Het onderste deel van de stam ging in een stalen koker, die bij de aanleg van het evenementenplein voorzien werd. De boom is verankerd met acht stalen kabels en werd verder aangekleed met kleinere kerstbomen. Vanaf woensdagnamiddag werden 10.000 lichtjes in de boom gehangen. Het gaat om de grootste kerstboom die dit jaar in België te zien zal zijn.Vlakbij de kerstboom vindt op zaterdagavond 17 december een kersthappening plaats met volgend programma.18.00 uur: Première van de fotomontage Sint-Niklazenaar in beeld. Honderd stadsgenoten werden gefotografeerd in hun vertrouwde omgeving. De fotos worden geprojecteerd op een groot scherm tot en met 23 december. Muzikale animatie.19.00 uur: Vuurwerk en aansteken van de kerstverlichting in de boom.Tijdens de kersthappening biedt het stadsbestuur glühwein en fruitsap aan. Iedereen is van harte welkom.
Deze boom is even groot als onze Leen Bakker ballon, en ook onze Domaine ballon
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.