xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Zaterdag 17 en zondag 18 november wordt overal in Vlaanderen aandacht gegeven aan de dag van de natuur. In Waregem is er zondag aanplanting in het nieuwe geboortebos aan de Schoendalestraat in Desselgem met als initiatiefnemers de Gezinsbond en het stadsbestuur. Daarover berichtten we al eerder. Traditioneel is het ook voor Natuurpunt Zulte-Waregem een sensibiliseringsdag voor natuurbeheer en natuurbehoud. Zaterdag 17 november is Natuurpunt actief in de Weymeersch, langsheen de oude Gaverbeekmeanders langs de oude spoorwegbedding aan de grens van Waregem met Zulte.
Kleine landschapselementen zoals knotwilgen zijn zeker de moeite waard om in eer te houden en te herstellen. In de Gaverbeekse meersen, langsheen de oude Gaverbeekmeanders, hebben de medewerkers van Natuurpunt vorig jaar al een 8-tal (zware) knotbomen ontdaan van hun wilde haardos. Dit jaar worden de laatste 4 onderhanden genomen. Ook worden de vele takken van onze kleine knotwilgen langsheen ons weidereservaatje uitgedund. Tenslotte worden langsheen enkele oude Gaverbeekmeanders exotische bomen en/of struiken weggenomen. Langs de Slekkeputsloot wordt het fiets- en wandelpad gemaaid én gehooid.
Iedereen, jong of iets minder jong, is op gelijk welk moment van de dag van harte welkom om de handen uit de mouwen te steken. Samen maken ze er een boeiende, plezante werkdag van. s Morgens begint de karwei om 9.00u. Je kunt hen bereiken langsheen de achterkant van het ziekenhuis van Waregem of via Slekkeput. Een hapje en een drankje (= biologische groentesoep, glühwein, bier of ander frisdrank) wordt door de organisatie voorzien. Het is aan te raden om aangepaste werkkledij, werkhandschoenen, eventueel picknick mee te brengen. Inlichtingen: Peter Depodt (056/610.455) en Frederic Piesschaert (056/616.091).
oude spoorwegwagon
Natuurpunt heeft op de oude spoorwegbedding ondertussen al een tijdje een spoorwegwagon als lokaal in gebruik (zie bijdrage 21 oktober 2005 in het oude archiefblog op wareber zonder 2, met link in favorieten rechter kolom). De inhuldiging kreeg toen ook ruime aandacht in het nationaal tijdschrift Natuur.blad. Net het artikel in dit nationaal tijdschrift zorgt ervoor dat Peter Depodt van Natuurpunt ons nu nog een primeur kan vertellen. Over de oorsprong van deze wagon was maar weinig geweten. Natuurpunt had hem uiteraard van het Spoorwegmuseum in Maldegem gekocht en wisten dat hij uit Polen kwam. Dank zij onderstaande geschiedenis, weten we nu beter.
Kort na de verschijning in Natuur.blad werd Peter gecontacteerd door vzw Chemins Du Rail asbl met de vraag Mogen we jullie artikel vertalen naar het Frans en publiceren in ons vzw tijdschrift? Het verhaal waarin Natuurpunt Zulte-Wasrgem deze spoorwegwagon een zinnig tweede (of derde) leven gunden, zou veel van hun leden interesseren.
Korte tijd later kreeg de uitgever van het ledenblad van de vzw een schriftelijke reactie binnen, evenals enkele fotos. Wat vertelt de Franse brief in een notendop? Dat de wagon is omgebouwd van goederenwagon naar reizigerswagon door een vzw van stoomlocomotief fanaten rond Brussel. Ze hadden hun depot op het terrein van de elektriciteitscentrale Verbrande Brug te Vilvoorde en wilden een toeristisch treintje laten sporen tussen Vilvoorde en Brussel. Voor hun locomotieven zochten ze korte wagons en daar die moeilijk te vinden waren, hebben ze geopteerd om er zelf een om te bouwen naar getrouwe kopie van een bestaand model. Het project is echter een te vroege dood gestorven en zo komt het dat de wagon via Maldegem uiteindelijk in het reservaat van Natuurpunt op de oude spoorwegbedding van de Gaverbeekse meersen is terecht gekomen.
|