Antoon Callu en Valère Devos zorgden voor WK 57 in Waregem
In de brochure Wielerexpo, n.a.v. de grote tentoonstelling rond WK 57 van 1 tot 11 juli in de Schalmei op de campus van de Kunstacademie, brengen de organisatoren ook een eresaluut aan twee grote Waregemnaars, met name mecenas Valère Devos en secretaris Antoon Callu. Industrieel Valere Devos (°1905-1991) en gemeentesecretaris Antoon Callu (°Desselgem,18 april 1911- Waregem,1 januari 1980) waren erg belangrijk in het proces om het Wereldkampioenschap 1957 naar Waregem te halen. Valere Devos zorgde voor een stevige financiële ruggengraat. Antoon Callu verzette hemel en aarde om van de 'verzopen' Gaverbeekmeersen tijdig een sportstadion te maken. Hij kon het Ministerie van Volksgezondheid overtuigen om mee te investeren in de nieuwe 'recreatieruimte'.
Valere Devos is zonder meer erg belangrijk geweest in de relance van het Waregemse op industrieel vlak. In 1928 stond hij aan de wieg van Devos gebrs. Na WO II stichtte hij de Textielfabrieken Valere Devos, die later Sofinal werd. Vanaf 1971 kende Sofinal succes en dat leidde tot de overname van Cotesa (1986). Devos was een self-made economist, vijfde van zes zonen uit een gezin met elf kinderen. Hij was niet alleen een succesvol ondernemer, maar ook een sociaal bewogen man, voorzitter van vele verenigingen. Hij had als mecenas een heel belangrijke inbreng in het binnenhalen van het WK 1957.
Antoon Callu
Voor hij in 1937 gemeentesecretaris werd in Waregem, had hij al drie jaar ervaring opgedaan in het vak in zijn geboortedorp Desselgem. Heel weinigen weten dat hij daar omstreeks 1930 ondermeer met een selecte plaatselijke groep eerder intellectuele jongeren uit alle volkslagen van de bevolking deelnam aan gespreksavonden van de toenmalige KAJ-proost en Cardijn-aanhanger Jan De Cuyper, die later ondermeer voorzitter werd van Leiegouw Kortrijk. Hij had in Kortrijk ook dergelijke volksverheffende groep met ondermeer Albert De Clerck, Dries Dequa en Alfred Detaeye. Bedoeling van De Cuyper was in de geest van Cardijn studerende jongeren ook te begeleiden met de bedoeling van hen toekomstige leiders te maken in het belang van de toekomstige ontwikkeling in Vlaanderen.
Antoon Callu mag zeker de architect van het moderne Waregem worden genoemd. Als gemeentesecretaris was hij erg daadkrachtig. Geen deur in Brussel bleef voor hem ongeopend. Geen mens, behalve Callu en de gebrs. Delmulle, geloofde dat het sportstadion tegen 17 augustus 1957 zou klaar zijn voor het WK. De werken aan de brug konden pas aanvangen op 15 mei. Op 25 dagen werd de 120 meter lange brug gebouwd door Bouwwerken Delmulle. Callu werkte systematisch alle administratieve obstakels weg. Samen met burgemeester August Cras mag hij de vader van het sportstadion worden genoemd.
In mei 1956 vergaderden de vijf burgemeesters van de gemeenten langs het parcours. Het waren naast Waregem ook Vichte, Ingooigemn, Tiegem en Anzegem. Waregem kreeg de aankomst toegewezen. Maar het was nog niet uitgemaakt of dit zou gebeuren in de Holstraat of op het nog aan te leggen sportstadion. De wielerbonzen hakten op een UCI-congres in Kopenhagen de knoop door en het wereldkampioenschap moest op het stadion plaatsvinden. Er was daar een brug over de vijver nodig om een voldoende lange aankomststrook van minstens 250 meter te hebben.
Antoon Callu zette er zijn schouders onder en blijkbaar was toen meer mogelijk dan nu. In iedere administratie en in de provincie werd het dossier als hoogdringend opgevolgd. Het ministerie van Volksgezondheid gaf in februari 1957 zijn zegen voor het dossier van de brug. Op 15 mei werd telefonisch de goedkeuring gegeven om de werken te starten en de dag nadien vingen die werken al aan. Elf dagen later brak er een staking uit in de bouwsector, maar ook daar wisten Callu en de zijnen raad mee. Op 25 dagen werd de 120 meter lang brug gebouwd. De werken kostten 3,6 miljoen frank (ongeveer 90.000 euro). De aannemers Degroeve (Kortrijk) en Delmulle (Wortegem) klaarden samen met Roger Mehuy van de administratie de klus.
Weinig mensen geloofden in de haalbaarheid van het ambitieuze plan van Antoon Callu om nog een brug te bouwen voer de grote vijver. er werden zelfs door Valère Devos concrete afspraken gemaakt met een wieleerclub in Sint-Kruis Brugge om het WK eventueel daar te laten plaatsvinden als de bouw van het kunstwerk in Waregem zou mislukken. De internationale pers, onder meer l'Equipe, schreef diverse keren dat het opzet tot mislukken gedoemd was. Groot was de verbazing van de pers en de modale burger toen op woensdag 20 juli 1957 al gebruiksklaar kon verklaard worden. Niemand geloofde zijn ogen toen de bouwers Delmulle met de wagen over de brug reden. Enkel secretaris Callu durfde met hen plaatsnemen in de wagen, terwijl burgemeester Verhelst liever toekeek vanop de oever.
Het project van het stadion zelf was enkele jaren voordien opgestart. Secretaris Callu en burgemeester Cras hadden de idee van het sportstadion altijd verdedigd. Op 31 december 1952 belde minister Alfred De Taeye de secretaris dat de Staat akkoord ging met het project en dat er een miljoen frank (50.000 euro) werd vrijgemaakt om de werken aan te vatten. De Waregemnaars waren meteen enthousiast en sloegen de handen aan de ploeg om van de vroegere, natte Keukelmeersen een prachtig ontspanningsoord te maken. Callu mag zeker deze en nog vele andere pluimen op zijn hoed steken.
Beleef de Ronde van Frankrijk met het openbaar vervoer
Er worden 50 000 toeschouwers verwacht bij de start van de derde rit van de Ronde van Frankrijk in Waregem op 10 juli. Wie er bij wil zijn, laat best zijn wagen thuis. Het centrum zal zo goed als onbereikbaar zijn, ook al omdat het op- en afrittencomplex van de autosnelweg E17 en de Expresweg (N382) dicht gaan. Om wielerliefhebbers toch in Waregem te krijgen, rijden alle bussen van De Lijn gratis. De NMBS lanceert de verkoop van Tourtickets en legt treinen in naar Waregem om 10.000 bezoekers ter plaatse te krijgen.
Om zonder file- of parkingleed te kunnen deelnemen aan dit unieke en niet te missen sportevenement stelt de NMBS je het speciale Biljet Ronde van Frankrijk voor.
De stad legt verder Tourbussen in voor inwoners van deelgemeenten Sint-Eloois-Vijve, Desselgem en Beveren-Leie. Wie toch met de wagen komt, zal terecht kunnen op de parkings van meubelen Gaverzicht in Deerlijk en het kasteelpark in Nokere. Daar zullen shuttlebussen op en af rijden.
Intussen is ook meer bekend over het aanbod van NMBS. De spoorwegmaatschappij biedt uhet speciaal biljet Ronde van Frankrijk aan voor de prijs van 8 Euro. Daarmee bereik je met de trein vanuit om het even welk Belgisch station, ongeacht het vertrekuur of de afgelegde afstend, vlot en comfortabel de etappesteden Gent en Waregem. Het biljet is bedoeld voor het zeer voordelige B-Evenement (code 674) en is geldig in 2de klas voor een heen- en terugreis naar Gent-St.-Pieters op 9 juli of Waregem op 10 juli. De stations liggen vlakbij de belangrijkste plaatsen in de doortocht van de Ronde van Frankrijk. In Waregem rijdt de karavaan zelfs langs de Noorderlaan op een paar meter van de voordeur van het stationsgebouw.
Belangrijke informatie voor wie er wil bijzijn :
Maandag 09 juli: aankomst in Gent omstreeks 17.05 u (aankomst van de publiciteitskaravaan omstreeks 15.45 u).
Dinsdag 10 juli: vertrek Waregem om 11.45 u (vertrek van de publiciteitskaravaan om 10.00 u). Die twee steden bereiden zich voor op een stormloop van tienduizenden toeschouwers, uit alle hoeken van het land, die het grootste wielerspektakel ter wereld live willen meemaken.
Het e-Ronde van Frankrijk-biljet kan worden aangekocht via de site www.nmbs.be (rubriek koop on line en na zoekwerk komen bij je Biljet Ronde van Frankrijk). Dat gebeurt op naam (het kan dus niet overgedragen worden) en is niet terugbetaalbaar, noch omwisselbaar.
Leiedal met Waregems LoG-IN project bekroond in de VS
Intercommunale Leiedal heeft in de Verenigde Staten een internationale bekroning gekregen voor haar internetsysteem dat in het kader van het LoG-IN project gerealiseerd werd. Het systeem stelt 35 gemeenten uit drie landen in staat krachtige internettoepassingen te ontwikkelen waar gemeentelijke gegevens worden gecombineerd met kaartgegevens. De Special Achievement in GIS Award (SAG Award) wordt op 20 juni 2007 in San Diego (Californië) uitgereikt tijdens de 27ste ESRI International User Conference.
Het Leiedalproject zal worden voorgesteld aan meer dan 15 000 professionele GIS-gebruikers uit de hele wereld. De SAG Award wil organisaties bekronen die innovatieve en opmerkelijke toepassingen hebben bedacht of ontwikkeld waarbij kaartgegevens (geografische informatiesystemen) centraal staan. Eén van de eerste toepassingen van de bekroonde LoG-IN GII is de recente bedrijvengids van Waregem die op 25 mei laatstleden officieel werd gelanceerd door minister Bourgeois (www.waregem.be/bedrijvengids).
Geen enkele gemeente of stad in Vlaanderen heeft tot op heden een zicht op alle ondernemingen op haar grondgebied. Waregem is de eerste die zijn 4500 bedrijven wel in kaart heeft. Gegevens van alle bedrijven zijn elektronisch beschikbaar, met inbegrip van de aard van de activiteiten, de vestigingsplaats, het aantal medewerkers, de jaarrekening, de exportbestemmingen enz. Met een ingenieus systeem van gegevensuitwisseling over ondernemingen op Waregems grondgebied, is de stad bovendien perfect op de hoogte van alle bedrijfsbewegingen, zoals nieuwe vestigingen, wijzigingen van statuten, faillissementen, het wegtrekken van bedrijven enz. Informatie die van onschatbare waarde is voor het economisch beleid van de stad, de ruimtelijke ordening, het werkgelegenheids- en het mobiliteitsbeleid.
LoG-IN project Het Europese LoG-IN project heeft als doel instrumenten en methodieken te ontwikkelen om lokale besturen te versterken in het realiseren van hun beleidsdoelstellingen. Daartoe werden onder meer krachtige webinstrumenten gebouwd, nieuwe service modellen ontwikkeld en een gespecialiseerde opleiding georganiseerd. Voor een overzicht kan u terecht op de website www.leiedal.be/e-government.
Het LoG-IN partnerschap bestaat uit 35 lokale besturen uit drie landen. De hoofdpartners zijn Intercommunale Leiedal, Landkreis Rotenburg-Wümme (D) en Norfolk County Council (UK). Leiedal is lead partner van het LoG-IN project. Het LoG-IN project werd in de afgelopen jaren reeds verschillende keren bekroond: - Europese Star Fish Award (2005) - Genomineerde voor de ICT Trends Awards - non profit (2006) - E-Government Award 2006 (voor de zelfbedieningsbibliotheek van Avelgem) - Best Practice Vlaamse overheid 2007 (voor het Digitaal Sociaal Huis Harelbeke) LoG-IN Generic Information Infrastructure.
De LoG-IN Generic Information Infrastructure (GII) werd ontwikkeld door een internationaal consortium bestaande uit ESRI Belux (B), ESRI UK, ESRI Duitsland, Safe.com (Canada) en ConTerra (Duitsland, spin-off universiteit Münster).
In Ooigem heeft Waterwegen en Zeekanaal NV een nieuwe kaaimuur in gebruik genomen. De nieuwe kaaimuur heeft een dubbele functie. De kaaimuur verlengt de wachtplaats voor de sluis van Ooigem, waar voorheen slechts ruuimte was om één groot schip aan te leggen.De muur zorgt er ook voor dat bedrijven die niet rechtstreeks aan het water liggen, toch voor hun transporten gebruik kunnen maken van de waterweg. De kaaimuur is 120 meter lang en 10 meter breed. Het project kost ruim 423.200 euro, exclusief BTW.
De bestaande aanlegmuur waarop de nieuwe kaaimuur aansluit, werd reeds door de cluster van bedrijven van de groep UNILIN gebruikt voor het lossen van houtspaanders en boomstammen. UNILIN was de eerste producent van houtspaanderplaten die de stap heeft gezet naar aanvoer per schip. Om dit volumineus product op een rendabele manier per schip te kunnen vervoeren, is de inzet van zeer grote binnenschepen (1350 tot 2500 tonschepen) noodzakelijk. Ook andere bedrijven hebben de weg naar deze losplaats gevonden. In 2006 werden 200.000 ton goederen via deze laad- en losplaats verhandeld. Tijdens de werken werden de nodige inspanningen geleverd om de hinder zoveel mogelijk te beperken.
Het succes van de bestaande aanlegmuur als openbare losplaats had als keerzijde de toenemende hinder voor de wachtende schepen voor de sluis. De nieuwe kaaimuur, gebouwd op de linkeroever opwaarts de sluis van Ooigem, bestaat uit een met grondankers verankerde metalen damwand, landwaarts afgewerkt met een kaaimuurplateau, bestaande uit staalvezelbeton. De totale lengte van de kaaimuur bedraagt 120 meter; de totale oppervlakte
van het kaaimuurplateau is 1.200 m² (120 m lengte x 10 m breedte). De werken werden uitgevoerd in de periode april 2006 - maart 2007 door de firma Algemene Ondernemingen Soetaert nv uit Westende. Ontwerp en leiding der werken was in handen van projectingenieur ir.Lieven Desmet.
Belgische tourgeschiedenis in fototentoonstelling Photour 07
Tot 10 juli 2007, de startdag van de derde tourrit in Waregem, kunt u in zes centraal gelegen Waregemse horecazaken een fototentoonstelling bekijken met zowat zeshonderd fotos uit de Belgische geschiedenis van de Ronde van Frankrijk. Een bonte verzameling van horecazaken in het hartje van Waregem leidt je langs de geschiedenis van de Tour de France. Iedere zaak vertelt je, vanuit zijn eigen perspectief, een onderdeel van die heroïsche historie (Merckx, Van Impe, De snelle mannen van het peloton, de beginjaren van de tour, IIzeren Briek, Mont Ventoux). Het is een initiatief van de jonge Frederic Van Der Straeten, een vroegere buurjongen van Marcel Decavele. De tentoonstelling werd ook opgebouwd aan de hand van fotocollages van deze gekende wielerfanaat uit Beveren-Leie.
Als buurjongen was Frederic voorbestemd om ooit een fototentoonstelling te organiseren rond wielrennen. Als kind kon hij dikwijls terecht bij de bekende Beverse verzamelaar Marcel Decavele en zijn vrouw Martha, als zijn ouders moesten werken. De start van de Tourrit was de uitgelezen gelegenheid om dit idee in realiteit om te zetten. Frederic werkt bij Tommy's op de Markt en hij vond ook gemakkelijk een vijftal cafébazen bereid om in hun zaak een reeks foto's op te hangen rond de Tour.
Zo kan je in Tommys kennis maken met de rappe mannen uit het peloton van vroeger en nu. Freddy Maertens staat met zijn vijftien ritzeges model voor die groep. Een paar stappen verder kom je in Markt 28 en daar vind je alles over het indrukwekkende tourpalmares van Eddy Merckx, de kannibaal. Hij won 34 ritten en vijf keer de Tour. De Klauwaert vertelt het verhaal van de renners uit onze streek, hun tourstreken en andere grote overwinningen zullen een plaatsje verdienen in de kaders. 'Flandrien Briek Schotte, toch ooit tweede in de Tour en andere streekrenners komen hier uitgebreid aan bod.
t Labierinth brengt met oud fotomateriaal de pioniersjaren van de Tour opnieuw tot leven. Hier krijgen we de heroïsche beelden uit de tourgeschiedenis. Berggeit Lucien Van Impe draagt de gele trui in de Kom il Foo. Ook foto's over andere klimmers en gevreesde cols komen daar aan bod. In Restaurant Jardin de Provence wordt de Mont Ventoux en de vergane heroïek centraal gesteld. Drama en Glorie liggen dicht bijeen op deze Provencaalse reus. De Provencaalse sfeer beperkt zich niet tot de fotos, gedurende de ganse periode van de tentoonstelling is het suggestiemenu Tour de gastrofrance beschikbaar.
Frederic hangt in elke horecazaak ook een authentiek krantenartikel van een belangrijke Tourgebeurtenis op. 'Dit alles is enkel haalbaar dank zij het enorme archief dat Marcel Decavele heeft bijeen-gespaard. Wie een tikkeltje spanning wil inbouwen, kan deelnemen aan een wedstrijd, die verbonden is aan de expo, die loopt van 10 juni tot 10 juli. .In iedere zaak kan je een vraag oplossen aan de hand van een foto, heb je alle zaken bezocht en alle antwoorden ingevuld dan maak je kans op één van de schitterende hoofdprijzen. De organisatoren hebben er alvast alles aan gedaan om jullie te mogen verwelkomen en boeien!
Org.: Frederik Vanderstraeten
Locatie: Waregemse horecazaken, op de Markt en Stationsstraat
Donderdagavond 14 juni om 20 u. stipt organiseert de Waregemse Ambassador Club een groot wielerdebat in De Schakel over de Ronde van Frankrijk met Vlaamse wielertenoren als Eddy Merckx, Lucien Van Impe, ervaren sportbestuurder Jef Braeckevelt en co. De happening kreeg de titel mee van Mosterd en pickels uit de tour, die bij velen herinneringen zal oproepen aan een ludieke bijdrage over Thomas Pips in het dagelijks tourkrantje van weleer. De serviceclub met de happening een plezante bijdrage leveren tot het opwaarderen en het levendig houden van het Tourgebeuren in Waregem in voorbereiding naar de start in de Gaverstad van de touretappe Waregem-Compiègne op 10 juli.
De opzet van de happening rond de tour is een tiental Belgische renners oud deelnemers van de tour rond de tafel te krijgen voor een geanimeerd gesprek.Passend bij het beoogde ludieke karakter werd als moderator beroep gedaan op Ivan Heylen, ondermeer bekend van de werkmens. Hij was tevens jaren columnschrijver over de Tour in de geschreven pers.
Verzekerde deelname is er nu al van Eddy Merckx, Lucien Van Impe, Walter en Eddy Planckaert, Freddy Maertens, Roger De Vlaeminck, Herman Van Springel, Ludo Dierickxsens en Waregemnaar sportbestuurder Jef Braeckevelt.
De titel Mosterd en pickels uit de Tour verwijst naar een aangenaam, luchtig en misschien wel pikant karakter van het debat."Mosterd en pickles" was een dagelijkse rubriek in de Tourkrant van Het Volk, een vier bladzijden tellend gegeerd krantje dat een paar uur na de aankomst van elke tourrit al in alle dorpen van Vlaanderen werd verspreid door een talrijk netwerk van meestal jonge verkopers per fiets. De rubriek met tekeningen van Buth over de belevenissen in de tour van fictieve tourhelden rond Thomas Pips was ook jarenlang een vaste waarde in de tourrubriek in het dagblad Het Volk. Bijkomende attractie bij deze tekeningen was het zoeken naar de muis, die telkens ergens was verborgen op de tekening. De rubriek is een prachtige herinnering aan de ludieke journalistiek van toen.
Omdat er de jongste maanden al veelvuldig gepraat werd over dopmgtoestanden wordt dit onderwerp nu bewust volledig omzeild om des te grondiger te kunnen ingaan op de plezante gebeurtenissen van dit bijna grootste sportevenement ter wereld. Via tal van anekdoten kijken we mee achter de schermen van de Tour met Tourwinnaars als Merckx en Van Impe, groenetruiwinnaar Freddy Maertens en andere kampioenen als Roger De Vlaeminck, Herman Van Springel, de Planckaerts, Ludo Dierickxsens. Sportbestuurder Jef Braeckevelt is wellicht de meest ervaren figuur en maakte de tour tientallen mee en bracht als vriend van de tourdirectie tenslotte ook de Tour naar Waregem.
Ambassador Club is een internationale vrienden- en serviceclub met activiteiten in meer dan 40 landen. In België bestaan een 40 tal clubs met in totaal 550 leden.Wereldwijd zijn zowat 6000 leden actief. De club draagt vriendschap en verdraagzaamheid hoog in het vaandel. Service is daarbij geen kern maar een doel van menig clubs.De Waregemse vereniging, die 21 leden telt, steunde in haar 25 jarig bestaan reeds verschillende projecten in en rond Waregem.De internationale gemeenschap (met als basis in Zwitserland) vraagt dit discreet te doen wat de Club ook wil respecteren. Voor deze manifestatie werd een speciale Tourcommissie opgericht met Christian Oevos, Guido Delanghe, Bob Braekevell, Lieven Planckaert, Piet Vanhauwaert, René Declercq en Philippe Huvvaert.
Chris Devos heeft zelf schitterende herinneringen aan de Tour. Hij beleelde een keer de Tour van dichtbij toen hij als erechauffeur van Adiel Desmet, de broer van Armand, mocht fungeren. Ze wilden vooral "Mantie" aanmoedigen, maar die was toen in de Faemaploeg en daar werd alles heel ernstig begeleid. Ze mochten wel op hotel bij de Groene Leeuwen van Berten De Kimpe, op voorwaarde dat ze zijn renners, op enkele nijdige hellingen, omhoog duwden. Er was ook iets met de visschotel die de renners op een bepaalde avond hadden geproefd. Zelf hadden ze net hetzelfde gegeten en met ons was alles okee.
Het debat zelf kan door ongeveer 600 wielerliefhebbers worden bijgewoond en daarom hebben de organisatoren een laag entreegeld ingezet, namelijk 10 euro. Er wordt bovendien een carbonfiets van het huis Eddy Merckx verloot aan de aanwezigen. De opbrengst van deze avond zal integraal geschonken worden aan een goed (Waregems) doel in de nabije toekomst. Er zijn nog kaarten te koop bij voorzitter van de organisatie Christian Devos of in het Dexia-kantoor bij Piet Vanhauwaert.