* Schrijf een korte samenvatting en plaats dit op de blog (min. 20 regels)
* Stel een 5-tal vragen op om de auteur te interviewen en beantwoord deze op basis van informatie die je over de auteur vindt. Plaats het interview op de blog (min. 5 vragen)
* Noteer woorden die jij niet begrijpt en zoek ze op in het woordenboek. Maak er een lijstje van met de betekenis erbij of een zin waarin de betekenis duidelijk wordt.
Artistieke uitdagingen
* Maak een foto van jezelf als één van de personages en plaats deze op de blog (photoshop mag bv. zwart/wit foto's)
* Zoek 5 foto's/voorwerpen die passen bij het boek + schrijf waarom ze erbij passen en plaats deze op de blog.
Uitdaging voor iedereen
* Schrijf kort neer wat je van het boek vond en plaats dit op de blog (min. 5 regels)
Leesplezier in het vijfde leerjaar
12-01-2015
Bespreking Bjorn Tombeur
Titel:
De vier in eigen huis.
Oorspronkelijke titel: The house at worlds end.
Auteur: Monica
Dickens.
Vertaling: Drs. J.
C. Torringa-Timmer.
Illustraties: Vera
Huizinga.
De titel van dit boek maakte mij nieuwsgierig en het is het allereerste jeugdboek van de bekende
schrijfster Monica Dickens.
Het gaat over vier arme kinderen die na een woningbrand bij
hun oom en tante gaan inwonen. Hun
moeder ligt met brandwonden en een ernstig rugletsel in het ziekenhuis. En hun vader is voorlopig onvindbaar na een
zeiltocht rond de wereld.
Na een poosje gaan ze uiteindelijk alleen gaan wonen ergens
op het platteland. Het oude huis was
vroeger een herberg genaamd Het Eind van de Wereld.
Het boek gaat over actuele themas armoede, familie, vriendschap
en liefde voor dieren.
Het is een heel realistisch verhaal en een leuk boek met een
happy end.
Geschreven door Bjorn
Tombeur (dinsdag 23 december 2014).
Titel: Milans Groote Oorlog Bericht: Milan ging met opa Miel en oma Miet op vakantie naar Nieuwpoort. Ze hadden een kamer besteld op een vakantiehoeve. Opa Miel wilde Milan meer vertellen over de oorlog en wat Milans betovergrootvader Emiel allemaal had meegemaakt in de oorlog. Alleen wist Miel niet precies waar zijn grootvader begraven was, hij was nooit terug gevonden. Na een drukke dag vol uitstappen naar musea, standbeelden, ... vielen opa en oma heel snel in slaap, maar Milan niet. Milan voelde trillingen die vanuit de kelder kwamen. Hij was nieuwsgierig en ging kijken. Hij opende de deur van de kelder en ging de trappen af, verder was er een trap omhoog. Toen Milan boven kwam, stond hij plots midden in de oorlog, de slag om de Ijzer. Milan vluchtte naar een hutje in de buurt. Net op tijd binnen passeerden er troepen en hoorde hij roepen 'Dat kan beter Emiel!!' Dat moet zijn betovergrootvader zijn !! Milan volgde de troepen. Plots struikelde hij over iets zachts, een dode soldaat. Hij schrok, nam de verrekijker en trok verder. Door de verrekijker kon hij de soldaten vanop afstand volgen. Milan ontmoette Arthur, de vriend van Emiel. Arthur dacht dat Milan Ivan was, het kleine broertje van Emiel. Arthur zorgde voor de veiligheid van Milan en bracht hem ook regelmatig nieuws over Emiel. Op een gegeven moment besloot Milan een schooltje te b ezoeken waar uitgeputte soldaten verbleven. Daar vond hij zijn betovergrootvader Emiel. Het was een emotionele ontmoeting omdat ook Emiel dacht dat hij Ivan was. Milan kreeg de gouden zakhorloge van Emiel als aandenken. Milan was dolgelukkig waar wilde heel graag nog weten waar Emiel gestorven was. Dus bleef hij de soldaten nog even volgen. Een paar dagen later zag hij met eigen ogen waar en hoe zijn betovergrootvader gestorven was in de oorlog. Nu kon hij terug naar onze tijd. De terugtocht was helemaal niet makkelijk. Maar Milan raakte toch zonder kleerscheuren terug in de kelder langs waar hij gekomen was, trap af en op, terug in de vakantiehoeve. Opa en oma zaten al aan de ontbijttafel op hem te wachten. Milan vertelde aan opa waar hij dacht dat Emiel begraven lag. Door het horloge aan opa te tonen, wist opa dat Milan niet loog. Archeologen onderzochten die plek en ja hoor, uiteindelijk werd het naamplaatje van Emiel Benaerts terug gevonden. Het graf van Emiel was er al die tij d al gew eest, maar iedereen had op de verkeerde plaats gezocht !! De missie van opa Miel en Milan was geslaagd !!!!!
Via deze blog wil ik de leerlingen van het vijfde leerjaar aanzetten om te lezen!
Dit is de opdracht voor het schooljaar 2014-2015:
Iedereen leest het boek 'Milans groote oorlog' van Patrick Lagrou en kiest één literaire uitdaging en één artistieke uitdaging. (staan links op de blog)
Gedurende het schooljaar lezen de leerlingen nog twee andere boeken die ze zelf mogen kiezen en gaan terug enkele uitdagingen aan.
Wie meer wil lezen mag dat natuurlijk doen!
De werkjes die leerlingen maken kunnen via "dropbox" op deze blog geplaatst worden!
Ik ben benieuwd wat hier op de blog gaat verschijnen!