Ik heb er één gekocht. Als groot Vespa bewonderaar kon ik bij na niet anders. Het is een Vespa 50R uit 1968 geworden. De carrosserie is volledig gerestaureerd en de motor is eens grondig gereviseerd. Ik heb hem gekocht van een collega fan en bewonderaar via Kapaza. De verkoper gaat regelmatig naar Italië en koopt daar dan Vespas aan om ze dan in Italië te laten restaureren en ze vervolgens in België te verkopen. De originele papieren had hij ook nog. Daarin staat dat de Vespa uit Pisa komt. Het is een 50cc Vespa die tegen de 60km/h kon maar omdat ik hem wou inschrijven als een klasse B moest hij begrenst worden op 45km/h. :( Hij heeft drie versnellingen die bediend moeten worden aan het stuur. De Vespa heeft geen kilometerteller want dat was een optie in 1986, maar dat vind ik er net zo speciaal aan. Hij heeft zo bitter weinig en toch is hij prachtig. Hij is net niet echt, eerder speelgoed. Als je hem ziet zou je er van verschieten hoe laag en klein hij is.
Er zijn wel twee minpuntjes:
1. De motor draait op 2takt. Als je wat langere tochten gaat maken moet je altijd je benzine staan te mengen en dat lijkt me niet al te praktisch want je hebt niets bij om die benzine in te mengen. Als er lezers zijn met ervaring mogen ze mij gerust wat praktische tips geven.
2. Je kan de Vespa gewoon zonder sleutel in gang kicken. Hij heeft wel een stuurslot maar ik denk dat dat het na een paar stevige snokken zal begeven. Dus moet ik een lang slot hebben om het aan een paal vast te maken. Weer als er lezers zijn met ervaring, alle tips and tricks welkom!
Maar die nadelen worden snel weggespoeld door de schoonheid en elegantie van de Vespa. Maar de som geld die je er voor moet neerleggen is wat minder mooi en elegant. Ik heb maar liefst 25OO euro moeten betalen, maar dat blijkt de juiste prijs te zijn.
Als je ook geïnteresseerd bent in een oude Vespa mag je me altijd een mailtje sturen of een reactie achterlaten met je mailadres en dan kan ik je de gegevens van mijn verkoper doorspelen.
Maar ga zeker eens kijken op www.kapaza.be of op andere sites.
Dit is een interesant Vespatje dat ik vond op de site van Vespa zelf.
Hij is afgeleid van de Vespa 90 SS (zie vorig artikel) maar werd enkel voor de Verenigde Staten geproduceerd. Hij werd gelanceerd eind jaren '70. Hij werd op bepaalde punten veranderd voor de Amerikaanse markt. De motor werd opgevoerd van 90 naar 100cc, het achterlicht en de pinkers werd aangepast en aan de benzinetank werd ook nog wat geprutst.
We zijn aanbeland in het jaar 1968 bij mijn lievenlingsvespa. De Vespa 180 rally!
In zijn tijd was het een van de krachtigste scooters die er bestonden. Voor Vespa was dit ook een hele stap voorwaarts, nog nooit hadden ze een zo krachtige scooter gemaakt. Maar het werd nog beter, want de 180 is nog maar de voorloper van de 200. Hij had meer dan 10 pk. Wat redelijk veel was als je het vergelijkt met de 180 SS die maar 6 pk had. Hij reed meer dan 100 km/h. Hoeveel precies weet ik niet want bronnen spreken elkaar tegen.
Dit is mijn lievelingsvespa omdat ik het zo'n mooie en geslaagde combinatie vind tussen schoonheid, authentiekheid en technologie.
Waarom de Vespa nu precies Rally heet zou ik u met plezier willen uitleggen maar dat weet ik zelf niet en ik kan het ook nergens vinden.
Ik gok erop dat het de bedoeling was om met deze Vespa aan racen deel te nemen vanwege de sterkere motor, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Als u het weet mag u gerust een berichtje achterlaten.
Zoals jullie waarschijnlijk al wisten ben ik een groot fan van Vespa.
Binnenkort word ik 16 en kan mijn droom uitkomen: een Vespa bezitten en er op rijden. Het liefst zou ik een oude Vespa hebben, maar hij mag wel maar 50cc hebben en max. 45 km/h rijden. Als je in het bezit bent van een Vespa die aan deze voorwaarden voldoet en je wil hem verkopen, kan je dan een e-mailtje naar mij sturen of aan reactie achterlaten op dit artikel met je telefoonnummer? Een e-mail sturen naar mij kan onderaan rechts van mijn blog, door op het knopje "e-mail mij" te klikken. Alvast hartelijk bedankt.
In 1966 verscheen de Vespa 90 SS (Super Sprint) in de straten. Het was een zeer zeldzaam en afwijkend model door het reservewiel dat tussen de benen van de bestuurder werd geplaatst. Bovenop het reservewiel werd een handschoenkastje gezet. De Vespa 90 SS had ook een bijzonder smal stuur en een puntig spatbord.
Dit alles zorgt voor een sportief maar toch mooi uitzicht. Hij had een topsnelheid van 95km/h.
De Vespa Sei Giorni is zowat de meest begeerde Vespa bij de verzamelaars. De naam Sei Giorni komt van zes dagen. Hij is dus genoemd naar de zware langeafstandsrace waar hij in 1951 met succes aan deelnam en meerdere gouden medailles in de wacht sleepte.
Er werden slechts enkele honderden van dit model gemaakt. De Sei Giorni heeft een zeer sterk frame dat speciaal werd ontworpen voor lange afstandsraces en off road gebruik. De meest opvallende elementen zijn de extra grote benzinetank achter het zadel en de speciale steun zodat de rijder bij volle snelheid helemaal plat kon gaan liggen.
Het leek me interessant om even een vergelijking te maken tussen de Vespa van vroeger en de Vespa van nu want er zijn toch wel wat verschillen. Vroeger was de Vespa een voertuig dat bijna iedereen kon betalen. Het was een voertuigje speciaal gemaakt om zo goedkoop, handig en gebruiksvriendelijk mogelijk moest zijn. Nu is dat niet meer. De prijs van een Vespa licht veel hoger dan die van andere brommertjes. De Vespa heeft nu een imago van schoonheid gekregen en voor dat imago betaal je veel meer. Maar gebruiksvriendelijk zijn ze nog steeds.
Nog een verschil is dat vroeger een Vespa een voertuig was voor de hele familie. Er werden boodschappen mee gedaan, naar het werk gereden. Kortom: de Vespa moest de mensen helpen in het dagelijkse leven om alles gemakkelijker en sneller te laten gaan. Nu hebben mensen meer een Vespa om zich te ontspannen.
Als je het hier niet eens mee bent mag je altijd een reactie plaatsen!
In 1952 ontwikkelde de Franse tak van Piaggio, de ACMA, speciaal voor het Frans leger. Met deze Vespa ging Piaggio terug naar zijn oorsprong, machines maken om oorlog mee te voeren. Deze keer waren het geen vliegtuigen maar gewoon Vespa's. Deze Vespa heeft op vele plaatsen dienst geleverd in de oorlog. Hij vocht in Algerije, Zuid-Amerika, Vietnam ... . Op deze Vespa kon een klein kanon of een bazooka met munitie vervoerd worden. En al het nodig was, kon het voertuig per parachute gedropt worden. Deze Vespa is ook voorzien van een buisframe dat hem beschermde tegen inslagen.
Al snel na de lancering van de Vespa 150 GS (Gran Sport) in 1954 kreeg dit nieuwe model de bijnaam 'Vespone', wat grote wesp betekend. Door zijn sportive eigenschappen werd hij een van de populairste modellen. Zijn agressieve vormgeving was de doorslaggevende aanzet bij velen om hun oude Vespa in te ruilen voor dit model. Ook zeker de 150 cc (om precies te zijn 145,45) bevattende motor met vier cilinders was fel begeerd door het Italiaans volkje -dat ondertussen uitgegroeit was tot een zwerm wespen- van Vespa-fans. Ook de zitting werd weer een beetje comfortabeler gemaakt. Dit model was ook de eerste Vespa met 10-inch-wielen. Wat deze Vespa helemaal geweldig maakte was dat hij een topsnelheid van 100 km/h kon halen.
PS: Sorry voor de vertraging van dit artikel, studie's hebben me de tijd benomen. Maar ik denk dat ik dat heb goedgemaakt door de woordspeling met de zwerm wespen.
In 1951 werd er weer een nieuwe versie van de 125 uitgebracht. In 1951 kwam een van de grootste vernieuwingen voor de Vespa: de stangen van de koppeling aan het stuur maakten plaats voor flexibele kabels. Er werden ook nog veranderingen aangebracht aan de achtervering, de zitting werd breder gemaakt, het rempedaal werd aangepast, het achterlicht werd smaller en langer, en de koplamp werd groter een naar achter geplaats, ook de uitlaat en de arm die de motor ondersteunde werden veranderd. Ten slotte werd er ook rekening gehouden met de passagier: het bagagerek werd met 10 centimeter verlengd wat een ritje voor de passagier op een Vespa heel wat comfortabeler maakte. De motor had nog steeds 125cc (124,85 om precies te zijn) en de Vespa haalde 70 km/h.
De Vespa 125U moest er voor zorgen dat iedereen met het leuke en handige voertuigje kon rondsnorren. De 'U' staat dan ook voor Utilitaria wat voertuigje betekend. De 125U is uiterst simpel en lijkt nog steeds op het oorspronkelijke model maar was 20000 lire goedkoper. De grootste vernieuwing aan dit model is dat de koplamp voor het eerst hoog op het stuur z!t. Dit was nog nooit eerder gedaan bij de Italiaanse modellen, wel bij de exportmodellen. De topsnelheid was wel met 5 km/h verminderd naar 65 km/h.
In de jaren 50 besloot Piaggio om zijn eigen kleine auto te maken. Dit autootje was de Vespa 400. Het wagentje had een motor achtein met een cilinderinhoud van 394cc die een topsnelheid van 90km/h haalde en die bij 4350 rpm 14 pk preuterde uit de 2 cilindermotor. Piaggio zag in de Vespa 400 een groot succes. Men dacht dat dit het moment zou worden waarop alle bromfietsreiders zouden overstappen naar een klein autotje.
De Vespa 400 had voorin plaats voor 2 volwassene en achterin konden nog 2 kinderen zitten. Hij had 'zelfmoorddeurtjes", dit zijn deuren die in de andere richting openen en een dakje dat open kon.
De Vespa 400 werd voor het eerst voorgesteld op het autosalon is Parijs. Piaggio dacht dat de Vespa 400 de oplossing zou worden voor alle verkeersproblemen in Parijs. Maar de verwachtingen van Piaggio kwamen niet uit. De Vespa 400 kon het succes van de scooter niet evenaren: van 1958 tot het einde van de productie in 1961, produceerde Piaggio slechts 36.000 kleine wagentjes.
Piaggio zecht dat het een mysterie blijft waarom de Vespa 400 geen succes werd maar volgens mij was de concurrentie met de andere kleine autotjes van die tijd gewoon te groot. Ik bedoel hier de Mini en Fiat 500 en 600.
De opvolger van de Vespa 98 (zie 'Vespa 98' en Vespa 98 uit 1947') kwam in 1948. Het was de Vespa 125.
1949 was de grote doorbraak van de Vespa 125. Zijn uiterlijk verschild niet veel met dat van de 98, maar vooral in de motor waren er veranderingen aangebracht. Hij had een cilinderinhoud, zijn naam verklapt het al, van 125 cc (124,85 om precies te zijn) en haalde hierdoor een topsnelheid van 70 km/h. Ook werden er veranderingen aan het achterwiel doorgevoerd. Er werd een achtervering geïnstalleerd wat een ritje op de Vespa heel wat comfortabeler maakte. En om de Vespa helemaal revolutionair te maken kreeg dit model zelfs een standaard!!
Goed nieuws voor de echte Vespafans. Surf snel naar www.vespa.be en download de screensaver van Vespa. Een overzicht van de afgelopen 60 jaar van Vespa met mooie foto's en er zit zelfs een muziekje bij. De muziek vind ik niet geweldig maar die kan je simpelweg afzetten.
Giorgio Bettinelli is ongetwijfeld de koning van de Vespa-reizigers. Hij reed met zijn Vespa PX 254.000 kilometer, dit uitgestrekt over de hele wereld.
Met zijn Vespa maakte hij indrukwekkende soloreizen: Rome-Saigon (24.000km, zeven maanden); Alasca-Terra de Fuego (36.000 km, negen maanden); Melbourne-Kaapstad (52.000 km, één jaar) en dan zijn langste tocht van Terra de Fuego naar Tasmanië (144.000 km, hij deed hier 3 jaar en 8 maanden over). Dat is in totaal ongeveer 6x de wereld rond.
Een groot applaus voor meneer Giorgio Bettinelli!!
Eén jaar na de eerste productieronde werd de Vespa 98 slechts lichtjes aangepast. Iets nieuws is bij dit model is de optionele kleine bagagedrager achter het zadel. De drager kon, als je dat wou, vervangen worden door een passagierszitje om bijvoorbeeld je lief mee te vervoeren. Andere aanpassingen werden aangebracht aan het startpedaal, het achterrempedaal, het zadel en de voetensteun. De topsnelheid en de motor bleef hetzelfde als die van het vorige model. (Zie artikel "Vespa 98')
Deze scooter was erg gewild en om aan de grote vraag te voldoen moesten alle werknemers in de fabriek overuren maken.
Gegroet beste lezers van mijn blog. Ik weet dat deze blog nog maar net bestaat, maar ik barst van de goede -vind ik toch- ideeën en ik heb me voorgenomen om elke WOENSDAG en ZONDAG een nieuw bericht op mijn blog te plaatsen.
De Vespa 98 rolde van de band in april 1946 en was dus de eerste Vespa die geproduceerd werd. Het prototype van de 98 was de MP6 en is ontworpen door ingenieur Corrado D'Ascanio. Toen de Vespa in de straten van Italië verscheen dachten de mensen dat het zoemende voertuigje geen lang leven beschoren was met zijn open frame waar de kniesteun van de benzinetank ontbrak. Ook ontbrak er aan de Vespa 98 een standaard.
De 98 heeft een horizontale tweetaktmotor met één cilinder. Zijn naam is afgeleid van de cilinderinhoud: 98cc en een topsnelheid van 60 km/u.