Op het salon van Genève presenteerde het Maleisische merk Bufori de Geneva. Het koetswerk is volledig vervaardigd uit koolstofvezel en heeft iets weg van een Morgan of een Rolls Royce. De Geneva wordt aangedreven door een 6,1 liter-V8 Chryseler-motor die 430 pk levert en het 2050 kg wegende gevaarte in 5,4 seconden naar honderd brengt. De Geneva ziet er niet direct bijdetijds uit maar is het wel, hij beschikt over heel wat elektrische rijhulpsystemen, adaptieve dempers, een uitgebreide standaarduitrusting, een luchtvering... Naast een kluis kan er zonder meerprijs geopteerd worden voor een ingebouwde cool box, mini bar of koffie en thee pakket. De eerste leveringen worden eind dit jaar verwacht, de basisprijs zal rond de 600.000 euro liggen zonder nationale taksen. Begin al maar te sparen.
Om zijn vijftiende verjaardag te vieren stelde Koenigsegg op het salon van Genève deze Agera voor. Deze Zweeds supersportwagen is voorzien van een 910 pk en 1100 Nm sterke 4.7 liter V8. Dankzij deze krachtige motor, zijn gewicht van maar 1.290kg en zijn aerodynamische vorm sprint deze exoot in 3.1 seconden naar 100 km/u, in 8.9 seconden naar 200 km/u en blijft doorrazen tot meer dan 390 km/u. Hoe de Agera er uit gaat zien zie je in het onderstaande filmpje.
Heb je je favoriete show gemist gemist of wil je nog eens een aflevering van TopGear, Fifth Gear of TopGear Australia herbekijken, dan is de website www.finalgear.com iets voor jou. Op deze website kan je alle seizoenen van de bovenvermelde shows downloaden en dan herbekijken. Hiervoor moet je wel een torrent-programma hebben, zoals utorrent, of de geïntegreerede torrent-software in de internetbrowser Opera. Je moet wel opletten dat je het limiet van je internetgebruik niet overschrijd door het downloaden van deze shows. Of het downloaden legaal is weet ik ook niet, maar ik denk niet dat je er op bestraft zal worden.
Fiat zal op het autosalon in Genève de Abarth-versie van de 500C (2010Gay-car of the year) tonen. Deze 500C Abarth is net zoals de gesloten variant voorzien van een 1.4 viercilinder-motor die 140pk en 205Nm produceert. Het is nu alleen nog wachten of cabriolet-versies van de 500 EsseEsse (160pk) en de 500 Assetto Corse (200pk) komen.
Punto Evo Abarth
Naast de 500C Abarth zal Fiat In Genève ook de Punto Evo Abarth voorstellen. De Punto Evo Abarth is de opvolger van de Grande Punto Abarth. Deze nieuwe Punto Abarth zal uitgerust worden met een 161 pk sterke 1.4 viercilinder-motor die 142 g/km co2 uitstoot en 6 l/100 km verbruikt, wat hem niet alleen krachtiger, maar ook zuiniger maakt dan zijn voorganger. Er zal ook een 178pk sterke EsseEsse versie beschikbaar zijn.
GM zet voorgoed een einde achter Hummer na een mislukte verkoop aan het Chinese merk Tengzhong. De sevicecontracten en de garanties van de huidige Hummers zullen nog wel nageleefd worden door GM. Voorlopig kan er nog altijd een koper opduiken voor de productierechten en de apparatuur voor de modellen H2 en H3, maar wegens hoge belastigen, dure bezineprijzen en het ontbreken van een groen imago is er weinig kans dat dit zal gebeuren.
Is een Bentley niet meer opvallend genoeg op de golfclub?
Het bedrijf Luxury Carts specialiseert zich in het maken van golf cart-versies van echte auto's, zo hoef je je teerbeminde wagen nooit meer te missen tijdens het golfen. Met een basisprijs van ongeveer $16.000 zijn ze niet goedkoop maar origineel zijn ze wel. Ook kunnen ze naar hartenlust gepersonaliseerd worden, zolang je portefeuille het je toelaat.
Net als de basis 500 is deze uitgerust met een 1,2 viercilinder die normaal 60 pk levert, maar met een supercharger, een turbo en hekserij weet Romeo Ferraris uit dit motortje een bizarre 360 pk te prutsen, iets meer dan de gemiddelde 500 bestuurder -lees: kapper, makelaars...- onder bedwang kan houden. Met een gewicht van maar 970 kg zorgt dit natuurlijk voor verbazingwekkende prestaties. Maar of deze 500 het in langeafstandsraces gaat halen van F403's en M3's is te betwijfelen. Indruk maken doet hij alleszins wel met zo'n vleugel.
Wegens een probleem met de gaspedalen van 8 verschillende modellen roept Toyota: de Auris, Avensis, Aygo, Corolla, iQ, RAV4, Verso en Yaris die tussen februari 2005 en nu zijn geproduceerd terug. Ook Peugeot heeft de aan de Toyota Aygo identieke 107 al terugeroepen voor preventieve controles en Citroën zal waarschijnlijk ook de C1 terugroepen. Lexus modellen worden in België nog niet teruggeroepen.
Het probleem betreft een wrijvingsmechanisme in het gaspedaal dat werd ontworpen om bestuurders een beter gevoel te geven door meer weerstand aan het pedaal te geven waardoor het stabieler en steviger aanvoelt. Het mechanisme bestaat onder andere uit een blokje dat tegen de binnenrand van het gaspedaal wrijft wanneer het pedaal normaal functioneert. Door het gebruikte materiaal, de slijtage en de weersomstandigheden, kunnen het binnenoppervlak van het pedaal en het blokje tegen elkaar blijven kleven en terug loskomen waardoor het pedaal zijn soepelheid verliest. In zeer zeldzame gevallen kan het gebeuren dat de wrijving zodanig oploopt dat het pedaal blijft steken.De remedie bestaat uit het inbouwen van een stalen verstevigingsbalk die de wrijving vermindert tussen het zogenaamdefriction deviceen de pedaalarm. De balk versterkt ook de reactiekracht van de veer die het gaspedaal omhoog duwt.
Deze massale terugroepactie kwam er nadat een noodoproep van een gezin in een crashende Lexus publiek werd gemaakt.Het gaspedaal van hun gehuurde ES350 bleef hangen en de inzittende stortten in een canyon. De vier inzittenden, Mark Saylor (45), zijn vrouw Cleofe (45), hun dochter Mahala (13) en Cleofe's broer Chris, kwamen om. In het onderstaande filmpje is hun noodoproep te beluisteren.
Op het autosalon waren dit jaar ook weer veel mooie en minder mooie auto's te bewonderen. De Ferarri 458 Italia stal de show op dit salon, maar er waren nog andere premières te zien. De Aston Martin Rapide stelde een beetje teleur omdat hij veel minder mooi is dan de Porsche Panamera of de Maserati Quatroporte. De Lotus Evora stelde dan weer niet teleur en word een geduchte concurrent voor de Porsche Boxter. De BMW Vision Efficient Dynamics was zonder twijfel het mooiste en indrukwekkendste concept van het salon. Ook de Rolls Royce Ghost (de 'baby' Rolls) en de Mercedes SLS stonden tentoongesteld. Je kan nog een bezoekje aan het het autosalon brengen tot 24 januari.
Het nieuwe autosportseizoen start op 19 januari met de rally van Monte Carlo. Hier zullen verschillende IRC-auto's (Peugeots, Protons, Abarths, Skoda's) strijden voor een podiumplaats. Eurosport haalt een nooit geziene stunt uit door zowat alle proeven rechtstreeks uit te zenden. Je kan de proeven volgen van 19 tot 23 januari (op Eurosport).
In een van de vorige artikels ging het over het ombouwen van oudere of goedkopere auto's tot droomwagens. Deze auto is ook op die manier gebouwd.
Vroeger deed deze auto dienst als Mercedes E-klasse, maar nu slijt hij zijn dagen als een Rolls-Royce Phantom. Deze auto is dan geen een perfecte kloon, maar er is wel veel tijd aan details besteed. Zo is deze auto voorzien van zeer echt lijkende grille, voor- en achterlichten, zelfmoorddeuren, enz.
Motorrijder Travis Pastrana spendeerde oudejaarsavond niet thuis of bij vrienden. Hij ondernam met een Subaru WRX STI rallywagen een recordbrekende sprong van 82 meter over de haven van Long Beach.
Altijd al gedroomd van een snelle auto, maar nooit het nodige budget gehad?
Super Replicas komt met de oplossing. Ze maken de auto's volledig na op een donor-chassis van bijvoorbeeld een Toyota MR2 of een Lincoln Continentalof ze maken zelf een chassis dat perfect aansluit bij de vorm van de auto. Bij SR koop je bijvoorbeeld voor maar $ 20.000 een "McLaren F1" of een "Lamborghini Murciélago". Het interieur en het exterieur van de auto's wordt volledig nagemaakt, ook kunnen versies met een andere motor besteld worden.
Naast bekende sportwagens zoals Lamborghinis, Ferraris en
Porsches zijn er nog veel verschillende sportwagens die minder bekend zijn,
maar daarom niet trager of minder mooi.
De Mosler MT900 gebruikt de techniek van de Corvette Z06,
maar heeft de motor achter de bestuurder liggen. De zevenliter V8 produceert in
deze auto 620pk en dat is ruim voldoende om de 1100 kg zware Mosler in 3
seconden naar 100 km/u te stuwen. De MT900 is niet de mooiste auto op de markt
maar is wel extreem gestroomlijnd en produceert vele kilos aan downforce.
Naast Lotus replicas produceert Westfield ook de XTR. DE
XTR is gestyled als een mini-Le Mans-racertje
en is voorzien van een 1.3 Suzuki Hayabusa of een VAG 1.8 motor. Door zijn laag
gewicht staat de XTR garant voor veel trackday-plezier.
De Shelby Super Cars Ultimate Aero is voorzien van een
6,4-liter V8 die 1287 pk en 1483 Nm levert. Hierdoor heeft de SSC een
topsnelheid van 438 km/u.
De Veritas RS III wordt aangedreven door een V10 die 620 pk
levert of een V8 die respectievelijk afkomstig zijn van de BMW M5 en M3. De
leveringen zullen in 2010 beginnen en er zullen er maximaal 30 gemaakt worden.
Naast de onderdelen van de Tata Nano produceren ze in de
Caparo-fabriek ook de T1 Race Extreme. Deze peperdure bolide is weegt slechts
550 kg een heeft 620 pk ter beschikking. De looks van deze auto veranderen elke
andere auto in een muurbloempje.
De AC MK VI niet zomaar een Cobra-replica, hij is voorzien
van een 6,2 Corvette V8, Porsche-remmen en een hardtop met vleugeldeuren. De MK
VI is verkrijgbaar in de GT-uivoering met 437 pk en in de GTS-uitvoering met
637 pk. De GTS sprint, mede dankzij zijn gewicht van slechts 1025 kg in 3,3
seconden naar 100 km/u.
De
charme van de oude 911 met de
technologie van de nieuwe.
Singer bouwt elke Porsche 911 met een lange wielbasis om tot een
ultieme sportwagen, luxueus, betrouwbaar, snel en charmant tegelijk.
Om uit te komen bij een Singer 911 is dan ook een flinke
operatie nodig. De klassieke 911 wordt compleet gestript. Vervolgens wordt het
chassis verstevigd, het achterste framewerkt wordt zelfs compleet vervangen. Er
wordt een bescheiden rolkooi gemonteerd en bijna alle carrosseriedelen worden
van koolstofvezel gemaakt. Uiteindelijk legt de 911, 1088kg in de weegschaal. De
luchtgekoelde zescilinder boxer is het feeststuk van de Singer. Het blok meet
3,82 liter, is voorzien van titanium drijfstangen, brandstofinjectie en heeft
de nokkenas van een GT3. De toerenbegrenzer grijpt pas bij 8000 toeren in. Het
resultaat is 425pk en 460Nm. Het geweld wordt via een 6-versnellings handbak
naar de tamelijk brede achterwielen doorgegeven. Een sprint naar 100 km/umoet lukken
in 3,9 seconden, en de topsnelheid ligt boven de 270km/u. De Singer is voorzien van airconditioning, gps-navigatie en
een ipod en bluetooth verbinding.
Jeremy 'Jezza' Clarkson,
Richard 'Hamster' Hammond en James 'Captain Slow' May testen elke
maandag vanaf 21u 15 op Canvas alles waar een motor in zit en als kwajongens
onder elkaar gaan ze op zoek naar de meest uitdagende automobiele avonturen. Je
moet geen saaie road-tests verwachten maar uitdagende challenges en tests, zo
testten ze onlangs of de British Mail sneller een brief kan bezorgen dan een
Porsche Panamera en wat de perfecte wagen voor een zeventienjarige is.
Kijkplezier van de hoogste plank, met elke week een andere bekende gast. Alle
belangrijke vragen worden beantwoord in Top Gear, kan een Bentley driften, is
een Bugatti Veyron sneller dan een Mclaren F1, hoe maak je je eigen limousine,
enz.
Codemasters heeft weer een topgame uitgebracht. In Colin McRae Dirt 2 ben je een beginnende racer en door races in verschillende landen te rijden bouw je reputatie op en verdien je geld. De gameplay lijkt zeer sterk op die van Grid (dit spel wordt beschreven in een van de vorige artikels), alleen speelt dit spel zich niet af op circuits maar op stoffige banen in negen verschillende landen. Het racen blijft niet alleen bij rally, zo zijn er ook races met buggy's en pick-ups zoals in Motorstorm. In het spel race je ook tegen sommige bekende racers zoals Ken Block en Dave Mirra, die ook hun stem aan het spel hebben geleend. Online lijkt Dirt 2 ook op Grid alleen is het aanbod aan races minder overzichtelijk. De game is zeker een aanrader.
Het is nu officieel, Michael Schumacher gaat terug racen in de Formule 1
Schumacher wilde zijn goede vriend Felipe Massa afgelopen seizoen vervangen nadat de Braziliaan gewond raakte in Hongarije, maar kon dit niet doen vanwege problemen aan zijn nek. Hierdoor is het weer gaan kriebelen bij de Duitser, die in januari al 41 jaar wordt.
Enkele weken geleden werd de zevenvoudig wereldkampioen gezond verklaard door de doktoren omtrent zijn nekproblemen zodat de gesprekken met Mercedes Grand Prix, dat inmiddels Brawn GP had overgenomen, steeds heftiger werden. Uiteindelijk werd Schumacher ook vrijgegeven door Ferrari, zijn inmiddels ex-werkgever, en zo leek een comeback van de Duitser niks meer in de weg te staan.
Op woensdag 23 december werd officieel bekend gemaakt door Mercedes dat Michael Schumacher in 2010 de teamgenoot zal zijn van Nico Rosberg, die al eerder werd vastgelegd door Mercedes. Hierdoor heeft Mercedes een volledig Duitse line-up, terwijl McLaren een volledig Britse line-up heeft met Lewis Hamilton en ex-Brawn-coureur Jenson Button.