Giorgio Bettinelli is ongetwijfeld de koning van de Vespa-reizigers. Hij reed met zijn Vespa PX 254.000 kilometer, dit uitgestrekt over de hele wereld.
Met zijn Vespa maakte hij indrukwekkende soloreizen: Rome-Saigon (24.000km, zeven maanden); Alasca-Terra de Fuego (36.000 km, negen maanden); Melbourne-Kaapstad (52.000 km, één jaar) en dan zijn langste tocht van Terra de Fuego naar Tasmanië (144.000 km, hij deed hier 3 jaar en 8 maanden over). Dat is in totaal ongeveer 6x de wereld rond.
Een groot applaus voor meneer Giorgio Bettinelli!!
Eén jaar na de eerste productieronde werd de Vespa 98 slechts lichtjes aangepast. Iets nieuws is bij dit model is de optionele kleine bagagedrager achter het zadel. De drager kon, als je dat wou, vervangen worden door een passagierszitje om bijvoorbeeld je lief mee te vervoeren. Andere aanpassingen werden aangebracht aan het startpedaal, het achterrempedaal, het zadel en de voetensteun. De topsnelheid en de motor bleef hetzelfde als die van het vorige model. (Zie artikel "Vespa 98')
Deze scooter was erg gewild en om aan de grote vraag te voldoen moesten alle werknemers in de fabriek overuren maken.
Gegroet beste lezers van mijn blog. Ik weet dat deze blog nog maar net bestaat, maar ik barst van de goede -vind ik toch- ideeën en ik heb me voorgenomen om elke WOENSDAG en ZONDAG een nieuw bericht op mijn blog te plaatsen.
De Vespa 98 rolde van de band in april 1946 en was dus de eerste Vespa die geproduceerd werd. Het prototype van de 98 was de MP6 en is ontworpen door ingenieur Corrado D'Ascanio. Toen de Vespa in de straten van Italië verscheen dachten de mensen dat het zoemende voertuigje geen lang leven beschoren was met zijn open frame waar de kniesteun van de benzinetank ontbrak. Ook ontbrak er aan de Vespa 98 een standaard.
De 98 heeft een horizontale tweetaktmotor met één cilinder. Zijn naam is afgeleid van de cilinderinhoud: 98cc en een topsnelheid van 60 km/u.
Het model noemt eigenlijk MP5 maar kreeg al snel de naam "Paperino" wat eendje betekent en tevens ook de naam is van Disney-figuur Donald Duck.
De Paperino is het eerste prototype van Vespa, hiermee begon het merk Piaggio aan een project dat later een super succes werd.
De Paperino werd ontworpen door Renzo Spolti in opdracht van Enrico Piaggio. Enrico was toen de baas van het bedrijf Piaggio. Piaggio bouwde in de oorlog vliegtuigen voor de Duitsers maar mocht dit niet meer nadat het wereld oorlog twee verloren had. Piaggio ging dus op zoek naar iets anders om te maken en zag dat de mensen in Italië nood hadden aan goedkoop, makkelijk vervoer. Ze kwamen met de MP5 op de proppen. Maar zo simpel was het allemaal niet. Enrico Piaggio, de baas van Piaggio, was niet tevreden met het model en wees een andere ontwerper, Corrado D`Ascanio, aan om een nieuw model te tekenen: de MP6.
Rond 2002 werd er een nieuw model van de Paperino ontwikkeld. Het bleek geen groot succes. Hoe zou dat nu komen?
Dit is de eerste Paperino. Hiermee begon het allemaal.