De beursgang van Facebook zou wel eens een
breekpunt kunnen zijn voor de firma en voor social media in zn geheel. Nu
blijkt dat een contactsite op het internet zulke gigantische respons, invloed
en financiële consequenties kan hebben, tekent zich een begin af van de
commercialisering ervan. In The Huntingdon Post een van Amerikas invloedrijkste
news sites geeft Ryan Holmes, CEO van Hootsuite - zijn bedenkingen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Bottomline: social media zijn nu
definitieve blijvers, die onze manier van communiceren blijvend beïnvloed
hebben en zullen beïnvloeden. Maar méér nog, ze blijken gigantische business
opportuniteiten te hebben, en daardoor zou een en ander wel eens een andere
richting uit kunnen gaan dan we tot nu toe dachten.
16 miljard dollar, na Visa en General
Motors de derde grootste beursgang ooit
Het zijn duizelingwekkende getallen. Maar
na de IPO (Initial Public Offering) tekenen volgens Holmes de volgende ontwikkelingen
in social media zich reeds af:
1) Social media mobiel. Er is een hoop ruimte voor verbetering op het gebied van
de mobiele sociale media. De mobiele apparaten zullen het
internetgebruik gaan overnemen. Nieuwe apps in verband met sociale media zullen
als paddenstoelen uit de grond schieten en de toekomst van andere, nieuwe social
media sites op een positieve manier beïnvloeden.
2) Het
debat over privacy zal opflakkeren. Facebook heeft al te maken met woedende
fans en boze waakhonden die het privacybeleid van het bedrijf op de korrel
nemen. Maar van zodra de nieuwe aandeelhouders beginnen zeuren om meer rendement
zal de druk op FB om de gegevens van de 900 miljoen gebruikers in cash om te zetten,
onhoudbaar worden. Facebook komt zo in een houdgreep van zijn shareholders terecht
die lijnrecht staat op die van zijn stakeholders.
3) Andere, en betere businessmodellen bestaan al of
zullen in de markt gezet worden. Zij zullen onze privacy meer beschermen met
eenzelfde service. De verwachting
is dat de freemium modellen (sites die gratis of betaalde premium versies
aanbieden) een flinke opgang zullen maken.
4) Facebook
& ondernemingen: het is de verwachting dat Facebook en andere social
media meer en meer zullen toegroeien naar commercieel en publicitair gebruik
door kleine en grote ondernemingen. Het is nu al voor duizenden bedrijven
duidelijk dat ze via de social media hun imago kunnen checken, opvolgen en
bijsturen en commerciële informatie
kunnen aanreiken. Conversation management is tegenwoordig al een hot topic (lees
hierover de boeken van Steven Van Belleghem). Bedrijven als Coca Cola of Dell hebben
afdelingen van tien tot twintig mensen die niets anders doen dan hun merken
volgen op social media en de marketing afdeling adviseren hoe ze gepast kunnen reageren
of bijsturen. De social media sites zullen hierin brood zien en zich steeds
meer richten op dit soort klanten. Het is de vraag of de gewone, early
adapter daar blij mee zal zijn, of zich integendeel van het medium zal
afwenden. Vergelijk het met de vroege spam in het sterk groeiende nieuwe medium
dat e-mail heette.
5) Beter en
meer: dat een zevende van
de wereldbevolking op Facebook zit heeft niet enkel te maken met het updaten
van status updates. Het heeft ook te maken met communicty building op het
internet. Met het zich thuisvoelen in een groep. En dan zijn er honderden
andere mogelijkheden om groepen te vormen binnen andere, meer open platformen
die via open source door de gebruikers zelf kunnen aangepast en bijgestuurd
worden. Dit zou wel eens de grootste bedreiging voor de bestaande social media
kunnen zijn. Je hebt maar een nerd genre Zuckerberg met een heel ander idee,
nodig om een volgende revolutie in social media in gang te zetten. En hij heeft
het gigantische voordeel ten opzichte van Zuckerberg dat hij zijn applicatie onmiddellijk
wereldwijd kan promoten via
Facebook.
www.vertelpunt.be en www.vertelpuntuitgevers.be
|