Vertelpunt Uitgevers
Blog over schrijven en uitgeven
Inhoud blog
  • Boeren
  • 5 Schrijftips van bestseller schrijfster Janet Fitch
  • Schrijftips
  • Rock & Roll en ondernemen
  • Over zwarten, bolsjevieken en moslim extremisten
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    19-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Facebook na de beursgang

    De beursgang van Facebook zou wel eens een breekpunt kunnen zijn voor de firma en voor social media in z’n geheel. Nu blijkt dat een contactsite op het internet zulke gigantische respons, invloed en financiële consequenties kan hebben, tekent zich een begin af van de commercialisering ervan. In The Huntingdon Post – een van Amerika’s invloedrijkste news sites geeft Ryan Holmes, CEO van Hootsuite - zijn bedenkingen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    Bottomline: social media zijn nu definitieve blijvers, die onze manier van communiceren blijvend beïnvloed hebben en zullen beïnvloeden. Maar méér nog, ze blijken gigantische business opportuniteiten te hebben, en daardoor zou een en ander wel eens een andere richting uit kunnen gaan dan we tot nu toe dachten.

    16 miljard dollar, na Visa en General Motors de derde grootste beursgang ooit … Het zijn duizelingwekkende getallen. Maar na de IPO (Initial Public Offering) tekenen volgens Holmes de volgende ontwikkelingen in social media zich reeds af:

    1) Social media mobiel. Er is een hoop ruimte voor verbetering op het gebied van de mobiele sociale media. De mobiele apparaten zullen het internetgebruik gaan overnemen. Nieuwe apps in verband met sociale media zullen als paddenstoelen uit de grond schieten en de toekomst van andere, nieuwe social media sites op een positieve manier beïnvloeden.

    2) Het debat over privacy zal opflakkeren. Facebook heeft al te maken met woedende fans en boze waakhonden die het privacybeleid van het bedrijf op de korrel nemen. Maar van zodra de nieuwe aandeelhouders beginnen zeuren om meer rendement zal de druk op FB om de gegevens van de 900 miljoen gebruikers in cash om te zetten, onhoudbaar worden. Facebook komt zo in een houdgreep van zijn shareholders terecht die lijnrecht staat op die van zijn stakeholders.

    3) Andere, en betere businessmodellen bestaan al of zullen in de markt gezet worden. Zij zullen onze privacy meer beschermen met eenzelfde service.  De verwachting is dat de freemium modellen (sites die gratis of betaalde premium versies aanbieden) een flinke opgang zullen maken.

    4) Facebook & ondernemingen: het is de verwachting dat Facebook – en andere social media – meer en meer zullen toegroeien naar commercieel en publicitair gebruik door kleine en grote ondernemingen. Het is nu al voor duizenden bedrijven duidelijk dat ze via de social media hun imago kunnen checken, opvolgen en bijsturen en  commerciële informatie kunnen aanreiken. Conversation management  is tegenwoordig al een hot topic (lees hierover de boeken van Steven Van Belleghem). Bedrijven als Coca Cola of Dell hebben afdelingen van tien tot twintig mensen die niets anders doen dan hun merken volgen op social media en de marketing afdeling adviseren hoe ze gepast kunnen reageren of bijsturen. De social media sites zullen hierin brood zien en zich steeds meer richten op dit soort ‘klanten’. Het is de vraag of de gewone, early adapter daar blij mee zal zijn, of zich integendeel van het medium zal afwenden. Vergelijk het met de vroege spam in het sterk groeiende nieuwe medium dat e-mail heette.

    5) Beter en meer: dat een zevende van de wereldbevolking op Facebook zit heeft niet enkel te maken met het updaten van status updates. Het heeft ook te maken met communicty building op het internet. Met het zich thuisvoelen in een groep. En dan zijn er honderden andere mogelijkheden om groepen te vormen binnen andere, meer open platformen die via open source door de gebruikers zelf kunnen aangepast en bijgestuurd worden. Dit zou wel eens de grootste bedreiging voor de bestaande social media kunnen zijn. Je hebt maar een nerd genre Zuckerberg met een heel ander idee, nodig om een volgende revolutie in social media in gang te zetten. En hij heeft het gigantische voordeel ten opzichte van Zuckerberg dat hij zijn applicatie onmiddellijk wereldwijd kan promoten via … Facebook.

    www.vertelpunt.be en www.vertelpuntuitgevers.be

     





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 01/06-07/06 2015
  • 08/10-14/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs