Vertelpunt Uitgevers
Blog over schrijven en uitgeven
Inhoud blog
  • Boeren
  • 5 Schrijftips van bestseller schrijfster Janet Fitch
  • Schrijftips
  • Rock & Roll en ondernemen
  • Over zwarten, bolsjevieken en moslim extremisten
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    07-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag een artikel in de Zondag over de leefbaarheid van de landbouwsector. Een van de prangende items is de lage prijs die boeren krijgen voor hun producten, ondermeer omdat ze als een citroen uitgeknepen worden door de groot distributie - lees Colruyt, Carrefour, Delhaize, Lidl, Aldi .... Er is daarvoor een oplossing. Steeds meer jonge boeren verenigen zich en verkopen hun producten via een gezamenlijke webshop. www.sameneenkoe.be is er zo een. Ik bestelde al een pakket van 10 kg rundsvlees van koeien die naast de Maas hebben gegraasd. Steak, gehakt, soepenvlees, entrecôte ... Een mooie variatie die je zelf een beetje kan sturen. En vlees van superieure kwaliteit. Het smaakt bijzonder goed, en de gedachte dat je deze boeren een eerlijke prijs betaald hebt waar ze van kunnen leven, doet er nog een schepje goede smaak bovenop. Het is hartverwarmend om te zien dat jonge ondernemers in de landbouw niet bij de pakken blijven stilzitten en jammeren om steun, maar dat ze zelf de koe bij de horens vatten (deze kon ik niet laten liggen ) om op die manier hun beroep en inkomen veilig te stellen. 
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-06-2015, 11:59 geschreven door Dirk Hermans  
    Reacties (0)
    09-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 Schrijftips van bestseller schrijfster Janet Fitch

    Van andere auteurs kan je veel leren over het schrijven van een verhaal. Hieronder vind je vijf schrijftips van Janet Finch, schrijfster van Portret in Zwart en Witte Oleander.

    1. Schrijf de zin, niet alleen het verhaal
    Lang geleden kreeg ik een afwijzing van de redactie van de Santa Monica Review. Jim Krusoe zei: "Het verhaal is goed genoeg, maar wat is er uniek aan uw zinnen?" Dat was het beste advies dat ik ooit kreeg. Leer te kijken naar uw zinnen, met ze te spelen, zorg dat er muziek in zit. Lees je eigen zinnen voor. Probeer in alle opzichten uw gevoeligheid voor de klank en ritme en de vorm van de zinnen te verhogen. Zoek naar de muziek van de woorden. Een geweldige oefening is om een ​​paragraaf van iemand die een hele sterke stijl heeft, te kopiëren en binnen die structuur, de woorden te vervangen door uw eigen woorden. Kijk eens welk een effect dat heeft.

    2. Kies een betere werkwoord
    De meeste mensen gebruiken twintig werkwoorden om alles van een punt in hun kous tot de explosie van een atoombom te beschrijven. Je weet wel, degenen die de woorden: was, deed, gemaakt, ging, keek, toen ... veelvuldig gebruiken. Maak van je tekst een maatpak. Kies andere, betere werkwoorden. Zorg dat je werkwoorden aan gewicht winnen. 3. Dood het Cliché
    Wanneer u aan het schrijven bent, is alles wat je ooit hebt gehoord of gelezen een cliché. Het kunnen combinaties van woorden zijn (koud zweet, vuurrood…), zinnen of metaforen (groot als een huis. Je kon een speld horen vallen…); Soms zijn dingen zelf clichés: fuzzy dobbelstenen, roze flamingo, gazonornamenten, lang blond haar… Vraag jezelf eerlijk af: "Heb ik dit ooit eerder gelezen?" Zelfs al werd het door Shakespeare of Virginia Woolf geschreven, dan nog is het een cliché. Je bent een schrijver en je moet alles terug uitvinden, van scratch. En dat helemaal in je eentje. Daarom is schrijven veel werk en vraagt het een ​​onverschrokken eerlijkheid.

    4. Variatie is de sleutel.
    De meeste mensen schrijven dezelfde zin steeds maar opnieuw. Hetzelfde aantal woorden, 8-10 of 10-12. Dezelfde zinsbouw. Probeer flexibel te worden in de keuze van het aantal woorden per zin. Als je over het algemeen een 8-woordenschrijver bent, gooi er dan regelmatig een 20 woordenzin tussen, en enkele kortjes van drie woorden. Als je over het algemeen een 20 woordenschrijver bent, zorg dan voor wat drieën, vijfjes en zevens, alleen maar om de lezer geboeid te houden.


    5. Verken je eigen zinnen door het gebruik van, bijzinnen
    Een bijzin (een fragment van een zin dat afgebakend wordt door komma’s) helpt je om je verhaal te ontdekken door je dieper in de zin te begeven. Het staat je toe om af en toe te stoppen en na te denken over wat je al hebt geschreven. Vaak zit het verhaal dat je zoekt IN de zin. De bijzin helpt je dat te  ontdekken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-10-2012, 07:35 geschreven door Dirk Hermans  
    Reacties (0)
    13-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijftips
    Zelf een boek schrijven ... Heel veel mensen dromen er van. Veel mensen beginnen eraan. Enkele mensen slagen erin. Weinigen schrijven van de eerste keer een goed manuscript. Er zijn wetmatigheden die je best volgt als je aan het schrijven van een boek begint. Wij zullen er in de komende maanden een aantal posten op deze blog. Misschien kan je er je voordeel
    mee doen. En als je iets geschreven hebt waarvan je denkt dat het voor de eeuwigheid mag bewaard worden in de vorm van een boek, laat het me dan weten. Met Vertelpunt Uitgevers richten we ons op de amateurschrijver die bij de gevestigde
    uitgeverijen geen schijn van kans maaakt. Want door de crisis in boekenland maken daar, buiten de gevestigde waarden, nog maar heel weinig talenten een kans.


    TIEN SCHRIJFTIPS VOOR SCHRIJVERS

     

    1. Schrijf iedere dag een half uurtje. Zet gewoon wat bedenkingen op papier of maak een verslag van je belevenissen.

    2. Wees niet te kritisch bij een eerste versie. Schrijf door. Neem daarna pas afstand om naar je eigen tekst te kijken.

    3. Wees inventief, prikkel je verbeelding. Stel je bijvoorbeeld de vraag "Wat als...?"

    4. Kruip in de huid van je personage, spook rond in zijn/haar hoofd, probeer te denken en te doen zoals hij/zij.

    5. Toon wat er gebeurt in plaats van het te zeggen. Geef de lezer beelden.

    6. Schrijf maar wees zuinig met woorden. Wik en weeg. En schrap wat overbodig is.

    7. Herlees je teksten hardop. Een tekst moet vloeien en het ritme volgen van je gedachten. Niets werkt zo storend als zinnen die voortdurend haperen.

    8. Schrijfboeken kunnen je op weg helpen als je vastzit.

    9. Lees zo veel mogelijk! En leer vooral lezen met het oog van een schrijver. Let op de technieken die een auteur gebruikt om bepaalde illusies op te wekken. Waarom voelen de dialogen zo natuurlijk aan? Waarom koos de auteur voor een meervoudig vertelperspectief in zijn roman? Of een bepaald ritme in zijn dichtbundel?

    10. Geniet van schrijven!



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2012, 08:59 geschreven door Dirk Hermans  
    Reacties (0)
    14-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rock & Roll en ondernemen

    Zaterdag 16 juni sta ik weer eens op het podium met de rockband Iron Foundation die in 1977 werd opgericht en dus jaar dus zijn 35ste verjaardag viert. We hebben wel 25 jaar in de coma gelegen en spelen maar sporadisch meer, maar toch. Als dat moment weer daar is, als ik mijn glitterjas aantrek en het podium betreed, dan word ik weer helemaal bevangen door de magie. Dan nemen muziek en passie het over en word ik Dirk-de-zanger.

    Dat Dirk-de-zanger zijn heeft me echter veel geleerd wat ik in het latere beroepsleven heb kunnen gebruiken en nog gebruik. Want als lid van een rockband ben je een schakel in het geheel, net als in een onderneming. En ook al ben je het gezicht, of the leader of the band, je lot is onverbrekelijk verbonden met je medemuzikanten. Het team zorgt ervoor dat het een goed concert is, of een pijnlijke afgang. En vermits we eigen songs schrijven en brengen, zorgt ook dat proces voor een oefening in samenwerken, want zelfs binnen een band kunnen de muzikale meningen afwijken en moet er een compromis gevonden worden.

    Wat het spelen in een band ook met zich meebrengt is dat je leert om voor mensen te gaan staan, met de billen bloot. Je stelt je kwetsbaar op en vraagt aan je publiek om goed te keuren en te appreciëren wat je doet. Het moet goed genoeg zijn om die toetssteen te kunnen doorstaan en geloof me vrij: er is weinig dat zo erg aangrijpt als een publiek dat je verwerpt, met de rug naar je toe gaat staan en pinten gaat drinken aan de toog. Het is een les in nederigheid en reflectie. Zijn we wel goed bezig? Is er ruimte voor onze muziek? Indien niet kan je twee dingen doen: je kruipt terug in je repetitiekot en schaaft aan je muziek tot ie wél goed is. Of je  weigert lessen te treken en komt je repetitiehok niet meer uit.

    Marketing en communicatie zijn ook onderdelen van rock & roll. Hoe verpak je je product, zijnde de groep? Hoe communiceer je op een podium. Sta je als een zoutzuil je ding te doen, of probeer je het publiek te betrekken in de wonderlijke ervaring van het samen muziek maken en beleven? Tracht je hen mee op sleeptouw te nemen zodat ze de avond van hun leven beleven? Met andere woorden, geloof je in je product en doe je er alles aan om het te delen? En als je dan een cd uitbrengt, hoe ga je die aan de man brengen? Een leerrijke denkoefening.

    En last but not least is een rockband ook een commerciële onderneming met inkomsten en uitgaven, met baten en kosten. Die moet je in de gaten houden en zorgen dat een en ander niet uit de spuigaten loopt.

    Kortom, als ik zaterdagavond rond 23.00 uur op het podium kruip, ben ik met een boel dingen bezig die men in managementcursussen doceert. Alleen is een rockband een veel plezierigere omgeving om een en ander te leren en aan de praktijk te toetsen.

    En nu maar hopen dat er wat volk komt.

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=jIDseYvNwvs   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    14-06-2012, 00:29 geschreven door Dirk Hermans  
    Reacties (0)
    06-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over zwarten, bolsjevieken en moslim extremisten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onlangs schrok ik me rot tijdens een gesprek over politiek. Op de mijmering: ‘Misschien moesten we allemaal wel eens NV-A stemmen zodat ze de meerderheid halen en er eens één partij komt die het voor het zeggen zou hebben en duidelijke standpunten zou kunnen doordrukken,’ volgde de giftige opmerking: ‘Ah nee, niet die zwarten aan het bewind. Die hebben al genoeg miserie veroorzaakt.’

    Als u nu even niet begrijpend stopt met lezen, dan kan ik dat best begrijpen. Ik sta niet vaak met de mond vol tanden (figuurlijk dan) maar toen wist ik even niet wat zeggen.

    Zwarten??? De repressie is 67 jaar geleden en nog komt zo’n zure opmerking naar boven drijven. Ik wist niet wat ik hoorde. En ik maar denken dat we die periode achter ons gelaten hadden en intussen wel wisten dat vele ‘zwarten’ onterecht door zogenaamde ‘witten’ gepakt zijn om oude vetes te beslechten en rancunes bot te vieren. Om het dan nog niet te hebben over mensen die handelden uit eerlijk – maar misschien misleid – chauvinisme.

    Het schokte me des temeer omdat ik net bezig was met het redigeren van een boek dat op 21 juni  als e-book te koop is over de strijd van jonge Vlamingen tegen het communisme aan het oostfront.

    “Dwars door Rusland” is het dagboek van een zeventienjarige Vlaamse idealist die, opgezweept door de donderpreken van de pastoor tegen het goddeloze communisme en gedreven door zijn romantische Vlaamse ideaal, dienst nam in het Vlaams Legioen en naar Rusland ten strijde trok tegen de bolsjevieken.

    Dwars door Rusland is een schrijnend boek. Maar een boek dat het waard is om gelezen te worden. Een boek met een historische waarde want hierin lees je het onvervalste, onopgesmukte verhaal van een misleide jongeman die zéér zwaar - té zwaar misschien - geboet heeft voor iets waarvan hij zich nieteens bewust was.

    Het is een boek dat ons moet doen nadenken over ons verleden. Over bepaalde daden waarop we misschien niet zo fier moeten zijn. Op ongenuanceerd gedrag dat in de luwte van de tijd zijn historisch (on)belang krijgt in het juiste perspectief.

    Maar vooral moet het boek gelezen worden als een geschiedkundig document. Literatuur heeft een opvoedende taak. Of tenminste: kan die hebben. We kunnen uit boeken lessen trekken. We kunnen er feiten uithalen, ideeën in opdoen, of onze eigen ideeën toetsen aan die van de auteur. Dit boekje zou je bijvoorbeeld kunnen doen nadenken over het extremisme en zijn uitwassen zoals die momenteel overal ter wereld opduiken.

    Maar je kan het natuurlijk ook lezen als een spannend oorlogsverhaal. Want dat is het. Alleen is het hoofdpersonage geen glorierijke held zoals in de Hollywood films opgevoerd werd. Hij hoort eerder thuis in een film van Eisenstein.
    Je kan het boek bestellen via www.vertelpuntuitgevers.be. Een uittreksel kan je al lezen op http://www.vertelpuntuitgevers.be/uittreksels/dwars-door-rusland.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:vertelpunt, zwarten, bolsjevieken, moslim extremisten, oorlog in Rusland
    06-06-2012, 15:45 geschreven door Dirk Hermans  
    Reacties (0)
    19-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Facebook na de beursgang
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De beursgang van Facebook zou wel eens een breekpunt kunnen zijn voor de firma en voor social media in z’n geheel. Nu blijkt dat een contactsite op het internet zulke gigantische respons, invloed en financiële consequenties kan hebben, tekent zich een begin af van de commercialisering ervan. In The Huntingdon Post – een van Amerika’s invloedrijkste news sites geeft Ryan Holmes, CEO van Hootsuite - zijn bedenkingen.

    Bottomline: social media zijn nu definitieve blijvers, die onze manier van communiceren blijvend beïnvloed hebben en zullen beïnvloeden. Maar méér nog, ze blijken gigantische business opportuniteiten te hebben, en daardoor zou een en ander wel eens een andere richting uit kunnen gaan dan we tot nu toe dachten.

    16 miljard dollar, na Visa en General Motors de derde grootste beursgang ooit … Het zijn duizelingwekkende getallen. Maar na de IPO (Initial Public Offering) tekenen volgens Holmes de volgende ontwikkelingen in social media zich reeds af:

    1) Social media mobiel. Er is een hoop ruimte voor verbetering op het gebied van de mobiele sociale media. De mobiele apparaten zullen het internetgebruik gaan overnemen. Nieuwe apps in verband met sociale media zullen als paddenstoelen uit de grond schieten en de toekomst van andere, nieuwe social media sites op een positieve manier beïnvloeden.

    2) Het debat over privacy zal opflakkeren. Facebook heeft al te maken met woedende fans en boze waakhonden die het privacybeleid van het bedrijf op de korrel nemen. Maar van zodra de nieuwe aandeelhouders beginnen zeuren om meer rendement zal de druk op FB om de gegevens van de 900 miljoen gebruikers in cash om te zetten, onhoudbaar worden. Facebook komt zo in een houdgreep van zijn shareholders terecht die lijnrecht staat op die van zijn stakeholders.

    3) Andere, en betere businessmodellen bestaan al of zullen in de markt gezet worden. Zij zullen onze privacy meer beschermen met eenzelfde service.  De verwachting is dat de freemium modellen (sites die gratis of betaalde premium versies aanbieden) een flinke opgang zullen maken.

    4) Facebook & ondernemingen: het is de verwachting dat Facebook – en andere social media – meer en meer zullen toegroeien naar commercieel en publicitair gebruik door kleine en grote ondernemingen. Het is nu al voor duizenden bedrijven duidelijk dat ze via de social media hun imago kunnen checken, opvolgen en bijsturen en  commerciële informatie kunnen aanreiken. Conversation management  is tegenwoordig al een hot topic (lees hierover de boeken van Steven Van Belleghem). Bedrijven als Coca Cola of Dell hebben afdelingen van tien tot twintig mensen die niets anders doen dan hun merken volgen op social media en de marketing afdeling adviseren hoe ze gepast kunnen reageren of bijsturen. De social media sites zullen hierin brood zien en zich steeds meer richten op dit soort ‘klanten’. Het is de vraag of de gewone, early adapter daar blij mee zal zijn, of zich integendeel van het medium zal afwenden. Vergelijk het met de vroege spam in het sterk groeiende nieuwe medium dat e-mail heette.

    5) Beter en meer: dat een zevende van de wereldbevolking op Facebook zit heeft niet enkel te maken met het updaten van status updates. Het heeft ook te maken met communicty building op het internet. Met het zich thuisvoelen in een groep. En dan zijn er honderden andere mogelijkheden om groepen te vormen binnen andere, meer open platformen die via open source door de gebruikers zelf kunnen aangepast en bijgestuurd worden. Dit zou wel eens de grootste bedreiging voor de bestaande social media kunnen zijn. Je hebt maar een nerd genre Zuckerberg met een heel ander idee, nodig om een volgende revolutie in social media in gang te zetten. En hij heeft het gigantische voordeel ten opzichte van Zuckerberg dat hij zijn applicatie onmiddellijk wereldwijd kan promoten via … Facebook.

    www.vertelpunt.be en www.vertelpuntuitgevers.be

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-05-2012, 01:22 geschreven door Dirk Hermans  
    Reacties (0)
    11-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer dan 50% leest ooit een e-book

    In de loop van eind 2011-begin 2012 hield Vertelpunt Uitgevers een korte enquête via het internet onder de Facebookvrienden over het gebruik van e-books. Zo’n 50 personen stuurden een antwoord in. Dit is dus geen enquête met wetenschappelijke onderbouw of waarde. Het is wél een vinger aan de pols en kan een indicatie zijn van waar we naartoe gaan met e-books.

    De respondenten bevinden zich allemaal in de leeftijdsklasse tussen 30 en 60 jaar. In werkelijkheid zullen de cijfers pro e-book waarschijnlijk een stuk hoger liggen omdat geredelijkerwijze mag aangenomen worden dat jongeren tussen 18 en 30 jaar meer lezen via smartphone, I-pad of een andere digitale lezer.

    Vragen

    De volgende vragen/stellingen werden voorgelegd:

    1.      Ik lees vaak/soms/zelden/nooit e-books.

    2.      Als ik keuze heb tss printboek van 20€ of een e-book van 10€, dan koos ik voor …

    3.      Ik ben/ben niet in het bezit van een e-book reader

    4.      In welk formaat moet een e-book verschijnen: 1 of 2 pagina’s?

    Resultaten

    ·        Op de eerste vraag kregen we, gezien de leeftijd van de respondenten, een verrassend antwoord:

    o   27,3% leest vaak e-books.

    o   27,3% leest soms e-books

    o   37,84% leest nooit e-books

    o   8,11% zou het overwegen omwille van de prijs.

    ·        Bij een keuze tussen een printboek of een e-book aan halve prijs koos

    o   48,65% voor een e-book

    o   51,35% bleef bij het duurdere print boek.

    ·        Nog een verwonderlijke vaststelling was dat een grote meerderheid beschikt over een medium om e-books mobiel te kunnen lezen:

    o   16,22 beschikt over een I-Phone

    o   18,92 over een ander soort smartphone

    o   35,14 procent bezit een I-Pad

    o   10,81% heeft een Kindle (e-bookreader van Amazon.com)

    o   2,70% beschikt over een b-book of een Sony Reader.

    o   29,3% heeft geen beschikking over een e-bookreader

    ·        Op de vraag hoe een e-book er moet uitzien: 1 of 2 pagina’s antwoordde 22,62% geen voorkeur te hebben. 10,81% zag liever een e-book met 2 pagina’s maar de overgrote meerderheid (67,57%) houdt het liever bij één pagina.

    Boek in the cloud, auteur in de wolken

    We willen hier geen sluitende conclusies aan vastknopen en pretenderen zeker niet dat we met deze mini-enquête de toekomst voorspeld hebben. Maar de uitslagen sterken ons wel in de overtuiging dat we vol moeten inzetten op e-books. Het is een fenomeen waar je in de uitgeverswereld niet meer omheen kan. Ook kranten en tijdschriften beginnen dat te beseffen.

    Ieder boek dat in de toekomst nog bij Vertelpunt Uitgevers wordt uitgebracht, zal ook in een e-bookversie verkrijgbaar zijn. Omwille van de nog kleine penetratie van specifieke e-bookreaders als Kindle en Sony Book, zal dat voorlopig nog gebeuren via pdf-formaat. Maar we houden de vinger op de pols om ook e-pub books te gaan ontwikkelen en verspreiden.

    Uiteraard zijn we beperkt in onze e-book catalogus omdat we in het Nederlandstalige gebied wonen en werken. Onze boeken worden in het Nederlands uitgebracht en dat beperkt de mogelijkheid tot grote verkoop. Maar we zijn er van overtuigd dat dit in de toekomst zal veranderen. Net zoals we er van overtuigd zijn dat e-books dé mogelijkheid zijn voor beginnende auteurs en kleine uitgeverijen, om meer boeken aan de man te brengen, zonder al te grote investeringen.

    Immers, je schakelt enkele serieuze onkostenposten uit: het drukwerk, de portkosten, de korting die je moet toestaan aan grote ketens om het boek in je bestand op te nemen. Een boek in het bestand opnemen en bestelbaar maken via een keten kost 30% van de netto verkoopprijs. Een boek fysiek verspreiden via die kanalen loopt op tot 48% van de verkoopprijs.

    Met het toenemende succes van de tablets en met grote ketens als Amazon.com die hun e-reader binnenkort intensief gaan promoten, zijn we er van overtuigd dat de toekomst van de boekhandel voor een groot stuk in ‘the cloud’ zit. En als dat gebeurt, zijn de kleine uitgeverijen en de amateur schrijvers ‘in de wolken’.

    De romans "Help! Mijn engelbewaarder wil met brugpensioen", "Schaak" van Dirk Hermans en "De Wet van de Betekenis der Dingen" van Ambert Magomedov zijn reeds als e-book beschikbaar op www.vertelpuntuitgevers.be.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:e-book, uitgeven, boeken, Amazon, i-pad, i-phone, vertelpunt, enquête, kindle
    11-05-2012, 13:49 geschreven door Dirk Hermans  
    Reacties (0)
    09-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New wave in boekenland?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het lijkt er sterk op dat zich in de boekenwereld een revolutie aan het voordoen is zoals we zagen gebeuren in de muzieksien eind jaren 70, begin jaren 80. De steeds toenemende desinteresse of onmacht van de grote uitgeverijen om nieuw, ontluikend talent op te sporen en in de markt te zetten, biedt ruimte aan kleine, onafhankelijke initiatieven die kansen bieden aan beginnende schrijvers. Vertelpunt Uitgevers is zo’n uitgeverij.

    De boekenwereld staat op z’n kop. In België zagen de boekenverkopers hun omzet flink dalen in de eerste maanden van 2012. In Nederland ging de boekhandelketen Selexys over kop en werd overgenomen door De Slegte. In België was Linkeroever Uitgevers verplicht om flink af te slanken en het aantal uit te geven boeken per jaar drastisch terug te schroeven. Uitgeverij Houtekiet staat in de etalage.

    Bovendien begint men in te zien dat de opmars van het e-book waarschijnlijk niet te stuiten is en zien vele uitgeverijen hun businessmodel in gevaar komen. Immers, de onstuitbare opmars van smartphones en van tablets in vele vormen bewijst dat we steeds meer evolueren in de richting van een digitale lezersmarkt. En dan moet Amazon nog beginnen met een campagne om haar e-book reader Kindle in de markt te zetten. Toen ik onlangs in Londen op de metro zat, zag ik daar al verschillende mensen lezen via een Kindle. Kranten en tijdschriften beseffen nu ook dat hun nieuwe abonnees hun kranten/tijdschriften niet meer via de Post, maar via internet zullen ontvangen.

    En intussen zit iedereen met argusogen te kijken naar de komst van Amazon.com en Barnes.com in de Lage Landen. Niemand weet goed wat de impact van deze online boekenshops zal zijn op het landschap, maar de angst dat ze een flink stuk van de markt gaan inpalmen, overheerst. Overal wordt er bezuinigd en het gevolg daarvan is minder redacteurs en minder kansen voor nieuwe auteurs. De kans om via een gevestigde uitgeverij een boek op de markt te kunnen brengen was al klein en wordt nu nog kleiner.

    Langs de andere kant is er de vaststelling dat steeds meer mensen boeken beginnen te schrijven. Vele babyboomers die nu massaal op pensioen gaan, zijn geletterd, hebben hobby’s en leefden een interessant leven. Steeds meer onder hen nemen de pen (PC/laptop/tablet…) ter hand om hun ervaringen te boek te stellen. De toevloed aan televisiekanalen, films, games en andere media die de fantasie prikkelen, zorgt voor creatieve impulsen die vaak uitmonden in een verhaal.

    Maar wat doe je met zo’n verhaal. Hoe schrijf je dat? Hoe krijg je dat dan bij de mensen? Vermits de klassieke uitgeverijen bezig zijn met een algemene operatie Redding en zich steeds meer concentreren op de veilige verkoopkanonnen (lees succesvolle buitenlandse auteurs en Vlaamse schrijvers zoals Aspe, De Flo, Jeroen Meus, Piet Huysentruyt en andere BV’s) is de kans voor een amateur schrijver om aan de bak te komen zo goed als nihil. En daar komen de POD (Printing on Demand)-uitgeverijen op de proppen. Zij drukken eender welk boek, als je maar betaalt. De kans om je schrijfselen in je kast te hebben staan, wordt dus een stuk reëler. Ook duiken er op het internet steeds meer applicaties op waarmee je een eigen boek kan creëren. Maar dan moet je een kant en klaar verhaal hebben en bereid zijn financieel te investeren in je eigen talent.

    Er ontwikkelt zich echter een tussenvorm die steeds interessanter begint te worden: kleine uitgeverijen die talent opsporen, de auteur-in-spé helpen en begeleiden bij het schrijven van zijn/haar boek en het vervolgens zonder enige financieel risico voor de schrijver, op 100 exemplaren uitbrengen. Is het een succes, kan worden overwogen om een bijkomende druk te doen. Parallel aan dat traject wordt er ook gezorgd voor een e-book versie die dan via diverse kanalen te koop wordt aangeboden.

    Het lijkt er sterk op dat in boekenland aan het gebeuren is wat er in de muziek gebeurde eind jaren zeventig: de independant labels namen het toen ook over van de gevestigde platenfirma’s en plaatsten tientallen belangrijke artiesten op de kaart. Namen? Gregh Kinn, Jonathan Richman and the Modern Lovers, The Smiths, Nick Lowe, Elvis Costello, Ian Dury en in eigen land onder andere , The Scabs, Front 242, TC Matic … Zij staken allemaal de gevestigde waarden naar de kroon. Zonder een independant label, zouden The Smiths wellicht nooit op het Breekend Festival gespeeld hebben (zie foto). Waarschijnlijk zitten er nieuwe Aspes, Geraertsen, De Flo’s of zelfs Clausen te wachten tot ze ontdekt worden. De kans dat ze door gevestigde uitgeverijen gevonden worden is wel bijzonder klein aan het worden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:new wave, Elvis Costello, THe Smiths, uitgeverijen, Kindle, Amazon, Vertelpunt Uitgevers, roman in eigen beheer, POD, Aspe, Meus
    09-05-2012, 11:14 geschreven door Dirk Hermans  
    Reacties (0)
    19-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste Pulitzerprijzen voor online media een teken aan de wand?

    Het is een stokpaardje van me, maar ik krijg iedere dag meer en meer gelijk: de papieren kranten, tijdschriften en boeken staan zwaar onder druk en zullen wellicht het onderspit moeten delven. Tot spijt van wie het benijdt. Zeker, er zullen altijd mensen blijven zweren bij het aanvoelen en de geur van papier. Maar zo zijn er ook mensen blijven zweren bij de klank van de vinyl plaat. Intussen hebben we de cd al gehad en is de halve wereld muziek rechtstreeks aan het downloaden op de I-pod of de smartphone.

    Voor het eerst gingen twee van de befaamde Pulitzerprijzen voor journalistiek naar online media. Online nieuwsorganisaties krijgen hiermee de officiële erkenning die ze in the field al hadden. Cijfers geven ook aan dat meer en meer lezers zich wenden tot digitale kranten. En meer nog naar de betalende nieuwssites waar je niet de krant of het magazine koopt, maar een artikel er uit. Net zoals je tegenwoordig geen volledige elpees meer download, maar songs.  

    Voor dichters moet dit als muziek in de oren klinken. Post al je gedichten gedeeltelijk op het internet en laat mensen betalen om er eentje volledig te downloaden.

    Ook romans gaan onvermijdelijk die weg op. Al spartelen we met z’n allen nog zo hard tegen, je kan zo’n technologische en culturele ontwikkelingen niet tegenhouden. Immers, dank zij het e-book wordt de inhoud van een boek alleen maar veel rijker. Ik ben de e-bookversie aan het voorbereiden van “De Wet van de Betekenis der Dingen” van Albert Magomedov. In dit e-book zet ik het voorwoord via een link als filmpje op YouTube. De auteur spreekt je rechtstreeks aan. Je kan in de loop van het boek informatie opduikelen over Tsjetsjenië en over de burgeroorlog waarvoor de schrijver moest vluchten. Je kan doorklikken naar foto’s van schilderijen die hij maakte, er staat een heus interview op het net … De mogelijkheden zijn enorm om een boek rijker te maken, de achtergrond mee te geven of de geschiedenis achter het verhaal te duiden.

    En het gevoel van een boek of een krant in handen te hebben… Er komt een generatie op ons af die dat gevoel überhaupt niet meer zal kennen. Die zijn opgegroeid met het scherm van hun laptop, hun tablet of hun smartphone. Zij zullen beslissen over de toekomst van het gedrukte of het digitale boek. Ik zou mijn centen niet op het eerste zetten.

     

    Dirk Hermans


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-04-2012, 23:57 geschreven door Dirk Hermans  
    Reacties (0)
    02-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reclame: zeg wat je te zeggen hebt en maak je uit de ether
    Je zou er haast een boek over kunnen schrijven: irritante reclame. Ik zit nu toch al zo'n zeventien jaar in het copywritervak en heb al wat slogans bedacht. Het is geen makkelijk werk en je moet met tal van dingen rekening houden. Een daarvan is je doelgroep. Ennu weet ik wel dat men de gemiddelde televisiekijker een IQ van een kind van twaalf toedicht en dat de meeste reclames daar dan ook op gericht zijn, maar er zijn grenzen en die worden regelmatig overschreden. Ik heb al tal van producten aangekruist die ik nooit meer zal kopen omwille van de geestdodende, beledigend slechte reclame. Vaak voel ik me intellectueel aangerand als ik hoor met welke debiele filmpjes of radiospots men producten aan deman wil brengen. OK, vroeger had je de vrije radio's en die blonken zelden uit in het maken van degelijke reclamespotjes. Het zij hun vergeven, zij waren liefhebbers die wat in de marge radio maakten. Maar wat gezegd van de publiciteit op Radio 1 en 2 die er soms op je los gelaten wordt? Tenenkrullend van plaatsvervangende schaamte, zit ik mij vaak op te winden tot zelfs flagrant boos te maken. En ik had me na mijn levertransplantatie voorgenomen me niet meer op te winden over futiliteiten. Hetgeen betekent dat reclame dus geen futiliteit is, want ik wind er me over op.
    Reclamemakers moeten eens gaan beseffen dat ze kostbare tijd van ons inpikken. De minuten die ze vullen met hersendodende spots, zijn minuten dat we verstoken blijven van muziek, informatie of een leuk televisiemoment. Als ze die dan toch van ons stelen, dat ze dan zorgen dat er iets fatsoenlijks in de plaats komt. Dingen die leuk, informatief of grappig zijn. Het ventje van Belgacom ('Voor leukere teevee!!') was geinig en gaf de operator een leuk imago. Maar het werd afgevoerd om een of andere domme reden. Reclame voor tandpasta's zijn niét leuk, zeker niet als ze in Duitsland gemaakt werden waar men al-tijd iemand in een witte jas opv oert om ons de indruk te geven dat geleerde heren in nog geleerdere laboratoria zich uitgebreid over dat product gebogen hebben. Denken ze nu echt dat wij daar nog intrappen?
    Ik doe hier een oproep om alle irritante reclames te noteren en te melden via deze blog. Dan leggen we een verzameling aan en maken die bekend. We gooien de kritieken op het internet en indien mogelijk formuleren we leukere alternatieven. Misschien, héél misschien monitoren ze de social media en komen onze commentaren ooit bij de makers terecht. En als het publiciteit is die gemaakt werd door een Belgisch bureau, dan zoeken we op wie die gemaakt heeft en noemen ze met naam en toenaam. Wie weet is er een kans, een hééééél kleine kans, dat ze dan eens wat harder nadenken over wat ze ons door de strot persen. En wil iemand die creatievelingen eens vertellen dat we het spuugzat zijn om telkens grapjes te moeten aanhoren in iedere reclamespot. Want die grapjes zijn allang NIET MEER GRAPPIG. Vertel wat je te vertellen hebt en maak je uit de ether!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-04-2012, 00:27 geschreven door Dirk Hermans  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/06-07/06 2015
  • 08/10-14/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs