Van andere auteurs kan je veel leren over het schrijven van een verhaal. Hieronder vind je vijf schrijftips van Janet Finch, schrijfster van Portret in Zwart en Witte Oleander.
1. Schrijf de zin, niet alleen het
verhaal
Lang
geleden kreeg ik een afwijzing van de redactie van de Santa Monica Review. Jim
Krusoe zei: "Het verhaal is goed genoeg, maar wat is er uniek aan uw
zinnen?" Dat was het beste advies dat ik ooit kreeg. Leer
te kijken naar uw zinnen, met ze te spelen, zorg dat er muziek in zit. Lees je eigen zinnen voor. Probeer
in alle opzichten uw gevoeligheid voor de klank en ritme en de vorm van de zinnen
te verhogen. Zoek naar de muziek van de
woorden. Een
geweldige oefening is om een paragraaf van iemand die een hele sterke
stijl heeft, te kopiëren en binnen die structuur, de woorden te vervangen door
uw eigen woorden. Kijk eens welk een effect dat heeft.
2.
Kies een betere werkwoord
De
meeste mensen gebruiken twintig werkwoorden om alles van een punt in hun kous
tot de explosie van een atoombom te beschrijven. Je
weet wel, degenen die de woorden: was, deed, gemaakt, ging, keek, toen ... veelvuldig
gebruiken. Maak van je tekst een maatpak. Kies andere, betere werkwoorden. Zorg dat
je werkwoorden aan gewicht winnen.
3.
Dood het Cliché
Wanneer
u aan het schrijven bent, is alles wat je ooit hebt gehoord of gelezen een
cliché. Het kunnen combinaties van woorden zijn (koud zweet, vuurrood
), zinnen
of metaforen (groot als een huis. Je kon een speld horen vallen
); Soms
zijn dingen zelf clichés: fuzzy dobbelstenen, roze flamingo, gazonornamenten,
lang blond haar
Vraag jezelf eerlijk af: "Heb ik dit ooit eerder gelezen?"
Zelfs al werd het door Shakespeare of Virginia Woolf geschreven, dan nog is het
een cliché. Je
bent een schrijver en je moet alles terug uitvinden, van scratch. En dat helemaal
in je eentje. Daarom
is schrijven veel werk en vraagt het een onverschrokken eerlijkheid.
4.
Variatie is de sleutel.
De
meeste mensen schrijven dezelfde zin steeds maar opnieuw. Hetzelfde aantal woorden,
8-10 of 10-12. Dezelfde
zinsbouw. Probeer
flexibel te worden in de keuze van het aantal woorden per zin. Als je over het
algemeen een 8-woordenschrijver bent, gooi er dan regelmatig een 20 woordenzin
tussen, en enkele kortjes van drie woorden. Als
je over het algemeen een 20 woordenschrijver bent, zorg dan voor wat drieën,
vijfjes en zevens, alleen maar om de lezer geboeid te houden.
5. Verken je eigen zinnen door
het gebruik van, bijzinnen
Een
bijzin (een fragment van een zin dat afgebakend wordt door kommas) helpt je om
je verhaal te ontdekken door je dieper in de zin te begeven. Het
staat je toe om af en toe te stoppen en na te denken over wat je al hebt geschreven.
Vaak
zit het verhaal dat je zoekt IN de zin. De bijzin helpt je dat te ontdekken.
|